Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Den spagjettien slår garantert Hellstrøm sin! :)
    Who the hell is Hellstrøm ? Han roter iaf. ikke i min spagetti :p.
    Zaloflaska oppe til i høyre i bildet kom iaf. til nytte da jeg skulle trekke kabelstrømper over primærkablene til trafoene :p.
    "Glidemiddel" er noen ganger et must ;)

Mvh.
    Johnny

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da kommer det til å lukte reint i hvertfall! :)
    Husk at Zalo klebrer seg over tid, men du skal vel ikke ha av igjen strømpene!

Hellstrøm får holde seg til biff og lammeskanke! ;)

vitali

Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Antall liker
    21
    Hi Vitali :)

First of all: Nice amps you are building :) . You are a very good Diy'er , I surely like your workmanship. Keep it up !

Hi Johnny,

One question :)
    You said you Toroidy a transformer of 3000VA.
    You tried to put him in charge?
    I have used in the new project 2500 VA transformers from Toroidy.
    At a bias of 3.6 A had a very strong mechanical noise.
    I tried DC filter, snuber, CRCCC, CLCC, NTC60 - no good result.
    I tried last resort - I opened external winding and we put both in resin. To my 90% of noise disappeared.
    It became quiet after I added in series with the primary winding 2xNTC60 (10R+10R).
    Every time I listen ... I'm amazed how this amplifier may sound good :)
    Much better than the first version (with transformer 1500 VA)
    Thank you:)
    I think you have misunderstood. The 3000VA transformer is not for the Pass, is it for the Borbely Millennium poweramp, which I am also building.
    What I am going to use in the Pass clones, I have not decided yet.
    I have not tested the 3000VA under heavy load yet, but I am going to put it in a metal can and fill it with resin, like you did. (Just to be on the safe side, and it with will also look better with a polished metal can like the ones in my preamp.)

Like I said in a e-mail to you, the ones you have built have not the right amount of output-fets. You have the "light" Chinese version with 12 pairs pr. side. The right number is 18 pairs pr. side ! You also have a passive CCS (resistors), witch was only used in XA160.5 Mk.1
    From Mk.2 and later models like XA160.8 there is an active CCS. We are building a Mk.2 version with active CCS and 18 pairs output-fets pr. side.
    We have now all the information that we need. It is now up to my partner to get his finger out, and redesign some pcb's :p. Hint, hint ;)

Anyway, I'm so happy that you are pleased with the sound of your new amplifiers :) . Fantastic good DIY !

All the best,
    your friend Johnny

Hi Johnny,

I'm glad you appreciated my amplifiers, mean a lot to me :)
    Especially as these words come from a perfectionist as you !

Good luck and all the best!

Your friend,Vitali

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei :)

Driver å rydder i "spagettien"......tar tid dette, noe jeg har for lite av om dagen :( . Vel, det går saaakte framover ;)
    Mangler nå kabel fram til power on-led, samt å koble 220V AC. Power-supply'er ble testet i går med variotrafo, alle spenninger var o.k.
    Kobler resten i helgen, polerer trafoer, tar den siste dandering av kabler og setter på lokket.
    Fra i kveld:

Mvh.
    Johnny

Vedlegg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kort spørsmål.

Ser du bruker mange skru koblinger. Er litt skeptisk til slike og lurer på hva du gjør med kabel enden. Fortinner du den, snurrer du den, bruker du hylse eller ?

Selv fortrekker jeg å fortinne tuppen slik at ikke den spriker, snurre lederen og skru i den ikke fortinnede delen. Helst lodder jeg...

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fatter ikke at du har tålmodighet til å holde på så lenge, og gjøre alt så vannvittig pent uten å prøvespille, jeg hadde "hesjet" det sammen for å få hørt på det :)

All kred til deg for det.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.805
    Sted
    Sandefjord
    Blir kanonbra Johnny! Heldigvis er vi ikke alle like og all den innsatsen du legger inn i detaljene....inspirerende :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra jobbet Jhonny! :)
    Noen liker og har tålmodighet til å bygge modellskip!
    Andre har nok med å sette sammen lego etter tegning en times tid!
    Johnny viser tydelig kunnskap og tålmodighet til bygging av store modellskip! :)

Ang. fortinning og skrukobling; tenker dette går fint!
    Å fortinne ble gjort i elektrikerfaget før endehylser var oppfunnet.
    Står en del slike skap rundtom enda i verden.
    Hadde reagert vist det var mangetråder koblet rett på skrutilkobling uten tiltak!
    Det som en kan gjøre er når en er ferdig er å dra over en siste gang på alle skrutilkoblinger så en er sikker på at de sitter.
    Sistnevnte tenker jeg er innlagt i godeste mr.Radichs internkontroll- og kvalitetssikrings system :)

Mvh
    oks

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Skal prøve å svare på kommentarene ......

roadrune
    Jeg fatter ikke at du har tålmodighet til å holde på så lenge, og gjøre alt så vannvittig pent uten å prøvespille, jeg hadde "hesjet" det sammen for å få hørt på det :)

All kred til deg for det.​

Tålmodighet er en dyd....hehe. Hadde ikke lagt så mye arbeid i det hvis jeg ikke hatt troen på at konstruksjonen er god. Ellers så synes jeg hastverk er ...........lastverk. Takk for kred :)

Halair
    Blir kanonbra Johnny! Heldigvis er vi ikke alle like og all den innsatsen du legger inn i detaljene....inspirerende :)

Tusen takk ! Flott at du synes det er inspirerende :)

soundscape
    Nesten synd å gjemme de godsakene der under lokk !​

Ja det er vel det. Men, man skal kunne løfte av lokket uten å skjemmes over arbeidet. Prøver alltid å få det til å se ut som et komersiellt produkt.

oks81
    Bra jobbet Jhonny! :)
    Noen liker og har tålmodighet til å bygge modellskip!
    Andre har nok med å sette sammen lego etter tegning en times tid!
    Johnny viser tydelig kunnskap og tålmodighet til bygging av store modellskip! :)

Ang. fortinning og skrukobling; tenker dette går fint!
    Å fortinne ble gjort i elektrikerfaget før endehylser var oppfunnet.
    Står en del slike skap rundtom enda i verden.
    Hadde reagert vist det var mangetråder koblet rett på skrutilkobling uten tiltak!
    Det som en kan gjøre er når en er ferdig er å dra over en siste gang på alle skrutilkoblinger så en er sikker på at de sitter.
    Sistnevnte tenker jeg er innlagt i godeste mr.Radichs internkontroll- og kvalitetssikrings system :)

Mvh
    oks​

Tror det skal gå bra med skruterminalene og fortinning av ledningene ;)

Gjett EN gang hva jeg jobber med på jobben ? Ellers takk for hyggelige ord, setter pris på det.

Ha en fin weekend alle sammen !

Mvh.
    Johnny

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gjetter en gang ;)

Axxe?

Fritt etter et google søk :)

Skikkelig trivelig helg til deg også!
    Vakkert arbeid!

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Nope. Bor i Halden, jobber i Fredrikstad......ellers var spm. hva jeg jobber med, ikke hvor ;)

Mvh.
    Johnny

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uff, da må jeg melde pass ;)
    Har vert i Fredrikstad, men husker vel bare at det er en bro der..

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Veldig pent arbeid - men jeg viste vel at du ikke skulle ødelegge dette praktverket med å slenge ned i noen kabler. Liker spesielt at du har brukt kabelstrømper på loddepunktene i kontaktene - klasse :)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    er på bukta å kikker litt......fortsatt noen "snasne" kabinetter å få tak i. For de som bygger Kl.A forsterkere, så er disse ganske fine. Ikke like store som mine Pass klone-kabinetter men ca. 3/4 size av disse. Men de koster: 4920,- + 1148,- i frakt + toll/mva. pr. stk. Til sammenligning så kostet mine Pass "full size" klone kabinetter ca. 7500,- pr. stk. all inclusive.
    Vel her er det:

Frontpanel: 20mmthick(aluminum)

PanelHandle: 25mmthick(aluminum)

Rear panel: 4mmthick(aluminum)

Upper and lower plate: 4MMthick(aluminum)

Machine feet:aluminummachine feet.

Switch: 250V15A larger switch

Radiator: 150mm * 75mm * 200mm industry shaped fins,each pieceweighs about2.2KG,a total of six

package weight about 30kg/set

Note: the chassis will send in Bulk. buyer need to assemble it by yourself.

Pent, synes nå jeg ......

Mvh.
    Johnny​

Vedlegg

gwrskien

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Antall liker
    46
    Sted
    skien
    Voksne saker.. 30 kg tomme.. :) Hvilken dim og type bruker du på intern kablene dine om jeg kan spørre?

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Mine kabinetter er fortsatt tomme, jeg venter på at min partner skal få re-designet noen kretskort.....og det tar tid skal gudene vite !
    Går vel fra å være gråhåret til hvithåret innen han får ut fingeren ? Tror nesten jeg må være verdens mest tolmodigste mann ? Nesten håpløst dette.....:confused:
    Men, en vakker dag ? Dim. på interne kabler får jeg komme tilbake til, når tiden er inne.......................................

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Oops....hadde jo helt glemt den blå On/Off-led'en i fronten. Så klart, hullet i frontplaten traff jo rett i festevinkelen mellom frontplate og sideprofiler. Fram med drill og fil for å fikse.
    Limte så fast led med to-komponent epoksy lim, kabel var allerede dratt fram. Lar det tørke til i morgen, for så å teste ut riktig verdi av for-motstand. Tipper jeg havner et sted på mellom 30K til ca. 50K med 12V forsynings-spenning ?

Mvh.
    "slowhand" Johnny

Vedlegg

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Sett inn et lite multiturn potmeter så justerer du den slik du vil. Limes til vinkelen f.eks.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Står i første setningen :p

Oops....hadde jo helt glemt den blå On/Off-led'en i fronten.
    Mvh.
    Johnny
    Hehe! Ikke alltid de to klinkekulene i trynet har den effekten de burde.... ;)

Ville bare nevne at jeg har så høyt som 1Mohm i serie med blå LED @ 19VDC.
    Dette er på First Watt replica kabinettet. Der er jo LEDene ganske "stikkende"

Bare et innspill. :)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Testet med samme led i selve pre-ampen hvor forsynings-spenningen er 5V. Der havnet jeg på 12K i serie. Bruker 3mm blå led's, ikke 5mm. Svaret får jeg i morgen :).
    I morgen blir det også oppstart av hele power-supplyet'et med alle tre trafoer og kondensatorbanker i sving på likt. Hva blir oppstart -strømmen ? Mulig jeg må inn med noen varistorer i serie med sikringen ?
    Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Power supply ferdig.

Da var Power Supply ferdig til denne pre-ampen :). Fikk eksperimentert med for-motstand til led, havnet på 100Kohm. Da ble lyset passe dempet og ikke sjenerende. Alle spenninger er o.k, og pen oppstart-tid, ble ca. slik Armand hadde beregnet (ca. 4-5 sek.). Kjører nå med en 5A fin sikring (da jeg ikke hadde annet liggende). Tror det skal gå bra med en 3.15A treg, så jeg trenger ikke noen varistor.
    Vel slik ble den (dårlig kamera som vanlig), bedre bilder kommer når alt er ferdig :

Er fornøyd med resultatet :)

Mvh.
    Slowhand Johnny

Vedlegg

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hei SRM :)
    Tusen takk :). Begynner å sette sammen selve Pre-ampen nå. Alle kort ligger ferdig, og fronten og bakplate har dere jo allerede sett bilder av. Leverer snart volumknapp m/ring og kjøleprofiler til eloksering.

Mvh.
    Johnny

• Liker
    Reaksjoner: SRM

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Griselekkert. Ikke mer å si om det..
    Hei Armand :)

Tusen takk ! :). Quote fra en P.M (hope you don't mind ?)

Hvis du ønsker kan du komme oppom Kongsberg med den en tur så kan jeg kjøre noen tester med den for å se på støy THD etc. Det tar bare en time eller to.
    Jeg skal ikke ha noe for det. Bare kult å se hva den yter.
    Ser fram imot dette, jeg kommer når den er ferdig. Blir virkelig spennende å se hva den yter.

Mvh.
    Slowhand Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Regelrett heslig !!!! :mad: <akk-ja-san...>

Ja, ikke sant ! Heslige saker, dette ;) . Men, jeg vet at du er misunnelig......du la jo selv ut et "envy-bilde", så du er avslørt ! ;)
    Har et komplett ekstra sett med kretskort liggende, bare så du vet det, ha ! ;)
    Blir auksjon på de, når tiden er inne.......

Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Da ha jeg så vidt begynt på selve pre-ampen, driver med layout. Blir ca. slik plassering av dual 24V regulatorene. Og så kommer det et lite kort til med fast 5V og 6v regulator. Plasserer dette i den åpne spalten lengst bak. Regulatorene blir boltet fast til bunnplaten for kjøling. 5V er til reledelen, 6V er til kontroller/display- kortet i fronten.

Må få lånt meg en spesial-tang til molex-kontaktene. Finnes heldigvis å få lånt på jobben :).

Mvh.
    Slowhand Johnny

Vedlegg

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Da var boring og gjenging unnagjort :). Ikke det morsomste jeg vet, tar tid...... Vel, nå er kortene montert, og jeg har begynt med kablingen. 5V og 6V regulatorene er montert mot bunnplaten for kjøling. Kortet med regulatorene ble kortet litt ned på sidene, da jeg kjører med separate regulatorer for 2x24V.
    Har også montert en blindplate som kommer bak kontrollerkortet for å isolere mellom den digitale delen og den analoge delen. Kommer til å lakkere denne matt sort. Kveldens dont:

Får se om jeg har tid og ork til å kable videre i morgen ?

Mvh.
    Johnny

Vedlegg

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Det bygges noen få UGS muse preamps :) . Her er et eksempel fra en italiener , bosatt i Sør Korea. Veldig pent, synes nå jeg . Her er det brukt standard størrelse på kabinett og standard strømforsyning. Frontplaten til selve pre-ampen har han designet selv, kudos ! :).
    Han har dessverre byttet om på UGS modulene og buffer modulene, dette kan ikke låte bra, har han rukket å hørt på den ? Har påpekt det på det franske forumet. Ser at han har brukt Salas shuntregulatorer, som burde være bra. Morsomt å se andre holde på med denne konstruksjonen, vi er nemlig ikke så mange !
    Her er bildene fra hans bygg:

Må se å bli ferdig jeg og !

Mvh.
    Johnny

Vedlegg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.559
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at din versjon går uten på de viste apparater! Selv med råneteksting :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn