Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Annerledes er ordet ja...Hvordan vil du beskrive de soniske forskjellene mellom disse to Håvard ? Er det mk1 kontra mk2 ? :)
     

    davalex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Artig lesestoff, Haavard!

    Nå har jeg vært så heldig å få høre litt på H6 Clonene til haavard, og det er ingen tvil om at disse låter meget bra!

    Håper jeg får tatt en tur igjen når vi har litt bedre tid slik at jeg kan få hørt ennå litt mer. Dette er uten tvil en veldig spennende konstruksjon!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    i påvente av nye H6 cloner, spiller jeg på PSB Alpha T1. Små gulvstående bassrefleks rakkere som spiller fantastisk til prisen 3.700. Dog ikke i klasse med Haavardos geniale cloner. Det sier mere om hvor gode clonene er. For små rakkerene er imponerende! her er et bilde. Gleder meg veldig til å få nye cloner. Utrolig hvor åpene og raske Clonene spiller og dynamikken spesielt i mellomtonen er fantastisk. Psb er Hurtige og med et kult skyv men ikke i nærheten av clonene. Fingernemme Hifiere: LAG H6 CLONER NÅ!!!!!
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes ikke ikke du skal klage SÅ mye 65finger... De spilte jo utrolig godt når jeg var hos deg igår de småtassene PSB. Elektronikken som sto foran de har såklart endel og si og den er jo heftig! Likte lyden og oppsettet ditt godt 65finger. Kanskje noe for anleggstråden. Ihvertfall når du får dine H6 ,i den fargen du nevnte. Den fargen passer meget bra på Oslo Vest spørr du meg :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mine herrer, det heter kloner, ikke cloner !! Vi er da i Norge! Skulle dere tvile på det, er det bare å ta en titt på all snøen og de umåkte veiene...... ;)

    Ellers kan jeg bekrefte at det spiller meget bra hos 65finger. PSB T1 gjør seg slett ikke bort, og det sier litt!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det er litt mere swung eller Star Wars over clones enn Klooooner. et hvert møblert hjem trenger lilla høytalere
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    impulse skrev:
    Mine herrer, det heter kloner, ikke cloner !! Vi er da i Norge! Skulle dere tvile på det, er det bare å ta en titt på all snøen og de umåkte veiene...... ;)

    Ellers kan jeg bekrefte at det spiller meget bra hos 65finger. PSB T1 gjør seg slett ikke bort, og det sier litt!
    Clone er en ting, men cloner og clonene skurrer, enda jeg er ganske god i toten-engelsk! ;)
    Skal man først presisere, er vel strengt tatt ikke verken begrepet "clone" eller "klone" dekkende for disse høyttalerne.
    I hovedsak er det en høyttaler, som i siste versjon til Haavard spiller meget bra, hvor kassestørrelse og avstemming er lik en annen høyttalerkonstruksjon.
    En klone må vel per definisjon være en eksakt kopi av hele konstruksjonen?

    Men 65finger, er ikke en sammenligning mot en så billig høyttaler nærmest som en fornærmelse å regne? :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    her inne ser jeg det er mange språkmektig mennesker jeg er ikke i den klubben :)
    men jeg har kjøpt elementer å skal bygge når jeg kommer i gang da litt treg sånn jeg ;D
    det jeg lurte på var om noen kunne beskrive i fine ordelag om hva jeg kan forvente meg lydmessig.
    Fra denne H6 (k)clonen ble litt usikker på rettskrivningen der så jeg sikra meg litt ;D
    litt om bass trykk oppløsning å sånne ting hadde jeg likt :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    norcad skrev:
    impulse skrev:
    Mine herrer, det heter kloner, ikke cloner !! Vi er da i Norge! Skulle dere tvile på det, er det bare å ta en titt på all snøen og de umåkte veiene...... ;)

    Ellers kan jeg bekrefte at det spiller meget bra hos 65finger. PSB T1 gjør seg slett ikke bort, og det sier litt!
    Clone er en ting, men cloner og clonene skurrer, enda jeg er ganske god i toten-engelsk! ;)
    Skal man først presisere, er vel strengt tatt ikke verken begrepet "clone" eller "klone" dekkende for disse høyttalerne.
    I hovedsak er det en høyttaler, som i siste versjon til Haavard spiller meget bra, hvor kassestørrelse og avstemming er lik en annen høyttalerkonstruksjon.
    En klone må vel per definisjon være en eksakt kopi av hele konstruksjonen?

    Men 65finger, er ikke en sammenligning mot en så billig høyttaler nærmest som en fornærmelse å regne? :)
    norcad skrev:
    impulse skrev:
    Mine herrer, det heter kloner, ikke cloner !! Vi er da i Norge! Skulle dere tvile på det, er det bare å ta en titt på all snøen og de umåkte veiene...... ;)

    Ellers kan jeg bekrefte at det spiller meget bra hos 65finger. PSB T1 gjør seg slett ikke bort, og det sier litt!
    Clone er en ting, men cloner og clonene skurrer, enda jeg er ganske god i toten-engelsk! ;)
    Skal man først presisere, er vel strengt tatt ikke verken begrepet "clone" eller "klone" dekkende for disse høyttalerne.
    I hovedsak er det en høyttaler, som i siste versjon til Haavard spiller meget bra, hvor kassestørrelse og avstemming er lik en annen høyttalerkonstruksjon.
    En klone må vel per definisjon være en eksakt kopi av hele konstruksjonen?

    Men 65finger, er ikke en sammenligning mot en så billig høyttaler nærmest som en fornærmelse å regne? :)
    rakkerne er bare blitt bedre og jeg stortrives foran de. Et kjempekjøp. Faktisk det beste jeg har gjort nogengang.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    [/quote] rakkerne er bare blitt bedre og jeg stortrives foran de. Et kjempekjøp. Faktisk det beste jeg har gjort nogengang.


    Har du lyst til å utdype litt kanskje vært litt morro å vite hva jeg kan forvente ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har hørt dem nok til å kunne utdype, Nikko. de spiller uhyre åpent, klanglig riktig og dynamisk som pokker.Lydbildet strekker seg langt ut over høyttalernes plassering. Det låter veldig rytmisk og med en veldig "live-følelse". Vær oppmerksom på at de er så åpne og kommuniserende at de glatt sladrer om alt ikke er på greip lenger ned i kjeden, så i korte trekk er det sånn at de spiller bedre og bedre jo bedre utstyr du bruker dem med. 65finger har en preamp til nesten 90.000,-, og det er ikke overkill, for å si det sånn. Dessuten er H6 primært laget for rør. Også lurt å ta med i betraktningen. Jeg har aldri hørt en bedre høyttaler til prisen. Ikke til det dobbelte heller.
    Jeg bruker Impulse H2, seksern´s storebror. Det er en av de beste høyttalere jeg vet om. H6-klonene låter som en nedskalert H2, rett og slett. Men regn med å jobbe litt for å få dem til å synge. Dette er ikke høyttaleren for grøftekabler, lakrissignalledning og en lurvete Nad.....
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk

    For den beskrivelsen :) det høres veldig flott ut.
    Det høres ut som jeg kan legg flid å innsats i finish'en på disse for de blir jo da med i lang tid fremover :)
    kjempe hyggelig tråd med flotte tilbakemeldinger.
    Vil også rette en takk til Haavard for formidling av elementer ,tegninger og hyggelig tlf samtale :)
    Kommer nok igang jeg også ,men er litt treg av meg det sier til å med kona ;D ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    skal utdype litt når jeg kommer hjem Nikko, litt tungt på tlf
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    skal utdype litt når jeg kommer hjem Nikko, litt tungt på tlf
    Kan forstå at det er vanskelig på tlf ja :)
    Gleder meg til å lese om dine erfaringer også. Dette forumet er det mest
    geniale jeg har kommet over på nettet. Masse snille folk her inne med mye erfaring.
    Til å med jeg er jo dømt til å lære noe her ;D ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg bruker 300b S.E.T forsterker 18w og en rørbasert preamp mot mine H6 inspirerte (for å være presis)høytalere. Så inntrykkene er basert på det. H6 spiller svært åpent fra topp til bunn, de er meget dynamiske i hele frekvensområdet. Jeg lytter til mye forskjellig som klassisk (nybegynner) jazz (fra swing til Arild Andersen, aarseth m.m) Pop,rock m.m. og H6 fungerer godt til alt etter min oppfattning. De er kilne sett i forhold til plassering og jeg har jobbet mye med nettopp det. HT står ca med 3.5 meter fra hverandre, lett vinklet mot lytteposisjon. HT er ca 2 meter fra lytteposisjon. De er avhengig av like forhold mot bakvegg for å få bassen til å sitte. I mitt rom står. de ca 75 cm fra bakvegg. Man må prøve seg frem og trekke de cm for cm inn og ut fra bakkvegg til man får det bassnivået man mener er riktig. står de for nærme bakvegg opplever jeg at mellomtonen blir "presset" for langt ut blir bassnivået for "svakt". Impulse har lenger opp i tråden beskrevet lyden godt (og elegant)
     

    davalex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Det var en god skildring, 65finger!

    Hvordan synes du at H6-ene dine er mtp. holografi og perspektiv?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk

    for det flotte innlegget 65finger jeg blir bare mer å mer sikker på at detta blir gøy ;D ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikko03 skrev:
    Tusen takk

    for det flotte innlegget 65finger jeg blir bare mer å mer sikker på at detta blir gøy ;D ;D
    Bare hyggelig Nikko, du får slå på tråden hvis du trenger mere info, kan sende deg nr per PM
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    davalex skrev:
    Det var en god skildring, 65finger!

    Hvordan synes du at H6-ene dine er mtp. holografi og perspektiv?
    Svært gode! Riktig plassert skapes et stort lydbilde, både i bredden og dybden. Jeg har som nevnt over HT ca 4 meter fra hverandre og vinklet inn mot lytteposisjon. Racket står i et hjørne og HT på hver sin vegg. (dette har skapt problemer grunnet ulike forhold bak. Racket blir nå flyttet) Jeg har målt opp slik at HT har lik avstand til meg (helt nødvendig) og vinklet de cm for cm de jeg mente det "satt" Dette tar tid og man bør være 2. fantastisk godt skille mellom musikanter, de er tydelig plassert. Elektronikken kan sikkert spille en rolle. Jeg har ikke forsøkt annet enn den som står i underskriften.
     

    davalex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Takk for svar! Du har jo en veldig god avstand mellom høytalerne, og dette hjelper nok uten tvil på perspektivet.

    Gode høytalere er det iallefall! Ikke at jeg har hørt allverden av høytalere, men H6-klonene til haavard spiller enormt lufting, og er veldig behagelig å høre på! Regner med at dine ikke er så veldig ulike disse! ;-)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    davalex skrev:
    Takk for svar! Du har jo en veldig god avstand mellom høytalerne, og dette hjelper nok uten tvil på perspektivet.

    Gode høytalere er det iallefall! Ikke at jeg har hørt allverden av høytalere, men H6-klonene til haavard spiller enormt lufting, og er veldig behagelig å høre på! Regner med at dine ikke er så veldig ulike disse! ;-)
    Det er mye av det samme. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Ja da var byggingen i gang :)
    Ikke raskeste musa i mexico men kommer vel i mål jeg og hehe
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ser lovende ut det der Nikko :) Når står de og synger tror du?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Tja det er vel mulig det kan bli litt låt om en tre ukers tid.
    Håper det i alle fall :) det blir bare litt jobbing innimellom, mye annet å henge
    fingra i også.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gleder meg til å lese de første lytteinntrykkene. De trenger forøvrig godt med juling før de virkelig slipper
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    er det heltre du bruker, eller en laminat? Ser fint ut okke som :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Det er heltre bøk på 38mm .tanken er å lime 15mm mdf på innsiden av baffelen.
    å i tillegg frese ut på baksiden av hullet til bass elementet for å ungå kompresjon når baffelen blir så tykk.
    Så skal jeg bruke 22mm mdf på sidene ,bak og til hornet inni.
    topp platen blir i 38mm bøk.
    gleder meg til den er ferdig :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    En bitte liten oppdatering.
    Prøve montering av elementer ;D
     

    Vedlegg

    davalex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Dette tror jeg kommer til å bli utrolig lekkert! Godt jobbet, Nikko03!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det davalex :)
    Gleder meg til å høre dem spille ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Igjen, dette ser bra ut Nikko, er det en Wifa diskant?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det 65finger, morsomt med prosjekt ja :)
    Ja der er den samme som Håvard har i sin, Vifa DX25TG05-04.
    Den heter vel peerless nå men det er samme diskanten.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den heter nok Vifa ennå mener jeg.
    Skal snart lansere noen bilder jeg også. Har begynt på par nr. 3.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man skal bestille den diskanten nå fra Eltek
    må man gå til peerless v-line der står den oppgitt som peerless DX25TG05-04. :)
    Det er morro å bygge høytaler ja går smått men nå går det iallefall fremover ;D
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Nikko03 skrev:
    En bitte liten oppdatering.
    Prøve montering av elementer ;D
    Et tips:
    Mulig det er bilde som lyver, men det ser ut som du har frest vel dypt for diskanten?
    I såfall bør du fore den ut slik at den flukter med frontbaffelen.
    Ligger den for langt inn, vil det bety diffraksjoner på samme måte som om du bare monterte den utenpå baffelen.
    Såfremt du ikke faser kanten utenfor diskanten, då får du en liten hornlading, men en økning rundt 3500hz er vel ikke det mest ønskelige :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips :) det stemmer at diskanten ligger litt langt nede i baffelen.
    Jeg har faset ned kanten noe ,og blir det feil kan jeg jo fore ut senere.
    Men bildet lyver nok litt det er ikke snakk om mer en 3mm det kan sikkert være ille nok
    det altså ,så jeg får fin lytte litt når jeg er ferdig ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fres ut en 3mm plate til å fore ut med.
    3mm er 3mm, du får trøbbel med den kanten.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn