Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Forsyningsplikt er et påskudd for å få lov til å opprettholde et de facto monopol på mottak. Det hjelper lite at det er tillat for andre å levere, siden det er sørget for at det ikke er noe andre å levere til og at Tine har sørget for at alle tidligere meierier kom inn under deres kontroll.

Da er det bedre med et forbud mot at noen konser kan ha en markedsandel på mer enn 30%. Det vil tillate etablering av flere mottakere og reell konkurranse, og ikke er system der uavhengige aktører trenger å tigge dråper fra den ene store monopolisten.

Tvangsoppløs Tine og del dem opp i mange mindre enheter, og tillat import, så behøves ingen leveringsplikt. Da blir det nemlig tillat å handle med andre enn supermonopolisten Tine.

Så hele denne ordninger er utelukkende der for fortsatt å tillate Tines monopolsituasjon.

Bryter vi opp dette kartellet og tillater konkurranse har den ingen funksjon lenger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23
    Apropos, Plantasjen's utvalg VAR bra i gamle dager, nå er store deler av det spennende utvalget erstattet av standard turbovokst OBOSgrønt, på rekke og rad, alle er helt like!! og brorparten av butikkene overfylt med helt andre ting enn planter. Ser ut som en blanding av billigJernia og Nille. Hundefor og tvilsom sjokolade.

V

vredensgnag

Gjest
    Det var konferanse om landbruket på tirsdag og onsdag, på Clarion Gardermoen - og den ble streamet. Jeg fulgte en del innlegg, bl.a. Sylvi Listhaug onsdag morgen. Samvirkene mobiliserer, men det vil komme endringer.

Mange av problemene i Sp skyldes at partiet innser det har mistet taket på systemet. Partiledelsen har hittil kunnet bedrive floskelskremming for å legge all debatt død - nå kommer en dyptpløyende debatt, som kommer til å avkle fadesen "norsk landbrukspolitikk i etterkrigstiden."

Det vil komme endringer i norsk landbruk og nå vil de komme fort. Hvem endringene blir best for vil tiden vise - men en gjennomgang av alle de rare sovjetinspirerte reguleringsordningene som landbruket er fastlenket i må bli til det gode.

Ellers er ikke all markedsregulering av det vonde - noe selv Tines konkurrenter presiserer:

http://www.nationen.no/naering/positive-til-listhaugs-vurdering-av-marknadsreguleringa/

Og det er verdt å ta med seg i sekken at flere innen norsk landbruk også vil bli kvitt markedsreguleringen, siden den bl.a. har vært en garantist for små bruk, og man nå ønsker storbruk. En klassisk strid som i tiår ble satt lokk på, men som nå har kokt over etter at Lars Peder Brekk delte landet inn i produksjonssoner og inviterte til større satsing (noe Bonde- og Småbrukarlaget kjempet mot).

Ironisk nok kan muligheten landet har for å få større og variert varetilbud fra landbruket drukne i iveren etter å etablere stordrift utfra kostnadshensyn. Mottaksplikten har nemlig gjort at TINE har måttet kjøre "dit ingen skulle tru at nokon kunne bu" i forhold til hva som vil bli konsekvensen av kraftfôroppdrett og -drift i storfjøs tett på mottakssentraler. (Det legges ned noen distriktsmeierier allerede, ett av dem lagde stølsmelk i fjor).

Når Gjestemedlem går i fistel over at markedsreguleringen blir borte, så glemmer han at det man taper i den ene enden, å måtte kjøre landet rundt og hente landbruksprodukter, vinner man i den andre, ved å ha kontroll på avsetningen. Når vi slipper opp på dette systemet, så kaster vi også terninger med tanke på hva resultatet vil bli.

Uansett - jeg tror norsk landbruk står overfor ti tøffe omstillingsår, og så vil det begynne å skje ting. Det er tross alt bedre enn at det kjøres i bakken år etter år, samtidig som vi ender opp med industrialiserte fjøs og produksjon som like gjerne kunne funnet sted i et annet land, som USA, enn her:

Dette er markedsregulering

• Markedsregulator har mottaksplikt. Dette innebærer plikt til å ta imot bondens produkter uavhengig av om det er lang vei til markedet, og uavhengig av svingninger i markedet.
    • Mottaksplikten er avgjørende for at det skal være mulig å drive landbruk over hele landet.
    • Markedsregulator sørger for transport av varene fra områder der produksjonen er større enn etterspørselen, og til de delene av landet der forbrukerne bor.
    • Det norske jordbruket drives i all hovedsak av små foretak. Slik er det også i store deler av Europa, og i verden for øvrig. Den enkelte bedriftsleder har liten mulighet til å gjøre tiltak for å sørge for balanse i markedet alene.
    • Norge, EU-landene og de fleste andre utviklede land har systemer for å regulere markedet for landbruksvarer.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    • Markedsregulator har mottaksplikt. Dette innebærer plikt til å ta imot bondens produkter uavhengig av om det er lang vei til markedet, og uavhengig av svingninger i markedet.
    Det blir litt som med valg i de gamle sovjetstatene. Alle har rett og plikt til å avgi stemme, men det finnes bare én kandidat å stemme på. De fungerer på et vis og er forutsigbart for både politikere og velgere.. men er det ønskelig eller kan man se på bedre alternativer?

C

cruiser

Gjest
    Veldig veldig mange vil ha 0 å velge mellom uten mottaksplikt, det burde jo være å foretrekke

G

Gjestemedlem

Gjest
    Veldig veldig mange vil ha 0 å velge mellom uten mottaksplikt, det burde jo være å foretrekke
    Kanskje melkeproduksjon ikke er tingen hvis du bor 200 km fra nærmeste nabo og har 3 kyr og en kanin. Hvis prisen er at nordmenn skal måtte finne seg i den dyreste maten i Europa, kip lavkvalitet, smakløshet og elendig og ensrettet utvalg så må vi se oss om etter bedre modeller og kanskje ha litt andre prioriteringer og satsningsområder innen landbruk og matproduksjon.

I dag er det et sorgens kapittel.

C

cruiser

Gjest
    Kanskje melkeproduksjon ikke er tingen hvis du bor 200 km fra nærmeste nabo og har 3 kyr og en kanin. Hvis prisen er at nordmenn skal måtte finne seg i den dyreste maten i Europa, kip lavkvalitet, smakløshet og elendig og ensrettet utvalg så må vi se oss om etter bedre modeller og kanskje ha litt andre prioriteringer og satsningsområder innen landbruk og matproduksjon.

I dag er det et sorgens kapittel.
    På tide å komme seg ut av storbyen å orientere seg litt snart kanskje? Så lite kunnskap kombinert med så mye spissformulering og enkle løsninger blir bare useriøst. Litt synd egentlig, vreden hadde ett godt innlegg hvor han tar opp legitime problemstillinger og illustrerer på en god måte kompleksiteten i dette emnet

V

vredensgnag

Gjest
    Sp burde kanskje valgt et annet tidspunkt for å slå Knockout på seg selv.

Nå endres reglene for omsetning av landbrukseiendommer. Koppang, som spesialiserer seg på omsetning av slike, har en kommentar:

- Jeg har hatt mange Senterpartitopper og bondelagsmedlemmer på døren min. Man tar på seg en annen hatt når man skal selge selv. Da vil alle ha mest mulig, men skal man mene noe politisk som angår andre, får pipen en annen lyd. Har man ti forskjellige aktører innen forvaltningen, blir det ti forskjellige takster. Kommunene er veldig forskjellige, og her er det stor urettferdighet, sier han.

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...e-a-kjope-gardsbruk-7434701.html#.UtgArH-9KSM

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552

Deph prøvde å infiltrere en bondegård for å se hva som egentlig foregår der. Det gikk ikke så bra.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Sp burde kanskje valgt et annet tidspunkt for å slå Knockout på seg selv.

Nå endres reglene for omsetning av landbrukseiendommer. Koppang, som spesialiserer seg på omsetning av slike, har en kommentar:

- Jeg har hatt mange Senterpartitopper og bondelagsmedlemmer på døren min. Man tar på seg en annen hatt når man skal selge selv. Da vil alle ha mest mulig, men skal man mene noe politisk som angår andre, får pipen en annen lyd. Har man ti forskjellige aktører innen forvaltningen, blir det ti forskjellige takster. Kommunene er veldig forskjellige, og her er det stor urettferdighet, sier han.

Landbruksministeren vil gjøre det lettere å kjøpe gårdsbruk - Aftenposten
    Nationen – Demonstranter fylte gatene i Berlin

Hvem har sagt at livet er rettferdig? For egen del tror jeg ikke at det liberaListhaug står for er løsningen, snarere en forverring av problemet, hvis det fins.
    Det finnes andre strømninger i samfunnet som ikke handler om billig mat for enhver pris. Vil vi ha Monsanto m fl. til å definere fremtidens landbruk, forbruksmønster for matvarer, eller finnes det andre alternativer, som ikke nødvendigvis er verdens billigste på kort sikt, men som ikke bruker en hær av advokater som bulldosere for å valse ned, bokstavlig talt, alt som kommer i veien for sine profittinteresser, (sheerholders money) heter det visst på "fagspråket"? Tenk over hvilken side man velger! Man velger litt hver dag som forbruker, med hodet i sanden eller ikke!

N

nb

Gjest
    Var på Rema 1000 på Lambertseter i Oslo i går og hadde mellom annet en "Stange"-kylling til 79,90 pr. kilo i handlevognen. Kassadamen sa følgende til meg da hun skulle til å slå inn kyllingen "Det er veldig hyggelig at du vil kjøpe en slik en, men du er klar over at den er veldig dyr?" Jeg svarte at den koster 79,90 er da ganske rimelig for en slik en?" Hun svarte "Det er vel pr. kilo". Jeg svarte at "Ja, det vet jeg, jeg spiser dog ikke minimisfostere fra Prior". Hun sa at "mange er overrasket over hvor dyre de er siden de er vandt til å få en hel grillet kylling for 39,90".

G

Gjestemedlem

Gjest
    Var på Rema 1000 på Lambertseter i Oslo i går og hadde mellom annet en "Stange"-kylling til 79,90 pr. kilo i handlevognen. Kassadamen sa følgende til meg da hun skulle til å slå inn kyllingen "Det er veldig hyggelig at du vil kjøpe en slik en, men du er klar over at den er veldig dyr?" Jeg svarte at den koster 79,90 er da ganske rimelig for en slik en?" Hun svarte "Det er vel pr. kilo". Jeg svarte at "Ja, det vet jeg, jeg spiser dog ikke minimisfostere fra Prior". Hun sa at "mange er overrasket over hvor dyre de er siden de er vandt til å få en hel grillet kylling for 39,90".
    Ja det er forvirrende for mange kunder i Norge å oppleve at det kan være forskjellige kvaliteter på kjøttprodukter. De er indoktrinert med at det kun finnes 1 type av hver, og at kylling skal være fra Prior eller tilsvarende identisk produkt med en annen emballage.

Miljøskade som naturlig følge av den mangeårige ekstreme markedsdominansen fra Tine/Nortura/Prior og tollmurene som har sørget for at det stort sett aldri har funnes kvalitetsprodukter som kan forvirre og gi valgmuligheter i norske butikker.

Det er først i de aller siste årene nå at markedet begynner å endre seg og folk blir lei dette.

Kassadamen i remabutikken har sikkert opplevd mange ganger av kunder har blitt trist, sjokkert og sint over å oppdage at de ikke har lagt et generisk lavprisprodukt i kurven sin. Klok av skade og lei av utbrudd er det sikkert bedre å advare kunden på forhånd at den er på vei til å velge fra en hylle lenger opp.

Man kan jo flire av slikt, men nordmenn er miljøskadd av dårlig mat og elendig utvalg gjennom generasjoner.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skulle ha den samme på Rema lokalt igår til samme pris. Men, neida. Stange hadde ikke fylt på med varer. Forteller så betjeningen at det er vel sent å få inn varer neste dag når man annonserer med helgetilbud til kr 79,90 mot 99,90 normalt. De kunne forstå det, men fylte altså ikke på varer selv fra denne leverandøren. Snakk om å føle ansvar for egen forretning og egne kunder. Endte opp på svinedyre Meny, kostet meg 90 kr mer for samme kylling. Liker stort sett rema, men mye tomme hyller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skulle ha den samme på Rema lokalt igår til samme pris. Men, neida. Stange hadde ikke fylt på med varer. Forteller så betjeningen at det er vel sent å få inn varer neste dag når man annonserer med helgetilbud til kr 79,90 mot 99,90 normalt. De kunne forstå det, men fylte altså ikke på varer selv fra denne leverandøren. Snakk om å føle ansvar for egen forretning og egne kunder. Endte opp på svinedyre Meny, kostet meg 90 kr mer for samme kylling. Liker stort sett rema, men mye tomme hyller.
    Ja butikkene i Norge selger alle de samme varene. Eneste forskjellen er logo over butikkdøren og prisen du må betale. Det er jo også helt vanlig etterhvert at leverandørene har ansvaret for å sørge for at produktene deres er i hyllene. Mange av dem betaler godt for slik hylleplass også, og butikkene sparer mye arbeid på dette. De eneste som taper på dette er jo oss forbrukere, for der er forbudt for andre kjeder med annet sortiment å etablere seg i Norge.

Det er et råttent system, men vi tvinges til å godta det og dresseres til å like det.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    "Det er et råttent system, men vi tvinges til å godta det og dresseres til å like det"

Alt er vel mer eller mindre råttent, hjelper lite å erstatte et "råttent" system med noe som kanksje er enda råtnere....
    Norge er etter sigende verdens beste land å bo i, kanksje vi skulle ha dette som perspektiv før vi maltrakterer tastaturet?

Til deph, hvilket annet land ville du helst bo i, alt tatt i betraktning? Altså et land way bedre enn Norge?

C

cruiser

Gjest
    Ja butikkene i Norge selger alle de samme varene. Eneste forskjellen er logo over butikkdøren og prisen du må betale. Det er jo også helt vanlig etterhvert at leverandørene har ansvaret for å sørge for at produktene deres er i hyllene. Mange av dem betaler godt for slik hylleplass også, og butikkene sparer mye arbeid på dette. De eneste som taper på dette er jo oss forbrukere, for der er forbudt for andre kjeder med annet sortiment å etablere seg i Norge.

Det er et råttent system, men vi tvinges til å godta det og dresseres til å like det.
    Dette er ikke riktig.. Ola Nordmann prioriterer hverken tid eller penger i retning mat, man spiser rett og slett av nødvendighet, ferdigmatleverandørene er de som har størst vekst. Dette er hverken sosialistene, bøndene eller reitan/co sin feil.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Dette er ikke riktig.. Ola Nordmann prioriterer hverken tid eller penger i retning mat, man spiser rett og slett av nødvendighet, ferdigmatleverandørene er de som har størst vekst. Dette er hverken sosialistene, bøndene eller reitan/co sin feil.
    Dette er et godt poeng. Utrolig naivt å tro at det lille mindretallet som har eksklusiv mat som hobby skal kunne diktere utvalget av matvarer i et land med knapt 5 millioner innbyggere.

Men for all del, lev i trua...

G

Gjestemedlem

Gjest

Dette er et godt poeng. Utrolig naivt å tro at det lille mindretallet som har eksklusiv mat som hobby skal kunne diktere utvalget av matvarer i et land med knapt 5 millioner innbyggere.

Men for all del, lev i trua...
    Det som hadde vært kjekt hadde vært om tilbudet i butikkene hadde blitt styrt av det folk ville kjøpe.

At all mat i skiktet over middagspølser, Grandiosa og Norwegia regnes som ufattelig luksus og noe "eksklusivt" sier egentlig alt om hvor miljøskadd endel nordmenn har blitt av den planøkonomiske situasjonen i matbransjen i Norge.

Det eneste som skal til er å fjerne tollmurene, og åpne for litt konkurranse slik at mennesker i Norge selv kan få bestemme hva de vil legge i handlevognen sin, enten de lever på enkel grisemat, spiser som mennesker, eller har dyre vaner.

I dag har vi et system som KUN tjener landbruksbyråkratene, matvaremilliardærene og de landsbytrygdede.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    [/QUOTE]

I dag har vi et system som KUN tjener landbruksbyråkratene, matvaremilliardærene og de landsbytrygdede.[/QUOTE]

Det har du nok rett i (bortsett frå dei som går på trygd - for dei utgjer matbudsjettet ein såpass mykje større del av budsjettet enn "folk flest". (kanskje ikkje spesielt dei på bygda, dei i byane slit nok endå meir, sjølv om dei får kommunalt husvære)
    Men løysingane dine er usannsynleg naive.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det har du nok rett i (bortsett frå dei som går på trygd - for dei utgjer matbudsjettet ein såpass mykje større del av budsjettet enn "folk flest". (kanskje ikkje spesielt dei på bygda, dei i byane slit nok endå meir, sjølv om dei får kommunalt husvære)
    Naive i de forstand at våre politikere er såpass feige, tannløse og korrumperte at de neppe vil våge å gi innbyggerne litt mer frihet. Makten er for stor til av de våger å ta folkets side i en slik konflikt.

Men ikke naivt i den forstand at det å fjerne tollmurene ville virket etter hensikten, og ført til en etablering av nye butikker, nytt sortiment og mange flere varer og varegrupper å velge i i alle prisklasser. Samt at bøndene kunne begynt å leve av det de produserte og ikke av landsbytrygden.

En god start kan være å legge inn landbruksdepartementet under sosialdepartementet og NAV, der det i dag mest naturlig hører hjemme.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ansatt i velferdsetaten og kan ikke helt skjønne hva slags forutsetninger vi har for å drive med landbruk?

Det er veldig trist at alt annet enn kebab og taco er eksklusiv mat. Da spiser nok også hjemløse mye eksklusivt.

C

cruiser

Gjest
    Naive i de forstand at våre politikere er såpass feige, tannløse og korrumperte at de neppe vil våge å gi innbyggerne litt mer frihet. Makten er for stor til av de våger å ta folkets side i en slik konflikt.

Men ikke naivt i den forstand at det å fjerne tollmurene ville virket etter hensikten, og ført til en etablering av nye butikker, nytt sortiment og mange flere varer og varegrupper å velge i i alle prisklasser. Samt at bøndene kunne begynt å leve av det de produserte og ikke av landsbytrygden.

En god start kan være å legge inn landbruksdepartementet under sosialdepartementet og NAV, der det i dag mest naturlig hører hjemme.
    Det kunne være et interesant eksperiment for deg å dra en tur f.eks til sverige og danmark.. da kunne du gått innom ett par forskjellige butikker å se hvor ufattelig like de også er. Alle butikkene har omtrent de samme dyrene skjært ned på eksakt samme måte(inkludert endel industrikjøtt fra tyskland), de samme tørrvarene, de samme drikkevarene, samme snacks etc. Merkelig det der...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det er etter kvart vorte mindre sikkert at kjøtet du får i butikken er norsk.
    Høyrde at det må import til:
    I Førde:
    Nortura måtte importere 30.000 lam - NRK – Sogn og Fjordane
    Elles
    Namibia redder kjøtthungrige nordmenn - Aftenposten
    Gilde vil satse på Afrika-kjøtt - VG Nett om Mat

Som landbruksministeren seier "det viktigaste er at vi får kjøtt".
    Og så har vi det uutømelege oljefondet vi kan betale med. Det er på 4 000 milliardar, medan norsk utanlandsgjeld berre er på 3 700. No problem!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    1. Naive i de forstand at våre politikere er såpass feige, tannløse og korrumperte at de neppe vil våge å gi innbyggerne litt mer frihet. Makten er for stor til av de våger å ta folkets side i en slik konflikt.

2. Men ikke naivt i den forstand at det å fjerne tollmurene ville virket etter hensikten, og ført til en etablering av nye butikker, nytt sortiment og mange flere varer og varegrupper å velge i i alle prisklasser.

3. Samt at bøndene kunne begynt å leve av det de produserte og ikke av landsbytrygden.

1. Det er det klassiske paradokset med demokratiet. Alternativet er vel ein sterk leiar (jfr ditt utspel om Idi Amin)....
    2. Det ser ikkje ut til å dukke opp så veldig mange nye butikkar, bortsett frå fielre Rema-Meny-Coop..
    3. Når bonden ikkje produerer, er dette relativt lite... Korleis er det med by-trygda, den er høgre, har eg høyrt?

G

Gjestemedlem

Gjest
    2. Det ser ikkje ut til å dukke opp så veldig mange nye butikkar, bortsett frå fielre Rema-Meny-Coop..
    Nei og hvorfor det tror du?

ICA er jo et kroneeksempel her. I Sverige går butikken deres så det griner, og det har et effektivt og veldrevet distribusjonsnettver og nettverk av leverandører og grossister.

Men i Norge får de ikke anledning til å bruke dette. Storparten av deres varesortiment ville blitt prises så dyrt at ingen ville kunne kjøpe varene, grunnet avskyelige tollmurer.

Så derfor reduseres hele ICA kjeden til en dårlig blåkopi av Norgesgruppen. Noe de også har innsett og satser på å kjøpe varer av dem.

Som om det skulle være noe poeng med ICA eller Rimi når vi allerede har Meny og Kiwi.... blir varesortimentet helt identisk kan de bare pakke og dra. I dag har de hatt en og annen vare som ikke de NG-butikkene har ført.

Så da står vi tilbake med 3.

... spiller ingen rolle for utvalget forblir det samme. Samme om det blir 2 kjeder, for de må handle fra de samme grossistene likevel. Import fortsetter å være forbudt for de fleste varegrupper som kan konkurrere med de norskeide industrikartellene.

Men river man tollmurene, så vil flere kunne etablere seg med egne varelinjer og sortiment. Og den ekstreme ensrettingen og tvangen vil forsvinne.

Det går an å håpe, selv om det er få tegn til forbedring nå.

C

cruiser

Gjest
    At du bringer frem Ica som eksempel viser jo bare hvor feil dine analyser er. At de har gått fra å være en av nnores største til den minste har absolutt ingenting med tollmurer å gjøre.

V

vredensgnag

Gjest
    At du bringer frem Ica som eksempel viser jo bare hvor feil dine analyser er. At de har gått fra å være en av nnores største til den minste har absolutt ingenting med tollmurer å gjøre.
    Joda. De kjøpte fra Hagen, og det gjorde dem ledende kjede. Men så ønsket de å gi nordmenn bedre mat og utvalg, og det traff ikke, samtidig som marginene forsvant da de satset på import, betjent disker osv.
    Nordmenn ville ikke ha det de tilbød, til den prisen - og uten import fra eget innkjøpsappRat klarte de ikke å ha et differensiert vareutvalg. En kjempenedtur som har skremt de andre aktørene grundig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det har alt med tollmurer med. Hadde Ica Norge kunne brukt sitt svenske nett av leverandører og logistikksystemet ville de vært en stor success i Norge også. Ica ble drept av Norge tollmurer. Nå er de tvunget til kun å selge fra det usle sortimentet som sine konkurrenter gjør, og så lenge de andre kan gjøre det billigere har de ingenting i det norske markedet å gjøre.

Dette burde da være totalt åpenlyst for alle med et minimum av innsikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda. De kjøpte fra Hagen, og det gjorde dem ledende kjede. Men så ønsket de å gi nordmenn bedre mat og utvalg, og det traff ikke, samtidig som marginene forsvant da de satset på import, betjent disker osv.
    Nordmenn ville ikke ha det de tilbød, til den prisen - og uten import fra eget innkjøpsappRat klarte de ikke å ha et differensiert vareutvalg. En kjempenedtur som har skremt de andre aktørene grundig.
    Ja det er ingen utsikter til at noen nye aktører vil våge å prøve seg på det norske markedet.

Det norske markedet handler oppsummert kun om hvem som oftest kan selge Findus til -40%.

Så de som eier det norske markedet i dag vil gjøre det til dovre faller, en evig lisens til å tappe nordmenn for milliarder og selge dem masseprodusert lavkvalitet, eller til tollmurene faller.

Før vi får et sett med politikere som er villig til å ta et oppgjør med den norske makteliten vil intet skje. Nok årlige midler til propaganda og mediebyråer sikrer fortsatt oppslutning om systemet.

C

cruiser

Gjest
    Ica norge har hatt like mange markedsstrategier som de har hatt markedssjefer.

Problemene begynte tidlig http://www.vg.no/nyheter/rimi-hagen-forbannet-paa-ahold-sjefen/8580674/

Sist redigert av en moderator:
    V

vredensgnag

Gjest

Problemene begynte tidlig Rimi-Hagen forbannet på Ahold-sjefen - VG Nett
    Begynte så og si med en gang - opprinnelig strategi ble lagt av Ahold og Hakon Invest, i samarbeid med Canica. Sistnevnte trakk seg helt ut i 2004, og så begynte rotet for alvor. Rimi, ICA Nær, Ica Maxi og Ica Supermarked, Rimi Red, osv ... et jævla rot.

Nå har Ahold solgt seg helt ut, og Hakon Invest sitter med alle andeler.

C

cruiser

Gjest

Begynte så og si med en gang - opprinnelig strategi ble lagt av Ahold og Hakon Invest, i samarbeid med Canica. Sistnevnte trakk seg helt ut i 2004, og så begynte rotet for alvor. Rimi, ICA Nær, Ica Maxi og Ica Supermarked, Rimi Red, osv ... et jævla rot.

Kan vel ganske trygt konkludere med at tollmuren ikke har vært hovedproblemet til ica

V

vredensgnag

Gjest

Kan vel ganske trygt konkludere med at tollmuren ikke har vært hovedproblemet til ica
    Nei, det kan vi ikke. Nederlenderne forstod ikke at det var begrensninger på hva de kunne føre inn til Norge, uten å kjøre rett i tollmuren. Hele grunntanken bak oppgraderingen av norske butikker som var årsaken til at de investerte ble dermed ulønnsom.

C

cruiser

Gjest

Nei, det kan vi ikke. Nederlenderne forstod ikke at det var begrensninger på hva de kunne føre inn til Norge, uten å kjøre rett i tollmuren. Hele grunntanken bak oppgraderingen av norske butikker som var årsaken til at de investerte ble dermed ulønnsom.
    Har du noen dokumentasjon på at de ikke forstod/satt seg inn i Norske toll?

Hvorfor kjøpe en lavpriskjede hvis man ville lage en supermarked kjede? Kundene gikk over til rema og kiwi fra rimi fordi de ikke lenger kunne kjøpe billig skrammel på rimi.. har intet med tollmurer å gjøre

V

vredensgnag

Gjest
    Er vel best om jeg ikke identifiserer fra hvilken norsk matvarekjedes styredokumenter dette kommer - men slik er virkeligheten, slik de som tjener penger (store penger) på situasjonen ser den:

Gjennomsnittsforbrukeren er i Norge ”luthersk” i tanken rundt mat. Spartansk i utgangspunkt og lite sofistikert. Bruker et fåtall av varer og er mye orientert mot enkel rask mat og billige produkter. Pizza, pølser og farse er den mest brukte middagen i hverdagen.
    Landbruket i Norge er beskyttet med høy toll og høye avgifter. Få store utbydere innen kjøtt og meieri gjør vareutbudet begrenset og det mangler innovasjon og konkurranse.

C

cruiser

Gjest
    Er vel best om jeg ikke identifiserer fra hvilken norsk matvarekjedes styredokumenter dette kommer - men slik er virkeligheten, slik de som tjener penger (store penger) på situasjonen ser den:

Gjennomsnittsforbrukeren er i Norge ”luthersk” i tanken rundt mat. Spartansk i utgangspunkt og lite sofistikert. Bruker et fåtall av varer og er mye orientert mot enkel rask mat og billige produkter. Pizza, pølser og farse er den mest brukte middagen i hverdagen.
    Landbruket i Norge er beskyttet med høy toll og høye avgifter. Få store utbydere innen kjøtt og meieri gjør vareutbudet begrenset og det mangler innovasjon og konkurranse.
    Så hvis gjennomsnittsforbrukeren er slik du her beskriver så er vel tollmuren lite relevant..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn