HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Som i at det ikke er mulig...?

M

Mr-T

Gjest
    There aint not cure for ... eh.. hifi-syken.

Vel, NC400 kommer til å stagge det verste for meg en lang lang tid i hvertfall, såpass bra er det. Men UcD er ikke helt der.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg er litt treig, men forstår ikke helt hva som er det enkle budskapet... Er det ikke mulig å lage et 9-kanals trinn som beskrevet, er det ingen som påtar seg å bygge slike trinn, finnes ingen oversikt over produsenter som bruker Hypex-moduler eller vil det ikke bli min siste forsterker? :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Noen som har en oversikt over produsenter som bruker hypex? Har planer om en del nye effekttrinn, men vet ikke om jeg har tid til å sette sammen dette selv. Finnes det kanskje noe firma som bygger slike trinn etter spec?

Virker litt fristende å trykke inn 2xNC400, 4xUcD180 og 3xUcD400 i samme kabinettet og vært ferdig med forsterkeriet en gang for alle...
    EHED vil kunne bygge til deg:
    http://ehed.no/
    Ville tro dog at det er fornuftig å gå for to kabinetter med så mange kanaler.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen

Har et par spørsmål til jeg vedr. bygging av monoblokk Nc400/SMPS600.

Er det noen ulemper med å koble slik;

Signal: XLR-RCA (effekt-pre out reciever)
    Lyd: Speakon2P-spade/banan (effekt-høyttaler)

eller er det bedre løsninger ? På forhånd takk !

mvh John Olav

Btw. Sendes fra Groningen ila uka. Spennende dette !!

M

Mr-T

Gjest
    Optimal tilkobling av ubalansert input står i databladet på NC400 modulen.

Det eneste kritiske med utgangen er å holde kablene unna alt annet, samt tvinne de.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fikk en lytt på Ncore for et par dager siden.
    Hadde ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag, men jeg aner en "friskhet" oppover som jeg ikke har hørt på klasse D tidligere.

Fikk et solid inntrykk. :)

M

Mr-T

Gjest
    Jeg er vel enig i det. De mest utbredte klass-D typene låter litt polert i toppen. Ncore låter bare "riktig" i mine ører. Og den får får gode pianoer til å høres skikkelig dyre ut. ;)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    These amplifiers are phenomenal. From simple Rock to the most complex symphony orchestra scores with choir and at any conceivable SPL, there was complete and utter control over the loudspeakers. Tonality was rock stable from the lowest to the highest volumes. In another setup we used a Devialet as DAC/preamplifier to add a vinyl source. With the 100dB sensitive Pnoe horns, the Ncore® devices demonstrated absolute quiet. No hiss, no hum, no other unwanted noise, just the music. Into this 16-ohm load the amps didn’t need to do much but what they did was very impressive. Bruno was right. There isn’t much to say about their sonic character. There's no goose bump effect—read sympathetic distortion— no euphonically induced heart palpitation. There’s just the music as is appears on the CD, LP or hard drive. The only influential players in the sound field remaining are the listening room followed by the loudspeakers and other electronics. With those in the loop, there remains plenty to write about in audiophile terms. So our days are far from over.
    De virker overbevist..

N

nb

Gjest
    Nå har vel 6moons presentert betydelige mengder spøryt opp gjennom årene, så hvor mye vekt man skal legge på noe derfra kan nok diskuteres. Avhenger muligens fra skribent til skribent, jeg leser ikke så mye der.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg ikke følger så godt med der. Uansett blir det ikke anmeldelser som blir avgjørende.

M

Mr-T

Gjest
    Ja 6moons skriver mye rart, men denne gang er jeg enig med de.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye rart hos 6moons ja. Men lytterinntrykkene deres er nå også slik folk opplever Hypex og er neppe helt på bærtur.
    There isn’t much to say about their sonic character. There's no goose bump effect—read sympathetic distortion— no euphonically induced heart palpitation. There’s just the music as is appears on the CD, LP or hard drive. The only influential players in the sound field remaining are the listening room followed by the loudspeakers and other electronics.
    Og artikkelen synes jeg hadde mye fin hsitoriefortelling om selskapet og personene bak Hypex.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Artikkelen om Hypex og Bruno var fin, selv om det meste var kjent fra før av. Litt underlig bildebruk, men det var da massevis av bilder i alle fall.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    "Over the years we auditioned a number of class D-based designs and had mixed feelings. There always was something uncomfortable in the music reproduced. Exceptions were class D amplifiers mounted in a wooden enclosure. Somehow the wood’s natural filtering took off the nasty edges. With the Kharma MP150 a similar effect was achieved by loosening one of the screws on the bottom to let the amplifier breathe."

OK ::)

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hva annet kan man si enn: MMUUAAAAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!

For noe sprøyt!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    FredrikC skrev:
    With the Kharma MP150 a similar effect was achieved by loosening one of the screws on the bottom to let the amplifier breathe."
    D'en i Klasse D står for Damp.

M

Mr-T

Gjest
    Da har jeg fått flere dampmaskiner i hus, dvs Ncore moduler. 4 stk. De skal brukes til å drive bass-systemet mitt, og to av de er allerede operative. De to siste står på vent til jeg får ferdig hele bass-systemet, som skal utvides til dobbel størrelse.

Så nå har jeg altså Ncore forsterkere til den nederste dekaden også, dvs 20-200 Hz. Og hva skal man si da? Dette låter kanonbra, rett og slett. Og ingen problemer med å drive 2 ohm i hvertfall.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Merker jeg er litt misunnelig Mr-T. :)

Bare en kort tilbakemelding, som jeg lovte, angående hvordan 400HG med HxR vs. 180HG låter. Virker som begge har full kontroll på Gradient Revolution høyttalerne, som jeg har prøvd de på. Ikke verst at 180HG med 2x90W i 8 ohm har det. Har ikke blitt så veldig mye sammenligning, men opplevelsen er at det kun skiller på de i øverste frekvensområdet. Her låter 400HG med spenningsregulatorene åpnere og mer oppløst. Når man blir vant til det, så synes jeg det ble litt kjedelig å lytte til 180HG uten HxR. Litt mørkere og mer innelukket i diskanten og man savner den krystallåpne gjengivelsen. Så dersom man ikke skal oppgradere til Ncore eller sliter med for mye i toppen, er en oppgradering med HxR en god investering slik jeg ser det.

M

Mr-T

Gjest
    Fruen har fått overflødige UcD180HG moduler til TV-stue-anlegget nå. Og jeg hørte faktisk forskjell fra ICEpower 125ASX2 som sto der før. Nå blir Hotell Cæsar en oppgradert nytelse tenker jeg.... ;D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    For ikke å snakke om serien "Frustrerte Fruer". ;D

Bortsett fra det, så må jeg si at jeg er sterkt fristet til å bestille meg et par NC-moduler. I tillegg til at jeg har hørt dem selv, så er det jo utelukkende positive opplevelser og inntrykk å lese omkring disse?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Viktigheten av lytteinntrykk er overdrevet ;D, men her er en for de som ikke har fått med seg denne:

"I have been a die-hard Class A amp guy – SS and tubes including OTL’s - for decades. I tried a Halcro when they first came out. It may have boasted ultra-low distortion figures, but it was too sterile and thin sounding for my tastes. If this meant I liked an amp with coloration then so be it. Bring on the color.

A few months ago I bought a Class D Audio SDS kit just for kicks based on a friend’s recommendation. Compared to my Class A OTL’s they had better bass articulation, similar midrange, better macro/micro detail, but overall the tonal and energy balance wasn’t right. They sounded “over-caffeinated” and had a glassy, un-natural sounding high frequency, which quickly led to listener fatigue. The amp over exaggerated leading edge transients and truncated the decay. Despite these negatives, I found myself enjoying the SDS for periods of time, but ultimately preferring my Class A OTL’s for their better tonal balance and natural sound.

Within just a few seconds of listening to the nCore I knew they were a game changer. This is the most accurate, resolving yet musical amplifier I’ve heard with perhaps the exception of the Clayton M300’s. I can’t be definitive on the Clayton’s as I heard those at a friend’s place who has a system very similar to mine and it’s been too long to rely on aural memory. I will be sending him my nCores so he can weigh in with his own impressions.

I have listened to probably over 4 hours of various recordings from classical to rock, unamplified to heavily synthesized and poor to excellent recordings.

First, the nCores get the tonal and energy balance right. Gone is the over-emphasis of the attack. Attack and decay sound like live music. There is a harmonic richness of instruments and vocalists, which grabs you. I listen to a lot of live unamplified music, especially piano and the nCores sound much more true to live. Second, the resolving power is phenomenal. Truly. The nCores expose details that I have never heard before on very familiar recordings and it does it with complete and utter effortlessness. One really notices this on complex passages. The size and location of performers and instruments as well as the recording venue are much more accurately rendered. Bass is the best I have ever heard. Lastly, the nCore sounds great at low volume and at even very high volume there is not even a hint of distortion.

Bottom line, I’d have to say the nCore’s live up the Hype(x). My friend gave that to me so I can’t take credit for it…. A BIG congratulations to Bruno, Jan-Peter and the entire Hypex team as well as a thank you for making this new world class technology available to the DIY market.

Will the nCore’s be everyone’s cup of tea. I’m sure not. You will hear, for perhaps the first time, what the rest of your system and room really sound like and it might not be what floats your boat. If your source is a bit bright and thin you will hear it in all of its glory. For me I have worked very hard to build an accurate end to end playback chain and the nCores are the perfect fit. They are staying.

Lastly, just to put the information in one place a few words about my system. My speakers are Geddes Abbeys a two way, controlled directivity monitor with 12” compression driver loaded waveguide with foam insert and 12” pro woofer. They are 95 db efficient, have extremely flat polar response and are super dynamic. My source is a Metric Halo LIO8 DAC/PRE fed via FireWire from a Mac Mini both powered by custom linear power supplies fed from a PurePower 2000 battery-based regenerator."

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hmm, det gjør jo ikke saken bedre. For lommeboka's del! ;D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Takk til Orso for å klippe inn den lytteopplevelsen.

Setter veldig pris på sammenligning mot det vi kan kalle konvensjonelt transistorert og rørutstyr. De fleste som kjøper dette er jo gjerne allerede dìy`re som ofte har Ice eller Hypex fra tidligere til å sammenligner med (rør-diy`rne holder seg vel oftest til rør ;)). Åpen holdning, til forskjell fra rigiditet, uansett topologi var artig :)

Finnes konsensus for godt kabinettvalg til disse? (monokonfigurert). Må se pent ut også ;)

mvh

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Jeg er rimelig sikker på at det finnes gode "kandidater" hva kabinetthvalg angår? Både hva monoblokk- eller stereovarianter gjelder?
    Aluminiumsindustrien produserer jo profiler / "kasser" i nær sagt alle tenkelige fasonger.
    Greia er bare å finne "den rette", så og si.

M

Mr-T

Gjest
    Det trenger ikke å være metallchassis så lenge det sørges for luftsirkulasjon for å unngå overoppheting av innmaten.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Mr-T skrev:
    Det trenger ikke å være metallchassis så lenge det sørges for luftsirkulasjon for å unngå overoppheting av innmaten.
    Kanskje et godt forslag det:)

Kunne du forresten si noe om du opplevde lydmessige forskjeller ved å implementere Ncore også til bassene dine?

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    EHED har noen svært nette, lekre og solide kabinetter på gang til uforskammet lav pris. :-X

M

Mr-T

Gjest
    Alternative chassisløsninger:

Trolldeig
    LEGO
    Origami
    Makrame
    Vepsebol
    Bjørkenever
    Vinballong
    Plastkanne
    Striesekk

;D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Mr-T skrev:
    Det er jo sant.
    Man kan ganske sikkert få til en grei kombo der, med en passende kjøleflate i et kabinett av et annet materiale enn alu.
    En god tanke! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Mr-T skrev:

Trolldeig
    LEGO
    Origami
    Makrame
    Vepsebol
    Bjørkenever
    Vinballong
    Plastkanne
    Striesekk

;D
    Smakt på "himkoken", Mr-T? ;D

M

Mr-T

Gjest
    Det er ikke nødvendig med noen ekstra kjøling. Både NC400 modulen og SMPS'en får nok kjøling i seg selv. Men litt ventilasjon må til for luftsirkulasjon.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Neivel - ingen ekstra kjøling? ::)
    Det kan vel neppe være noen ulempe, om man "garderer" litt med noen kvadratcentimeter med aluminium vil jeg tro? ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:

Trolldeig
    LEGO
    Origami
    Makrame
    Vepsebol
    Bjørkenever
    Vinballong
    Plastkanne
    Striesekk

;D
    My bra der. Hva låter best?
    Vepsebol kan nok gi litt stikkende lyd. Vinballong berusende. LEGO lekende. Hmmm, valgets kvale! ;D

M

Mr-T

Gjest
    Scrooge skrev:
    Smakt på "himkoken", Mr.T? ;D
    Jeg har smakt DIY sprit en gang. Det holdt. Men en liten dråpe Laphroiagh er greit etter lang dag på skitur.... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn