Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Godt å gå på jobb igjen, kjedelig med så mye fri.
    Men vi kom oss over Vidden på drøye 5 timer. Skjems ikke av det.

InkedP5180058_LI.jpg

Jakke + bukser - MTM - Gieves & Hawkes
    Skjorte og slips - Tyrwhitt
    PS - Kent Wang
    Seler - Thurston
    Strømper - Corgi
    Sko - Allen Edmonds

InkedP5220078 – Kopi_LI.jpg

P5220057.jpg

P5220053.jpg

InkedP5220025 – Kopi_LI.jpg

InkedP5220012 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Skal barbere meg. Har bare ikke giddet før.

Strømpene har blitt villere i det siste. Tidligere brukte jeg mye sånne som du linker til, spesielt fra Falke.
    Men jeg har lyst å flashe litt mer.

Det er to sett av strømperegler; enten ton-i-ton med buksene, og gjerne et ekko fra noe lengre oppe i antrekket.
    Eller så kan du velge noe vilt. Men selv da må det være noe som matcher - slik de oransje stripene passer til de brune buksene.

Det kan bli noen magre dager nå; skal på konferanse og vet ikke hvor mye tid det blir til fotografering og posting.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    På farta, men helt klart et antrekk under mitt nivå.
    Det som trekker mest ned er buksene, de henger bare ikke fint, har nå vært med på sin siste reis.

Jakke + bukser - El corte inglese
    Skjorte og PS - Tyrwhitt
    Slips - Dehaviland
    Strømper - Paul Smith
    Sko - Carmina

InkedP5230015 – Kopi_LI.jpg

P5230044.jpg

P5230039.jpg

InkedP5230026 – Kopi_LI.jpg

InkedP5230004 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Har fått noen henvendelser om at jeg drikker for mye, i alle fall at det ser sånn ut etter som jeg poster så mange bilder av flasker og drikkevarer.

Jeg ser og skjønner omsorgen som ligger i å ville gi meg et hint om at jeg gjerne burde legge om kursen og ta det litt roligere. Folk bryr seg og vil meg vel. Det er fint, og jeg setter pris på det.

Men jeg vet ikke om det er råd jeg vil eller skal følge.

Mitt forhold til rusmidler forkorter sikkert livet mitt, ganske sikkert - men hvorfor skal jeg bli gammel når det innebærer så mange forsakelser og så mye mye sorg?
    Å døyve smerte er er unorsk og et tegn på moralsk og menneskelig forfall, synes mange å hevde. Nesten umandig.
    Dette er ideelle, men urimelige fordringer, synes jeg.

Løsningen ligger ikke i flaska, var det en venn som meldte.
    Tja, kanskje ikke, er ikke så sikker på det - men i fall ikke, hvor ligger den da?

Vi kan jo snu problemstillingen og påstå at rus forlenger liv i noen tilfeller. For uten lindring ville ikke livet vært å holde ut for en del av oss.

Å mestre livet handler om å finne seg erstatninger, ikke bare om hva vi må klare oss uten.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Noen råd, ja. Andre ikke. Kunsten er å vite hvilke man skal følge og hvilke man skal overse.

I dag ble det dette relativt konservative antrekket - bortsett fra strømpene. Litt rebell vil det alltid være i meg.

Dress - MTM - W&S
    Skjorte, slips og strømper - Tyrwhitt
    PS - TM Lewin
    Seler - AT
    Tassel loafers - Church's

InkedP5250012 – Kopi_LI.jpg

P5250039.jpg

P5250034.jpg

InkedP5250023 – Kopi_LI.jpg

InkedP5250004 – Kopi_LI.jpg

C

cruiser

Gjest
    Tyngre rusmidler som "nesegodt" kan man hvertfall holde seg for god til. Her ligger det mange skjebner og mye lidelse før det ender i nesa..

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Livet har omkostninger, utfordringen er at prisen ved å leve må stå i forhold til hva livet gir av goder.

Min holdning er at rusmidler er bra, men at de, som alt annet i livet, krever magemål og disiplin.
    Rus kan ta overhånd om man er uforsiktig. Men det kan mangt og mye i livet.

Moralisme og puritanisme er ikke min greie. Livet skal tas i bruk og gjerne brukes helt opp - aller helst helt til siste slutt.

En hver får leve så godt man kan, og spille sine kort etter beste evne, og ikke vær en drittsekk, for husk du er ikke alene på denne kloden, og alle har sitt å stri med.
    Og alle også er alltid mye er enn sine problem og vansker.
    Det er vel det nærmeste jeg kommer en form for moralsk rettesnor i livet. Så enkel er jeg.

C

cruiser

Gjest
    Tja, det er jo andre som i størst grad betaler omkostningene for dine rusvaner. Bidrag til å opprettholde kriminelle nettverk osv er ikke bra.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.123
    Torget vurderinger
    2
    Utfordring til de klesbevisste herrer i denne tråden:

Hvor kjøper vanlig dødelige klesimbesiler en lett sommerdress i god kvalitet, men til betalbar pris, gjerne litt utenom standard kjedelig grått og blått?

Dette med betalbar pris er selvsagt et svært tøyelig begrep, men jeg, som har et håpløst forhold til klær, får smerter i hendene om jeg må ut med mer enn 3 - 4000,- for noe så kjedelig som klær. Ok, dette er banning i kirketråden, jeg beklager det, men jeg ønsker meg nå uansett en lett, elegant og litt morsom dress, da...

2f4716e37c25525d2fd77831ed82f0fc.jpg
    Ja... denne er vel kanskje i overkant, da..

Mvh
    Håkon Rognlien

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du får helt grei målsøm fra besøkende indere på lokale hotellrom med syersker i Thailand eller Vietnam. Ellers er Charles Tyrwhitt ikke helt ute. Fine priser på standardvare og gode tilbud på skjorter og slikt av og til.

Eller reis til Hong Kong, Hua Hin, eller Bangkok en uke og spar inn reisen.. men vet å vise hva du vil ha, ellers blir du bøffet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.123
    Torget vurderinger
    2
    Du får helt grei målsøm fra besøkende indere på lokale hotellrom med syersker i Thailand eller Vietnam. Ellers er Charles Tyrwhitt ikke helt ute. Fine priser på standardvare og gode tilbud på skjorter og slikt av og til.

Eller reis til Hong Kong, Hua Hin, eller Bangkok en uke og spar inn reisen.. men vet å vise hva du vil ha, ellers blir du bøffet.
    Skal ikke til Østen denne uka. Dessuten koster bare flybilletten dit mer penger enn hele dressbudsjettet. Og jeg skal handle i løpet av uka.

Mvh
    Håkon Rognlien

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skal du kjøpe noe fra en hengeknagg så gå til Dressmann eller noe, skal du ha målsøm så er det som sagt indere på hotellrom rundt om, skal du ha bespoke så reis til London men betal deretter.

Du kan spare litt med å kombinere det med en ferie, men om det er for merkelig så .. Dressmann, eller kanskje en litt bedre butikk i hovedstaden. Men når du poster et bilde av en idiotdonald så ikke forvent all verden av seriøse svar.

Eller egentlig så tror jeg Spar Kjøp er best for deg! - når jeg tenker meg om. Eller Fretex sin rotekurv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tyrwhitt er fint. Rimelig priset, og leverer med DHL ganske kjapt og fint (forutsatt at du ikke får en link som har hengt seg opp på utleveringssted). Det begynner dog å bli litt utplukka i størrelser og sånt mot slutten av sesongen. Litt sommerlige farger også, spesielt om du er så heldig å gå inn i deres slim fit-dresser. Jeg gjør ikke det, men kjøpte nylig en av deres 'step weave' i marine, veldig lett og sommerlig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    CT er gull de. Ofte kan man plukke godbiter til rundt 200 kroner slik at de sniker seg under kommunistgrensen selv med frakt. Har blitt noen gode kjøp etterhvert, men en og en ting og de blir levert på døren.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.123
    Torget vurderinger
    2
    Skal du kjøpe noe fra en hengeknagg så gå til Dressmann eller noe, skal du ha målsøm så er det som sagt indere på hotellrom rundt om, skal du ha bespoke så reis til London men betal deretter.

Du kan spare litt med å kombinere det med en ferie, men om det er for merkelig så .. Dressmann, eller kanskje en litt bedre butikk i hovedstaden. Men når du poster et bilde av en idiotdonald så ikke forvent all verden av seriøse svar.

Eller egentlig så tror jeg Spar Kjøp er best for deg! - når jeg tenker meg om. Eller Fretex sin rotekurv.
    Dressmann er i grunn ikke særlig spennende, alle dressene ser til forveksling like ut. Fretex er faktisk ikke en dum idé, og ellers sier vi takk til deg.

Mvh
    Håkon Rognlien

C

cruiser

Gjest

Hvor kjøper vanlig dødelige klesimbesiler en lett sommerdress i god kvalitet, men til betalbar pris, gjerne litt utenom standard kjedelig grått og blått?

Dette med betalbar pris er selvsagt et svært tøyelig begrep, men jeg, som har et håpløst forhold til klær, får smerter i hendene om jeg må ut med mer enn 3 - 4000,- for noe så kjedelig som klær. Ok, dette er banning i kirketråden, jeg beklager det, men jeg ønsker meg nå uansett en lett, elegant og litt morsom dress, da...

Vis vedlegget 495894

Mvh
    Håkon Rognlien
    Akkurat den dressen der selger de her i byen (Trondheim) på Bar E Moro i brattørgata samt en hel del andre "moro" dresser. Du kan jo evt ringe dit.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.123
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Akkurat den dressen der selger de her i byen (Trondheim) på Bar E Moro i brattørgata samt en hel del andre "moro" dresser. Du kan jo evt ringe dit.
    Nu vel, poenget var vel å vise at akkurat det der var (en god del) i overkant. Tenk deg at Desigual lager dresser eller blazere, da er du inne på det jeg ser etter.

Mvh
    Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.123
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Nu vel, poenget var vel å vise at akkurat det der var (en god del) i overkant. Tenk deg at Desigual lager dresser eller blazere, da er du inne på det jeg ser etter.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Og nå gjør de faktisk det, da: Men’s gray blazer - Mario | Desigual.com

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Fiskeslipsene er vel snart moderne igjen? De går til alt unntatt svart dress:)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tyngre rusmidler som "nesegodt" kan man hvertfall holde seg for god til. Her ligger det mange skjebner og mye lidelse før det ender i nesa..
    Helt enig. Og jeg kjenner trådstarter så godt at jeg velger å si det. Å gå og leke i trafikken får andre gjøre. Forteller man om nesegodt, må man også tåle å få motbør.

Forøvrig sa jeg ikke at løsningen ikke var i flaska, Svennis, men derimot at det ikke er i flaska du finner det du leter etter.

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg finner det jeg leter etter i flaska, ellers hadde jeg ikke drukket. Eller brukt andre rusmidler. Det er jo fordi de gir meg noe jeg trenger.
    At jeg også har behov som ikke rusmidler kan dekke, som f eks å treffe en kjekk mann, er en annen sak. Han finner jeg selvsagt ikke i flaska.
    Men det håpet har jeg da ikke gitt opp, og jeg driver å gjør mine hoser grønne for en smukkas fra Sandnes, men enn så lenge kaster investeringene lite av seg. På den andre siden følger det ikke så mye ekstra med han fra Sandnes som fra den vakre, unge mannen. Der ble det litt i overkant mye på tallerkenen.
    Vi får se hvor det bærer hen, jeg har lagt ut noe agn, kanskje han biter på. Han har nesten like god musikksmak som finingen, og litt mer orden på livet sitt. Men bare litt. Heldigvis.

Finingen har jeg sporadisk kontakt med på sms, han er midt i eksamen og jeg har sendt noen meldinger og heiet på han og forhørt meg om hvordan det går. Men ikke noe intimt eller romantisk.
    Han har til alt overmål un-blokkert meg på Gaysir i går, ustabile relasjoner om ikke annet, men jeg ble nå i alle fall glad og benyttet anledningen til atter en gang å skryte av han vakre ytre. Uvanlig pen er han. Men noe treff ser jeg ikke for meg, til det ble jeg herjet for mye med.

Så kan det være at pipen, for ikke si pikken, får en annen låt om han kom og klorte på soveromsdøren min, og fikk jeg enda et glimt av de vakre stålgrå øynene hans, den fine nesen og leppenes krumning og nakkens slake bue.
    Da kan det være at underlivet overstyrte overlivet - sånt har jo hendt meg før...
    Jeg ber sjelden for egne ønsker, men i dag ber jeg om at det ikke må skje.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Antageligvis bare uproduktivt og tullete å prøve å diskutere rus med deg, Svein Arne. Avstanden er for stor for å påvirke deg i utgangspunktet. Din kunnskap og erfaring som behandler, og jeg gjetter pasienter med rus som en brikke i kompliserte puslespil, gjør deg nok til den hardeste nøtta man kan tenke seg. Du kan argumentere tungt faglig om et tema som berører deg selv. Fordel eller ulempe? Hvem vet?

Jeg skal bare si at jeg deler bekymringen dine venner uttrykker. Jeg skal også gi deg helt rett i det du sier om hva du finner i 'flaska'. Man vet stort sett hva man finner i 'flaska'. Du vet hva du finner i flaska. Det er positive sider med rus. Hadde det ikke vært det, så ville heller ingen utviklet avhengighet, ikke en gang prøvd for andre gang. Å stå på utsiden og si noe annet er like nyttig som å knekke en nøkkel i låsen. Problemet er at det gode ikke er alt man finner, at akkurat det gullet ikke lar seg vaske, og serveres med alt av tilbehør okke som. Når alt kommer til alt kan ingen belære noen om disse tingene.

Jeg har ikke stort av egen erfaring, ingen i det hele tatt med ulovlige rusmidler. Men jeg jobber, som deg, med mennesker hvor rus er en brikke i det store puslespillet. Det jeg ser er om mulig et enda skjevere utvalg enn det du ser. Jeg ser ingen vellykkede historier om velregulert og velfungerende rusbruk i min arbeidshverdag. Ikke en eneste.

Hvert valg man tar gir konsekvenser, sannsynligheten for utfallet er i større eller mindre grad kjent på forhånd. Men til slutt triller man terningen, og tilfeldighetene skal ha sitt å si.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for innspillet ditt Zomby. Jeg merker meg alltid det du skriver for du har mye vettugt å komme med.

Står det virkelig så ille til med meg? Og kjenner du ingen som ikke bruker rus, og fint klarer å ha orden på livet sitt?
    Jeg kjenner nesten ingen som er rusfrie, så godt som alle jeg vet om bruker rus i ulike former og ulike mengder. Men de klarer livene sine, går på jobb, er foreldre og venn og nabo og gjør alle vanlige ting. Nesten alle.
    Ellers jeg møter jo pasienter, men det er jo en sammensatt årsakskjede som har ført dem dit, akkurat som du også påpeker. Og de er heller ikke vennene mine. Jeg er jo ikke i den kategorien.

Rus som rekreasjon er greia. Jeg ligger jo ikke i grøfta og roter. I alle fall ikke enda. Det har vært en voldsom vinter, og rusbruken har økt, men jeg tror da jeg tåler det. Vel vitende om at alle som ruser seg sier det, og spesielt de som ruser seg for mye.

Helsen er bedre enn på mange år, går fast til kontroll etter et infarkt -2014, og det er bare smil og velstand hos fastlegen. Alt er helt fint. Jeg spør alltid om leverfunksjonsprøvene, også fordi noen av medisinene jeg bruker kan virke på levra. Men, neida - alt er bare bra. Det har gjort at jeg er sikker på at det ikke er noen umiddelbar helsefare med rusbruken min.
    Jaja, hun liker ikke drikkingen min det hører med, og derfor forteller jeg heller ikke så mye om den. Sist jeg gjorde det så måtte jeg si til henne at der forsvant legen og opp kom pekefingere.
    Sniffingen er jo ikke noen daglig affære, det er til fest og best - de få gangene det er noe å oppdrive. Både her i byen og i Oslo er det skåletomt av det godteriet.

Samtidig tror jeg at livsførselen min forkorter livet mitt, men jeg vil heller ha et mer intenst og kortere liv, enn bare sitte her og mygle uten at det skjer noe. Jeg vil bruke meg selv helt opp. Jeg skal fortsette å utvikle meg og ta meg selv i bruk. Det er det eneste meningsfulle jeg kan komme på. Prisen jeg betaler er akseptabel, og alternativet er fraværende. Slik jeg ser det nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser en åpenbar glipp i historien jeg forteller. Jeg refererer til mine 'klienter' når jeg sier ingen historier om vellykket rusbruk, og jeg tenker mest på de ulovlige midlene her, og også det lovlige men uvanlig høye forbruket av aklohol. Så åpenbart at jeg glemte å si det...

Jeg, min egen vennekrets, familie, slekt og videre utover bruker jo i stor grad alkohol som mer enn en ren matvare. Det går jo bra, for det aller meste. Ikke alltid, med en alkoholskadd onkel, og en fetter som har gått runden gjennom LAR til nedrtrapping. Det er kanskje ikke langt unna normalen når man vider ut gruppen man ser på.

Men det er lite ulovlig der, og de få jeg vet om er enten veldig sporadiske, enkelteksperimenter eller også ganske triste historier. Høne eller egg?

Det jeg egentlig mest ville si, og som jeg nok kløna litt bort, er at jeg ikke vet nok til å mene noe om deg og ditt.

Men jeg tror virkelig at du skal høre på vennene dine her. De kjenner deg, de har fingern litt på snøret i forhold til endringer. Du kommer nok alltid til å vite mest selv, men om det nå skulle bli problematisk, så kommer du til å være den siste til å ville bekymre deg.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Kommer godt med, begge deler. Men det finnes ikke plaster for hjertet...
    Nå melder jeg finingen, så får det gå som det går.

Vedlegg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg tok poenget ditt, Zomby. Det er jo ikke lett for andre å si noe sikkert når dere ikke kjenner konkret til hvordan ståa er.
    Jeg setter ikke skillet ved lovligheten av bruken. Alkohol er er grovt og skadelig rusmiddel sammenliknet med f eks cannabis, som for de fleste er harmløst.
    Kokain er sterkt vanedannende og øker blodtrykket, så der ligger det en helserisiko, samme med amfetaminene.
    Heroin, eller opiatene er ikke spesielt skadelige, men har selvsagt et store potensiale for å utvikle avhengighet.
    Psykedeliske midler er ikke vanedannende, men kan selvsagt være farlige for mennesker med talent for å utvikle psykose.

Mye av elendigheten vi ser hos gatenarkomane er sekundære skader av livene de lever, med vold, ulykker, elendig ernæring og boforhold, dårlig hygiene på brukerutstyr dårlig kvalitet på stoffet, alvorlige psykiske og relasjonelle skader som går ubehandlet i årevis ofte pga elendig oppvekst med overgrep og neglekt, etc, etc - mer enn substansene i seg selv.

Jeg ønsker ikke å bagatellisere rusavhengighet, men det er et poeng å se hva som skyldes rusmidlene og hva som skyldes livene disse menneskene lever.

Uten å havne helt på defensiven her, så er det jo også et spørsmål om hvor en setter grensen for hva som er uheldig og hva som er skadelig bruk av rusmidler.
    Noen, puristene vil jo si at en hver bruk er et misbruk, en holdning jeg finner vanskelig å forstå, og de fleste vil si seg enig i at litt rusing ikke er verken uheldig eller skadelig. Ja, at det rett frem kan være positive effekter både personlig og sosialt.
    Men grensen kan selvsagt heller ikke gå der organismen bryter sammen. Ser for meg at det er når rusingen går alvorlig ut over viktige sider ved tilværelsen.

Diagnostisk så går grensen det når rusbruken gir problem på flere viktige områder som f eks arbeid, myndighetene eller sosiale relasjoner, når en har russug og må reparere og at det er vanskelig å stoppe når en først har begynt å ruse seg; får tenning.

Har nå en jobb å gjøre før jeg er helt der da.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det blir litt hummer og kanari disse varme dagene; jeg mangler gode antrekk til de varmeste dagene.
    I dag er det suboptimalt, og jeg teller på knappene om jeg må innvilge meg noe nytt og fjongt sommerantrekk.
    Hadde ikke planer om en Londontur, men det frister jo...

Jakke - CT
    Bukser - El corte inglese
    Skjorte - MTM - Turnbull & Asser
    Slips - Fort & Stone
    PS - Drake's
    Seler - AT
    Strømper - Falke
    Sko - Loake

InkedP5280042 – Kopi_LI.jpg

P5280047.jpg

P5280043.jpg

InkedP5280032 – Kopi_LI.jpg

InkedP5280007 – Kopi_LI.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.038
    Personlig anser jeg meg for å være "helgealkoholiker", da i form av at jeg synes det er så deilig å være rusa, at etter en solid treningsøkt fredag ettermiddag, bøtter jeg innpå godt øl, til jeg er sånn passe diffus (ca. 6 halvlitre), og holder det nivået til jeg legger meg (2 halvlitre til). Lørdag er det på'n igjen utpå ettermiddagen, ny runde. Lytter til musikk, og koser meg noe innmari. Det er behagelig, men også ødeleggende for søvn, magesyre, arbeidsevne lørdag og søndag, jeg blir dårlig lørdag og søndag, og gleder meg til neste gang jeg kan åpne en halvliter. Men søndag er jeg edru, likeledes alle andre dager fram til fredag.
    Jeg blir av og til luta lei av det mønsteret, og drikker bare alkoholfritt en stund. Det er verken godt eller gøy. Men jeg sover bedre, og er i bedre form på den måten. Hva som er best for livskvaliteten? Aner ikke.

Disqutabel

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.816
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tok poenget ditt, Zomby. Det er jo ikke lett for andre å si noe sikkert når dere ikke kjenner konkret til hvordan ståa er.
    Jeg setter ikke skillet ved lovligheten av bruken. Alkohol er er grovt og skadelig rusmiddel sammenliknet med f eks cannabis, som for de fleste er harmløst.
    Kokain er sterkt vanedannende og øker blodtrykket, så der ligger det en helserisiko, samme med amfetaminene.
    Heroin, eller opiatene er ikke spesielt skadelige, men har selvsagt et store potensiale for å utvikle avhengighet.
    Psykedeliske midler er ikke vanedannende, men kan selvsagt være farlige for mennesker med talent for å utvikle psykose.

Mye av elendigheten vi ser hos gatenarkomane er sekundære skader av livene de lever, med vold, ulykker, elendig ernæring og boforhold, dårlig hygiene på brukerutstyr dårlig kvalitet på stoffet, alvorlige psykiske og relasjonelle skader som går ubehandlet i årevis ofte pga elendig oppvekst med overgrep og neglekt, etc, etc - mer enn substansene i seg selv.

Jeg ønsker ikke å bagatellisere rusavhengighet, men det er et poeng å se hva som skyldes rusmidlene og hva som skyldes livene disse menneskene lever.

Uten å havne helt på defensiven her, så er det jo også et spørsmål om hvor en setter grensen for hva som er uheldig og hva som er skadelig bruk av rusmidler.
    Noen, puristene vil jo si at en hver bruk er et misbruk, en holdning jeg finner vanskelig å forstå, og de fleste vil si seg enig i at litt rusing ikke er verken uheldig eller skadelig. Ja, at det rett frem kan være positive effekter både personlig og sosialt.
    Men grensen kan selvsagt heller ikke gå der organismen bryter sammen. Ser for meg at det er når rusingen går alvorlig ut over viktige sider ved tilværelsen.

Diagnostisk så går grensen det når rusbruken gir problem på flere viktige områder som f eks arbeid, myndighetene eller sosiale relasjoner, når en har russug og må reparere og at det er vanskelig å stoppe når en først har begynt å ruse seg; får tenning.

Jeg tror dette går veldig bra, du har selvinnsikt og sannsynligvis gode bremser. Og det er ingen vits i å bli en hundre år gammel grønnsak på sykehjemmet. Livet skal være et levd liv og ikke et liv basert på gulrot og forsakelser i alle retninger.

G

Gjestemedlem

Gjest

Sanne ord. Å du du verden hva man kan oppleve med et åpent sinn. Så mye jeg ikke ville være foruten her i livet.

A4 har sikkert sitt eget gravsymbol.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Siste døgnet har det vært litt, men viktig, sms-kontakt mellom finingen og meg.

Jeg har trengt å vise han min takknemlighet for at han hjalp meg til å bli fri, og at han har fått en egen plass i hjertet mitt og der svikter jeg aldri.
    Samtidig som jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker noe kontakt; det blir for heftig.
    Der går jeg ikke igjen, til det ble jeg for kringlevridd da vi prøvde på det.
    Det å være tilstrekkelig avstand mellom oss.

Og så måtte jeg bare si at på de siste bildene han har lagt ut på Gaysir, så er han den vakreste mannen jeg vet om. Sjelden fin og rett og slett nydelig.
    Og hvem liker vel ikke å høre sånt..?

Selvsagt lar jeg meg rive med av min egen sentimentalitet, men det er utrolig stort det som har utspilt seg denne vinteren, og livet mitt blir aldri som før igjen.
    Takk og lov. Takk og lov.

Jeg kommer ikke over at dette utspiller seg i min levetid; jeg har gått fra å være kriminell til jeg var 13, ha en psykisk lidelse til jeg var 17 og være syndig inntil for nylig. Selvsagt er det mye som står igjen, men å ha lovens fulle beskyttelse er enormt viktig.

Og paven selv har omfavnet en homofil og sagt at Gud har skapt han slik, og Gud elsker han for den han er.
    Store ting skjer i min levetid.

Men så består verden nå en gang ikke bare av rike, hvite menn i Norge.
    De fleste homofile i verden lever under helt andre betingelser enn vi.
    Det er en grunn til å engasjere seg. Andre trenger vår støtte og solidaritet, og mange ser opp til Norge som et forbilde, et forbilde som gir mot og styrke til å kjempe for samme rettigheter som vi har.
    I Russland og Tsjetsjenia lever mange homofile og lesbiske under de vanskeligste forhold, der deres liv og helse er under daglig fare.
    I Afrika er det mange plasser en lang vei og gå, og Sør Amerika henger de etter. Det er ingen grunn til å hvile på lauvbærne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er rus eneste kriteriet for om man er A4 eller ikke?
    På ingen måte. Det handler mest om å tillate andre mennesker å ta egne valg. Man lever bare en gang og de valg man tar for seg selv er ikke nødvendigvis gyldig for alle andre. Jeg har ikke sans for overdreven moralisering, spesielt på områder der kunnskapen og erfaringen kan være mangelfull. Alt har sin pris, og overdriver man noe så kan det få uheldige følger. Spiser man for mye man kan man bli tykk, og det er heller ikke bra for helsen og økonomien. Har man ring i øret og hanekam få får man kanskje ikke like lett jobb som en veldresset herremann. Slik er verden, men vi skal tillate myndige mennesker egne livsvalg, selv om vi gjerne ville valgt noe annet. Rusmidler er ikke for alle, og jeg har full respekt for avholdsmenn så lenge de ikke forventer at alle andre også bør være det. Selv holder jeg med stort sett til vin og er nok litt A4 i så måte, men alle har forskjellig smak, også i rusmidler, og jeg synes egentlig at folk går glipp av opplevelser om de er alt for forknytte og engstelige når det kommer til rusopplevelser.

Men nok om det, jeg skal ikke mase mer om dette i denne tråden, men da den etterhvert handler litt om livsstil og ikke bare klær så tillater jeg meg denne kommentaren om hvordan jeg sere på saken.

Jeg beklager at jeg var litt vel krass i en tidligere kommentar om saken, men regner med du ikke har tatt varig skade på sinnet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    A4 var opprinnelig ikke annet enn et papirformat, det vanligste av dem alle. Lite feil på det, stort nok til en passe mengde tekst i lesbar størrelse, lite nok til at det er greit å holde i hånda. Finfint til det meste for de fleste. ingen ting i veien med det.

Det eneste problemet ville være om det var det eneste tilgjengelige, eller tillatte, eller moralsk akseptable. Ikke med papirformatet i seg selv, men med begrensningene på hva annet man får lov til. Det er jo like uegnet til å pakke inn store julegaver med som det er til julekort.

Så også med den gjengse og alminnelige livsførselen som har fått det samme navnet. Trygg og forutsigbar, kanskje litt kjedelig jobb, rekkehus, stasjonsvogn, kone og to og et halvt barn, golden retriever. Det er nok helt fint, for de mange som liker det. Å antyde at det er noe feil med det, eller insistere på at de som velger det gjør det for å tekkes andre, eller ukritisk følger normer og normalitet? Det blir ikke mindre moraliserende av å rettes mot en majoritet.

Å bekymre seg for venner og bekjentes bruk av rus er noe annet enn å ta moralsk overhøyde om hårfrisyrer eller piggtrådmusikk.

For å være generell:

Når venner manner seg opp til å hinte om rus, så er det gjerne grunn til å høre etter. Jeg gjetter at sånt ofte oppfattes som mas allerede første gangen noen nevner det, fordi man allerede er godt i gang med å mase på seg selv, og å ignorere sine egne motforestillinger.

Sist redigert av en moderator:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn