Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Nå er det ikke bare pris alene som er motivasjonfaktor for å sette av en dag til harryland. Regner ikke med at besparelsen tilsvarer innsats. Det viktigste er opplevelsen av å kunne gå på et sted med større valgfrihet og andre varer.
    det er det viktigste for meg. gleden ved å handle i butikker med utvalg
    Og har man først sett det utvalget, blir det en fattig vandretur å rusle i en norsk butikk.
    Det er kjipe greier :mad:

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Nå er det ikke bare pris alene som er motivasjonfaktor for å sette av en dag til harryland. Regner ikke med at besparelsen tilsvarer innsats. Det viktigste er opplevelsen av å kunne gå på et sted med større valgfrihet og andre varer.
    det er det viktigste for meg. gleden ved å handle i butikker med utvalg
    Og har man først sett det utvalget, blir det en fattig vandretur å rusle i en norsk butikk.
    Og her er vi jo enige. Nå var jeg nettopp i UAE; DER var det utvalg.....
    Men litt langt å reise for å fylle fryseren :)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    ErosLoveking skrev:
    Besparelsen kommer selvfølgelig an på hva og hvor mye man handler. For min del når jeg tar en tur til grensa med en kompis så sparer jeg inn hele turen bare på noen flasker linfrøolje og en sigar, all handel utover det gir besparelse.

Er forøvrig som du skriver, utvalget pluss turen i seg selv som er viktigst, besparelsen er et pluss

V

vredensgnag

Gjest
    Det spørs jo hva man legger i besparelse - jeg bruker nok like mye som jeg ville brukt i en norsk butikk, men jeg ender opp med langt bedre kvalitet og variasjon på varene. Går man bare etter lavest pris kan det godt være man ender opp med bacon som blir borte i stekepannen.

Her er varekategoriene som SSB måler grensehandelen etter - vel ikke verdt å ha Ole I på pinebenken lenger, siden han ikke finner slikt selv. Så kan vi undre over fordelingen en stund:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Som vi kan se av tabellen til høyre handler 80% mat, der 3/4 av den gruppen handler for mer enn 500 kroner.
    Dermed liten grunn til å stusse over hva som er hovedmotivet for turen, noe som også bekreftes av at halvparten av den totale grensehandelen i 2009 var mat, der totalen var 10,33 milliarder.
    Gruppen mathandlende er også den med minst adferdsvariasjon, det er selvsagt interessant, siden det forsterker inntrykket av at det er mat som trekker.

Siden den tid har grensehandelen økt ytterligere, og Virke mener den viser til en feilslått landbruks- og avgiftspolitikk:
    http://www.nationen.no/2012/03/06/naring/virke/mat/handel/dagligvarer/7289969/

Vedlegg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg bor i Halden og handler det aller meste av min mat i Halden.
    Mye av utvalget over grensen bærer preg av pallevarer som ikke svenskene selv vil ha. F.eks, kjøtt fra irland..
    De få gangene jeg reiser over grensen, er jeg svært selektiv.
    Uansett mistrives jeg i køer av kjederøykende freppere med mindreverdighetskomplekser over å være fra Norge.. :D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    Svenske matgrossister kaller Strømstad "soptippen" Der blir man kvitt mat utgått på dato, ommerket selvsagt, til "kvalitetsbevisste" nordmenn.

O

Ole I

Gjest
    Takk, vreden.

"Om lag 53% av dem som har vært på dagstur til utlandet......."

Ok.

At volumet på mat utgjør 49% og tobakk/alkohol "bare" utgjør 29% er jo et kjempenederlag for mine teorier :)

Men igjen, takk. Beklager bryderiet dette medførte for deg. Det var fint å få dette konkretisert.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Pink_Panther skrev:
    Svenske matgrossister kaller Strømstad "soptippen" Der blir man kvitt mat utgått på dato, ommerket selvsagt, til "kvalitetsbevisste" nordmenn.
    Noe av det mest komiske er å observere nordmenn som fyller veskene sine med varer som er billigere i Norge. Mange tror nemlig at alt må være billigere i Sverige..

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Takk, vreden.

"Om lag 53% av dem som har vært på dagstur til utlandet......."

Ok.

At volumet på mat utgjør 49% og tobakk/alkohol "bare" utgjør 29% er jo et kjempenederlag for mine teorier :)

Men igjen, takk. Beklager bryderiet dette medførte for deg. Det var fint å få dette konkretisert.
    Det er da ingen som har sagt at folk ikke kjøper alkohol og tobakk. Jeg fant tom frem et bilde med et typisk ungkarsutvalg sprit og mat, siden det er bra å vise helhetsbildet.
    Men du sa at det var alkohol og tobakk som var hovedgrunnen, og tillot deg også noen rare betraktninger om hva slags folk du hadde sett på svenskehandel, og hva som helt opplagt motiverte dem. Og der tok du helt feil.

Ole I skrev:
    Vi ser tydeligvis dette med forskjellige øyne. Og akkurat derfor ønsket jeg en uavhengig analyse over handelsmønsteret. Det klientellet jeg har sett være i flertall på ferge og buss er nettopp ganske typiske alkohol og tobakkskunder. At de drar med seg noe mat i tillegg er helt naturlig.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.507
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Og her en avsporing - dette visste jeg ikke.
    Man kan bruke en poste restante adresse i Sverige når man handler varer fra resten av EU, og unngå fortolling langt over 200 grensen, helt lovlig, fordi det vil være grensehandel.

Neste CD-innkjøp blir en pall.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095878485.92
    Jepp har gjort det med suksess når det gjelder sigarer :) Bodde i Trondheim og sendte dem post restante til Storlien :D

O

Ole I

Gjest
    Vreden: ja, jeg tok tydeligvis feil.
    Nei, jeg tok ikke feil av det jeg så med selvsyn på de fergeturene og opplevelsene av bussreisende i Strømstad og i Tocksfors. Men det er kanskje da ikke helt representativt.

Uansett synes jeg det er påfallende mye med 29% alkohol/tobakk andel. Hver 30.krone av en hundrelapp som blir brukt til grensehandel, er til et slikt produkt.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Vreden: ja, jeg tok tydeligvis feil.
    Nei, jeg tok ikke feil av det jeg så med selvsyn på de fergeturene og opplevelsene av bussreisende i Strømstad og i Tocksfors. Men det er kanskje da ikke helt representativt.

Uansett synes jeg det er påfallende mye med 29% alkohol/tobakk andel. Hver 30.krone av en hundrelapp som blir brukt til grensehandel, er til et slikt produkt.
    Som Virkes leder uttaler: norsk landbruks- og avgiftspolitikk er feilslått.

Syns ikke det er det minste underlig.

Norge er verdens dyreste land. Vi har verdens dyreste alkohol, og verdens dyreste mat. At folk sper på det de har disponibelt etter faste utgifter ved å styre pengene dit det er billigere og minst like godt syns jeg lyder meget klokt.

Når det går opp for folk lenger unna grensen hvilken fordel dette utgjør for de grensehandlende kommer vel de førstnevnte til å få utjamning gjennom jordbruksoppgjøret, tenker jeg.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:

Norge er verdens dyreste land. Vi har verdens dyreste alkohol, og verdens dyreste mat. At folk sper på det de har disponibelt etter faste utgifter ved å styre pengene dit det er billig syns jeg lyder meget klokt.
    Dette (underlined) rimer vel ikke med denne artikkelen:
    http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/

?? Hva overser jeg her?

0,3% forskjell fordel Sverige. For vår husholdning betyr dette ca 15 kroner/mnd tapt

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Norge er verdens dyreste land. Vi har verdens dyreste alkohol, og verdens dyreste mat. At folk sper på det de har disponibelt etter faste utgifter ved å styre pengene dit det er billig syns jeg lyder meget klokt.
    Dette (underlined) rimer vel ikke med denne artikkelen:
    http://www.nationen.no/2011/05/25/naring/matpriser/mat/eurostat/6651552/

?? Hva overser jeg her?
    Landbruksdept. som bedriver statistikktrylling. De driver hele tiden med disse merkelige sammenligningene, der de ser bort fra disponibel inntekt etter livsnødvendigheter, og prøver å innføre "mot lønn" som målestokk så matprisene skal se lavere ut.
    Det viktige er hva det koster å kjøpe samme matvare to ulike steder, spesielt når vi snakker om så beslektede land som de nordiske.

At det skal være 39% forskjell på matvareprisene (i snitt) mellom Norge og Sverige er latterlig, og kan ikke bortforklares med slike "mot lønn" sammenligninger.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Er det ikke Eurostat sine egne tall?
    Joda, vi får regne med at de ikke har diktet dem opp. Men merk hva jeg skrev om disponibel inntekt til utlegg utover livsnødvendigheter. Det er et nøkkeltall som Landbruksdept. ikke er like interessert i å fokusere på.

Merk det jeg har uthevd i fet skrift under. I Norge har vi mindre til overs etter dekning av boutgifter og livsnødvendigheter, pga kostnadsnivået. Se på avgiftsnivået på biler, for eksempel. Samme bil i Sverige koster en brøkdel, og gir dermed en svensk lønnsmottaker mer penger å bruke på annet, mens vi her hjemme må binde opp kapitalen i forbindelse med det bilkjøpet. Tilsvarende for drivstoff, etc.

Derfor blir det å ta utgangspunkt i lønnsnivået, uten å ta høyde for denne faktoren (se fet skrift) helt feil. Men det er grei statistikklek dersom formålet er å ivareta politiske målsetninger. Omtrent som da Matkjedeutvalget fikk forbud mot å se på landbruksfaktoren i matvareprisene, og påbud om å se kun på matkjedene.

Disponibel inntekt etter faste utgifter og livsnødvendigheter er nøkkelen, og norsk kostnads, pris- og avgiftsnivå gir oss betydelig mindre tilgjengelig. Derfor blir lønnsnivået misvisende utgangspunkt.

Fra Wikis definisjon av Middelklassen, etter The Economists studie av tilvekst i denne på global basis:

In February 2009, The Economist announced that over half the world's population now belongs to the middle class, as a result of rapid growth in emerging countries. It characterized the middle class as having a reasonable amount of discretionary income, so that they do not live from hand to mouth as the poor do, and defined it as beginning at the point where people have roughly a third of their income left for discretionary spending after paying for basic food and shelter. This allows people to buy consumer goods, improve their health care, and provide for their children's education. Most of the emerging middle class consists of people who are middle-class by the standards of the developing world but not the rich one, since their money incomes do not match developed country levels, but the percentage of it which is discretionary does. By this definition, the number of middle class people in Asia exceeded that in the West sometime around 2007 or 2008.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    STOP PRESS!!! Nå trenger du ikke lenger dra til Sverige for å handle billig - lommer rett fra Smart Club nå, hvor det ble handlet inn Wagyu Beef fra New Zealand til 995,- / kg. - og prima Iberico skinke til 705,- for kiloen. Det begynner å ligne noe... Tror sannelig all HFS-sytinge hjelper!! Keep on syting!

O

Ole I

Gjest
    Det finnes sikkert oversikt over "Disponibel inntekt etter faste utgifter og livsnødvendigheter" pr land der ute på web'en et sted.
    Så blir vel da spørsmålet hva som regnes som livsnødvendighet.
    For noen er dette tak over hode (bolig), strøm, vann, mat og medisiner.
    For andre må man endelig huske å tillegge leasingen på SUV'en, rentene på hyttelånet, konas ukentlige manikyr og pedikyr og utgifter til au-pair'en(e).

Men det finnes kanskje en fast "nøkkel" for hva som regnes som livsnødvendighet - en "EU standard".

Uansett hvordan man regner så er mitt tips at vi her i landet ikke har det så verst allikevel...

Men dette er et sidespor - vel, sånn omtrent.

Et annet sidespor, dog noe med mat, men som er mye mye mye mye verre enn matvarepriser og grensehandel:
    http://www.nrk.no/video/unaturlige_forhold_til_mat_bekymrer/5A15DB94D2C7BA2B/

"Mer enn halvparten av Agder-ungdommene mellom 15 og 17 år har et unaturlig forhold til mat"

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    oslo
    pengesluk skrev:
    STOP PRESS!!! Nå trenger du ikke lenger dra til Sverige for å handle billig - lommer rett fra Smart Club nå, hvor det ble handlet inn Wagyu Beef fra New Zealand til 995,- / kg.
    jeg fikk plutselig akutt vasskjeft.
    hvordan pleier du å tilberede wagyu?
    går med drømmer om en skikkelig dekadent hotpot med solide mengder wagyu den dagen jeg får ekte lønn ::)

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Det finnes sikkert oversikt over "Disponibel inntekt etter faste utgifter og livsnødvendigheter" pr land der ute på web'en et sted.
    Du skriver mye rart: "Uansett hvordan man regner, så har vi det nok godt likevel."

