Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt19288

Gjest
    Det er der jeg ikke følger deg - folk kan og folk gidder men utvalget er ikke der for folk flest. Vi har et high-end levesett på flere måter, men når det kommer til mat så er det posesuppe og frossenmat vi er fornøyd med? Sorry - det er brist i logikken her.
    Vel, i "gamle" dager kokte man suppe på oksehale og kraften men så gikk forbrukeren over på toroposer helt på egenhånd. Hverken regjeringa, kongen eller kjedene som bestemte at det skulle bli slik..
    Å så morsomt - festlig jeg ler. Her helt merkelig at man ikke ser behovet for slakter forretning i norske byer på f.eks mer enn 25k innbyggere. Det er et tap av mangfold og utvalg.

C

cruiser

Gjest
    Det er der jeg ikke følger deg - folk kan og folk gidder men utvalget er ikke der for folk flest. Vi har et high-end levesett på flere måter, men når det kommer til mat så er det posesuppe og frossenmat vi er fornøyd med? Sorry - det er brist i logikken her.
    Vel, i "gamle" dager kokte man suppe på oksehale og kraften men så gikk forbrukeren over på toroposer helt på egenhånd. Hverken regjeringa, kongen eller kjedene som bestemte at det skulle bli slik..
    Å så morsomt - festlig jeg ler. Her helt merkelig at man ikke ser behovet for slakter forretning i norske byer på f.eks mer enn 25k innbyggere. Det er et tap av mangfold og utvalg.
    Selvsagt, men slaktere har lagt ned en etter en pga sviktende omsetning. Er samme med platebutikker de stenger pga endrede forbrukervaner, ingen vedtak på Stortinget eller hifisentralen kommer til å endre på det, man har noen få butikker ide største byene fordi det er nok spesielt interesserte så lenge befolkningsgrunnlaget er stort nok

U

utgatt19288

Gjest
    Selvsagt, men slaktere har lagt ned en etter en pga sviktende omsetning. Er samme med platebutikker de stenger pga endrede forbrukervaner, ingen vedtak på Stortinget eller hifisentralen kommer til å endre på det, man har noen få butikker ide største byene fordi det er nok spesielt interesserte så lenge befolkningsgrunnlaget er stort nok
    Er ikke så sikker på det - vi har en annen form for forretningsmodell og styring fra bonde til forbruker som fører til at nijse aktører får det tøft.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Fælt å si det men folk får som fortjent - de spiller kortene rett i hendene på mafiaen.

- Innbilt "dårlig tid" (jeg sier innbilt, for med erfaring og kunnskap så tar det ikke så lang tid å lage mat fra grunn av egentlig)
    - Prioritering går i andre retninger enn å bruke tid på mat (sykt egentlig dersom de samme menneskene bruker en time eller to på STASI annenhver dag)
    - Manglende kunnskap om elementært kosthold og tilberedning
    - Manglende kunnskap skadevirkningene som følger drittmat/drikke
    - Ignorering av nevnte skadevirkninger... det ligger jo så deilig langt frem, hvis i det hele tatt
    - Såpass med kroner mellom fingrene at man faktisk har råd til å kjøpe mye ferdigmat
    - Generell naivitet ang. forretningsverdenens ønske om å ville alle mennesker vel....

Mot en slik overveldende liste sier det seg selv at mindre enheter med genuin kompetanse og vilje til å levere prima varer kjemper forgjeves. Hederlige unntak finnes selvsagt, men vi kommer aldri tilbake til slik det var, hvor kjøpmannen på hjørnet hadde både fersk fisk og ferskt kjøtt.

S

Slubbert

Gjest
    Bare å begynne her - enkelt å tilberede. Etter noen runder får man dreisen på ordentlig matlaging, og så begynner det å gå av seg selv. Om to timer setter jeg på en gryte som skal putre i noen timer. Tar femten minutter å klargjøre ingrediensene, etter det passer retten seg selv. Men det blir godt.

Ren Mat - en grønnere livsstil
    Jeg er sjelden eller aldri hjemme mange timer i ett strekk unntatt når jeg sover, og jeg liker ikke å gå fra en komfyr som står påskrudd. Problemet med ferdigmat er at den er for dyr og at kvaliteten på den er for dårlig, nedover i Europa er butikkene fulle av salater, sushier og "grab & go" av en helt annen kvalitet enn det vi finner her på berget. Mye billigere er det også.

C

cruiser

Gjest
    Norge er ikke akkurat noe ideelt land sånn logistikkmessig heller

S

Slubbert

Gjest
    1. Innbilt "dårlig tid" (jeg sier innbilt, for med erfaring og kunnskap så tar det ikke så lang tid å lage mat fra grunn av egentlig)
    2. Prioritering går i andre retninger enn å bruke tid på mat (sykt egentlig dersom de samme menneskene bruker en time eller to på STASI annenhver dag)
    3. Manglende kunnskap om elementært kosthold og tilberedning
    4. Manglende kunnskap skadevirkningene som følger drittmat/drikke
    5. Ignorering av nevnte skadevirkninger... det ligger jo så deilig langt frem, hvis i det hele tatt
    6. Såpass med kroner mellom fingrene at man faktisk har råd til å kjøpe mye ferdigmat
    7. Generell naivitet ang. forretningsverdenens ønske om å ville alle mennesker vel....

8. Mot en slik overveldende liste sier det seg selv at mindre enheter med genuin kompetanse og vilje til å levere prima varer kjemper forgjeves.
    1. Synes ikke jeg har spesielt dårlig tid, men jeg tilbringer den i liten grad hjemme da mitt sosiale liv i likhet med mitt arbeidsliv foregår utenfor hjemmets x antall vegger. Tiden da familie, rekkehus og stasjonsvogn var beskrivende for alle voksne menneskers livssituasjon gikk ut på dato for ganske mange år siden. Et annet problem med å lage mat fra bunnen av er at når man lager mat for én person og ikke har fryser, innebærer den type matlaging at at man må spise det samme hver dag i en uke eller kaste store mengder mat. Sistnevnte er hverken økonomisk eller miljøvennlig.
    2. Guilty as charged, selv om jeg kan like å ta meg god tid når jeg spiser ute (i hvert fall om jeg har selskap).
    3. Jeg tviler på at kostholdskunnskapen er dårligere nå enn før. Vi bombarderes med matblogger og kostholdsråd gjennom alle typer massemedia, såvel som på internett.
    4. Ferdigmat fra feks. Fjordland har i undersøkelser vist seg å være relativt sunn og ha relativt godt næringsinnhold. Problemet er mer smaken og prisen, og ikke minst utvalget. Det eneste man finner i de fleste butikker er Fjordland (Tine/Nortura) og Toro (Orkla).
    5. Se over.
    6. Guilty as charged, men jeg kunne tenkt meg bedre utvalg av ferdigmat. Og ferdigmat og grab & go er både billigere og bedre i alle sammenlignbare land. Og ikke dominert av to merker, som her hjemme hvor vi bare kan velge mellom Fjordland og Toro.
    7. Jeg tviler på at noen innbiller seg at matvarekjedene er humanitære organisasjoner.
    8. Listen er udokumentert og forklarer heller ikke forskjellene mellom Norge og andre sammenlignbare land.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Listen er hverken fasit eller for noe registrert oppslagsverk å regne - den er kun en betraktning jeg gjør meg etter å ha vært litt interessert i fenomenet og så observert hva som skjer rundt, hva folk sier og gjør etc. Ta ikke listen for et vitenskapelig almengyldig studium, det har den heller aldri gitt seg ut for å være.. Re. punkt 7 så har jeg dessverre ved flere anledninger hørt folk si at " her i Norge er det ikke sånn at vi får dårlige varer, leverandørene gjør en skikkelig jobb etc. etc." En slahgs klokketro på gode og edle intensjoner som ganske mange har faktisk.

S

Slubbert

Gjest
    Svaret var ikke dokumentert heller, men det later til å være ganske mye misnøye med matvaresituasjonen i Norge. Og da blir det for enkelt å skylde på konsumentene, spesielt tatt i betraktning at vi har et matoligarki med sterke monopoltendenser i markedet. Og politikken har utvilsomt lagt til rette for monopoltendensene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Bildet er langt mer nyansert enn som så, men forbrukerne MÅ ta litt av skylda de også, ikke en stor porsjon men noe må det være.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Så lenge man lager maten sin selv er det i min bok ingen grunn til å skylde på utvalget i Norge - det går helt fint å lage rimelig, velsmakende og sunn mat basert på hva som finnes. Det sagt synest jeg utvalget på butikker utenfor byene til tider er tragisk dårlig og prisene på en del varer er temmelig høye, type flere ganger prisen i utlandet og det uten at det er toll involvert.

Store franske supermatkeder går selvsagt de beste norske en høy gang, men det har skjedd meg ytterst få ganger at jeg ikke får tak i det jeg trenger på de bedre butikkene i Oslo i alle fall.

Om man holder seg til ting som har grunnlag for å dyrkes i Norge er det lite å si på kvaliteten. Vil man spise som ved Middelhavet blir det noe verre og potensielt ganske dyrt.

Det jeg plages mest av i det daglige er utvalget og kvaliteten på fine kjøttstykker (biff) og utvalget av fersk fisk.

Prisen på billig storfekjøtt skjønner jeg ingen ting av. Oksehaler er billig men høyrygg og slikt koster nesten det samme som entrecote. På en annen side kan jeg plukke opp ribbe til ingen penger året rundt og det er godt året rundt. Det synest også folk som kun spiser ribbe til jul så lenge det kalles "pork belly" og har en asiatisk vri for eksempel. Lam er strålende kvalitet og rimelig i sesongen. Koster mindre i Oslo enn i Provence og er mye bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så lenge man lager maten sin selv er det i min bok ingen grunn til å skylde på utvalget i Norge - det går helt fint å lage rimelig, velsmakende og sunn mat basert på hva som finnes.
    Ulvalget i Norge blir ikke mindre elendig av at man lager mat selv.

Hva man "klarer seg" med er et dårlig argument.

Man "klarer seg" helt utmerket om det eneste som finnes er små Kiwi-butikker også. Man kan fint lage velsmakende mat av utelukkende det man finner der, og aldri en gang behøve å spise akkurat det samme to ganger så lenge man lever.

Vi burde være kommet mye lenger i Norge etterhvert nå enn å tvinges til å være fornøyd med det andre har bestemt at du skal måtte "klare deg med".

Det går også an å spise billig mat i Norge om man er kreativ, men det forandrer heller ikke det faktum at vi har noe av de høyeste prisene i den vestlige verden.

Men vi "klarer oss" .... det er bare så kipt at vi skal måtte "klare oss" for at en håndfull oligarker skal tjene seg søkkrike, og en like liten håndfull leverandører skal har totalkorntroll på det norske markedet.

Men vi "klarer oss" ... vi er tvunget til å tilpasse oss den situasjonen vi har havnet i fordi vi har null makt til å gjøre noe med det.

Når 3 aktører eier 99% av markedet, så har vi ingen valg. Konkurranse er forbudt og ingen vil noensinne kunne etablere seg i Norge med det regime som hersker nå.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Finnes det noen oversikt som viser matvarekjeder/konstellasjoner og eierskap av markedet i sammenlignbare land?

Norge - 99% - 3 kjeder
    Danmark - xx%
    Sverige - xx%
    Frankrike - xx%
    UK - xx%

osv

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Så lenge man lager maten sin selv er det i min bok ingen grunn til å skylde på utvalget i Norge - det går helt fint å lage rimelig, velsmakende og sunn mat basert på hva som finnes.

Man "klarer seg" helt utmerket om det eneste som finnes er små Kiwi-butikker også. Man kan fint lage velsmakende mat av utelukkende det man finner der, og aldri en gang behøve å spise akkurat det samme to ganger så lenge man lever.

Vi burde være kommet mye lenger i Norge etterhvert nå enn å tvinges til å være fornøyd med det andre har bestemt at du skal måtte "klare deg med".

Det går også an å spise billig mat i Norge om man er kreativ, men det forandrer heller ikke det faktum at vi har noe av de høyeste prisene i den vestlige verden.

Men vi "klarer oss" .... det er bare så kipt at vi skal måtte "klare oss" for at en håndfull oligarker skal tjene seg søkkrike, og en like liten håndfull leverandører skal har totalkorntroll på det norske markedet.

Men vi "klarer oss" ... vi er tvunget til å tilpasse oss den situasjonen vi har havnet i fordi vi har null makt til å gjøre noe med det.

Når 3 aktører eier 99% av markedet, så har vi ingen valg. Konkurranse er forbudt og ingen vil noensinne kunne etablere seg i Norge med det regime som hersker nå.
    Konkret hva er det du ikke får tak i her i landet? Eneste jeg kan komme på i farten er bonitoflak, det har de selv ikke på a food market i Oslo, en butikk som har svært mye av asiatiske varer.

Jeg kunne godt tenke meg å betale mindre for en del ting, men uansett hva jeg skal lage får jeg tak i det jeg trenger og jeg lager ganske så variert mat.

Hvilke retter får du ikke laget? Og hvorfor tror du at utenlandske aktører skal fylle dette hullet?

Slubberts innvendig om elendig utvalg av ferdigmat er jeg med på, men hva som mangler av råvarer etc har jeg større problemer med å skjønne.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Finnes det noen oversikt som viser matvarekjeder/konstellasjoner og eierskap av markedet i sammenlignbare land?

Norge - 99% - 3 kjeder
    Danmark - xx%
    Sverige - xx%
    Frankrike - xx%
    UK - xx%

osv
    Desverre så er det slik at det europeiske og amerikanske markedet er dominert av svært få aktører, dette gjelder hele industrien. I Danmark er dansk supermarkedet den dominerende aktøren mens i Sverige er Ica den desidert største etterfulgt av COOP i begge land. Man ser også at landbruket i mye større grad er industrialisert i disse landene, dette gjelder også ikke minst Tyskland og resten av Europa forøvrig.

C

cruiser

Gjest

Konkret hva er det du ikke får tak i her i landet? Eneste jeg kan komme på i farten er bonitoflak, det har de selv ikke på a food market i Oslo, en butikk som har svært mye av asiatiske varer.

Jeg kunne godt tenke meg å betale mindre for en del ting, men uansett hva jeg skal lage får jeg tak i det jeg trenger og jeg lager ganske så variert mat.

Hvilke retter får du ikke laget? Og hvorfor tror du at utenlandske aktører skal fylle dette hullet?

Slubberts innvendig om elendig utvalg av ferdigmat er jeg med på, men hva som mangler av råvarer etc har jeg større problemer med å skjønne.
    Er endel å hente på kvaliteten på råvarene mener jeg også, kundene bør i større grad etterspør høyere kvalitet på spesielt gris og okse, fisk er et kapittel for seg, desverre så er veldigveldig mange butikker for små til å holde seg med en fiskedisk og man blir henvist til frysen men dette vil ikke endre seg med bortfall av tollverne. Når det gjelder gris og okse produserer mange bønder dette med ypperlig kvalitet, man trenger bare merknad det i butikken, her er det opp til oss forbrukere å øke etterspørselen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Norge - 99% - 3 kjeder
    Danmark - xx%
    Sverige - xx%
    Frankrike - xx%
    UK - xx%

osv
    Desverre så er det slik at det europeiske og amerikanske markedet er dominert av svært få aktører, dette gjelder hele industrien. I Danmark er dansk supermarkedet den dominerende aktøren mens i Sverige er Ica den desidert største etterfulgt av COOP i begge land. Man ser også at landbruket i mye større grad er industrialisert i disse landene, dette gjelder også ikke minst Tyskland og resten av Europa forøvrig.
    For oss som har reist en del i Frankrike er det vel rimelig åpenbart at dette markedet, som er 10 ganger så stort som Norge, er totalt dominert av en 7-8 kjeder (hvorav Leclerc og Carrefour er veldig dominerende, kanskje også Intermarche og Cora). Jeg tror konkurransesituasjonen i hele leverandørkjeden er langt mer vesentlig enn hva slags skilt som står på butikken.

Edit: Jeg har sjekket litt på nettet. I Frankrike har 5 kjeder ca 85% av markedet, i UK har 4 kjeder ca 75%. Om det er så veldig mye bedre med tanke på konsentrasjon av markedsmakt i markeder som er over det tidoble av vårt, er vel tvilsomt.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det som jeg kanskej ønske meg mest er et mye rikere utvalg av fisk og sjømat, men det har nok mer med lokale forhold å gjøre. Her er Norge et u-land

Jeg ønsker meg et mye rikere utvalg av meierivarer av alle slag.

Jeg ønsker å kunne kjøpe ost som smaker noe uten at den skal koste flere hundre kroner kilioen. Cheddar, Lancashire, Wensleydale. Man kan finne det i hundedyre spesialbutikker i Oslo eller Bergen, men ikke i noen av kjedebutikkene.

Jeg ønsker meg et rikt utvalg av syltetøy, pickles, preserves av ymsse slag. Ikke mange steder i landet du kan finne noe så enkelt som Branston Pickles... eller Marmite. Jeg ønsker med påleggssalater og posteier på glass og i boks som man finner rimelig i andre land.

Jeg ønsker ferdigmat, middager, småretter, desserter, salater etc. Ikke bare Bama og Fjordlands fløtesausebasete bondekost.

Jeg ønsker å finne ketsjuper, senneper, sauser og dips fra forskjellige steder, og ikke bare fra Idun og Heinz samt kjedens egent merke.

Snop og sjokolade jeg ikke har smakt før. Så trist å finne kun det samme i alle butikker, + et og annet europrisaktig merke med kemikaliesnop.

Jeg ville satt pris på syltede og nedlagte frukter og bær til en skapelig pris og ikke 70-80 kr for et lite glass de få stedene det i det hele tatt finnes.

Det eneste de norske butikkene, noen av dem, er blitt sabla flinke på nå er øl. (synd de ikke får selge sterkøl og vin også, men det er en annen sak).

Dette er bare noen tilfeldige ting jeg ramser opp etterhvert som jeg kommer på dem. Gitt litt tid kan man sikkert lage en lang og utfyllende liste, men det er vel egentlig ikke nødvendig.

Hovedpoenget er at det er så ekstremt nitrist når butikkene kun selger de samme varene uansett hvor man går. Ikke at det nødvendigvis er så dårlig kvalitet på noe av det, men man blir så forbannet lei når det aldri er noen variasjon.

Bare en så enkel ting som store saftige stykker av god skinke, skjært av ett stykke, typen som du finner 3-4 stykker av i en stor pakke i mange land til en hundrelapp for kiloen eller så er en umulighet å oppdrive her hjemme hvis man ikke går i en spesialbutikk og betaler det firedoble.

---

Det handler om å bryte dominansen til de store norske grossistene og monopolsituasjonen mange av deres varer har skaffet seg. Det er totalt drepende for variasjon og mangfold.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    ^ du gjør nå implisitt hypotesen at det du lister opp (og andre ting du ikke kom på i farten) ville selge godt nok til at butikkene fant det formålstjenelig å føre det bare de fikk etablert seg i Norge. Ting som er konserverte og langtidsholdbare er enklere, men for ting med relativt kort holdbarhet er man avhengig av bra sirkulasjon i varelageret.

Som jeg skrev for noen innlegg siden er det knapt lansert en sjokolade i Norge som har overlevd i løpet av de siste tiårene. De prøver og prøver, men får det ikke til, for folk skal ha det samme som sist og det samme som gangen før det og gangen før det igjen.

Ang ostene dine så velger faktisk folk helt frivillig og helt uten tvang å kjøpe Norvegia. Eller "pizzatopping" (for det er jo billigere). Dersom det faktisk var interesse for ost som smaker noe så hadde det nok vært tilgjenglig i større volumer. Den tollfrie kvoten av osteimport til Norge har meg bekjent aldri vært fyllt opp. Så for alle praktiske formål er det ikke toll på fjonge oster fra utlandet - med noen unntak på diverse typer ref det som skjedde for et år eller to siden. Prisene er nok en del høyere enn i det store landet utlandet, men det er fordi de kan... folk i Norge har mye penger og betalingsviljen og -evnen til de som heller kjøper Emmentaler eller Gruyere fremfor Norvegia er ganske stor og butikkene priser deretter. Tviler på at eventuelt nye kjeder som skulle etablere seg ville drive veldedighet.

Øl er et henderlig unntak og noe som gir et visst håp for en endring i konsumentadferd. Men mikroøl utgjør fortsatt en liten, men hurtig voksende del av markedet. Øl holder seg lenge og tåler oppbevaring i romtemperatur så ganske greit å ha med å gjøre sånn sett. Utvalget og variasjonen i øl på en Menybutikk er større enn utvalget og variasjonen i hele Tyskland når det gjelder typer øl de fører. Prøv å finne en IPA, en Porter eller en belgisk saison på en bar i Tyskland - jeg ville blitt sjokkert om jeg klarte å finne en eneste bar i en tysk millionby som fører mer enn ti typer øl.

Men i din verden skulle vel kjedebutikkene være så slemme at de ikke tilbydde annet enn Hansa og Ringnes pils også? De vil jo deg så inderlig vondt og vil begrense utvalget mest mulig. Øl er et fint eksempel på hva som skjer ganske fort når konsumenter i tilstrekkelig grad endrer adferd. Jeg kan kjøpe øl fra relativt nystartede 7 Fjell på en jalla Matkrokenbutikk som knapt er større enn en Brustadbu. Øl fra Haandbryggeriet, Nøgne Ø, Ægir, Kinn osv er tilgjengelig mange steder på butikk. Pils fra Tjekkia og diverse fra England fås også. Og alt dette på de kjedene du gir skylden for alt. Hvorfor det finnes? Fordi folk vil ha det og faktisk kjøper det.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Grunnen til at oster er skamdyre i Norge er fordi det kun er de 3 kjedene som dominerrmarkedet, og de har ingen grunn til ikke å ta seg skammelig godt betalt for dem. De ønsker at alt volumsalg skal være smakløst viskelær fra Tine og SF.. eller tilsvarende.

Smak er tillært og med mange mange tiår monopol i butikkene for disse så er folk opplært til å velge dem. Mange vet ikke bedre fordi de aldri har blitt eksponert for annet enn monopolvarene ... og når det er inngrodd der det for sent.

Alternative kjeder med helt egne varelinjer er det eneste håpet vi har i den situasjonen vi er i nå.

Å finne en cheddar til under 250 kr kg selv for de simpleste av dem er en utfordring. Roquefort er gjerne 400 kr for en kilo. det er 3 - 4 ganger så mye som butikker selger dem for noen hundre kilometer lenger sør og vest.

De kan gjøre det fordi 99% av omsetningen i Norge kontrolleres av 3 kjeder, og de er de eneste som har volum nok til å kunne tilby varer til en overkommelig pris. Småforhandler og entusiastbutikker har ikk enubbis og blir snopebutikker for de aller rikeste i landet. Konkurranse på volum fra andre kjeder er forbudt.

En Marks & Spencer dagligvarebutikk med sine merker til pris det tilsvarende varegrupper koster i de norske butikkene hadde vært helt konge. Jeg hadde vært overlykkelig av å kunne handlet der en gang i blant. Jeg skulle gjerne ha kjørt 150 km for å komme dit også..... men det er ikke mulig grunnet tollmurer og de facto konkurranseforbud.

Jeg er så lei den ekstreme ensrettingen i de norske butikkene.

Men i din verden skulle vel kjedebutikkene være så slemme at de ikke tilbydde annet enn Hansa og Ringnes pils også?
    Hvorfor leser du ikke det jeg skriver i stedet for å fantasere frem idiotiske stådmannsargumenter? Jeg skryter jo i innlegget rett over at de norske butikkene, mange av dem i alle fall, er svært flinke med øl. Her er det ingen brutal monopolist som har kontrollen over hyllene. Ren og skjær flaks at ikke Tine brygger øl. Da hadde det vært 4 forskjellige flasker i ølhyllene, og dett var dett.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Rema kunne gitt blanke og bare solgt vassen pils. Men det funker ikke når tilstrekkelig mange kunder vil ha noe annet. De kan når de vil, må og det lønner seg. De er rå på logistikk og kunne distribuert hvasomhelst hvorsomhelst i landet bedre enn de aller fleste andre.

Jeg kunne også tenkt meg et franskt eller britisk supermarked av fjongeste sort (ja, jeg vet hvordan de ser ut...) men jeg har ikke veldig trua på at det er kundegrunnlag i Norge for noe med totalt fremmede varer og nye ting.

Folk sluttet å handle hos slakteren og sluttet å handle hos fiskehandlerene. Så folk i Norge har visst hva fersk kvalitet er og hva fagkunnskap er. Men så sluttet de å støtte de og da var det game over med noen få unntak. Da jeg var liten var det også grønnsaktorg hver lørdag. Ikke veldig stort, men det fantes. Borte er det for lenge siden. Pris og alt på ett sted var visst viktigere allikevel.

Husk at det på mange måter var mye bedre før. Kundene har hjulpet Reitan, Hagen og co godt på veien dit de er i dag. Tidligere tjente leverandørleddet mest, nå er det butikkledet som stikker av med mesteparten av pengene.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja .. noen få store aktører har presset ut alt og alle, stort og smått. Det har fått konsolidere sin makt og har fritt fått holde på fullstendig beskyttet fra all konkurranse. Det er en styrt og villet utvikling, for noen tjener uhorvelige penger på å kontrollere markedet.

..

Man kan ikke skylde på "kundene", de gjør bare det de blir dressert til å gjøre.

Kundene har en viss innflytelse med hva de velger, men hva de får lov til å velge i er nøye styrt og kontrollert at 3 store aktører som tilsammen eier 99% av markedet. De har ingen ambisjoner om å endre på dette. Forbrukerne er de store taperne i spillet.

Om de tre kjedene hadde blitt til 1 ville ikke vi sett noen vesens forskjell i utvalget, kun opplevd at prisene hadde steget en smule på det meste. Vi har egentlig bare 1 kjede i Norge, men med litt forskjellige navn og et komplisert eierforhold.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Takk for svar ang. kjeders markedsdominans i andre land. Det bekrefter hva jeg selv har opplevd på mine reiser.
    Slik jeg forstår dere så er Norge verken dårligere eller bedre hva angår antall kjeder og markedsdominans.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fiskehandler og slakter er flott det, men det forutsetter at de kan selge produkter som kan konkurrere både i pris og kvalitet med det som fiskedisken på Meny har. Og slik er det ikke i dag. I Bergen på torget kan man finne mye lekkert... men det koster mer enn jeg kan betale. 600-700 kr kg for kongekrabbe er helt vanlig nå. Takke meg til å kjøpe det samme produktet når det er på tilbud i et supermarked til 200. Samme forskjeller er det på alt for mye.. og da blir det bare for de rike, og for turister.

Bakere, i alle fall i Bergen, går som det suser og man finner dem over alt. De baker gode brød, tar godt betalt, men har bedre kvalitet enn det som supermarkedene har og prisene er litt over ... men ikke så mye. De tar ikke tregangen i forhold til dagligvarebutikken og derfor overlever de med god margin. Men noe så enkelt som en god baguette er det ikke en eneste baker i Norges land som er i stand til å levere.

Slaktere ... det er ikke så veldig mange igjen i Bergen, men noen er det ... og ikke bare i sentrum heller. Noen har skjønt det, de finner rimelige lokaler litt utenfor byen og tilbyr gode vare til en fair pris. De klarer seg. De som skal ha premium lokalitet og leve på adelens nåde .. forsvinner. Intet stort tap.

Det jeg savner mer enn noe i Bergen er et ekte marked. Et stort overbygd lokale, enkle rebenker som blir slått opp og lokale produsenter, fiskere og slaktere som tilbyr sine varer til en pris som kan konkurrere med supermarkeder i dyre lokaler fordi de gjør det enkelt og rimelig. I stedet får vi misfostre som mathallene i Bergen og Oslo.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Takk for svar ang. kjeders markedsdominans i andre land. Det bekrefter hva jeg selv har opplevd på mine reiser.
    Slik jeg forstår dere så er Norge verken dårligere eller bedre hva angår antall kjeder og markedsdominans.
    Antall kjeder er ikke det vesentlige. Det som er avgjørende er om alle har mer eller mindre identisk sortiment eller om de har sine egne varelinjer.

Hadde vi hatt 4-5 kjeder i Norge med svært forskjellig sortiment ville vi vært reddet, i stedet har vi 3 med akkurat de samme varene og merkene.

..

Om du søker europeisk statistikk kan du google det selv.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg opplever ikke akkurat sortimentet i kjedene ute i Europa som veldig forskjellig fra kjede til kjede. Det er betydelig, nesten uten unntak.
    Matmarked er fint, støtter den.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.381
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som gjør at fransk hermetikk skal koste 5 ganger mer i Norge enn Frankrike. Toll eller avanse?. En boks med andeconfit (andelår kokt og nedlagt i fett) en den franske versjonen av norske fiskeboller/trøndersodd på boks. Koster 9 Euro i Frankrike (80 kr) og 400kr på tilbud i "fine" norsk butikker. og 130 kr i Danmark..

Jeg bare spør?
    Bon appetit,,
    Capture.JPG

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg opplever ikke akkurat sortimentet i kjedene ute i Europa som veldig forskjellig fra kjede til kjede. Det er betydelig, nesten uten unntak.
    Matmarked er fint, støtter den.
    Det er litt forskjellig fra land til land. i UK synes jeg det er ganske stor forskjell. Totalt andre varer om du handler på M&S, Tesco, Lidl eller Sainsbury's f.eks.

I Danmark er ikke forskjellen så stor, kan minne litt om Norge men med 2-3 andre billigkjeder med egne varelinjer, så selv der er det mye bedre. I Tyskland er det svært stor forskjell fra hvor man handler. I Tyrkia er den ekstremt liten (den handler de færreste i supermarkeder), I Frankrike og Spania er det relativt stor forskjell, men også her foregår svært mye handler på markeder og i småbutikker så supermarkeder har ikke samme markedsandeler som her hjemme.

Det illustrerer også det tragiske med Norge ... nemlig at det aller aller meste av dagligvarer selger i kjedebutikkene... og de er alle mer eller mindre like. Vi har hverken forskjellige butikker eller markedshandel av omfang som et reelt alternativ.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^En annen underlighet med Norge er at vi har betydelig flere utsalgssteder / matbutikker pr. capita enn samtlige andre europeiske land (ca 4,5 x flere enn England, f.eks). Antakelig relatert til et mer desentralisert samfunn. Vet ikke helt hva det vil gjøre med utvalg, men et lavt kundegrunnlag, må nødvendigvis virke begrensende på utvalg, samt prisdrivende.

Honkey

C

cruiser

Gjest
    Ser England blir nevnt her, der er situasjonen mye verre enn i Norge, der er det veeeeeldig utbredt med kjedens egne merkevarer og leverandørene står egentlig litt med lua i hånda når dem vil, om dem kommer inn så får dem hvertfall ikke profilert sitt eget brand. Kjedene kontrollerer der alle ledd men samtidig gir dem en illusjon om utvalg med egne merkevarer

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.537
    ^En annen underlighet med Norge er at vi har betydelig flere utsalgssteder / matbutikker pr. capita enn samtlige andre europeiske land (ca 4,5 x flere enn England, f.eks). Antakelig relatert til et mer desentralisert samfunn. Vet ikke helt hva det vil gjøre med utvalg, men et lavt kundegrunnlag, må nødvendigvis virke begrensende på utvalg, samt prisdrivende.

Honkey
    Ofte ligger kolonialbutikkene i en klynge i et sentrum/rundt et kjøpesenter. I desentralisert strøk finnes nesten ikke matbutikker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er det som gjør at fransk hermetikk skal koste 5 ganger mer i Norge enn Frankrike. Toll eller avanse?. En boks med andeconfit (andelår kokt og nedlagt i fett) en den franske versjonen av norske fiskeboller/trøndersodd på boks. Koster 9 Euro i Frankrike (80 kr) og 400kr på tilbud i "fine" norsk butikker. og 130 kr i Danmark..

Jeg bare spør?
    Bon appetit,,
    Vis vedlegget 313161
    Pleier å kjøpe med noen slike fra tur ja. Godt tips dog er ikke å ta dette med som håndbaggasje, da blir de franske sikkerhetsgubbene gretne og sultne og din håndbaggasje noen kilo lettere før du får gå videre.

Noen får Remabutikker har store bokser med 4-5 lår og masse masse andefett til rundt 330 kr. De norske kipe i pose har nesten ingen fett rundt. Fettet er supert å ta vare på og surre poteter og annet i senere. På Meny raner de deg for 4-500 kr for en slik boks.

Andeconfit med sprø pommes frites og en god skarp sennep (noe som ikke er så lett å få tak i her hjemme) er herlig mat. Fett, sprøtt og slafsete.

Rillette de canard (og annet) er også verdt å putte i sekken. Heller ikke noe som er lett å oppdrive her hjemme og noe man får for 2-3 euro for et glass i Frankrike. Kanskje det kommer etterhvert i kjølevannet av "pulled xxx" i guffen barbeque sauce som ser ut til å bre litt om seg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jo, det er svært lett å få tak i god Dijon-sennep av diverse varianter i Norge. Selv Rema selger en av god kvalitet.

Honkey

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Andeconfit er en evighetsmaskin. Ender opp med mer fett enn man startet med og det kan fryses og brukes mange ganger om igjen. Supert til alt mulig som Gjestemedlem sier. De vakuumpakkede greiene uten fett er bare å styre unna. Stor boks med masse fett er hva som gjelder.

Prisen på glass med fett i Norge er såpass stiv at det faktisk er billigere å fylle gryta med ekstra andekjøtt fremfor å fylle på med fett. Når først fettet er på plass er det ganske rimelig mat å lage selv, jeg bruker som oftest frosne franske andelår fra harryhandel (jeg kjøper ikke lengre de franske andebrystene de har i Sverige, kvaliteten er veldig såder) og fettet har jeg i fryseren. Billig og godt. Det er det også med norske andelår forsåvidt, de fås vel til type 120 pr. kilo. Tror jeg betaler 80 svenske pr. kilo i sverige, men da snakker vi frossenvare kontra ferskvare i norsk favør.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Siden vi er inne på fjerkre er det et produkt som fint illustrerer poenget mitt.

Det eneste produktet som er tilgjengelig over alt er skinnfrie fileter i porsjonspakninger. Intet menneske med vettet i behold og et minimum av begrep om smak vil kjøpe kyllingbryst uten skinn. Det er stort sett å be om å få et tørt og smakløst stykke kylling på tallerkenen. Prior eller Solvinge går altså til det steg å aktivt fjerne skinnet fra brystfilletene. Slik at det blir "magert". Kjipt, pregløst, smakløst og generelt døllt er en annen bieffekt, men det er åpenbart ikke så farlig for de som skal kjøpe. Om man en sjelden gang ikke trenger skinnet tar det 4 sekunder å fjerne det, men den muligheten er fjernet av hensyn til kundene.

Nesten ingen i Norge spiser kyllinglår. Til tross for at det er saftigere, smaker mer og er mye enklere å tilberede enn bryststykkene. Lår tåler masse juling, kan steke for lenge uten at det har særlig negativ effekt, kan brukes i gryter, supper, frikasserer og masse annet. Siden en kylling tross alt kun har to bryststykker og to lår (som knapt noen spiser) fås kjøttdeig av kylling til virkelig ingen penger. Ligger vel på rundt 40 kroner kiloen for benfritt kjøtt. Noen må de jo bruke det til.

Og så til selve produktet: Fritt etter hukommelsen fra min lokale REMA har "Stange"kyllingene de selger følgende priser

- Brystfileteter (med skinnet på!): 230 kroner kiloen
    - Lårstykker: 110 kroner kiloen for pakker med to lår, noe dyrere for enkeltpakker

Hel kylling: 70 kroner kiloen. Prior/Solvinge-kyllinger ligger på rundt 40 kroner kiloen.

Å trasformere en hel kylling til to brystfilleter og to lårstykker og to kyllingvinger og ett skrog (+evt den lille hemmelige filleten på undersiden) tar et par-tre minutter om man vet hvordan og har en kniv tilgjengelig. Da sitter man i tillegg igjen med et skrog som kan brukes til suppe eller kraft. Det tar ingen tid men krever at man er i stand til å berøre rått kjøtt med hendene og har en basal kjennskap til en fugls anatomi og vet hvor man skal kutte. I løsvekt koster de to bryststykkene mer enn prisen på hele kyllingen de kom fra i utgangspunktet.

Mangel på kunnskap osv.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.466
    Torget vurderinger
    2
    Svein Gjerdåker, redaktør i Dag og Tid, leverer et sukk i seneste avis:

Billegmat gjer oss fattigare

Noreg vert fattigare av Rema, Coop og Norgesgruppen. Fattigare på variasjon og mangfald. Fattigare på lokale produsentar av varer med særpreg. Fattigare på kultur – matkultur. Og på variert arbeidsliv.
    Dei tre butikkselskapa har sikkert kutta prisar både her og der, men den største prisen må vi alle betala for eit meir keisamt land, standardiserte varer og færre butikkar med særpreg. Ein god butikkeigar kjenner kundane og har eigarskap over varehyllene sine. Då må han vera fri frå kjedemakta.
    At maktkonsentrasjonen i den norske varehandelen har fått lov å gå så langt at tre selskap styrer over 90 prosent av daglegvarehandelen i dette landet, er berre trist. Vonleg var NRK-programmet sist veke om «Matvarekrigen» ein vekkjar for mange.
    Men det hastar å gjera noko. Sjølv dei mest framtidsretta merkevarene kjem seg ikkje vidare utan å koma inn under ei av dei tre store matvarekjedene. Som Grøstadgris, som har hatt suksess med utegåande griser, og som no Norgesgruppen har kjøpt 50 prosent av. Eller den frittgåande Stangekyllingen, der selskapet som står bak, er fullt kjøpt opp av Rema.
    Til ei positiv endring skulle koma – kvar kan du handla for å unngå dei tre kjedene? I praksis er det svært vanskeleg. Rett nok er nokre av butikkane i dei store kjedene flinke til å ta inn lokal mat. Og sjølv om butikkjeda Nærbutikken er eigd av Norgesgruppen, står dei òg noko friare.
    Men nokre få heilt frie alternativ finst. Som i Tromsø. Der kan du handla hjå Eide Handel på Kvaløya. Dei er sjølveigande, har vore frie sidan oppstarten i 1953, har over 10.000 varesortar og masse lokale matvarer.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.112
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Det er noe alvorlig galt i Norge vedr prissetting.
    Vi drar en gang pr mnd på Harry tur til Svinesund og dagen før sist gang vi var på Harry tur hadde jeg vært på Rema i Vestby og kjøpt et stykke Jarlsberg ost og betalte 109,90 pr kg........ dagen etter på Maxi mat ved Svinesund kostet norsk Jarlsberg ost 39,90 pr kg på tilbud og det er snakk om samme osten produsert på samme sted i Norge (eller Polen eller Litauen eller hvor de nå produserer den "norske" osten). Poenget er at det er den samme osten og jeg må si at jeg føler meg lurt når det koster nesten 3 ganger så mye i Norge for samme produkt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Eksport av Jarlsberg er sponset med ca en milliard kroner pr år. Fullstendig galskap.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn