Forskjellen er at karakteristisk impedans i en ledning ikke har noen som helst betydning i audiobåndet, sånn at små forskjeller i den verdien er uinteressante og dessuten teknisk trivielle å få til, mens forvrengningskarakteristikken er det som gir en forsterker "egenlyd". Å redusere forvrengningen i en forsterker med en faktor på 10 fra allerede lave nivåer på UcD er en aldri så liten ingeniørbragd. Det mest imponerende er intermodulasjonsforvrengningen. Sammenlign den grafen med hvilken som helst annen forsterker, men husk å legge merke til enhetene på skalaen. Ncore 400, 400 W sinus i 2 ohms last:
Her er en velkjent 400-watts klasse AB effektforsterker til sammenligning, 400 W sinus i 4 ohm (altså en vesentlig enklere last enn for Ncore):
Dette er ikke små forskjeller, akkurat. Differansetonen ved 1 kHz er henholdsvis -112 og -93 dB. Forskjellen er 19 dB, altså at Ncore har omtrent 1/9 av forvrengningen fra referansen eller at forvrengningen er 89 % lavere i Ncore enn i referansen. Forskjellen på -78 dB og -95 dB på første sidebånd ved 18 kHz tilsvarer å redusere forvrengningen med 85 %. Forskjellen på -95 og -120 dB på andre sidebånd er en reduksjon med 94 %. I tredje sidebånd har Ncore 98-99 % lavere forvrengning enn prestisjeproduktet.
Her er en annen pekepinn, selv om målingene ikke er gjort ved samme frekvens. Først forvrengningsspektrumet fra Ncore, 200 W ved 1 kHz, 4 ohm, selve signalfrekvensen fjernet med et notch-filter:
Her er samme velkjente klasse AB-forsterker, 200 W ved 50 Hz, 8 ohm (igjen enklere last enn for Ncore):
Hypex'en får nok litt hjelp av begrenset båndbredde i målingen her, ettersom eventuelle høyereordens forvrengningsprodukter forsvinner ut av høyre side på grafen, men disse forskjellene bør likevel være ganske lette å høre. Tredjeordens ved -85 dB er noe ganske annet enn tredjeordens ved -108 dB, og klasse-AB-forsterkeren har dessuten en hel serie med høyereordens forvrengningsprodukter som alle ligger omtrent på samme nivå som tredjeordens i Ncore.
Vi er i stand til å oppfatte ganske små mengder av høyereordens forvrengning. THD er egentlig en ganske misvisende måleenhet, ettersom den vekter ulike forvrengningstyper likt. 0,1 % andreordens forvrengning er noe helt annet enn 0,1 % sjuende- og åttendeordens. Intermodulasjonsforvrengning er vanskeligere å måle, men minst like hørbart. Det hadde vært bedre å vekte f eks med kvadratet av forvrengningsordenen for å få et tall som sier mer om hvor stygt det låter. I så fall ville Ncore havnet i en helt annen divisjon enn de aller fleste (alle?) klasse-AB-forsterkere.
Kort intro til den subjektive hørbarheten av forsterkerforvrengning:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_dist_fdbk.pdf
Litt mer for de som allerede har lest ut juleheftene og trenger romjulslektyre:
http://www.gedlee.com/downloads/THD_.pdf
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_II.pdf