Norge er et flott land å leve i, men det er godt grunnlag for å påstå at omdisponeringer av viktige ressurser ville medført levevilkårsheving, og det er vel ikke av det verste?

Kikk her, du:
    http://www.ssb.no/emner/08/02/pppvare/

Norge dyrest for de fleste typer varer og tjenester

Norge kommer ut som det dyreste landet i Europa for 6 av 12 produktgrupper i undersøkelsen, og nest dyrest i 5 produktgrupper. Det norske prisnivået for alkoholholdige drikkevarer og tobakk var mer enn dobbelt så høyt, 137 prosent, som gjennomsnittet av EU27. For hotell- og restauranttjenester, samt matvarer og alkoholfrie drikkevarer, var prisnivået i Norge henholdsvis 78 og 65 prosent over gjennomsnittet i EU27. Det er bare for gruppen post- og teletjenester at Norge hadde et lavere prisnivå enn gjennomsnittet.

En medvirkende faktor til det høye prisnivået i Norge for noen produktgrupper er det høye avgiftsnivået. Dette gjelder spesielt for alkoholholdige drikkevarer og tobakk, samt kjøp av egne transportmidler. For restaurant- og hotelltjenester er det generelt høye lønnsnivået en faktor som gjør prisnivået i Norge høyt.

Vi kan trøste oss med den ene varekategorien der vi ligger under Europeisk gjennomsnitt: Post- og teletjenester

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en fire-fem måter jeg håndtere den på - kanskje jeg skal dra en egen tråd...

Dette hører jo med til "livets nødvendigeter" og er følgelig viktig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    STOP PRESS!!! Nå trenger du ikke lenger dra til Sverige for å handle billig - lommer rett fra Smart Club nå, hvor det ble handlet inn Wagyu Beef fra New Zealand til 995,- / kg. - og prima Iberico skinke til 705,- for kiloen. Det begynner å ligne noe... Tror sannelig all HFS-sytinge hjelper!! Keep on syting!
    det er faktisk halvpris i forhold til Centra hvor prisen var 1895.-kg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    DET ER JO DET JEG SIER! NORGE HAR BLITT BILLIG!! Nå kan du koke suppe på Kobe..

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Karma skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Noe av det mest komiske er å observere nordmenn som fyller veskene sine med varer som er billigere i Norge. Mange tror nemlig at alt må være billigere i Sverige..
    Med den sterke krona så blir det stort sett billigere uansett, men det står som oftest pris på produktene som selges så jeg ser ikke helt den store utfordringen her

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Det spørs jo hva man legger i besparelse - jeg bruker nok like mye som jeg ville brukt i en norsk butikk, men jeg ender opp med langt bedre kvalitet og variasjon på varene. Går man bare etter lavest pris kan det godt være man ender opp med bacon som blir borte i stekepannen.

Her er varekategoriene som SSB måler grensehandelen etter - vel ikke verdt å ha Ole I på pinebenken lenger, siden han ikke finner slikt selv. Så kan vi undre over fordelingen en stund:
    Med besparelse så mener jeg at man bruker mindre penger på en samme mengde/antall varer, eller man får mer varer for lik sum penger.

Det morsomme er at det kan være penger å spare på å kjøpe norske produkter i Norsk butikk i Sverige.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Karma skrev:
    Jeg bor i Halden og handler det aller meste av min mat i Halden.
    Mye av utvalget over grensen bærer preg av pallevarer som ikke svenskene selv vil ha. F.eks, kjøtt fra irland..
    De få gangene jeg reiser over grensen, er jeg svært selektiv.
    Uansett mistrives jeg i køer av kjederøykende freppere med mindreverdighetskomplekser over å være fra Norge.. :D
    Har aldri noensinne stått i kø av kjederøykende personer i Sverige. Når jeg tenker meg om så er det mer kø på den lokale Kiwibutikken enn i de store matbutikkene jeg har handlet hos i Sverige.

Er kjøtt fra Irland dårlig? Har uansett vært svært godt fornøyd med kvaliteten på maten jeg har handlet i Sverige, utvalget ikke minst, selv om det også blir langt bedre lenger sør!

