Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Bare sånn litt fort og gæli her, Håvard. Har vi ikke større kompetanse på dette her til lands og her inne i tråden "for the time being" enn de har i Ungarn??

    I aller beste mening, selvsagt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Lydfreak skrev:
    Da begynner ting å bli ferdig her. Litt lodding igjen i helga, så blir det kanskje lyd her også :)
    Veldig flott arbeid. Fint treverk du har brukt. Kommer flere bilder av denne fine høytaleren håper jeg :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak skrev:
    Da begynner ting å bli ferdig her. Litt lodding igjen i helga, så blir det kanskje lyd her også :)

    Meget bra.
    Gleder meg til å høre inntrykkene dine.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Bare sånn litt fort og gæli her, Håvard. Har vi ikke større kompetanse på dette her til lands og her inne i tråden "for the time being" enn de har i Ungarn??

    I aller beste mening, selvsagt.
    Å måle slik kompetanse er umulig.
    Det finnes flere veier fram til et mål, og jeg veldig sikker på at mannen i Ungarn vethva han sankker om. Tror han ikke har gjort noe annet de siste 15 årene enn å bygge, lytte, evaluere, forkaste og bygge nytt. Hans mål har vært å forstå Impulse H6, hvordan den virker og hvorfor den virker. Han er ikke overbevist om at alle andre han har kontakt med har gjort det.

    Det er helt klart at det i denne tråden finnes mye kompetanse. Raymond har vært inne på å bruke to elementer og lengre horn, ingen dum tanke. I forhold til H2 vil jeg diskutere med Norbert hvordan den kan bli en toveis og ventuellt hvordan vil virke/ikke virke og hvorfor. Litt av målet vil være å kunne lage et DIY prosjekt uten custommade elementer fra Raymond, selv om jeg kunne tenke med å prøve det selv. Ikke fordi at Raymond ikke vet hva han lager, det gjør han.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Joda, jeg forstår den. At kompetanse som dette ikke kan måles derimot, er jeg ikke enig med deg i. Hadde det vært meg, hadde jeg gått for en full H2-klone. Nå er jo det grøvste unnagjort mht tegninger også, tydeligvis, og den vet du jo at virker, for å si det sånn. Men det er meg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Joda, jeg forstår den. At kompetanse som dette ikke kan måles derimot, er jeg ikke enig med deg i. Hadde det vært meg, hadde jeg gått for en full H2-klone. Nå er jo det grøvste unnagjort mht tegninger også, tydeligvis, og den vet du jo at virker, for å si det sånn. Men det er meg.
    Jeg vet den virker H2, det er definitivt. Ikke noe å diskutere.
    Kanskje er det den veien jeg går på til slutt også. Men jeg liker å gå noen omveier.

    Klart kan kompetanse måles til hvis grad, litt praktisk umulig i dette tilfellet. ;D
    Jeg har stor respekt for Norbert, det samme overfor Raymond. Begge kan det de driver med.

    Håvard
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    impulse skrev:
    Hadde det vært meg, hadde jeg gått for en full H2-klone. Nå er jo det grøvste unnagjort mht tegninger også, tydeligvis, og den vet du jo at virker, for å si det sånn. Men det er meg.

    Haavard skrev:
    Jeg vet den virker H2, det er definitivt. Ikke noe å diskutere.
    Kanskje er det den veien jeg går på til slutt også. Men jeg liker å gå noen omveier.

    Hva mangler egentlig mtp H2 nå? Bare en passende erstatning for et av de tre elementene?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.237
    Antall liker
    15.597
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @Lydfreak:
    Veldig pene!!

    Mvh
    Rolf
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    impulse skrev:
    Hadde det vært meg, hadde jeg gått for en full H2-klone. Nå er jo det grøvste unnagjort mht tegninger også, tydeligvis, og den vet du jo at virker, for å si det sånn. Men det er meg.

    Haavard skrev:
    Jeg vet den virker H2, det er definitivt. Ikke noe å diskutere.
    Kanskje er det den veien jeg går på til slutt også. Men jeg liker å gå noen omveier.



    Hva mangler egentlig mtp H2 nå? Bare en passende erstatning for et av de tre elementene?
    Egentlig, samt å finne en måte lage hornet på.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak, nærbilde av foten. Please.
    Ser fine ut.

    Håvard
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Fot på gang:

    Har ikke blitt no jobbing med dette med bare et friskt ben. Tar med krykkene og handler skruer og lim over helgen.

    (Formen på foten skal bearbeides)


     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden

    Outriggers fra http://www.soundocity.com. Justerbare i høyden og derfor veldig enkle å få til å stå helt stødig, selv om den står på fire spikes :) Det blir en liten "hylle" foran pga utformingen av disse, men har planer for den etterhvert også. Sorteloksert aluminiumskilt med navn kanskje???


    Høyttalerterminalene ble noe som jeg hadde liggende. Hvertfall inntil videre. Her vises fargen ganske godt også. Selv om de pga det tynne lakklaget forandrer en del i forskjellig belysning.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Btw, dere som har peil, er det mulig å lage en versjon av h6 delefilteret der responsen stuper under 40-50-60hz?

    (uten for mange ekstra komponenter, selvsagt)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    ØivindJ skrev:
    Btw, dere som har peil, er det mulig å lage en versjon av h6 delefilteret der responsen stuper under 40-50-60hz?

    (uten for mange ekstra komponenter, selvsagt)
    Nei :)
    Passiv deling langt ned i frekvens betyr KJEMPESTORE verdier på komponentene (som koster mer enn høyttaleren), skal det i tillegg stupe, trenger man MANGE komponenter.
    I praksis umulig.

    Svaret er i tilfelle aktivt delefilter.

    Men høyttaleren (hornet) er konstruert nettopp for få maks dypbass ut av et lite element med liten slaglengde og fortsatt ha grei følsomhet. Skal man ikke ha dyp bass, bygger man annerledes.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Andreas skrev:
    http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/158899-arpeggio-loudspeaker.html#content_start

    Ville det være mulig å legge inn et baffel step filter for H6 på inngangen til effektforsterkeren, slik MJ gjør det i denne "Arpeggio" artikkelen?
    Ja det er selvfølgelig mulig, men jeg har liten tro på resultatet. Du vil riktignok få opp mid/øvre bass, men det vil samtidig dra opp "dyp"bassen også. Hornet i H6 peaker ved 40-60hz (hvis jeg husker rett) og det du egentlig gjør med BSC er å dempe alt oppover i frekvens. Dermed vil bassen stå igjen som (altfor) dominerende, og høyttaleren vil antagelig få "buldrebass".
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Fikk loddet sammen delefilteret til den ene høyttaleren i dag. Greide selvsagt ikke la være å pakke frem forsterkeren igjen for en liten test. Har så vidt hørt på kun den ene :p Dette lover jammen godt! Gleder meg stort til begge kan stå og spille i annen leilighet om forhåpentligvis ikke så alt for lenge...

    KAN IKKE ANNET ENN Å ;D ;D ;D ;D ;D AKKURAT NÅ!!!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak skrev:
    Fikk loddet sammen delefilteret til den ene høyttaleren i dag. Greide selvsagt ikke la være å pakke frem forsterkeren igjen for en liten test. Har så vidt hørt på kun den ene :p Dette lover jammen godt! Gleder meg stort til begge kan stå og spille i annen leilighet om forhåpentligvis ikke så alt for lenge...

    KAN IKKE ANNET ENN Å ;D ;D ;D ;D ;D AKKURAT NÅ!!!
    Er ikke overrasket.
    Hvor mye kom de spiksene dine på, de hadde høy siklefaktor her hos meg.
    Tenkte litt på noe jeg kunne bruke på FallenA sine. Patenten min fungerer godt den, men er ikke like pen.

    Håvard
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Haavard skrev:
    Er ikke overrasket.
    Hvor mye kom de spiksene dine på, de hadde høy siklefaktor her hos meg.
    Tenkte litt på noe jeg kunne bruke på FallenA sine. Patenten min fungerer godt den, men er ikke like pen.

    Håvard
    237 USD (inkl frakt). Tror han glemte å skrive et tall på tolldeklarasjonen på pakken (host, host), så kom totalt på ca 1600 etter at jeg hadde hentet det på posten. Din versjon er definitivt mere kostnadseffektiv...men likte disse jeg :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt flere bilder.
    Jeg har annonsert min avskjed her på sentralen, men jeg lover at denne tråden ikke skal dø. Finner Hifisentralen så lite interessant for tiden at jeg har valgt og mer eller mindre å trekke meg totalt ut. Hadde det ikke vært for denne H6 klone tråden hadde jeg vært borte for lengst. Hifisentralen er ikke lenger det den var. Beat, musikkbladet, skrev om seg selv at de var et blad "Av idioter, om idioter og for idioter". Synes Hifisentralen desverre nærmer seg dithen.

    Men nå skal jeg slutte å sutre, jeg har sagt hva jeg mener og lar det bli med det. Denne tråden lever og det skal den fortsette å gjøre en stund til. Her er en liten oppdatering på Fallen A sine saker. Alt av dedler er kommet, mangler bare kondiser nå. men de er raske å få tak i. bestiller ikke før jeg er helt sikker på verdien. Først noen bilder av pluggene. Store, tunge og solide. Kanksje litt mye masse??

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har vært på jobb i dag og sniffet mdf.
    Nå gjenstår bare å frese ut til diskanten, samt til terminaler bak.
    Lydfrak, hvordan fikk du til så fine runde kanter til focalene? Her trenger jeg virkelig hjelp.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut det der Håvard. Innmari fin den fineringen din.
    Er veldig glad for at du vil holde liv i denne tråden. Sentralen hadde ikke blitt den samme uten.
    Her er det god tone hyggelige og hjelpsomme folk og det går ann å komme med spørsmål uten å bli idiot erklært det er jeg glad for.
    Vi som ikke har så bred erfaring trenger en plass å komme med "dumme" spørsmål uten å bli regelrett kalt idioter.
    I denne tråden så kan man stille de spørsmålene å få gode svar og det vil jeg takke så mye for :) :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Ser veldig bra ut det der Håvard. Innmari fin den fineringen din.
    Er veldig glad for at du vil holde liv i denne tråden. Sentralen hadde ikke blitt den samme uten.
    Her er det god tone hyggelige og hjelpsomme folk og det går ann å komme med spørsmål uten å bli idiot erklært det er jeg glad for.
    Vi som ikke har så bred erfaring trenger en plass å komme med "dumme" spørsmål uten å bli regelrett kalt idioter.
    I denne tråden så kan man stille de spørsmålene å få gode svar og det vil jeg takke så mye for :) :)
    Er litt stolt av den fineringen ja. Ikke værst til å være en amatør som meg.
    Har du noen tips om hvordan frese ut pent til diskant? Frihånd?

    Som du sier, her inne er ingen spørsmål for dumme. Slik skal det forstsette å være.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder den fresingen til focal diskantene så måtte nok jeg lagd meg en fresemal er jeg redd. Er dårlig på sånn frihånds fresing.
    Hadde vel gått hen å skjært ut en mal med stikksag deretter fila og pussa til den passa 100% så kan du jo legge den på høytaleren å klemme den fast med skrutvinger. forutsetter litt stor plate så tvingene ikke blir i veien for fresen.
    litt arbeidsom metode da man må beregne tykkelsen på malen iforhold til lengden på fresestålet og hvor mye diskanten skal forsenkes.
    tanken er å bruke tangen på fresestålet inntil malen.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Når det gjelder den fresingen til focal diskantene så måtte nok jeg lagd meg en fresemal er jeg redd. Er dårlig på sånn frihånds fresing.
    Hadde vel gått hen å skjært ut en mal med stikksag deretter fila og pussa til den passa 100% så kan du jo legge den på høytaleren å klemme den fast med skrutvinger. forutsetter litt stor plate så tvingene ikke blir i veien for fresen.
    litt arbeidsom metode da man må beregne tykkelsen på malen iforhold til lengden på fresestålet og hvor mye diskanten skal forsenkes.
    tanken er å bruke tangen på fresestålet inntil malen.
    Åssen fresestål skal jeg da bruke, med hjullager?
    Plata/malen blir tykk da?

    Håvard
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Haavard skrev:
    Lydfrak, hvordan fikk du til så fine runde kanter til focalene? Her trenger jeg virkelig hjelp.

    Håvard
    De er nok desverre ikke så runde og pene som de kanskje ser ut på bildene. Bildene lyver litt. Hjørnene er tatt med frihånd. En mal gjør det nok veldig mye enklere og ikke minst tidsbesparende.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak skrev:
    Haavard skrev:
    Lydfrak, hvordan fikk du til så fine runde kanter til focalene? Her trenger jeg virkelig hjelp.

    Håvard
    De er nok desverre ikke så runde og pene som de kanskje ser ut på bildene. Bildene lyver litt. Hjørnene er tatt med frihånd. En mal gjør det nok veldig mye enklere og ikke minst tidsbesparende.
    Hvor tidsbesparende det er vet jeg ikke.
    Får tenke ut noe lurt

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Haavard skrev:
    Nikko03 skrev:
    Når det gjelder den fresingen til focal diskantene så måtte nok jeg lagd meg en fresemal er jeg redd. Er dårlig på sånn frihånds fresing.
    Hadde vel gått hen å skjært ut en mal med stikksag deretter fila og pussa til den passa 100% så kan du jo legge den på høytaleren å klemme den fast med skrutvinger. forutsetter litt stor plate så tvingene ikke blir i veien for fresen.
    litt arbeidsom metode da man må beregne tykkelsen på malen iforhold til lengden på fresestålet og hvor mye diskanten skal forsenkes.
    tanken er å bruke tangen på fresestålet inntil malen.
    Åssen fresestål skal jeg da bruke, med hjullager?
    Plata/malen blir tykk da?

    Håvard
    Fresestålet blir vel 8mm rettstål. tror tangen på fresen er 8mm trikset blir å få malen så tykk at øvre del av tangen kan føres mot malen :) ellers så er vel frihånd med en liten dremel fres en mulighet. har sett at dremel leverer en jigg som ligner en liten overfres. Det kan se ut som den er litt lettere å håndtere på frihånd. Mulig det går ann å bruke den for å frese etter strek, også bytte til den store for å gjøre seg ferdig :)
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Dremel er midt i blinken. Jeg skaffet meg et Dremelsett som lå i en sånn "limited edition" blikkboks. Der var alt jeg trengte unntatt fresestål. Kjøpte et par notfreser i tillegg. Lett håndterlig verktøy ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak, lytte innstrykk. ;D
    Nikko03, hvordan går det med kompsien din, har han kommet i gang?

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Nei vi har desverre ikke kommet i gang ennå ,men håper det ikke blir så lenge til nå.
    Jeg vet han har noe valnøtt heltre som skal brukes i prosjektet så jeg tror det blir bra når vi kommer igang :)
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Nå står begge høyttalerne og spiller sammen for første gang på roterommet. Nå skal de få stå i fred, sånn at elementene kan få spillt seg litt inn før jeg forsøker å finne ut hvordan jeg skal få dempet dem ørlite tenker jeg. Akustiske instrumenter og stemmer har en for meg mere korrekt lyd en hva jeg er vant med fra tidligere høyttalere...OG JEG LIKER DET! :D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Liten oppdatering.
    Mer eller mindre alt trearbeid er ferdig. Bare å lage hull for terminaler bak, men det gjør jeg etter 2 polering med bivoks. Fint med polermaskin må jeg si.

    Litt bilder

    Håvard
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.050
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Norbert i Ungarn kan skaffe Vifa C17 WG 69-08.
    Dette er dette elementet to herrer (65finger og H6) i sofaen lot seg hinsides begeistre over.
    Altså det første som ble brukt.
    Noen som er interessert, må ha svar til i morgen helst.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn