Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det så seriøst ut! Gratulerer! Hva blir resten av nr. 2-riggen? :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker, begge to!

Dette er bare et bilde fra nettet. Den som kommer hit har Micro Seiki 505-arm, og vil nok bli stående med Koetsu Urushi en liten stund. Hva som ender på den armen etterhvert får vi se på. En Shinon Boron Ltd, kanskje. Det eneste jeg trenger nå, er en skikkelig platestrammer.

Jeg skrev forresten et lengre innlegg om denne anskaffelsen, samt svar til andre innlegg i tråden tidligere i dag. Da jeg skulle legge det ut, fikk hfs-siden bare etslags melkehvitt drag, ble hengende i 20 minutter og ble umulig å legge ut noe på. Siden hadde heller ikke autolagret det jeg skrev, selv om den gav bewskjed om det.
    Dagen er travel, så jeg får komme tilbake med mer etterhvert...

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.913
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Dette har vi vært igjenom :) eneste som har mening er en strammer ;)
    IMG_2739.JPG

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for tipset, Dazed!
    Javisst har vi vært innom dette før, Evo. Og du har rett når det kommer til enkelte spillere. Særlig de som både er remdrevet og har fjærende oppheng. Denne har ingen av delene, så da stiller det seg litt anderledes.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.913
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Takk for tipset, Dazed!
    Javisst har vi vært innom dette før, Evo. Og du har rett når det kommer til enkelte spillere. Særlig de som både er remdrevet og har fjærende oppheng. Denne har ingen av delene, så da stiller det seg litt anderledes.
    Tipper jeg riktig om den havner oppe på magnetplattformen??? :)

O

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Meh...

En vekt/strammer hjelper bare mot kast den ene veien, og ikke alltid det heller. ...Og en sånn Michell-ish ting med en liten spacer under som man brekker plata nedover er dritskummelt! De stakkars platene!

Det du glemmer er at en platevekt ser dritkult ut! ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.913
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Meh...

En vekt/strammer hjelper bare mot kast den ene veien, og ikke alltid det heller. ...Og en sånn Michell-ish ting med en liten spacer under som man brekker plata nedover er dritskummelt! De stakkars platene!

Det du glemmer er at en platevekt ser dritkult ut! ;)
    At det ser kult ut er jeg enig i :) envær for bruke det som passer en best ;)

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det byr meg imot å bruke den minste mengde muskelkraft på tallerkenen, noe som er nødvendig når man skal presse ned og stramme til - især når drivverket står på tre høye cones. Men meget mulig det kunne ha forbedret lyden ytterligere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en spennende klassiker, gode venn. Denne har du fortjent! Men er det noen fare for at den danker ut hovedsnurren, da?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk for det, baluba! Det er nok ingen fare for at den danker ut hovedriggen, nei!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det byr meg imot å bruke den minste mengde muskelkraft på tallerkenen, noe som er nødvendig når man skal presse ned og stramme til
    Det er ikke så mye muskelkraft som skal til for å rette ut ei tynn vinyl-lefse. Som et alternativ til å bruke en clamp på 400g så skal du presse med omtrent - ja, akkurat 400g ;).

Bruker man strammer på en fjæringsopphengs spiller, så kan det være smart å lage seg 3 stk "spacere" som man skyver inn mellom tallerken og chassis mens man strammer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det byr meg imot å bruke den minste mengde muskelkraft på tallerkenen, noe som er nødvendig når man skal presse ned og stramme til
    Det er ikke så mye muskelkraft som skal til for å rette ut ei tynn vinyl-lefse. Som et alternativ til å bruke en clamp på 400g så skal du presse med omtrent - ja, akkurat 400g ;)
    Men hvis kraften overføres til spindel/tallerken vha. en lett clamp som er gjenget eller klemt fast på spindelen, legger man ikke den vekten på lageret/chassiset i det hele tatt. Slike klemmer nok med mer enn 400g, som oftest.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men hvis kraften overføres til spindel/tallerken vha. en lett clamp som er gjenget eller klemt fast på spindelen, legger man ikke den vekten på lageret/chassiset i det hele tatt. Slike klemmer nok med mer enn 400g, som oftest.
    Ulike prinsipper på ulike type strammere. Med de gjengede (som fordrer gjenget spindel) så skrur man jo til med et visst moment - og presset er nok adskillig over 400g. Med de som låser/klemmer rundt spindelen der den "slippes" så tror jeg mitt resonnement stemmer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for tipset, Dazed!
    Tipper jeg riktig om den havner oppe på magnetplattformen??? :)

O
    Det kan fort vise seg at den havner der, ja. Plasseringsfølsom som den er.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det byr meg imot å bruke den minste mengde muskelkraft på tallerkenen, noe som er nødvendig når man skal presse ned og stramme til - især når drivverket står på tre høye cones. Men meget mulig det kunne ha forbedret lyden ytterligere.
    Vel, Wilson Benesch leverer jo strammer til Circle 25. Ikke helt tilfeldig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk for det, baluba! Det er nok ingen fare for at den danker ut hovedriggen, nei!
    Min drøm første halvdel av åttitallet var en RX 1500. Er det egentlig fortsatt, men den modellen dukker aldri opp til betalbare priser.
    Det har faktisk hendt en eneste gang så lenge jeg har frekventert dette forumet. Den gikk til en svært heldig sjel her inne. Jeg var etter sigende ett eneste minutt for sen. Jeg skal gjøre deg den tjenesten å ikke fortelle hva den gikk for. Det var nesten ingenting.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min drøm første halvdel av åttitallet var en RX 1500. Er det egentlig fortsatt, men den modellen dukker aldri opp til betalbare priser.
    Det har faktisk hendt en eneste gang så lenge jeg har frekventert dette forumet. Den gikk til en svært heldig sjel her inne. Jeg var etter sigende ett eneste minutt for sen. Jeg skal gjøre deg den tjenesten å ikke fortelle hva den gikk for. Det var nesten ingenting.
    Takk, jeg misliker sterkt å gråte blod. :'(

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel, Wilson Benesch leverer jo strammer til Circle 25. Ikke helt tilfeldig.
    Har intet imot clamps som skrus ned på spindelen. Tvert imot, men det er jo ikke sånn gjenger på spindelen til min Circle, i motsetning som C25.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det kan du få laget, kompis. Dessuten trenger du vel ikke gjenger heller, med mindre du skal ha orginal WB C 25 -clamp.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det kan du få laget, kompis. Dessuten trenger du vel ikke gjenger heller, med mindre du skal ha orginal WB C 25 -clamp.
    Må vel ha gjenger skal jeg slippe på presse?
    Få laget gjenger, ja, men til hvilken pris? Redd det koster mer enn det smaker, gitt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida. Kjøp en klassisk Michell. Da trenger du ikke gjenger. Den omslutter spindelen og strammer til når du skrur.
    Klassisk Michell brukte jeg fra jeg kjøpte meg Michell Focus One i 1983 til jeg solgte Thorens TD 147 Jubilee i 1995. Fungerer helt fint, så jeg velger nok det samme til min nåværende Funk også. Noe som jeg sliter med å skrive, nå må jeg få fingeren ut mht den snurren. Men jeg har ikke villet forstyrre min konsulent, han har hatt nok styr i det siste til at han ikke har hatt tid til egen hifi engang.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med bunnsolid klassiker, impulse. Det er metallsløyd som holder i hundre år. Solid body-lyd a la Gibson Les Paul, vil jeg tro.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Klassisk Michell er både relativt rimelig, velfungerende og solid, baluba.Dessuten funker den naturlig nok fint på fjærende opphengte verk. Nå som det er tullepriser på så mange tweaks, er det godt den fremdeles finnes.

Tusen takk skal du ha, awe. Jeg har alltid likt denne japanske metallsløyden, og nå står den snart her. Den varer nok i ganske mange år enda, ja. Jeg vurderer å sende den på en liten overhaling, så årene blir så problemfrie som overhode mulig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk skal du ha, Frikken.
    Nå har jeg ikke plass til flere platespillere. Eller mer hifi i det hele tatt...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker så mye, Hifi-girl! Hjørnene er allerede opptatt, er jeg redd. Der står det høyttalere. Men det ordner seg. Worst case betyr at bare en spiller kan stå framme av gangen. Og det er jo ikke mye til problem, egentlig..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker, oct!
    By the way, det lyttebesøket vi planla for lenge siden før jeg gikk hen og ble syk har vi fremdeles til gode!

• Liker
    Reaksjoner: oct

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker, Ove! Det ser ut som om den kan hentes i morgen, så da er den snart spilleklar!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med ny snurre snart i hus.:)

• Laster inn…