V

vredensgnag

Gjest
    val skrev:
    Det morsomme er at det kan være penger å spare på å kjøpe norske produkter i Norsk butikk i Sverige.
    Halv pris på Jarlsberg ost, rapporterte Asbjørn tidligere i tråden. ;D

(Og kjøtt fra Irland kan være utrolig godt. Solid med regnvær på "The Green Isle", og saftig gress. Der går dyrene ute året rundt.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    val skrev:

(Og kjøtt fra Irland kan være utrolig godt. Solid med regnvær på "The Green Isle", og saftig gress. Der går dyrene ute året rundt.

Jarlsberg :eek: Nei, faen heller! Jeg drar ikke til Sverige for å kjøpe ost uten smak! Der har vi mye å lære av svenskene

O

Ole I

Gjest
    Apropos Sverige-Norge

"Nårje" på TV2 nå - priceless om rovdyrerstatning......

V

vredensgnag

Gjest
    val skrev:
    vredensgnag skrev:
    val skrev:

Jarlsberg :eek: Nei, faen heller! Jeg drar ikke til Sverige for å kjøpe ost uten smak! Der har vi mye å lære av svenskene
    Jeg fikk kritikk tidligere i tråden fordi jeg viste at kjøp av 1,5 kg vellagret nederlandsk gouda ville betale for ferge tur/retur Strømstad, så jeg vågde ikke annet enn en patriotisk henvisning.
    Nårje på TV2 nå. Vi må jo håpe på litt grensehandel.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sluket: kanskje du skal stikke innom smartclub og handle litt på vei til påsketreffet i ha?
    siklesikle

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    Shure, Eyvind er stadig innom her for å plukke opp noen tips så vi skulle nok klare å raske sammen et eller annet 8) 8)

Men NÅ er det Laura Calder på BBC Lifestyle! Yummy...

V

vredensgnag

Gjest
    Et spørsmål, finner ikke svar.

Her er en oversikt over prisnivåer i ulike europeiske land.
    Sveits pleier ende opp øverst.

Som man kan se ligger norske verdier over dem i landene som rangeres under Norge (indeks helt til venstre er rangeringstallet).
    Men med unntak av post/tele er Norge langt dyrere enn Sveits på alle punkt.

Så hva forklarer at Sveits likevel settes over Norge? Inquiring minds want to know.

http://www.ssb.no/emner/08/02/pppvare/tab-2011-06-29-01.html

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Et spørsmål, finner ikke svar.

Her er en oversikt over prisnivåer i ulike europeiske land.
    Sveits pleier ende opp øverst.

Som man kan se ligger norske verdier over dem i landene som rangeres under Norge (indeks helt til venstre er rangeringstallet).
    Men med unntak av post/tele er Norge langt dyrere enn Sveits på alle punkt.

Så hva forklarer at Sveits likevel settes over Norge? Inquiring minds want to know.

http://www.ssb.no/emner/08/02/pppvare/tab-2011-06-29-01.html
    Det må da bare bety at sveitsiske husholdninger konsumerer mer (målt i penger) enn norske husholdninger. Det er vel ikke alle typer konsum som inngår i varegruppene i tabellen - annen forklaring kan ikke jeg umiddelbart se i alle fall. Men godt spørsmål.

Ting som ikke er med er feriereiser, boligkostnader, forsikringstjenester (Sveits har lovpålagt privat helseforsikring) for å nevne noe, men det er vanskelig å gi noe godt svar uten å vite hvordan statistikken er satt sammen.

V

vredensgnag

Gjest
    Får sende inn en forespørsel til SSB.
    Norge ruver over Sveits i internasjonale undersøkelser.
    Her er noen nøkkeltall med NY som index 100.

Vanskelig å se hvordan den norske oversikten over priser på varer og tjenester kan gi at Sveits rangeres rett over Norge, når de norske tallene er så entydige over alpevandrernes.
    Og vi må kunne regne med at oversikten rangerer de varene og tjenestene som er oppgitt, og ikke noen som ikke er med i listen. Det ville blitt rar statistikk.

Norge

Sveits

Klikk på oversikten for større bilde:

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Fin den, vreden.
    Men bør kanskje settes side-by-side med lønnsindeks også?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn