Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Oi! Det var i grunnen uventet. Men da er jo alt i orden da!;D
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Så du våkna nå da ? :D Ingenting er sikkert før en har de i handa, har jeg lært meg. Men, ser jo lovende ut da :).
    Sender deg en mail (til) .

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hadde egentlig allerede gitt opp håpet jeg. Men, satser på at det ordner seg nå. :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Vi satser på det :)
    Ellers har Posten.no klart det helt store ved å "rote bort" en forsendelse til dette prosjektet. De har kun adresselappen som er adressert til meg, men hvor er selve pakken? Utrolig !

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Alt har sin tid....

    Hei :)
    Så denne headline i en annen tråd: "Alt har sin tid" og fant den meget passende også for min neste post i denne tråden. Da det bare er en "håndfull" som responderer i denne tråden, så blir det ganske meningsløst å bruke tid på, hva jeg har tenkt, hvilke komponenter jeg har bestilt, hvilke komponenter jeg venter på osv. osv. Tror det blir mere interessant når jeg har fått gjort noe mer praktisk, som det kan vises bilder av.
    Kommer tilbake med nye bilder og info, når ting er utført :). Til nå, har det blitt for mye bla., bla fra min side, og det tar altfor mye tid........
    Back to work :)

    Mvh.
    Johnny
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Å du er i bekymringsmodus ?? hehe ja du har min forståelse. Her er bestilt fire kort til... Jeg velger å benytte noen tilgjengelige med litt forskjellig layout for å få målt, eksperimentert samt knekke noen transistorer som skal ha "så mye strøm som mulig".
    Hva som er hvert å merke : strømmen i inngangs J-fetene øker når disse får stått på en stund.
    Jeg brukeren 47 Ohm for inngangens tomgang er hva jeg finner "glimmrende", sorce for P kanal og N kanal sammenloddet, bias for inngang styres av EN motstand.
    Dette synes å være høyere enn strøm verdiene til Borbley , som har 4 sorcemotstandere OG denne "common resistor" ?
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    3.075
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Head man ,,skal se om jeg finne hoved artikkelen Third generation Power amp av borbely , hvis ikke er den beskyttet eller har opphavsrett av audio amatour , eller audio xpress som har publisert ett utall av ernos konstruksjoner , det være seg allt i fra rør , hybrid og rene fets konstruksjoner
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Head man ,,skal se om jeg finne hoved artikkelen Third generation Power amp av borbely , hvis ikke er den beskyttet eller har opphavsrett av audio amatour , eller audio xpress som har publisert ett utall av ernos konstruksjoner , det være seg allt i fra rør , hybrid og rene fets konstruksjoner
    Hei Harepus.
    Nå var nok ikke målingene for å finne ut hvordan fets sller jFets fungerer men heller for å være sikker på at pspice/ simmuleringsmodellene stemmer med praksis og kan verifiseres med noen målinger FØR man starter bygget og lodding på de virkelige kortene som var poenget med uttalelsen min omkring målinger.
    Takker for artikkelen jo jeg har fulgt med slike siden -80. I tillegg til tresmak har det kommet som resultat av benkesliting in the ørly dais. Jegf har tatt vare på noen artikkler som er samlet i "amplifier modus" permene mine. Det hender joooooh! man tar seg ett dykk og forsvinner ned i en perm eller to noen dager.
    Jo jeg har fulgt med tråden og noen andre noen år. For å slutte å hinte: Jeg har bestemt meg for å bygge en klassiker, ikke fabrikkversjonen men prototypen som konstruktøren stod bak og har publisert. Fabrikkversjonen, vel vel!.......... en svær diger koloss med øgly utseende er heller ikke inspirasjonen.
    For å si det sånn; telefonen har allerede begynt å kime.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    3.075
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei @HeadMan :)
    Takk for praten pr. tlf. i dag :) . Ikke ofte man hører stemmen bak et nickname. Hadde jo vært artig å treffes, men avstanden mellom oss er jo betydelig lang :(.

    Å du er i bekymringsmodus ?? hehe ja du har min forståelse
    Er ikke i noe "bekymringsmodus" , men ting og tang tar sin tid...... Tenker da på å skaffe komponenter til sine bygg. Nå har det løst seg med de fire resterende Pcb`s som manglet. Fikk en gladmelding i dag fra selger, at de er nå sendt :). Så da blir det noen kort til @SRM også. Dette blir et meget kostbart bygg, som man får ta over tid. To monotrinn 160W Kl.A koster "pæng" i komponenter, så man må fordele det over tid. :) F5TV3 blir "småsaker" i denne sammenheng ....

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    PM`s osv. ......

    Hei til alle :)

    Det har begynt å renne inn en del P.M`s , etter at jeg nevnte :


    Da det bare er en "håndfull" som responderer i denne tråden, så blir det ganske meningsløst å bruke tid på, hva jeg har tenkt, hvilke komponenter jeg har bestilt, hvilke komponenter jeg venter på osv. osv. Tror det blir mere interessant når jeg har fått gjort noe mer praktisk, som det kan vises bilder av.
    Det hadde jo vært så mye hyggeligere om dere postet deres synspunkter, negative som positive, kommentarer eller spørsmål, i tråden. Tilbakemeldinger øker skrivelysten :).
    Inntil nå, så er det stort sett de samme 4>5 medlemmer som responderer i tråden. For å holde liv i en tråd (som tydelig vis engasjerer flere enn jeg trodde) ,
    så er synspunkter, spørsmål osv. kjærkomment :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ja, nå er jo du en av de 4>5 da.....LoL :D
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei :)

    Da har jeg sendt to e-mails til selger, uten å fått svar ennå :mad: . Ser ut til å bli noen dyre kort for meg dette. Lar han få et par dager til på å svare. Neste trinn, blir å ringe han (ja, jeg har hans Tlf. nummer og bostedsadresse). Noen ganger koster det en dyrt å hjelpe andre, dessverre :( .Lesson learned......

    Nye bestillinger er gjort:

    Vis vedlegget 289568 Vis vedlegget 289569

    20 stk. Sprague 50000uF 60V er på vei.

    Mvh.

    Johnny
    Til hvilket bygg er dette?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    De er til Borbely Millennium (2x75W Kl.A) ,og til Pass Labs 160.5 (160W Kl.A monotrinn) k*l*o*n*e*n*e :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.389
    Antall liker
    3.481
    70 kg for et kabinett. Så vejer det omkring 100 kg som færdig forstærker. Er du bodybuilder ? Jeg ville lave det som Mono. Har ikke kræfter til 100 kg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.661
    Torget vurderinger
    23
    Meget slem DIY dette - slikt liker vi! Og når du bor i reaktorbyen så må jo poweramps stå i stil, selvsagt! 160W kl.A er mye power, håper du har tungdrevne nok :D høyttalere så du for avsetting på effekten..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare å lagre opp med badebukser.......
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    70 kg for et kabinett. Så vejer det omkring 100 kg som færdig forstærker. Er du bodybuilder ? Jeg ville lave det som Mono. Har ikke kræfter til 100 kg.
    Jeg har ikke et slikt kabinett .
    Det blir to monokabinett. Tror det var en spøk fra@SRM sin side, at han ønsket seg et slikt kabinett ? Prisen er jo også ganske drøy. Kabinettene jeg kommer til å bruke ser du her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ygger-high-end-amplifiers-25.html#post1916035 Bildene av 70 Kg kabinettet var bare for å vise hva man kan få kjøpt.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tøft kabinett, men litt håpløst om man ikke klarer å flytte på det alene synes jeg.

    Trodde du hadde lytter til Borbely allerede? Hvor har du handlet de nye?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    e-bay. Har ingen link her jeg sitter nå. Selger i Canada, dyr frakt......
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Meget slem DIY dette - slikt liker vi! Og når du bor i reaktorbyen så må jo poweramps stå i stil, selvsagt! 160W kl.A er mye power, håper du har tungdrevne nok :D høyttalere så du for avsetting på effekten..
    Hei @Sluket :)

    Slemme gutter, bygger slem DIY ;) ? Blir min egen private reaktor dette her ! Håper på en kald vinter ! Får vel kompensere ved å slå av varmekablene i stua !
    Sommertid : Åpne veranda-døra, åpne alle vinduer, ta på shorts (eller badebukser, som LMC foreslår). Årnær sæ.........som vi sier her ;D.

    Fra spøk til revolver: Langtidsprosjekt dette her, utrolig mye arbeide foregår i "kulissene" for å få dette opp og gå. Ikke mange som har bygd disse her før meg. Dokumentasjonen som må innhentes krever tid og de rette kontakter. Så kommer kostnadene som er ganske formidable. Da jeg ikke driter "høvdinger" annenhver dag, så må det tas over tid, MEN jeg LOVER dette skal gjennomføres.........siter meg gjerne på det ! Det er en sta djevel i denne enden ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.149
    Torget vurderinger
    12
    Følger tråden din med glede. Er en sovende DIY-celle som har våknet litt igjen etter å ha innført en SIT-transistor (bevisst pleonasme) i signalveien.....
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei @Trondmeg :)

    Utrolig hyggelig med litt tilbakemeldinger i tråden, setter stor pris på det :). Kult med sovende DIY celler som våkner til liv ! Lag en tråd og fortell !
    Stå på !

    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.149
    Torget vurderinger
    12
    Har en tråd som heter Trondmegs anlegg - den første watten. Poster nok rått og røti der. Første prosjekt blir RIAA. Har kretskort til 3 forskjellige og komponenter til en hardwired med rør. Blir jfet først tenker jeg. Info kommer etterhvert.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)

    SIT(T)ER pent jeg :). Har ingen horn, så trenger litt mer effekt :). Prosjektet går sin gang, uansett.........

    Mvh.
    Johnny
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Sandefjord
    Ditto, følger med i ledige stunder... Er en DIY'er selv og har jeg tid så foretrekkes det selvbygg ;)
    Fikk nylig vekket interessen for elektro DIY etter å ha skummet modde-tråder for CD/signalkilder :) Kikket litt i går på "how to Wind toroidal transformators" på YT blant annet.... :rolleyes:
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Spent på hvordan Borbely-ampen låter. Noen som vet?

    P.S! Følger med på tråden, men har ikke nok peil på elektronikk til å kommentere noe særlig.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Deler inn....

    Hei :)
    Så kom det jammen fire pakker på en og samme dag. Nesten som Julaften, jo :p

    002 red.jpg


    Fra Canada : 20 stk. Sprague 50.000 uF 60V. Disse skal fordeles på Borbely Millennium , og på Pass Labs monotrinnene. Hvorfor akkurat disse ?
    Jo, mye pga. lav høyde, som passer bra til hvordan jeg har tenkt layout. Disse er ca. 10mm. lavere enn Kendeil lyttene, og blir perfekt i Borbely ampen.

    007 red.jpg


    Til Borbely Millennium:
    Kretskort for ekstra kondiser til utgangstransistorer. Blir meget trangt, men tror og håper at jeg skal få plass. Med disse delene, kan jeg starte planleggingen av layout av Borbely´en. Med de lavere Sprague lyttene, får jeg plass til å bygge i høyden.

    014 red.jpg


    Til Pass Labs: Ferdig kretskort som skal testes ut. Virker det som tenkt, blir det bestilling av et til. Kommer tilbake til dette senere....

    009.JPG


    Til slutt, de "manglende" kretskort til Pass. Er allerede videresendt til SRM (med påfyll av driverkort).

    015 red.jpg


    Venter fortsatt på en meget viktig pakke som Posten.no har klart å rote bort. Håper inderlig den dukker opp før eller siden.

    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    3.075
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Ine , har bestillt attenuator fra hi fi collective ,åssen er de til å ekspedere og sende varer ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    4.740
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Min Elma 47 step attenuator med Takman kom overraskende kjapt, selv om dette var en spesial-bestilling.
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn