- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.773
En bonde i nabobygden er kristen så det suser, men stemmer Frp. Utifra hva han selv sier så er det kun fordi FrP er mot muslimer. Det er ikke alltid bøndene er den skarpeste kniven i skuffen.
|
Det er vel ingen av disse som har snakket om gårdsutsalg. Slikt kan aldri bli noe annet enn en bikilde til inntekt. Men i stedet for å gjøre sev avhengig av å måtte levere alt på en gang, så har jo den ene av disse investert i fryseanlegg som dypfryser enkeltbær. Da er man mye mindre avhengig av å måtte omsette alt øyeblikkelig og være totalt prisgitt en byråkratisk mottaker. Det fører også til at man får et helt annet produkt enn om det hele bare skulle gå til syltetøy i plasspann.Veldig romantisk tanke at alle småbrukere skal ha sitt eget utsalg hvor de selger spesialprodukter laget på gården. Man glemmer fort at slike gårdsutsalg krever et visst kundegrunnlag. Man er avhengig av en mottager som kan ta imot f.eks. 40 tonn bringebær eller 300 sau i løpet av et par hektiske uker.
Ja er det ikke forferdelig at det tillates flere aktører som kan kjøpe fra bøndene enn de tunge monopolistene... Tvinger man alle til å underkaste seg dem så har de bøndene i sin klamme hånd og kan diktere pris, betingelser og volum og holde dem som leilendinger, mer eller mindre. Kjekt å se noen som bryter med dette.Hvis han får mer betalt utenfor sin egen organisasjon så er det en jobb som må gjøres innad i organisasjonen, hvis han da er medlem.
Ja i Norge har vi 3 kjeder + ICA som har monopol på det meste av markedet. De er en del av det samme tunge monopolsystemet. De selger, og Tine/Nortura og et par andre tunge aktører leverer. Alt annet er en trussel mot disses milliardinntekter.På den annen side så er jeg helt enig i at det burde være større muligheter for bøndene å selge sine produkter direkte til forbruker. Slik det er idag så er det på den ene siden lover ang. eksempelvis hygiene som gjør dette vanskelig. Dessuten er kjedene lite interessert i å la butikkene sine selge varer utenom deres egne varer.
Tine og Nortura er eid av bøndene selv.Ja er det ikke forferdelig at det tillates flere aktører som kan kjøpe fra bøndene enn de tunge monopolistene... Tvinger man alle til å underkaste seg dem så har de bøndene i sin klamme hånd og kan diktere pris, betingelser og volum og holde dem som leilendinger, mer eller mindre. Kjekt å se noen som bryter med dette.Hvis han får mer betalt utenfor sin egen organisasjon så er det en jobb som må gjøres innad i organisasjonen, hvis han da er medlem.
.
Nei, de er ikke "eid av bøndene", selv om de er en del bønder inne på eiersiden. Det spiller forøvrig ingen verdens rolle hvem som er eier eller aksjonær. Medlemmene i Kinas kommunistparti eier sikkert partiet de også, uten at det utgjør noe stor forskjell.Tine og Nortura er eid av bøndene selv.
Tror ikke deph-jordbruket er liv laga.Ett vesentlig moment i overstående er at Nortura/Tine har plikt til å ta imot det bøndene produserer. Drar du en paralell til skogbruket er det ingen slik organisering, med den følge at norske skoger råtner på rot på grunn av at det er billigere å importere tømmer enn det er å kjøpe tømmer i Norge. Prisene skogeierene blir tilbudt er så lave at det ikke er lønnsomt å hugge.
Det er ikke riktig det du skriver her, alle bønder som leverer f.eks slaktedyr til Nortura kan kjøpe dette tilbake for videreforedling til en veldig bra pris. Det som er bra med denne ordningen er at man er garantert og få solgt alle slaktedyra sine og kan kjøpe tilbake passe/ønsket mengde for videreforedling.Man kan jo lese litt om dette "eierskapet her"
https://medlem.nortura.no/organisasjon/medlem-i-nortura/vedtekter/
Det vi snakker om er kun at en bedrift betaler et innskudd på minst 12.000 kr. Nå er de "eier" av Nortura og har rett men også plikt til å levere ALT til Nortura. En totalslakt av alle muligheter for å gjøre noe selv, utvikle produkter selv, foredle noe eller selge til andre enn Nortura.
"Andelseierne har rett og plikt til å levere hele sin produksjon av egg og fjørfeslakt og/eller hele sin produksjon av øvrige slaktedyr til Nortura SA eller den som Nortura SA har godkjent for mottak. Unntatt fra dette er slakt og egg til eget forbruk, til kårfolk og ansatte på gården."
Så ... at man som bonde "eier" Nortura om man har betalt denne symbolske andelen er vel utelukkende en ordning for å komme inn under spesielle skatteregler, støtteregler og andre slike ordninger innen veldet av støtteordninger. Om noe er det vel i praksis Nortura som eier dem, og dikterer alle priser, betingelser, kvaliteter og begrensninger.
Dette er en kommersiell bedrift som andre kommersielle bedrifter, selv om du må ut med en liten sum så lenge du er leverer.
Så "bøndene eier Nortura" er vel en ganske slett forståelse av hva dette handler om.
Men det er et utsagn som klinger sympatisk og egner seg i propagandasammenheng. Har man ikke levert på en stund får man det innsuddet i retur, og er nå ikke lenger "eier".
Det er vel omtrent som alle dem i Norge med "medlemskort" fra Coop som går rundt å regner seg som bedriftseiere på linje med Reitan & Co.
Har du havnet i FRP-fella? Så var det NAV-retorikken din da........................................................Det finnes også land, svært like Norge i natur og topografi, som klarer seg helt uten NAV-bønder.
Verdens beste bønder uten subsidier - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no
Kjøtt har vel generelt en siste forbruksdag, så den blir jo litt utenfor uansett. Men jeg er sabla glad for at jeg ikke risikerer å kjøpe egg eller ost som burde vært kastet i bosset for mange år siden.Fullstendig uenig. "Best før" på egg og kjøtt nører oppunder ignoranse mht hvor lenge matvarer holder. Det vesentlige er vel når maten er produsert/pakket.
Ja det kastes alt for mye mat. Men løsningen på det problemet ligger ikke å bli mer slepphendt med å la butikkene selge utgått og dårlig mat til uvitende forbrukere.Evt så er det som det står i artikkelen at det kastes altfor mye mat.. Typisk vestlig problem, man sutrer over dyr mat ssamtidig som man handler mesteparten ferdig kuttet og/eller ferdig tilberedt for så å dra hjem å kaste 20/30% . Omtrent på nivå med å brokke seg over bensinprisen med skiboksen på hele året..
Storindustri som dette finnes vel bare i verdens største land, enn så lenge. Frp-dilterne gjør hva de kan for at også Norge skal ta del i den herlige galskapen.Skummel utvikling, og en naturlig følge av at forbrukerne dresseres til å kjøpe industrimat i stedet for at det tillates høykvalitetsmat i butikkene, og at det ikke satser på bønder som vil drive sunt og økologisk i stedet for bare å være leverandører til storindustrien.
- Vi er på vei mot stupet i rakettfart - DN.no
Vi har akkurat den samme problemstillingen i Norge også, om enn i en litt mindre skala. Det er lite som er tilrettelagt for bønder som vil drive økologisk og f.eks. la sine griser være utendørs store deler av året. I stedet stues de sammen på bås hele sitt liv og ser ikke dagslys så lange de lever og blir sendt rett til Norturas masseproduksjonsanlegg.Storindustri som dette finnes vel bare i verdens største land, enn så lenge. Frp-dilterne gjør hva de kan for at også Norge skal ta del i den herlige galskapen.Skummel utvikling, og en naturlig følge av at forbrukerne dresseres til å kjøpe industrimat i stedet for at det tillates høykvalitetsmat i butikkene, og at det ikke satser på bønder som vil drive sunt og økologisk i stedet for bare å være leverandører til storindustrien.
- Vi er på vei mot stupet i rakettfart - DN.no
Et godt argument for å beholde tollmuren. Vi har litt mer kontroll på det som blir produsert i Norge enn det som produseres i "utlandet"Forbrukermakt kan brukes til å oppnå forandringer
Danmark og Sverige i FLESKE-KRIG - nyheter - Dagbladet.no
Tollmuren har bare ført til at vi aldri har fått utvikle en smak for kvalitet, men i stedet har blitt tvunget til å ta til takke med middelmådig og dårlig industrimat til høye priser.Et godt argument for å beholde tollmuren. Vi har litt mer kontroll på det som blir produsert i Norge enn det som produseres i "utlandet"Forbrukermakt kan brukes til å oppnå forandringer
Her skjer det mykje kreativt. Spesielt med kjøtdeig, har eg høyrt nyss om.Ja det kastes alt for mye mat. Men løsningen på det problemet ligger ikke å bli mer slepphendt med å la butikkene selge utgått og dårlig mat til uvitende forbrukere.Evt så er det som det står i artikkelen at det kastes altfor mye mat.. Typisk vestlig problem, man sutrer over dyr mat ssamtidig som man handler mesteparten ferdig kuttet og/eller ferdig tilberedt for så å dra hjem å kaste 20/30% . Omtrent på nivå med å brokke seg over bensinprisen med skiboksen på hele året..
Jeg bidrar gjerne til å holde statistikken ned. Min nærmeste butikk er flink til å sortere ut og selge datomat til 50%, og jeg ser gjerne hva det er når jeg er innom. Alle tjener på det. Butikken slipper å kaste, kunden kan gjøre gode kjøp, og mange av produktene er faktisk av bedre kvalitet etter modningen enn da de var helt ferske.
Men jeg hadde følt meg lurt om jeg hadde oppdaget at jeg hadde kjøpt 6 måneder gamle egg som en eller annen luring hadde kjøpt opp fra et restlager som ellers hadde blitt kastet. Forbrukerne skal ikke være levende avfallsbeholdere som kan prakkes på hva som helst av gammel mat, spesielt ikke om det forventes at de betaler nypris for maten.
Å tillate produsentene å tilbakeholde informasjon til forbrukerne om maten vi kjøper å spiser er en farlig utvikling.
Jeg tror du bør handle i en annen butikk hvis du ikke finner god, norskprodusert mat der. Er kjøtt fra Nortura dårligere enn kjøtt fra Belgia, Tine dårligere enn Arla?Tollmuren har bare ført til at vi aldri har fått utvikle en smak for kvalitet, men i stedet har blitt tvunget til å ta til takke med middelmådig og dårlig industrimat til høye priser.Et godt argument for å beholde tollmuren. Vi har litt mer kontroll på det som blir produsert i Norge enn det som produseres i "utlandet"Forbrukermakt kan brukes til å oppnå forandringer
Det er ikke kvalitetesprodusenter og nærmat som kan komme til å slite om tollmurene fjernes, men de som har satser på masseproduksjon av intetsigende lavkvalitetesmat som Tine og Nortura må begynne å tenke anderledes.
Det er bedre å på sikt bygge opp et landbruk som ikke er totalt avhengig av regelmessige statlige almisser og en full skjerming mot all konkurranse.
Tror det må en hestekur til her og at all toll på mat bør fjernes over natten.
Så får man heller ha mye strengere regler på merking av opphav og produksjonsmetoder.
Men det er jo litt ønsketenking for modige politikere er mangelvare i landet.
Men en god plass å begynne ville være å fjerne all toll på dokumentert ekte økologisk mat, samt all mat med beskyttet opphav.
Vis vedlegget 261200
Det desidert beste kjøttet jeg har vært borti i år var et parti med mørbrad fra Botswana. Usannsynlig mørt og herlig og kostet 99kr/kg på Rema. Kjøpte mange kilo og har fremdeles i fryseren av det. Bytter det aldri for dobbel mengde med gildefilet til 4-500kr/kg.Jeg tror du bør handle i en annen butikk hvis du ikke finner god, norskprodusert mat der. Er kjøtt fra Nortura dårligere enn kjøtt fra Belgia, Tine dårligere enn Arla?
Men, hvis du syntes lasagne med hestekjøtt fra en ukjent produsent og har ukjent kvalitet er en delikatesse........ velbekomme.
Nei med dagens system er det liten grunn for mange å gidde noe slikt. Lever alt til industrien og la de lage noe middelmådig og overpriset av det. Nortura har jo makt til å skjerme seg mot all konkurranse gjennom sin markedsregulatorrolle uansett, og bøndene får sin lønn av staten.Men jeg kan vanskelig se for meg at det kan være særlig butikk i å reise langt og lenge fra gården og inn til Oslo og stå der hele dagen og selge varer - det er vel en grunn til at det ikke er ukentlige markeder i Oslo. Forbudt er det neppe.
Du brude ta deg en tur til f.eks køltzow eller laks og vilt så ser du fort hva norske bønder er i stand til å produsere og hvor lite det koster. Å ha utvalget på kiwi som utgangspunkt i denne debatten blir bare tullete. I takt med kvinnefrigjøringen har slaktere og faghandlere lagt ned, ola og kari nordmann klager stadig over tidsklemma og mat er en av de tingene som ikke blir prioritert. Jeg forstår det veldog godt, det krever litt kompetanse og stor interesse for å øage god mat fra bunnen i en travel hverdag mellom jobb, unger og fritidsaktiveter. Fravær av tollmur vil ha null innvirkning på dette, resultatet er at det bare tysk matindustri som produserer maten med like variende kvalitetNei med dagens system er det liten grunn for mange å gidde noe slikt. Lever alt til industrien og la de lage noe middelmådig og overpriset av det. Nortura har jo makt til å skjerme seg mot all konkurranse gjennom sin markedsregulatorrolle uansett, og bøndene får sin lønn av staten.Men jeg kan vanskelig se for meg at det kan være særlig butikk i å reise langt og lenge fra gården og inn til Oslo og stå der hele dagen og selge varer - det er vel en grunn til at det ikke er ukentlige markeder i Oslo. Forbudt er det neppe.
Det er ikke mange som tar seg bryet med å levere noe de kan være stolt av. Det handler vel kun om å møte minimumsspesifikasjonene til industrimottaket. Og det er nok ikke all verden, i alle fall ikke når det kommer til kvalitet på kjøtt.
Er det ikke giftig, veier noe, er magert nok og har stått på bås i Norge og gnafset kraftfor så kan man få solgt hva det skulle være til garantert pris.
Jepp. Det er ikke noe problem å lage god og variert mat basert på hva man får på en vanlig norsk dagligvarebutikk. Problemet til folk flest i Norge er ikke at det er vanskelig å oppdrive allverdens delikatesser, problemet er at folk flest ikke aner hvordan de skal lage noe eller ikke prioriterer det. Til tross for opptil flere alternativer velger fortsatt veldig, veldig mange å kjøpe Norvegia ost.Du brude ta deg en tur til f.eks køltzow eller laks og vilt så ser du fort hva norske bønder er i stand til å produsere og hvor lite det koster. Å ha utvalget på kiwi som utgangspunkt i denne debatten blir bare tullete. I takt med kvinnefrigjøringen har slaktere og faghandlere lagt ned, ola og kari nordmann klager stadig over tidsklemma og mat er en av de tingene som ikke blir prioritert. Jeg forstår det veldog godt, det krever litt kompetanse og stor interesse for å øage god mat fra bunnen i en travel hverdag mellom jobb, unger og fritidsaktiveter. Fravær av tollmur vil ha null innvirkning på dette, resultatet er at det bare tysk matindustri som produserer maten med like variende kvalitet
Den første setningen forstod jeg ikke.Du brude ta deg en tur til f.eks køltzow eller laks og vilt så ser du fort hva norske bønder er i stand til å produsere og hvor lite det koster. Å ha utvalget på kiwi som utgangspunkt i denne debatten blir bare tullete. I takt med kvinnefrigjøringen har slaktere og faghandlere lagt ned, ola og kari nordmann klager stadig over tidsklemma og mat er en av de tingene som ikke blir prioritert. Jeg forstår det veldog godt, det krever litt kompetanse og stor interesse for å øage god mat fra bunnen i en travel hverdag mellom jobb, unger og fritidsaktiveter. Fravær av tollmur vil ha null innvirkning på dette, resultatet er at det bare tysk matindustri som produserer maten med like variende kvalitet
Har selv ikke behov for orgasme hver gang jeg setter tennene i en kjøttbit.Hva skal folk med bedre råvarer hvis de ikke kan tilberede dem? Dessuten er det ikke noe galt med det generelle råvareutvalget, selv hos KIWI. Det at man ikke finner gode nok råvarer fra Nortura/Tine til å tilfredsstille en påstått fisefin gane er bare en måte å prøve å virke beleven.
Det er ett faktum at ola nordmann kjøper toro saus istedenfor å koke kraft selv, ikke noe å krangle om en gang. Det er også ett faktum at salget av ferdigmat som fjordland etc har størst vekst i dagligvaremarkedet, heller ikke noe å krangle om.Den første setningen forstod jeg ikke.Du brude ta deg en tur til f.eks køltzow eller laks og vilt så ser du fort hva norske bønder er i stand til å produsere og hvor lite det koster. Å ha utvalget på kiwi som utgangspunkt i denne debatten blir bare tullete. I takt med kvinnefrigjøringen har slaktere og faghandlere lagt ned, ola og kari nordmann klager stadig over tidsklemma og mat er en av de tingene som ikke blir prioritert. Jeg forstår det veldog godt, det krever litt kompetanse og stor interesse for å øage god mat fra bunnen i en travel hverdag mellom jobb, unger og fritidsaktiveter. Fravær av tollmur vil ha null innvirkning på dette, resultatet er at det bare tysk matindustri som produserer maten med like variende kvalitet
Det er ingen som har snakket om utvalget på Kiwi, kun hva norske oster koster der. Og det er ment å skulle være en billigbutikk.
Kompetanse mangler når det kommer til matlaging. Men hvorfor er det slik?
Argumentet om at det skyldes at folk har dårlig tid stammer fra reklamen for søppelmat, så den kjøper jeg ikke overhodet.
Fra linken under kan man lese følgende (tall fra 2010 ... men sikkert ikke så anderledes i dag)
Ser på tv 1 døgn i uka - DinSide
"Nordmenns gjennomsnittlige tv-titting er kommet opp i 181,2 minutter, altså over tre timer, hver dag"
Så at man har så dårlig tid at man er nødt til å spise industrisøppel og ferdimat hver dag faller på sin egen urimelighet. Selv med mor ute av kjøkkenet. Forøvrig er det fult mulig å lage full middag på ganske liten tid. Ikke stort mer enn det tar å steke en Grandiosa, og langt mindre tid enn å varme Pinkys lasagnefavoritter fra Findus.
---
Ting vil ta litt tid å endre, men om folk får tilgang til kvalitetetsråverer til en pris de kan leve med så er jeg overbevist om at ting vil endre seg til det bedre på sikt.
Det er bra for økonomiene til de aller fleste, for deres helse og deres velvære og livskvalitet.
Å fjerne tollmurene vil gjøre Norge til et bedre land å bo i.
Man finner mer en gode nok anlegg på elkjøp, med mindre man har fisefine ører daHva skal folk med bedre råvarer hvis de ikke kan tilberede dem? Dessuten er det ikke noe galt med det generelle råvareutvalget, selv hos KIWI. Det at man ikke finner gode nok råvarer fra Nortura/Tine til å tilfredsstille en påstått fisefin gane er bare en måte å prøve å virke beleven.
Det er akkurat denne duknakkede husmannsmentaliteten jeg vil til livs. Dette med at vi bare skal ta til takke med det vi får servert, samme hvor dårlig, samme hvor ensrettet, samme hvor industrialisert og usunt, samme hvor trist og mangelfullt det er. Så lenge man har fått beskjed av sine herrer om at man skal være fornøyd så skal man være det og logre pent.Hva skal folk med bedre råvarer hvis de ikke kan tilberede dem? Dessuten er det ikke noe galt med det generelle råvareutvalget, selv hos KIWI. Det at man ikke finner gode nok råvarer fra Nortura/Tine til å tilfredsstille en påstått fisefin gane er bare en måte å prøve å virke beleven.
De aller fleste klarer å steke en biff, uten at det går helt galt.Hva skal folk med bedre råvarer hvis de ikke kan tilberede dem? Dessuten er det ikke noe galt med det generelle råvareutvalget, selv hos KIWI. Det at man ikke finner gode nok råvarer fra Nortura/Tine til å tilfredsstille en påstått fisefin gane er bare en måte å prøve å virke beleven.