WayAhead
Æresmedlem
-> aurora: Ja du mener sikringer med jordfeilbryter. Det er jo ikke installert over alt foreløpig.
HeiPudsig løsning. Hvis du har rigtigt softstart er en 0.5 A start sluk ok pg de 220 v behøver slet ikke trækkes til afbryderenHei
Da fortsetter jeg med å bygge disse Kl.A monstrene. Pre-ampen er nå ferdig, og skal nå for en siste måling hos Armand.
Har alt jeg trenger, men har lurt en del på hva "papa" har brukt som 220V AC mains bryter ? Har studert lenge på dette, men har nå funnet det ut .
Vis vedlegget 475817
Bildet viser en tidlig versjon av XA 160.5, men jeg går for denne versjonen. Vel, det er ikke bare en bryter, men heller det vi kaller en automatsikring.
Har nå bestilt 2 stk. "new old stock" fra USA.
Vis vedlegget 475819
Vis vedlegget 475820
Vis vedlegget 475821
Tror dog han har benyttet en en-pol versjon av denne (trengs ikke mer i USA ?). Jeg har bestilt to-pol versjoner som må til i Norge.
Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her
Mvh.
Johnny
Da sliter man vel ut kontaktpunktene i kontakten og initierer et nytt potensielt punkt for brann ?Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut.I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
Kontakter en laget for å brukes. De mister også spenst ved alltid å være tilkoblet. I tillegg irrer kontaktpunkter når de ikke kobles til og fra. Dette er kjent i bransjen ved at beredere over 2kW nå må være fast tilkoblet fordi at når kontakten alltid sto i forårsaket det irring og varmgang. Beredere leveres nå med 1990W elementer og ødelegger dessverre et fornuftig krav.....Da sliter man vel ut kontaktpunktene i kontakten og initierer et nytt potensielt punkt for brann ?Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut.I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
Hei,God løsning men forstår ikke hvad du vil med den kæmpe af /på bryteren?
Automatisikringer er ikke ligefrem et must for den gode lyd. Mange finder at sikringer lyder bedre.Hei,God løsning men forstår ikke hvad du vil med den kæmpe af /på bryteren?
det er ikke "bare" en "kæmpe av/på bryter". Det er en 5A automatsikring som fungerer som 220V AC bryter og sikring. Så man trenger altså ikke en glass-sikring i tillegg på 220V siden. Jeg prøver å bygge denne forsterkeren så tro opp mot originalen som mulig
Vil gjerne møte de som sier de kan høre forskjell på om du har automatsikringer eller gode gamle smeltesikringer i sikringsskapet!
Bring'em on! Drita enkelt å arrangere en blindtest - fjernstyrt rele og switche mellom auto/smelte on the fly. Vedder hele anlegget mitt på at INGEN er i stand til å finne ut av hva som er hva. Det blir som å sette ræva si på en bordsag i full fart, og så peke ut hvilken tann som traff rumpeballene først. Jeeez.....Det er da opptil flere her som nokså hårdnakket hevder de kan...
Jadda, hvor mange vil du ha? Både med og uten alarmtrigger. "Clearup Fuse" med unike karakterestikker for halvledere.Hei
Finnes det "Audiograde" smeltesikringer ?
Må se å få ringt elektrikeren !
Mvh.
Johnny
HeiJadda, hvor mange vil du ha? Både med og uten alarmtrigger. "Clearup Fuse" med unike karakterestikker for halvledere.Hei
Finnes det "Audiograde" smeltesikringer ?
Må se å få ringt elektrikeren !
Mvh.
Johnny
Disse låter noe inneiH.... bra...
Smeltesikringer var nevnt. Du mener disse er bedre i så måte? Kyosansikringen vist har en alarmsikring med mekanisk aktivering for mikrobrytere etc, enheten på siden av sikringen som feks kan benyttes til å trigge utkobling av alle faser. Denne standardsikringen kan også kompletteres med en een alarmsikring som kan trigge utkobling av alle faser.Interessant å se hvordan man skal få til allpolig utkobling med slike .......
Meget flott utført Johnny! Tenker det er godt å sette på lokket?Hei
Da er jeg ENDELIG ferdig med denne pre-ampen. Det har vært en laaaang vei å gå, men nå er jeg fornøyd
Hva har skjedd ?
Den har fått helt nye gain-trinn: Pass UGS 6. Samme gain trinn som brukes i P.L XP 10, XP 20 og XP 30.
Den har også fått input kondensatorer, i tilfelle tilkoblet utstyr har et lumsk Dc-offset. Disse vil normalt være by-passet med et rele. Hver inngang kan programmeres til om kondensatorene skal være innkoblet, eller ikke i signalveien.
UGS-modulene har ikke vært helt lette å bygge, så her har det vært mye fram og tilbake. Gain-trinnene har ingen DC-servo (Pass bruker ikke slikt).
Så, matchingen på fets må være optimal, og da mener jeg helt optimal ! Gain-trinnet for høyre kanal har vært helt greit hele tiden, hvor jeg klarte å få det justert Dc-offset helt ned til 7mV.
Venstre kanal har vært ganske umedgjørlig. Her klarte jeg å få det ned til min. 30mV, samt at det driftet for mye med temperatur-svingninger. Dette selv med matchede dual-fets. Jeg endte opp med å bytte til et annet sett med matchede dual-fets. Da ble det mye bedre. Endte opp med ca. 12>14 mV offset, og mye mindre drifting i forhold til temp. Dette er "innafor"
Buffer-moduler på inngangene ble utelatt, de gjør ingen spesiell nytte her, og jeg ønsker så få ledd som mulig i signalveien.
Noen målinger av det ene gain-trinnet mitt, har blitt gjort av min venn på den andre siden av Atlanteren, se tidligere post. Disse målingene lover godt
Pre-ampen skal nå til Armand for sluttmålinger om et par uker, så da blir alt dokumentert. I mellomtiden skal den ut til venner for prøvelytting.
Legger ut noen bilder som viser det endelige resultatet, nå tror jeg at det ikke så mye mer jeg kan forbedre:
Vis vedlegget 477603
Vis vedlegget 477604
Vis vedlegget 477605
Og DA har jeg skrudd fast lokker for GODT
Vis vedlegget 477606
Mvh.
Johnny
Hva med overgangsmotstand når automaten har løst ut noen ganger?Da er allpolig brudd altså mulig med en del rælamikk i tillegg. Er ikke hensikten med audiofile smeltesikringer å redusere impedansen til kursen? Det interessante er at med et lignende sikkerhetsnivå som en jordfeilautomat (ca 20mohm overgangsmotstand) innfører man i stedet en smeltesikring, kontaktor og jordfeilbryter (totalt ca 40-50mohm) og samtidig flere kontaktpunkter og feilkilder. Jeg kommer nok ikke til å anbefale kundene slike løsninger i fremtiden heller.
Hvorfor trodde du jeg mente UZ var relevant? Jeg stilte spørsmålet i 2018 og ikke i 1985.