Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nei, sånn fungerer det ikke. Dette er tradisjoner tilbake til 20- og 30-tallets herreklær.
    Nok av dem som tror de skal finne opp kruttet, og som kun avslører at de ikke har peiling. Som det sies: de fleste menn prøver ikke hardt nok - og noen prøver for hardt.
    Jeg har brukt lang tid (og mye penger) på å tilegne meg den kunnskapen jeg har.
    Og det er heller ikke tilfeldig at dressen og hvordan vi setter sammen et antrekk har overlevd og fremdeles lever i beste velgående. Det er rom for eksperimentering, for all del, men det skal skje innen rammer og innenfor hva som er balansert og harmonisk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nintchdbpict000001227299.jpg

    Betviler ikke kunnskapen og alt det har kostet.

    Men jeg er fremdels nysgjerrig på hva du hadde kunne oppnådd med ruter.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dette er en korrekt slips-, skjorte-, dress-kombo; relativ glatt dresstoff og et relativt shiny slips.
    Det hadde gått fint med et grovere slips, men ikke med et fint silkeslips med en grov jakke.

    Garbardin dress er bespoke fra W&H
    Skjorte og slips fra CT
    Et litt skyggeredd PS fra Walters of Oxford
    Seler fra Albert Thurston
    Strømper fra Pantherella
    Sko fra Allen Edmonds

    InkedP9010005_LI.jpg

    P9010034.jpg

    P9010038.jpg

    InkedP9010023 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9010020 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9010032 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9010044_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Politikerdress til kirkebruk, ikke helt ute men men ..

    To fine elementer her. Ting jeg liker.

    Sylskarp press i buksen, og stilige blåstriper fra strømpene når de får akkurat så mye eksponering som her.

    skarp.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Liker ikke stoffet i dressen spesielt, men det ble litt renere uten knuten. Eller kanskje det er noe med sømmene som virker uferdig?

    Liker at det eksperimenteres med at den droppes.

    ikke ille.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Mørk blå (navy) bør være fargen på dress nr 2 i en klassisk herregarderobe. Det en en nesten like anvendelig farge som mørkgrå/koks.
    Denne dressfargen har den egenskapen at den ser svart ut i dempet belysning, og sånn har jeg egentlig to dresser.

    @Deff: sømmene skal nok være slik, de er jo laget for hånd og det er ikke meningen at de skal være helt linjal. Du ser det best i fôret, men også i slagene, lommene og på kragen. Apehånden uteble i vanvare og ikke som en overveiet handling. ;-)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Lørdag, på vei til Pride-parade i lille Stavanger.

    Jakke MTM fra W&S.
    Skjorte og chino fra CT
    PS fra Kent Wang
    Strømper fra Sockshop
    Sko fra Dr Marten's

    InkedP9020027 – Kopi_LI.jpg

    P9020016.jpg

    InkedP9020010 – Kopi_LI.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag var det dette antrekket, mix and match i det som er siste krampetrekningene fra sommeren.

    Jakke og bukse MTM fra Gieves & Hawkes
    Skjorte bespoke fra W&S
    Slips fra CT
    PS fra Berg & Berg
    Seler fra AT
    Strømper fra Falke
    Sko fra Loake
    Mann fra Huttiheita


    InkedP9040043 – Kopi_LI.jpg

    P9040037.jpg

    P9040031.jpg

    InkedP9040012 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9040025 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9040001 – Kopi_LI.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Ikke bare mannen som er velantrukket. Ser at også kjøkkenet er av det sofistikerte slaget:).


    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ikke bare mannen som er velantrukket. Ser at også kjøkkenet er av det sofistikerte slaget:).


    mvh

    Takk, takk.
    Jeg skulle bare ha ett kjøkken og kunne derfor dra på litt.
    Når det kommer til klær trenger jeg flere og må smøre utgiftene litt tynnere utover.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jomfrutur for buksene jeg fikk laget til dressen i mai.
    Egentlig er det ikke god tone å bruke en dressjakke til odde bukser, en slik jakke omtales foraktelig som 'orphant', men med dette uformelle jakkestoffet synes jeg det går greit.

    Jakke og bukser bespoke fra W&S
    Skjorte MTM fra Turnbull & Asser
    Slips fra CT
    PS fra Kent Wang
    Seler fra AT
    Strømper fra Falke
    Sko fra Loake

    InkedP9050037 – Kopi_LI.jpg

    P9050034.jpg

    P9050024.jpg

    InkedP9050001 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9050017 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9050009 – Kopi_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne biten var riktig.

    aa1.jpg

    Her ... nope.

    aa 2.jpg

    prøv med kilt og boots neste gang... /duck and cover
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og hva begrunner du det med?
    På den øverste biten likte jeg at pyntetingene roet ned dressen og passet fint til dem slik at det ble bra. Det jeg liker minst er når det blit tutti frutti i fargene.

    På bildet under så stemmer ikke overgangen mellom jakke og bukse. Jakken henger som et pikeskjørt i en barnesang og det kolliderer med de sorte benklær med fin press og det hele. Litt lysere grå bukser og kanskje mørkegrå sko.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Buksene er brunmelerte, og stoffet er plukket ut for å passe perfekt til jakken. Noe de også gjør; vi satt to stykker og kikket gjennom flere bunker med stoff før vi falt ned på dette.
    Men vanskelig å gjengi fargene korrekt, både i eksisterende belysning og på de ulike skjermene som bildene vises på.
    Grå kan også være fint, siden det er grått i jakken. Sorte bukser ville blitt for hardt til denne jakken.
    Jakken har helt korrekt lengde. Det er nok slik stilen er. At det ser uryddig ut på det ene bildet skyldes at jeg har hendene i lommen - noe jeg egentlig aldri gjør.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hvorfor har du buksene opp under arma?
    Denne type bukser skal henge fra livet, og ikke fra hoften som dagens mote krever. Det kan kanskje gå på en kvinne, men ikke på en mann.

    Når buksene henger fra der magen begynner å svinge innover, og knappen på jakka er der du er smalest, blir resultatet mest flatterende.
    Det er som palmaris helt riktig sier, et spørsmål om fall; hvordan plaggene henger på kroppen. Poenget er å skape lange linjer som visuelt forlenger kroppen. Bukser skal også henge fra skuldrene, derfor seler og ikke belte. Seler er finest og holder buksene på plass hele dagen. Med belte siger buksene gjerne, i alle fall hos de av oss som ikke har så flat mage. Det skjer ikke med seler.

    Når buksene er så høye i livet og knappen i jakken så lav, får du heller ikke den sjenerende skjorten som dukker opp i linningen mellom bukse og jakke.
    Dagens mote krever også alt for lange bukser med alt for mye stoff rundt anklene.
    Riktig tilskjærte bukser skal så vidt hvile på oversiden av skoene. Igjen handler det om å lage lange visuelle linjer og forkorte innrykket av personen.
    Dagens mote krever også alt for små og korte jakker, der knappen er satt alt for høyt. Da får du ofte en trekant rett over navlen der skjorten er synlig. Det er sjenerende og visuelt feil blikkpunkt.

    04c26dd614a7a09ed5cb9411d689e57f.jpg
    Dette er helt feil passform - men helt riktig mote...

    Jeg har bukser som er enda høyere i livet enn denne i dag, så høyden er helt standard i et sånt antrekk.

    Hvorvidt det skal være legg i buksene er mer et spørsmål om kroppsfasong og ikke mote. Menn som ikke har helt flat mage - sånn som jeg - bør ha ett eller to legg for å få finere fall. Mye penere når en står, men ikke så fint når en sitter, dessverre. Kan beklageligvis ikke få alt...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tror ikke du har anstrengt deg så veldig for å sette deg inn i den heller. Hehehe.

    Simon Crompton er ledende i verden, og driver en veldig bra blogg som en hver med sans for klassisk herreklær bør kjenne til. Seriøs fyr med kjempepeiling. Du kan jo begynne der.

    Det er et ocean mellom mote og stil. Oscar Wilde sa at mote er så grusomt av vi må skifte det ut hver sesong.
    Stil er idealene fra mellomkrigstiden, de som med små justeringer har holdt seg helt frem til vår tid. Og lite og ingenting tyder på at stil skal endre seg med det første.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man ønsker bukser som er sydd slik, spesielt hvis man fra naturens side er forsynt med lange bein og litt kort overkropp.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man ønsker bukser som er sydd slik, spesielt hvis man fra naturens side er forsynt med lange bein og litt kort overkropp.
    Du kjøper selvsagt de buksene du ønsker deg. En hver får gå kledd slik en vil.

    Men grunnformen i klassiske herreklær er at buksene hviler på midjen og ikke hoftene, da faller de finest.
    Så tilpasses denne formen den enkeltes fasong.
    Det er også justeringsmuligheter i hvor du plasserer linningen og hvor lange buksebeina kan være. Jeg har mine relativt korte, det er helt innenfor å ha buksene noen cm lengre.

    Lange bein og kort overkropp kan også kompenseres ved å jobbe med jakken; både lengden, hvor innsvinget den er og hvordan skuldrene er bygd opp vil påvirke hvor høy du ser ut.

    Det er helt greit å diskutere saklig her i tråden, men ikke spam den med alle mulige bilder dere finner på nettet og som dere synes er morsomme.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så deffe sletta sitt tullebilde så jeg sletta mitt også.

    For all del, jeg er ikke spesielt opptatt av dagens "mote"

    Jeg syns bare på noen av dine antrekk at det blir veldig mye bein og bukser og veldig lite overkropp så fort du tar av deg jakken.

    Jeg for min del er skrudd sammen motsatt, ørten meter rygg/overkropp og veldig lite bein. Som gjør at det er HELT umulig å kjøpe bukser "of the rack"
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det er ikke meningen å ta av seg jakken. Det er ikke tull heller. En ser det selvsagt fra tid til annen, men det er ikke god tone.
    Det gjelder andre regler for fritidsantrekk; da kan buksene både være lavere og smalere, og det går an å gå i bare skjorten eller med en genser.
    Men antrekk type dress eller jakke+bukse så skal begge dele være på så fremt en ikke har tenkt å ha sex.

    Du bør gå til en flink skredder, cruiser. De dyktige kan mer enn bare å lage dresser.
    Det litt som med hifi, gleden over å eie varer lengre enn sjokket over prisen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns det er greit å kunne ta av seg jakken på kontoret eller i lange møter, selvom det ikke innebærer sex
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det går mot høst og kaldere dager. Da er tweed på sin plass. Denne skjorten har jeg hatt i kanskje ti år, og i dag la den ut på siste seilas. Bye, bye old faithfull, it's been good to know you.

    Jakke, skjorte og slips fra CT
    PS fra Berg & Berg
    Bukser - bespoke fra W&S
    Seler fra AT
    Strømper fra Pantherella
    Sko fra Russell & Bromley

    InkedP9060045 – Kopi_LI.jpg

    P9060032.jpg

    P9060027.jpg

    InkedP9060006 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9060010 – Kopi_LI.jpg

    InkedP9060020 – Kopi_LI.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det, ThomAus og takk for kondolansen; skjorten fikk hjemlov, etter lang tjeneste.

    Skjorte/slips-komboen er av de aller enkelste å få til; slipset er en god del mørkere enn skjorten. Klassisk og gir et ryddig inntrykk-
    Har skjorten med flere farger, er hovedregelen at den fargen det er minst av i skjorten bør det være mest av i slipset.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.602
    Antall liker
    7.154
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Var det ikke Hagen som sender skjortene til skredderen for å få ny snipp?

    Johan-Kr
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Var det ikke Hagen som sender skjortene til skredderen for å få ny snipp?

    Johan-Kr
    Ikke bare han, har gjort det selv. :)
    Når en skjorte koster 2 - 2.500,- og ny krage og mansjetter koster 600,- så sier det seg selv at det er god butikk å skifte. På gode skjorter kan dette gjøres i alle fall tre ganger før de er helt kaputt.
    Ferdigskjorter til noen hundrelapper svarer det seg selvsagt ikke å levere inn til reparasjon.

    I motsetning til Hagen sender jeg ikke skjortene - jeg reiser over med dem og drar også for å hente dem.
    Litt egeninnsats kan jeg da jammen legge ned i hobbyen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.602
    Antall liker
    7.154
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så har du en unnskyldning for en hyggelig tur over til London, også :p

    Johan-Kr
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ikke ofte jeg går på jobb uten slips, men hvert tredje jubelår hender det.
    I dag har jeg på en av de få button-down skjortene jeg eier. Har et anstrengt forhold til dem.
    De funker kun i lyse farger som blå, hvit og rosa og i den litt grovere vevingen royal oxford.
    Skjortene er et amerikansk påhitt, og der er det helt vanlig å bruke slips til. Men jeg synes det blir fort rotete og for mye som skjer i halsen. Åpen krage og en fin bue på kragen går an.

    Skjorte og strømper fra CT
    PS fra Walter of Oxford
    Seler fra Alfred Thurston
    Bukse er målsøm fra Manning & Manning
    Sko er fra Loake

    InkedP9070031 – Kopi_LI.jpg

    P9070025.jpg

    P9070029.jpg

    InkedP9070010 – Kopi_LI.jpg

    P9070016.jpg

    InkedP9070002 – Kopi_LI.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Så har du en unnskyldning for en hyggelig tur over til London, også :p

    Johan-Kr
    Det er en hyggelig og spennende by, og har herreklær fra øverste hylle og i alle prisklasser.
    Jeg har ikke dratt bare for å levere skjorter, men i forbindelse med andre ærend. (Liker jeg å si, jaffal.)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn