Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.345
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen forventer at noen skal bruke cis, men i denne tråden virker det som enkelte nærmest får panikkanfall av at ordet eksisterer og brukes av andre enn dem selv. Og at de selv trolig faller inn under kategorien cis. Men samme det, ingen kommer til å slutte og bruke det av den grunn uansett.
    Vel, om du ønsker å definere slike som meg som cis, ikke pip om jeg definerer deg som avviker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Vel, om du ønsker å definere slike som meg som cis, ikke pip om jeg definerer deg som avviker.
    Fordi du tenker at de to er sammenlignbare og likeverdige begreper? Noen andre som bruker ordet "avviker" er f.eks. Irak:

    I et nytt direktiv beordrer Iraks medie- og kommunikasjonskommisjon (CMC) pressen og plattformer for sosiale medier til å slutte å bruke begreper som «homofil» og «kjønn». Heretter skal lhbt+personer omtales som seksuelle avvikere, og i debatter om som omfatter lhbt+ og kjønnsdebatter skal det refereres til seksuelt avvik, skriver pinknews.com

    Ifølge CMC er formålet å ivareta såkalte samfunnsverdier og opprettholde den offentlige orden.

    Fra 1993 til 2003 var det dødsstraff for homofili i Irak. Etter den amerikanske invasjon i 2003 ble dødsstraffen opphevet. I dag er ikke homoseksualitet eksplisitt forbudt i Irak, men skeive er utsatt for målrettet voldelige angrep og trakassering og æresdrap i familien. Det blir ikke rettslig forfulgt. Enkelte bestemmelser i straffeloven og landets sharia-lov kriminaliserer det skeive samfunnet. Særskilte bestemmelser forbyr politiet å omgås skeive. Ansatte som blir tatt for å ha sex med homofile, kan få opptil 15 års fengsel. I juni fremmet nestleder i parlamentets justiskomite, Mortada Al-Saadi, et lovforslag om å forby homofili som ventelig vil bli behandlet i parlamentet i september.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.345
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fordi du tenker at de to er sammenlignbare og likeverdige begreper?
    Nei, bare ber deg om samme respekt som du krever. Om noen forteller deg at de ikke aksepterer begrepet du bruker om dem, så bør du straks rette deg etter det uten videre sjikane. Er ikke det et av de grunnleggende punktene i livssynet du er tilhenger av?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    I Adolfs verden ville de blitt omtalt som "Minusvarianter".
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    @bambi
    Jeg tror nok det som mange reagerer på er at dette som nok er et helt marginalt fenomen skal medføre at man innfører nye begreper som er opplagt og unødvendig for 99,99% av befolkningen. (Jeg er klar over at denne prosentgrensen er noe usikker, men jeg synes jo det blir spennende å se fremover å se om denne kjønnsproblematikken blir et varig fenomen, eller om oppsvinget har andre årsaker som ofte gjelder for andre diagnoser som oppnår en voldsom popularitet. Whiplash, kronisk borreliose, ME osv)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå må du slutte å tøyse, @bambi . Poenget der var at siden du har behov for å sette en merkelapp på det normale, må du også pent finne deg i at folk reagerer. Stå for det du er selv, uten å sette merkelapp på andre. Den manglende toleranse du merker, kommer av din trang til å overdrive behovet for en anerkjennelse som allerede er til stede.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    Fryktelig mye støy fra en marginal andel av befolkningen - andre begynner å gå litt lei av å få tutet ørene fulle om disse tingene hele tiden. Det er i sakens anledning direkte motproduktivt, det burde noen ta inn over seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Nei, bare ber deg om samme respekt som du krever. Om noen forteller deg at de ikke aksepterer begrepet du bruker om dem, så bør du straks rette deg etter det uten videre sjikane. Er ikke det et av de grunnleggende punktene i livssynet du er tilhenger av?
    Jeg krever egentlig ingenting. Hvis du vil kalle meg eller andre for avvikere så må du bare gjøre det, men det kan hende jeg protesterer. Avviker er i mine øyne et nedsettende ord, mens cis er det ikke. Om jeg hadde brukt et nedsettende ord om deg føler jeg vel kanskje at standpunktet ditt hadde vært mer legitimt.

    Forøvrig er det flere her inne som bruker ordet "transe" om transpersoner, som har negative konnotasjoner for mange av de det gjelder. Det har også blitt påpekt, uten at noen later til å bry seg nevneverdig om akkurat det. Men cis skal man ha seg frabedt. Sånt blir det god stemning av.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    I Adolfs verden ville de blitt omtalt som "Minusvarianter".
    Avviker er vel bare en omskriving eller synonym for minusvariant? Meningen blir mye den samme, selv om avviker er litt mer en dog whistle.

    Men i Irak sier de altså også avviker, da.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    "Minusvarianter" var et relativt pent ord de brukte - men hva de brukte selve minusvariantene til var ikke like pent! Jeg ser da ikke noe problem i å bruke ordet avviker - avviker betyr jo bare noe som avviker fra normen (og ikke autmatisk noe negativt eller nedsettende) - ser heller ikke noe problem i å forkorte transseksuell til transe. Dere må slutte å være så ille hårsåre, det gavner ikke akkurat saken deres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    @bambi
    Jeg tror nok det som mange reagerer på er at dette som nok er et helt marginalt fenomen skal medføre at man innfører nye begreper som er opplagt og unødvendig for 99,99% av befolkningen. (Jeg er klar over at denne prosentgrensen er noe usikker, men jeg synes jo det blir spennende å se fremover å se om denne kjønnsproblematikken blir et varig fenomen, eller om oppsvinget har andre årsaker som ofte gjelder for andre diagnoser som oppnår en voldsom popularitet. Whiplash, kronisk borreliose, ME osv)
    Men det er jo det jeg har prøvd å forklare så jævla mange ganger nå, at ordet cis er et ord som vanligvis bare bruker i helt spesifikke settinger og ikke er ment å være en slags standardbenevnelse på kjønnsnormative. Det er sånn jeg kjenner begrepet noe man bruker når man har bruk for å skille mellom transpersoner og ikke-transpersoner. INGEN forlanger at noen skal omtale seg selv som cis om de ikke selv ønsker det, men i kommunikasjon med andre kan det være et praktisk begrep å ha.

    Kjønnsinkongruens er nok og vil trolig fortsatt være et relativt marginalt fenomen tror jeg, men det er jo nesten litt surrealistisk hvor mye oppmerksomhet det får i media for tiden.

    Uansett, selv om den store majoriteten ikke føler at cis-begrepet har noen nytteverdi kan det jo hende at det finnes noen andre som ser det annerledes. Virker litt totalitært om ordet ikke skal tillates eller skal tillegges negative egenskaper som ikke er der. Lurer på om de samme folka har samme aversjon mot andre begreper innen medisin og psykologi f.eks.?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    "Minusvarianter" var et relativt pent ord de brukte - men hva de brukte selve minusvariantene til var ikke like pent! Jeg ser da ikke noe problem i å bruke ordet avviker - avviker betyr jo bare noe som avviker fra normen (og ikke autmatisk noe negativt eller nedsettende) - ser heller ikke noe problem i å forkorte transseksuell til transe. Dere må slutte å være så ille hårsåre, det gavner ikke akkurat saken deres.
    Nei, jeg kan tenke meg at du ikke ser noen problemer med det.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig tror jeg at den store majoritet av nordmenn er så tolerante at man knapt reagerer på noe når det gjelder seksuell orientering, samlivsformer osv. Slik er det i alle fall i min familie og i min omgangskrets, og jeg tenker at aksept og inkludering stort sett allerede er oppnådd. Allikevel ser jeg et voldsomt fokus på alle mulige marginale fenomen innen kjønnsopplevelse og skjevhet gjennom egne barn. Mine barn virker rimelig "cis", men jeg hører mange historier av typen: Først følte hun seg som en homofil gutt, så så følte hun seg som en gutt som liker jenter, men nå er hun bare lesbisk - eller kanskje bi? Ikke noe galt med dette, men at barn langt ned på barneskolen problematiserer slike ting, virker noe oppkonstruert på meg. Hva som er høna og egget er jo ikke godt å si, men jeg synes uten unntak av disse merkelige forestillingen kommer fra barn som typisk trenger noe for å gjøre seg mer interessante. Jeg tenker at dette fokuset ikke nødvendigvis er positivt for barn som allerede har en komplisert verden å håndtere. Det er nok av utfordringer å vokse oppp i dag vs pre-smarttelefon. Kanskje man ikke skal fokusere så mye på marginale problemer som skaper enda mer usikkerhet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    Nei, jeg kan tenke meg at du ikke ser noen problemer med det.
    Nei - ser ikke noe problemer i et ord som er nøytralt og beskriver en situasjon, tilstand, gjenstand etc. i utgangspunktet uten noen iboende negativ betydning. Det finnes enorme mengder reelle problemer å ta tak i heller enn å flisespikke på sånt som dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.345
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Allikevel ser jeg et voldsomt fokus på alle mulige marginale fenomen innen kjønnsopplevelse og skjevhet gjennom egne barn.
    Det finnes en kjent diagnose for denne lidelsen disse foreldrene er rammet av

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei - ser ikke noe problemer i et ord som er nøytralt og beskriver en situasjon, tilstand, gjenstand etc. i utgangspunktet uten noen iboende negativ betydning. Det finnes enorme mengder reelle problemer å ta tak i heller enn å flisespikke på sånt som dette.
    Der ble behovet for å definere det normale, inn i en kontekst tilpasset det unormale, snudd på hodet. Poenget ble ikke tatt. Når symboler blir så viktige, påtvunget ordvalg et utrykk for aksept og toleranse, glemmes selve saken. Det kan de takke seg selv for.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    691
    Antall liker
    701
    Sted
    Rogaland
    For hva det er verdt, cis begrepet blir i ytterpunktene av venstre brukt i negativ forstand. Litt som når nordlendinger sier søring.
    Husker da jeg ble kjent med cis begrepet, hvit hetero mann. Til å begynne med kjente jeg litt på irritasjon eller provokasjon av å bli merket slikt. Tror det har noe med måten den sykelig overvektige damen med hornbriller og lilla hår som sa det på en slik snerpete måte i youtube videoen. Hun vemmet seg.

    Men det er bare et begrep for å gjøre forklaring enklere.

    Er ikke enig i hva avgåtte professor Kalvig mener, jeg er pro lgbt+, men må si at hennes motparter argumenterer unødvendig stygt og griser til debatten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Egentlig tror jeg at den store majoritet av nordmenn er så tolerante at man knapt reagerer på noe når det gjelder seksuell orientering, samlivsformer osv. Slik er det i alle fall i min familie og i min omgangskrets, og jeg tenker at aksept og inkludering stort sett allerede er oppnådd. Allikevel ser jeg et voldsomt fokus på alle mulige marginale fenomen innen kjønnsopplevelse og skjevhet gjennom egne barn. Mine barn virker rimelig "cis", men jeg hører mange historier av typen: Først følte hun seg som en homofil gutt, så så følte hun seg som en gutt som liker jenter, men nå er hun bare lesbisk - eller kanskje bi? Ikke noe galt med dette, men at barn langt ned på barneskolen problematiserer slike ting, virker noe oppkonstruert på meg. Hva som er høna og egget er jo ikke godt å si, men jeg synes uten unntak av disse merkelige forestillingen kommer fra barn som typisk trenger noe for å gjøre seg mer interessante. Jeg tenker at dette fokuset ikke nødvendigvis er positivt for barn som allerede har en komplisert verden å håndtere. Det er nok av utfordringer å vokse oppp i dag vs pre-smarttelefon. Kanskje man ikke skal fokusere så mye på marginale problemer som skaper enda mer usikkerhet.
    Deler langt på vei denne oppfatningen om toleranse og aksept i Norge, selv om det ikke er ensidig positivt overalt. Det kan også hende at større åpenhet har gjort at flere unge utforsker seg selv mer og er mer søkende enn før, noe som ikke trenger å være negativt når vi vet at for bare en generasjon eller to siden var det mange som valgte å leve skjult isteden. Det er sikkert mange unge som bare er nysgjerrige også, og prøver ut ting i forskjellige faser av livet, slik unge alltid har gjort når de former sin egen identitet.
    Kan godt hende det har blitt en slags motegreie å lefle litt med disse tingene også, men så lenge de det gjelder blir godt utredet før de eventuelt starter opp behandling trenger det ikke være et problem. Problemer kan derimot oppstå hvis det er unge mennesker som havner i en boble med gjentagende bekreftelse fra omgivelser som kanskje oppmuntrer til selvmedisinering o.l. uten forutgående faglig utredning. Tenker jeg iallfall.

    Jeg tror også det kan være ganske store mørketall når det gjelder hvor mange som faktisk avviker (sic) fra heteronormene når man ser hvor mange anonyme gifte og samboende menn som søker samkjønnete seksuelle relasjoner i hemmelighet på nettet. So eager to play, so reluctant to admit it, for å sitere en kjent og kjær skrekkfilmkarakter. Så ja, jeg tenker vel det er helt ok at ungdommen av i dag utforsker egen seksualitet og identitet og blir kjent med seg selv, istedenfor å undertrykke sin egen menneskelige natur.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Nei - ser ikke noe problemer i et ord som er nøytralt og beskriver en situasjon, tilstand, gjenstand etc. i utgangspunktet uten noen iboende negativ betydning. Det finnes enorme mengder reelle problemer å ta tak i heller enn å flisespikke på sånt som dette.
    Er neger også et nøytralt ord i din verden?

    Transe
    Slang for transvestitt. Kan som homse og lesbe misbrukes som skjellsord. Må ikke brukes for å betegne en transseksuell eller en transperson.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    For hva det er verdt, cis begrepet blir i ytterpunktene av venstre brukt i negativ forstand. Litt som når nordlendinger sier søring.
    Husker da jeg ble kjent med cis begrepet, hvit hetero mann. Til å begynne med kjente jeg litt på irritasjon eller provokasjon av å bli merket slikt. Tror det har noe med måten den sykelig overvektige damen med hornbriller og lilla hår som sa det på en slik snerpete måte i youtube videoen. Hun vemmet seg.

    Men det er bare et begrep for å gjøre forklaring enklere.

    Er ikke enig i hva avgåtte professor Kalvig mener, jeg er pro lgbt+, men må si at hennes motparter argumenterer unødvendig stygt og griser til debatten.
    Jeg vet at noen påstår at cis kan brukes negativt, men kan forsikre om at det i de aller fleste tilfeller ikke er tilfelle. Elon Musk har jo vært ute og erklært 'cisgender' 'a slur'.


    Men det er faktisk et nøytralt og vitenskapelig fundert ord:



     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ord, symboler, ensretting er svært viktige problemstillinger. Ordet 'negro', som på norsk er avledet til 'neger', betyr "mørk, svart". Rio Negro, ''mørk elv". Altså en betegnelse på farge. Å nekte bruken av det ordet, er et eksempel på at symboler og flokktenkning svært ofte blir langt viktigere enn selve saken- i dette tilfellet undertrykkelse av de med mørk (negro) hudfarge. Noe helt annet er ordet 'nigger', som er en svært nedsettende omdøpning av negro. Å nekte bruken av neger, skader saken. Dette fordi det blir en avledning, en distraksjon av hva saken egentlig dreier seg om.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    Er neger også et nøytralt ord i din verden?




    Transe, homse, lesbe er da begreper som er innarbeidet i det brede samfunn by now? Uten at det nødvendigvis (og/eller automatisk tillegges noe negativt) Kort og godt hendige og greie bruksord i dagligtale. Om du eller andre lettkrenkede vil vri dette til noe negativt så får det stå for deres regning isåfall. Jeg vet om en lang rekke VIRKELIG nedsettende betegnelser på dette som IKKE brukes blant folk flest i dagligtale;

    - Møkkstapper
    - Skinkerytter
    - Teppebiter
    - Soper
    - Flatbanker
    - Hønegnager
    - Muffedykker

    etc. etc.

    Neger var aldri nedsettende eller noe skjellsord før noen aktivister fant på at det SKULLE være det. Neger, same, eskimo, sigøyner...alt dette er jo etablerte "teknisk" beskrivende betegnelser - igjen uten negative baktanker.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Deler langt på vei denne oppfatningen om toleranse og aksept i Norge, selv om det ikke er ensidig positivt overalt. Det kan også hende at større åpenhet har gjort at flere unge utforsker seg selv mer og er mer søkende enn før, noe som ikke trenger å være negativt når vi vet at for bare en generasjon eller to siden var det mange som valgte å leve skjult isteden. Det er sikkert mange unge som bare er nysgjerrige også, og prøver ut ting i forskjellige faser av livet, slik unge alltid har gjort når de former sin egen identitet.
    Kan godt hende det har blitt en slags motegreie å lefle litt med disse tingene også, men så lenge de det gjelder blir godt utredet før de eventuelt starter opp behandling trenger det ikke være et problem. Problemer kan derimot oppstå hvis det er unge mennesker som havner i en boble med gjentagende bekreftelse fra omgivelser som kanskje oppmuntrer til selvmedisinering o.l. uten forutgående faglig utredning. Tenker jeg iallfall.

    Jeg tror også det kan være ganske store mørketall når det gjelder hvor mange som faktisk avviker (sic) fra heteronormene når man ser hvor mange anonyme gifte og samboende menn som søker samkjønnete seksuelle relasjoner i hemmelighet på nettet. So eager to play, so reluctant to admit it, for å sitere en kjent og kjær skrekkfilmkarakter. Så ja, jeg tenker vel det er helt ok at ungdommen av i dag utforsker egen seksualitet og identitet og blir kjent med seg selv, istedenfor å undertrykke sin egen menneskelige natur.
    Selvfølgelig tenker jeg som de fleste andre (?) at det er positivt å utforske egen seksualitet. I eksemplene jeg tenkte på gjelder dette barn fra 5. klasse. Altså så tidlig at det ikke er helt enkelt å forstå at dette er noe som dukker opp i et vakuum. Dette har aldri vært snakk om medisinering, men mer som et eksempel på hvilke nye tanker disse barna får. Så vidt jeg vet er det fortsatt ingen på trinnene der dette ikke har gått over.

    Men nå tenkte jeg egentlig ikke å diskutere dette så mye, da jeg rett og slett ikke bryr meg så veldig om hva voksne folk driver med :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.345
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet at noen påstår at cis kan brukes negativt, men kan forsikre om at det i de aller fleste tilfeller ikke er tilfelle. Elon Musk har jo vært ute og erklært 'cisgender' 'a slur'.


    Men det er faktisk et nøytralt og vitenskapelig fundert ord:



    Snakk om bad faith argumentasjon! Jeg kan også liste opp en rekke grunner for at avvik ikke bør oppfattes som negativ og hvorfor skeiv virkelig er nedsettende, for synonymene er ord som fordreid og forvridd!

    Jeg forholder meg til din doktrine og trenger ikke å få transsplainet hvorfor jeg skal omfavne cis
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter Facebooks inntreden, lever vi i en tid der symboler og flokktenkning er viktigere enn selve saken. Så kobles moral inn, mot de som ikke bryr seg om hva en til en hver tid er pålagt å mene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Ord, symboler, ensretting er svært viktige problemstillinger. Ordet 'negro', som på norsk er avledet til 'neger', betyr "mørk, svart". Rio Negro, ''mørk elv". Altså en betegnelse på farge. Å nekte bruken av det ordet, er et eksempel på at symboler og flokktenkning svært ofte blir langt viktigere enn selve saken- i dette tilfellet undertrykkelse av de med mørk (negro) hudfarge. Noe helt annet er ordet 'nigger', som er en svært nedsettende omdøpning av negro. Å nekte bruken av neger, skader saken. Dette fordi det blir en avledning, en distraksjon av hva saken egentlig dreier seg om.
    Du husker muligens hva som skjedde da Cavani brukte ordet "Negrito" i en svært positiv betydning.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du husker muligens hva som skjedde da Cavani brukte ordet "Negrito" i en svært positiv betydning.
    Stor oppstandelse og fordømmelse, utestengt i 3 kamper. Da slo moralpolitiet til, helt tullete.

    En oppfølger her; moralpolitiet slår til på symbolsaker, mens det glatt aksepterer at kvinneundertrykkende land som Saudi Arabia kjøper opp engelske forballklubber. Dette selvsagt fordi symboler er langt enklere å gripe fatt i, enn reelle problemer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Transe, homse, lesbe er da begreper som er innarbeidet i det brede samfunn by now? Uten at det nødvendigvis (og/eller automatisk tillegges noe negativt) Kort og godt hendige og greie bruksord i dagligtale. Om du eller andre lettkrenkede vil vri dette til noe negativt så får det stå for deres regning isåfall. Jeg vet om en lang rekke VIRKELIG nedsettende betegnelser på dette som IKKE brukes blant folk flest i dagligtale;

    - Møkkstapper
    - Skinkerytter
    - Teppebiter
    - Soper
    - Flatbanker
    - Hønegnager
    - Muffedykker

    etc. etc.

    Neger var aldri nedsettende eller noe skjellsord før noen aktivister fant på at det SKULLE være det. Neger, same, eskimo, sigøyner...alt dette er jo etablerte "teknisk" beskrivende betegnelser - igjen uten negative baktanker.
    Transe, homse, og lesbe er kanskje litt som 'nigger' på den måten at de det gjelder kan bruke det om seg selv, men brukt av andre eller på feil måte kan det være skjellsord. Når det gjelder akkurat transe er det et ord som hovedsaklig har blitt brukt for å omtale transvestitter og crossdressere, som er noe helt annet enn personer med kjønnsinkongruens. Transe forbindes mer med fetisjer og seksuelle preferanser, mens kjønnsinkongruens handler om identitet. Og hvis du syns JEG er lettkrenket som i det hele tatt gidder å diskutere disse tingene her inne i dette debattklimaet, så burde du komme deg litt mer ut. 😅

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke påstått at du er lettkrenket - da hadde du ikke fortsatt disse innleggene tror jeg! Og jeg er garantert mer ute enn du kan drømme om!
    "I'm so far out I'm actually IN! :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Snakk om bad faith argumentasjon! Jeg kan også liste opp en rekke grunner for at avvik ikke bør oppfattes som negativ og hvorfor skeiv virkelig er nedsettende, for synonymene er ord som fordreid og forvridd!

    Jeg forholder meg til din doktrine og trenger ikke å få transsplainet hvorfor jeg skal omfavne cis
    Jeg har ikke forlangt at du eller noen andre skal omfavne begrepet cis. "Snakk om bad fatih argumentasjon".

    Men gjerne presenter stoff som viser at avviker er en respektfull og legitim måte å omtale minoriteter på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Har ikke påstått at du er lettkrenket - da hadde du ikke fortsatt disse innleggene tror jeg! Og jeg er garantert mer ute enn du kan drømme om!
    "I'm so far out I'm actually IN! :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Du skrev da vitterlig "Om du eller andre lettkrenkede vil vri dette til noe negativt så får det stå for deres regning isåfall". Men ok, null stress. 👍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.553
    Torget vurderinger
    23
    Ja - og det henviser ikke til DEG - men til eventuelle lettkrenkede ANDRE! Men tolk det gjerne i verste mening slik du tolker andre ting...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.345
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke forlangt at du eller noen andre skal omfavne begrepet cis. "Snakk om bad fatih argumentasjon".

    Men gjerne presenter stoff som viser at avviker er en respektfull og legitim måte å omtale minoriteter på.
    Nei, sorry bambi-baby! På tide å kravle opp lyset og diskutere viktige ting som kabler, magi og DSPfobi. Takk for denne gang! ❤
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Ja - og det henviser ikke til DEG - men til eventuelle lettkrenkede ANDRE! Men tolk det gjerne i verste mening slik du tolker andre ting...
    Kanskje du bare formulerte deg litt klønete da, det kan skje den beste. 👍
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Er neger også et nøytralt ord i din verden?
    Faktisk ja. Så leneg det er sosialt akseptabelt at mørke selv bruker "nigga" om hverandre uten at det er galt vil jeg hevde at
    neger er et nøytralt ord. En bekjent ble noe snurt da jeg for å være "snill" omtalte ham som det som på den tiden var sett på
    som "gangbart", nemlig "afroamerikaner". Han holdt på å eksplodere og sa: "Jeg er da for fan ikke noen amerikaner og jeg
    betakker meg for å bli kastet i samme boks som de der tullingene! Jeg er norsk med nigeriansk far og norsk mor! Han hadde
    sterke reservasjoner mot at NRK skulle få lov til å definere hvem og hva han var!

    I dag bruker jo enkelte "melaninrik" men "alle vat jo at dette benyttes av folk langt til høyre i det politiske spekteret. Så dette er
    pokker ikke enkelt.
    Det ordet jeg gjerne ser man slutter å bruke er "avviker" for det er faktisk så negativt ladet at det ikke er snillt å bruke. Til nød
    kan det brukes om pedofile, men der går grensen for meg!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en grei sak fra klassekampen om kalvig-saken:


    – Det at jeg har tatt til motmæle i offentligheten etter å ha blitt erklært høyreekstrem, blir sett på som et større problem enn alvorligheten i selve beskyldningene mot meg, sier Anne Kalvig.

    10. juli sa hun opp sin stilling som professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Stavanger (UiS). I et oppsigelsesbrev som Klassekampen har fått innsyn i, oppgir Kalvig mobbing og trakassering som årsaken til at hun sier opp.

    Stavanger Aftenblad omtalte oppsigelsen i forrige uke.

    Kalvig skriver i brevet at hun i flere år har vært utsatt for en svertekampanje ettersom hun hevder at «objektiv og materiell virkelighet må ha forrang også på området kjønn» når man utarbeider regler og lovverk.

    – Én ting er meningsytringer. Noe annet er når man slår fast som forskning at jeg er høyreekstrem og hatkriminell, og det får leve videre på nettet, sier Kalvig.

    Navngir mobbere
    I oppsigelsesbrevet viser Kalvig til innlegg på sosiale medier som hun mener er rettet direkte mot henne. Samtidig beskylder hun flere navngitte personer for å være mobbere – inkludert kollega Elisabeth Lund Engebretsen, som er professor i kjønnsforskning ved UiS.

    I brevet anklages Engebretsen for å ha publisert en forskningsartikkel som identifiserer Kalvig som deltaker i en reaksjonær kampanje med koplinger til høyreekstreme miljøer.

    Det er ikke bare feil, men også dårlig forskningsskikk, ifølge Kalvig.

    – Engebretsen har systematisk overvåket Twitter-aktiviteten til kontoer som er tilknyttet identifiserbare kvinner, og påstår uten dokumentasjon at dette viser at vi er høyreekstreme og en fare for demokratiet, sier hun.

    Kalvig klaget derfor inn artikkelen for brudd på forskningsetiske retningslinjer. I klagebrevet, som Klassekampen har fått se, skriver Kalvig blant annet at «kapittelet framstår som ein politisk, hyperbolsk pamflett og ikkje forsking, og bryt med både personopplysningslova og forskingsetikken sine grunntesar om sanningsnorm og om å vera reieleg og ærleg».

    Klagesak ble avvist
    Kalvigs klage ble seinere avvist av dekanen på samfunnsvitenskapelig fakultet ved UiS. Den kom derfor ikke videre til Forskningsetisk utvalg (FEU) for videre behandling.

    – Det er en byråkratisk feil, men på et større nivå viser det at hele kunnskapsparadigmet er i ferd med å forvitre. Hvis man føler noen er høyreekstreme fordi man ikke liker argumentene deres, blir det ikke av den grunn sant, sier Kalvig.

    I en skriftlig uttalelse i forbindelse med klagebehandlingen bestrider Elisabeth Lund Engebretsen at klagerne er lett identifiserbare og at deres tilknytning til Twitter-kontoene hun har undersøkt, er offentlig kjent.

    Engebretsen påpeker også at artikkelen er gitt ut på et internasjonalt anerkjent vitenskapelig forlag, som en del av en antologi med to redaktører, hvorav én er professor ved UiS.

    I dekanens avslagsbrev konkluderes det med at «det ikke er mistanke om vitenskapelig uredelighet. [Artikkelen] bryter heller ikke på andre måter med forskningsetiske normer».

    – Ønsker å sensurere
    I en e-post til Klassekampen skriver Engebretsen at hun stusser over kritikken Kalvig retter mot henne.

    «Jeg finner det ellers underlig at Kalvig tilsynelatende ønsker å sensurere en kvinnelig (tidligere) kollegas forskningspublikasjon, gitt hennes generelle høye engasjement for ‘å la kvinner snakke’ og oppfordring til takhøyde for debatt om kjønn i akademia.»

    At Kalvig «er uenig og ikke anerkjenner kjønnsforskning som et vitenskapelig fagfelt, får stå for hennes egen regning», skriver Engebretsen videre. Hun viser ellers til sin tidligere uttalelse og dekanens avvisning av klagen.

    Engebretsens forklaring avfeies av Kalvig.

    – Jeg er også kjønnsforsker, men ingen tilhenger av skeiv teori. Jeg er heller ikke tilhenger av at kvinner skal være unntatt fra kritikk på grunn av sitt kjønn. Ingen har frikort for å sette fram usanne påstander. Akademikere har spesielt ansvar her, sier Kalvig.

    Kritisk til mediene
    På Kalvigs eget institutt ved UiS har tonen vært en annen. Både de nærmeste lederne og fagforeningen har ønsket å hjelpe henne, forteller hun.

    – Men det er ikke mulig, så lenge akademia, som institusjon, skyr denne debatten. Også redaktørstyrte medier har vært medløpere her, og vi har PFU-klager på tre medier til behandling nå, sier Kalvig og fortsetter:

    – Det er heller ikke mulig å fortsette videre når den øverste lederen, rektoren, går ut og beskylder meg for å være ekstremist.

    I en kronikk på nettstedet Khrono på kvinnedagen i år, utfordret Kalvig UiS-rektor Klaus Mohn til debatt om hvordan man kan sørge for «en faglig forankret forskningsdebatt der kvinner og menn deltar uten ytringsfrykt».

    I sitt tilsvar pekte Mohn henne ut som representant for ei ekstrem, marginal gruppe som driver med personangrep, mener Kalvig.

    Mohn navngir ingen i tilsvaret. Kalvig påpeker likevel at innlegget var en direkte respons på hennes tekst.

    – Når jeg kritiserer Mohns breiside mot oss i Khrono, er det fordi han setter oss i bås som dem «som hindrer opplyst ordskifte», når vi har tatt belastningen med å engasjere oss, sier hun.

    Rektorens uttalelser har vært medvirkende til at hun sa opp jobben, forteller Kalvig.

    Rektor avviser refs
    Klaus Mohn skriver i en e-post til Klassekampen at han har forståelse for at det er en stor påkjenning å stå i den harde debatten om kjønnsidentitet.

    Mohn legger til at han er oppriktig lei seg for at universitetet mister en viktig ressursperson med høy kompetanse og sterkt samfunnsengasjement.

    «Kalvig har ikkje blitt refsa av meg eller andre i UiS-leiinga for sine meiningar, eller for at ho tek del i samfunnsdebatten. Tvert om fortener ho honnør for sitt engasjement og ytringsmot. Samstundes rommar akademia og UiS eit mangfald av perspektiv og vitskaplege tilnærmingar, også til kjøn, og eg skal være rektor for dei alle», skriver han.

    Mohn understreker at hans kopling til saken er at han ble utfordret av Kalvig til å komme med innspill til hvordan man kan få en forskningsdebatt der alle kan delta uten ytringsfrykt.

    «Ytringsfridom er ein hjartesak for meg, og derfor ville eg ikkje skygge unna. Og mi oppleving er at debatten om kjønnsidentitet er prega av polariserte grupper med kompromisslause posisjonar, medan den store hopen kvier seg for å delta. Då går vi glipp av dei ulike synspunkta frå ein veldig stor og moderat majoritet. Ytringsrommet blir dermed mindre, og det er synd i ein viktig samfunnsdebatt.»

    ––––––––––––––––
    mitt syn på det hele er vel at rektorens svar – på artkikkelen vi alle er kjent med –, er ullent, og uproblematisk lar seg lese som at 1) diskusjonen er polarisert og utøves for det meste av ekstreme grupper, og 2) kalvig impliseres i en av disse gruppene (aka ekstrem). (det er vel kalvigs lesning.) det får så være, men det forundrer meg at ikke rektoren har brukt litt tid til å avklare 2), henimot at han ikke anser kalvig som ekstrem. for hva skulle vel den saklige ekstremitet bestå i?

    så får en selv gjøre seg opp en mening hvem som er ekstrem, ikke nødvendigvis i sine saklige standpunkter, men i måten de fører den såkalte samtalen på.

    tillegg:

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn