Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    dyr mat og fyllikker

    baluba skrev:
    Er ikke det han karen som henger rundt Vågsalmenningen sammen med de andre hoboene noen ganger, og som har spor etter dreads? Rødt hår og skjegg, ofte med en fiskestang.
    Har ikke studert miljøet så nøye.

    Men kom til å tenke på en artig episode her tidligere når jeg satt på en benk på pynten utenfor Zachen en solskinnsformidag og smugpjallet på en jeger. Der satt det også tre slitne slaur på en benk, med stor kontrast til de fine motorbåtene som lå fortøyd langs kaien der. Men så dukker det opp en penkledd herre fra dekk på en av båtene med et serveringsbrett fullt av småsnaps og til dem på benken, for deretter å trekke seg tilbake til båten.

    Blir i godt humør av slik dansk oppførsel. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.226
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    4
    Av alle mulige (og umulige) produktidèer landbruksgigantene har gitt oss er dette den dummeste,
    - Ladies & Gentlemen...I give you...FERDIGKNUSTE EGG !!!!!!

     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den eneste "riktig" lagring av plomme og hvite er i de ovalrunde, stenaktige beholderene som kommer ut av enden på høna ;D ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    Ferdigknuste egg er ikke dummere enn ferdigmosede poteter. Det rare er at folk er villige til å betale ekstra for slike produkter, samtidig som de gnåler om at maten er så dyr.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Ferdigknuste egg er ikke dummere enn ferdigmosede poteter. Det rare er at folk er villige til å betale ekstra for slike produkter, samtidig som de gnåler om at maten er så dyr.
    Det har du nok litt rett i, men det er neppe de samme som kjøper Noras mosede poteter og egg i melkekartong som klager over prisene. Håper i alle fall at det ikke er det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det vel de færreste som blir fattig av å kjøpe en pakke med pulverisert potetmos. Det koster vel ikke stor mer enn en pakke nudler. Det er vel heller de som ikke har råd til ordentlig mat, eller som er vokst opp med god norsk ferdigmat som ender opp med slikt. Dette kan jo også lages med en vannkoker og et par minutter.

    Skal du lage det ordentlig krever det mye mer utstyr. Komfyr, moser. Gode poteter, smør, fløte eller melk, krydder og urter og en halv time. Det blir mye mye bedre, men også dyrere. Men nå har vel de fleste råd til poteter okke som.

    Med de norske prisene blir det vel middagspølser eller finskepinner som er tilbehøret for mange uansett, så da spiller det jo mindre rolle at det smaker vassgraut av resten også.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke potetmos av den typen Spiralis sikter til her. Han mener vel at de ferdigmosede potetene til Nora som ligger i frysedisken er et unødvendig og dyrt produkt. Pulvermos er billige saker, og alle har vel en pose eller to liggende i beredskap? I alle fall de som har barn. Pølse og potetmos er greit en dag mor og far er slitne i kroppen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må

    baluba skrev:
    Det er vel ikke potetmos av den typen Spiralis sikter til her. Han mener vel at de ferdigmosede potetene til Nora som ligger i frysedisken er et unødvendig og dyrt produkt. Pulvermos er billige saker, og alle har vel en pose eller to liggende i beredskap? I alle fall de som har barn. Pølse og potetmos er greit en dag mor og far er slitne i kroppen.
    Ja den ja. Prøvde den en gang av ren nysgjerrighet. Grei nok forsåvidt men man kunne jo heller solgt ferdiglaget potetmos mens man var i gang, og ikke dette underlige hybridproduktet.

    Slike produkter er et symptom på den underlige situasjonen vi er i i dag. Vi har mer eller mindre forbudt import av mat i praksis, og har et par gigantiske aktører med mer eller mindre monopoler på sine områder. Og for å gi en illusjon av variasjon og valgmuligheter må de koke i hope slike tulleprodukter som vi ser her. Dyrt og meningsløst som det meste av halvfabrikater vi blir foret med og tilvendt i mangel på ordentlig mat.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.176
    Antall liker
    10.123
    Sted
    Trondheim
    Kiloprisen for dette produktet ligger vel på ca 95 kr, mens egg koster rundt 25 kr pr kilo, så Prior tar 70 kr pr kilo for å knuse eggene.
    Da mine barn var mindre, knuste de dem gratis ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men jeg minnes et realityshow der en engelsk kokk skulle trene opp en stab i USA, som skulle jobbe på dennes kjøkken. Jeg så uttaksprogrammet, der kokken skulle velge hvem som skulle få være med videre.

    De hadde fylt et bord med ingredienser, alt fra ferske grønnsaker og egg til ulike syntetiske imitasjoner av samme. (Hvitløkpulver ved siden av ekte hvitløk; eggepulver og hele egg i en bolle; tomater, puré -- og ketchup, osv).

    De fikk en enkel oppgave - de skulle lage en omelett. En del visste ikke hva det var.
    Andre hadde en formening. En kvinne presterte å knuse egg på så underholdende vis at jeg fortsatt ler, men det var selvsagt tragisk at hun hadde rukket å bli ca. 40 uten å vite hvordan man gjør det.

    Flere lot være å bruke de ferske ingrediensene. Mange brukte for høy varme, osv.
    En forklarte at han foretrakk hvitløkspulver fremfor fersk hvitløk, fordi smaken ble naturligere.

    Det å knuse egg er veldig vanskelig, for veldig mange, forstod jeg etterpå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må folk være så lydige i Norge?

    Denne har blitt nevnt før, men er artig nok til et gjensyn. Finnes på ebay hvis noen sliter alvorlig med å hakke seg gjennom eggeskallet.

    As seen on TV!

    Virker som man ser både på amerikanske og franske egg.

     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Det er vel ikke potetmos av den typen Spiralis sikter til her. Han mener vel at de ferdigmosede potetene til Nora som ligger i frysedisken er et unødvendig og dyrt produkt. Pulvermos er billige saker, og alle har vel en pose eller to liggende i beredskap? I alle fall de som har barn. Pølse og potetmos er greit en dag mor og far er slitne i kroppen.
    Ikke for å klage kjære venn men det var nok "my evil twin, Pinky - sosialisten" :D du tenkte på. ;D ;D ;D

    Når det gjelder potetmos så foretrekker jeg å lage den på "gammelmåten" hvis tiden tillater. Det er ikke til å stikke under en stol at posevarianten er raskere. Men dog totalt kjønnsløs, om man får si det på den måten? Mitt yngste avkom, liten frøken, liker ikke potetmos naturell og insisterer på "fløyelsgrøt", men nå i påsken kom sønnen hjem på besøk og da koste vi oss med lappebiff og ekte potetmos. ( med biter i ;) ). Av hensyn til husfred og helgedagsfred fikk den unge damen sin posevariant og alle var fronøyde. :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.458
    Antall liker
    26.509
    Torget vurderinger
    24
    Det har sikkert vært kommentert en haug ganger allerede: Å se på hvor mye penger nordmenn bruker på mat uten å se på hva slags mat vi faktisk kjøper er jo meningsløst. Når jeg er ute og reiser pleier jeg alltid stikke innom oste- og kjøttdiskene for å få et innblikk i hva folk lever av i landet. Nettopp kommet hjem fra Bordeaux, San Sebastian og Bilbao og det er godt mulig vi er rike i Norge, men det føles ikke sånn!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    Det er vel ikke potetmos av den typen Spiralis sikter til her. Han mener vel at de ferdigmosede potetene til Nora som ligger i frysedisken er et unødvendig og dyrt produkt. Pulvermos er billige saker, og alle har vel en pose eller to liggende i beredskap? I alle fall de som har barn. Pølse og potetmos er greit en dag mor og far er slitne i kroppen.
    Ikke for å klage kjære venn men det var nok "my evil twin, Pinky - sosialisten" :D du tenkte på. ;D ;D ;D

    Når det gjelder potetmos så foretrekker jeg å lage den på "gammelmåten" hvis tiden tillater. Det er ikke til å stikke under en stol at posevarianten er raskere. Men dog totalt kjønnsløs, om man får si det på den måten? Mitt yngste avkom, liten frøken, liker ikke potetmos naturell og insisterer på "fløyelsgrøt", men nå i påsken kom sønnen hjem på besøk og da koste vi oss med lappebiff og ekte potetmos. ( med biter i ;) ). Av hensyn til husfred og helgedagsfred fikk den unge damen sin posevariant og alle var fronøyde. :D
    Da får jeg bare beklage at jeg lot meg forvirre av din onde tvilling. Det er ikke alltid lett å se forskjell på ond og god i disse dager. ;D

    Og det med posemos er vel en "synd" som alle har på samvittigheten. Det er ikke alltid at det passer med slow food, selv om hjemmelaget mos ikke krever så fryktelig mye arbeid. Tilstrekkelige mengder skikkelig smør så smaker posemosen også ok. Det står riktignok margarin på posene, men ærlig talt...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    .....................Tilstrekkelige mengder skikkelig smør så smaker posemosen også ok. Det står riktignok margarin på posene, men ærlig talt...
    Tiltredes ! ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    baluba skrev:
    Da får jeg bare beklage at jeg lot meg forvirre av din onde tvilling. Det er ikke alltid lett å se forskjell på ond og god i disse dager. ;D
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nok om det. Vi hadde en transportstreik for noen år siden hvor vi ble forespeilet at det ville bli knappt med varer i butikkene. Dette medførte jo at folk fikk fullstendig panikk og hamstret. Jeg var i butikken og handlet en dag og hyllene var rensket for det meste. Ett ungt par som gikk foran meg tok en 10-pack med potetmel ut av hyllen (den siste) og han sa "jeg vet ikke hva det brukes til, men vi trenger det sikkert" idet han lempet pakken opp i handlekurven.
    Når det gjelder potetmos så vet min yngste sønn hva som er best. Han er autist, dårlig fungerende sådan, og hadde en periode hvor han kun spiste pølse og potetmos til middag. En dag hadde far glemt å kjøpe potetmosposer og da var gode råd rådyre. Poteter ble kokt, moset og blandet med saker og ting tidsnok til at det var ferdig til han kom hjem fra skolen. Etter den dagen ville han ikke ha posestappe, selv om han ikke så at jeg tilberedte den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nå nå Pinky, det var ikke "ondt" ment ! ;)

    Å kalle deg "my evil twin, Pinky - sosialisten" var bare en måte å diffensiere mellom oss på overfor Baluba som tydeligvis ikke ser forskjell på tegneseriefigurer ! ;D

    Til gjengjeld blir jo jeg din "evil twin" og da går det vel opp i opp, eller ..? ::)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nå nå Pinky, det var ikke "ondt" ment ! ;)

    Å kalle deg "my evil twin, Pinky - sosialisten" var bare en måte å diffensiere mellom oss på overfor Baluba som tydeligvis ikke ser forskjell på tegneseriefigurer ! ;D

    Til gjengjeld blir jo jeg din "evil twin" og da går det vel opp i opp, eller ..? ::)
    ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så norsk og dårlig i Norge?

    Nå er det tid igjen for å slå i hel noen babygeiter og spise dem.

    Nydelig kjøtt.

    Prøv å dampe ribbestykkene og deretter legge dem under grillen i ovnen noen øyeblikk slik at fettet blir stekt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fosse skrev:
    Det har sikkert vært kommentert en haug ganger allerede: Å se på hvor mye penger nordmenn bruker på mat uten å se på hva slags mat vi faktisk kjøper er jo meningsløst. Når jeg er ute og reiser pleier jeg alltid stikke innom oste- og kjøttdiskene for å få et innblikk i hva folk lever av i landet. Nettopp kommet hjem fra Bordeaux, San Sebastian og Bilbao og det er godt mulig vi er rike i Norge, men det føles ikke sånn!
    Det aller største problemet i Norge er ikke at det generelle prisnivået er høyt, men at prisnivået på import av de gode varene er så høye at de nesten ikke kan selges i annet en spesialforretninger.

    Vi utelukker oss selv fra en verden full av god mat og står igjen med godt norsk fôr. :'(

    Og når det ikke finnes i butikkene så lærer ikke folk seg å bruke det heller, men tar til takke med dritten som monopolistene prakker på oss.

    De som har råd til å gjøre sin handel i delikatesseforretningene har det bra, men hoveddelen av befolkningen lever som matmessige analfabeter. Norge hadde virkelig egnet seg som et østblokkland, for befolkningen har den nødvendige mentaliteten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Stakkars Fosse som har vært i San Sebastian, der det er private gourmetklubber så og si på hver gate, der medlemmer kan gå og spise frokost, lunsj og middag - og vite at de får de aller ferskeste ingredienser, ypperlig tilberedt, på herlig vis.
    Det er flere hundre slike txokos, private dining societies, i San Sebastian!

    Gourmet Societies
    In addition to 15 Michelin stars, San Sebastián is also home to hundreds of gourmet societies (txokos) where lavish private dining events allow gastronomes to celebrate local fare. In theory, these male-only affairs are now open to women, but a shroud of secrecy exists and only men are trusted with the food. However, I’m assured that a gourmet society menu reads like a culinary wish list. Lowering his voice to a whisper, the bartender regales me with tales of gazpacho of langoustines, boldly flavoured hake and light-as-a-feather cream-filled blueberry pastries. San Sebastián is no place for a weak-willed weight-watcher.

    http://www.artsandcollections.com/index.php?/city/cc001_san_sebastian/3

    Håper Fosse fikk med seg min San Sebastian tråd og lurte seg over til fiskelandsbyen utenfor byen ...

    Spake, føyelige og snille nordmenn, som finner seg i å bli flådd på daglig basis av korporativene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor må maten være så norsk og dårlig i Norge?

    Gjestemedlem skrev:
    Nå er det tid igjen for å slå i hel noen babygeiter og spise dem.

    Nydelig kjøtt.

    Prøv å dampe ribbestykkene og deretter legge dem under grillen i ovnen noen øyeblikk slik at fettet blir stekt.
    Slik gjer dei det i Portugal. Men her heime får vi vente til vi har 3 års gamle gjeldbukkar...då er kjøtet/feittet perfekt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så norsk og dårlig i Norge?

    Audiophile-Arve skrev:
    Slik gjer dei det i Portugal. Men her heime får vi vente til vi har 3 års gamle gjeldbukkar...då er kjøtet/feittet perfekt.
    Men slikt er vel omtrent umulig å selge i Norge når det ikke er en del av Norturas eller Nordfjords 5-årsplaner for norske forbrukere. Jeg vil tro at det meste av eksotisk narkotika er lettere tilgjengelig i Norge enn gjeldbukk.

    Men kanskje jeg får se etter det neste gang jeg er i Portugal. Håper å få til en helgetur til Lisboa i år også. Det er en herlig by. En sensommer lørdag i Bairro Alto er vel et av Europas høydepunkter når det gjelder uteliv.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Matkjedeutvalgets rapport hadde under 1 side om landbruksnæringens innvirkning på matvareutvalg og priser. Sp har fortsatt mye makt.
    Matmaktutvalget fikk som oppdrag å følge makta gjennom verdikjeden i matsystemet. De endte opp i kjedene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Matkjedeutvalgets rapport hadde under 1 side om landbruksnæringens innvirkning på matvareutvalg og priser. Sp har fortsatt mye makt.
    Matmaktutvalget fikk som oppdrag å følge makta gjennom verdikjeden i matsystemet. De endte opp i kjedene.
    Det er ikke riktig. De fikk spesifikk instruksjon om å kun se på "verdiomsetningsleddet", noe som dermed gjorde at de ikke kunne kikke på landbruket før det skjer en omsetning, og heller ikke på avgiftskontrollen med landbruksvarer. Og det var en helt bevisst og meget sleip definisjon av utvalgets mandat, i det som i sin helhet er et bestillingsverk fra Sp og landbruket. (Dermed ikke sagt at kjedene er uskyldige - mange skurker i dette bildet.)
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Jepp, det står ikke et ord om tollbarrierer der. Importvernet er avspist med ca en halv side i den endelige rapporten. Det var aldri meningen at de skulle se på å fundamentalt endre norsk landbrukspolitikk.

    Edit: Det har også vært politisk underforstått at man ikke skulle se på importvern o.l.

    Du er rimelig naiv om du tror at et slikt utvalg får fritt spillerom til å si hva de vil i Norge.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Nei jeg er ikke naiv.

    Det var ikke utvalgets mandat å se på absolutt alt som toucher innpå mat, distriktspolitikk, landbruk etc.

    Men når utvalget faktisk finner sterke indisier på muligheten for kartellvirksomhet, prissamarbeid og klare tegn på sterk maktutøvelse i forbindelse med prisforhandlinger osv så er det vittelig verdt å merke seg. Det er i stor grad et frykt/maktbasert spill som folk ikke aner noen ting om. At Konkurransetilsynet indirekte får knallhard kritikk er det jo ingen som har kommentert (utvalget påpeker forhold som tilsynet skulle avdekket for lenge siden). Men som kjent; Konkurransetilsynet har jo det vanlige bondehatet som så mange ellers og nekter å se på Reitan & Co.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fra nettsiden til Norsk Bonde- og småbrukarlag, da utvalget begynte å arbeide:



    http://www.smabrukarlaget.no/sider/tekst.asp?side=2962

    Dette var et bestillingsverk, med klare avgrensninger.

    Steensnæs, utvalgets leder, sa klart i ettertid at det ikke lå innenfor mandatet å kikke på andre ledd i prosessen.

    Matkjedeutvalget er en 1/2 politisk bløff:
    http://tomstaavi.vgb.no/2011/04/13/matkjedeutvalget-er-en-½-politisk-bløff/

    Problemet, Odd J, er at vi nordmenn finner oss i å bli herset med - av matkjeder, av karteller på produksjonssiden og av politikere. Vi er et føyelig folk.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nå nå Pinky, det var ikke "ondt" ment ! ;)

    Å kalle deg "my evil twin, Pinky - sosialisten" var bare en måte å diffensiere mellom oss på overfor Baluba som tydeligvis ikke ser forskjell på tegneseriefigurer ! ;D

    Til gjengjeld blir jo jeg din "evil twin" og da går det vel opp i opp, eller ..? ::)
    Det var du som lurte meg utpå, din semantiske fusentast. Jeg hadde bare tenkt å skrive "æres den som æres bør" og "beklager missforståelsen". Så kommer du med dine kjappe kommentarer og trekker meg helt ut av balanse. :mad:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nå nå Pinky, det var ikke "ondt" ment ! ;)

    Å kalle deg "my evil twin, Pinky - sosialisten" var bare en måte å diffensiere mellom oss på overfor Baluba som tydeligvis ikke ser forskjell på tegneseriefigurer ! ;D

    Til gjengjeld blir jo jeg din "evil twin" og da går det vel opp i opp, eller ..? ::)
    Det var du som lurte meg utpå, din semantiske fusentast. Jeg hadde bare tenkt å skrive "æres den som æres bør" og "beklager missforståelsen". Så kommer du med dine kjappe kommentarer og trekker meg helt ut av balanse. :mad:

    SEMANTISKE FUSENTAST ! :D :D :D :D :D

    O jublende lykke!! Det var en komplement det var svung over! Tusen takk, den skal jeg bære med meg gjennom livet med stor stolthet ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ond ?? Vet du hva!!

    Nå nå Pinky, det var ikke "ondt" ment ! ;)

    Å kalle deg "my evil twin, Pinky - sosialisten" var bare en måte å diffensiere mellom oss på overfor Baluba som tydeligvis ikke ser forskjell på tegneseriefigurer ! ;D

    Til gjengjeld blir jo jeg din "evil twin" og da går det vel opp i opp, eller ..? ::)
    Det var du som lurte meg utpå, din semantiske fusentast. Jeg hadde bare tenkt å skrive "æres den som æres bør" og "beklager missforståelsen". Så kommer du med dine kjappe kommentarer og trekker meg helt ut av balanse. :mad:

    SEMANTISKE FUSENTAST ! :D :D :D :D :D

    O jublende lykke!! Det var en komplement det var svung over! Tusen takk, den skal jeg bære med meg gjennom livet med stor stolthet ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Vel bekomme, min venn. Det er deg fullt fortjent. ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norsk matvaremafia og nisseluene

    Det er ikke bare de groteske tollmurene som holder prisen oppe for norske forbrukere. En halv milliard går med av skattepengene for å sponse dumpingpriser av Jarlsbergost for eksport, slik at man ikke skal risikere å måtte senke prisene her hjemme.

    Fy faen for en råtten mafia.

    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4104999.ece
     
    N

    nb

    Gjest
    Jarlsberg er en suksesshistorie, må vite. Hvordan ser da en fiasko ut?

    Tine vil forresten ha høyere toll på ost nå siden de har kommet frem til at dersom de skivser prisen på melk mer vil forbruket gå ned, så da trenger de tollerenes hjelp til å i større grad få folk over på det skvipet av ost de produserer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enda et norsk eksporteventyr, i betydningen fantasifullt oppspinn. Ser at Brekk ikke er enig i undersøkelsene som er gjort, og han mener man ikke tar høyde for sysselsettingseffekten. "Skulle vi bare helt ut melken?"

    Var kanskje en tanke å la være å satse på kyr som er blitt gjort om til melkemaskiner ved hjelp av veldig sær avl, og finne på noe annet? Hvem vet.
    Jeg mener jeg tidligere har kommentert noe enda rarere med Jarlsberg eventyret.

    De er begynt å lage osten i USA, med litt melk fra Norge og med mest fra USA. Og så har de overført kulturen de bruker for å sette i gang prosessen fra Norge til USA.

    Kan man forestille seg at franskmenn ville funnet på noe så dumt?

    En full norsk produktsjef fortalte meg på en fest at dette med "branding" hadde vi i Norge full styring på, for branding kom fra gammelnorsk og betød å sette merke på ting. Tja.

    Det lages Jarlsberg i flere land enn USA, snart lager de sikkert ikke noe i Norge, men de klarer garantert å finne ut av å tape penger på det likevel.

    Men det er dyrere enn en halv milliard:
    http://www.na24.no/article2983777.ece
     

    Decoman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    234
    Antall liker
    1
    Dette om Jarlsberg i USA fikk meg til å tenke på noe jeg så hos The Colbert Report eller The Daily Show. Tror det var der dem prata om ny sjokolade som inneholdt luft (!).

    Tenkte med en gang at noen hadde kopiert Stratos sjokoladen. :) Stratos het altså ikke denne sjokoladen i USA.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn