Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.246
    Antall liker
    298
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kalvig saken ovenfor: – Jeg er også kjønnsforsker, men ingen tilhenger av skeiv teori. Jeg er heller ikke tilhenger av at kvinner skal være unntatt fra kritikk på grunn av sitt kjønn. Ingen har frikort for å sette fram usanne påstander. Akademikere har spesielt ansvar her, sier Kalvig.

    Her er vi etter min mening rett inne i hvorfor det er blitt så polarisert og elendig debattklima : FRI definerte først hva skeiv teori skulle være, myndighetene kastet seg på med fulle kluter uten noen diskusjon om eventuelle konsekvenser, samtidig kastet helsevesenet seg på for fulle kluter. Så er vi her NÅ og er fullstendig overumplet av hvordan vi havnet i denne gjørma hvor alle driver å kaster påstander mot hverandre. God bedring til det Norske Hus, om det da står fortsatt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.783
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke lett å finne passende ord for å beskrive andre uten å være støtende.
    Pleier å holde meg på den sikre siden, peke og si du. Evt peke å si det menneske der/den skapningen hvis jeg forklarer for andre. det pleier å være relativt safe.
    Men når jeg tenker meg om kan jo det være støtende for de som ikke identifiserer seg som menneske, evt ikke tror de er en skapning.
    Kanskje best ikke å snakke til andre eller beskrive andre for å være på den sikre siden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et for jævlig samfunn vi er godt på vei inn i, når symbolfreaker får styre hva som er rett å mene og si, hvor en tillegges andre meninger og holdninger av den enkle grunn at en nekter å tilpasse seg den til en hver tid vedtatt riktige ordbruk. Og i tillegg opplever, som i dette tilfellet, at arbeidsgiver ikke reagerer MOT påtvunget holdningsensretting. Derimot løper de selv i flokk, uten evne til å tenke. Vi så det i den såkalte 'politivoldsaken', vi ser det her. Fragmenter av en innbilt virkelighet får styre.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    676
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    Kalvig saken med kollega som anmelder minner meg om det som skjer i statene
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kalvig saken ovenfor: – Jeg er også kjønnsforsker, men ingen tilhenger av skeiv teori. Jeg er heller ikke tilhenger av at kvinner skal være unntatt fra kritikk på grunn av sitt kjønn. Ingen har frikort for å sette fram usanne påstander. Akademikere har spesielt ansvar her, sier Kalvig.
    […]
    skeiv teori er vel det som i snåsa omtales som queer theory (arrester meg om jeg tar feil.) vi har vel fått smakebiter…


    Queer theory is the perspective that questions the perception that cisgender and heterosexual identities are in any sense “standard.” It revisits such fields as literary analysis, philosophy, and politics with a “queer” approach.[1]

    Queer theory is a field of post-structuralism that emerged in the early 1990s out of queer studies (often, formerly, gay and lesbian studies) and women's studies.[2] The term “queer theory” can have various meanings depending upon its usage, but has been broadly associated with the study and theorisation of gender and sexual practices that exist outside of heterosexuality, and which challenge the notion that heterosexual desire is 'normal'.[3] Following social constructivist developments in sociology, queer theorists are often critical of what they consider essentialist views of sexuality and gender. Instead, they study those concepts as social and cultural phenomena, often through an analysis of the categories, binaries, and language in which they are said to be portrayed.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.805
    Antall liker
    13.296
    Jeg blir varm om hjertet når jeg ser hva landts øverste akademiske skikt til tider klarer å varte opp med. Vi har vel ikke kommet dit ennå at vi også har professorater i einedomsmeglig selv om man kan studere det på universitetet?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    9.860
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Den dagen er neppe veldig nært forestående.

    Så, ein vakker dag, altså, vil vi få analysar av språkbruken og taktikkane til desse som rir på ryggen til minoritetsgrupper for å skaffe seg fordelar.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    mye av problemet finner vi i denne sentensen, som vel ikke gir mye mening ved nærmere lesning.
    Nei, den gir ikke mye mening om du forstår "å skifte kjønn" som å endre fertil mann til fertil kvinne eller omvendt, men det er det jo ingen som mener. Det handler om politikk, rettigheter og anerkjennelse, og da er «bør» riktig ord.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, den gir ikke mye mening om du forstår "å skifte kjønn" som å endre fertil mann til fertil kvinne eller omvendt, men det er det jo ingen som mener. Det handler om politikk, rettigheter og anerkjennelse, og da er «bør» riktig ord.
    Det er jo også en grunn til at noen ikke sier nettopp "å skifte kjønn", men å undergå "kjønnsbekreftende behandling". Det er ingen som tror man blir en biologisk kvinne av å bruke testosteronblokkere og østrogen, men det er allikevel noen som omtaler transkvinner som kvinner fordi det er aksepterende og inkluderende.
    Jeg tror heller ikke man hadde fått videre behandling i det offentlige om man led av vrangforestillinger som gikk på at man kunne bli en biologisk kvinne.

    Når det gjelder Kalvig syns jeg det er litt artig at hun sier seg utsatt for mobbing, samtidig som hun motsetter seg å bruke foretrukket pronomen på transpersoner. I mine øyne er bevisst feilkjønning også mobbing. Minst. Eller kanskje mer trakassering.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.343
    Antall liker
    9.241
    Ja vi lever i en tid der det er veldig viktig å bruke de riktige ordene ellers så er det ut. Ikke bare i denne debatten men sånn generelt. Vi kan ikke ha folk rundt oss som sier noe vi ikke liker.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.343
    Antall liker
    9.241
    Det er jeg enig i men det er en hårsårhet der ute i de fleste debatter synes jeg og folk må veie ordene sine nøye og helst bruke noen av disse fancy nyordene ellers så har man noen på skulderen med en gang. Tenker ikke først og fremst i denne debatten men sånn generelt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.902
    Antall liker
    26.777
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    I Sverige når jeg vokste opp var det veldig vanligt att alle hade nått typ av smek navn, det var pikken, gorren, fyll, runken (han hette Rundqvist) mm obskure kalle navn uten att noen tok sig illa vid av det, tvilsomt idag:unsure:
    Og så var det våres eneste svarte mann som selv kallte sig N Leo:eek: en morsom episode var på en golf runde når han drog en drive långt åt helvete inn i skogen og konstaterte att så långt har ingen vit man varit tidligere
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg skulle gjette kunne jeg tenkt at Runken ikke ville likt å bli kalt Runken av han som prøvde å sjekke opp dama hans… Kontekst teller :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.169
    Antall liker
    9.495
    I Sverige når jeg vokste opp var det veldig vanligt att alle hade nått typ av smek navn, det var pikken, gorren, fyll, runken (han hette Rundqvist) mm obskure kalle navn uten att noen tok sig illa vid av det, tvilsomt idag:unsure:
    Og så var det våres eneste svarte mann som selv kallte sig N Leo:eek: en morsom episode var på en golf runde når han drog en drive långt åt helvete inn i skogen og konstaterte att så långt har ingen vit man varit tidligere
    Skal kanskje være glad for at det ikke er slike kallenavn lenger.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.477
    Antall liker
    4.291
    Torget vurderinger
    10
    Kjetil Rolnes:

    Godt av Kristian Gundersen om økningen av orwellsk nytale i norsk debatt, ikke minst om kjønn:
    "De tydeligste eksemplene på en tro på at språket former virkeligheten er fra LGBTQIA-ideologi. Man sier for eksempel at «transkvinner er kvinner». Vi kan naturligvis bli enige om å behandle transkvinner som kvinner, og kanskje er det en god ting, men det endrer ikke virkeligheten. Transkvinner er transkvinner.
    Det er også underlig at denne språklige insisteringen passer dårlig med at de samme ideologer snakker om et flytende kjønn, «alle kjønn», når det passer dem.
    Slikt kalles hos Orwell «dobbelttenkning» – evnen til å holde to helt motstridende tanker i hodet samtidig slik at man forledes til å tro at begge er sanne. Da kan ethvert politisk mål argumenteres for, eventuelt snus, og kritisk og logisk tenkning blir umulig.
    Kanskje lengst i å ville stjele språket går transbevegelsen. Christine Marie Jentoft [rådgiver i Foreningen Fri] mener vi bør tilpasse oss et eget språk basert på minst 53 nyord bestemt av bevegelsen. Skeiv ungdom skilter med et ytterligere tilfang. Dette kaller de «rosa kompetanse». Ordet «kompetanse» tilslører at det er snakk om kontroversielle synspunkter.
    Ifølge kjønnsforsker Elisabeth Stubberud er språkforbrytelser alvorlige: «Når noen nekter å bruke rett pronomen, er det en form for voldsutøvelse.» Det kan være mange «rette» pronomen, ikke bare hun, han og hen, men også they, zie, xe og ey.
    Stubberud visker her språklig sett ut skillet mellom vold og ord. Dette passer med den systematiske nytolkningen av ordet «utrygg». I debatten rundt Linnébenken i botanisk hage ble det hevdet at den skapte en «utrygg atmosfære». Direktøren for hagen uttalte at «vi skal ta tilbake tryggheten i parken». Er benken snekret av råtne bord? (...)
    Orwell forgriper overvåkingssamfunnet når diktatoren «Storebror» følger folks nytale elektronisk, men Richard Dawkins har pekt på at den moderne kulturkrigen er farlig fordi vi ikke lenger har et felles språk. Han sier: «Nei vi er ikke redde for Storebror eller Stasi, vi frykter hverandre.»"



    Mvh.
    SAL
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    9.860
    Sted
    Interiore Simplicitate
    «Når noen nekter å bruke rett pronomen, er det en form for voldsutøvelse.»

    Som f.eks. i artikkelen linket tidigere i tråden hvor Anne Kathrine Kalvig konsekvent omtales som "han".
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nei, den gir ikke mye mening om du forstår "å skifte kjønn" som å endre fertil mann til fertil kvinne eller omvendt, men det er det jo ingen som mener. Det handler om politikk, rettigheter og anerkjennelse, og da er «bør» riktig ord.
    som du sier, det er det jo ingen som mener, heller ikke jeg, så hvorfor tillegge meg en slik lesning.

    poenget er hva du sier i konsekventen og konteksten for utsagnet ditt.

    Dr Dong skrev:
    hva altså simone avslørte var i stor grad en ideologi som overså at sosialt kjønn ikke kan reduseres til biologisk kjønn. hva som er så problematisk ved dette, fatter jeg ikke. det er vel et skille kalvig ikke har noe problem med.

    Harry Stoteles: Jo, slik jeg leser Kalvig er det nøyaktig dette hun har et problem med. Hun mener det ikke bør være mulig å skifte kjønn, fordi det ville innebåret at kjønn kun er et sosialt fenomen

    du bør kanskje forklare hva det hele innebærer litt bedre

    –––––––
    jeg skrev følgende i en annen sammenheng, men som angår det samme, som tilsvar på det som siteres:
    :
    «Det jeg ikke skjønner meg på er den forenklete framstillinga av begrepet kjønn hun opererer med i sine debattinnlegg. Kjønn er bare biologi.

    men det er jo en følge av hva som debatteres, og ikke et generelt standpunkt hun har. ingen kvinnesakskjempere har noen gang avskrevet skillet mellom biologisk og sosialt kjønn; det er jo deres politiske eksistensdistinksjon. å si at de ikke akter denne blir bare feil, okke som. men du kan finne en løsning på det hele i det du omtaler som kjønnets sekkebetegnelse. men det er da en sekk som inneholder alt mulig fra det biologiske kjønnet til egen definering av hva en føler seg som. det sier seg selv at en må opprettholde distinksjonene, og ikke snakke sekk. gjør en det, så kommer en ikke av flekken. og noe av problemet med transeaktivismens retorikk, er jo nettopp at de vil avskaffe det biologiske kjønnet som relevant politisk kategori; det lar seg rett og slett ikke opprettholde når kjønn blir selvdefinering. det er nettopp for å argumentere mot dette standpunktet – som du selv karakteriserer som absurd – at en må insisterer på det biologiske kjønnet. sosialt kjønn i den tradisjonelle betyding fra simone, er ikke et problem her, og blir derfor heller ikke problematisert. og tanken om at kjønn er et slags kontinuitetsgreie, blir nå kjørt frem som argument mot det binære. ingen vil vel hevde at kjønn, sosialt forstått som de tradisjonelle kjønnsroller, eller forestillinger vi har av det som er kvinnelig/mannlig, kan være en form forestillinger på en kontinuitetsakse, akkurat som som svart og hvitt bare er ekstremer i en kontinuerlig overgang. når slutter det ene, og når begynner det andre? hvor er markøren? men biologien sitt kjønnsbegrep med grunnlag i reproduksjonen, den har en slik markør. biologisk kjønn er ingen kontinuerlig greie. det er derfor heller ikke tilfeldig at transeaktivister snakker om kontinuerlige overganger i det biologiske kjønn. siden de ikke helt kan bortdefinere det, så må de omdefinere det. jeg tror ikke de har den biologiske vitenskap med seg der.

    som sagt; kalvigs argumentasjon er medbestemt av hvem hun diskuterer med, og ikke uttrykk for en biologisk fundamentalisme, som du ser ut til å veve henne inn i. gamle kvinnesaksaktivster som ikke går med på at kjønn nå plutselig er en selvdefinert identitet, blir altså kjeppjaget av transeaktivistene som TERFere. dette er konteksten en må ta utgangspunkt i. å argumentere mot en ekstrem og fundamentalistisk posisjon er ikke det samme som at en selv må innta en ekstrem og fundamentalistisk posisjon. det er der, slik jeg ser det, at du går feil i din karakteristikk.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    skrivefør mann, denne bjørn. viktige syn på debatten, som rektoren ved uis ville holde seg unna:

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    som du sier, det er det jo ingen som mener, heller ikke jeg, så hvorfor tillegge meg en slik lesning.
    Fordi du skrev:
    det fins ingen mulighet til å skifte biologisk kjønn. dette «bør» er på feil plass. det antyder at vi kan velge, noe som ikke er mulig i følge biologien. men la oss anta at det ikke var det biologiske kjønn en skulle skifte, men en slags diffus ting mellom endring av hormoner, kjønnsorganer til selvdefinert opplevelse; at konsekvensen skulle bli at kjønn da kun er et sosialt fenomen (aka sosialt konstruert), gjør at hele den biologiske delen forsvinner som dugg for solen, eller også gjør den biten til en sosial konstruksjon.
    Dette forstod jeg som en reduksjon av "kjønn" til "biologisk kjønn". Det du svarte på var min kryptiske setning "hun mener det ikke bør være mulig å skifte kjønn", men jeg sa jo "kjønn" og ikke "biologisk kjønn". Sistnevnte definerte du i etterkant som:
    relatert til reproduksjon. er ikke det basic?
    Men samme det. Poenget mitt egentlig ikke så komplisert. Når jeg skriver at hun mener det ikke "bør" være mulig, er det fordi hun insisterer på at kjønn er primært en biologisk kategori. Om en da hadde ansett det som mulig å skifte kjønn, måtte en også antatt en ontologi der enten det biologiske ikke lenger spiller noen rolle, eller der biologiske kategorier i prinsippet er foranderlige eller ikke-absolutte. Jeg er enig med deg i at det biologiske spiller en rolle, derfor er det ingen gode grunner til å tenke at en kvinne kan bli til en mann, eller omvendt, på alle tenkelige vis. Men som vi også er enig om, er biologiske kategorier i prinsippet foranderlige og ikke-absolutte, det er en konsekvens av evolusjonsteorien. I tillegg er biologien som vitenskap et forsøk på å beskrive sammenhenger i det mest komplekse systemet vi vet om – den kommer nødvendigvis til kort om den prøver å være definitiv.
    som sagt; kalvigs argumentasjon er medbestemt av hvem hun diskuterer med, og ikke uttrykk for en biologisk fundamentalisme, som du ser ut til å veve henne inn i. gamle kvinnesaksaktivster som ikke går med på at kjønn nå plutselig er en selvdefinert identitet, blir altså kjeppjaget av transeaktivistene som TERF. dette er konteksten en må ta utgangspunkt i. å argumentere mot en ekstrem og fundamentalistisk posisjon er ikke det samme som at en selv må innta en ekstrem og fundamentalistisk posisjon. det er der, slik jeg ser det, at du går feil i din karakteristikk.
    Joda, jeg ser det poenget, men jeg mener samtidig at det er et argument for å tenke kjønn som en foranderlig biologisk kategori, der "biologi" forstås som den kroppen en pusser tennene på og sykler til jobben med, den vitenskapen som beskriver genus osv., og det som på en eller annen måte opplever ens egen kropp. Dersom vi avviser at biologi innbefatter opplevelsen av å ha/være en kropp, så avviser vi en viktig del av biologien. Jeg tenker ikke det er fundamentalistisk, ekstremt eller ekstremistisk, men er en litt gammeldags måte å tenke på i forhold til moderne biologi.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    kjønn som en foranderlig biologisk kategori, der "biologi" forstås som den kroppen en pusser tennene på og sykler til jobben med, den vitenskapen som beskriver genus osv., og det som på en eller annen måte opplever ens egen kropp. Dersom vi avviser at biologi innbefatter opplevelsen av å ha/være en kropp, så avviser vi en viktig del av biologien. Jeg tenker ikke det er fundamentalistisk, ekstremt eller ekstremistisk, men er en litt gammeldags måte å tenke på i forhold til moderne biologi.
    dette er jo et kjempeproblem, og bare forsterker at en ikke snakker om det samme. det du her gjør er jo å si at opplevelsen av kroppen – hvilken kropp? –, er en del av biologien, og da er det vel nesten mulig å hevde at transeaktivistenes selvdefinering inngår som del av et slikt «biologisk» kjønn. eller tar jeg helt feil her?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    dette er jo et kjempeproblem
    Oppriktig litt usikker på hva du mener her, om det er et flott filosofisk problem eller om det er «krise» på en eller annen måte. Jeg synes det er det første, i alle fall.

    det du her gjør er jo å si at opplevelsen av kroppen – hvilken kropp? –, er en del av biologien
    Ja, i alle fall på én måte er det det, så lenge vi ikke henfaller til substansdualisme. Opplevelsen må jo «bo» et sted, og det stedet må vel være i kroppen, om det er elektriske signaler i hjernen eller noe mer systemisk.

    da er det vel nesten mulig å hevde at transeaktivistenes selvdefinering inngår som del av et slikt «biologisk» kjønn
    Jepp, det er det som er konsekvensen og det er derfor jeg synes det skurrer når man prøver å skille ut det «biologiske» som noe mekanisk og materielt til forskjell fra alt mulig annet. Jeg prøver ikke å benekte at det er nyttig å forholde seg til vitenskapelige disipliner eller begrepsmessige kategorier sånn i hverdagen (til fest óg), men det er fryktelig interessant at biologien ikke helt kan innfri når det gjelder å formulere et skille mellom kropp og «det andre».
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.477
    Antall liker
    4.291
    Torget vurderinger
    10
    Endelig litt fornuft, Lia Thomas utestengt fra å delta i kvinneidrett!
    372065876_266344863019290_8226331728430565484_n.jpg

    Nå gjenstår det bare å gi medaljen til Riley Gaines som skulle hatt den!

    Mvh.
    SAL
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    9.860
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Endelig litt fornuft, Lia Thomas utestengt fra å delta i kvinneidrett!
    Vis vedlegget 951083

    Nå gjenstår det bare å gi medaljen til Riley Gaines som skulle hatt den!

    Mvh.
    SAL

     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.477
    Antall liker
    4.291
    Torget vurderinger
    10
    Kjetil Rolness:
    Kansellering på komi-nivå, av Kulturhuset i Oslo. To personer som angrer på kjønnsskifte får ikke fortelle sine historier, uten at en person som er fornøyd med kjønnsskrifte, også får delta. Det er ikke arrangøren som krever dette, men stedet som leier ut lokalet. Nå har Kulturhuset stoppet foredragskvelden, mot arrangørens vilje.
    Dette er like koko som om noen skulle stoppet et arrangement der to kvinner forteller om å angre abort, fordi ingen som var glad for å ta abort, var inkludert. Og selvsagt ville ikke Kulturhuset gjort dette i det omvendte tilfelle. Folk som angrer på transisjon, eller er kritisk til det, blir ikke invitert til noe arrangement der transpersoner og deres "allierte" setter agendaen. Og arrangementet på Kulturhuset var ikke noen debatt engang, så Kulturhusets krav om "balanse" blir bare søkt og tullete. Men sier mye om hvordan hvem som har makt over debattkulturen i denne saken.



    Mvh.
    SAL
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    938
    De viser ofte til spørre-undersøkelser som fremstiller det resultat at svært få angrer på kjønn-skifte-operasjon. (1-2 % )
    Slike undersøkelser er neppe helt optimal og konklusiv, Det ligger langt inne å innrømme at en endelig og alvorlig operasjon var et mistag og at man angrer.
    Jeg tror feilprosenten her kan være betydelig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    9.860
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kjetil Rolness:
    Kansellering på komi-nivå, av Kulturhuset i Oslo. To personer som angrer på kjønnsskifte får ikke fortelle sine historier, uten at en person som er fornøyd med kjønnsskrifte, også får delta. Det er ikke arrangøren som krever dette, men stedet som leier ut lokalet. Nå har Kulturhuset stoppet foredragskvelden, mot arrangørens vilje.
    Dette er like koko som om noen skulle stoppet et arrangement der to kvinner forteller om å angre abort, fordi ingen som var glad for å ta abort, var inkludert. Og selvsagt ville ikke Kulturhuset gjort dette i det omvendte tilfelle. Folk som angrer på transisjon, eller er kritisk til det, blir ikke invitert til noe arrangement der transpersoner og deres "allierte" setter agendaen. Og arrangementet på Kulturhuset var ikke noen debatt engang, så Kulturhusets krav om "balanse" blir bare søkt og tullete. Men sier mye om hvordan hvem som har makt over debattkulturen i denne saken.



    Mvh.
    SAL
    Husk at det kommer fra Kjetil Rolness og derfor kan avskrives uten videre sermoni da mannen er både upresis og uten empati. 😏
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.477
    Antall liker
    4.291
    Torget vurderinger
    10
    Galskap på høyt plan, dette blir bare verre og verre!

    Mvh.
    SAL
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det totalitære samfunn, når de rette ord forlanges brukt, når de "riktige" meninger er det eneste som godtas, når berøringsangst medfører sensur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn