Flere lodde-teknikker
Hei
Jeg fortalte litt om størrelsen på denne krystall-ocillatoren i forrige post. Hele 2 x 2,5mm. For å indikere størrelsen, har jeg laget et bilde for å indikere dette. Den ble loddet ved bruk av varmluft. SÅ stor er den:
I dag fikk vi loddet inn resten av delene som jeg hadde. Det mangler fortsatt noen. De blir bestilt ila. helgen, da jeg kommer til å ta en oppsummering av hva jeg mangler til disse 12 kortene. Forhåpentlig vis blir dette den tredje og siste bestillingen fra Mouser ?
I dag ble det loddet en del komponenter ved bruk av undervarme + loddebolt + varmluft.
Disse kretsene har en loddbar flate på undersiden av huset. Denne flaten har en elektrisk funksjon og for å avlede varme mot kretskortet.
1) Denne "flaten" blir fortinnet på kretskortet.
2) Komponenten plasseres riktig ved bruk av pinsett og mikroskop, samtidig som benene loddes med loddebolt:
3) Så blir undervarmen satt på, og man varmer opp kretsen med varmluft, slik at "huset" blir loddet fast til kretskortet.
DONE !
Mine gode kolleger som hjelper meg, tok en sinnssyk selfie ! De ville gjerne være med, så her er de !
Ellers har jeg fått målsatt tegningen til frontplaten i Autocad av en god venn. Driver med rettelesning av den nå.
Mvh.
Johnny