I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Synes du skal gå for Ace jeg hammershaug, kommer ikke til å angre et sekund.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vil også føye til at motoren ikke står på selve basen til Dais som teoretisk burde øke isolasjonen.

    Igjen, er Dais den store drømmen så go for it! Den koster ingenting i forhold til andre snobbemerker og er en evighetsmaskin. Eneste negative med Dais, lakken på basen er ekstremt myk og blir stygg med en gang.

    Er det slik den skal være Tom Egil eller er det en reklamasjonssak?
    Er lakken såpass myk at det kan bli merker i den hvis du kommer litt hardt borti med f.eks en negl? Tåler den støvtørring uten å bli ripet?
    Den er såpass myk at skulle jeg legge pucken på plintet, så blir det inntrykk av gummiringen som sitter under på den.
    Høres merkelig ut, men det skal kanskje være slik. Håper Tom Egil svarer.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Synes du skal gå for Ace jeg hammershaug, kommer ikke til å angre et sekund.
    Det går vel den veien. Kan selge bilen, ungene eller i verste fall Heresyene.

    Hadde håpet å kunne benytte min nye Audio-Technica AT150Sa en stund på NAS, men den funker neppe på Interspace arm. Kanskje gjør den det på Jelco. Compilance er 10 og jeg er grønn.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    AT-en funker nok fint i begge armene.
    Det hadde gjort ting litt enklere; hvis jeg ikke da selger riggen jeg har, komplett med PU.

    Frykter det kan bli en del spørsmål fra meg etterhvert, men skal prøve å ikke lage for mye buzz... Har skjønt at NAS ikke er så gode på manualer.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er så, men har du satt opp én platespiller, har du på en måte satt opp alle. ;) ...eller i hvert fall ganske mange. :) Tror det skal gå bra. Både oppsett og spørsmål.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hadde håpet å kunne benytte min nye Audio-Technica AT150Sa en stund på NAS, men den funker neppe på Interspace arm. Kanskje gjør den det på Jelco. Compilance er 10 og jeg er grønn.
    Nå har jo jeg testet tre forskjellige AT pickuper i min 12" Jelco, det siste halvåret, to av dem med samme compliance som din. Det kommer til å gå så bra så.

    Ja, det er lett å lure litt før man har spillern hjemme og info kan virke mangelfull og forvirrende, men de er ganske enkle og fleksible disse NASene, så ikke bekymre deg. Vi hjelper deg underveis om du lurer på noe.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk, ANM og Dazed. Føler jeg er i trygge hender. Sherwoodskogen er nok et godt sted å være.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Vil også føye til at motoren ikke står på selve basen til Dais som teoretisk burde øke isolasjonen.

    Igjen, er Dais den store drømmen så go for it! Den koster ingenting i forhold til andre snobbemerker og er en evighetsmaskin. Eneste negative med Dais, lakken på basen er ekstremt myk og blir stygg med en gang.

    Er det slik den skal være Tom Egil eller er det en reklamasjonssak?
    Er lakken såpass myk at det kan bli merker i den hvis du kommer litt hardt borti med f.eks en negl? Tåler den støvtørring uten å bli ripet?
    Den er såpass myk at skulle jeg legge pucken på plintet, så blir det inntrykk av gummiringen som sitter under på den.
    Høres merkelig ut, men det skal kanskje være slik. Håper Tom Egil svarer.
    Min er hard og blank, lakken altså, så dette hørtes merkelig ut ja. Rulle på et lag med blank bengalakk? Evt. fjerne hele mdf plata nå som du har laget så fint rack. Litt ala Kuzma XL.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Vil også føye til at motoren ikke står på selve basen til Dais som teoretisk burde øke isolasjonen.

    Igjen, er Dais den store drømmen så go for it! Den koster ingenting i forhold til andre snobbemerker og er en evighetsmaskin. Eneste negative med Dais, lakken på basen er ekstremt myk og blir stygg med en gang.

    Er det slik den skal være Tom Egil eller er det en reklamasjonssak?
    Er lakken såpass myk at det kan bli merker i den hvis du kommer litt hardt borti med f.eks en negl? Tåler den støvtørring uten å bli ripet?
    Den er såpass myk at skulle jeg legge pucken på plintet, så blir det inntrykk av gummiringen som sitter under på den.
    Har ikke vært borti dette issuet...
    Sender spørsmål til Penny for å høre.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Først trodde jeg det bare var fordi den var helt ny og lakken ikke var helt gjennomherdet, virkelig stygge merker etter selve drivverket også, men de synes ikke så stresset ikke. For et par uker siden la jeg det loddet der i vanvare og den er fortsatt myk. Var ikke slik på forrige spiller.

    Flott at du sjekker det ut.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.934
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pussig det med lakken, mine har hard overflate og jeg har satt fra meg "alt mulig" på de uten at
    det har blitt noen merker, striper i støvet javel, men det kan jo ikke NAS klandres for....

    ShineySmileysSmile.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ok, da det vel bekreftet at lakken på min ikke er helt god. Sikker på at det løser seg. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg rakk å bestille en rem på bukta før jeg snakket med Penny. Den kom i går, og ble straks montert. Den gamle var litt i lengste laget, så motoren kom mye nærmere spindelen nå. Ikke helt de 6-8 millimetrene Penny nevnte. Da sporer den av, men i manualen står det "place motor pod 35 ML from rear left leg", eller noe sånt, og hvis vi tolker det som 35mm klaring mellom beinet og utsparingen, er jeg omtrent der. Litt nærmere, kanskje.

    Gjorde en kjapp sjekk av hastigheten med stroboskopet, men det var selvsagt unødvendig. ;)

    Bedre nå, ANM? ;)

    IMG_0303.jpg

    IMG_0302.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg rakk å bestille en rem på bukta før jeg snakket med Penny. Den kom i går, og ble straks montert. Den gamle var litt i lengste laget, så motoren kom mye nærmere spindelen nå. Ikke helt de 6-8 millimetrene Penny nevnte. Da sporer den av, men i manualen står det "place motor pod 35 ML from rear left leg", eller noe sånt, og hvis vi tolker det som 35mm klaring mellom beinet og utsparingen, er jeg omtrent der. Litt nærmere, kanskje.

    Gjorde en kjapp sjekk av hastigheten med stroboskopet, men det var selvsagt unødvendig. ;)

    Bedre nå, ANM? ;)

    Vis vedlegget 445439
    Vis vedlegget 445440
    Jeg må si at 294'en er meget barsk med heavykittet på.
    Meget høy må ha faktor:cool:

    Vakkert.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Jeg liker'n. :) Veldig bombastisk. Rommets åpenbare blikkfang, og IMO uten å bli vulgær som enkelte oljerigger jeg kan tenke meg.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Ser noe mer "lavpanna" ut uten heavy kit ja. Ser for meg en heavy duty upgrade her på sikt :)
    Slik står motoren på min:

    IMG_2533.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ofte skifter dere olje på lageret?
    I user guiden for 294 står det "every two years". Jeg bruker spilleren ganske mye, bortimot daglig.

    Fant dette på verdensveven:
    Tom Fletcher says: “Oil wears out under rotation – if the turntable is used very frequently, then change the oil every six months. If it is used once or twice a week (how most turntables are used) oil change is required only every 18 months to two years.”
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg skifter ca en gang i året. Spiller musikk mest i helgene men da blir det noen timer også.
    Om du bruker den hver dag er det jo greit å følge anvisningen om et halv-årlig bytte.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skifter ca en gang i året. Spiller musikk mest i helgene men da blir det noen timer også.
    Om du bruker den hver dag er det jo greit å følge anvisningen om et halv-årlig bytte.
    Hadde tenkt å kjøre årlig skift jeg også, synes kanskje 6mnd intervall virker i overkant ofte. Nærmer seg 6 måneders drift her nå, tenker jeg gjør et oljeskift da for å se hvordan det ser ut.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    NAS Space 294 med Ace "the foot" tonearm eller NAS Spacedeck Ace Space arm?

    Er det store forskjeller på disse spillerene? En som skiller seg ut positivt/negativt i forhold til den andre?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Forskjellen på disse bortsett fra det visuelle er at 294 spilleren med den armen har bedre spesifikasjoner.
    Den større tallerkenen har mere masse og mere stabil gange grunnet høyere inertia.
    Den lengre armen har mindre sporingsfeil enn en kortere arm.
    Kanskje 294 har et bedre lager enn spacedeck, men det er jeg usikker på.

    Jeg kjenner ikke til detaljene rundt The Foot, så rent kvalitetsmessig sammenlignet med Ace-Space kan jeg ikke uttale meg.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Forskjellen på disse bortsett fra det visuelle er at 294 spilleren med den armen har bedre spesifikasjoner.
    Den større tallerkenen har mere masse og mere stabil gange grunnet høyere inertia.
    Den lengre armen har mindre sporingsfeil enn en kortere arm.
    Kanskje 294 har et bedre lager enn spacedeck, men det er jeg usikker på.

    Jeg kjenner ikke til detaljene rundt The Foot, så rent kvalitetsmessig sammenlignet med Ace-Space kan jeg ikke uttale meg.
    Begge ligger til salgs på Finn. Den med større tallerken er nyere, men det står at han ikke vet alder på armen. Begge er i relativt lang avstand fra meg (i motsatt retning), så det lar seg ikke gjøre å få sett nærmere på begge.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    The Foot-armen er fra før eller rundt tusenårsskiftet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    294 er i prinsippet bygget over Ace Spacedeck-lest, men med 14" tallerken med høyere masse og følgelig treghetsmoment og dermed forutsetninger for jevnere gange. Den passer kun 12" armer, som med mindre offset-vinkel har mindre vinkelfeilforvrengning enn 9" og 10" armer.

    Både Spacedeck og Space 294 har alle forutsetninger for å låte bra.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    294 er i prinsippet bygget over Ace Spacedeck-lest, men med 14" tallerken med høyere masse og følgelig treghetsmoment og dermed forutsetninger for jevnere gange. Den passer kun 12" armer, som med mindre offset-vinkel har mindre vinkelfeilforvrengning enn 9" og 10" armer.

    Både Spacedeck og Space 294 har alle forutsetninger for å låte bra.
    Hvilken vil du anbefale da? 294 var vel bare 3 år gammel, men med en gammel arm. Er det en ulempe på sikt å være låst til 12" arm? Utseendemessig liker jeg nok 294'en best, basert på bilder. Dersom ace space armen er bedre enn "the foot" vil jo det trekke veldig i retning av spacedeck. Vanskelig dette😣

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    I dette tilfellet hadde jeg valgt 294 spilleren, Armen er unipivot så der er mest sannsynlig ikke noe problemer med den.

    294 og dagens Ace Space har samme lager som Hyper og Dais eller samme prinsipp men selvfølgelig med forskjellig dimensjonering. Den Ace Spacen som er for salg har jeg forstått er bortimot 10 år gammel og vis det er tilfelle så har ikke den samme lager som dagens Ace Space og som også er forbedret på andre punkter så jeg hadde nok valgt 294 spilleren som også er billigere.:)

    Skulle jeg kjøpt helt ny i dag og valget hadde stått mellom 294 og Ace Spacen hadde jeg og valgt 294 spilleren :)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke Ace Space har samme lager som Dais og Hyperspace. Da er det i så fall et lager på et nivå mellom dette og det som sitter i Spacedeck.

    Selv har jeg jo valgt Space 294.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Tror ikke Ace Space har samme lager som Dais og Hyperspace. Da er det i så fall et lager på et nivå mellom dette og det som sitter i Spacedeck.

    Selv har jeg jo valgt Space 294.
    Som jeg skrev samme prinsipp ved at den smører hele lageret.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg forstår den begrensede informasjonen på hjemmesiden har Spacedeck et enkelt (men godt) glidelager i bronse, mens Ace Spacedeck og Space 294 har et likt lager med grafittinnsatser. Altså et "selvsmørende" lager. Dais og Hyperspace har i tillegg "oljepumpende" lager, som trekker oljen opp fra bunnen når det roterer..

    ...men jeg vet ikke sikkert.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Slik jeg forstår den begrensede informasjonen på hjemmesiden har Spacedeck et enkelt (men godt) glidelager i bronse, mens Ace Spacedeck og Space 294 har et likt lager med grafittinnsatser. Altså et "selvsmørende" lager. Dais og Hyperspace har i tillegg "oljepumpende" lager, som trekker oljen opp fra bunnen når det roterer..

    ...men jeg vet ikke sikkert.
    . Ace Spacedeck har samme lager som sine dyrere brødre altså med oljepumpende lager i følge Analogue Seduction

    www.analogueseduction.net
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spurte NAS om jeg kunne montere det oljepumpende lageret som HS og Dais har i 294-en min og fikk til svar at det var umulig. Rart hvis det du sier er tilfelle.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg spurte NAS om jeg kunne montere det oljepumpende lageret som HS og Dais har i 294-en min og fikk til svar at det var umulig. Rart hvis det du sier er tilfelle.
    De er ikke identiske men prinsippet er det samme men på Hyper og Dais er nok dimensjon kraftigere så det er da forståelig at det ikke kan brukes på de mindre.Jeg har jo lagt igjen nettadressen til Analogue seduction så der kan du lese det selv :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg har sett det, og jeg har handlet en del av dem tidligere, så...

    Poenget mitt var at dersom jeg stilte det spørsmålet hadde det vel vært å forvente at de svarte meg at lageret i 294 var like bra, så det ikke var noe poeng uansett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du må uansett ha foringen som får den armen du velger til å passe i armbordet. Enten det er Jelco, NAS, Fisher Price eller whatever, så svaret er ja. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn