Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det slår meg at vanlig butikkbrød ofte er bedre på Haugalandet enn i Bergen. Det søte grovbrødet som selges på Haugalandet er faktisk veldig godt, uansett hvem som produserer det. Men det kan ikke sammenlignes med noe brød vi har i Bergen, eller Oslo. Deilig, deilig. Søtt, søtt, vil kanskje en kritiker skrive.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?

    Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
    Og av linkene ser man at dette gjelder også annet kjøtt.
    http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1229864/udenlandske-kyllinger-vrimler-med-bakterier/


    »Når jeg ser, hvad vi finder af resistente bakterier i det udenlandske kyllingekød, vender jeg det hvide ud af øjnene og får ondt i maven.«

    Sådan lyder advarslerne fra professor i klinisk mikrobiologi, overlæge Niels Frimodt-Møller, da 24timer forelægger ham nye oplysninger fra Danmarks Statistik og Landbrug og Fødevarer.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    vredensgnag skrev:
    Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?

    Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
    Og av linkene ser man at dette gjelder også annet kjøtt.
    http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1229864/udenlandske-kyllinger-vrimler-med-bakterier/


    »Når jeg ser, hvad vi finder af resistente bakterier i det udenlandske kyllingekød, vender jeg det hvide ud af øjnene og får ondt i maven.«

    Sådan lyder advarslerne fra professor i klinisk mikrobiologi, overlæge Niels Frimodt-Møller, da 24timer forelægger ham nye oplysninger fra Danmarks Statistik og Landbrug og Fødevarer.

    FRP-kyllinger! Guten apetitt! ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.928
    vredensgnag skrev:
    Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?

    Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
    Jammen, har jeg blitt lurt? Kyllingfilet innkjøpt i Danmark, eller Svinesund for den del, har jo så uendelig mye bedre kvalitet enn den fra Prior eller tilsvarende. Også er den så billig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?

    Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
    Og av linkene ser man at dette gjelder også annet kjøtt.
    http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1229864/udenlandske-kyllinger-vrimler-med-bakterier/


    »Når jeg ser, hvad vi finder af resistente bakterier i det udenlandske kyllingekød, vender jeg det hvide ud af øjnene og får ondt i maven.«

    Sådan lyder advarslerne fra professor i klinisk mikrobiologi, overlæge Niels Frimodt-Møller, da 24timer forelægger ham nye oplysninger fra Danmarks Statistik og Landbrug og Fødevarer.
    Det er jo urovekkende nok, men problemet er jo dårlig kontroll og har lite med pris å gjøre. Mat blir ikke bedre av at noen selger den til dobbel pris. De færreste har jo pris som eneste kriterium når de handler, og kun de rikeste har anledning til å handle uten å se på prislappene.

    Artikkelen virker jo også vel tendensiøst, der alt som er fra "utlandet" er farlig og skummelt og kun det Danske er noenlunde trygt og uinfisert. Samme lekse som brukes i kampanjer her hjemme også for å få opp betalingsviljen for overprisete landbruksprodukter.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Artikkelen virker jo også vel tendensiøst, der alt som er fra "utlandet" er farlig og skummelt og kun det Danske er noenlunde trygt og uinfisert. Samme lekse som brukes i kampanjer her hjemme også for å få opp betalingsviljen for overprisete landbruksprodukter.
    For enkelte i Norge er jo også dansk kylling og danske egg inkarnasjonen av satan. Mener jeg en gang så en artikkel hvor det ble påpekt at i stort sett alle europeiske land så har forbrukere større tillit til varer som er produsert i hjemlandet kontra importvarer - da helt uavhengig av hva hjemlandet faktisk er.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    For enkelte i Norge er jo også dansk kylling og danske egg inkarnasjonen av satan. Mener jeg en gang så en artikkel hvor det ble påpekt at i stort sett alle europeiske land så har forbrukere større tillit til varer som er produsert i hjemlandet kontra importvarer - da helt uavhengig av hva hjemlandet faktisk er.
    Det er helt som forventet, og en ganske klar indikasjon på at det mer eller mindre alltid er lokalpatriotiske og proteksjonistiske motiver som ligger bak og ikke en altruistisk omsorg for forbrukerne.

    Men for all del. Problemstillingen med bakterier og bruk av antibiotika er noe vi bør ta på alvor. Og norske eksportartikler er vel ikke så mye bedre har jeg inntrykk av. Regner med det går endel tonn med medisiner i oppdrettslaksen rundt kysten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Senterpartiet mener de fire store dagligvarekjedene har for stor markedsmakt og vil pålegge Konkurransetilsynet å splitte dem opp.

    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4067523.ece

    Partiet ber regjeringen sørge for at de store dagligvarekjedene splittes opp i flere økonomiske, juridiske enheter, skriver Dagens Næringsliv.

    Ved å frata kjedene markedsmakt vil Sp styrke bøndenes posisjon i kampen om verdiene.

    Kravet om å splitte opp de fire store kjedene ble vedtatt på partiets landsmøte på Hell i Nord-Trøndelag søndag kveld.

    - Omsetningen av 99 prosent av norsk mat skjer gjennom disse fire kjeder. De har utnyttet markedsmakten til å skaffe seg store inntekter, og det har konsekvenser for prisene både til forbruker og leverandørene, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk til avisen.
    - Problem for pris og utvalg

    Aftenposten skrev i forrige uke om at de fire store kjedene i Norge styrer hele dagligvaremarkedet. Norge er det landet i Europa som har høyest konsentrasjon av makten i dagligvarebransjen.

    Dette er en stor utfordring for leverandørene fordi de kun har fire kunder for alle sine varer i Norge. Mister de én eller to av disse, kan fort halve omsetningen være borte.

    - At fire kjeder har 100 prosent av markedet er totalt uakseptabelt. Vi er veldig bekymret for konkurransen i markedet, og tror at dette går ut over både pris og utvalg, sa Forbrukerrådets direktør Randi Flesland sist uke.

    Hun er bekymret for at innkjøpsmakten ikke kommer forbrukeren til gode.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.274
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ...
    Partiet ber regjeringen sørge for at de store dagligvarekjedene splittes opp i flere økonomiske, juridiske enheter, skriver Dagens Næringsliv.

    Ved å frata kjedene markedsmakt vil Sp styrke bøndenes posisjon i kampen om verdiene.

    Kravet om å splitte opp de fire store kjedene ble vedtatt på partiets landsmøte på Hell i Nord-Trøndelag søndag kveld.
    ...
    Det hjelper lite å hakke opp detaljsiden uten å gjøre det samme på leverandør-/produsentsiden. Med nær monopoltilstander på leverandørsiden, kan det relativt sett være fordelaktig å ha sterke krefter i detaljistleddet. Siden sektoren er så inngrodd og institusjonalisert er det antagelig enklere å starte med å redusere/fjerne importvernet.

    SP har forøvrig en viss tradisjon for å overstyre konkurransetilsynet , jf. prior/nortura 1. november 2006 - en sorgens dag for norsk forbrukerpolitikk.

    mvh
    KJ
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.928
    Produsentsiden er slik den er grunnet kjedenes avtaler med dem. Butikkene har ikke anledning til å bruke andre produsenter enn de som kjedene har avtaler med. Dert hjelper lite for en lokal produsent med topp kvalitet på produktet sitt hvis ikke kjedene vil ha produktet i sortimentet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det monopolet de fire store har skapt er det største problemet for norske forbrukere. Alle produsenter må forholde seg til disse. Ingen kan håpe om å få solgt noe som helst uten å gå gjennom disse. Når det i tillegg i praksis er importforbud på mye mat, så er det heller ingen andre som kan komme til i det norske markedet med alternative produkter og gi en smule konkurranse til disse fire.

    Den eneste virkelige løsningen er å fjerne importvernet og tollmurene. Men det er i det minste interessant at SP ser det problemet de har skapt for oss i Norge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.928
    Og hva gjør kjedene hvis importvernet blir fjernet? Tror du virkelig at de slipper til andre aktører?
    Se hva som skjedde med Lidl, norske forbrukere vil ha butikker med majoriteten norske matvarer og da hjelper det ikke å fjerne importvernet. Sålenge lavpris og norsk tekst på kartongene er det viktigste for folk flest så vil kjedene bestå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Og hva gjør kjedene hvis importvernet blir fjernet? Tror du virkelig at de slipper til andre aktører?
    Se hva som skjedde med Lidl, norske forbrukere vil ha butikker med majoriteten norske matvarer og da hjelper det ikke å fjerne importvernet. Sålenge lavpris og norsk tekst på kartongene er det viktigste for folk flest så vil kjedene bestå.
    Problemet Lidl møtte var at de i praksis ikke kunne selge sitt eget sortiment, men ble tvunget til å handle med akkurat de samme grossistene som alle de andre kjedene. Og med det samme vareutvalget var det jo ingen grunn til å handle på Lidl. De hadde en og annen egenimportert vare, og jeg savner dem. Men de gikk bort i fra dette koseptet og skulle bli lik de andre. Da skar det seg helt. Men hvis de store kjedene ellers i Europa kan selge sitt eget sortiment uten å bli fortollet i hel vil vi få alternativer til de norske monopolene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde vi fjernet tollen

    - Toll skaper ingen vekst. Hadde vi fjernet tollen kunne maten vært 30-40, ja kanskje 50 prosent billigere her i landet, sier Rema-eier Ole Robert Reitan til Aftenposten.

    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4085571.ece

    - Om ti år må norsk landbruk være robust nok til å få solgt varene sine uten toll, sier Reitan.

    Et eksempel han trekker frem er melk. I dag er det 388 prosent toll på importert melk.

    - Fjern den! I Danmark fortsetter danskene å kjøpe dansk kjøtt selv om utenlandsk er billigere. Sånn vil det bli i Norge også. Vi stoler på de norske bøndene og tror norsk melk er bedre enn f.eks. tysk melk. Så la oss prøve det, sier Reitan.

    Han ønsker at kjeder, leverandører og landbruket setter seg ned og planlegger hvordan de sammen skal kunne selge norsk mat de neste ti årene, der målet er å fjerne all toll i 2022.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Vi i Norge har aldri tidligere i historien brukt så liten andel av vår disponible inntekt på mat, som nå.

    Jeg har et større fokus på matvaretrygghet, enn at prisene skal være lavest mulig. Leste nettopp en artikkel hvor det fra eksperthold er stor usikkerhet hvilke virkninger en del av tilsetningsstoffene som tilsettes maten har på helsen med tanke på kreftrisiko, blant annet en del av farvestoffene.
    Hvis man rett og slett bare forbød disse farvestoffene og andre tilsetningsstoffer som det er usikkerhet om ville man fjerne denne usikkerheten. I tillegg ville man da få den effekten at folk spiste mindre, fordi denne industritilberedte maten ville se grå, gusten og uapetittelig ut.

    EU tillater brukt en mengde med miljøgifter i blant annet i kropps og hudpleieprodukter. I et NRK program ble det vist et eksempel hvor man tok en blodprøve av en helt vanlig kvinne og prøven ble deretter analysert i Tromsø. Prøven viste urovekkende høyt innhold av miljøgifter, de samme miljøgifter som man finner stadig mer av i fugler og dyr i artiske områder.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Espen R skrev:
    Vi i Norge har aldri tidligere i historien brukt så liten andel av vår disponible inntekt på mat, som nå.
    Fordi vi aldri har vært så rike som nå.

    Her i Tyskland koster for øvrig en liter melk 4 kroner, den gode parmaskinken som koster 77,- på Meny (eller var det Ica?) skal de ha uhorvelige €2.19 for.

    (Ikke har politikere strupet tilgangen på tomter heller, så boligprisene er grovt regnet halvparten av de norske – i et land med 14.7 ganger vår befolkningstetthet og et velstandsnivå som ikke ligger fryktelig langt bak.)
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    Gjestemedlem skrev:
    Det monopolet de fire store har skapt er det største problemet for norske forbrukere. Alle produsenter må forholde seg til disse. Ingen kan håpe om å få solgt noe som helst uten å gå gjennom disse. Når det i tillegg i praksis er importforbud på mye mat, så er det heller ingen andre som kan komme til i det norske markedet med alternative produkter og gi en smule konkurranse til disse fire.

    Den eneste virkelige løsningen er å fjerne importvernet og tollmurene. Men det er i det minste interessant at SP ser det problemet de har skapt for oss i Norge.
    Da har man badet ja, men når vannet tappes ut, er det ingenting igjen!
     

    Decoman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    234
    Antall liker
    1
    Vil kjapt nevne at Meny butikken her ved Carl Berner krysset i Oslo selger Siciliana gryterett i pakke, til over 40 kr. Dette er en helt vill pris i min mening. :'( Produktet har vært i salg i over tyve år så vidt jeg kan huske.



    Edit: Meny butikken er moro å gå å handle i, det skal de ha.
     
    N

    nb

    Gjest
    Decoman skrev:
    Vil kjapt nevne at Meny butikken her ved Cark Berner krysset selger Siciliana gryterett i pakke, til over 40 kr. Dette er en helt vill pris i min mening. :'( Produktet har vært i salg i over tyve år så vidt jeg kan huske.
    Prisen på ferdigmat er stort sett galemattias. Om du kjøper en boks Mr. Lee nudler til 8,50 så betaler du 130 kroner kiloen for innholdet som stort sett er mel og olje, salt, sukker og litt krydder.

    For øvrig kaster en gjenommsnittelig husholdning 25% av maten de kjøper i Norge, så det er ganske grei mulighet for å kutte utgiftene om man
    - lærer seg å lage mat
    - har fryser
    - vet forskjellen på siste forbruksdag og best før
    - har øyne og luktesans og vet hvordan ting skal se ut og lukte
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    - har øyne og luktesans og vet hvordan ting skal se ut og lukte
    Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
    Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
    Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.
    Ja det er eneste måten å handle på her hjemme hvis man skal ha annet enn basisvarer som melk og sukker. Priser og kvalitet svinger som en jojo og har som regel ingen som helst sammenheng. Man kan gjøre gode kjøp, men handler man fra en huskeliste blir man flådd så det greier seg.

    De beste plassene å handle her i Bergen er de store Ica og av og til Menybutikkene. Der har de gode ferskvarer og godt nok utvalg til at man kan finne noe rimelig til tider. De har også ofte gammel mat til halv pris, partivarer som er litt anderledes enn monopolvarene, og greie tilbud nå og da. Rema er grei på tørrvarer.

    Møkkabutikker som Rimi, Kiwi, Spar, Coop og Bunnsubb går jeg ytterst sjelden innom. Det er bare til å bli deprimert av. Kombinasjonen av trist og identisk sortiment og svindyre priser gjør meg bare deprimert.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
    Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.
    Ja det er eneste måten å handle på her hjemme hvis man skal ha annet enn basisvarer som melk og sukker. Priser og kvalitet svinger som en jojo og har som regel ingen som helst sammenheng. Man kan gjøre gode kjøp, men handler man fra en huskeliste blir man flådd så det greier seg.

    De beste plassene å handle her i Bergen er de store Ica og av og til Menybutikkene. Der har de gode ferskvarer og godt nok utvalg til at man kan finne noe rimelig til tider. De har også ofte gammel mat til halv pris, partivarer som er litt anderledes enn monopolvarene, og greie tilbud nå og da. Rema er grei på tørrvarer.

    Møkkabutikker som Rimi, Kiwi, Spar, Coop og Bunnsubb går jeg ytterst sjelden innom. Det er bare til å bli deprimert av. Kombinasjonen av trist og identisk sortiment og svindyre priser gjør meg bare deprimert.
    Det er en god oppskrift. Slik handler jeg også. Er plassert midt mellom en relativt stor Rema og en ditto Ica Stormarked. Det er en god kombinasjon. Fine og billige koteletter, brød og greie grønnsaker fra Ica, tørrfor og div fast lavprisvare på Rema.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Matvarekjedeundersøkelsen foreligger.

    Norge har Europas dyreste mat, det minste utvalget og den dårligste variasjonen kjedene imellom. En drømmesituasjon for kjedene.

    Aftenposten tok en tur til en Rema 1000 i Danmark: "Et utvalg man bare kan drømme om."

    Skyldes norske tollbarrierer, sier Rema. Konkurranse har nok også litt å si, i Danmark ville man trodd en norsk Rema 1000 var en vandreutstilling fra tidligere Øst-Tyskland.
    Men politisk styring er like avgjørende.

    Hvor lenge skal nordmenn finne seg i å bli behandlet som idioter på grunn av de sære fundamentene til to småpartier? KrF på alkohol og SP på mat? Jeg undres over hva det var som gjorde oss nordmenn til Europas føyeligste politikerkveg.

    SP kaster seg mot mikrofonen for å avlede oppmerksomhet: "Kjedene har altfor stor makt og bør splittes opp," sier Per Olav Lundteigen.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Dyrt og billig må alltid sees i sammenheng med hva folk tjener... og da er maten veldig billig i norge.

    Vi bruker stadig mindre av inntekta vår på mat... samme gjelder klær osv. Men det er merklig hvor lett nordmenn lar seg forlede til å tro at man kun bør sammenlikne pris og valutakurs, uten å ta med det viktigste elementet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    rumath skrev:
    Dyrt og billig må alltid sees i sammenheng med hva folk tjener... og da er maten veldig billig i norge.

    Vi bruker stadig mindre av inntekta vår på mat... samme gjelder klær osv. Men det er merklig hvor lett nordmenn lar seg forlede til å tro at man kun bør sammenlikne pris og valutakurs, uten å ta med det viktigste elementet.
    Det har faktisk null relevans. At man kan slippe unna med å gange prisene hinsides i Norge pga. kjøpekraft og monopolsituasjoner og tollmurer er en absurd situasjon.

    Matvarer er det eneste som slipper unna med slik utpressingslogikk. Hva hvis vi skulle hatt tilsvarende tollmurer på alt annet vi kjøpte. Hifi, klær, ekeltronikk, bøker, musikk etc. etc. etc.

    Ville vi funnet oss i å betale dobbelt så mye for en bil som rett over grensen i syd.. (eh. ok. dårlig eksempel). Ville vi godtatt 35kr/l for bensin med henvisning til at vi har høyere lønninger enn Italia? Ville vi godtatt 3kr KWh for strøm siden polakker tjener mindre enn oss? Hadde vi synest det var ok å betale 35.000 kr for en forsterker hvis den kunne selges i butikkene for 10.000 rett over grensen. ... "Vi må jo se alt i sammenheng med lønningene".

    Nordmenn lar seg rett og slett utpresse og finner seg lydig i det.


    Men det aller verste med det hele er faktisk ikke prisen, men det manglende utvalget. Monopolsituasjonen på svært mange matvaregrupper medfører at sortimentet i alle våre butikker er så og si identiske. Et og annet lureprodukt innimellom som skal skape en illusjon av utvalg, men så hinsides priset at ingen kjøper dem likevel. Disse varene har dermed ingen annen hensikt enn at vi skal synes de norske varene er moderat priset i forhold, og har et så lavt volum at det ikke betyr noe som helst for butikkene at det går rett i bosset etter at de har gjort sin misjon. Skulle ikke forundre meg om at denne delen av innkjøpene tas fra markedsføringsbudgettene.

    Det er rett og slett underlig at det at vi har god råd i Norge skal rettferdiggjøre at vi må leve med noe av det dårligste vareutvalget i hele den vestlige verden, de høyeste prisene, et identisk innhold i de "forskjellige" butikkene, og at på til svært middelmådige produkter jevnt over. Og til og med en nærmest hjernevasket forbrukermasse som lever i villfarelsen om at dette gjøres av helsemessige, sikkerhetspolitiske og sosiale årsaker.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Diskusjonene hittil i radio har vært meget underholdende. Matvarekjedene har forberedt seg en stund på at rapporten skulle komme, og hadde sine mikrofonholdere på plass i studio, men de fikk god motbør.

    Jeg smilte mest da NRK hadde en radioreporter i en ostedisk i utlandet. Rapport som fra menneskets første landing på Månen: "Jeg står foran ostedisken, den ser ut til å være minst femti meter lang. Utvalget er utrolig" (Mulig hun sa femten.)
    Etterpå beskrev et intervjuobjekt sine innkjøpsopplevelser i Norge: "Jeg går inn i en hvilken som helst butikk, og finner Tine Melk, og Q-Melk, og gulost, gulost, gulost, gulost."

    Han glemte å nevne hva den gulosten koster.

    Som Gjestemedlem nevner er det ingen relevans mellom hva folk tjener/betaler og det som skjer i butikkene. I tillegg er statistikken falsk og ufullstendig.
    Vi har å gjøre med et hellig samarbeid mellom maktkonsentrasjoner i korporative distribusjonsledd og i fire matvaregiganter, som har felles interesse av å holde sortimentet nede og kontaktlinjene så få og korte som mulig. På forbrukernes bekostning i kvalitet (dårlig), utvalg (lite), pris (høy).

    Vi betaler "cinco jotas" pris for "styggkokt skinkeavskrap i folie," og syns det er helt i orden.
    Innvender over må vurdere regnestykket på en litt annen måte.

    1. Er hva forbrukerne betaler i kassen på sin matvarepusher av tørrfor, våtfor og frossentfor.
    2. Er hva forbrukerne betaler i overføringer til norsk landbruk, som skal beskyttes mot fæl konkurranse.
    3. Er hva forbrukerne betaler for å opprettholde korporasjonene som distribuerer vomfyllet som produseres på landsbygda.
    4. Er prisdifferansen vi betaler fordi importvarer er langt dyrere enn de skulle vært.

    Så kan du komme og fortelle oss at det nordmenn betaler for maten er proporsjonalt mye mindre enn i andre land.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Superbrugsen er Danmarks samvirkelag, og del av Coop. Kjøttdisken der er fin, og Superbrugsen har 800 slaktere som er utplassert i butikkene.

    Bare så man kan få litt perspektiv. Vi snakker om standard i Danmark, og ikke om en kjede som sikter mot å være dyr i markedet.
    Irma er under Superbrugsen - her er deres kjøttutvalg: http://www.irma.dk/includefiles/mod...iMappeID=490&sSideNavn=K%F8d&node=&parent=490

    Superbrugsen skryter av sine slaktere:
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.023
    Antall liker
    9.868
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror nå det er en illusjon å tro at hvis matvarekjedene fikk mindre makt ville alt bli så mye bedre. Flere frittstående kjøpmenn vil nok gi bedre utvalg, men det vil også gi høyere priser (med mindre man gjorde noe med tollsatser o.l., noe matvarekjedene og kjøpmennene har liten innflytelse på). Dessuten virker det som om denne diskusjonen stort sett handler om sentrale strøk. I de store byene vil det kanskje være mulig å ha mange små butikker med forskjellig utvalg, men det vil jo også føre til mye trafikk, da man må forflytte seg mellom disse butikkene, og det skal vi jo ikke ha - bilbruken må ned og vi skal reise mer kollektivt. Men hva med "grisgrendte strøk"? Vi sammenligner oss jo alltid med andre land som har et helt annet bosetningsmønster enn det vi har i Norge. Er dette en god sammenligning. Utvalget i Danmark er mye bedre - javel - i et land på størrelse med Telemark (+ litt til) med 7,5 mill innbyggere. Hva slags sammenligning er det?

    Dessuten er nordmenn ekstremt konservative og stemmer med lommeboka. De handler der det er billigst og der de får kjøpt de varene som de kjenner fra før. Bygg ned mataverkjedene og innfør en ny ordning med frittstående kjøpmenn. Disse er alle konkurs om 5 år og vi har kjedene tilbake.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Skyldes norske tollbarrierer, sier Rema. Konkurranse har nok også litt å si, i Danmark ville man trodd en norsk Rema 1000 var en vandreutstilling fra tidligere Øst-Tyskland.
    Men politisk styring er like avgjørende.
    Jeg fant denne om tollsatser. Den er fra 2005, men kanskje korrekt også i dag.

    http://www.dinside.no/278201/her-er-de-norske-tollmurene

    På kjøtt og meieriprodukter er tollsatsene så grandiose at de stanser det meste av import. Fisk, derimot, har fri entré til landet, noe du neppe visste fra før. Det er faktisk ikke ett øre toll på noen som helst fiskevarer inn til landet, heller ikke på skalldyr.

    Tollsatsen på biff og filet av storfe, derimot, er på 119 kroner per kilo. Med 11 prosent merverdiavgift på tollen, får ett kilo importert biff 140 kroner i påslag ved grensepassering. Tilsvarende regnestykker for en svineribbe gir 72 kroner per kilo.

    Med produksjons- og transportkostnader dekket, ville dette kjøttet bli så dyrt i disken, at ingen ville kjøpe det, med det resultatet at ingen vil importere kjøtt fra utlandet (med noen få unntak). Det er på denne måten solide tollmurer blir bygget.
    Utenlandske pølsemakere blir brutalt bortvist ved norskegrensen. I det hele tatt - for bearbeidede jordbruksprodukter må vi kunne sies å beskytte våre egne.

    At Norsk kjøtt har fått gjennomslag i handelspolitikken får vi bekreftet i tolltariffens kapittel 16. Her møter vi noen reale satser igjen, og leser med skrekk at pølser og liknende produkter av kjøtt og flesk blir ilagt en toll på 84,31 kroner per kilo. Med effekten av merverdiavgiften betyr dette at et kilo pølser har 95 kroner i toll. Alle som lurer på hvorfor pølseutvalget i Norge er noe snevert, finner årsaken her.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enig med otare - SP prøver å avlede oppmerksomhet fra hvor problemet egentlig ligger ved å peke på kjedemakt.

    Rapporten presenteres nå, og overføres direkte på Alltid Nyheter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norsk kjøtt er så dyrt og dårlig at selv ikke nordmenn kjøper det i stor nok grad. Men siden det produseres etter 5-års planer så skal det konsumeres okke som.

    Så hva ender produksjonen opp som: Pølser, ophakk, srtimler, ferdigmat, pizza, farseprodukter, posteier, rullpålegg, dyrefor, og biodiesel.

    Ser en bort i fra brystfillet av kylling, noen biffer og litt svinefilet så er brorparten av alt ikkevegetarisk som selges i norske butikker i en av kategoriene over. Avdelingen for kyllingkarbonader er ofte langt større enn den for ferskt kjøtt i løsvekt. Er det ikke flott. Det er jo et resultat av at "vi har så høye lønninger".

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Norsk kjøtt er så dyrt og dårlig at selv ikke nordmenn kjøper det i stor nok grad. Men siden det produseres etter 5-års planer så skal det konsumeres okke som.

    Så hva ender produksjonen opp som: Pølser, ophakk, srtimler, ferdigmat, pizza, farseprodukter, posteier, rullpålegg, dyrefor, og biodiesel.

    Ser en bort i fra brystfillet av kylling, noen biffer og litt svinefilet så er brorparten av alt ikkevegetarisk som selges i norske butikker i en av kategoriene over. Avdelingen for kyllingkarbonader er ofte langt større enn den for ferskt kjøtt i løsvekt. Er det ikke flott. Det er jo et resultat av at "vi har så høye lønninger".

     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Hmmmm... Så hva de butikkansatte skal ha i lønn, og hva bøndene skal tjene, har ingen relevans på prisen på mat?

    Merkelig, trodde lønnskostnader var et vesentlig moment i regnestykket jeg??

    Det å drifte bygg i Norge er også dyrere enn i Sverige, ettersom lønnsnivået i Norge er høyere.

    Vi har et finmasket nett med butikker i Norge, bedre utvalg kan vi få, men da må mange små butikker legges ned. Menybutikkene i storbyene har stort sett bra utvalg etter mitt skjønn, kommer meg nok aldri gjennom utvalget.

    Småbutikkene i utkantene er ikke mye å skryte av... men forventer vi det? I så tilfelle må prisene skrus opp, og da flykter kundene, selv med 2-3 mil lenger å kjøre. Noen ganger skal man være fornøyd bare man har tilgjengeligheten til basisvarene på plass.

    Jeg tror ikke storbutikkene vegrer seg fra å gi folket fler valg, men Nordmenn er konservative, og det vil være tap på mange importvarer i årevis før man klarer å få opp nok interesse for de, til at det blir lønnsomt å bruke hylleplass og penger på de.

    Kjedene tar ut store utbytter - kan sikkert reduseres betraktelig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.578
    Burde vi ikke også outsourse offentlige tjenester til lavkostland? Vi kunne spart mye på det og fått langt bedre tjenester. Det ville monnet langt mer enn å outsourse jordbruket.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Avgifts- og styringskåte politikere vil gjerne ha en kvasi-planøkonomi, så de kan detaljregulere samfunnsutviklingen etter egne mer elller mindre tanketomme innfall. Problemet er at kostnadsnivået da utvikler seg unaturlig, og helt annerledes enn i andre land. Man må enten gå i retning av å stenge grensene og gjøre om landet til et stort fengsel, eller ta globaliseringen til etteretning og tilpasse kostnadsnivået til mer frie økonomier.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.578
    Slubbert skrev:
    Avgifts- og styringskåte politikere vil gjerne ha en kvasi-planøkonomi, så de kan detaljregulere samfunnsutviklingen etter egne mer elller mindre tanketomme innfall. Problemet er at kostnadsnivået da utvikler seg unaturlig, og helt annerledes enn i andre land. Man må enten gå i retning av å stenge grensene og gjøre om landet til et stort fengsel, eller ta globaliseringen til etteretning og tilpasse kostnadsnivået til mer frie økonomier.
    Hva? Mener du at vi skal avskaffe sosialdemokratiet i Norge?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Jeg er ingen sosialdemokrat, om det skulle overraske. Statens eksistensberettigelse er å ivareta menneskets rettigheter, og den politiske diskusjonen burde dreie seg om hva disse rettighetene skal være og hvor grensene for dem skal gå. Utover det er jeg definitivt ingen tilhenger av statsstyring, demografisk eller annen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn