Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Riktig !
    Dine kommentarer er egentlig ikke ønsket i min tråd (av meg), da de oftest bare er av negativ karakter, og ikke bidrar med noe som helst, bortsett fra din egen fortreffelighet !
    Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer i din tråd, (that´s a promise), da det er lite som imponerer meg av dine DIY prosjekter.
    Har vi en deal ang. å ikke kommentere i våres respektive tråder ? Tror det er til det beste for alle ?

    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.385
    Tal for dig selv. Jeg har ikke kritiseret noget du har lavet. Der bliver ingen deal herfra.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Har fullstendig sluttet å høre på alt pisset du mener om komponenter Drossel. Danish woodo og synsing. Du hører jo til og med forskjell på en mica insulator og en Keratherm insulator . What load of crap ! Du trenger ikke kommentere mer om komponentvalg, jeg tar deg bare ikke seriøst , sorry !
    Printutlegg har du kommentert før, du trenger ikke gjenta deg selv.
    Det er kedeligt at du ikke tager det eneste uafklarede punkt inden for hi-fi til efterretning og er lidt mere åben i stedet for at nedvurderer det som du gør her, det er faktisk rimeligt fornærmende overfor de mange som arbejde seriøst med disse ting.

    Det drejer sig om er at man kan få samme konstruktion til at lyder vidt forskelligt kun ved at arbejde med komponet-valg, og var du lidt mere åben overfor dette så ville du kunne opnår et langt bedre lydresultat.

    Det er jo et flot stykke arbejde du laver , men at noget har en flot finish har desværre uendelig lidt indflydelse på hvordan det eventuelt lyder efter min erfaring. Faktisk det tit (ikke altid) sådan at dem som vil have det skal se rigtig flot strømlinet designet skinende perfekt og lige ud , de er sjældent åbne for det jeg nævner her.

    Og jo det virker ganske rigtigt nærmest som woodo, og de elektriske forklaringer halter også en hel del, men det har utvivlsom noget med fejlkomponenter at gøre , alle de komponenter som er der, men som man ikke lige umiddelbart ser, og som ikke figurer i diagrammet.
    Det er som sagt reelt nok og er testet i blindtest.

    Det er også en af forklaringerne på at man bliver ved at lave forskellige konstruktioner/audio-apparater , eller rettere sagt man søger konstant efter den "perfekte lyd", men der bliver ved at være lydforskelle uanset hvad man gør. Det er ikke som billede-gengivelse.

    Og langt de fleste ved ikke hvad de gør. de prøver sig frem , og ved endelig ikke hvad de arbejder med.
    Nemlig det faktum at udover selve konstruktionen så betyder ens valg af komponenter til at realiserer selve konstruktionen med lige så meget eller mere end selve konstruktionen, med hensyn til lyd-resultatet.
    Jeg kan som sagt til enhver tid lave den samme konstruktion så den lyder ad helvede til , eller så den lyder himmelsk/fantastisk kun ved at arbejde med komponent-valg.
    Hi-fi består af præcision (mest konstruktion) og klang (mest komponent valg til at realiserer konstruktionen) , Der er naturligvis overlab her, så der er tale om en kombination af disse to ting.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var på Astrup i dag tidlig... måtte gå krumbøyd ut igjen fra lageret p.g.a. sterkt fremskredet ereksjon :cool: Blir rett og slett opphisset når jeg ser så mye deilig metall!! Den som ikke har prøvd å stryke hånda kjærlig over en 30 mm. tykk 2 x 6 m. (!!!) aluplate har ikke levd livet :D Fikk hjelp av gaffeltruck til å komme inn i bilen, det så en stund stygt ut for i det hele tatt å kunne betjene rattet men så slo jeg på radioen og der var det et innlegg fra Venstre's leder - så da løste problemet seg selv! "Rattlåsen" forsvant som dugg for solen og har ikke vist seg siden. Får nok surfe litt i kveld :cool:
    Har denne avvikende seksuelle legning et eget navn ? :):)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Tja...metallofil er jo nærliggende å tenke på.. litt kjedelig kanskje. Tanken på alt de flotte som kan lages av materialet, form overflate, funksjon, finish.... fanken - laksen våkner her og kona har okkupert strykejernet! :D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hvilket Oled display er det du bruker på controlleren?

    Mine 3 Newhaven har vært i mer eller mindre konstant drift i flere år. Ett er kaputt (sto på 24/7 i bortimot 3 år), mens de som nå er montert i DAC`ene ser ut til å holde seg bra. Jeg valgte nå å la display slå seg av etter 8 sek uten aktivitet (IR/RotaryEnc). Jeg gjorde dette først og fremst av praktiske og opplevelsesmessig årsak. Jeg liker å ha minst mulig leds, display etc fra annlegget når jeg hører på musikk, men jeg vil tro at det også vil øke levetiden kontra å stå på 24/7. IR triggeren i koden reagerer på alle IR kommandoer (også fra andre remotes), så når jeg trenger informasjonen i display, så vises det ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=AFKXn2cfDS8

    og sort bakgrunn / music by night

    https://www.youtube.com/watch?v=pkgA6BKh50c

    Tatt med mobilkamera, så bilde og lyd er deretter.

    Sort bakgrunn er undervurdert :cool:

    Spent på fortsettelsen. Og ja, jeg kan forstå frustrasjonen rundt stadige "tips" om forbedringspotensiale med bastante uttalelser rundt at uten DEN modden så lyder det crap. Jeg hadde min runde med Danskene for noen år siden, men har vel egentlig valgt å prøve å se forbi måten og synsingen og ta med det underliggende tipset med inn i beregningen. Nesten alt av audio kan forbedres med bytte av komponenter, men med mindre vi snakker om en luring på ebay, så er mest sannsynlig komponentene valgt ut med felles kvalitetsnivå.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Hårreisende! :mad: :D Neida, ikke så ille, men jeg har ikke fått faktura enda så jeg aner egentlig ikke. Går i kilopris.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Missforståelse eller ikke ?

    Hei :)
    Ikke for å rote noe mer i grumset som ble i tråden, men for å få avklart en vesentlig ting. Drossel kommenterte slik under bildet jeg la ut av Borbely Millennium driverkortet:

    have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.
    Svært dårlige printudlæg. Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at
    Jeg tolket det slik at jeg burde bytte ut 90% av komponentene på kortet mitt. Noe jeg reagerte med vantro på, da jeg mener at de fleste komponentene er av meget god kvalitet, også lydmessig.
    Hvis jeg stokker litt om på linjene i hans innlegg, blir det jo noe helt annet:

    Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.

    Så da blir jo innlegget noe ganske annet. Men, hvis Drossel mener at jeg burde bytte ut 90 % av komponentene på bildet jeg viste, så står vi langt fra hverandre. Man burde kanskje se hva man har skrevet , før man poster ? Drossel kan gjerne kommentere hva han egentlig mente.

    Mvh.

    Johnny




     
    Sist redigert:

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Ser Norsk Stål operer med en kilopris på 78,50 + moms, så da blir det noe sånt som 85,- + moms for meter`n. Alu er relativt billig og du får mye for kronene.. :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja alu. burde jo være billig i Norge, da vi er en stor produsent av rå-alu. Sluket har vært veldig behjelpelig med å skaffe meg hva jeg trenger :).
    Takk til Sluket, (send meg regningen når den kommer) :) .

    Mvh.

    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.209
    Antall liker
    3.385
    Hei :)
    Ikke for å rote noe mer i grumset som ble i tråden, men for å få avklart en vesentlig ting. Drossel kommenterte slik under bildet jeg la ut av Borbely Millennium driverkortet:

    have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.
    Svært dårlige printudlæg. Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at
    Jeg tolket det slik at jeg burde bytte ut 90% av komponentene på kortet mitt. Noe jeg reagerte med vantro på, da jeg mener at de fleste komponentene er av meget god kvalitet, også lydmessig.
    Hvis jeg stokker litt om på linjene i hans innlegg, blir det jo noe helt annet:

    Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.

    Så da blir jo innlegget noe ganske annet. Men, hvis Drossel mener at jeg burde bytte ut 90 % av komponentene på bildet jeg viste, så står vi langt fra hverandre. Man burde kanskje se hva man har skrevet , før man poster ? Drossel kan gjerne kommentere hva han egentlig mente.

    Mvh.

    Johnny




    Mener stadig de meget lange baner og skarpe knæk er dårligt Print udlæg . Er der også Ic kreds strømforsyninger på dit? NÆPPE DA det er effektforstærker
    . Jeg forstærker baner og især stelveje og en del af komponenterne ville jeg skifte. Men det kommer an på lyttetest og i hvilken retning man ønsker at gå. Mange bruger komponenter som andre har anbefalet. Det kan være de slet ikke passer i den pågældende konstruktion .
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Mener stadig de meget lange baner og skarpe knæk er dårligt Print udlæg . Er der også Ic kreds strømforsyninger på dit? NÆPPE DA det er effektforstærker
    . Jeg forstærker baner og især stelveje og en del af komponenterne ville jeg skifte. Men det kommer an på lyttetest og i hvilken retning man ønsker at gå. Mange bruger komponenter som andre har anbefalet. Det kan være de slet ikke passer i den pågældende konstruktion .
    Skarpe knæk, er du redd for at strømmen skal hoppe av i svingen? :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Mener stadig de meget lange baner og skarpe knæk er dårligt Print udlæg . Er der også Ic kreds strømforsyninger på dit? NÆPPE DA det er effektforstærker
    . Jeg forstærker baner og især stelveje og en del af komponenterne ville jeg skifte. Men det kommer an på lyttetest og i hvilken retning man ønsker at gå. Mange bruger komponenter som andre har anbefalet. Det kan være de slet ikke passer i den pågældende konstruktion .
    Skarpe knæk, er du redd for at strømmen skal hoppe av i svingen? :)
    trace.PNG


    Hvorfor gøre grin med basal viden , hvad er formålet, man burde takke for disse erfaringer og indformationer i stedet for.
    Om ikke andet kan man da i det mindste lade være at pisse på sine med-debatører, og i stedet for kommer med overbevisende forklaringer på at vedkommende ikke har ret i sine påstande, det er sådan en frugtbar debat skabes. Og vi alle lære lidt, alt det andet Drossel påstår er også korrekt og kan dokumenteres.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Interessant! Hva er grunnen til at det er slik? Forskjellen på dårligst og beste løsning i følge illustrasjonen er egentlig bare litt ekstra gods i ytterkant av strømbanen. Normalt så tar ofte strømmen minste motstands vei og da skulle en kanskje tro at den smule ekstra gods ikke skulle bety så mye - den befinner seg utenfor "kjørebanen" så å si. Eller er det slik at det ekstra materiale forårsaker virvelstrømmer eller bygger opp en pool som påvirker?

    Rent umiddelbart skulle en anta at den gule varianten ville være den beste. Hvorfor er det ikke slik?


    print.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Så lenge man driver med audio og ikke RF, er det vel ganske irrelevant hvordan hjørnene er utformet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Så for frekvenser under 5 GHz så er effekten av vinklede hjørner LAVERE enn det man kan verifisere med måleinstrumener og deres egenavvik/unøyaktighet?

    Denne testen ble gjort i 1998, kanskje det er kommet langt bedre måleinstrumenter siden den tid, som kan verifisere at hjørner på printkortutlegg virkelig betyr noe i audiosammenheng innenfor relevante frekvenser?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Støj kan have ret høj frekvens, jeg bruger faktisk selv litze-tråd i mine effektforstækere af samme årsag , og ja det er målbart.

    Men igen har vi sangen det betyder ikke noget for det viser målingerne osv, rend mig et vist sted hvor der er meget mørkt.

    jeg har igennem tiden observeret at der kan være vanvittig/ekstrem stor forskel på lyden fra to ens konstruktioner afhængig af hvordan de er realiseret. Og det gælder både komponenter og layout.

    Det er muligt at højt avanceret udstyr kan måle forskelle på de to ens konstruktioner som er realiseret forskelligt , men det vil være forskelle hvor man vil siger at det kan umuligt være årsagen til den enorme lydforskel der er på de to udgaver.

    Og hvorfor ikke gøre tingene rigtigt, når nu det ikke koster ekstra, hvorfor ikke minimerer fejl-variablerne når det er muligt.
    Tråden hedder Ine bygger High-end, er det så ikke rimeligt at tråden netop udtrykker dette.

    Alle valg bliver en del af lyden , hvorfor ikke vælge rigtigt?? , hvorfor lave fejl med fyldt overlæg?, det kan man eventuelt gøre hvis der er økonomiske forhold som skal tilgode-ses, det er sådan man laver Mi-di hi-fi/mainstream hi-fi , man skære en hæl og en tå hist og her.

    Ps ja, jeg har sat det lidt på spidsen , men jeg er ved at være træt af at man bare skal være imod, udelukkende for at være imod.
    Men ikke nok med det man bliver også konstant svinet til uden nogen form for augmentation af visse forummedlemmer.

    Men nu skal jeg nok trække mig fra tråden, jeg har sagt hvad jeg ville sige som mit bidrag til at dette kan blive et forum hvor vi alle lære lidt hver dag, og ikke bare stædigt holder på vores eget uanset hvad, flash'er os selv for enhver pris kan man sige.
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Mener stadig de meget lange baner og skarpe knæk er dårligt Print udlæg . Er der også Ic kreds strømforsyninger på dit? NÆPPE DA det er effektforstærker
    . Jeg forstærker baner og især stelveje og en del af komponenterne ville jeg skifte. Men det kommer an på lyttetest og i hvilken retning man ønsker at gå. Mange bruger komponenter som andre har anbefalet. Det kan være de slet ikke passer i den pågældende konstruktion .
    Skarpe knæk, er du redd for at strømmen skal hoppe av i svingen? :)
    Veit ikkje om det er relevant, men når lyn kjem inn i strømnettet, kan ein sjå brennemerker 'rett fram' der ledningen gjer 90 graders sving. Fasinerande syn! :)

    Garantert verdt å diskutere, men neppe i tråden til Ine!

    Mvh Arild
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.653
    Torget vurderinger
    23
    Støj kan have ret høj frekvens, jeg bruger faktisk selv litze i mine effektforstækere af samme årsag , og ja det er målbart.

    Men igen har vi sangen det betyder ikke noget for det viser målingerne osv, rend mig et vist sted.

    jeg har igennem tiden observeret at der kan være vanvittig/ekstrem stor forskel på lyden fra to ens konstruktioner afhængig af hvordan de er realiseret. Og det gælder både komponenter og layout.

    Det er muligt at højt avanceret udstyr kan måle forskelle på to ens konstruktioner som er realiseret forskelligt , men det vil være forskelle hvor man vil siger at det kan umuligt være årsagen til den enorme lydforskel der er på de to udgaver af den samme konstruktion.

    Og hvorfor ikke gøre tingene rigtigt, når nu det ikke koster ekstra, hvorfor ikke minimerer fejl-variablerne når det er muligt.
    Tråden hedder Ine bygger High-end, er det så ikke rimeligt at tråden netop udtrykker dette.

    Alle valg bliver en del af lyden , hvorfor ikke vælge rigtigt?? , hvorfor lave fejl med fyldt overlæg?, det kan man eventuelt gøre hvis der er økonomiske forhold som skal tilgode-ses, det er sådan man laver Mi-di hi-fi/mainstream hi-fi , man skære en hæl og en tå hist og her.

    Ps ja jeg har sat det lidt på spidsen , men jeg er ved at være træt af at man bare skal være imod, kun for at være imod.
    Men ikke nok med det man bliver også konstant svinet til uden nogen form for augmentation.
    Men nu skal jeg nok trække mig fra tråden jeg har sagt hvad jeg ville sige som mit bidrag til at dette kan blive et forum hvor vi alle lære lidt hver dag, og ikke bare stædigt holder på vores eget uanset hvad, flash'er os selv for en hver pris kan man sige.

    Nå spurte jeg altså på høflig vis fordi jeg er oppriktig interessert i hvorfor den ene løsningen er bedre enn den andre, og du fortsetter å male på om hvor fælt allting er og hvor ille det er at vi ikke tar hensyn til lyden etc. etc. Et eneste betimelig enkelt spørsmål jeg stilte, hvorfor er den viste varianten bedre? Hva er bakgrunnen for at det ER bedre? Jeg sier altså ikke at det IKKE er bedre - jeg er bare oppriktig interessert i å vite det, derfor spør jeg.

    Ja, tråden heter "Ine bygger high-end" - ikke "Ine tror han bygger high-end" og da er det vel betimelig med spørsmål? Dette er en selvbyggertråd og da er det selvsagt interessant å lære og å høste andres erfaring. Når du setter frem forslag og henvisninger til hva som er smart og hva som er å anbefale så må du regne med å få spørsmål om hvorfor. Det er helt naturlig. Og jeg spurte på en ærlig og redelig måte, men du klarer allikevel å vri dette til at det er tilsvining av dine argumenter osv. osv. Utrolig.


    Men nu skal jeg nok trække mig fra tråden jeg har sagt hvad jeg ville sige som mit bidrag til at dette kan blive et forum hvor vi alle lære lidt hver dag, og ikke bare stædigt holder på vores eget uanset hvad, flash'er os selv for en hver pris kan man sige.
    Vi lærer hele tiden vi - fra mange forskjellige kunnskapsrike personer, deg selv inkludert. Isteden for å ta den barnslige sutrevarianten med å "true" med å trekke seg fra en tråd burde du muligens vurdere å følge ditt eget mantra om læring, og kanskje lære litt om empati og sosial atferd..? Sagt i beste mening, alle er ikke etter å ta deg, og ikke deg heller!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Vel, ja dette har noe å si. Vel og merke ikke nødvendigvis nok til å forsvare bytte av print eller for den saks skyld modifisering av print. Jeg tok meg en tur innom hifishock.org for å se på printene til annerkjente high end produsenter for å se på hvordan de har gjort det. Og jeg fant ingen som hadde brukt dette konseptet på effekt forsterkere. Noen bruker dette i DAC med DSD støtte, men så langt ikke funnet en amp (sikkert noen andre som kan sjekke litt mer der).

    Kunne vært artig å se om f.eks holton benytter denne teknikken (Det er ikke gjort på mine 500R2 print). Leikis?

    Merk, jeg håper vi kan holde dette på ett hyggelig og morsomt nivå denne gangen. Jeg anser dette som "on topic" og til en viss grad konstruktive innspill. Men sure undertoner kan vi vel droppe?

    Edit: Jeg refererte til "Best" bildet. Ser jo at de er avrundet ("Good" bildet) på endel print hos endel produsenter og på holton ampen min.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    2.881
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    God morgen Kortvarig:
    studien linket jeg til fordi Sluket lurte på hvorfor "hjørnefasong" spiller en rolle.
    den forsøker å svare på dette ( men innfallsvinkelen er ikke audio). Den ble ikke laget fordi jeg skulle bruke den til å "være imot", og jeg hadde heller ingen slik baktanke med å legge den ut. Nøytral faglig informasjon er ikke ladet, med mindre man leser det inn i den.
    Sorry off-topic Ine
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kunne vært artig å se om f.eks holton benytter denne teknikken (Det er ikke gjort på mine 500R2 print). Leikis?
    Her er et bilde av baksiden på 500R2 (har ingen av de nyeste kortene løse)
    Vi ser at det ofte er brukt avrundede hjørner og ikke vinkelrette.
    image.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Avrundede hjørner er normalt og har i årevis vært anbefalt løsning og personlig ser jeg ingen grunn til ikke å bruke det. Om det har betydning innenfor audiofrekvenser er mindre trolig. Se også dokumentet VegardW linket til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mange år siden påstanden om avrundede hjørner dukket opp også i audio, og avrunding av hjørner er vel stort sett standardfunksjon i alle større deisgnprogrammer idag. Kortene til EB bærer preg av å være designet etter "gammelmetoden", slik også tidlige generasjoners PC kort så ut, før klokkefrekvensen ble så høy at kortene i seg selv ble problemet. Mange tidligere generasjoners PCB programmer i rimelig prisklasse hadde ikke mulighet til annet enn rettvinklede hjørner. Har antagelig svært liten betydning i audio, selv om vi synes at det "ser penere ut" med avrundede hjørner. Jeg har forøvrig laget en del kretskort etter urmetoden med fargeblyanter og deretter crepet tape og "klistrepads"........
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei :)
    Ikke for å rote noe mer i grumset som ble i tråden, men for å få avklart en vesentlig ting. Drossel kommenterte slik under bildet jeg la ut av Borbely Millennium driverkortet:

    have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.
    Svært dårlige printudlæg. Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at
    Jeg tolket det slik at jeg burde bytte ut 90% av komponentene på kortet mitt. Noe jeg reagerte med vantro på, da jeg mener at de fleste komponentene er av meget god kvalitet, også lydmessig.
    Hvis jeg stokker litt om på linjene i hans innlegg, blir det jo noe helt annet:

    Har lavet 2 Erno preer købt af Cobra 2. Efter at have skiftet 90% af komponenterne og med Teddy Pardo forsyning lyder de fantastisk.

    Så da blir jo innlegget noe ganske annet. Men, hvis Drossel mener at jeg burde bytte ut 90 % av komponentene på bildet jeg viste, så står vi langt fra hverandre. Man burde kanskje se hva man har skrevet , før man poster ? Drossel kan gjerne kommentere hva han egentlig mente.

    Mvh.

    Johnny




    Godt du rydder opp - den kommentaren til Drossel var ikke pen, men så er det ikke alltid lurt å vanke her inne en sen fredagskveld med kanskje noe innabords....

    Men se, da ble det og fart i tråden :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    God morgen Kortvarig:
    studien linket jeg til fordi Sluket lurte på hvorfor "hjørnefasong" spiller en rolle.
    den forsøker å svare på dette ( men innfallsvinkelen er ikke audio). Den ble ikke laget fordi jeg skulle bruke den til å "være imot", og jeg hadde heller ingen slik baktanke med å legge den ut. Nøytral faglig informasjon er ikke ladet, med mindre man leser det inn i den.
    Sorry off-topic Ine
    Nej indfaldsvinkelen er EMC. min indfaldsvinkel er funktion baseret på mange års arbejde med bl.a. HF. der står lidt om det her: Who's Afraid of the Big Bad Bend? og jeg vil godt sige du kan snakke stolpe op og ned om elektronik-teori , det eneste det kan hjælpe dig med er at få lyd igennem, få noget til at virke, du finder intet i elektronik-teorien om hvordan man laver high-end eller god lyd.

    Som jeg tidligere har nævnt så kan to ens konstruktioner , men med forskellige komponenter og layout lyder som nat og dag , på trods af af at de benytter sig af nøjagtigt den samme elektronik-teori, du kan kort sagt ikke bruge det til en skid.
    Derfor kan folk som ikke har nogen formel elektronikuddannelse udmærket begår sig i hi-fi branchen, hvis man har viljen til at sætte sig ind i den mest elementærer elektronik. Det de ikke kan finde ud af kan de købe sig til , for derefter at modificerer det til at blive deres eget produkt og lyd.

    Meget er også mave-fornemmelser udviklet ud fra erfaringer, det skal ingen hemmelighed være , ikke kun mave-fornemmelser/erfaringer fra mig selv, men fra masser af Diy armaturer og professionelle , igen fordi der ikke er nogen teori specielt om audio og hvordan den lyd vi hører fremkommer.

    Der er en masse teori om hvordan man undgår fejl og måler fejl, men det er kun en lille del af audio fordi nulfejls teorien ikke er en mulighed , så det gælder mere om undgår fejl hvis det er muligt, plus at vælge de rigtige fejl ,og bringe disse til et minimum.
    Der er eksempelvis ingen teori som fortæller at sølv-platinering som kun skulle have effekt ved HF faktisk har en enorm effekt ved audio, og det udnyttes i øvrigt af flere kabel-fabrikanter. Den modsatte effekt kan i øvrigt opnås med guldplatinering , og delvis med fortinning.

    Det man kan sige er når noget har effekt ved HF , så har det sandsynligvis også større eller mindre effekt ved audio, hvordan det eksakt hænger sammen ved jeg ikke, jeg kan kun sige at når noget virker ved HF holder det ikke op med at virker når frekvensen sænkes, den målbare effekt bliver kun mindre og mindre, men eksemplet med platineringen viser at der foregår også ting som elektronik-teori ikke umiddelbart kan forklarer.

    Derfor forsøger jeg selv at tage hensyn til alt og lave det rigtigt, uanset om der lige skulle være dokumentation for at det nu også har en effekt ved audio-frekvenser.
    Audio indeholder også støj som kan indeholde væsentligt højre frekvenser og mange apparater er sat sammen, digitale og analoge , og støjen er alle steder.

    Og til sidst for mit eget vedkommende er målet at komme længere end den etablerede high-end branche, hvorfor skulle jeg ellers spilde min tid, og det er muligt fordi jeg kan gøre ting som fabrikanter er afskåret fra at gøre på grund af lovkrav , økonomi ,design, forretning , de skal overleve, aktuelle trends, hvad folk vil have osv
    Ps Og nu er det slut jeg gider ikke forklarer mig mere. Og tråden skal viderer.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da jeg begynte min karriere i -75, var det enda vanlig å finne rørbaserte måleinstrumenter, særlig for HF, VHF og oppover, som rett nok var nye på slutten av 60-tallet, men fortsatt gode instrumenter, men transistor og IC basert utstyr tok selvsagt over etterhvert. I årenes løp har jeg reparert et ikke ubetydelig antall av dette. Basert på mye av de "teorier" som vandrer rundt i HiEnd er det egentlig utrolig at dette utstyret virket i det hele, og at vi faktisk kunne motta målinger både fra satellitter og raketter i den tida.....
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Litt overrasket over at det er vanskelig å skaffe aluminium, på jobb har vi plate opp til 100x12000x2000mm :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er vel ikke vanskelig å skaffe i det hele, dersom du har et firma å koble det til. Vi har også svært mye på jobb, men som privatperson blir det straks verre, dersom man ikke har et godt mekanisk verksted eller lignende i nærleiken...... Er akkurat samme situasjon for de som pusler med trearbeider. Nesten alle små snekkerverksteder er borte, og svensk hurtigvokster fra Byggmakkern er lite egnet til annet enn reisverk...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser den, nokså vrient å få tak i eikefiner lokalt f. eks...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hei gwikse :)

    Hvilket Oled display er det du bruker på controlleren?
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...gh-end-amplifiers-61.html#rTssOg0bfUMc2BwF.99
    Det skal brukes to av dette: NHD-3.12-25664UMB3 Newhaven Display | Mouser

    Takk for gode råd på P.M :)

    @Sluket : Nydelig bilde, alu. er et flott materiale :)

    Mvh.

    Johnny
    Jobber du både med ampene og pre-ampen nå Ine?

    Jeg forstår det slik at du får hjelp av noen til å programmere kontrolleren i pre-ampen? Jeg vil råde deg til å benytte timer på display. Min controller brente opp ett NHD-0420DZW-AG5 ( http://www.newhavendisplay.com/specs/NHD-0420DZW-AG5.pdf ) i løpet av noen år med 24/7 drift. Jeg trodde først det var noe jeg innbildte meg, så jeg reagerte ikke før det var veldig tydelig at noe var galt (tok vel en mnd eller noe slik fra første gang jeg stusset ved at noe ikke var helt 100% med display til det var helt klart at noe var galt).
    Display nr. 2 viste tendenser til det samme for en stund tilbake, så jeg endret koden slik at display kun er synlig i 8 s etter en kommando. Det displayet har ikke blitt verre etter den endringen (for ett par uker siden).
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    4.739
    Sted
    Halden
    Hei gwikse :)

    Jobber du både med ampene og pre-ampen nå Ine?

    Jeg forstår det slik at du får hjelp av noen til å programmere kontrolleren i pre-ampen? Jeg vil råde deg til å benytte timer på display.
    Ja, jeg jobber med pre-ampen og Borbely ampen parallelt . Progress med Pass klonene er det ikke jeg som styrer, men min samarbeidspartner.
    Det er en franskmann som lager software til kontrolleren, slikt har jeg ikke peiling på. ;). Takk for tips ang. timer til displayene, skal ta opp dette på det franske forumet etter hvert.

    Mvh.

    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn