I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis lyden avviker for mye fra det lineære så oppleves det ikke naturlig lenger, så det er jo ikke særlig kontroversielt å hevde at nøytral lyd og naturlig lyd hører sammen. Men det er jo et slingremonn for hva som er strengt nøytralt eller ikke, instrumenter låter litt forskjellig under forskjellige omstendigheter så det hundre prosent nøytrale kan vi aldri være helt sikker på, men vi som har erfaring vet godt når vi er innenfor rammene av nøytralitet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det synes jeg du har veldig rett i. Selv er jeg av den oppfatning at det aller meste elektronikk som blir produsert i Hi-Fi vil kunne passe med merkelappen nøytralt så lenge matchingen er gjennomtenkt og de opererer innenfor sitt kapasitet. Når det kommer til høyttalere og rom blir regnestykket verre. Derfor er det fantastisk med produkter som nevnt. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner det alltid rart når folk framhever (sine egne) nøytrale forsterkere vs. det de oppfatter som det motsatte med full overbevisning. Også den evig tilbakevendende oppfatningen om at stram og lys lyd ala åttitallet er mer nøytralt enn mørkere lydbilder ala alle andre tiår. Det skyldes selvsagt at storparten av oss hadde våre formative år på åttitallet.

    Våre barn, i den grad de er opptatt av skikkelig hifi når de blir voksne, kommer til å fremme et motsatt dogme. Det samme gjorde i og for seg også min farfar som ikke hadde interesse for hifi, han skrudde ned diskanten ganske kraftig fordi han syntes det var skarpt og unaturlig. Nå var ikke han på jakt etter nøytral lyd, men på en måte som illustrerer det at hva som oppfattes som den mest nøytrale klangbalansen faktisk er generasjonsavhengig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Endelig helg! :)

    Har rollen som Hi-Fi selger denne helgen i den andre enden av skalaen. Opptil flere fine ting faktisk.

    IMG_3996.JPG


    Ellers vil jeg opplyse om at Military tattoo holder show i Oslo Spektrum denne helgen. I den forbindelse kommer et av verdens beste storband til Cosmopolite på søndag.

    The Jazz ambassadors er verdt å få med seg. Ikke la dere lure av uniformen.

    Jazz ambassodors.jpg



    Må fortelle om en opplevelse jeg hadde i går. Et av mine absolutte favorittalbum er Pat Methanys "The way up".
    Den plata har fulgt meg opp gjennom min verste hifiperiode og har hørt den på uttallige oppsett. Har faktisk ikke spilt den i Kammersalen før i går og det var en fin stund hvor jeg følte at den plata endelig kom hjem.

    The way up.jpg



    God helg!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer to plateanbefalinger i ukas siste/første minutter.


    Den første er Manu Katche med A-lag. Jeg blir i skikkelig godt humør av å høre sånt trommespill. Snert. Takknemlig for at det finnes slike musikere som alltid kommer til å trumfe enhver computer eller synkronisert trommespor. Dette er så levende man får det, men samtidig så presist og initiativrikt.

    Vis vedlegget 486322


    Så er det Heimifrå. Er ikke sånn veldig glad i norsk folkemusikk, men pakket inn som dette her blir det koselig. Nidaros Studio gjør en kjempejobb med lyden. Sånn skal studioalbum låte. Bratland har en flott stemme som kanskje kommer tydeligere frem på dette albumet enn noe annet?


    Vis vedlegget 486323
    Helt enig, sånn skal et studioalbum låte. Fikk endelig hørt albumet i "hjemme alene" posisjon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden du nevner folkemusikk:)

    51KmfPZyF8L._SY355_.jpg


    i motsetning til denne som etter min mening stort sett er show off

    maxresdefault.jpg


    Lytter til den første nå:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg solgte elektronikk på Loppemarkedet forrige helg og da kom det inn et par Acoustic Energy 109. Flotte høyttalere som har vært populære. Jeg hadde ikke hjerte til å selge de for billig så jeg la inn et bud på det på 400,- Hvis ingen var mer interessert i de en det så skal jeg alltids kunne bruke de til noe. Dessuten har jeg egentlig alltid ønsket å eie et par Acoustic Energy.

    Så sånn ble det. Har vært lite testing av ulikt utstyr det siste. Noe jeg synes er fasinerende er hvordan ulike produkter har sine styrker og svakheter.

    Skikkelig moro. Med hypex Ncore i rumpa og med sub stående klar for deling tok det ikke mange sekundene før jeg langt fra angret på kjøpet. De har sin sterke side i formidlingen av mer vanlige studioalbum, noe som ikke er Respons sin sterkeste side. De faller litt gjennom på klassisk, men veldig moro å høre 70-80-90 tall popmusikk på de.

    Moro! :)


    AE.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da har du noe positivt i vente:) Det er i mitt hode noe helt annet:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er en til, denne gangen Norsk:
    71+TksM1vYL._SY355_.jpg

    Mye bra harmonier her, kanskje ikke så spenstig, men veldig rent i mine ører:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Imponerende flott plate. Ikke så spenstig for oss nordmenn kanskje, men du verden så spenstig for alle andre. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Etter en periode med et fjell av arbeid tilbakelagt har jeg en morgen med noen rolige timer. Har lengtet etter disse morgenene med en god kopp kaffe hvor det kun er meg og musikken på anlegget.

    Selv om det er høysesong så blir det roligere mot sommeren nå. Det har vært markering av Norges musikkorps forbunds 100 år jubileum forrige helg. Det var stas. Har også hatt forestillings helg med Jungelboken der jeg har vært ansvarlig for lyd, lys, AV og musikk. Musikken er produsert i studio eksklusivt for denne oppsettningen. Det er nesten fælt å si det, men det var min egen avgjørelse å bruke studio fremfor levende musikk. Årsaken er at det er både tidsbesparende, kostnadsbesparende, plassbesparende og veldig praktisk å ha musikken i det digitale domenet. Vi gjorde blant annet opptak av grupper for å spare på kanaler ved bruk av mygger. Da kunne vi enkelt bare legge opptaket oppå lydfilen og mikse det sammen. Ikke mulig å høre at det ikke ble sunget live.
    Det som blir dårligere ved en slik løsning er det spontane og musikalske, men siden skuespillerene er levende så merkes dette marginalt. Dessuten så spilles det veldig lite spontant for tiden i teaterene ved at de har stramme clicktracks på gjennom hele forestillingen.

    Jungelboken.png



    Har hørt mer på mine "nye" høyttalere og forsøkt å finne ut hvorfor jeg liker de.

    AE 109.jpg



    Det er jo mye skriverier om jevn spredning osv for å lage gode høyttalere. Disse kan umulig ha god spredning, men låter likevel balansert i sweetspot i et ubehandlet rom.
    De står ikke noe tilbake for JBLene mine som er en av markedets største budsjettvinnere.

    I studioproduksjon er kompressorer veldig viktige verktøy og i gamle dager var det nesten ikke grenser for hvor mye man kunne legge i disse apparatene som strupte dynamikken samtidig som de forvandlet lyden til noe som låt flottere og mer magisk. Får litt samme følelse av disse høyttalerene. At de fungerer som kompressorer i siste ledd som gjør at dynamikken høyttaler+rom blir homogen. Dette gjør at de dynamisk komprimerte platene får nytt liv og fungerer enda bedre enn vanlig.

    Uansett er det morsomt å lytte litt ned i nye komponenter. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg er ikke kjapp, men til gjengjeld er jeg veldig treg.

    For de som har fulgt med en stund har muligens fått med seg at jeg har tenkt litt høyt om hva jeg i praksis kan bruke lydinteressen til. Konklusjonen var å gjøre puristiske opptak. Helst noe som bidrar med noe nyskapende.

    De siste årene har jeg gjort opptak flere ganger i uka og lagt opp midler til en ok rigg jeg kan begynne med.

    Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre.

    Er det flere enn meg som opplever det som litt snodig? :)

    Uannsett, til uka skal jeg ha mitt første seriøse oppdrag på opptaksfronten. Det har tatt tid, men hvem har vel hastverk....
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Ser frem til å høre mer om hvordan dette går!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En god rørmikrofonstripe koster ikke all verden, og oppleves ikke som farging av meg. Gjerne med innebygget rørkompressor, som ART-preampen jeg selv brukte i studio. Men det beste rådet for å lage puristiske opptak er å unngå alt som heter patch og heller satse på kortest mulig kabelstrekk. Elton Johns resident engineers i hans private studio i Liverpool mente at med den filosofien leverte Baluba Studio de reneste råopptakene de hadde mottatt noensinne i år 2000.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke kjapp, men til gjengjeld er jeg veldig treg.

    For de som har fulgt med en stund har muligens fått med seg at jeg har tenkt litt høyt om hva jeg i praksis kan bruke lydinteressen til. Konklusjonen var å gjøre puristiske opptak. Helst noe som bidrar med noe nyskapende.

    De siste årene har jeg gjort opptak flere ganger i uka og lagt opp midler til en ok rigg jeg kan begynne med.

    Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre.

    Er det flere enn meg som opplever det som litt snodig? :)

    Uannsett, til uka skal jeg ha mitt første seriøse oppdrag på opptaksfronten. Det har tatt tid, men hvem har vel hastverk....
    Du skriver at "Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre".

    Er det ikke også slik på hifi-siden/avspillingssiden at det utstyret som måler best, er relativt lav priset sammenliknet med såkalt high-end?

    Så jeg tror det er mer likhet mellom innspilling og avspilling; "rene" produkter trenger ikke koste all verden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er ikke kjapp, men til gjengjeld er jeg veldig treg.

    For de som har fulgt med en stund har muligens fått med seg at jeg har tenkt litt høyt om hva jeg i praksis kan bruke lydinteressen til. Konklusjonen var å gjøre puristiske opptak. Helst noe som bidrar med noe nyskapende.

    De siste årene har jeg gjort opptak flere ganger i uka og lagt opp midler til en ok rigg jeg kan begynne med.

    Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre.

    Er det flere enn meg som opplever det som litt snodig? :)

    Uannsett, til uka skal jeg ha mitt første seriøse oppdrag på opptaksfronten. Det har tatt tid, men hvem har vel hastverk....
    Du skriver at "Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre".

    Er det ikke også slik på hifi-siden/avspillingssiden at det utstyret som måler best, er relativt lav priset sammenliknet med såkalt high-end?

    Så jeg tror det er mer likhet mellom innspilling og avspilling; "rene" produkter trenger ikke koste all verden.
    Kan det ikke like gjerne bli motsatt? At opptaksutstyr som gjengir musikken på mest mulig naturlig måte fordrer en komponent-kvalitet over snittet nettopp fordi det ikke skal gjengi annet enn signalet inn, ikke halvdårlige kretsløsninger med variable kondiser, motstander og elendig material kvalitet i metaller og legeringer brukt? At ting er gjennomført hele veien, ikke bare ifht at det skal fungere "greit nok"?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke kjapp, men til gjengjeld er jeg veldig treg.

    For de som har fulgt med en stund har muligens fått med seg at jeg har tenkt litt høyt om hva jeg i praksis kan bruke lydinteressen til. Konklusjonen var å gjøre puristiske opptak. Helst noe som bidrar med noe nyskapende.

    De siste årene har jeg gjort opptak flere ganger i uka og lagt opp midler til en ok rigg jeg kan begynne med.

    Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre.

    Er det flere enn meg som opplever det som litt snodig? :)

    Uannsett, til uka skal jeg ha mitt første seriøse oppdrag på opptaksfronten. Det har tatt tid, men hvem har vel hastverk....
    Du skriver at "Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre".

    Er det ikke også slik på hifi-siden/avspillingssiden at det utstyret som måler best, er relativt lav priset sammenliknet med såkalt high-end?

    Så jeg tror det er mer likhet mellom innspilling og avspilling; "rene" produkter trenger ikke koste all verden.
    Kan det ikke like gjerne bli motsatt? At opptaksutstyr som gjengir musikken på mest mulig naturlig måte fordrer en komponent-kvalitet over snittet nettopp fordi det ikke skal gjengi annet enn signalet inn, ikke halvdårlige kretsløsninger med variable kondiser, motstander og elendig material kvalitet i metaller og legeringer brukt? At ting er gjennomført hele veien, ikke bare ifht at det skal fungere "greit nok"?
    Nettopp. Enig!

    Men verdens beste DAC trenger ikke koste mer enn 20-30 tusen kroner, og ikke hundretusener som enkelte high-end-produkter gjør.

    For et praktisk eksempel, ta en titt på Benchmarks side; DAC, forsterker og hodetelefonforsterker/analog forforsterker. Jeg tror ikke det finnes produkter med bedre spesifikasjoner enn disse. Så gode spesifikasjoner tilsier transparens, naturlighet. De koster litt, men lite i high-end-sammenheng.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er ikke kjapp, men til gjengjeld er jeg veldig treg.

    For de som har fulgt med en stund har muligens fått med seg at jeg har tenkt litt høyt om hva jeg i praksis kan bruke lydinteressen til. Konklusjonen var å gjøre puristiske opptak. Helst noe som bidrar med noe nyskapende.

    De siste årene har jeg gjort opptak flere ganger i uka og lagt opp midler til en ok rigg jeg kan begynne med.

    Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre.

    Er det flere enn meg som opplever det som litt snodig? :)

    Uannsett, til uka skal jeg ha mitt første seriøse oppdrag på opptaksfronten. Det har tatt tid, men hvem har vel hastverk....
    Du skriver at "Poenget med denne teksten er at jeg nesten opplever opptaksverden som nesten litt omvendt av Hi-Fi. Uten at jeg er veldig bevandret eller har testet omfattende opptaksutstyr har jeg inntrykk av at produkter som leverer rene ufargete signaler er mye billigere enn utstyr som skal "varme" opp opptaket og gjøre opptakene bedre".

    Er det ikke også slik på hifi-siden/avspillingssiden at det utstyret som måler best, er relativt lav priset sammenliknet med såkalt high-end?

    Så jeg tror det er mer likhet mellom innspilling og avspilling; "rene" produkter trenger ikke koste all verden.
    Kan det ikke like gjerne bli motsatt? At opptaksutstyr som gjengir musikken på mest mulig naturlig måte fordrer en komponent-kvalitet over snittet nettopp fordi det ikke skal gjengi annet enn signalet inn, ikke halvdårlige kretsløsninger med variable kondiser, motstander og elendig material kvalitet i metaller og legeringer brukt? At ting er gjennomført hele veien, ikke bare ifht at det skal fungere "greit nok"?
    Nettopp. Enig!

    Men verdens beste DAC trenger ikke koste mer enn 20-30 tusen kroner, og ikke hundretusener som enkelte high-end-produkter gjør.

    For et praktisk eksempel, ta en titt på Benchmarks side; DAC, forsterker og hodetelefonforsterker/analog forforsterker. Jeg tror ikke det finnes produkter med bedre spesifikasjoner enn disse. Så gode spesifikasjoner tilsier transparens, naturlighet. De koster litt, men lite i high-end-sammenheng.
    Så er det store spørsmålet "er gode spesifikasjoner det samme som mest naturlig lyd"? Og hvorfor er det slik,om en tror det?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan det ikke like gjerne bli motsatt? At opptaksutstyr som gjengir musikken på mest mulig naturlig måte fordrer en komponent-kvalitet over snittet nettopp fordi det ikke skal gjengi annet enn signalet inn, ikke halvdårlige kretsløsninger med variable kondiser, motstander og elendig material kvalitet i metaller og legeringer brukt? At ting er gjennomført hele veien, ikke bare ifht at det skal fungere "greit nok"?
    Nettopp. Enig!

    Men verdens beste DAC trenger ikke koste mer enn 20-30 tusen kroner, og ikke hundretusener som enkelte high-end-produkter gjør.

    For et praktisk eksempel, ta en titt på Benchmarks side; DAC, forsterker og hodetelefonforsterker/analog forforsterker. Jeg tror ikke det finnes produkter med bedre spesifikasjoner enn disse. Så gode spesifikasjoner tilsier transparens, naturlighet. De koster litt, men lite i high-end-sammenheng.
    Så er det store spørsmålet "er gode spesifikasjoner det samme som mest naturlig lyd"? Og hvorfor er det slik,om en tror det?
    Hehe...dette er en lang diskusjon som ikke passer her.

    La meg si det slik at jeg har tro på forskning/vitenskap og ingeniørkompetanse, og at spesifikasjonene gjenspeiler transparens/naturlighet :)

    Til syvende og sist må vi gjøre et valg i lydveien og jeg legger mine egg i den kurven det står forskning og ingeniørkompetanse på.

    Slike produkter med superbe spesifikasjoner er ikke gratis, men ikke utenfor hvermannsens budsjett.

    Senker man kravene litt til superbe spesifikasjoner samtidig som man opprettholder krav til ingeniørkompetanse, faller prisene betydelig.

    Poenget mitt er at Trompetens funn på innspillingssiden er de samme som på avspillingssiden. Hvis man ikke ønsker kulør, men en rett linje fra innspilling til avspilling, koster det ikke nødvendigvis skjorta. Og det er jo gode nyheter.

    Fortsatt i henhold til min virkelighetsoppfatning.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og kulør kommer ifra alle "entusiasme-produkter"? Som ikke trenger koster det hvite ut av øyet..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Og kulør kommer ifra alle "entusiasme-produkter"? Som ikke trenger koster det hvite ut av øyet..
    Geoff Martin kommenterte det hele slik (i en større sak om digital avspilling):

    «There are three ways I’ve found to have a reasonable guarantee that your system is working without testing:
    1. Use professional-level gear and pay attention to the clocking architecture.»
    Kilde: Typical Errors in Digital Audio: Wrapping up – earfluff and eyecandy

    «Professional-level gear» trenger ikke være dyrt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei igjen. Jeg tror nok det ligger et svar på dette at masseproduserte dingser som skal gjøre en enkel oppgave ikke trenger å koste så mye så lenge de ikke skal se flotte ut eller tyne ytelsen til max. Det ligger også noe der at dette er analoge signaler og skal nedskaleres i styrke i stedet for det motsatte.

    Med en gang funksjonaliteten skal opp og du skal tilføre ørevennlig tilpasning så går også kompleksiteten opp, masseproduksjonen ned, frakten skyter i været med vekt osv osv.

    Så er det et argument jeg har brukt en del i motsatte diskusjoner for å forsvare hifi. Det skal så utrolig lite til å ødlegge et ferdig produsert opptak som skal reproduseres fra svaktsignal til høyt, mens headroomet i et råopptak tåler mye mer småting siden dette skal skaleres ned, så kvalitetskravet på annet enn mikrofoner er mindre betydelig enn i hifi og kanskje enda verre å finne en fasit der.

    Mikrofoner er ofte litt som høyttalere når man snakker puristiske opptak og koster deretter.

    Jeg synes likevel der er litt snodig når man ser det fra den vinkelen.

    Hva som utgjør riktig Hi-Fi prioritering blir vi nok ikke enige i med det første. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Se litt I retning mikrofoner... Noe av de beste visstnok er Neumann fra 50 tallet... Rør er det inni bildet og... Er noen så forblåste at de tror disse måler bedre enn en masseprodusert mic av I dag... ;). Gidder iallefall ikke gjemme meg bak en haug med quotes... :p:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hei igjen. Jeg tror nok det ligger et svar på dette at masseproduserte dingser som skal gjøre en enkel oppgave ikke trenger å koste så mye så lenge de ikke skal se flotte ut eller tyne ytelsen til max. Det ligger også noe der at dette er analoge signaler og skal nedskaleres i styrke i stedet for det motsatte.

    Med en gang funksjonaliteten skal opp og du skal tilføre ørevennlig tilpasning så går også kompleksiteten opp, masseproduksjonen ned, frakten skyter i været med vekt osv osv.

    Så er det et argument jeg har brukt en del i motsatte diskusjoner for å forsvare hifi. Det skal så utrolig lite til å ødlegge et ferdig produsert opptak som skal reproduseres fra svaktsignal til høyt, mens headroomet i et råopptak tåler mye mer småting siden dette skal skaleres ned, så kvalitetskravet på annet enn mikrofoner er mindre betydelig enn i hifi og kanskje enda verre å finne en fasit der.

    Mikrofoner er ofte litt som høyttalere når man snakker puristiske opptak og koster deretter.

    Jeg synes likevel der er litt snodig når man ser det fra den vinkelen.

    Hva som utgjør riktig Hi-Fi prioritering blir vi nok ikke enige i med det første. :)
    Det som fort glemmes her, er at kulør, farging kan være ønskelig fra et artistisk ståsted på innspillingssiden.

    På avspillingssiden, derimot, er farging som å ville se kunstnerens malerier gjennom helt spesielle briller i stedet for full transparens.

    Med andre ord kan «fargete» bokser på innspillingssiden være et artistisk intelligent og bevisst valg.

    PS: Merk at innlegget mitt er skrevet med en klar bias, subjektiv formening om at det skapende, kunsten skjer på innspillingssiden, mens avspillingssidens mål er mest mulig tro gjenskaping av det innspilte materialet. Informasjonsteknisk kan man si at avspillingen bør ha som mål å overlevere det innspilte materialet i en rettest mulig linje. Andre har ulike meninger, og det er naturligvis helt greit.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Uten å hive meg på diskusjonen hvor kuløren skal legges til i denne omgang (det har jeg jo skrevet om mange ganger før) så er det morsomt at den det som markedsføres som hellige gral i Hi-Fi er renest mulig signal koster deretter mens i opptak er det omvendt. Renest signal koster ikke spesielt mye bortsett fra mikrofoner som kan sammenlignes med høyttalere. Rent bortsett fra at mikrofoner ikke må kunne spille med rommet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er spesielle tider «over dammen».

    Siste uka har underholdningsbransjen hatt større konkurranse fra Amerikanske nyhetskanaler enn noen gang før.
    Det blir litt for spennende å se hvor dette ender.

    Presidentens private «legal team» har denne uken hatt tåkelegging som taktikk. Fascinerende...
    En veldig god oppsummering av ukas mest crazy øyeblikk her.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det har vært rekordlite HFS-tid på meg i det siste. Det er bare å beklage. Vet faktisk ikke helt hvorfor det er sånn. Sannsynligvis fordi ungen klarer seg mer og mer selv og jeg da kan engasjere meg mer i den virkelige verden.

    Har fått gjort noen opptak siden sist. En god stund siden jeg har opperert som produsent nå, men merket til min store forbløffelse at jeg bruker mange av de samme musklene som når jeg skrur target-kurve hjemme hos folk.

    Gjorde et enkelt opptak av disse gutta som skal promotere notearrangement for salg. :)

    Kregkr.JPG





    Så må jeg også si at jeg synes det er rart det ikke finnes flere ubehandlete opptak i butikkene. Det er noe befriende med å lytte til minimalistiske opptak uten noen form for dynamisk behandling. Jeg opplever nemlig at det er det de fleste audiofile er på jakt etter.

    Ellers er jeg overrasket over at diskusjonen nøytral/farget utstyr nesten er like stor eller større i opptaksbransjen som i Hi-Fi.

    Angående pris så har jeg siktet meg inn på å kjøpe denne preampen. Ta en titt på hva man kan få for litt over 2.000,- svenske.
    Et produkt helt etter min smak.

    2MP.jpg


    Line Audio Design - Made in Sweden
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva skjer i morgen? Er ute i musikkens tjeneste hele dagen dessverre. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er høyttalere kompressorer?

    Det sier seg vel kanskje selv for mange, men har lyst til å utdype påstanden om at høyttalere fungerer på mange måter som kompressorene man bruker i studioer.

    Her er noen egenskaper en vanlig kompressor innehar:

    -Threshold - how loud the signal has to be before compression is applied.

    I en høyttaler avhenger dette av hvor høyt elementene kan spille før de ikke kan speile input. Men også hvordan delefilteret er konstruert. Delefiltere komprimerer mer eller mindre avhengig av konstruksjon og kvalitet.


    -Ratio - how much compression is applied. For example, if the compression ratio is set for 6:1, the input signal will have to cross the threshold by 6 dB for the output level to increase by 1dB.



    -Attack - how quickly the compressor starts to work.



    -Release - how soon after the signal dips below the threshold the compressor stops.



    -Knee - sets how the compressor reacts to signals once the threshold is passed. Hard Knee settings mean it clamps the signal straight away, and Soft Knee means the compression kicks in more gently as the signal goes further past the threshold.

    I alle punktene over vil i en høyttaler fungere mer eller mindre likt som en kompressor. Det kommer an på etter hvilke egenskaper elementene, kassen og delefilterkomponentene har. Kompressorer lyder også forskjellig avhengig av hva som skjer når de komprimerer, dette gjelder selvfølgelig også høyttalere.

    Noen høyttalere er homogene, men de fleste er ikke det. Nok en grunn til at høyttalere musikalsk sett ofte lyder ulikt. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Angående pris så har jeg siktet meg inn på å kjøpe denne preampen. Ta en titt på hva man kan få for litt over 2.000,- svenske.
    Et produkt helt etter min smak.

    Vis vedlegget 495901

    Line Audio Design - Made in Sweden
    Trodde først det var et knallkjøp på en fin pre mellom en USB-DAC og aktive høyttalere, men så fort at det vare en mikrofonforsterker. :) 2500 svenske pluss frakt og mva. blir vel fort 3 lapper?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Angående pris så har jeg siktet meg inn på å kjøpe denne preampen. Ta en titt på hva man kan få for litt over 2.000,- svenske.
    Et produkt helt etter min smak.

    Vis vedlegget 495901

    Line Audio Design - Made in Sweden
    Trodde først det var et knallkjøp på en fin pre mellom en USB-DAC og aktive høyttalere, men så fort at det vare en mikrofonforsterker. :) 2500 svenske pluss frakt og mva. blir vel fort 3 lapper?
    Fortsatt et kupp:) Min en kanals micpreamp koster neste 15k
    micpreamp.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Det må jo gå galt;) Ikke like stolt av alle mine innkjøp..... den er brukt en gang og snart skal jeg bruke den en gang til:rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Angående pris så har jeg siktet meg inn på å kjøpe denne preampen. Ta en titt på hva man kan få for litt over 2.000,- svenske.
    Et produkt helt etter min smak.

    Vis vedlegget 495901

    Line Audio Design - Made in Sweden
    Trodde først det var et knallkjøp på en fin pre mellom en USB-DAC og aktive høyttalere, men så fort at det vare en mikrofonforsterker. :) 2500 svenske pluss frakt og mva. blir vel fort 3 lapper?
    Beklager å måtte si det, men Hi-Fi er såååå 2017. Nå er det opptak som gjelder fremover. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn