I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    I lytterom blir tankemåten litt anderledes. Største grunnen til det er at det finnes etterklang på opptaket allerede.

    I Kammersalprosjektet hadde jeg to måter å gjøre det på.
    I bøttekottet har jeg hatt ekstremt kort etterklang og har lekt med med ulike impulsrespons-reverb. Dette fungerer veldig bra, bortsett fra at lyden kommer ut av hovedhøyttalerene.
    Øhhh.... hvor skulle lyden ellers komme fra!. men det er jo ikke meningen at du på nogen måde skal kunne hører at det kommer fra højtalerne, selv om du eventuelt sætter dig direkte foran den ene højtaler , kan du det, så er dit anlæg mangelfuldt, produceren ved ikke hvor dine højtaler står, er signalet korrekt når det forlader højtaleren så laver hjernen og ikke højtaleren lydbilledet som er blevet optaget , det er forskellen på "PA" og stereo, det er som sagt to direkte modsætninger, Jo mere højtaler du hører jo dårligere er dit anlæg.
    Live kommer lyden fra mange objekter plus rummets akustik, ved stereo samles mange objekter plus optage rummets akustik til to kanaler/objekter som så afspilles via to kanaler, og hjernen konvertere de to kanaler/objekter plus akustik tilbage til et lydbillede med mange objekter som kan betegnes som en illusion, med bl.a. den begrænsning at lydbilledet kun rækker fra front af højtaleren og bagud, den såkaldte 3D firkant.

    Skal man ved stereogengivelse side "i selve salen" og ikke kun kigge på den, så må der flere kanaler til, alt andet er bare at lægge en konstant til lydbilledet som måske kan virker "rigtigt" i nogle tilfælde og forkert i andre.

    Måske for vi "PA stereo" en gang med Wave field synthesis - Wikipedia, the free encyclopedia Som er mere lig den måde man laver billeder på.
    Men der er også ulemper ved dette, bl.a at rummet kan blive en større faktor/konstant end ved stereo.

    Ps Det er tilladt at blive sur på mig og sige at jeg ikke skal blander mig , men dette her er så grundlæggende og vigtigt hvis vi taler om hi-fi i ordets bogstaveligste forstand , at jeg synes det bør nævnes endnu en gang, ikke mindst fordi det er vigtigt at være klar over hvad man roder/arbejder med. Arbejde man mod større fidelity/troværdighed, elle prøver man kompenserer for andre fejl i systemmet.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I lytterom blir tankemåten litt anderledes. Største grunnen til det er at det finnes etterklang på opptaket allerede.

    I Kammersalprosjektet hadde jeg to måter å gjøre det på.
    I bøttekottet har jeg hatt ekstremt kort etterklang og har lekt med med ulike impulsrespons-reverb. Dette fungerer veldig bra, bortsett fra at lyden kommer ut av hovedhøyttalerene.
    Øhhh.... hvor skulle lyden ellers komme fra!. men det er jo ikke meningen at du på nogen måde skal kunne hører at det kommer fra højtalerne, selv om du eventuelt sætter dig direkte foran den ene højtaler , kan du det, så er dit anlæg mangelfuldt, produceren ved ikke hvor dine højtaler står, er signalet korrekt når det forlader højtaleren så laver hjernen og ikke højtaleren lydbilledet som er blevet optaget , det er forskellen på "PA" og stereo, det er som sagt to direkte modsætninger, Jo mere højtaler du hører jo dårligere er dit anlæg.
    Var nok litt mer uklar enn jeg trengte der. Siktet til at det er vanlig å legge slike effekter i andre høyttalere.

    Live kommer lyden fra mange objekter, ved stereo samles mange objekter til to kanaler/objekter som så afspilles via to kanaler, og hjernen konvertere de to kanaler/objekter tilbage til et lydbillede med mange objekter som kan betegnes som en illusion.

    Skal man side "i selve salen" og ikke kun kigge på den, så må der flere kanaler til, alt andet er bare at lægge en konstant til lydbilledet som måske kan virker "rigtigt" i nogle tilfælde og forkert i andre.
    Her er vi nok ikke enige.
    Refleksjoner i et lytterom gir oss mange "clues". Disse forteller oss blant annet hvor stort lytterommet er og hvor stort "opptaksrommet" er.
    I teorien er et korrekt flerkanals opptak kun en forsterkning av faseutviklingen på refleksjonene som allerede ligger i sterosporet. Direktelyden i en konsertsal kommer kun forfra og store deler av etterklangen kommer bakfra med mange "clues" fra konsertsalen.
    I praksis vil de fleste lytterom maskere faseutviklingen som ligger i refleksjonene i opptaket fordi lytterommet har sterkere signatur enn opptaket.
    Jeg skjønner ikke helt hvordan en fjerning av denne maskeringen vil bety at man legger til en konstant, når man egentlig gjør det motsatte?

    Min erfaring er at opptak med små lydbilder forblir små og store rom blir tredimensjonale.

    Det beste ville nok likevel vært flerkanalslyd, men det finnes altfor få mikser som får til dette godt synes jeg.
    Måske for vi "PA stereo" en gang med Wave field synthesis - Wikipedia, the free encyclopedia Som er mere lig den måde man laver billede på.
    Men der er også ulemper ved dette, bl.a at rummet kan blive en større faktor/konstant end ved stereo.

    Ps Det er tilladt at blive sur på mig og sige at jeg ikke skal blander mig , men dette her er så grundlæggende og vigtigt hvis vi taler om hi-fi i ordets bogstaveligste forstand , at jeg synes det bør nævnes endnu en gang, ikke mindst fordi det er vigtigt at være klar over hvad man roder/arbejder med. Arbejde man mod større fidelity/troværdighed, elle prøver man kompenserer for andre fejl i systemmet.
    Interessant det med Wave field synthesis. Har ikke sjekket dette så nøye tidligere. Lurer på hvorfor du mener rommet blir en større konstant. Umiddelbart ville jeg trodd det motsatte.


    Jeg blir så absolut ikke sur. Heller tvert om. Bare hyggelig å diskutere muligheter til bedre lyd.:)

    Din definisjon av målet "high fidelity" er nok ikke lik min. Jeg tolker deg som at du mener det finnes en fasit. Jeg mener det ikke finnes noen fasit om mener kompromisset mellom høyttaler og rom er for stort.

    Slik jeg tolker deg mener du at lydkjeden fra kilde til høyttaler er å se på som et instrument som leverer "high fidelity" uavhenig av rom så lenge etterklangen i rommet er homogen og man demper frontveggen mellom høyttalerene.

    Jeg har mye av samme approachen, men ser på rommet som en vesentlig faktor. Akkurat som et instrument i virkeligheten. Min trompet oppfattes veldig ulikt avhengig av hvilket rom jeg spiller i. Lyden som forlater trompeten er den samme, men opplevelsen kan være totalt ulik.

    På den måten mener jeg at "high fidelity" er en utopi fordi rommet tillegger ikke bare en, men mange konstanter til høyttaleren og målet blir "den beste illusjonen" og da er vel alt lov?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Travle dager her med litt for mye på tapetet, men det er deilig å komme igang med hverdagen etter en rolig sommer.

    Prosjektet Kammersalen ligger å venter litt på en tilhenger som er ødelagt. Relativt mye som skal kastes og ryddes ut, så er avhengig av den. Dessverre har den fått seg en skikkelig smell. Frontstagene er kraftig bøyd. Blir fikset i løpet av uka tipper jeg og da blir det oppstart.

    I mellomtiden lurer jeg på om det er noen lydteknikere som er innom tråden som kan tipse om en studiomonitor til ca 10.000,- ?

    Skal brukes til mindre produksjoner med enkle akustiske opptak, men mest til diverse produksjoner hvor sampling eksempelvis Vienna symphonic blir hovedingrediensen.



    Disse monitorene har pekt seg ut, men er takknemlig for tips og erfaringer.

    Focal cms50

    r_cms50-2__48983_zoom.jpg


    Adam ax7

    adam_a7x_590.jpg



    Dynaudio BM5 mk3


    BM5mkIII-large.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei og vel overstått sommer.
    Om monitorene skal stå rimelig nære vegg, er nok bassport i front, tingen. (men dette vet du jo)
    Jeg har hørt både ax7 og BM5. Jeg har jo sansen for bånd-diskant da......
    Mitt inntrykk er at BM5 er den mest "nøytrale" av dem. Men hørt i forskjellige rom - så må taes med en klype 32dels noter.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.201
    Antall liker
    34.959
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ligger et Focal CMS 65 sett nye esken på brukten nå Atle.
    Har vel en tilgivelig grei diskant disse....men ikke hørt dem;)

    gismo
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei og takk det samme!

    He he, 32 dels klyper skal bli. Har det samme inntrykket som deg. Focalen skal visst ha det lille ekstra, men er dyrere, mindre og ruller av tidlig. Litt for tidlig kanskje..
    Enkelte på nettet synes ax7 ruller av litt fort og har motsatt inntrykk av BM5 som mange skryter av spiller god bass. Mange synes derimot at BM5 blir for lite avslørende.
    Gir mye for pengene alle.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk Gismo, det hadde jeg ikke sett! Monitorene skal til Sør Trøndelag så det passet jo nesten skremmende bra.

    Vidarje: ventet litt på den der.:) Takk for tipset! Kommer ikke til å gå for "desktop", men Prolyd har kampanje på BM5 også.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du vil gjøre det billig AtleT, kan du låne mine gamle Dynaudio BM6A. Liker du dem, kan du få dem nesten gratis.

    Mvh. Bergfinn
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det var veldig snilt Bergfinn! :):):)
    Jeg skal snakke med han som skal ha de. Jeg har en mistanke om at de vil ha nyere, men jeg sjekker.
    Er fristet på egne vegne også.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har en kollega med BM5A i stue på ca. 20 kvadrat. Overraskende god bass og spiller mer engarsjert enn BM6A synes jeg. Mine er gamle og slitne. Mine anbefales egentlig ikke. Litt "kjedelige" kanskje. Bør ha nye diskanter og, selv om de fungerer. Dytta inn av "småfolk". Men jeg vil ha 3000,- De selges fortsatt hos Prolyd for ca. 19-20.000,-
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ganske stor forskjell på de nye og gamle BM5A/BM6A, pga waveguide på nye modellen.
    Har ikke testet BM6A med waveguide, men BM5A spiller meget nøytralt i forhold til mye annet jeg har hørt.

    Skal du ha noe ordentlig, så bør det vel satses på Dynaudio AIR 20 :)
    (LITT over budsjett da, men, men....)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bergfinn: ja hvor mye godlyd man får med så små monitorer glemmer jeg mellom hver gang jeg hører de. Imponerende kinderegg rett og slett. Har snakket med mannen og han har lyst på nye, men tusen takk for tilbudet.

    EHED: Hei du :) Har de gjort noe nytt med waveguiden fra mk2 til mk3? Helt enig, de virker veldig nøytrale. Han som skal ha monitorene har brukt opp pengene på rommets konstruksjon, så det blir ikke Air denne gangen. Er ikke de fulldigitale? Skjønner Vidarje får gode resultater.
    Men det virker som det skal gå an å få gode mikser på "billigmodellene" også.:)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tja, litt av hvert...

    Siden det er litt dårlig fremdrift i Kammersalen og hifi generelt, men jeg må jo bidra med noe, så da blir det som følger..





    Takk for monitortips forresten. Studioeieren gikk for Focal solo 6 som visstnok var et knepp over konkurrentene.

    focal-solo6-be_i2.jpg



    Er mye jobbing i livet mitt for tida, men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Denne uka har det vært både store lokaler og god akustikk.

    Var en tur innom denne kirka og spilte en jobb med orgelet der. Svært og flott orgel med 36 stemmer og 32 fots pipe som dypeste tone (16hz!!). Stort og flott lokale med fin etterklang og skikkelig bass.
    _Ris.03.jpg_large.jpg


    Her under bygging.

    Pipeorgel.jpg






    En annen dag i dette nye flotte kirka. Her er det stein og heltre med minimal demping. Veldig lys og lang etterklang for kirkemusikk. Stavene på sidene er vendbare for tuning av akustikken. Tak og vegger i front og bak er en eneste stor QRD diffusor.



    Bøler kirke.jpg








    Et par dager fikk jeg lekt meg litt med (hold fast) 100.000 watt i dette lokalet her.



    linearray.jpg


    Fine line arrayer...




    Basser som fyller et nesten 5000 m2 lokale. Jeg må likevel si at jeg foretrekker den store orgelpipa..

    Basskasser kopi.jpg






    med den feteste livemikseren jeg vet om "Soundcraft VI6" ble lyden uforglemmelig.
    Soundcraft - [Products]



    mikser2.jpg




    God helg alle lydfreaker!!!

    Legger ved en video av en fin blåserekkesession. Jens Wendelboe blant annet.

    https://www.facebook.com/photo.php?v=10152622356793362&fref=nf
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har du noen gode reverberation programmer du har testet AtleT? Sitter å leker litt med Ambiophonics Transcoder i Java, og dette fungerer helt utrolig bra til å skape en troverdig diffuse-field ala den som er i store bygg og konsertsaler.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nja...nei.. ikke egentlig. Ikke på mitt eget anlegg, men har eksprimentert endel med mindre gode som har gitt gode resultater.

    Takk for tipset! :) Ambiophonics er spennende. Har du "barriere" mellom høyttalerene også? Har prøvd det over en periode, men det passerte "grensen" for meg. Har tenkt å feste skinne i taket med tykk gardin for å ha muligheten.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har ingen barriere. Har heller ikke flyttet høyttalerne til innenfor 20 grader slik som de anbefaler for best mulig effekt, men synes det fungerer veldig bra til opptak som har mye rom-informasjon i fonogrammet selv uten å sette det opp slik de anbefaler.

    Jeg har høyttalerne litt bredere enn normalt. De er trolig rundt 40 grader, men med crossfeed i Foobar2000 aktivert fungerer det bra og phantom-senter blir ganske definert i mellom høyttalerne, med den ekstra bonus at Ambiophonics bringer rominformasjonen som allerede er i fonogrammet ekstra godt fram. Crossfeed egner seg godt til å flytte lydkula ut av hodet til litt foran nesen med hodetelefonbruk. Til stereohøyttalere blir effekten den samme bare større.

    Jeg er veldig kresen når det kommer til DSP plugins og det er langt ifra alle disse digitale løsningene som gjør en bedre lytteopplevelse. Til vanlig studiomusikk uten samme mengde rom-informasjon i fonogrammet foretrekker jeg vanlig stereo uten Ambiophonics og Crossfeed, men bluesopptak fra en eller annen mørk kjeller i Polen har aldri hørtes mer engasjerende ut. Bluecoast records, Chesky m.m. får også en unik dybde med ambiophonics jeg ikke har hørt tidligere og jeg ville ikke vært foruten. AES hadde i sin nyeste journal en interessant forskningsartikkel om hvordan det i mono er mulig å få en følelse av at lyden ombringer deg. Så dette er noe jeg har stor tro på, i hvertfall i de tilfellene man ikke har mulighet å bygge sin egen kammersal. Erfaringsmessig er the real-deal alltid bedre enn jukseløsninger.

    Må legge til at jeg tror subbene kjøres direkte uten Abiophonics DSP fordi de drives av et annet lydkort via VAC, med MiniDSP 2x8. Oppsettet er ikke brukervennlig og heller ikke en løsning for alle, men jeg setter så enormt pris på muligheten å justere og gjøre de endringene man ønsker, og så heller reversere endringene dersom resultatet ikke ble bedre. Uansett har økt forståelse for akustikk vært veldig nyttig når det kommer til å identifisere ikke bare at det låter feil, men også hvorfor.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant og ikke så helt ulikt mine egne erfaringer.

    Er nok veldig riktig observert at studiomusikk klarer seg godt og kanskje best på egenhånd. Mye fordi stereoproduksjonen kan være komplett i seg selv, mens akustiske opptak trenger hjelp av rommet eller andre løsninger som du prøver ut.
    Husker det var veldig spennende å lytte med barriere fordi det fjerner en "forvrengning" som man ikke kan unngå med stereo på andre måter. Problemet er at man ser ut som en skikkelig DUST i et rom som fra før skremmer vannet av enhver som satt foten sinn inn og barrieren dempet enda mer av den ambiente klangen i rommet mitt slik at det i sum bevegde seg tilbake til vanlig stereo.

    Spørs hvor mye audiophonicseffekt du ville fått på subene uannsett, så det ser ut som du har en god løsning pr i dag som jeg selv ikke ville tatt bryderiet å gjort noe med.


    Ellers må jeg bare takke Vidarje mange ganger for å ha foret meg med artikler som omhandler dyptpløyene studier bak Dirac romkorreksjon siste uka. Veldig interessant og føler jeg endelig har fått taket på hvorfor noen romkorrigeringsystemer sverger til flerpunktsmålinger, mens for eksempel Audiolense kun bruker en måling for korrigeringsfiltre. Så tusen takk Vidar!! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    3.677
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ingen årsak Atle, veldig hyggelig å kunne bidra med info til folk som setter pris på det:) Bare si i fra hvis du vil ha mer:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hjemmekinoforsterker

    Hei, jeg har tenkt å være så frekk å spørre om det er noen som vil bli kvitt en flerkanalsreciver til gibort pris?

    Saken er den at jeg holder på med å produsere en utendørs opplevelsessti og trenger en slik forsterker til en utendørs lydinnstalasjon. Kvaliteten på lyden er totalt underordnet, men den må ha minst fire separate kanaler. Den skal drive noen Universitetslagde lydlianer på 10-12 meter hver.

    Budsjett på kulturprosjekter er så som så, så derfor kryper jeg til korset og spør dere.
    Tanken er at noen kanskje har en 15-20 år gammel som samler støv på et loft eller kjeller i Oslo/Akershusområdet.

    Ta kontakt på PM hvis aktuelt.

    God helg ønskes fra han som har kulturlogistikk på hjernen 24/7 for tida...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fantastisk HCS!:) Vi kan se på det, har ikke så mange ledige timer før det braker løs om et par uker.
    Vi holder kontakten på PM HCS.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lenge siden sist oppdatering her nå.

    Har vært litt opptatt med et prosjekt jeg har produsert og planlagt i over 2 år. Dette hadde sine forestillinger forrige helg og som nå utrolig nok er avsluttet. For å få prosjektet vel i havn krevde det 300 timer de siste tre ukene med blant annet den konsekvens at Kammersalen har blitt nedprioriert og buksene mine har blitt altfor store.
    Fikk hyggelig besøk av Sluket i produksjonsuka og fikk endelig truffet og slått av en prat med han. Veldig trivelig.

    Det er mye snakk om kabler på HFS, dette er kablene vi brukte til prosjektet. Nærmere 70K i leie for en uke.

    kabler kopi.jpg


    Når det gjelder Kammersalen har det vært et skjær i sjøen. Rommet trengs å tømmes, men tilhengeren jeg skulle låne fikk seg noen kraftige smeller like før som krevde reprasjoner.
    tilhenger2.jpg


    Nå er tilhengeren som ny igjen, men jeg har typisk nok pådratt meg brist i et ribbein og må vente med tunge løft til det har grodd litt. Derfor må Kammersalen vente litt til. Begynner å bli litt utålmodig nå kjenner jeg....

    Ellers så skjer det masse på alle fronter og det er full fart i alle retninger som vanlig.

    Så, da er dere litt oppdatert om min høst.

    Ha en riktig god helg alle sammen!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sikkert ikke så veldig interessant for andre enn meg, men jeg har lenge lurt på hvordan de første høyttalerene jeg kjøpte etter at jeg ble bitt av hifibasillen kom til å klare seg mot Responsene. Plutselig tvang det seg på en mulighet da noen bekjentes Respons har brent opp diskantene.

    SystemAudio:Respons.jpg


    Er godt kjent med lyden i dette rommet fra før, så sammenligningsgrunnlaget er godt. Jeg må si at det tilsynelatende er forsvinnende liten forskjell mellom System Audio høyttalere jeg kjøpte demobrukt til under 3.000 og Respons, MEN så kommer de små forskjellene snikende og øker i antall og størrelse.
    Etter en halvtimes lytting så ender mann opp med å innse at det er betydelig klasseforskjell.

    Ingen knockoutseier, men en effektiv og godt kontrollert utslitingsseier...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Livet etter "Slukoteket"

    Som noen kanskje har fått med seg var jeg i forrige uke på besøk hos Sluket og hørte venteriggen hans. Vi snakker Horn i topp og SLOBs i bass.

    Det er alltid lærerikt å besøke noen som har tatt konsepter helt ut enten det gjelder sying av bunader eller reproduksjon av stereoopptak.

    Frem til 20 årene har min vinkel til forsterket musikk kun handlet om bruksgjenstander, enten det har vært bruk til lytting, studio eller PA. Tenkte aldri noe videre på det før jeg begynte på musikkonservatoriet og ville bruke stereoanlegget mitt som musikkverktøy. Å få et musikkanlegg til å lyde sånn jeg hadde tenkt at det skulle gjøre var ikke lett og uten at man egentlig vet det så har mann hoppet i et hav som er veldig uoversiktelig. Selv om jeg er utstyrt med et vanntett kompass, så har det vært veldig langt til land.
    sjø.jpg



    Det har vært en dannelsesreise som har vært lang og morsom og som først og fremst har tatt mye tid.
    Når denne reisen nærmer seg slutten og man kjenner trygg grunn under føttene og er på vei vassende innover stranda passet det med et besøk hos Sluket som brakte meg helt opp på land ved å bekrefte de siste svarene jeg lurte på.
    strand2.jpg


    Her er det deilig å være.

    Eget anlegg:

    Slukets rigg kan vel billedlig beskrives nærmest som en Tyranosaurus Rex

    tyrannosaurus.jpg


    Riktig nok har jeg hatt et gjennomtenkt mål med anlegget om at det kun skal være "bra nok". Noe jeg synes jeg egentlig oppnådde for over et år siden da alle akustikkbitene falt på plass. God nok digitalkilde osv....

    Preferansene forflytter seg ofte så fort i dette gamet at jeg var litt spent da jeg skulle sette meg ned foran eget anlegg igjen.
    Var det forvandlet seg til en slik en?

    lam.jpg



    Heldigvis ikke. Det låter ganske likt som det alltid har gjort. Oppdaget et stort kompromiss i toppregisteret. Vanlig diskantelementer får det dessverre altfor travelt med å gjengi alt. Evt forsterkeren produserer for mye forvrening som gjør diskantelementene travle. Sånn er det bare tror jeg og lite å gjøre noe med, men man kan jo legge til rette for at arbeidsoppgavene kan bli enklest mulig til en viss grad. Ellers innser jeg at detaljene i bassen og punchen i de dypeste trommene aldri vil komme til sin rett.

    Skal jeg billedlig karakterisere mitt eget oppsett nå vil det bli mer som en Velociraptor:

    velociraptors.jpg


    Anlegget mitt går rett i strupen og gir trøkk og magemassasje ned i frekvens til skarptrommeslag som jeg fint kan leve med.

    En direkte sammenligning anbefales imidlertidig ikke:

    Dinosaurs pictures t rex 2.jpg


    Veien videre:

    Ribbene er i ferd med å gro og bygging av Kammersalen kommer til å gå som planlagt. Gleder meg veldig rett og slett.

    Ser ut til å bli en forsterkning på høyttalersiden også...

    Man lever bare en gang og livet er for kort...

    Ha en fin uke!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe... Dannelsesreise inn i Jurassic Park ? Og nå skal du ha horn også ? Eller ?

    Vi er hele tiden på reise i denne hobbyen, men graden av bevissthet rundt egen reise er så ymse... Nå er jeg ute etter mer bass...Finner vel en råd.. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Håper jo at jeg selv får det til å lette etterhvert...Men det er rommet som er begrensningen her helt klart... Men det er lov å drømme...

    atle.jpg
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,

    Spennende lesning fra Sluket!

    Når det gjelder stressing av diskantelement, burde du kanskje forsøkt aktiv deling på høyttalerne dine?

    Fjerne alt som er av delefiltre og kjøre direkte fra effektforsterkere, med et bass-system i bunn og du vil sannsynligvis få en ganske annen opplevelse og mye mer headroom for å leke med filtre.

    Buksprettet et sett med B&W Matrix 802 for en tid tilbake og fjernet delefiltrene. Disse spiller ganske bra fra før, men det var stor forbedring å få opp aktiv deling.
    Detaljer og pinpointing kom mye bedre fram og bassen ble strammet ganske bra opp.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei EHED

    Takk for tipset! :) Hadde det bare vært så enkelt, jeg tviler. Ganske enkelt fordi jeg har hørt mange aktive systemer uten at det har snudd verden på hodet.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.175
    Antall liker
    5.284
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Heisann.
    Nye diskantelementer kan være tingen. Det er imidlertid følsomme greier. Synes jeg hadde for spiss topp etter bytte til Ringradiator. Hadde Hi FaceSPDIF med BNC i hver ende mellom PC og DAC.

    Byttet til ny SPDIF konverter og bruker 110 ohm AES mellom Berkeley SPDIF konverter og DAC . Bildet er totalt forandret. Låter mørkt og kroppslig. Null problemer med lyse kvinnestemmer eller piano. Har lyst til å ta et steg til. For å bli ferdig.

    Det steget heter Beryllium;).


    Final
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mener du virkelig det AtleT? Jeg blir litt forundret, arrester meg gjerne, selv har jeg ikke hørt systemer som er aktivt/digitalt delt men jeg har da inntrykk av at mange mener det gir unike og vellydende fordeler. Det blir vel gjerne noen økte kostnader med flere forsterkere avhengig av om man kjører 2,3,4 og tom. 5-veis svære systemer. Selv kjører jeg aktive monitorer, så mine muligheter for digitalt delefilter begrenser seg til deling mellom monitorer og evt. kommende subwoofer.
    Hadde jeg hatt en 3-veis gulvstående passiv ht så hadde jeg ikke nølt med å teste ut digital deling med 3 x 2 kanaler.
    Meg om det. Nå er dette ting jeg også vil teste ut når jeg i framtiden har lyst bygge noe sjøl.

    Mvh. B

    Edit: Yes Final, beryllium er tingen. Har det selv, omkranset av en smukk wave guide.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.062
    Torget vurderinger
    23
    Aktiv deling er nesten et must i bassen skal du ha slemme saker. På større fire-fem-seksveis hornsystemer er det tilnærmet håpløst å optimalisere delingen basert på passive komponenter. IMFO :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Heisann.
    Nye diskantelementer kan være tingen. Det er imidlertid følsomme greier. Synes jeg hadde for spiss topp etter bytte til Ringradiator. Hadde Hi FaceSPDIF med BNC i hver ende mellom PC og DAC.

    Byttet til ny SPDIF konverter og bruker 110 ohm AES mellom Berkeley SPDIF konverter og DAC . Bildet er totalt forandret. Låter mørkt og kroppslig. Null problemer med lyse kvinnestemmer eller piano. Har lyst til å ta et steg til. For å bli ferdig.

    Det steget heter Beryllium;).


    Final
    He he, har hørt noe om det steget før ja... :)
    Nyere diskanter har nok med headroom så det kan ikke bli så galt det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bergfinn: Jeg er ikke der at jeg påstår at aktiv deling ikke har noe for seg. Tvert i mot.:) Fleksibilitet og headroom uten å måtte gå gjennom aktive delefilter er forlokkende. Men når det gjelder rominformasjonen på mitt eget anlegg så er jeg ikke uten videre med på at det er løsningen.

    -Rominformasjon har vært et hovedfokus de siste årene. Fordi det er oftest det som er lengst unna virkeligheten på hifi hvis man ser bort i fra realistisk dynamikk. Vanligvis er det helt krise hvis man har en akustisk virkelighet som referanse. Man kan i stor grad manipulere frem en akustisk virkelighet med riktige akustikktiltak noe jeg kommer til å prøve først i det nye lytterommet.
    - I egne ører er mitt eget oppsett blant topp 3 jeg noensinne har hørt når det gjelder realistisk rominformasjon. Det vil si at mange aktive systemer er lavere ned på lista. Men Slukets er i en helt annen liga på det området. Det var enkelte spor som låt helt anderledes. Aldri hørt makan....
    - Aktiv deling i bassen er nok ganske udiskutabelt et stort fortrinn, mens aktiv deling i toppregisteret er det nok både for og ulemper.
    -Headroom i forsterkeren kan være et issue. Bortsett fra at rominformasjonen mangler hele tiden, ikke bare når det skjer mye i lydbildet, men også når det bare spilles lett på en enkelt fløyte. Diabloforsterkeren er et dyr når det kommer til å levere strøm, er singel ended med overvekt av harmonisk forvrengning og konstruert slik at THD er minimal i toppregisteret. Med aktiv deling hadde det blitt dyrt om jeg skulle hatt samme kvalitet på signalbanene på flere forsterkere.

    Jeg liker å kjøre ting enkelt. Pr i dag har jeg en høyttaler hvor konstruktøren fintuner hvert enkelt høyttalereksemplar og kjører en integrert forsterker jeg har brukt mange år på å lete frem. Har hørt flere som er blitt frarådet å gå over til aktiv deling med Respons.

    I det jeg begynner med aktiv deling tror jeg at jeg begynner helt på nytt med et helt annet system. :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En liten historie til lydentusiastene...

    For ikke lenge siden spurte en tidligere musikerkollega og profesjonell fiolinist meg om jeg villle være hennes "coach" for å hjelpe henne videre i karrieren over en tre års periode. Jeg er svært idrettsinteressert og er opptatt av å kombinere det beste fra idretten med det beste fra musikken, så min oppgave blir i praksis litt som en altmuligtrener som setter opp øvingsprogram, rutiner, trening, kosthold, auditions osv osv...
    Nok om det..
    Som ledd i dette ville jeg at hun skulle investere i lydgjengivelse da dette virkelig er et hemmelig våpen for å få opp kvaliteten på spillet. Man kan sitte å nyte eller analysere musikk samtidig som man underbevisst blir bedre til å spille.

    Vi dro på hodetelefonsafari så hun selv kunne avgjøre om dette var noe hun synes var en god investering. Veldig morsomt siden hun ikke har peiling i det hele tatt på slike ting og i praksis var dette en blindtest. Artig var det også at hun plukket ut mine favoritter som sine egne uten at jeg hadde lagt føringer for det.
    Plutselig var hun åpen for å investere 20.000 i headsett fordi som hun sa, hun kunne plutselig høre buevinkel og plassering. Gull verdt!! Heldigvis ble det MYE billigere enn det. :)

    Kanskje vi lydentusiaster ikke er så gærne som det mange skal ha det til? Kanskje det rett og slett er alle andre det er noe feil med? ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.062
    Torget vurderinger
    23
    For helsike - du har rett!!! Slik MÅ det være! Selvfølgelig! Hehe...

    På tide å innføre de to gyldne forskriftene antakeligvis;

    # 1. Audiofile har alltid rett
    # 2. I motsatt fall (og ved tvilstilfelle) trer # 1. straks i kraft.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, jepp! Vi slår klubba for den. Da er det slått fast en gang for alle.:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn