Måtte tenke litt.. Bruk ledning som er spesifisert til spenningsnivå. Dette finner du i spec til ledningene du tenker å bruke. PN er safe sånn settDu kan bruke akkurat det du vil. Bygger en klasse A med høy temp. vil jeg anbefale ledning med isolasjon som tåler 90 grader. Dette er ikke aktuelt her.
Men kabelsko da, de er normalt laget for 12 volt og Neutrik Powercon tar kun "pinglete" 4,8x0,5 kabelsko som går til maks 2,5 kvadrat.Strøm = 230 v ? Du bør kun bruke ledninger som er beregnet for nettspenning enten det er EK, PN, RK eller noe annet.
Mvh
KJ
Bruk isolerte kabelsko.Men kabelsko da, de er normalt laget for 12 volt og Neutrik Powercon tar kun "pinglete" 4,8x0,5 kabelsko som går til maks 2,5 kvadrat.Strøm = 230 v ? Du bør kun bruke ledninger som er beregnet for nettspenning enten det er EK, PN, RK eller noe annet.
Mvh
KJ
Beklager Hornlyd, ble mye vas svar fra meg i dag...mandager....Måtte tenke litt.. Bruk ledning som er spesifisert til spenningsnivå. Dette finner du i spec til ledningene du tenker å bruke. PN er safe sånn settDu kan bruke akkurat det du vil. Bygger en klasse A med høy temp. vil jeg anbefale ledning med isolasjon som tåler 90 grader. Dette er ikke aktuelt her.
Det dreier seg ikke om å lage en PSU, kun å strekke tre ledninger til en chassiskontakt.Har vi lov å bygge ting med 230V egentlig? Vanlige folk har jo ikke lov til å bytte en stikkontakt, og det er jo barnemat iforhold til å lage en psu...
Enig. Kabinettene har mer enn store nok ribber slik jeg ser det.Tror du overdriver behovet for kjøling.
Se på bilder av de forsterkerene de selger ferdig montert, det er minimalt med kjøling.
Sett det sammen og se hvor varme de blir.
Svm er på lufta nå med sin. Kjøleribber er lunkne selv etter flere timer mens trafoene er varmere, dog, at man kan ta på dem med fingern i 2-3 sekunder. Han brukte kjølepasta mellom toppen på trafo og aluplate.
Dersom metallskjermen rundt spolen generelt blir varmere en selve kjøleribba, kan du trygt sørge for en god forbindelse til kjøleribba. Den forbindelsen blir utvilsom bedre med den lille "padden" du har vist bilde av tidligere.
Bare kjølepasta: Du kan se mange eksempler på at småsignaltransistorer er klemt ned mot hovedkjøleplata med rikelig med kjølepasta, uten at den dermed har fysisk kontakt. Som oftest funker dette ok, men en glimmer eller annen isolasjon gir bedre varmeoverføring.
Jeg lurer: funker kjølepasta på en glippe på 0,5-1,0 mm?
Eivind S
Her er noen svar fra Hypex på en mail jeg sendte dem om litt av hvert:
3) You could use the positive unregulated output voltage on J4 to connect an LED with series resistor.
Den er fin!Ut fra hva Hans E "leste" for meg er strømforsyninga dual dvs pluss, minus og ground(0V), derfor må minus til lysdioden føres til ground.
Eivind S