Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Litt mer om identitetspolitikk, denne gangen fra Esben Esther.

    Har transliv noen betydning?
    I mediene går det en debatt som går så langt som å si at vi ikke finnes. Ulike grupper fra ulike miljøer har gått i en hellig (?) allianse som benytter alles selvfølgelige ytringsfrihet til ytringer egnet til å skape angst, depresjon, selvskading og det som verre er.

    Det offentlige ordskiftet rammer hundrevis helt personlig. Hvem kan føle seg velkommen i en kultur der nettopp din opplevelse av deg selv gjøres til gjenstand for hensynsløs offentlig debatt?

    Det er forståelig at mange får engstelige og forvirrede tanker og kommer med skadelige ytringer og utredninger, ettersom de finner det uforståelig at noen kan oppleve kjønn på annen måte enn tissen skulle tilsi.
    Nå er det likevel slik at tissen verken har styrings- eller vetorett i livene våre, bortsett ifra når vi må på do.

    Å bli gjort mentalt syk og fratatt evnen til å vite hvem du er, trenger i utgangspunktet ikke være noen tiltenkt fordømmelse fra kulturens side, men effekten er fordømt ubehagelig og dypt krenkende.

    «Diskriminering er å nekte enkeltpersoner og/eller grupper den likebehandling de ønsker», sa sosialpsykologen Floyd Henry Allport i 1954.

    Personer som opplever kjønnsinkongruens, ønsker å bli tatt på alvor og bli trodd på at de faktisk vet hvem de er, og få den behandlingen de ønsker. Det får vi ikke.

    Alle ønsker at helsetilbud skal utvikles av fagfolk og brukere. Her i Norge har alle som måtte være interesserte stemmerett.
    Personer som opplever kjønnsinkongruens, ønsker samme respekt fra samfunnet som andre har. Det har vi ikke.
    Personer som opplever kjønnsinkongruens, ønsker å justere kroppene sine slik at de blir bedre å bo i. Det er det bare noen som får.
    Personer som opplever kjønnsinkongruens dør mer enn andre, mye fordi de ikke blir godt møtt verken i kultur eller helsevesen.
    Vi, brukerne, har rikelig grunn til å kjenne at våre liv ikke betyr noe.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Christian Lomsdalen i HEF:


    Et samfunn der transfolk er synlige er et sunt samfunn
    Dagen i dag er transsynlighetsdagen. Dagen har vært markert siden 2009 for å synliggjøre mennesker som bryter med vedtatte normer for kjønnsuttrykk, da først og fremst transpersoner.

    For mange av oss er transfolk noe nytt og uvant. Hvor kommer de fra? Hvorfor ble de brått så synlige? Er trans en ungdommelig motedille? Noe som smitter over nettet?

    Svaret er faktisk veldig enkelt: Det finnes mennesker som opplever at deres kjønnsidentitet ikke er den samme som den kjønnsidentiteten de ble tildelt ved fødselen.

    Disse menneskene til alle tider har vært der, selv om de har blitt hardt straffet av lovverk og omgivelser. Dette tyder på at trans ikke er et påfunn eller en trend, men noe som er dypt rotfestet.

    Forfølgelsen av transfolk har gjort at de gjerne har levd i skjul, i samfunnets skygger og i sine egne undergrunnskulturer. Slik andre som har måttet leve i frykt for en politimann eller en knyttneve fra en forbipasserende også har måttet gjøre.


    Som sagt: Det er ikke noe nytt ved transfolk. Det som derimot er nytt, er at transfolk har fått en sentral rolle i en pågående kulturkrig.

    Fra Kreml til Mar-a-Lago males det et bilde av transfolk som en skummel, undergravende kraft som vil velte ikke bare tradisjonelle normer for seksualitet og familieliv, men selve ideen om kjønn.

    Det brukes resirkulerte argumenter mot homofile, som «tenk om det er en homo i dusjen!» eller «homoer er ute etter barna dine».

    Men transfolk har vist seg å ha en samlende kraft som det mer tradisjonelle homohatet ikke lenger har. For å sitere forfatteren Oda Rygh: «Det finnes ikke en eneste ekstremistisk retning som ikke har transfobi som kjerneverdi nå».

    Antitrans-aktivisten Posie Parkers (hvis egentlige navn er Kellie-Jay Keen-Minshull) nylige turné i Australia er som et veikart over utviklingen. Parker er en helt for mange transkritikere, hvorav mange regner seg som feminister.

    Parker har forresten tidligere gjestet Norge, da på nettstedet Steigans Mot dag-konferanse i 2019, der hun delte talerstol med ikke mindre enn tre bidragsytere til Putins propagandakanal Russia Today. Samt antitrans-aktivisten Tonje Gjevjon.

    Parkers turné i Australia har vakt mye oppsikt, ikke minst fordi hun ved en av sine taler fikk støtte fra marsjerende, heilende nynazister. Mange har forsøkt å forsvare Parker ved å (med rette) påpeke at hun ikke kan holdes ansvarlig for hvem som dukker opp på markeringene hennes.

    Parker takket sine forsvarere ved å dele talerstol med Pauline Hanson, en politiker kjent for sine utspill mot abortrettigheter, vaksiner og minoriteter (som da hun forsøkte å få sin megler til å nekte å selge huset hennes til muslimer).

    Og som for å gjøre veikartet over transkritikken komplett tvitret Harry Potter-forfatteren J.K. Rowling støtte til Parker.

    Siden 2016 har det vært lov å endre juridisk kjønn i Norge. I januar i år hadde kun 2005 personer benyttet seg av muligheten. Så fins det transfolk som ikke har benyttet seg av den, men samme hvordan man snur på tallene er dette en liten minoritet.

    Denne minoriteten scorer dårligere enn majoritetsbefolkningen, og andre skeive, på nær alle statistikker. I en levekårsundersøkelse publisert av BUFDIR i 2021 scorer transfolk lavere enn andre når det gjelder arbeidsevne og psykisk helse, inkludert flere selvmordsforsøk enn andre grupper.

    Transpersoner utsettes for trusler om direkte vold og trakassering. Mer enn hver tredje transperson rapporterte om å ha blitt tvunget til å utføre seksuelle handlinger.

    Disse utsatte, få menneskene er forventet å ikke bare møte en vegg av hets og hat, latterliggjøring og urgamle vitser («jeg identifiserer meg som …») De er også forventet å «ta debatten» om de nesten daglige «bekymrede» innleggene i aviser som holder et sobrere språk, men som likevel utmaler deres eksistens som et problem.

    Eller tryller transfolk om til representanter for en «ideologi», slik folk som vil utmale for eksempel muslimer og jøder uten å beskyldes for rasisme har tryllet muslimer om til representanter for «ideologien islam».

    Jeg skulle til å si at vi ser resultatet, men saken er snarere at vi ikke ser resultatet.

    For transfolk trekker seg unna det offentlige rommet, de resignerer. Vi som har fulgt med samfunnsdebatten har sett mønsteret før, særlig med de unge muslimske kvinnene som har stukket hodet fram, men måtte trekke det tilbake når hetsen og truslene ble for mange.

    Derfor markerer Human-Etisk Forbund, som kjemper for alles rett til å ta egne valg i livet, transsynlighetsdagen.

    Vi trenger transsynlighetsdagen fordi transfolk ikke skal måtte bli usynlige. Fordi et samfunn der transfolk er synlige er et sunt samfunn: Et samfunn som er åpent for det mangfoldet som menneskeslekten bærer i seg.

    For oss er kamp for transpersoners rettigheter og deres synlighet humanisme i praksis.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Men poster vel slikt fordi det nå nærmest er blitt kontroversielt å hevde at det bare er biologiske kvinner som kan føde barn.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Antar det er derfor man bruker termer som "people with the capacity for pregnancy" og "menstruating people" i høyere politiske kretser når typiske kvinnesaker diskuteres for tiden. Mange av oss syns slikt er utrolig tåpelig.


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mange av oss syns det er uredelig med den slags stråmannsargumentasjon for å spre hva nå enn det er man prøver å spre også. Det er ingen transpersoner som ikke tror eller skjønner at bare biologiske kvinner kan bli gravide.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Mange av oss syns det er uredelig med den slags stråmannsargumentasjon for å spre hva nå enn det er man prøver å spre også. Det er ingen transpersoner som ikke tror eller skjønner at bare biologiske kvinner kan bli gravide.
    Hvorfor ønsker man å endre språket da, hvis dette er stråmannsargumentasjon?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Det man gjør er å meisle vekk bit for bit av kvinners identitet for å tilfredstille en ørliten minoritet. De fleste kvinner vil omtales som kvinner, ikke "a person who menstruates" eller "a person capable of pregnancy", spesielt når man diskuterer tradisjonelle kvinnesaker. Til spørsmålet over så endrer man språket slik at menn også kan føde barn. Denne har vel aldri blitt vært mer aktuell.

    1680525059944.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har aldri forstått dette hatet mot de som er anderledes. Det spiller da ingen verdens rolle hva slags kjønn personen du har som nabo eller venn har.
    Jeg tror det viktigste er at alle bare må forstå at det bare finnes to kjønn, og at menn ikke kan bli kvinner. Også noe med trans-agendaen om å rekruttere og groome små barn til å bli trans og ta hormoner og operere seg før de blir kjønnsmodne. Også er det veldig mye woke for tiden også. Fæle greier alt sammen, og det må bekjempes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror det viktigste er at alle bare må forstå at det bare finnes to kjønn, og at menn ikke kan bli kvinner. Også noe med trans-agendaen om å rekruttere og groome små barn til å bli trans og ta hormoner og operere seg før de blir kjønnsmodne. Også er det veldig mye woke for tiden også. Fæle greier alt sammen, og det må bekjempes.
    Jeg greier bare ikke å engasjere meg i dette her. Mitt anarkistiske gen gjør meg totalt likegyldig i hva andre driver med så lenge ikke de skader eller plager andre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    tror ikke den der gærning conventionen er representativ for dagens klima, det er heldigvis veldig få som er for å utrydde transfolk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er iallfall mørke krefter på frammarsj flere steder for tiden, og av en eller annen grunn har transpersoner blitt den nye syndebukken. Kanskje fordi mange er lett synlige og easy targets.


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rowling, denne gangen med pedagogiske teskjeer.
    Har du sett den selv?
    Jeg så de første 7 minuttene.

    Og det som gjør Rowling transfobisk er altså at hun har sagt "biologisk kjønn" finnes - og det bruker de jo en haug med tull i videoen på å si at absolutt alle er enig i det. Men så blir hun transfobisk - fordi hun ikke har sagt at kjønnsidentitet finnes. Og da blir jo transene ekskludert.

    Opplys meg gjerne om det kommer noe mer interessant etter 7 minutter - men om dette er team så er jo dette igjen en klassiak Woke - om du ikke ropende støtter all ekstrem LQBT politikk - så er du transfob.

    Legger inn en liten kommentar her: Det blir sagt i videoen at transmenn ikke trenger kvinnerettigheter men menns-rettigheter. Hva tenker du om feks fødselsrettigheter, brystkreftscreening, gynekologstimer, vevsprøver og andre ting som vi gjerne forbinder med kvinner. Skal de miste disse rettighetene?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har aldri forstått dette hatet mot de som er anderledes. Det spiller da ingen verdens rolle hva slags kjønn personen du har som nabo eller venn har.

    Nå tror jeg faktisk at det ikke er så mange som "hater". Det å "riste på hodet" eller "stille spørsmål ved" eller "smile/le av" de mest outrerte
    utslag av denne debatten er faktisk ikke "hat"! Men når menn som har skiftet kjønn går hen og saksøker legekontoret fordi legen ikke finner det nødvendig med en graviditetstest i forbindelse med en helsesjekk går det faktisk over alle støvleskaft! Dette skjedde selvsagt i Amerikalandet. Jeg aner ikke om det har falt dom i saken. Men det har vært referert til en del slike saker i media. Selvsagt er det et veldig lite mindretall som er så outrerte at de lager oppstyr om slikt, men de ødelegger dessverre veldig mye. Hvilket er sterkt å beklage. Hva angår naboer og venner så er det kun en ting som betyr noe og det er hvorvidt de er OK, greie og hyggelige! Er de ikke det vil de ganske enkelt ikke være mine venner. Er det snakk om naboer så vil jeg ikke gidde å omgås dem hvis ikke de er OK folk, enkelt? Mulig jeg er veldig gammeldags, men jeg (gift mann) har ingen planer om å ligge med hverken naboer eller venner, og hverken homofili eller kjønnsdysfori /kjønnsinkongruens er smittsomt så vidt jeg vet, så derfor plager det ikke meg! Så hvorfor skulle man gå rundt å hate? Joda tullinger /"profesjonelle hatere" finnes, men de er ikke mange. Så at det er så mye hat har jeg litt vondt for å være med på. At "folk" mer eller mindre bevisst stirrer/glaner og ikke skjønner bæret når de støter borti de mest outrerte personene som nærmest MÅ kle seg/oppføre seg slik at de blir lagt merke til er IKKE hat, ikke nødvendigvis i alle fall, det er mere overaskelse/sjokk over hva de ganske uforberedt møter på gata.
    De som samler kompisene sine og bevisst går ut for å banke opp folk som er "anderledes" kan nok samles i gruppen "hatere" og helt utvilsomt slike som skyter vilkårlig inn i utesteder der homofile og andre marginale grupper samles. Men hvor mange er det som gjør slikt?
    Og i hvor mange tilfeller skyldes slik oppførsel psykiatriske forstyrrelser? Jeg har ikke svar på dette, men min oppfatning er at folk flest
    egentlig gir fan og ikke skjønner så mye av det hele og heller ikke ønsker å bry seg. Og det er faktisk ikke det samme som "hat".
    Edit: For å glede Poirot er alle linjeskift/avsnitt kuttet ut da han tydeligvis fortrekker å lese slik!
     
    Sist redigert:

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    ^
    Du har en del å gå på når det gjelder bruk av linjeskift. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det viktigste er at alle bare må forstå at det bare finnes to kjønn, og at menn ikke kan bli kvinner. Også noe med trans-agendaen om å rekruttere og groome små barn til å bli trans og ta hormoner og operere seg før de blir kjønnsmodne. Også er det veldig mye woke for tiden også. Fæle greier alt sammen, og det må bekjempes.

    Hvorvidt menn kan bli kvinner er mest et definisjons spørsmål. Pr. i dag er ikke medisisk teknologi helt der at dette er noe som kan
    gjennomføres 100%. Men igjen dette er ikke noe som angår meg så engasjementet er ikke voldsomt. Noen vil kanskje mene at det er greit mens andre vil kritisere mitt manglende egasjement. Og jeg gir uansett fan!

    Men jeg er faktisk av den oppfattning av at man skal være "noe forsiktig" med unge og barn. Man kan ta feil og da vil konsekvensene for den involverte bli dramatiske! Det snakkes om at gutter ikke har en hjerne som er helt utviklet før de er rundt 24 år og at de derfor kanskje ikke burde få førerkort før de er 24 år. Men at de skal begynne hormonbehandling og gjennomgå kirurgisk behandling for å bli jenter før de er kjønnsmodne skal liksom være helt greit? Jeg er "litt undrende".

    Når det gjelder det med at det er flere enn 2 kjønn vil jeg bare påpeke det litt "selvmotsigende" i at gutter/menn som endrer kjønn faktisk forlanger å bli oppfattet som og behandlet som "kvinner", og det samme med jenter/damer som bytter til gutt/mann og som forlanger å bli behandlet/oppfattet som gutt/mann. Hvordan blir det "søttogførti" kjønn av dette? De har jo bare byttet gruppe! Fortsatt 2 grupper!
    I all ærlighet må det vel innrømmes at siste avsnitt er et resultat av min lille personlighetsforstyrrelse som fører til at jeg elsker å
    kverrulere "just for the sake of it!" ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Til det med brystkreft så er det faktisk noe som også rammer mannemenn! Få er klar over det så ofte har det kommet langt før det oppdages. Men oppdager dere ( 99% av folket her er vel hankjønn? ) kuler i brystet så løp til legen så fort som fan!
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har du sett den selv?
    Jeg så de første 7 minuttene.

    Og det som gjør Rowling transfobisk er altså at hun har sagt "biologisk kjønn" finnes - og det bruker de jo en haug med tull i videoen på å si at absolutt alle er enig i det. Men så blir hun transfobisk - fordi hun ikke har sagt at kjønnsidentitet finnes. Og da blir jo transene ekskludert.

    Opplys meg gjerne om det kommer noe mer interessant etter 7 minutter - men om dette er team så er jo dette igjen en klassiak Woke - om du ikke ropende støtter all ekstrem LQBT politikk - så er du transfob.

    Legger inn en liten kommentar her: Det blir sagt i videoen at transmenn ikke trenger kvinnerettigheter men menns-rettigheter. Hva tenker du om feks fødselsrettigheter, brystkreftscreening, gynekologstimer, vevsprøver og andre ting som vi gjerne forbinder med kvinner. Skal de miste disse rettighetene?
    Antar man må besitte en viss porsjon empati for å forstå budskapet i videoen. Jeg sier ikke at du ikke skjønte videoen fordi du mangler empati, for du sier jo selv at du ikke har sett den. Selv om du allikevel avfeier det de sier som tull. Og woke.

    Si fra hvis du ser hele da, og om mynten triller ned da.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorvidt menn kan bli kvinner er mest et definisjons spørsmål. Pr. i dag er ikke medisisk teknologi helt der at dette er noe som kan
    gjennomføres 100%. Men igjen dette er ikke noe som angår meg så engasjementet er ikke voldsomt. Noen vil kanskje mene at det er greit mens andre vil kritisere mitt manglende egasjement. Og jeg gir uansett fan!

    Men jeg er faktisk av den oppfattning av at man skal være "noe forsiktig" med unge og barn. Man kan ta feil og da vil konsekvensene for den involverte bli dramatiske! Det snakkes om at gutter ikke har en hjerne som er helt utviklet før de er rundt 24 år og at de derfor kanskje ikke burde få førerkort før de er 24 år. Men at de skal begynne hormonbehandling og gjennomgå kirurgisk behandling for å bli jenter før de er kjønnsmodne skal liksom være helt greit? Jeg er "litt undrende".

    Når det gjelder det med at det er flere enn 2 kjønn vil jeg bare påpeke det litt "selvmotsigende" i at gutter/menn som endrer kjønn faktisk forlanger å bli oppfattet som og behandlet som "kvinner", og det samme med jenter/damer som bytter til gutt/mann og som forlanger å bli behandlet/oppfattet som gutt/mann. Hvordan blir det "søttogførti" kjønn av dette? De har jo bare byttet gruppe! Fortsatt 2 grupper!
    I all ærlighet må det vel innrømmes at siste avsnitt er et resultat av min lille personlighetsforstyrrelse som fører til at jeg elsker å
    kverrulere "just for the sake of it!" ;)
    Du skjønte ikke at jeg var ironisk i det siterte innlegget? :)

    Og selvsagt finnes det binære transpersoner. Ikke alle transpersoner er ikke-binære, men såvidt jeg forstår er selv forskere på feltet enig i at kjønn er et spekter, og at det finnes variasjoner mellom ytterpunktene mann og kvinne.

    1680646611777.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Til det med brystkreft så er det faktisk noe som også rammer mannemenn! Få er klar over det så ofte har det kommet langt før det oppdages. Men oppdager dere ( 99% av folket her er vel hankjønn? ) kuler i brystet så løp til legen så fort som fan!
    Brystkreft er noe transkvinner på hormonbehandling også må være obs på, så kan nesten virke som at ingen slipper unna. Kanskje unntatt transmenn som tar toppkirurgi og fjerner brystene?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Antar man må besitte en viss porsjon empati for å forstå budskapet i videoen. Jeg sier ikke at du ikke skjønte videoen fordi du mangler empati, for du sier jo selv at du ikke har sett den. Selv om du allikevel avfeier det de sier som tull. Og woke.

    Si fra hvis du ser hele da, og om mynten triller ned da.
    Det står nå ganske tydelig i innlegget du siterte at jeg har sett de første 7 minuttene - og så spør jeg deg om det kommer noe mer relevant. De første 7 minuttene gav meg på ingen måte lyst til å høre mer.

    Men - dette er jo klassikeren når det gjelder Woke. Ikke diskuter sak, gå rett på personangrep (Jeg antar at "mynten ruller ned" er en eller annen variant at jeg ikke har skjønt noe - som du åpenbart har skjønt, selv om det er et nytt begrep fra meg).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det står nå ganske tydelig i innlegget du siterte at jeg har sett de første 7 minuttene - og så spør jeg deg om det kommer noe mer relevant. De første 7 minuttene gav meg på ingen måte lyst til å høre mer.

    Men - dette er jo klassikeren når det gjelder Woke. Ikke diskuter sak, gå rett på personangrep (Jeg antar at "mynten ruller ned" er en eller annen variant at jeg ikke har skjønt noe - som du åpenbart har skjønt, selv om det er et nytt begrep fra meg).
    Ja, du så 7 minutter, bestemte deg for at dette bare var 'woke nonsense', og bestemte deg for å ikke se mer. Og det var faktisk ikke ment som et personangrep heller, men jeg syns nå det virker som et gjentagende trekk blant alle som avfeier det Rowling har sagt og gjort, at det later til å være lite evne eller vilje til å sette seg inn i hvordan og hvorfor det er skadelig og sårende. Det kan også i mine øyne tyde på manglende empati når man insisterer på å diskutere andre menneskers identitet og selve deres eksistens på måten som transpersoner blir til del, som om transpersoner er livløse objekter. Man setter seg til doms over behandling og mener seg bedre skikket til å si hva de trenger enn hva de selv er med den største selvfølgelighet.

    For meg er det fortsatt smått surrealistisk at så mange på den anti-woke høyresiden ikke klarer å ta inn over seg at det Rowling sier faktisk ikke er helt harmløst. Derav uttrykket om mynten som ikke triller ned.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, du så 7 minutter, bestemte deg for at dette bare var 'woke nonsense', og bestemte deg for å ikke se mer. Og det var faktisk ikke ment som et personangrep heller, men jeg syns nå det virker som et gjentagende trekk blant alle som avfeier det Rowling har sagt og gjort, at det later til å være lite evne eller vilje til å sette seg inn i hvordan og hvorfor det er skadelig og sårende. Det kan også i mine øyne tyde på manglende empati når man insisterer på å diskutere andre menneskers identitet og selve deres eksistens på måten som transpersoner blir til del, som om transpersoner er livløse objekter. Man setter seg til doms over behandling og mener seg bedre skikket til å si hva de trenger enn hva de selv er med den største selvfølgelighet.

    For meg er det fortsatt smått surrealistisk at så mange på den anti-woke høyresiden ikke klarer å ta inn over seg at det Rowling sier faktisk ikke er helt harmløst. Derav uttrykket om mynten som ikke triller ned.
    Tror jeg avslutter her kommer ingen vei med tanke på å diskutere sak.

    Det som jeg fikk med meg på de 7 minuttene jeg så var begrepet kjønnsidentitet. Alle var visstnok enig om biologisk kjønn som et faktum - men så har man da begrepet kjønnsidentitet som er helt uavhengig av biologisk kjønn. Altså et hvilket som helst menneske kan identifisere seg som en hvilket som helst kjønn og her er det sikkert snakk om langt flere enn 2.

    For meg kan folk gjøre akkurat hva man vil i sin private sfære. Men, jeg synes at i det offentlige/juridiske så må det være kjøreregler. Og jeg skjønner veldig godt at dette er en gruppe som har det vanskelig og det er jo selvsagt slik at når man lager regler for noe, så vil noe få bekreftet sine rettigheter, mens andre vil bli utestengt.

    En slik avklaring kom vel i idretten nå at transkvinner som har gjennomgått puberteten som mann ikke får konkurrere i kvinneidrett? Er det transfobisk?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror jeg avslutter her kommer ingen vei med tanke på å diskutere sak.

    Det som jeg fikk med meg på de 7 minuttene jeg så var begrepet kjønnsidentitet. Alle var visstnok enig om biologisk kjønn som et faktum - men så har man da begrepet kjønnsidentitet som er helt uavhengig av biologisk kjønn. Altså et hvilket som helst menneske kan identifisere seg som en hvilket som helst kjønn og her er det sikkert snakk om langt flere enn 2.

    For meg kan folk gjøre akkurat hva man vil i sin private sfære. Men, jeg synes at i det offentlige/juridiske så må det være kjøreregler. Og jeg skjønner veldig godt at dette er en gruppe som har det vanskelig og det er jo selvsagt slik at når man lager regler for noe, så vil noe få bekreftet sine rettigheter, mens andre vil bli utestengt.

    En slik avklaring kom vel i idretten nå at transkvinner som har gjennomgått puberteten som mann ikke får konkurrere i kvinneidrett? Er det transfobisk?
    Det hadde vært mye enklere å diskutere videoen du siterte meg på hvis du faktisk hadde sett hele, eller hva tenker du selv? Ja, biologisk kjønn og kjønnsidentitet er to sentrale faktorer i dette, og i videoen forklarer de på en balansert og IMO ganske unbiased måte hvordan Rowling på sin finurlige måte ikke anerkjenner kjønnsidentitet, men isteden tar transkvinner i samme sekk som menn som begår overgrep og andre fæle ting. Dette med at skal være utrygt å slippe transkvinner inn i kvinnelige safe spaces ligner i mange tilfeller på stråmannsargumenter, siden andelen transkvinner som begår overgrep er mikroskopisk liten. Trranskvinner som blir utsatt for vold og overgrep i mannsdominerte miljøer, er i tallrik overflod med både seksuelle overgrep, vold, og drap.

    Jeg vil også gjerne tilføye at jeg 100% har forståelse for at kvinner ikke er komfortable med å se peniser i kvinnegarderober også, men det er nok de aller færreste pre-op transkvinner som ville drømme om å trenge seg inn et sted de ikke er ønsket. Så klart, noen gæerninger finnes det overalt, men i det store og det hele er det ikke sånn ting fungerer. Man tar ikke bort kvinnerettigheter ved å anerkjenne transkvinner som kvinner. Og det er dette som er en del av narrativet til Rowling, at transkvinner egentlig bare er menn som tror de er kvinner, og potensielle overgripere. Hun legger det også fram som at å transisjonere fra f.eks. kvinne til mann er noe man kan gjøre for å slippe unna det å være kvinne. Eller noe sånt. Som er bare helt fjernt å si, det er ingen som velger å transisjonere hvis ikke de absolutt føler at de ikke har noe annet valg. Som de sier i videoen er det omtrent 0,5% som angrer på transisjon, og det taler sitt tydelige språk.

    Ser ikke helt hva idrett har med dette å gjøre, men det du referer til er vel at transkvinner ikke får konkurrere i friidrett? Jeg har uttalt meg om dette tidligere, og at jeg er ambivalent. Nå har tydeligvis IOC sagt at transkvinner kan konkurrere på like vilkår som kvinner, men jeg ser også at det kan være problemer forbundet med dette. I f.eks. boksing er det jo vektklasser, og jeg tar det ikke for gitt at en transkvinne og en cis-kvinne i samme vektklasse har veldig ulike forutsetninger. De kan så klart ha det, men variasjoner vil man jo finne innenfor samme biologiske kjønn i samme i vektklasse også. Og nei, jeg vil ikke si det er transfobisk å utestenge transkvinner fra kvinneidrett, men jeg er fortsatt usikker på om avgjørelsen er tatt på riktig og godt nok informert grunnlag. Den kan være det, men jeg er ikke sikker.

    Og hva med de som transisjonerer fra kvinne til mann? Skal de ekskluderes fra å konkurrere mot menn? Jeg føler ikke at det er enkelt tema som kan besvares med enkle ja/nei spørsmål, og heller ikke at det er transfobisk å ta en saklig diskusjon om det blant fagpersoner. jeg har lest gode argumenter for begge sider av saken.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hadde vært mye enklere å diskutere videoen du siterte meg på hvis du faktisk hadde sett hele, eller hva tenker du selv? Ja, biologisk kjønn og kjønnsidentitet er to sentrale faktorer i dette, og i videoen forklarer de på en balansert og IMO ganske unbiased måte hvordan Rowling på sin finurlige måte ikke anerkjenner kjønnsidentitet, men isteden tar transkvinner i samme sekk som menn som begår overgrep og andre fæle ting. Dette med at skal være utrygt å slippe transkvinner inn i kvinnelige safe spaces ligner i mange tilfeller på stråmannsargumenter, siden andelen transkvinner som begår overgrep er mikroskopisk liten. Trranskvinner som blir utsatt for vold og overgrep i mannsdominerte miljøer, er i tallrik overflod med både seksuelle overgrep, vold, og drap.

    Jeg vil også gjerne tilføye at jeg 100% har forståelse for at kvinner ikke er komfortable med å se peniser i kvinnegarderober også, men det er nok de aller færreste pre-op transkvinner som ville drømme om å trenge seg inn et sted de ikke er ønsket. Så klart, noen gæerninger finnes det overalt, men i det store og det hele er det ikke sånn ting fungerer. Man tar ikke bort kvinnerettigheter ved å anerkjenne transkvinner som kvinner. Og det er dette som er en del av narrativet til Rowling, at transkvinner egentlig bare er menn som tror de er kvinner, og potensielle overgripere. Hun legger det også fram som at å transisjonere fra f.eks. kvinne til mann er noe man kan gjøre for å slippe unna det å være kvinne. Eller noe sånt. Som er bare helt fjernt å si, det er ingen som velger å transisjonere hvis ikke de absolutt føler at de ikke har noe annet valg. Som de sier i videoen er det omtrent 0,5% som angrer på transisjon, og det taler sitt tydelige språk.

    Ser ikke helt hva idrett har med dette å gjøre, men det du referer til er vel at transkvinner ikke får konkurrere i friidrett? Jeg har uttalt meg om dette tidligere, og at jeg er ambivalent. Nå har tydeligvis IOC sagt at transkvinner kan konkurrere på like vilkår som kvinner, men jeg ser også at det kan være problemer forbundet med dette. I f.eks. boksing er det jo vektklasser, og jeg tar det ikke for gitt at en transkvinne og en cis-kvinne i samme vektklasse har veldig ulike forutsetninger. De kan så klart ha det, men variasjoner vil man jo finne innenfor samme biologiske kjønn i samme i vektklasse også. Og nei, jeg vil ikke si det er transfobisk å utestenge transkvinner fra kvinneidrett, men jeg er fortsatt usikker på om avgjørelsen er tatt på riktig og godt nok informert grunnlag. Den kan være det, men jeg er ikke sikker.

    Og hva med de som transisjonerer fra kvinne til mann? Skal de ekskluderes fra å konkurrere mot menn? Jeg føler ikke at det er enkelt tema som kan besvares med enkle ja/nei spørsmål, og heller ikke at det er transfobisk å ta en saklig diskusjon om det blant fagpersoner. jeg har lest gode argumenter for begge sider av saken.

    Da har jeg sett ca 20 minutter til og det får være nok. Dette minner mest om slike blogger som barna mine ser på (prate høyt og fort om ingen ting). At du oppfatter denne bloggen fra et trans-par som nøytral indikerer vel bare at vi har ulikt ståsted her.

    I de neste 20 minuttene så sier de blant annet:
    • Rowling er transfob fordi andre som beviselig (!! - noe ikke Rowling er da vil jeg tro)er transfobe har henvist til essayet hennes (Altså guilt by association).
    • Hun har visstnok brukt feil pronomen
    • Hun har unnlatt å støtte gender-identity. Så siden hun ikke aktivt har promotert det - så må man anta at hun er i mot - og det er transfobt.
    • Ellers var det mye info om hvor dårlig vanskelig denne gruppen har det - og jeg oppfatter vel i grunn det argumentet som at alle som ikke støtter 100% aktivismen, er i mot og gir økt lidelse til denne gruppen.
    • Som du også skriver - ingen kvinnerettigheter blir svekket av at transkvinner også får disse rettighetene. Vel - den omtalte innstrammingen i idrett tyder vel på at det har skjedd.

    Igjen koker det ned til dette med kjønnsidentitet. I gamle dager hadde vi 2 kjønn, og man ble født som mann eller kvinne og det ble også ditt juridiske kjønn. Så kunne man så vidt jeg vet skifte kjønn med kirurgi/hormoner og på et eller annet tidspunkt endret man da også kjønn (juridisk).

    Dette med kjønnsidentitet er noe mer komplisert - så vidt jeg forstår så er det ingen andre krav enn at man har en sterk følelse. Så om jeg våkner i morgen og identifiserer meg som kvinne - så støtter disse bloggerne at jeg er kvinne. Hvis det ikke er slik - så er det fint om du linker til hvilke krav som stilles mtp transisjon for at man skal gå under paraplyen kvinne. Han transmannen i videoen sier jo at det hadde vært problematisk om han gikk i damegarderoben fordi han hadde pikk og baller. Men hvis jeg identifiserer meg som kvinne i morgen - hvilken garderobe synes du jeg skal gå i?

    Jeg synes videoen du linket til er det samme som de fleste andre på samme tema:
    • Kan ikke alle bare være greie
    • Denne gruppen har det vanskelig
    • De vil bare leve i fred.
    • Kjønnsidentitet er like virkelig som biologisk kjønn.
    Mens jeg tenker at de fleste av oss som ikke står oppe i dette er mer interessert i noen kjøreregler. Ja det er en liten gruppe. Ja, de fleste av oss kommer aldri til å havne i en situasjon hvor dette får relevants uansett - men like fullt synes jeg det må være lov til å diskutere sak, ha ulike meninger om saken og at en regel må være like riktig/rettferdig om det gjelder mange eller få.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn