HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.324
    Hm, disse hadde jo passa üpperlig i enden av Biltemarørene mine... Bare LITT overkill for en 6" Tang Band ;D

ca $16 + frakt for 7x7" kjøleribbe fra Heatsinkusa.com, dreid til passende form ala Avantgarde Solo:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ble stillt her, svarte ikke Modulene til forventingene ? Eller er det ribbefettet som er tungt fordøyelig ... ;D

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Selv om disse måler utmerket syntes jeg det er merkelig hvis det er stor opplevd forskjell fra UCD HXR moduler. De er såpass bra fra før at det skal ikke være enorme forskjeller.

M

Mr-T

Gjest
    Det er jo jul ja, og jeg har postet inntrykkene mine på DIYaudio i stedet for her (finnes en laaaang tråd om Ncore der for de som vil lese).

Her er litt oppsummering av mine inntrykk. Nå er ikke jeg så god på voldsom hifi-lyrikk, så det blir forholdsvis kort og tørt.

Inntrykkene er sammenlignet med Hypex UcD180HG HxR, som jo også er en svært kompetent forsterker. Høyttalerne det har vært spilt på er B&G RD-75 båndelementer.

Lydbilde/soundstage:
    Holografien er den beste jeg har hørt. De er både veldig stabil plassering og mer størrelse på lydbildet. Det er aldri noen tvil om hvor lydkilder er plassert lengre, noe som kan være en utfordring på klassiske innspillinger der solister har sine egne støttemikrofoner, men at de også fanges opp av andre mikrofoner. Dette kan låte litt flakkende, kaotisk og uavklart, men det gjør det ikke med Ncore. Det er aldri tvil når det gjelder stereobildet.

Oppløsning:
    Gjennom hele mellomtone og diskant er det helt klart bedre oppløsning. Ting står tydeligere fram, men uten at man får alt "in you face". Faktisk blir det litt motsatt. Det er både tydeligere og mer tilbakelent, noe som er kjennetegnet på reelt sett god oppløsning. Det er lettere å oppfatte sangtekst på en del innspillinger der vokalen ikke ligger veldig i front, eller på klassiske innspillinger. Spesielt det siste faktisk. Det kan virke som UcD 180 har med seg en slags "etterklang" som ligger i bunn som et grums og forstyrrer, rent subjektivt altså (rent teknisk så er jo det en umulighet). Dette fører til at Ncore får med seg en del mikrodetaljer som man ellers aldri hører. Oppløsningen til Ncore gjør også at innspillinger som man tidligere har opplevd som harde eller grumsete får mer liv, men hører bedre hva innspillingen er "laget av", og grums og hardhet erstattes av nye detaljer man ikke har hørt før.

Dynamikk:
    UcD'en er god på transientoppstart, men ikke like god til å stoppe som Ncore. Og pga den subjektive "etterklangen" i UcD, så er Ncore mye raskere til å stoppe transientene, og rent subjektivt er støygulvet lavere og man får med seg detaljer som ligger veldig lavt i nivå, som man rett og slett går glipp av med UcD, eller at man ikke hører hva de egentlig er for noe. Oppløsning og dynamikk er to ting som henger tett sammen.

Klangbalanse:
    Oppleves som helt nøytral.

Bassen kan jeg ikke si noe om, da jeg bare har testet modulen over 200 Hz.

Totalt sett så opplever jeg Ncore som en forsterker som ikke er tilstede, den gjør ikke noe vesen ut av seg, og bare sender signalet videre til høyttalerne uten noe mer dikkedarier.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spennende!

Er det noen på DIYAudio som også har testet den til bass...? Hva sier de..?

Mvh
    OMF

M

Mr-T

Gjest
    FredrikC skrev:
    Selv om disse måler utmerket syntes jeg det er merkelig hvis det er stor opplevd forskjell fra UCD HXR moduler. De er såpass bra fra før at det skal ikke være enorme forskjeller.
    Den målemessige forskjellen på UcD og Ncore er gigantisk. Lyttemessig er det forskjell også, men ikke like stor naturligvis. Men ja - det ER forskjell. :)

M

Mr-T

Gjest
    OMF skrev:
    Spennende!

Er det noen på DIYAudio som også har testet den til bass...? Hva sier de..?

Mvh
    OMF
    Jeg har ikke sett noe sjøl enda, og jeg venter i spenning på eventuelle tilbakemeldinger der når det gjelder bassen.

Konstruktøren himself Bruno Putzeys sier at under ca 300 Hz så er UcD like bra som Ncore. Det vil i såfall spare meg for en solid slump med penger, da jeg trenger minst fire Ncore forsterkere for å drive bassløsningen min. Litt billigere å bruke de UcD'ene jeg allerede har.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Gigantisk? Vi bruker ikke kabeltermer om forsterkere vel? Hva snakker vi om? Lineær kontra lineær og flere millipromille forskjell i forvrengning? Hydr-hydr

M

Mr-T

Gjest
    Det er bare å se på databladene det.... 1:10 forskjell i THD+noise er ikke millipromille forskjell akkurat. Det er 1000%.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Ikke målt i "prosentpoeng" :). Det er vel heller kabelmåleforskjellnyanser og ikke giganter ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Han er nok bare i et kverulerende hjørne i dag.
    Det går nok over! ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Utgangspunktet er at jeg forundres over at forskjell i brøkdelsprosenter forvrengning omtales som gigantiske all den tid de er mikroskopiske i utgangspunktet. Er det i seg selv hørbart?

Hvis det var provoserende så omformulerer jeg gjerne:
    Jeg ser at (bl.a) en reduksjon av THD til 1:10 omtales som gigantisk. Er dette en måleverdi av så stor betydning (ref gigantisk) når det i utgangspunktet er veldig lave verdier? THD er relativt ørevennlig. Er det da riktig å omtale dette som gigantiske forskjeller? Jeg oppfatter dette som mere neglisjerbare størrelser av i hovedsak akademisk interesse. I andre sammenhenger blir tilsvarende avvik omtalt som det (f.eks ifm karakteristisk impedans i ledere).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at karakteristisk impedans i en ledning ikke har noen som helst betydning i audiobåndet, sånn at små forskjeller i den verdien er uinteressante og dessuten teknisk trivielle å få til, mens forvrengningskarakteristikken er det som gir en forsterker "egenlyd". Å redusere forvrengningen i en forsterker med en faktor på 10 fra allerede lave nivåer på UcD er en aldri så liten ingeniørbragd. Det mest imponerende er intermodulasjonsforvrengningen. Sammenlign den grafen med hvilken som helst annen forsterker, men husk å legge merke til enhetene på skalaen. Ncore 400, 400 W sinus i 2 ohms last:

Her er en velkjent 400-watts klasse AB effektforsterker til sammenligning, 400 W sinus i 4 ohm (altså en vesentlig enklere last enn for Ncore):

Dette er ikke små forskjeller, akkurat. Differansetonen ved 1 kHz er henholdsvis -112 og -93 dB. Forskjellen er 19 dB, altså at Ncore har omtrent 1/9 av forvrengningen fra referansen eller at forvrengningen er 89 % lavere i Ncore enn i referansen. Forskjellen på -78 dB og -95 dB på første sidebånd ved 18 kHz tilsvarer å redusere forvrengningen med 85 %. Forskjellen på -95 og -120 dB på andre sidebånd er en reduksjon med 94 %. I tredje sidebånd har Ncore 98-99 % lavere forvrengning enn prestisjeproduktet.

Her er en annen pekepinn, selv om målingene ikke er gjort ved samme frekvens. Først forvrengningsspektrumet fra Ncore, 200 W ved 1 kHz, 4 ohm, selve signalfrekvensen fjernet med et notch-filter:

Her er samme velkjente klasse AB-forsterker, 200 W ved 50 Hz, 8 ohm (igjen enklere last enn for Ncore):

Hypex'en får nok litt hjelp av begrenset båndbredde i målingen her, ettersom eventuelle høyereordens forvrengningsprodukter forsvinner ut av høyre side på grafen, men disse forskjellene bør likevel være ganske lette å høre. Tredjeordens ved -85 dB er noe ganske annet enn tredjeordens ved -108 dB, og klasse-AB-forsterkeren har dessuten en hel serie med høyereordens forvrengningsprodukter som alle ligger omtrent på samme nivå som tredjeordens i Ncore.

Vi er i stand til å oppfatte ganske små mengder av høyereordens forvrengning. THD er egentlig en ganske misvisende måleenhet, ettersom den vekter ulike forvrengningstyper likt. 0,1 % andreordens forvrengning er noe helt annet enn 0,1 % sjuende- og åttendeordens. Intermodulasjonsforvrengning er vanskeligere å måle, men minst like hørbart. Det hadde vært bedre å vekte f eks med kvadratet av forvrengningsordenen for å få et tall som sier mer om hvor stygt det låter. I så fall ville Ncore havnet i en helt annen divisjon enn de aller fleste (alle?) klasse-AB-forsterkere.

Kort intro til den subjektive hørbarheten av forsterkerforvrengning: http://www.firstwatt.com/pdf/art_dist_fdbk.pdf

Litt mer for de som allerede har lest ut juleheftene og trenger romjulslektyre:
    http://www.gedlee.com/downloads/THD_.pdf
    http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
    http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_II.pdf

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Takk for fyldig og godt svar Asbjørn. Da går vi for gigantisk :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville nøyd meg med å skrive "signifikant" eller tilsvarende, men så har jeg ikke hørt den ennå heller. :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Det var vel det jeg mente. Selv om mitt innlegg var en bagatell så svarte du saklig, utfyllende og teknisk interessant som alltid. Det setter jeg stor pris på Asbjørn :)

M

Mr-T

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg ville nøyd meg med å skrive "signifikant" eller tilsvarende, men så har jeg ikke hørt den ennå heller. :)
    Hehe. Mitt forsøk på å agere som hifi-presse gikk ikke helt bra ser jeg. ;)

Jo, den målbare forskjellen er stor. Den lydmessige forskjellen er ikke stor, men signifikant nok til å forsvare investeringen synes jeg (men akkurat det i seg selv er ikke målbart).

Apropos forvrening, så kan man ikke ha lav intermodulasjon uten å ha lav THD. Sistnevnte isolert sett er nok ikke så kritisk, men intermodulasjon er så absolutt det. Skal man ha ned intermodulasjonen så må også THD ned.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Spiller ingen rolle T. Det ble lærerikt til slutt. Førsteinnspillet var dog mest ertete.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ncore er en interessant forsterkerteknologi, i tillegg til at resultatet åpenbart både måler og låter bra. Det Bruno har gjort her er å anvende moderne reguleringsteknikk på en audioforsterker, sånn at den har enorm negativ feedback også ved høye frekvenser uten å bli ustabil. Glem alt du har hørt om "minimal bruk av global negativ feedback". Denne har minst 53 dB negativ feedback gjennom hele audiobåndet, også ved 20 kHz. Da blir det hele ganske lineært med lav utgangsimpedans.

Whitepaper:
    http://www.hypex.nl/docs/papers/ncore%20wp.pdf

Patenten:
    http://www.google.com/patents/US8049557?dq=bruno+putzeys&ei=IcL4TqioBMXg4QSN3NGNCA

Det er også noen hint i Brunos artikkel i Linear Audio #1, "The F-word - or, why there is no such thing as too much feedback":
    http://www.linearaudio.net/current.php?volume=Volume%201

M

Mr-T

Gjest
    Bra at et av dette forumets største "målenisser" (posistivt ment) gidder å sette seg inn i all teknikken.... :)
    Jeg for min del liker å konstatere at resultatet ble bra og at det av og til ER overenstemmelse mellom måledata og lyd.

Etter å ha spilt en god del musikk nå i jula så har freden senket seg, jeg er veldig tilfreds med Hypex Ncore.

Egentlig så hater jeg å teste nye komponenter eller gjøre forandringer, for da må jeg liksom lytte - høre om det er forskjeller altså - i stedet for å bare spille musikk. Nå er jeg heldigvis tilbake på musikk-kjøret. God Jul.

N

nb

Gjest
    Muligens er det behandlet i tråden, men er dette noe som kommer også i ferdige konsumentprodukter (eller kanskje det er hovedsaklig slik disse kommer?)

M

Mr-T

Gjest
    Som teknologi - ja. Hypex vil lage OEM produkter med Ncore teknologien i seg.

Men NC400 modulen som det er snakk om her kommer kun for DIY. Men antagelig kommer noen småprodusenter å lage ferdige produkter med NC400 også, det tror jeg ingen kan hindre at skjer.

N

nb

Gjest
    Mr-T skrev:
    Som teknologi - ja. Hypex vil lage OEM produkter med Ncore teknologien i seg.

Men NC400 modulen som det er snakk om her kommer kun for DIY. Men antagelig kommer noen småprodusenter å lage ferdige produkter med NC400 også, det tror jeg ingen kan hindre at skjer.
    Ok, takker. Basert på bildene dine ser det ikke så forbannet vanskelig ut å smekke sammen noe slikt...

M

Mr-T

Gjest
    Det er ufattelig enkelt å mekke sammen noe sånt ja. Alle kabler følger med, og det er plug-and-play.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Hvor nært en høyttalermagnet kan modulet monteres i en aktiv konstruksjon?
    For å sette det helt på spissen; hva (negativt) skjer om man limer det runde modulet direkte til bassmagneten, sett at den tåler vibrasjon over tid. (bortsett fra korte kabler da..). Ser for meg induksjoner og f-skap.

M

Mr-T

Gjest
    Induksjon av hva da? Høyttalerspolen sitter godt avskjermet inni magnetgapet, så den kan neppe stråle så mye tilbake.

Kan i grunn ikke tenke meg at det skulle være noe problem å montere modulen bakpå magneten egentlig.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Den runde konstruksjonen skal vel gjøre det praktisk også.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ALL elektronikk bør skjermes fra magneten....

Arne K

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Cobra2 skrev:
    ALL elektronikk bør skjermes fra magneten....

Arne K
    Hva elektromagneter angår, ja.
    Men det blir vel noe annerledes med en permanentmagnet som brukes i høyttalersammenheng?

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Vil signalene gå upåvirket i et magnetisk felt ?
    Selv om dette er en permanent magnet i et definert lukket felt, fester det seg fremdeles stål til baksiden. (Skrujern etc :) )
    Vi vet jo at det vil bli en kraft 90 grader på feltet kontra strømretning, hva som skjer med hele forsterkerkretsens ytelse vet jeg filla om -men mener spørsmålet er relevant.
    En skrue i sort stål påvirker en spole i et passivt delefilter, så hvorfor ingen degradering i denne sammenheng?
    TV bildet (på gamle CRT modeller) ble kraftig påvirket av magneter, og Audio Research gjorde et nummer av magnetisk skjerming av forforsterkerene i markedsføringen.
    Det går jo greit med kompakt bygging i aktive høyttalere, gitarkabinetter etc, men hva skjer med et så lite og ultrakompakt modul klin inntil magnetfeltet?
    Uansett vil eventuell degradering være målbar. Funker det så er det brillefint og forenkler byggingen.

Resultatet er jo en ting, men hvorfor er også interessant i dette hjørnet. Man lærer så lenge man (har e)lever.
    http://www.magnet.fsu.edu/education/tutorials/java/barkhausen/index.html

N

nb

Gjest
    wilbur-x skrev:
    TV bildet (på gamle CRT modeller) ble kraftig påvirket av magneter,
    Det er fordi det faktisk er et magnetfelt som styrer tegningen av bildet.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Jeg vet det, brukte det som eksempel (endog et dårlig et)
    Bruno svarte imidlertid på spørsmålet på Diyaudio:
    @wilbur-x I wouldn't do that. The inductor could get biased. According to an industrial customer of ours the've actually had failures caused by the amp module being to close to the magnet. The amp module at the time wasn't ours but I see no overriding reason why ours shouldn't suffer as well.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Da var juleferien ferdig og jeg fikk endelig koblet opp greiene.

Men de ville visst ikke forsterke lyden. Skulle ikke tro det var så lett å tulle til noe som omtrent bare er plug & play.
    Satser på at jeg får ordnet det imorgen!

M

Mr-T

Gjest
    Kanskje du har glemt å koble den tynne sorte ledningen på input-connectoren til jord ? I såfall skrur den seg ikke på.

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Koblet den til pin1 på xlr, skulle tro det holdt.
    Får måle litt ikveld og se hvordan det står til.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Har nettopp bestilt en liten stabel med PSC2.400 som bruker UcD400 moduler. Blir ikke mindre spent etter å lese dette. 8)

Noen som har testet disse opp mot Lyngdorf TDAI2200? Har hatt en slik og var svært fornøyd.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Ellers ser vi frem til tilbakemeldinger / sammenlikninger etterhvert!
    Det er jo flere som har fått de nye NC-modulene på plass nå, og dermed bør det jo være duket for en og annen uttalelse? ;)

M

Mr-T

Gjest
    Det virker som jeg er den eneste i hele verden som har sagt noe om lyden i NC400.... litt fler lytterapporter hadde definitivt gjort seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn