Hvis dyrevelferd er et mål i landbruket, vil jeg tro at det er atskillig mer regningsvarende å drive melkeproduksjon akkurat der "hvor ingen skulle tru at nokon ville bu"... industrifjøs ala EU tror jeg ikke man bør satse på... I den grad man ønsker produksjon av feks geit - og sauemelk er det først og fremst "uren luren " landskap som gjelder..... og ikke minst hvis man ser verdi i å beholde et kulturlandskap...
Industrifjøs ala EU ? EU eller Europa om man vil er ikke ett land. Nå viser det seg at antall utedager for kuer er mye, mye større sørover i Europa enn her på "Gullfjellet" Det skyldes ikke bare klima.
Jeg har hatt gleden av å besøke noen Italienske gårdsbruk store og små. Via bekjente innfødte. Dyrevelferden stod ikke tilbake for de beste her hjemme - jeg er vokst opp på landet. Jeg var også innom en som drev med sauer og geiter oppe i nord i Val d` Aosta. Alle som driver med slikt passer på dyrene hele året - fenomenet kalles "gjeter" (pastore !) og også "gjeterhund". En uttalte at man må jo passe på dyrene, de kan jo skade seg, bli syke etc. Det hadde man jo alltid gjort. Og det er også bra med ulv og bjørn i området. Helt uproblematisk også det da. De hadde for øvrig en stolthet samt omsorg for dyrene jeg sjelden har sett her hjemme.
Jeg la også merke til at sauene hadde flokkinstinktet i behold. Det er noe som våre sauer er blottet for. Den egenskapen har vi ikke brydd oss med, kun slaktevekt !
Norsk sauedrift er vel å betrakte som institusjonalisert vanskjøtsel. Titusener av dyr omkommer hvert år på grunn av sykdom, beinbrudd etc. Sulter ihjel (skårfast) eller på fuktige somrer blir sakte spist levende av fluelarver som holder til i pelsen. Men det er de få tusen som blir tatt av rovdyr som er problemet. Det er også en del av grunnloven.
Sauemelk ? Det er vel nesten ingen som melker sauer her. Den ene gården der hadde ysteri (cooperativ) som lagde både saueost og geitost på meget korttreist melk kan man si. Slikt er meget utbredt og har lang tradisjon. Italia har 2500 ostesorter hvorav 600 er merkebeskyttet !
Den myten om EU sin forferdelige landbruksindustri mht dyrevelferd holdes i live og er vel en del grunnloven i SP og landbruksorganisasjonene. Vi bør vel feie i våre egne fjøs, skrekkhistorene fra svineoppdrettet her til lands er nok ikke over. På tross av at det er lovet to ganger å rydde opp i grusomhetene.