morbid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.08.2018
- Antall liker
- 3.051
Man fikk hvertfall en ny anledning til å plassere en merkelapp. Det eneste man oppnår er mindre blæst om pride.
Vis meg hvor?Ja det håper jeg, du forsvarer jo galskapen med å putte comfyballs i samme sekk som Israel.
Ellers tar jeg for at gitt, at nå som Benjamin Silseth har fått markedsført podcastene han har og tvprogrammene han deltar i nå donerer en anselig andel av inntektene sine til Fri.
HerDet som menes er vel at det er fint med støtte for LGBTQ og sånn, men kanskje ikke så stilig hvis en bedrift bare endrer logoen sin for å tjene ekstra penger en måned i året og er lite støttende ellers. Eller som f.eks. BMW og MB som bare endret logoen sin i LGBTQ vennlige land, og ikke i Russland eller Saudi-Arabia f.eks.
Pinkwashing examples that you need to know about
We’ve put together some interesting pinkwashing examples that will have you shaking your head in disbelief. Read here to learn more!dmexco.com
Norske bedrifter endrer logo for pride: Dette er «pinkwashing»
De regnbuefargede bedriftslogoene som florerer på sosiale medier skaper debatt.p3.no
Enten troller du, eller så er det noe alvorlig feil med leseforståelse din.
Det ville jo være galskap av Daimler og BMW å fronte dette i Saudi-Arabia, potensielt forretningsmessig selvmord. Så dersom man ikke bevisst går inn for å støte det som formodentlig må være en av de viktigste markedene deres, så er det å regne som pinkwashing så fort de markerer støtte i andre land? Land der det forøvrig blir rabalder om man prøver å forholde seg nøytral til det hele, ref Thon hotels.Det som menes er vel at det er fint med støtte for LGBTQ og sånn, men kanskje ikke så stilig hvis en bedrift bare endrer logoen sin for å tjene ekstra penger en måned i året og er lite støttende ellers. Eller som f.eks. BMW og MB som bare endret logoen sin i LGBTQ vennlige land, og ikke i Russland eller Saudi-Arabia f.eks.
Pinkwashing examples that you need to know about
We’ve put together some interesting pinkwashing examples that will have you shaking your head in disbelief. Read here to learn more!dmexco.com
Norske bedrifter endrer logo for pride: Dette er «pinkwashing»
De regnbuefargede bedriftslogoene som florerer på sosiale medier skaper debatt.p3.no
Det kan du jo godt si, men jeg vil si det må være bekvemmelig å kunne velge selv hvor man vil være LBGTQ-vennlig, og ikke. Det virker kanskje ikke veldig helhjertet eller ektefølt hvis man velger å bare være støttende der det er ufarlig og trygt? Kanskje til og med ryggradsløst, noen ville sagt.Det ville jo være galskap av Daimler og BMW å fronte dette i Saudi-Arabia, potensielt forretningsmessig selvmord. Så dersom man ikke bevisst går inn for å støte det som formodentlig må være en av de viktigste markedene deres, så er det å regne som pinkwashing så fort de markerer støtte i andre land? Land der det forøvrig blir rabalder om man prøver å forholde seg nøytral til det hele, ref Thon hotels.
Damned if you do, damned if you don’t.
Det er påfallende hvordan merkelapper deles ut til enhver som ikke følger den smale lhbt-sti.
tul (og dette visste du)l:Det er dette narrativet som blir feil for meg: "De kunne jo bare droppe hele greia, men da blir de jo kritisert for det også."
Nei, jeg tror ikke de hadde blitt kritisert hvis de ikke hadde gjort noe. Men når det framstår som du sier selv, som kalkulert markedsføring, så finnes det et ord for det: pinkwashing.
Litt som å si at man er venn med noen, men baksnakke dem så fort man er sammen med noen som ikke liker vedkommende. Eller se en annen vei mens de blir banket opp.
Tull på deg sjøl, du vet godt at det er forskjell på å være nøytral og ikke gjøre noe, og å gå aktivt ut med et forbud mot flagging slik Thon-kjeden gjorde. Uredelig av deg.tul (og dette visste du)l:
Thon Hotels snur etter Pride-bråk
Thon Hotels tillater likevel heising av Pride-flagg. Det opplyser de i en pressemelding. – Mangfold, inkludering og toleranse er sentrale verdier i hele Olav Thon Gruppens forretningsstrategi. Vi har en lang tradisjon med å jobbe for like muligheter og å markere pride på våre hoteller. Men når...www.nrk.no
The Stonewall riots, also known as the Stonewall uprising, Stonewall rebellion, or simply Stonewall, were a series of spontaneous protests by members of the gay community[note 1] in response to a police raid that began in the early morning hours of June 28, 1969, at the Stonewall Innin the Greenwich Village neighborhood of Lower Manhattan in New York City. Patrons of the Stonewall, other Village lesbian and gay bars, and neighborhood street people fought back when the police became violent. The riots are widely considered the watershed event that transformed the gay liberation movement and the twentieth-century fight for LGBT rights in the United States.[5][6][7]
As was common for American gay bars at the time, the Stonewall Inn was owned by the Mafia.[8][9][10]While police raids on gay bars were routine in the 1960s, officers quickly lost control of the situation at the Stonewall Inn on June 28, 1969. Tensions between New York City Police and gay residents of Greenwich Village erupted into more protests the next evening and again several nights later. Within weeks, Village residents organized into activist groups demanding the right to live openly regarding their sexual orientation, and without fear of being arrested. The new activist organizations concentrated on confrontational tactics, and within months three newspapers were established to promote rights for gay men and lesbians.
A year after the uprising, to mark the anniversary on June 28, 1970, the first gay pride marches took place in Chicago, Los Angeles, New York, and San Francisco.[11] Within a few years, gay rights organizations were founded across the US and the world. Today, LGBT Pride events are held annually worldwide in June in honor of the Stonewall riots.
The Stonewall National Monument was established at the site in 2016.[12] An estimated 5 million participants commemorated the 50th anniversary of the Stonewall uprising,[13] and on June 6, 2019, New York City Police Commissioner James P. O'Neill rendered a formal apology for the actions of officers at Stonewall in 1969.[14][15]
Det er temmelig naivt å tro at store merkenavn faktisk helhjertet mener spesielt mye om saken, dette er nok en ren kost-nytte vurdering og ikke mye mer. Det er jo et resultat som av bevegelsen burde anses positiv, da har man jo klart å påvirke.Det er dette narrativet som blir feil for meg: "De kunne jo bare droppe hele greia, men da blir de jo kritisert for det også."
Nei, jeg tror ikke de hadde blitt kritisert hvis de ikke hadde gjort noe. Men når det framstår som du sier selv, som kalkulert markedsføring, så finnes det et ord for det: pinkwashing.
Litt som å si at man er venn med noen, men baksnakke dem så fort man er sammen med noen som ikke liker vedkommende. Eller se en annen vei mens de blir banket opp.
Jeg syns fremdeles det er helt legitimt av Thon å ønske nøytralitet. Hva om et knippe ansatte ville bruke hotellets bygninger og merkenavn for å markere mot hvalfangst, atomkraft, oljeutvinning, abort eller hva det måtte være, skulle de da få slippe til uten begrensninger?Tull på deg sjøl, du vet godt at det er forskjell på å være nøytral og ikke gjøre noe, og å gå aktivt ut med et forbud mot flagging slik Thon-kjeden gjorde. Uredelig av deg.
Personlig ser jeg det som en slags aksept fra storsamfunnet at Pride nærmest har blitt en slags kommersiell handelsvare, men betakker meg allikevel litt for skamløse markedsføringsstunt uten noe ektefølt engasjement. Slike fremstøt er kanskje verdt omtrent like mye som plastikken Prideflaggene hos Nille er trykket på? Føler ikke at "bevegelsen" har noen særlig plikt til å føle seg beæret av andres vilje til å tjene penger på seg heller, for å være ærlig.Det er temmelig naivt å tro at store merkenavn faktisk helhjertet mener spesielt mye om saken, dette er nok en ren kost-nytte vurdering og ikke mye mer. Det er jo et resultat som av bevegelsen burde anses positiv, da har man jo klart å påvirke.
Jeg syns fremdeles det er helt legitimt av Thon å ønske nøytralitet. Hva om et knippe ansatte ville bruke hotellets bygninger og merkenavn for å markere mot hvalfangst, atomkraft, oljeutvinning, abort eller hva det måtte være, skulle de da få slippe til uten begrensninger?
Jeg har ikke sagt at noen som helst har plikt til noe i det hele tatt, hvor kom det fra? Folk får føle som de vil, men all den tid så mange føler seg forpliktet til å ytre sin støtte må man vel fastslå at noe er oppnådd. Kall det gjerne «bevegelsen» med anførselstegn om du vil.Personlig ser jeg det som en slags aksept fra storsamfunnet at Pride nærmest har blitt en slags kommersiell handelsvare, men betakker meg allikevel litt for skamløse markedsføringsstunt uten noe ektefølt engasjement. Slike fremstøt er kanskje verdt omtrent like mye som plastikken Prideflaggene hos Nille er trykket på? Føler ikke at "bevegelsen" har noen særlig plikt til å føle seg beæret av andres vilje til å tjene penger på seg heller, for å være ærlig.
Det er vel litt det jeg prøver å si også, at hvis Thon bare hadde vært nøytrale og ikke lagt føringer, så hadde vel ingen brydd seg. Det som gjorde at en del fikk vann på mølla var nok ganske klart et eksplisitt forbud mot å flagge med Prideflagg, tror jeg iallfall. Merk også at jeg heller ikke sier noen som helst har noen som helst plikt til å flagge med noe som helst de ikke selv ønsker. Men nøytralt er vel neppe å legge forbud mot å markere noe? Da har man vel tatt et aktivt standpunkt. Man kan sikkert si man "har tatt et standpunkt om å være nøytral", men "nøytral" forutsetter vel egentlig det motsatte?
Sant, men om alle ansatte og tillitsvalgte hadde respektert det og holdt kjeft ville vel Thon gruppen oppnådd en nøytral look.De oppnådde tydeligvis ikke å fremstå nøytrale ved å legge ned forbud heller, så hvordan det oppfattes har sikkert ganske mye å si, ja.
Du vil aldri se meg henge over skulderen til en elektriker å si at jeg blir støtt av måten elektrikeren skrur opp en stikkontakt på og ber om en annen elektriker fordi måten det ble gjort på var jeg uenig i.Rekti, det. Trekk hue opp av dass. ;p
Bilde for kontekst. Vis vedlegget 928024
Thor-Arne (33): – Når du søker om fritak fra prideundervisning, så forteller du meg at jeg ikke er i stand til å gjøre jobben min
Slutt å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, ber læreren.www.nettavisen.no
Så da er det feil å kritisere selskapene for ikke å ha noen moral? Er det ikke det alle i disse dager gjør med Mondelez? De lar penger gå foran etikk og moral og mange mener (og det er ukontroversielt å mene) at de derfor bør boikottes. Hva er egentlig forskjellen?Det er temmelig naivt å tro at store merkenavn faktisk helhjertet mener spesielt mye om saken, dette er nok en ren kost-nytte vurdering og ikke mye mer.
Jeg synes det læreren kom med var både viktig og riktig. Det virker litt merkelig å be om at barna skal fritas fra viktig kunnskap. De skal tross alt ut i verden en dag. Å være fritatt fra deler av virkeligheten er ingen god ballast å møte den med.NIce.
Med vinklingen hans på innlegget (beskylder meg for å ikke kunne jobben min) er det lett å lese ham dit. Hva han måtte mene om
pride, eller noe annet for den del, er ikke særlig interessant.
Det er jeg enig i, har heller ikke gitt uttrykk for noe annet.Jeg synes det læreren kom med var både viktig og riktig. Det virker litt merkelig å be om at barna skal fritas fra viktig kunnskap. De skal tross alt ut i verden en dag. Å være fritatt fra deler av virkeligheten er ingen god ballast å møte den med.
Hvor sa jeg at det er feil? Jeg sier det er naivt å tro de brenner for noe særlig annet enn å gjøre det best mulig forretningsmessig.Så da er det feil å kritisere selskapene for ikke å ha noen moral? Er det ikke det alle i disse dager gjør med Mondelez? De lar penger gå foran etikk og moral og mange mener (og det er ukontroversielt å mene) at de derfor bør boikottes. Hva er egentlig forskjellen?
Om ikke «alle» så henger i alle fall ordet løst, omtrent som leddet «i forhold til». Men det er en verbal håndgranat da. Kansellering.Jeg syns det er litt interessant at alle som mener noe får merkelappen «krenket».
Ukontroversielt i den offentlige diskursen. Mitt inntrykk er at hvis man kritiserer Mondelez for å gjøre forretninger med Russland så blir det oppfattet som moralsk integritet, men hvis man kritiserer noen for å gjøre forretninger med Saudi Arabia og feie under teppet at de fengsler og dreper homofile så blir det oppfattet som fantaisme, aktivisme, virkelighetsfjernt osv.Hvor sa jeg at det er feil? Jeg sier det er naivt å tro de brenner for noe særlig annet enn å gjøre det best mulig forretningsmessig.
Mondelez forholder seg etter hva jeg kan forstå korrekt til sanksjonslovgivningen. Så har Ukraina sin egen svarteliste, og mange mener Mondelez bør boikottes på grunnlag av det. Ukontroversielt er jeg ikke så sikker på, for det første er det vel ikke noe klokkeklart mandat bak en slik Ukrainsk svarteliste. For det andre er det antagelig ikke den mest treffsikre reaksjonsformen å gå på Freia heller.
Delvis enig, kritikk av Mondelez er på sin plass, men når det gir seg utslag i boikott av Freia vet jeg ikke helt.Ukontroversielt i den offentlige diskursen. Mitt inntrykk er at hvis man kritiserer Mondelez for å gjøre forretninger med Russland så blir det oppfattet som moralsk integritet, men hvis man kritiserer noen for å gjøre forretninger med Saudi Arabia og feie under teppet at de fengsler og dreper homofile så blir det oppfattet som fantaisme, aktivisme, virkelighetsfjernt osv.
Du skriver også at "Jeg syns fremdeles det er helt legitimt av Thon å ønske nøytralitet", men finnes det ikke kritikkverdig når man i pengenes/forretningenes navn stiller seg nøytral til menneskerettigheter? For det er det Pride i bunn handler om. At man skal kunne være homo eller kle seg i rosa boapels, skinnstøvler eller hva man vil, uten å som en konsekvens av dette risikere fengsling, overgrep fra myndighene eller lynsjing fra massene. Det er sikkert mange som kler seg ut for moro skyld, men det handler dypest sett om å vise at man skal ha rett til å være den man er uten å risikere livet. Det handler om menneskerettigheter.
Det er fremdeles helt opp til hver enkelt å velge å markere eller ikke, så ser ikke helt poenget ditt."Flagge politisk"...grunnleggende menneskerettigheter er (skal være) hevet over politikk. Det er derfor man kaller dem universelle og har en global menneskerettighetserklæring. Et spørsmål om grunnleggende menneskerettigheter er ikke et politisk spørsmål, det er et rettighetsspørsmål.
Og reliigonsfrihet er også en menneskerettighet og jeg kan ikke nekte noen å synes at homofili er ekkelt, men om de noen mener at homofile skal forfølges, straffes og drepes så er det noe jeg ikke ser noen problemer med å fordømme på det sterkeste. Tvert om; å fordømme det er noe som alle som er tilhengere av universelle menneskerettigheter absoliutt bør gjøre.
Jeg reagerer mest på at det kalles en "politisk markering" og prideflagget et "politisk flagg".det er da ikke et brudd på noe som helst, om en velger ikke å støtte en markering for en gruppes rettigheter. antatt hypotetisk at pridemarkeringen og rettighetene de kjemper for angår menneskerettigheter, så fins det da intet som skulle føre til en plikt hva gjelder å støtte denne markeringen. en flagger ingen motstand mot menneskerettighetene ved ikke å flagge.
selvfølgelig kan en velge å forholde seg nøytralt til pridemarkeringen, og samtidig støtte menneskerettigheter.
Konsernledelsen i Thon Hotels la opprinnelig ned forbud mot at deres hotelleiere kunne flagge, så da var det vel ikke "helt opp til hver enkelt", var det vel?Det er fremdeles helt opp til hver enkelt å velge å markere eller ikke, så ser ikke helt poenget ditt.