Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Du har aldri spist der, men vet allikevel hvordan maten smaker? Fordi du har stått utenfor og lett hoderystende betraktet menyen som de mindre opplyste velger sine måltider fra? :)

Man kan forøvrig betale mye mer for biff med "påmmfri og liksombernaise" (sic) enn hva man gjør hos Egon, uten at det smaker noe mer ekstraordinært. :)

Men du har et poeng i det du kaller lokasjonsøkonomi. Når jeg var der var det om å gjøre å finne et sted med parkering og grei mat, rett etter jobb når man allikevel skulle noe i sentrum litt senere på kvelden. Da er det kjekt å kunne dra et sted som Egon hvor man vet hva man får, istedenfor å være nødt til å lete etter et random sted å spise og risikere å få kjip mat. Godt fornøyd med valget, ingen motforestilling mot å spise der igjen en annen gang jeg er skikkelig sulten.
    Jeg har vært på Egon opptil flere ganger. Det er dog mange år siden og det frister relativt lite til gjentagelse.

"Liksombernaise" er for øvrig det man som regel får servert, litt på samme måte som at en bernaisesaus i pose fra Toro har ganske lite med den opprinnelige sausen å gjøre til tross for at det vitterlig står "bernaisesaus" på pakken.

At det finnes steder som tar enda mer penger for relativt enkel mat er da vel ikke noe argument for å gå dit? Det er masse restauranter jeg aldri ville vurdert å gå på. Til sammenligning tar eksempelvis Kampen Bistro i Oslo like under 400 kroner for en forrett, en hovedrett og dessert. Velsmakende mat tilberedt med omtanke og en meny det ligger en tanke bak. Nok mat til å bli godt mett og et kurant utvalg i øl og vin til ganske hyggelige priser. Går mye heller p et slikt sted om jeg skal ut og spise noe som ikke er fullt av krussedeuller og en forelesning over hva som er på tallerkenen og hva som er i glasset. Det er for meg en MYE bedre deal enn en hovedrett til 300 kroner på Egon's elller noe lignende.

Er man i Oslo sentrum er det null problem å få seg et godt og kjapt måltid til en mye rimeligere penge. Jeg skjønner ikke hva det skal ha med snobberi å gjøre. Det finnes steder i Norge som serverer intetsigende mat til samme menypris som noen av de beste restaurantene i landet om man legger sammen hva det koster for en forrett, en hovedrett og en dessert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Smurfeland
    Du har aldri spist der, men vet allikevel hvordan maten smaker? Fordi du har stått utenfor og lett hoderystende betraktet menyen som de mindre opplyste velger sine måltider fra? :)

Man kan forøvrig betale mye mer for biff med "påmmfri og liksombernaise" (sic) enn hva man gjør hos Egon, uten at det smaker noe mer ekstraordinært. :)

Men du har et poeng i det du kaller lokasjonsøkonomi. Når jeg var der var det om å gjøre å finne et sted med parkering og grei mat, rett etter jobb når man allikevel skulle noe i sentrum litt senere på kvelden. Da er det kjekt å kunne dra et sted som Egon hvor man vet hva man får, istedenfor å være nødt til å lete etter et random sted å spise og risikere å få kjip mat. Godt fornøyd med valget, ingen motforestilling mot å spise der igjen en annen gang jeg er skikkelig sulten.
    Jeg har vært på Egon opptil flere ganger. Det er dog mange år siden og det frister relativt lite til gjentagelse.

"Liksombernaise" er for øvrig det man som regel får servert, litt på samme måte som at en bernaisesaus i pose fra Toro har ganske lite med den opprinnelige sausen å gjøre til tross for at det vitterlig står "bernaisesaus" på pakken.

At det finnes steder som tar enda mer penger for relativt enkel mat er da vel ikke noe argument for å gå dit? Det er masse restauranter jeg aldri ville vurdert å gå på. Til sammenligning tar eksempelvis Kampen Bistro i Oslo like under 400 kroner for en forrett, en hovedrett og dessert. Velsmakende mat tilberedt med omtanke og en meny det ligger en tanke bak. Nok mat til å bli godt mett og et kurant utvalg i øl og vin til ganske hyggelige priser. Går mye heller p et slikt sted om jeg skal ut og spise noe som ikke er fullt av krussedeuller og en forelesning over hva som er på tallerkenen og hva som er i glasset. Det er for meg en MYE bedre deal enn en hovedrett til 300 kroner på Egon's elller noe lignende.

Er man i Oslo sentrum er det null problem å få seg et godt og kjapt måltid til en mye rimeligere penge. Jeg skjønner ikke hva det skal ha med snobberi å gjøre. Det finnes steder i Norge som serverer intetsigende mat til samme menypris som noen av de beste restaurantene i landet om man legger sammen hva det koster for en forrett, en hovedrett og en dessert.
    Bernaise kan være mye rart, men jeg er ikke så veldig dogmatisk på hva som er ekte og "liksom" bare det smaker godt.

Det som kan virke snobbete er hvis man snakker nedsettende om spisesteder som Egon som er del av en kjede, selv om de faktisk har mat som smaker godt, porsjonene er greie, lokalene er helt ok å oppholde seg i, servicen er rask, og det er en jevn kvalitet på hele pakka. Men man kan selvsagt få mene at prisnivået er for høyt, men da bør man ikke late som at ikke andre tar bedre betalt for mat av omtrent samme kaliber eller dårligere. Da blir det litt tullete å henge ut Egon som versting på pris og kjip mat, når man kan gå på en såkallt luksusrestaurant og betale dobbelt for noe som ikke er bedre.
    Jeg er ikke helt ikke enig i at det er bare lett å treffe på et bra spisested i Oslo sentrum som er billigere og bedre enn konseptsteder som f.eks. Egon hvis man ikke har gjort research på forhånd og vet hvor man skal gå.

Liker forøvrig heller ikke steder hvor kelneren henger over bordet og holder foredrag om hver rett, når man egentlig bare vil spise maten sin i fred og ro.

V

vredensgnag

Gjest
    Kjederestaurantene serverer storkjøkkenmat, sentralt tilberedt.

C

cruiser

Gjest
    Merkelig at det skal være snobbete å kritisere halvfabrikat og frossen som selges til fullpris ++ .

V

vredensgnag

Gjest
    En til norsk å være merkelig fremsynt og satsningsvillig mann. Håper inderlig han lykkes med dette. I de landene han refererer til er det ihvertfall liv laga, og jeg tror det norske markedet også er klar for et slikt produkt. Særlig jeg ;)
    Ser at kjedene nå er i ferd med å orientere seg i retning høyere kvalitet. Det går i rykk og napp, men de innser vel at nordmenn bruker for lite av inntekten sin på mat, og at det er mye å hente der. ;) (For å vri litt på hva bøndene påstår.)

Dette er mannen bak Prima og Jæren Smak. Han sendte sin slaktermester til England for å gå i lære der, slik at de skulle skjære kjøttet rett. Nå har Nortura kjøpt seg inn, men han bruker realisert kapital for å ta kvalitetsorienteringen steget videre.

Ligger nok også en protest i det han gjør. Prima-gruppen fikk problemer med å få tilgang til kjøtt de kunne akseptere, da Landbruksdept. innførte premiering av magrere storfékjøtt. Dette gjorde at flere av gruppens leverandører sluttet å fôre dyrene slik Prima ønsket, så det skulle være godt nok fettinnhold i kjøttet. Prima protesterte, men ble selvsagt ignorert.

Realiseres dette som annonsert, blir jeg Meny-Ultra kunde.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.658
    Torget vurderinger
    23
    Jeg synes vi har sett flere innslag av at "bøndene" har delte meninger om hvor ille det står til med de... bildet er nok ikke så svart-hvitt som de verste opphauserne skal ha det til. Det ville heller ikke vært rimelig.

Konseptet hans er smart, hente ut kapital fra de store for selv å arbeide videre med kongstanken. Applaus.

Apropos magert kjøtt, dagens griser går jo på SATS hele gjengen.... savner spekeskinkene fra gamle dager, hos mine onkler i Gudbrandsdalen. Tommetjukt snøhvitt spekklag under svoren, og en fantastisk smak.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Jeg synes vi har sett flere innslag av at "bøndene" har delte meninger om hvor ille det står til med de... bildet er nok ikke så svart-hvitt som de verste opphauserne skal ha det til. Det ville heller ikke vært rimelig.

Konseptet hans er smart, hente ut kapital fra de store for selv å arbeide videre med kongstanken. Applaus.

Apropos magert kjøtt, dagens griser går jo på SATS hele gjengen.... savner spekeskinkene fra gamle dager, hos mine onkler i Gudbrandsdalen. Tommetjukt snøhvitt spekklag under svoren, og en fantastisk smak.
    Jeg så en slik skinke i et helgemagsin i dagbladet for få år siden. Dette var fra Frankrike. Akkurat som du beskriver. Silket i laang tid etterpå.....
    Vi hadde slike egenproduserte til eget bruk før i tiden, les julegris;).

C

Cyber

Gjest
    For meg som odelsgutt (som ikke skal drive gård) virker det som at en løsning må være å sikre at bøndene i Norge får mer igjen for maten sin. Kiloprisene som bonden får må opp. Matvarekjedene må klare seg med lavere marginer og jeg tror de har ganse så mye å gå på. Jeg vet selv hvor mye penger det er i å drive gård i Norge og man skal være god til å snu på kronene for å få ut et levebrød i andre enden.

Lokalt her har flere bønder begynt å foredle og selge ting lokalt. Prisene er godt over butikknivå, men folk handler gjerne da kvaliteten er meget god.

C

cruiser

Gjest

Fett vil ola nordmann bare ha til jul, resten av året går det nare i magre koteletter..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.543
    Beste svinekjøtt jeg noen gang har spist fikk jeg av min svigerfar, han drev med slaktegris. Han nødslaktet engang en purke på ca. 200 kg. på grunn av at den brakk ett bein, purken hadde hatt ett kull med unger. Fantastisk kjøtt, mørt og saftig og med en skikkelig svor på kotelettene.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    For meg som odelsgutt (som ikke skal drive gård) virker det som at en løsning må være å sikre at bøndene i Norge får mer igjen for maten sin. Kiloprisene som bonden får må opp. Matvarekjedene må klare seg med lavere marginer og jeg tror de har ganse så mye å gå på. Jeg vet selv hvor mye penger det er i å drive gård i Norge og man skal være god til å snu på kronene for å få ut et levebrød i andre enden.
    Det bør være mulig å tjene nok til salt i såret...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Realiseres dette som annonsert, blir jeg Meny-Ultra kunde.
    Many gjør mye bra på kjøtt og pølser. Jeg ser med glede at omsetningen på rå pølser, i deres jacobsserie har bra omsetning og sortimentet øker. De tar inn gode ting. Her i dag kjøpte jeg også et par pakker pølser fra Isdøe på den lokale menybutikken. Nøøkkelpølse, både i rå og røkt variant. Kej kjøpte begge for å teste, men har mer eller mindre utelukkende gått over til rå pølser og jeg er henrykt over utviklingen i markedet mot slike produkter. Og mye av grunnen til populariteten er nok Meny, for det var dem som startet med dette i sine butikker, selv om de andre nå også tar etter.

Før eller siden kommer sikkert Nortura dinglende etter med noen produkter også. Slik de alltid gjør... kopier og snylter på andres success på riktig kinavis uten noensinne å bidra selv med noe innovativt og utviklende. helt greit, det er bra totalt sett at interessen blir såpass stort. Men det viser tydelig hvor lite nødvendig bremseklossen Nortura er for norsk mat og norske forbrukere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har forøvrig moderert min boikott av Tine en smule. Lenge kjøpte jeg ikke noe fra dem, og fremdeles er det lite handler av deres produkter. Men samtidig har de noen produkter som man kan si at de står bak og som ikke andre leverer, ikke fordi det er forbudt eller komplisert men fordi de ikke ser markedet i det. Og det er fair. Så produkter som Skummet Kulturmelk, (og litt økologisk lettmelk), jarlsbegost, ekte geitost, gammelost og et par andre ting kjøper jeg med god samvittighet. Det er ærlige produkter som kan stå på egne ben uten tvang, toll og sabotasje.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Hva skal Harry-gutta finne på nå, når de billigste billigbutikkene på svensk side ikke lenger selger det billigste av det billige svinekjøttet?

Nationen – Boikott av
billig kjøtt
    Artikkelen ligger ironisk nok bak en tollmur, og leseren blir møtt av stengte grenser og elektronisk innreiseforbud.
    Ja, skal (prøve) slutte med å linke til lukkede fora som krever abonnement. Var ikke nok oppmerksom, sorry.

Kom på en ny variant:

"Boikott av
billig kjøtt

KARI GÅSVATN

PUBLISERT: 24.05.14 00:00

Flere svenske butikksjefer har på eget initiativ sluttet å selge dansk svinekjøtt. De vil ikke selge kjøtt fra dyr som har stått for trangt, har fått kuttet halen og spist GMO-fôr og antibiotika.
    Overforbruket av antibiotika i dansk svineproduksjon har fått stor oppmerksomhet etter at fire dansker er døde av MRSA-bakterien. Den multiresistente bakterien er oppstått i industriell svineproduksjon.
    I Sverige - og i Norge - er det bare syke dyr som behandles. I Danmark brukes antibiotika forebyggende. Dersom en gris er syk, behandles alle ved at antibiotika blandes i fôret. Dermed kan det oppstå resistente bakterier. MRSA synes nå å spre seg også blant mennesker som ikke har vært i kontakt med grisefjøs.
    Dansk svinekjøtt er mye billigere enn det svenske. Likevel blir ICA-sjefene som tømmer kjøledisken for dansk kjøtt, omfavnet av svenske forbrukere. Folkehelse og dyrevelferd teller mer enn lave priser. Butikksjef Mikael Karlsson forteller om kunder som takker ham og kommer med kaker og blomster.
    Politikere følger opp. Kristendemokraten Ebba Busch Thor har anmeldt Danmark til EU-kommisjonen for brudd på regelverket. Sosialdemokraten Hans Hoff vil ha totalforbud mot dansk svinekjøtt i Sverige.
    Den svenske boikotten er tankevekkende. Det er en grunn til at dansk kjøtt er så mye billigere. Dyrevelferd koster. Såkalt effektiv drift har sin pris. Saken illustrerer hvordan billigkjøtt kan bli dyrt i lengden.
    Det er umulig å konkurrere med dansk svinekjøtt på pris. Men effektivitet og stordrift slår tilbake. For Danmark er svin en viktig eksportnæring. Den blir rammet dersom andre land følger i Sveriges spor.
    Saken viser at forbrukerne ikke er ensidig opptatt av pris når de blir informert om skyggesidene med industriell produksjon. Den viser også at det er mulig for butikksjefer i store matvarekjeder å ta selvstendige valg og vise sivilt mot på vegne av folkehelse og dyrevelferd. Norge må ta signalet fra den dansk-svenske grisekrigen."

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Har gjort det samme selv et par ganger. Lett å glemme når man har tilgang selv på noe at det er lukket for andre. Dagens betalingsordninger er en uting. Avisene burde finne et felles betalingssystem som gjør at man ikke må abonnere på hver eneate en av dem

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Har gjort det samme selv et par ganger. Lett å glemme når man har tilgang selv på noe at det er lukket for andre. Dagens betalingsordninger er en uting. Avisene burde finne et felles betalingssystem som gjør at man ikke må abonnere på hver eneate en av dem
    Er vel innom 5-6-7 av dem daglig på nett. Helt uaktuelt å betale 2500-3000 året for hver av dem. Har unntaksvis begynt på et korttidsabonnement på Nationen pga. dagens noe spesielle jordbruksoppgjør.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.380
    Torget vurderinger
    4
    Many gjør mye bra på kjøtt og pølser. Jeg ser med glede at omsetningen på rå pølser, i deres jacobsserie har bra omsetning og sortimentet øker. De tar inn gode ting.
    Jacobsserien er et skritt i riktig retning, men samtidig synd å se hvordan NG utnytter Jacob sitt gode navn og rykte til å selge halvgod "gourmetmat". Har du mulighet så dra til Jacob på Holtet og kjøp deres egne pølser som virkelig er Jacobspølser. Det er en helt annen klasse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Many gjør mye bra på kjøtt og pølser. Jeg ser med glede at omsetningen på rå pølser, i deres jacobsserie har bra omsetning og sortimentet øker. De tar inn gode ting.
    Jacobsserien er et skritt i riktig retning, men samtidig synd å se hvordan NG utnytter Jacob sitt gode navn og rykte til å selge halvgod "gourmetmat". Har du mulighet så dra til Jacob på Holtet og kjøp deres egne pølser som virkelig er Jacobspølser. Det er en helt annen klasse.
    For meg som bor i Bergen betyr navnet i seg selv ingen verdens ting. "Jacob på Holtet", "Nilsen i Fjøset", eller "Pedersen på Knausen" ...

Jeg liker produktene i serien og sammenligner dem med annet i kjedene, og blir stadig vekk positivt overrasket.

C

cruiser

Gjest
    Jeg syns jacobs serien er veldig varierende, fra bra til scam. Forøvrig så er jeg enig med Trane sine betraktninger, selvom det er veldig typisk kjedene å drive på slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke noen trivelig utvikling dette.

Tillater mer gift i maten - Fordypning

Bruken av glyfosat til modning er en uting, guffent nok når det brukes til ugressbekjempelse i matproduksjon men det burde vært forbudt å bruke direkte på matplanter enten det er for å modne dem, eller fordi de er gjort resistente ved hjelp av GM.

God grunn alene til å se til økologiske produkter, spesielt på produkter hvor slik produksjon som dette er vanlig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ Desto mer industrialisering som tvinger seg frem i jordbruket, desto mer vil vi se av slikt og andre, beslektede temaer. Dette er et av paradoksene ved å tilpasse det norske jordbruket den internasjonale virkeligheten.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ Desto mer industrialisering som tvinger seg frem i jordbruket, desto mer vil vi se av slikt og andre, beslektede temaer. Dette er et av paradoksene ved å tilpasse det norske jordbruket den internasjonale virkeligheten.

Honkey
    Ja det er mange paradokser her. De eneste som har makt nok til å stagge denne utviklingen, i Europa i alle fall, er jo EU, så det er trist at ikke grønn politikk har større popularitet der for øyeblikket. Vi kan alltids mure oss inne en liten stund, men i det løser ikke mye. Vi har jo meldt oss ut av all innflytelse på områder som dette, og det er synd.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.424
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant ikke talen hennes på noe vis sjokkerende, intet overraskende der; det forteller vel heller sitt om det demografiske utvalget av publikum. Plukket fra en veganerkongress? PETA, SPCA?

B

V

vredensgnag

Gjest
    Jepp.
    Du, vi er nordmenn, og har sannsynligvis kakket i hæl mat sjøl. Sarte, urbane sjeler som det publikummet der nøler med å slå ihjel en broccolikvast...

B
    Yup. Men illustrerer også dissonansen mellom hva folk vet om hvordan maten blir til, og virkeligheten, på godt vis. Ikke bare der folk har et urealistisk forhold til ting. Jeg forundres, for eksempel, over folk som ikke vil ta fisk av kroken og ta livet av den, rense den, når jeg er på fisketur. Noe som skjer, også her hjemme.

Derfor er det interessant at disse i videoen blir sjokkerte over noe de faktisk burde vite om.

Hun burde vist en kyllingfanger:

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Så mannlige vi var i tråden her da. Det er ingen automatikk i at man ikke har en dissonans til hvor mat kommer fra eller er bare fordi man har stått for egen fangst av noen fattige prosent av totalinntaket.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.424
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo tatt et standpunkt; hvorvidt det er begrunnet etisk/ moralsk eller sunnhetsmessig aner jeg ikke, og heller ikke er akkurat dét vesentlig. Det publikummet som ble vist i videosnutten var gamle nok (og tilsynelatende fra en opplyst "middelklasse") til at en ren disassosiasjon fra matens opphav ikke kan forklare de viste reaksjonene. Noe annet må ligge bak. (Ellers får mine, ikke akkurat høye, tanker om urbane amerikanere nok et grunnskudd.)
    Medgir gjerne at jegerinstinktet fortsatt lever, og jeg føler ikke med maten. Liker dog ikke å slå ihjel småfisk som har svelget kroken..., så kan det diskuteres hvorvidt årsaken er -medfølelse med fisken, -irritasjon over at den ikke var stor nok til et måltid, -sløsing med en god krok osv. Tror nok ikke at årsak nr. 1 er den mest framtredende.

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn