HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Mr-T

Gjest
    Scrooge skrev:
    Neivel - ingen ekstra kjøling? ::)
    Det kan vel neppe være noen ulempe, om man "garderer" litt med noen kvadratcentimeter med aluminium vil jeg tro? ;)
    Nei, det er ikke nødvendig. Det er jo allerede en ganske stor kladd med aluminium på NC400 modulen. Jeg kjørte mine liggende løst på gulvet en stund, og de ble knapt lunkne.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Ahh, det er nok et litt mer sofistikert valg ja. ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mr-T skrev:
    Scrooge skrev:
    Neivel - ingen ekstra kjøling? ::)
    Det kan vel neppe være noen ulempe, om man "garderer" litt med noen kvadratcentimeter med aluminium vil jeg tro? ;)
    Nei, det er ikke nødvendig. Det er jo allerede en ganske stor kladd med aluminium på NC400 modulen. Jeg kjørte mine liggende løst på gulvet en stund, og de ble knapt lunkne.
    Utrolig.
    Er de virkelig så til de grader effektive hva effektoverføring angår?
    Har jo hatt / sett / kjent og hørt på modulene til EHED i en "aluinnpakning". Og sant og si, den ble jo ikke akkurat gloheit.
    Men personlig ville jeg nok sovet litt bedre med et lite "headroom", også hva kjøling angår.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Scrooge skrev:
    ROOOOFL! ;D ;D ;D
    Hvorfor ikke ROFWLL?

Denne gav meg en god latter.
    ROFL er et eksempel på fjortisnorsk, en komplisert kode man helst finner i forbindelse med chat og sms men også unntaksvis muntlig. Bakgrunnen for koden er behovet for å kunne kommunisere over hodet på eventuelle andre tilhørere, i dette spesielle tilfellet vanligvis foreldre. Brukere av koden vil påstå det handler om effektivisering og forenkling, simple forkortelser, og her er det viktig å legge naiviteten til side. Andre eksempler på utvikling av denne type hemmelig kode er morse og nynorsk, best kjent fra krigens dager hvor man også hadde behov for hemmelig kommunikasjon.

Betydning

ROFL står for : Rolling on the floor laughing. Det finnes også andre varianter som f.eks ROFWLL som betyr: Roling on the Floor While Lickin a Lama.
    Men over til Ncore og kabinett. Hvis jeg klarer meg med to SMSPer til fire moduler, så går jeg nok for denne som tidligere nevnt.

Det skal gå akkurat i høyden dersom man bruker litt mindre avstandsstykker.

M

Mr-T

Gjest
    Idle loss er vel 4,5W. Og noe særlig mer får man ikke ved å spille høyt heller... eller kjøre de i current limit (noe jeg har prøvd).

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    orso skrev:
    Scrooge skrev:
    ROOOOFL! ;D ;D ;D
    Hvorfor ikke ROFWLL?

Denne gav meg en god latter.
    ROFL er et eksempel på fjortisnorsk, en komplisert kode man helst finner i forbindelse med chat og sms men også unntaksvis muntlig. Bakgrunnen for koden er behovet for å kunne kommunisere over hodet på eventuelle andre tilhørere, i dette spesielle tilfellet vanligvis foreldre. Brukere av koden vil påstå det handler om effektivisering og forenkling, simple forkortelser, og her er det viktig å legge naiviteten til side. Andre eksempler på utvikling av denne type hemmelig kode er morse og nynorsk, best kjent fra krigens dager hvor man også hadde behov for hemmelig kommunikasjon.

Betydning

ROFL står for : Rolling on the floor laughing. Det finnes også andre varianter som f.eks ROFWLL som betyr: Roling on the Floor While Lickin a Lama.
    Den er notert! ;D

orso skrev:
    Men over til Ncore og kabinett. Hvis jeg klarer meg med to SMSPer til fire moduler, så går jeg nok for denne som tidligere nevnt.

Det skal gå akkurat i høyden dersom man bruker litt mindre avstandsstykker.
    Flott alternativ!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mr-T skrev:
    Idle loss er vel 4,5W. Og noe særlig mer får man ikke ved å spille høyt heller... eller kjøre de i current limit (noe jeg har prøvd).
    Igjen - utrolige tall.
    Da ser jeg muligheten for bruk av både hvepsebol og legoklosser som litt mer aktuelle! ;D

M

Mr-T

Gjest
    For å sitere databladet til NC400 modulen:

"As it happens, the NC400 without additional cooling has a thermal resistance of around 6K/W. This
    indicates that free-air cooling is an option in most cases"

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    +1!
    Og gjerne lytterommet også!
    Ikke minst fordi det stod å lese i en herværende tråd at du har en decay på mindre enn 0,3 ned til 20Hz!? :eek:
    Det er jo smått imponerende, rett og slett!

M

Mr-T

Gjest
    orso skrev:
    Kjenner til den, men du har vel doblet antall basser? Du får følge opp i anleggs tråden med bilder og inntrykk hvis så er tilfelle. Åtte 21" får meg til å le.
    Ikke enda, men det skjer ganske snart. Venter i grunn bare på 4 nye H-bafler.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Skal begynne å bygge Ncore monoblokker i kveld.
    Trenger jeg en av/på bryter eller kan disse stå på hele tiden.

mvh John Olav

M

Mr-T

Gjest
    Bruker jo ikke all verden med strøm da, men det er overhodet ikke noe poeng å la de være på heller. Jeg skru av mine når jeg ikke spiller.

Hunter2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra de siste bildene du la ut på diyAudio kan jeg ikke se noen av/på bryter ?

Bør jeg skifte briller :D

M

Mr-T

Gjest
    Jeg har en sentral fjernstyrt bryter for å skru av hele anlegget.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Da var nCore endelig oppe og kjøre i stereo her også, bare halvannen måned for sent.
    Viste seg at mikrokontrolleren ikke fungerte på den ene modulen. Hypex var greie og fikset det raskt etter at Posten hadde somlet.

Har spilt i rundt to timer nå og må si at jeg synes dette låter veldig, veldig bra!
    Det låter ikke sterilt i det hele tatt, som jeg hadde fryktet, og bassen kan man umulig klage på.
    Veldig god oppløsning og jeg liker lyden her godt. Kan virkelig ikke forstå at det kom på under 15k NOK, mye for pengene.

Virker som om de ikke har like klar lyd som klasse a-forsterkeren min (kan godt komme av dårlig internkabling) og gain er noe høy. Ellers er det absolutt ikke noe å klage på.

Bra greier!

M

Mr-T

Gjest
    Gain kan endres, R141 som sitter like ved inngangskontakten kan byttes eller fjernes. Jeg har loddet den ut på mine, og gain er da ca 12,5 dB, mot 26 dB standard.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, tror jeg kommer til å gjøre det samme.
    Eventuelt lage noe opplegg for 2-3 nivåer.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Er det for mye gain i Hypex'en?
    I forhold til testing mot DP og flere andre effektforsterkere ligger den ca. 5 dB under....

M

Mr-T

Gjest
    Med DAC'en rett i forsterkeren så er det altfor mye gain ja.

O

Oblivion

Gjest
    Goophy skrev:
    Mr-T skrev:
    Hva slags forsterker er denne klasse-A'en ?
    Accuphase A-60.
    Hvis det er tilfelle at A-60 har klarere lyd enn Ncore kan ikke Ncore være mye å skryte av.
    Har klasse T forsterker som er bedre enn A-60 på ALLE parametre, og klasse A JFET forsterker som er bedre enn A-60 på alle parametre med et unntak - maks effekt / nivå.
    A-60 fikk flere døgn på seg til å yte maksimalt...

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    Hvis det er tilfelle at A-60 har klarere lyd enn Ncore kan ikke Ncore være mye å skryte av.
    Har klasse T forsterker som er bedre enn A-60 på ALLE parametre, og klasse A JFET forsterker som er bedre enn A-60 på alle parametre med et unntak - maks effekt / nivå.
    A-60 fikk flere døgn på seg til å yte maksimalt...
    Som sagt er dette de aller første inntrykk med hastekabling. Kommer til å skrive noe mer detaljert til helgen vil jeg tro.
    Mulig inntrykkene mine er helt annerledes da. :)

M

Mr-T

Gjest
    Siden du har litt forskjellig gain på de to forsterkerne blir det litt vanskelig å sammenligne. Man må nivåmatche skikkelig slik at begge spiller med samme nivå, hvis ikke blir det litt bingo.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mr-T skrev:
    Gain kan endres, R141 som sitter like ved inngangskontakten kan byttes eller fjernes. Jeg har loddet den ut på mine, og gain er da ca 12,5 dB, mot 26 dB standard.
    Er det evnt en mulighet å erstatte R141 med et passende trimpot? Mulig jeg spikker noen fliser nå, men det kan jo i visse tilfelle være et alternativ?
    Jeg "ser" jo ulempen ved en slik løsning, mtp å ballansere to moduler mot hverandre. Men med litt tålmodighet og måling av ut-nivået, bør jo dette kunne fungere?

Støy / brum kan vel kanskje bli et problem, med en slik løsning? Den vil jo uansett kunne bli litt mer sårbar, i forhold til en smd-komponent.

M

Mr-T

Gjest
    I følge Hypex så er dette en meget dårlig ide. Dette fordi en fysisk sett stor komponent vil øke forvrengningen pga magnetisk påvirkning.

Sitat:
    "It wreaks havoc with the magnetic sensitivity (or lack of it). Because of the fairly enormous currents running close by the whole layout is done differentially with minimal loop area. A leaded resistor would introduce almost as much loop area as all the rest. The change in distortion would be clearly measurable."

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det ante meg nok.
    Jeg ble ikke sjokkert over svaret, for å si det slik. 8)

M

Mr-T

Gjest
    Jeg har nå valgt å fjerne R141 og ende opp med forholdsvis lav gain, men det er jo bare å guffe på med mere signal fra kilden hvis man skal spille høyt....

Nå har jeg DAC'ene koblet rett i Ncore forsterkerne, og nivåene er lagt slik at 0 dBFS fra DAC tilsvarer ca 25W i 8 ohm, hvilket holder i massevis for meg.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Nei, lurer på om ikke varmeovnen muligens må vekk.

Sprøtt at det kan komme så stor lyd fra så små greier.

O

Oblivion

Gjest
    Goophy skrev:
    Nei, lurer på om ikke varmeovnen muligens må vekk.

Sprøtt at det kan komme så stor lyd fra så små greier.
    Det ble lagt ut en A-60 på bruktbørsen i dag...
    Trodde først at det var din..

Hunter2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Holder da på og bygge Ncore monoblokk. Har en 3-pol strøm chassiskontakt(Dynabel).
    Skal denne jordes til chassiet ?

John Olav

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Tror du skal vente på svar fra Mr-T før du jorder til chassi.
    Det forekommer meg at du i første omgang bør la det være? Jeg vill i alle fall vært forsiktig med det, uten at jeg kjenner til modulenes oppbygning mtp jording...

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Se på bildene fra monoblokken han la ut bilde av.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn