HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det holder med Mr-T sine tilbakemeldinger for min del. Skal Vadseth snart avgå med pensjon, så håper jeg du søker jobben som redaktør. Korte og presise lytteinnrykk i et lyttemiljø man har kontroll på hva som er hva. :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.505
    Jeg også, T bruker jo ikke fellespett engang.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer nok ikke noen lytteinntrykk med det første.
    Var connectoren til signalkablene som var litt vel løse til å begynne med, bra uflaks å få/klare ødelegge to sånne med kun ground og nampon som ikke funker.

Og nå viser deg seg at kun den ene vil skru seg på, så det blir mono en stund om ikke Bruno har noen lure tips på lager.

M

Mr-T

Gjest
    Ta og klag til Hypex om de signalkablene, de er rett og slett for dårlige. Kablene detter ut av kontaktene nesten helt av seg selv. Jeg har faktisk LODDET mine signalkabler fast i kontakta. Det ble noe griseri, men det sitter da i hvertfall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    orso skrev:
    Det holder med Mr-T sine tilbakemeldinger for min del. Skal Vadseth snart avgå med pensjon, så håper jeg du søker jobben som redaktør. Korte og presise lytteinnrykk i et lyttemiljø man har kontroll på hva som er hva. :)
    Mr-T skrev:
    Jeg håper det der var en spøk Orso.
    ;D

Ikke noe i veien med lyrikken din. Mr T. Kort og konsis, og jaggu kunne man ikke skjønne hva du mente. Har du større ord på lager? Spar dem til ditt hjertes utkårede, eventuelt musikkanmeldelser.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg beundrer de som er i stand til å si så mye som mulig, med så få ord som mulig.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er vel strengt tatt ikke en egenskap man streber etter. Det er mye mer utfordrende å si det man trenger å si med så få ord som mulig, og mer beundringsverdig for dem som klarer slikt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Mr-T skrev:
    Jeg beundrer de som er i stand til å si så mye som mulig, med så få ord som mulig.
    Under forutsetning at de er fornuftig.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    orso skrev:
    Halleluja !

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    søk du Orso

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Da har jeg i kveld fått oppleve de nye NC400-blokkene fra Hypex på nært hold, via et par Morel OCTAVE Signature. http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=1&merke=175&produkt_id=744
    Disse i kombinasjon med et vel integrert subsystem, alt "iscenesatt" hos EHED.
    Og jeg ble definitivt ikke skuffet!
    Nå skal jeg ikke ensidig legge "skylden" for godlåten på de nye forsterkermodulene, ei heller skal glemmes EHED's fortreffelige lytterom.
    Men kombinasjonen spilte jo strålende, og tegnet et lydbilde og en soundstage som nok ganske mange kan misunne?
    Instrumenter, vokal og detaljer stod klart frem i et scenario man ikke så alt for ofte får oppleve.
    Rent ut sagt - jeg gleder meg til å "prøvekjøre" NC400 på mine ML Vista!

La samtidig igjen noe utstyr hos Morten, som sannsynligvis vil bli brukt i en "on-the-fly" sammenlikningstest mellom NC400 og andre forsterkere.
    Så får vi se hva slags konklusjoner man etterhvert kan legge på bordet?
    Et spennende konsept? Definitivt!

M

Mr-T

Gjest
    Veldig interessant!

Mark Levinson 33 ble visstnok brukt som en av referansene under utviklingen av Ncore, og det er jo en forholdsvis kompetent forsterker... Ett av målene var at Ncore både målte og låt bedre en ML 33.

8

8x12_TOM

Gjest
    Scrooge skrev:
    La samtidig igjen noe utstyr hos Morten, som sannsynligvis vil bli brukt i en "on-the-fly" sammenlikningstest mellom NC400 og andre forsterkere.
    Så får vi se hva slags konklusjoner man etterhvert kan legge på bordet?
    Til tirsdagen kommer jeg opp med en Dynamic Precision A1b (EBW) som skal få prøve seg litt - blir spennende

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser frem til rapport. Det ville også vært interessant å få en sammenligning mot tilsvarende prisede effektforsterkere med samme (fraværende) klangsignatur.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    tore_v1 skrev:
    Ser frem til rapport. Det ville også vært interessant å få en sammenligning mot tilsvarende prisede effektforsterkere med samme (fraværende) klangsignatur.
    Ikke helt sikker på om jeg skjønte den helt.

Noen eksempler?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Mr-T skrev:
    Veldig interessant!

Mark Levinson 33 ble visstnok brukt som en av referansene under utviklingen av Ncore, og det er jo en forholdsvis kompetent forsterker... Ett av målene var at Ncore både målte og låt bedre en ML 33.
    Lurer på om du kanskje har misfortstått litt her, Mr-T?
    ML representerer i dette tilfellet Martin Logan (Vista).

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    EHED skrev:
    tore_v1 skrev:

Noen eksempler?
    Jeg har ingen konkrete eksempler. Nevnte DP-forsterker som skal medbringes er vel mer kostbar enn to nCore-moduler?

Jeg er vel i grunn også usikker på hvor mye det må testes mot for å bekrefte at bruksverdien av nCore er høyere enn anskaffelsesverdien.

M

Mr-T

Gjest
    Scrooge skrev:
    Mr-T skrev:
    Veldig interessant!

Lurer på om du kanskje har misfortstått litt her, Mr-T?
    ML representerer i dette tilfellet Martin Logan (Vista).
    Jeg skjønte det....

Det med ML 33 var bare en sidekommentar ang hvor de har lagt lista hen ifm design av Ncore.

M

Mr-T

Gjest
    tore_v1 skrev:
    EHED skrev:
    tore_v1 skrev:

Noen eksempler?
    Jeg har ingen konkrete eksempler. Nevnte DP-forsterker som skal medbringes er vel mer kostbar enn to nCore-moduler?

Jeg er vel i grunn også usikker på hvor mye det må testes mot for å bekrefte at bruksverdien av nCore er høyere enn anskaffelsesverdien.
    Det er vel rimelig grunn til å anta at ferdige produkter med Ncore teknologi kommer til å havne langt over 100' kr per kanal.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det i alle fall rimeligere å kjøre DIY-versjonen..

For å forsvare en pris på 100k per kanal må de vel kjøpe kabinett fra Edge.

8

8x12_TOM

Gjest
    tore_v1 skrev:
    Da blir det i alle fall rimeligere å kjøre DIY-versjonen..

For å forsvare en pris på 100k per kanal må de vel kjøpe kabinett fra Edge.
    Det beste hadde vel vært om lyden alene kunne forsvare en slik pris - Noe jeg håper. For noen blir det vanskelig å godta lydkvaliteten hvis de vet at disse er basert på "billige" Ncore modeller.

M

Mr-T

Gjest
    Det er klart at høy pris forutsetter fancy kabinetter.

Når man vet hva innmaten i forsterkere egentlig koster så er en kalkyle på 20x komponentkost noe man bør forvente på ferdige produkter.

M

Mr-T

Gjest
    Pluss powersupply, kontakter og kabler.

I praksis kommer et stereosett med Ncore på godt over 10.000 kr i deler, og da uten kabinett.

Jeg betalte ca 1060 Euro for ett par NC400 og SMPS600 inkl frakt. Legg på moms oppå der så er vi over 10.000 kr.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg regner med at du snakker om ferdig pris til forbrukere er det noen regnestykker med gangefaktor på to involvert.

For hver kanal blir det 505 euro pluss frakt og moms. (En produsent vil nødvendigvis få litt mengderabatt, men den tar jeg ikke hensyn til her)

I tillegg kommer kabinett (hirr hirr), kontakter og tilkoblinger, internkabling med mer.

Kostnad per kanal uten kabinett og "dill" blir 3900 pluss MVA - 4.875.
    Om vi sier at et dyrt og flott kabinett med "high-end" kontakter og tilsvarende vil koste det samme blir kostnad per kanal rundt 10.000.

Så skal de tjene penger på det, i tillegg til montering og slikt, så utpris blir fort 30.000 til importør. Importør og utsalg vil gjerne ha litt marginer også. 100.000 er ikke så urealistisk, men det kan selvfølgelig gjøres billigere. EHED kan sikkert si noe om hva de kommer til å ta i utsalgspris også.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Får et greit kabinett for 90.000. Om man så er fornuftig og bare bruker 80-90.000 på strømkabler så har man jo ytterligere 40-50.000 til ENDA finere kabinett! :D

M

Mr-T

Gjest
    For å legge denne ballen om komponentkost vs "butikkpris" litt død, så kommer vi neppe til å se ferdige forsterkere med NC400 modulen. I hvertfall ikke veldig mange. Hypex lager jo egne OEM moduler til sine businesskunder. Dermer kommer man ikke til å kunne sammenligne direkte mellom DIY og OEM/ferdige produkter prismessig.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sånn rent teknisk, så vil OEM-versjonen være NC1200 som er tilsvarende Ucd700.
    Dvs 1200w i 2Ohm, 700w i 4Ohm og 400w i 8Ohm.
    SMPS1200 benyttes til opptil 2 moduler.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant å følge med på med på inntrykkene av de nye modulene,lite kommentarer på lyden så langt,men setter stor pris på de som har kommet :)

Spiller selv med de gamle UcD400 for tiden,på Von Schweikert VR-35 høytalere,og drevet av en Audio Note L3 trafobasert rørforforsterker.Virker som en meget god match.
    Bare lurte litt på om noen har prøvd seg med andre deler i desse modulene,om de reagerer på bytte til andre kondiser osv. ? Tror foresten jeg har standard versjonen,er det noen som har en formening om lydmessige forskjeler opp til HG og HxR ? Om noe så kunne jeg kanskje tenkt meg litt mer ro og avslappet følelse fra midt mellomtone og opp,ikke noe problem slik det er forsåvidt,men tror folk forstår hva jeg tenker på med mer ro,litt mer kroppslighet.Det kommer som oftest naturlig når ting har mindre egenkarakter,mindre forvrenging.
    Jeg kan sikkert gjøre litt bare med skifte av kabler inn og ut fra UcD400,jeg får åpne opp og kikke litt grundigere på hva som er brukt der fra før.

M

Mr-T

Gjest
    De eneste kondensatorene på UcD som har noen påvirkning på signalet er inngangskondensatorene. Jeg har fjernet/bypasset disse på mine UcD. Det er to oransje/brune klumper ganske nær inngangskontakten. Lodd de ut og sett i en ledning i stedet. Men husk at da blir modulen DC-koblet, så noen DC fra preampen må man ikke ha.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for svar! Skal sjekke ut det.
    Ellers vil vel eventuellt bedre PSU deler med mindre forvrenging bidra til enda større ro i lyden.
    I første omgang får jeg prøve med kabler ut og inn tror jeg,forsterkeren gir ivertfall bra svar på hva jeg bruker av kabel fra pre.

Setter pris på innspill viss noen har prøvd andre modifikasjoner på desse modulene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn