Icarus, Linux-basert Openhome Upnpd Renderer for Apple TV1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri brukt LMS eller noen annen media server til musikk da Sonos har innebygget media server (tror jeg), og det funger rett ut av boksen.

    Edit: Nå dukket musikken opp i Lumin/Kazoo igjen etter at jeg restartet NAS/mediaserver, ikke noe lyd men håper den bare må indeksere ferdig (holdt på i over 4 timer nå).
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har prøvd både med og uten transkoding. Samme resultat. Mesteparten av tiden står min nas som offline eller utilgjengelig avhengig av app. Nå fungerer ikke airplay lenger heller, så jeg er glad jeg har LP plater;-) Prøvde minimserver på en bærbar med noen få musikkfiler, og det funker heller ikke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.127
    Antall liker
    14.838
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Som du har skjønt er minimserver bare en daemon/bakgrunnsprosess, selve guiet heter minimwatch. Det er lynraskt, skulle aldri trodd det var et javaprogram. Litt søkt å sammenligne det med bloatwaren LMS imho;)
    Det var superraskt til å søke gjennom samlingen, det skal jeg innrømme.
    Veldig sært på tags, og jeg vet ikke hvor mye musikk som er borte.
    Å gå gjennom datotags for å få minimserver til å godkjenne musikken virker som en heftig jobb.
    Men siden det er hva som skal til for å nyte Ic@rus, så står jeg han av :) :) :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Får heller ikke minimserver til å fungere. Prøvde først å legg inn contentdir som //server/mappenavn men det fungerte ikke, men etter at jeg mappet opp denne og fikk tildelt en "drive" så fikk jeg lagt den inn denne, men nå klager den på at det ikke er noe navn?
    Serveren kjører men den kommer fortsatt ikke opp som media server på win 8.1 pcen eller på Lumin (de andre vises).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Dette fungerer helt perfekt hos meg, har ikke hatt en fil som ikke ble detektert. Men selfølgelig er det alltid oppsett hvor ting ikke fungerer helt som det skal. Jeg har for det meste flac og alac. Har du mye wav som er tagget, er jeg ikke sikker på den gjenkjenner metadata i disse filene. Uavhengig av det syns jeg det er greit, metadata i wav er jo en sånn halvstandard på det beste. Men uansett skal musikken være der om du trykker deg videre på "folder view"
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Dere har installert java sant? Contentdir er helt sikkert ikke //servernavn/mappenavn, denne kjører jo internt på NASen slik at det vil være noe helt annet. På readynas er det f.eks c://mappenavn eller noe slikt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.127
    Antall liker
    14.838
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dere har installert java sant? Contentdir er helt sikkert ikke //servernavn/mappenavn, denne kjører jo internt på NASen slik at det vil være noe helt annet. På readynas er det f.eks c://mappenavn eller noe slikt.
    Fungerer gull på ReadyNAS ultra. Ved å lese og følge bruksanvisningen og alle notes osv. Trinn for trinn, uten stress. ;)
    Det eneste er at jeg måtte restarte minimserver en gang. Bare tok vekk haken i Readynas frontview og trykket save, på med haken igjen og save og da sa minimwatch på pc at minimserver dukket opp.
    Det er kun Linn Kinsky jeg har testet, siden den er eneste som funker med squeezebox som avspiller.

    Tror jeg ser det meste, eller kanskje til og med alt, av musikken. Men det var mange hundre feilmeldinger under scan grunnet tags som minimserver ikke likte.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.127
    Antall liker
    14.838
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror også contentdir er rett, men jeg har ikke musikken under share media, men en egen share jeg har opprettet som heter musikk. Derfor måtte jeg endre i minimwatch.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd både med og uten transkoding. Samme resultat. Mesteparten av tiden står min nas som offline eller utilgjengelig avhengig av app. Nå fungerer ikke airplay lenger heller, så jeg er glad jeg har LP plater;-) Prøvde minimserver på en bærbar med noen få musikkfiler, og det funker heller ikke.
    hvordan er nettverket ditt? Bruke du f.eks flere homeplugs og flere rutere tilkoblet hverandre? Flere enn en homeplug er ihvertfall ofte grunnen til at ting ikke finner hverandre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Så ut til at feilmeldingen var noen som hang igjen, men får den fortsatt ikke på nett (grått Icon). Installerte minimserver på laptopen med win7 og der gikk den rett på nett og dukket opp i Lumin med en gang! (kan det være noe med fw i w8?)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Nettverket er veldig enkelt. Nextgentel ruter inn i en gigabit switch, og så kablet til Icarus. Synology nas, Sonos og en mac mini for devialet air står også kablet. Bluesound og apple tv samt en drøss med maskiner, padder og telefoner går trådløst. Kjøpte 3 tp link homeplug, men det ble bare krøll med ip adresser så de ligger ubrukt. Jeg har en airport extreme, men nextgentel er ikke veldig klare for at jeg skal kjøre deres boks som rent modem.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Nå gir jeg opp minimserver win8, avinstallerte java og minimserver men servericonet er fortsatt grått.

    @StanG: Dukker Sonos opp som mulig mediaserver i Lumin/Kazoo?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Ja, sonos dukker opp. Det går helt fint å spille til sonos fra bubble og kinsky. Jeg gir også opp for i dag. Fyrte opp min gamle netgear readynas 600 for å se om det var dlna i synology som var hovedproblemet, men det er nok noe annet. Nå har icarus forsvunnet fra lumin igjen, og det er kul umulig å få airplay igang. Prøver på nytt i morgen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Nå fikk jeg endelig lyd fra lokale filer igjen, det måtte noen restarter av Icarus før den ville spille igjen (har virket på Airplay hele veien).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Minimserveren scannet gjennom NAS'en (icon ble gult) ble så grønn igjen men som offline i Lunin, prøvde restart men fikk da java feilmelding og rødt icon. Kjørte hele prosedyren en gang til, og nå spiller Icarus fra minimsever (laptop win7)!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Lumin L1 NAS ville løst alle disse problemene mhp. MinimWatch av Minim UPnP server, men da blir løsningen ikke veldig billig lengre så da er vel hele pointed borte. Den virker ihvertfall knirkefritt sammen med Lumin kontrollpunkt hjemme hos meg.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Registrerer at dette tydeligvis ikke skulle være så enkelt.
    Mine observasjoner/erfaringer:

    1) Nextgentel (og kanskje de fleste medfølgende rutere) ruter funker rævva, når det begynner å dukke opp flere forskjellige enheter på nettverket som bruker multicast-protokoller som SSDP (som upnp baserer seg på, er ikke det samme som "upnp" man vanligvis krysser av i ruteren), Avahi/Bonjour (Airplay), så går alt i dass som regel. I mitt eget setup bruker jeg Altibox (denne er ikke satt i bridgemodus for de som vet hva det innebærer, har ikke høy nok hastighet å linja til at det er noe særlig vits), ruteren til Altibox har trådløst deaktivert, DMZ er aktivert på 192.168.x.2, og Asus AC66U-ruteren har jeg konfigurert til å ha statisk IP på 192.168.x.2. Og til å bruke Altibox sine DNS-servere. Asusruteren er da hovedruteren i anlegget og dette fungerer uten noe problem whatsoever med både trådløst, kabler, og også 3-4 homeplugs som jeg tidligere har hatt. Dog har jeg hatt problemer med at mer enn 2 homeplugger i nettverket kan føre til problemer med at maskinene ikke finner hverandre etc.

    Edit: i følge Google har NGT fjernet mulighet for DMZ på sine ruteren, dette er jo helt håpløst, men det skal jo fungere for det om, selv om det blir dobbeltNATing. Man har jo mulighet til å sette opp bridge eller dmz via telnet/kommandolinje men ikke akkurat noe for vanlige brukere...

    2) Minimserver vet jeg kjører fint med Java 7 , jeg vet ikke hvor godt det fungerer med Java 8 (men tror ikke det er noe problem). Men det er nok viktig å installere Java 32/64bit alt ettersom hvilken versjon av Minimserver (32/64bit) man har tenkt å installere.

    3) Grunnen til Minimserver er anbefalt, er at denne gjør fint lite av seg når det først er oppe og går, og er 100% kompatibel med oppsettet mitt. Den er også en ren upnp-server for musikk og kun det. Jeg registrerer også at Lumin anbefaler denne serveren, i tillegg kan man kjøre rescan med Minimserver direkte inne i Lumin-appen. Etter at man først har brukt Minimwatch til å sette opp Minimserver trenger man altså ikke å røre dette igjen med mindre det er softwareoppdateringer eller annet man skal utføre.

    4) Når det gjelder tags, så tror jeg Minimserver gjør det helt etter boka. Hvis man får feilmeldinger om ustøttede tags eller annet, så er det sannsynligvis problemer med tagene dine, selv om det sannsynligvis vil fungere helt fint lell.

    5) Ifølge hjemmesiden til Minimserver trenger man ikke Minimwatch til å sette opp Minimserver på OSX og Windows, det samme gjelder Linux hvis man bruker et GUI. Jeg har kun erfaring med Minimserver på en Readynas, så jeg aner ikke hvorfor noen har problemer med å sette det opp på f.eks Windows 8, men jeg ville kanskje først sjekket om riktig Java er installert.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Riktig god formiddag.

    Jeg må få lov til å slå et slag for produktene fra dbPoweramp - programvare jeg aldri har hatt problemer med.

    Alle mine CD'er er rippet og tagget i wav-format med dbPoweramp CD Ripper. Alle CD'ene er lagt inn som album-mapper på min lokale musikkserver (stor-PC med W7, stor lagring, godt med minne og god CPU). På serveren har jeg installert dbPoweramp Asset UPnP. Av alle nettverksspillerene/musikkrenderene jeg har hatt innom er det ikke en eneste en som ikke har klart å lese av de rippede CD'ene med tilhørende tagger. Det har heller aldri vært noe problem med de controlpoint'ene jeg har benyttet. Så også i tilfelle med Icarus. Som renderer har den ingen problem å lese av musikken fra min server med dbPoweramp Asset installert og Linn Kinsky/Linn Kazoo m. fl. fungerer sømløst som controlpoint.

    Det skal tilføyes at tilkoblingen ellers er meget enkel: Inn til huset leverer Canal Digital fiber som går til en liten omformer. Herfra går signalet videre til en lokal router (Asus RN-T 66). Serveren er koblet via kabel til routeren og fra routeren har jeg dratt kabel til AppleTV Icarus Edition.

    Funker som bare rakker'n ;)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    @Man;
    Kan bekrefte at MinimWatch ikke brukes når Minimserver installeres på mac eller pc.

    Et viktig punkt jeg observerte er at hvis man svarer bekreftende på Java oppgradering når man får varsel om dette, så må man passe på, da ting feiler hvis man har et 64bit OS men bruker en 32 bit browser. Da installeres 32 bit versjonen av Java og Minim fungerer ikke slik den skal.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Har endelig fått installert v1.3. Installasjon gikk knirkefritt.
    Jeg har installert Asset Upnp på min gamle Debian fil server, fungerer greit. Har også testet Minimserver installert på min bærbare. Fungerer den og, men får opp en del errors og warnings i log'en.. Kjører Lumin app'en og det ser ut til å fungere bra.
    Jeg bruker også Henry Audio sin dac, men en tidligere utgave QNKTC som den het da. Har også problem med DXD 24BIT/352.8kHz, kommer en del støy under avspilling.
    Har ikke fått lyttet så mye til dette enda, men synes det høres lovende ut.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Kan du teste den i ubs1 modus og se om den oppførerer seg likt som min MKII? Dvs DXD spiller OK, men støy på 24/88.2.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Skal få testet i løpet av kvelden..
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har fått testet litt mer i dag siden familien mente at det var fint å være utendørs. Må si at jeg forstår mindre og mindre. Lumin finner plutselig igjen icarus, men det spiller likevel ikke. Lastet ned en annen app for kontroll, og den melder at the file xxx fails to be started on renderer Ic@rus. Cantata får heller ikke kontakt med den, og airplay viser icarus som en mottaker men hopper tilbake til ipad etter noen sekunder. Har naturligvis restartet alt opptil flere ganger. Klarer ikke helt å forstå om feilen ligger i nettverket eller om det er icarus som skaper seg.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Har fått testet litt mer i dag siden familien mente at det var fint å være utendørs. Må si at jeg forstår mindre og mindre. Lumin finner plutselig igjen icarus, men det spiller likevel ikke. Lastet ned en annen app for kontroll, og den melder at the file xxx fails to be started on renderer Ic@rus. Cantata får heller ikke kontakt med den, og airplay viser icarus som en mottaker men hopper tilbake til ipad etter noen sekunder. Har naturligvis restartet alt opptil flere ganger. Klarer ikke helt å forstå om feilen ligger i nettverket eller om det er icarus som skaper seg.
    høres ut som en inkompatibilitet med ruteren din, og/eller noe på nettverket ditt som skaper krøll. Kort sagt, hvis sangen ikke spiller når den er lagt til i playlisten, så er det fordi den ikke fins. Og hvis den ikke fins er det fordi kontrollpunktet har fått opplyst feil URI/URL av upnp serveren. Prøv med apple extreme-ruteren din? Når det funker, så funker det. Det er enten eller tydeligvis.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg skriver playlist, mener jeg egentlig queue. Det du refererer til er vel et separat problem. (Som egentlig ikke er et stort problem i praksis)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk problemer i begynnelsen når jeg testet den mot Sonos, den ville ikke spille noe som lå i køen til Sonos. Om Airplay er "låst" i et annet program f.eks en youtube fil som står i pause så vil den heller ikke spille, trøblet litt med dette før jeg fant det ut (fungerer ok med Wimp/Spotify på pause).
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Koblet opp airport extreme, men den får jo begrensen funksjonalitet siden skrotboksen fra NGT vil styre all trafikk. Funket en låt eller to på airplay før det forsvant igjen, og dlna funker ikke det hele tatt. Har for lite tålmodighet med slikt, og vil helst bare spille plater så jeg tror ikke dette er noe jeg gidder å styre mer med. Får satse på at devialets egen dialog boks bare virker rett ut av esken. Bestiller en slik på mandag.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Koblet opp airport extreme, men den får jo begrensen funksjonalitet siden skrotboksen fra NGT vil styre all trafikk. Funket en låt eller to på airplay før det forsvant igjen, og dlna funker ikke det hele tatt. Har for lite tålmodighet med slikt, og vil helst bare spille plater så jeg tror ikke dette er noe jeg gidder å styre mer med. Får satse på at devialets egen dialog boks bare virker rett ut av esken. Bestiller en slik på mandag.
    Hvis ikke upnp/dlna fungerte i det hele tatt, så håper jeg det er til tross for at NAS eller maskinen som kjører upnp server var koblet til Apple Extreme-ruteren.
    Høres ut som et eller annet muffens på nettverket ditt. Bortsett fra at det "unødvendig" med dobbeltNATing, så skal det ikke ha noe å koble en annen ruter (eller 10 for den saks skyld) på NGT-ruteren.

    Hvis NGT insisterer på å styre all trafikk (uten at jeg forstår hva du mener med dette), så vil den også det med Devialet Dialog, siden dette teknisk sett blir akkurat det samme.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg er dum som et brød når det gjelder nettverk, så du får unnskylde feil ordvalg og at jeg ikke skjønner hva som skjer. Er vant til Sonos som bare virker hele tiden samt apple tv som også bare virker. Har drukket litt for mye øl nå, så jeg får prøve på nytt i morgen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler følgende som en siste sjekk før du gir det opp:

    1. Resette Apple Airport Extreme ved å holde inne den lille knappen på baksiden (eller hvor den nå måtte være). Det letteste er å holde inne denne knappen med en penn eller blyant når Airporten er frakoblet strøm, så kobler du til strøm, mens du fortsatt holder knappen inn. Fortsett å holde knappen inn til det begynner å blinke gult, etter ca 6-7 sekunder.
    2. Koble til Apple Airport Extreme og bruk Airport-verktøyet i Mac til å konfigurere den med vanlig WPA/WPA2-sikkerhet.

    3. Koble WAN-porten til Airport Extreme, til en vanlig lanport på Nextgentel ruteren (eller switchen din).
    4. Koble NAS, evt en annen maskin som kjører en upnp-server til en av lanportene på Airport Extreme.
    5. Koble til Apple TV med Icarus til en annen av Lanportene på Airport Extreme.
    6. Koble trådløst til Airport Extreme med ipaden din.
    7. Start Lumin.

    Du har nå et isolert nettverk i nettet ditt, så eg kan ikke forstå annet enn at både Airplay og upnp skal fungere uten noe problemer. Hvis det nå fungerer slik det skal, har du et utgangspunkt til å finne ut hvorfor det vanlige nettet ditt ikke fungerer slik det skal.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører tilnærmet slik som Man beskriver, men med Altibox (uten ruter). Før jeg gikk trådløs så koblet jeg opp Sonos med kabel og koblet Icarus til Sonos'en, fungerte helt fint det og.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    I UAC1 modus fungere både DXD og 24/88.2 på mitt system..


    Kan du teste den i ubs1 modus og se om den oppførerer seg likt som min MKII? Dvs DXD spiller OK, men støy på 24/88.2.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    O lykke! Hadde ikke noe hell med å sett opp et dedikert nettverk med apple ruteren, så i mild desperasjon avinnstallerte jeg synology media streamer og lastet inn Plex. Nå virker det! Har ikke hatt tid til å lytte om det er relevante forskjeller i fohold til Devialet Air, men nå er jeg bare utrolig happy med å ha lyd i det hele tatt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Iogmed det ser ut til å fungere fint for de fleste, også det å sette det hele på trådløst, tenkte jeg muligens i neste omgang å legge til ekstra funksjonalitet:

    1. Lyd via analogt, optisk, hdmi eller usb. Tar jeg ikke helt feil, så støtter faktisk optisk 24/192 men 24/176 er ikke tilgjengelig (husker ikke hva tilfelle var for 24/88). Er vel noe lignende via HDMI/Analogt. Uansett blir det i så fall resamplet med sox på høyeste kvalitet så noe særlig hørbart er det ikke.
    2. Skifte navn på serveren (er vel strengt tatt ikke så nødvendig?)
    3. Skifte mellom software volum, og ingen volumjustering.
    4. Skifte mellom dop-støtte påslått eller avslått (DSD vil da bli resamplet til PCM)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Hei! Dette høres ut som en veldig interessant greie! Jeg har vært på utkikk etter en streamer-løsning lenge, og hatt tre-fire forskjellige 'hacks' frem til nå, med varierende resultat. Det jeg mangler i mitt oppsett nå er en streamer/kontrollpunkt som klarer gapless. Jeg kjører per nå en Synology NAS (som jeg er 100% fornøyd med) over til en OPPO-103D. Oppoen har alt jeg trenger med det ene viktige unntaket; den støtter ikke gapless! Jeg synes dette er lit merkelig, da det virker som det ikke er allverdens tekniske grunner til at de ikke skal få dette til å virke, men de har det rett og slett ikke som noen prioritet. Til å begynne med brukte jeg en PS3 som kontrollpunkt, og den også funka greit, med gapless, men den er som kjent ikke vifteløs. Jeg har også koblet til en mac mini (husker ikke helt hvordan den var, men ikke optimal som kontrollpunkt, kun direkte avspilling så vidt jeg husker). Jeg er litt desperat etter å få en spiller som støtter gapless, og er medgjørlig å ha med å gjøre (les: 'bare virker'). Spørsmålet da blir jo selvfølgelig hvor mye 'snakeoil' er det brukt på disse spillerne som koster alt fra 12-13 k og opp til det vanvittige, og hva får man for en brøkdel av prisen? Jeg vil gjerne teste ut dette jeg også, og skal se om jeg ikke kan skaffe meg en Apple TV asap. Jeg har aldri hatt ATV av noe slag; funker den ene like godt som den andre?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Man.

    Grunnet sen postgang i julestria har min SSD-disk til AppleTV Icarus Edition blitt litt forsinket. Dog ankommer den snart og det er på tide å forberede seg. I så måte har jeg et spørsmål:

    Hittil har jeg benyttet første versjon av Icarus med stort hell - både via kablet nettverk mot min Asset musikkserver og via AirPlay. Når jeg nå skal reinstallere Icarus ønsker jeg fortsatt kun å benytte Icarus via kablet nettverk mot min Asset musikkserver og via AirPlay. Alt med fokus på optimal lydgjengivelse via USB på AppleTV. Har det noe for seg å oppgradere til Icarus v1.3? Og i så tilfelle - er installasjonsprosedyren den samme med v1.3 som for 1.2 - dette med tanke på at det fulgte med noen ekstra filer i v1.3-pakken?

    Mvh.
    Maxtor
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt likt installasjonsmetode, ekstra filen trengs bare om du i ettertid vil bytte mellom kablet/trådløst. Men hvis du venter litt, så kommer det en ny versjon med ganske betydelig bedre lyd i løpet av dagen. Fant ut av noe som holdt den lydmessig tilbake. Det blir en interim-løsning til jeg har implementert konfigurasjons-endringene som må til for å støtte ny funksjonalitet. (optisk/hdmi etc).
    Har holdt alle oppdaterte med ny software frem til nå, men så lenge v1.3 er stabil, så er det ikke meningen å plinge alle i innboksen hver gang det kommer en ubetydelig/tydelig oppdatering:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Oppoen har alt jeg trenger med det ene viktige unntaket; den støtter ikke gapless! Jeg synes dette er lit merkelig, da det virker som det ikke er allverdens tekniske grunner til at de ikke skal få dette til å virke, men de har det rett og slett ikke som noen prioritet.
    Gapless er faktisk en stor utfordring ifm. strømming og langt vanskeligere å få til enn det man kunne tro. uPnP standarden i sin basisutgave støtter ikke gapless.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Oppoen har alt jeg trenger med det ene viktige unntaket; den støtter ikke gapless! Jeg synes dette er lit merkelig, da det virker som det ikke er allverdens tekniske grunner til at de ikke skal få dette til å virke, men de har det rett og slett ikke som noen prioritet.
    Gapless er faktisk en stor utfordring ifm. strømming og langt vanskeligere å få til enn det man kunne tro. uPnP standarden i sin basisutgave støtter ikke gapless.
    Skjønner. En oppdatert med uPnP-standard med gapless som standard er kanskje å håpe på for mye? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn