Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Her gjør vi kort prosess.
    Ferdig høyttaler, nesten. Festene for spikes må males og skruer på settes i.
    "Stripene" i front vises nesten ikke i dagslys. Før maling var de perfekte i pussing og sparkling. Siste strøk foregikk på et sted der tempraturen var høyere. DA kom dette fram. Heldigvis for han som skal ha de gjør ikke dette så mye. En liten tjuvlytt er gjort unna. Det bel bra synes jeg.

    Til informasjon er det brukt andre elementer enn i mine egne. De samme elementen som Troels Gravesen bruker, Vifa c17wh16-08 (mener jeg). Diskanten er også en annen, tdx2 fra Focal. Bedre enn min "bildiskant" ti120.

    Håvard
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Skummelt hvor mye MDF kan endre dimensjoner med temperatur og luftfuktighet. Har slitt med det samme problemt på mine DIY. Sparklet, pusset og grunnet til det ser helt strøkent ut, og x antall dager senere, etter værendring, har det vært pån igjen. Utrolig frustrerende!

    Hvordan synes du de nybyggede fungerer ifht til dine Haavard, samme lydsignaturen eller?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Skummelt hvor mye MDF kan endre dimensjoner med temperatur og luftfuktighet. Har slitt med det samme problemt på mine DIY. Sparklet, pusset og grunnet til det ser helt strøkent ut, og x antall dager senere, etter værendring, har det vært pån igjen. Utrolig frustrerende!

    Hvordan synes du de nybyggede fungerer ifht til dine Haavard, samme lydsignaturen eller?
    Focal diskanten overrasket meg i positiv retning.
    Har hørt veldig lite ennå, men umiddelbart så virket dette lovende.

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis Håvard med nok et par. Kunne vært koselig å hørt disse to oppimot hverandre. Lyden i dine egne var iallefall engasjerende , åpen og musikalsk. Noe du kan være stolt av å ha laget Håvard! :)
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Vil ha lytte inntrykk! Gjerne fra en hel gjeng med rørhuer ;)

    ..og en direkte sammenlikning med Klipsch RF3 ;D
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    ØivindJ skrev:
    Vil ha lytte inntrykk! Gjerne fra en hel gjeng med rørhuer ;)

    ..og en direkte sammenlikning med Klipsch RF3 ;D
    Det har du jo nesten fått tidligere i tråden ;D
    For å sammenligne mine inntrykk på RF-3 MK-II og H2, så er det enda mer helhet i H2..
    Alt henger sammen på en fortryllende måte, selv om RF-3 er meget bra, så snakker vi om klasser over..
    Det som det "grumser seg til" på RF-3, altså i grunntone området, så oppleves H2 like leken, luftig og gjennomsiktig som resten av frekvensområdet..
    Den aller største fordelen ligger fra ca 200hz og nedover, i favør H2.. Og det er ikke snakk om små ubetydelige forskjeller heller.!
    Du kan også si at i hele frekvensområdet så er RF-3 grovkornet i forhold til H2..
    Men alt dette "negative" som jeg skriver om RF-3, gjør dem ikke til dårlige høyttalere, heller tvert i mot.!
    Det er bare at Impulse er så ekstremt mye bedre på alle punkter..
    RF-3 er en meget god høyttaler til prisen sin, det har jeg skrevet flere ganger og det står jeg ved til Dovre faller..

    Et lite hakk over RF-3 så har du RF-5..
    RF-5 fremstår som 20-30% nærmere H2 enn det RF-3 gjør..
    Mer luft og detaljer i RF-5, men på bekostning av holografien som er ganske mye bedre på RF-3..
    Grunnen til at holografien er bedre på RF-3, er nok bruk av enklere delefilter enn det er i RF-5..
    RF-3 virker også litt hurtigere i grunntoneområdet, men litt på bekostning av detaljene, merkelig nok..

    Forskjeller/sammenligninger mellom H6 og H2 må du få noen andre til å beskrive, det kan jeg ikke uttale meg om..
    Kjell
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    65finger skrev:
    Haavard skrev:
    65finger skrev:
    jeg syntes de ser fine ut de hvite H6 clonene
    Det er vel best det siden du skal ha dem ;D

    Håvard
    det ser jeg frem til!! Bare bli ferdig med denne ferien først
    Ja, se å bli ferdig med denna ferien da.! ;D
    De så rett å slett driiiitlekkre ut, 65finger.!
    Gleder meg til å høre på de hjemme hos deg når de har fått noen timer på seg ;)
    Får jeg ingen invitasjon, så inviterer jeg meg selv ;D ;D ;D

    Gratulasjoner til dere begge..
    Kjell
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    ØivindJ skrev:
    Rotekroken skrev:
    Det har du jo nesten fått tidligere i tråden ;D
    Uuuups, litt Altzheimers Light av de fine bildene altså :)

    Takk igjen
    Du kan jo spørre byggmesteren om en prøvelytt, han virker som en veldig snill og grei kar..
    Det er ikke mer enn 120-130 km mellom dere, det er en par timers tur hver vei..
    Bruk en veldig liten bil og legg alle slagvåpen igjen hjemme, hvis ikke så kan det kanskje hende at det kommer noen skumle tanker hos deg ;D ;D ;D
    Kjell
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    65finger skrev:
    Haavard skrev:
    65finger skrev:
    jeg syntes de ser fine ut de hvite H6 clonene
    Det er vel best det siden du skal ha dem ;D

    Håvard
    det ser jeg frem til!! Bare bli ferdig med denne ferien først
    Ja, se å bli ferdig med denna ferien da.! ;D
    De så rett å slett driiiitlekkre ut, 65finger.!
    Gleder meg til å høre på de hjemme hos deg når de har fått noen timer på seg ;)
    Får jeg ingen invitasjon, så inviterer jeg meg selv ;D ;D ;D

    Gratulasjoner til dere begge..
    Kjell
    du får ta deg en tur innover til neste uke kroken. da er jeg hjemme fra Nice
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ØivindJ skrev:
    ..og en direkte sammenlikning med Klipsch RF3 ;D

    Trodde dette var tråden for en musikalsk diy- høytaler, og ikke en liksom horn-høytaler ;)...Lyden ikke nevnt av denne,... 8)
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    HCS skrev:
    Trodde dette var tråden for en musikalsk diy- høytaler, og ikke en liksom horn høytaler ;)...Lyden ikke nevnt av denne,... 8)
    En Høyttaler må jo få jobben som "øyeåpner" og. :)

    Rart hvordan mer lydtrykk kan bety mere "texture" på basstonene, i forhold til småe hylle-høyttalere med "perfekte" kurver. (Ingen entone basslyder her i gården etter at litt rockwool er på plass, og øra er justert litt)

    Når Kroken, med flere, sier "bedre på alle punkter", så er jo H6 mildt sagt et interesant alternativ for de som ikke er redde for litt DIY ja :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel, Rotekroken snakker om H2. Han har ikke hørt H6. Jeg har hørt begge ved flere anledninger og kan si at det er en meget musikalsk høytaler. At H6 er et godt DIY prosjekt ifht cost/value og musikalitet er jeg ikke det minste i tvil om. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Men jeg har H2 og har hørt H6...og kan bekrefte det HCS sier her. En dynamisk, musikalsk og åpen høyttaler som låter som en lettere nedskalert H2, no less. Og det sier pokker ikke lite! ;D
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Som HCS er inne på, som jeg også har skrevet, så har jeg ikke hørt H6......ennå ;)
    Tror jeg får ta bussen inn til mannen med alle fingrene og høre på de, tror ikke jeg klarer å la være, rett å slett.!

    Nå er jeg litt skyldig i at, Øivind, er nysgjerrig på Impulse og da H6 som DIY..
    Vet at han har bygget før og han har ikke for mange tommeltotter..
    Så jeg får ta på meg skylden for hans OT her ;)
    Kjell
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Naa kan det hende det i framtida kan löse seg for H6 angaaende elementer.
    Umulig aa opprive idag, men jeg er i Ungarn akkurat naa. Det er noen spennende lösninger paa gang, kanskje kan hvem som helst bygge seg H6. Jeg sier ikke mer, men er tilbake i morgen, med elementer i kofferten.

    Haavard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er høytalerene levert til mottager..Og vi venter på en lytterapport i det oppsettet hvor høytalerne skal brukes nå.. ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    kommer tilbake med lytteinntrykk. Må bli frisk(snue) men jeg er svært godt fornøyd
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    kommer tilbake med lytteinntrykk. Må bli frisk(snue) men jeg er svært godt fornøyd
    Jeg er blii utsatt for en rekke telefonoppringninger i dag, av mannen med alle fingrene.
    I utgangspunktet positivt hvis det ikke hadde vært for at den samme frasen har gjentatt seg hele tiden, "Dette er sykt, dette er sykt". ;D

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg er syk (lungeinfeksjon) jeg er superfornøyd. Haavard har gjort en fantastisk jobb! H6 åpner seg mer og mer etter som timene går, de bli mer dynamiske minutt for minutt. Kommer med en skikkelig rapport når de har fått noen flere timer og jeg får nettverk. Slitsomt å skrive hyllester med iphone. Hurra! For Haavard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er neste par påbegynt.
    Skal prøve å legge ut noen bilder etterhvert.

    Ellers så har jeg hatt litt kontakt med eieren av første par.
    Han liker visst H6 clonene veldig godt ;D Desverre har han ingen pc tilgjengelig for å skrive ned sine inntrykk.
    Men det kommer vel.

    Håvard
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Flott å høre om vellykkede selvbyggerprosjekt!

    Selv har jeg ikke hørt noen Impulse høyttalere, men har litt erfaring med andre hornløsninger.
    Jeg har moret meg litt med å se litt på det teoretiske grunnlaget for H6. Det kan muligens være til hjelp ved eventuell finjustering eller valg av alternative elementer.

    Konstruksjonen er basert på såkalt "Big Vent Reflex", i basis en bassrefleks kasse med en forstørret ekspanderende bassport. Historisk er dette konseptet kjent fra bl.a. RCA's "Half-horn". Egentlig et ganske bra konsept om man skal ha litt hornegenskaper, uten for mye av ulempene, og en størrelse som man får lov å ta inn i huset.

    Det kan være litt vanskelig ved første øyekast å se fra tegningen hvordan H6 er ment å fungere akustisk. Jeg har derfor tatt kassa, og brettet ut og forenkle den innvendige profilen. Det gjør det litt enklere å putte inn verdiene i simuleringsprogrammer.

    (klikk på bilde for større versjon)

    a) er riktig utbrettet profil (den spisse delen i bunnen er satt på toppen)
    b) er forenklet til kileformet invendig volum
    c) er forenklet til rektangulær innvendig kasse


    Her er simulert respons, basert på (b):


    Forskjellen fra en normal bassrefleks med liten port er ført og fremst en bredere utstrekning av responsen fra hornmunningen som gir et lite løft i effektivitet . Et problem kan være litt vel mye mellomtone lekkasje fra hornmunningen. Ved plassering på tykk filt/teppe bør imidlertid det meste over 500Hz bli dempet.

    Forskjellen om man bruker forenklet model (c), eller flytter litt på høyttalerelementets plassering, blir bare litt anerledes fordeling av ujevnheter over 200Hz. Disse ujevnhetene er uansett vanskelig å forutse helt riktig siden plassering på gulvet også vil ha innvirkning her. Ujevnhetene jevnes ut om man putter litt løs dempevatt spesielt ned i den spisse enden inni kassa, og kanskje litt filt el.lign i toppen og bakvegg for å dempe mellomtonelekkasje.

    Om man simulerer med samme element (Seas CA17RC) i WinIsd får man nesten samme kurve med 25 liter bassrefleks avstemt til 60Hz. Kan være greit med WinIsd for å raskt kunne sjekke ut alternative elementer.


    Det er verdt å merke seg at det innvendige volumet på 25 liter er betydelig større enn de 10 liter WinIsd foreslår i utgangspunktet (for typisk QB3 avstemning).

    Dersom man ønsker å flytte tuningen enda litt ned i frekvens, og redusere den lille antatte pukkkelen rundt 65hz, kan man redusere arealet av den første delen av bassmunningen fra 8 til 5-6cm og/eller forlenge den første delen litt. En plankebit som passer nøyaktig i bredden er lett å skyve opp her for å prøve seg frem litt.

    ---
    OK, dette var bare litt teoretiske funderinger.
    Kanskje jeg bør bygge et lignende par jeg også dersom jeg har noen passende elementer liggende. ;)

    Svein.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Svein_B skrev:
    Flott å høre om vellykkede selvbyggerprosjekt!

    Selv har jeg ikke hørt noen Impulse høyttalere, men har litt erfaring med andre hornløsninger.
    Jeg har moret meg litt med å se litt på det teoretiske grunnlaget for H6. Det kan muligens være til hjelp ved eventuell finjustering eller valg av alternative elementer.

    Konstruksjonen er basert på såkalt "Big Vent Reflex", i basis en bassrefleks kasse med en forstørret ekspanderende bassport. Historisk er dette konseptet kjent fra bl.a. RCA's "Half-horn". Egentlig et ganske bra konsept om man skal ha litt hornegenskaper, uten for mye av ulempene, og en størrelse som man får lov å ta inn i huset.

    Det kan være litt vanskelig ved første øyekast å se fra tegningen hvordan H6 er ment å fungere akustisk. Jeg har derfor tatt kassa, og brettet ut og forenkle den innvendige profilen. Det gjør det litt enklere å putte inn verdiene i simuleringsprogrammer.

    (klikk på bilde for større versjon)

    a) er riktig utbrettet profil (den spisse delen i bunnen er satt på toppen)
    b) er forenklet til kileformet invendig volum
    c) er forenklet til rektangulær innvendig kasse


    Her er simulert respons, basert på (b):


    Forskjellen fra en normal bassrefleks med liten port er ført og fremst en bredere utstrekning av responsen fra hornmunningen som gir et lite løft i effektivitet . Et problem kan være litt vel mye mellomtone lekkasje fra hornmunningen. Ved plassering på tykk filt/teppe bør imidlertid det meste over 500Hz bli dempet.

    Forskjellen om man bruker forenklet model (c), eller flytter litt på høyttalerelementets plassering, blir bare litt anerledes fordeling av ujevnheter over 200Hz. Disse ujevnhetene er uansett vanskelig å forutse helt riktig siden plassering på gulvet også vil ha innvirkning her. Ujevnhetene jevnes ut om man putter litt løs dempevatt spesielt ned i den spisse enden inni kassa, og kanskje litt filt el.lign i toppen og bakvegg for å dempe mellomtonelekkasje.

    Om man simulerer med samme element (Seas CA17RC) i WinIsd får man nesten samme kurve med 25 liter bassrefleks avstemt til 60Hz. Kan være greit med WinIsd for å raskt kunne sjekke ut alternative elementer.


    Det er verdt å merke seg at det innvendige volumet på 25 liter er betydelig større enn de 10 liter WinIsd foreslår i utgangspunktet (for typisk QB3 avstemning).

    Dersom man ønsker å flytte tuningen enda litt ned i frekvens, og redusere den lille antatte pukkkelen rundt 65hz, kan man redusere arealet av den første delen av bassmunningen fra 8 til 5-6cm og/eller forlenge den første delen litt. En plankebit som passer nøyaktig i bredden er lett å skyve opp her for å prøve seg frem litt.

    ---
    OK, dette var bare litt teoretiske funderinger.
    Kanskje jeg bør bygge et lignende par jeg også dersom jeg har noen passende elementer liggende. ;)

    Svein.
    Takk Svein. Må innrømme at jeg ikke skjønner så mye av dette, men jeg tror faktisk jeg må sette meg litt inn i teorien her.
    Angående elementer, det kan la seg gjøre å finne noe som langt på vei passer.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den H6 tegningen du viser til Svein B, hvor har du den fra. Den avviker fra min.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Databladet du linker til er feil, Svein.
    Du har benyttet TS parametre for CA17RCY, det rette elementet er CA17RC. Denne har en mindre motor og bl.a. en god del høyere Qts.

    Tipper dette er så enkelt som at den beste erstatningen rett og slett er CA18RNX?
    TS parametre er ikke så langt i fra orginalen, og i tillegg får man høyere BL og ca dobbel xmax.
    I følge simuleringer vil den gi en noe flatere frekvensgang mellom 50 og 300hz enn orginalen, så jeg vil tippe den oppfattes bedre på midbass og noe slappere i nedre mellomtone enn orginalen.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Databladet du linker til er feil, Svein.
    Du har benyttet TS parametre for CA17RCY, det rette elementet er CA17RC. Denne har en mindre motor og bl.a. en god del høyere Qts.

    Tipper dette er så enkelt som at den beste erstatningen rett og slett er CA18RNX?
    TS parametre er ikke så langt i fra orginalen, og i tillegg får man høyere BL og ca dobbel xmax.
    I følge simuleringer vil den gi en noe flatere frekvensgang mellom 50 og 300hz enn orginalen, så jeg vil tippe den oppfattes bedre på midbass og noe slappere i nedre mellomtone enn orginalen.
    Jeg mener faktisk det er brukt både CA17RC og RCY i denne konstruksjonen.

    Håvard
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    norcad skrev:
    Databladet du linker til er feil, Svein.
    Du har benyttet TS parametre for CA17RCY, det rette elementet er CA17RC.
    Ja, jeg har benyttet dataener for CA17RCY.
    SEAS siden med vintage drivere kommer faktisk opp med samme datablad for RC og RCY.

    Vedr. nyere alternativer fra Seas, så skriver Troels Gravesen:
    . . .SEAS CA17RCY, which Wilson Audio used in the first WATT and the first WATT/PUPPY. The current SEAS CB17RCY is heavily coated and has a rubber surround with some trouble around 1 kHz due to a non-optimised outer suspension. The new SEAS CA18RNX has a really strange frequency response profile and some 2-3 dB lower sensitivity compared to the old drivers. I really wonder if it is as bad as it looks from the brochure.

    Svein.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Svein_B skrev:
    norcad skrev:
    Databladet du linker til er feil, Svein.
    Du har benyttet TS parametre for CA17RCY, det rette elementet er CA17RC.
    Ja, jeg har benyttet dataener for CA17RCY.
    SEAS siden med vintage drivere kommer faktisk opp med samme datablad for RC og RCY.

    Vedr. nyere alternativer fra Seas, så skriver Troels Gravesen:
    . . .SEAS CA17RCY, which Wilson Audio used in the first WATT and the first WATT/PUPPY. The current SEAS CB17RCY is heavily coated and has a rubber surround with some trouble around 1 kHz due to a non-optimised outer suspension. The new SEAS CA18RNX has a really strange frequency response profile and some 2-3 dB lower sensitivity compared to the old drivers. I really wonder if it is as bad as it looks from the brochure.

    Svein.
    Troels har også skrevet dette:
    "Some new constructions from the SEAS premium line are also planned this year. CA18RLY, CA18RNX, etc. Excellent drivers at moderate price."

    :) ??? :)
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Og John "Zaph" Krutke har testet diverse 6.5" og skriver om CA18RNX:

    Comments: This Seas standard line paper cone driver has one of the flattest and most extended response curves in the group. T/S parameters are optimal for medium size vented enclosures. Excellent bass performance. Slightly higher 2nd and 3rd order HD in the midrange, but low tall order harmonics. Overall a well balanced and sensitive paper driver. Tested October 2005.


    Bare synd det er så vanskelig å finne noe standard elementer med litt over 90dB.

    Svein.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og husk nå, i alt element snakket, det skal være papirlemeneter. ;D
    Jeg har fått med meg noen spennende elemneter fra Ungarn, bare jeg finner tid.

    Norcad, jeg har ikke glemt deg. Fresen din må dui få og.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Selvfølgelig er det papir vi snakker om! Om enn med noe mer coating og bedre motor enn tidligere versjoner.
    Har vært i kontakt med en svenske som har testet ut mye rundt BVR prinsippet, han har en to-veis BVR med CA18RNX som han er veldig fornøyd med. Men de er ikke bygget på Impulse kassene og har aktivt digitalt delefilter.

    Men kjenner jeg dere Hifi-nisser rett, er det nok ikke før etter at Seas har sluttet å produsere dem, at dere finner ut hvor gode de er! ;D
    Alt "nytt" er jo dårlig, men bare teknologien blir gammel nok blir den lovprist opp i skyene................. :)

    Venter fortsatt på innbydelse til lytting på de nye diskanten jeg Haavard, og fresen kan det hende jeg etterlyser snart, jeg skulle absolutt ha kommet igang med senterhøyttaleren, men husprosjektet tar foreløpig mye tid.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Selvfølgelig er det papir vi snakker om! Om enn med noe mer coating og bedre motor enn tidligere versjoner.
    Har vært i kontakt med en svenske som har testet ut mye rundt BVR prinsippet, han har en to-veis BVR med CA18RNX som han er veldig fornøyd med. Men de er ikke bygget på Impulse kassene og har aktivt digitalt delefilter.

    Men kjenner jeg dere Hifi-nisser rett, er det nok ikke før etter at Seas har sluttet å produsere dem, at dere finner ut hvor gode de er! ;D
    Alt "nytt" er jo dårlig, men bare teknologien blir gammel nok blir den lovprist opp i skyene................. :)

    Venter fortsatt på innbydelse til lytting på de nye diskanten jeg Haavard, og fresen kan det hende jeg etterlyser snart, jeg skulle absolutt ha kommet igang med senterhøyttaleren, men husprosjektet tar foreløpig mye tid.
    Nå synes jeg du tar litt hardt i her. :D
    Kan godt teste det nye elementet jeg, men jeg synes ikke akkurat den frekvenskurven er noe å skryte av. Bedre motor er bra, men mer coating liker jeg ikke. Da låter det snart som polypropylene elementer, og de er sjelden noe å skryte av, med unntak selvsagt. Den tidligere nevnte CB17RCY er ganske heavy coata, den er bra, men treig, trang og ulllen i lyden i forhold til f.eks Vifa elementene jeg har brukt.

    Jeg har hatt anledning til å lytte til den originale H6 med disse antikvariske elementene til SEAS. Det låt rett og slett rått. Fantastisk lyd. På bakgrunn av denne og andre opplevelser greier jeg ikke å bli panegyrisk i forhold til alt nytt som kommer. Men nå og da dukker det opp noe som er interessant, for min del kommer ikke det fra SEAS, men fra en høyttalerfabrikk i Ungarn.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Og når har du begynt å bry deg om frekvenskurver Haavard? :eek:

    Det er helt klart at utviklingen på elementene har gått i retning av å forbedre bassresponsen, forvrengning, effekttålighet osv, kanskje på bekostning av andre ting, slik som følsomhet og mellomtonen.
    Effekt er billigere og enklere enn noen gang, så sånn sett er ikke følsomhet SÅ viktig.

    Om mellomtonen teknisk sett er dårligere kan nok diskuteres, blir nok samme forholdet der som med f.eks rør og vinyl kontra transistor og cd.

    Elementene kan nok måles til å være nærmere hifi idag, men om det oppfattes slik av lytteren er en annen ting. Smak, behag og preferanser er nok viktige stikkord her også

    Elementene du har fått fatt i er mer "old school" da kanskje?
    Måtte vel kunne gå an å be noen kinesere kopiere gamle elementer? De kopierer da det meste ellers virker det som ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    De er nok ikke old school.
    Membran av papp og carbon. Stivt og lett.

    Gleder meg

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    H6 clonne har spilt ca 130 timer nå og de blir stadig bedre. Ht er plassert ca 1 meter fra bakvegg og star på Haavards 5 cm tykke betonghelle. Jeg har flyttet htene litt frem og tilbake under innspillingsperioden og foreløpelig funnet ut at den førnevnte plasseringen fungerer best. Jeg sitter ca 2 meter fra center med ht ørlitegrann vinklet mot lytteposisjon. Lyden blir dag for dag bedre. Diskanten opplever jeg som meget oppløst og lettflytende eller luftig sagt på en annen måte. mellomonen er på nåværende tidspunkt detaljert og hurtig med en realistisk instrumentklang. Det er svært enkelt å skille instrumentene og de enkelte tonene fra f.eks et piano. Bassgjengivelsen er det omerådet som har forandret seg mest under denne perioden. Fra å være lukket oh mindre detaljert til å bli svært åpen og luftig. Totalt sett er ht dynamiske, kvikke og gøyale. De fungerer svært godt på musikk som spenner fra tidlig musikk, klassisk, jazz, pop til Iron Maiden. Jeg hører ingen pukkel i mellombassen og ingen mellomtone lekkasje. Kommer tilbake med en mere detaljert lytterapport når ht har fått mere "juling" Imponerende!! Haavard ;D ;D ;D ;D
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Kjenner "oppgraderings syken" begynner å ta tak.

    En del surfing innom denne tråden og troels sine sider i det siste.

    Hvor "stygg" er egentlig den mellomtone(?) "dipen" på troels sine?



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn