Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Eat my shorts !

Hei :)
    Herlig film og musikk fra 80 tallet :)

Lodde-dag i morgen, tok helt fri fra slikt arbeid i går og i dag :). Er ganske "godt forsynt" med lignede arbeide på jobben, så lysten er ikke alltid tilstede til DIY- arbeide. Men, i morgen fortsetter jeg......:)

Hoffleverandør @Sluket har nå sendt meg en pakke med custom made alu.-parts som skal elokseres og forkrommes til uken, før de videresendes til min venn i Canada. Tusen takk til alltid behjelpelige Sluket ! Dette var en VELDIG viktig sak for meg, da jeg hadde gjort en meget god bytte-deal med min venn på den andre siden av Atlanteren. Tusen takk Sluket ! :)

Kretskortene til adapter-modul for venstre kanal er snart ferdig produsert i Kina, og jeg regner med å ha de i midten av neste uke.

Production status.JPG

Legger ut noen bilder av hvordan det hele vil se ut når alt er på plass. Jeg har fått streng beskjed om å ikke legge ut bilder av verken adapter moduler eller gain trinn, så her får dere tåle at bildene blir redigert litt i Photoshop. Ikke helt "stuerent" det vi driver med ;) Hvis alt går greit, bærer det av sted til Armand på Kongsberg for nye målinger.

Følg med, til de som gidder ;) !

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi henger med selv om jeg synes det her blitt mye frem og tilbake i det siste...;)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Vi henger med selv om jeg synes det her blitt mye frem og tilbake i det siste...;)
    Slik blir det, når ting skal forbedres. Slike ting tar tid, og det blir mye att og fram. Fikk gjort det som var planlagt i dag, og våger meg frampå med et lite bilde denne gang. Håper detaljene rundt det nye gain-modulet er uskarpe nok, hvis ikke får jeg nok en streng beskjed om å fjerne det ;)

IMG_3299 red 1.jpg

Her har jeg også installert endehylser (hvis du ser godt etter ). Adapter-kretskort for venstre kanal er nå ferdig produsert, og allerede på vei med DHL.

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Slik blir det, når ting skal forbedres. Slike ting tar tid, og det blir mye att og fram. Fikk gjort det som var planlagt i dag, og våger meg frampå med et lite bilde denne gang. Håper detaljene rundt det nye gain-modulet er uskarpe nok, hvis ikke får jeg nok en streng beskjed om å fjerne det ;)

Vis vedlegget 463524

Her har jeg også installert endehylser (hvis du ser godt etter ). Adapter-kretskort for venstre kanal er nå ferdig produsert, og allerede på vei med DHL.

Mvh.
    Johnny
    Veldig bra !

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Hi Vitali :)

Yes, I did :) Thanks ! Been so extremely busy the last days, will answer you tonight ;)
    Sheers
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Ventetid....

Som overskriften sier.....ventetid. En pakke er oversendt til min partner på den andre siden av den store Atlanteren. Den inneholder ett av de nye gain-modulene, samt dyrbare deler levert av hoffleverandør Sluket. Vi trenger å få avklart gain og implementering av de nye modulene. Slike ting tar litt tid med postgang. En del målinger må gjøres, før alt er klart. Men,jeg har stor tro på at dette vil bli bra :).

En ting er iaf. avklart og utprøvd, og det er at gain-trinnet skal nå sitte etter Muses volum-chippen. Mainboard er nå ferdig moddet for dette, og med de "opprinnelige" modulene så måler det nå mye bedre :) Blir spennende med de nye modulene !

Mens jeg venter, så spiller jeg litt musikk fra en av mine favoritt-artister, Zucchero. Her i duett med Cheb Mami i Roal Albert Hall:

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden

Litt OT, men her er litt av hva jeg gjør for å få mat på bordet. Jobber med Pcb QC (quality control). Funksjonstesting av motherboard pcb's, før de havner ut på linja. 18 lags pcb's (se artikkelen) ,samt kalibrering av laser-drivere, funksjonstest av led-drivere osv. Her er det smd all the way !

Fra TU.no :https://www.tu.no/artikler/ansatte-brot-ut-etter-oppkjop-i-2001-na-er-de-verdensledende-pa-projektorer/364880

Motherboard.jpg

Det er masse komponenter på motsatt side av kortet også !

Stortrives ! :)

Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    På med linolje... fort!
    Hehe, linolja ja, du glemte bomullstråden ;)

Wet dream: En gang få råd til å kjøpe en av de topp 3 prosjektorene. Trenger ikke lerret da, bildet blir godt nok, rett på tapeten !

Mvh.
    Johnny

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd! Men J.R., kunne du tenke deg - for oss som verken har lest hele tråden eller har veldig peiling på de indre delene av en forsterker - å fortelle hva som er de viktigste designmålene med forsterkeren/forsterkere du bygger? :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23
    Ehh..... dyre?
    Laaaangt over hva jeg klarer å dra opp av min lommebok, ja ;)
    Slutt å drøm du også ! ;)

Priseks: Selvkost for bare motherboard, vist i bildet lenger opp: 10K. Trengs en del mere for å få en komplett proj.
    Mvh.
    Johnny
    Har ingen problemer med å se den selvkosten for det printet nei. Rimelig komplekse saker. Heldigvis er jeg ikke på noe projektor kjør :D

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Endelig !

det har vært stille ganske lenge i denne tråden. Det betyr ikke at det har vært jobbet i mellomtiden. Men, postgang over Atlanteren, utlegg og bestilling av nye kretskort, målinger og tilpasninger osv., slike ting tar tid.
    Et UGS-modul med adapter-kort ble sendt over Atlanteren for tilpasning. Kretskortene måtte modifiseres såpass mye, at jeg valgte å få designet nye. Jeg orker ikke å leve med slikt som vist på bildene under, selv om det virker.

Adapter-kort:

UGS-modul:

Ny layout ble laget, og nye kretskort ble bestilt :) Kortene er nå perfekte, uten noen modifiseringer. Målinger ble gjort:

THD:

Noise floor:

Kommentar til målinger:

UGS THD spectrum, at 1Khz, 1V output, and the noise floor, two major 60& 180Hz spikes are my lab power supply, noise is almost at the limit of my Clio system, less than -120dBV. THD is very low at 0.004%, and K2 is higher than K3, which always sounds better.
    To resume this UGS gain stage is almost perfect ;)
    6.6dB (SE), 13.2dB (BAL)
    Vel, nå i kveld ble de endelige UGS 6 modulene satt inn og justert i selve pre-ampen:

Alt gikk greit, og det måler riktig :)
    Slik ser min arbeidsplass ut (kjøkkenbordet)

Kona fikk spisestue, og jeg fikk kjøkkenbordet permanent ! Grei deal ! :cool:

Utførlige målinger vil bli gjort hos Armand i det nye året. Setter snart på lokket for godt nå ;)

God Jul til alle !
    Mvh.
    Johnny

Sist redigert av en moderator:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    God Jul til deg og Johnny !

Det blir vel å hoppe bukk over frokosten fremover nå da, og hils kona og si hun må være en engel å ha i hus !

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    God Jul til deg også. Vi har da andre bord til å innta frokosten på ;) Egg og bacon ble inntatt i morges ved den nye spisestuebordet. Alt blir bedre med bacon !
    Mvh.
    Johnny

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    det har vært stille ganske lenge i denne tråden. Det betyr ikke at det har vært jobbet i mellomtiden. Men, postgang over Atlanteren, utlegg og bestilling av nye kretskort, målinger og tilpasninger osv., slike ting tar tid.
    Et UGS-modul med adapter-kort ble sendt over Atlanteren for tilpasning. Kretskortene måtte modifiseres såpass mye, at jeg valgte å få designet nye. Jeg orker ikke å leve med slikt som vist på bildene under, selv om det virker.

Adapter-kort:

Vis vedlegget 472778

UGS-modul:

Vis vedlegget 472771

Ny layout ble laget, og nye kretskort ble bestilt :) Kortene er nå perfekte, uten noen modifiseringer. Målinger ble gjort:

THD:

Vis vedlegget 472773

Noise floor:

Vis vedlegget 472774

Kommentar til målinger:

UGS THD spectrum, at 1Khz, 1V output, and the noise floor, two major 60& 180Hz spikes are my lab power supply, noise is almost at the limit of my Clio system, less than -120dBV. THD is very low at 0.004%, and K2 is higher than K3, which always sounds better.
    To resume this UGS gain stage is almost perfect ;)
    6.6dB (SE), 13.2dB (BAL)
    Vel, nå i kveld ble de endelige UGS 6 modulene satt inn og justert i selve pre-ampen:

Vis vedlegget 472775

Vis vedlegget 472776

Alt gikk greit, og det måler riktig :)
    Slik ser min arbeidsplass ut (kjøkkenbordet)

Vis vedlegget 472777

Kona fikk spisestue, og jeg fikk kjøkkenbordet permanent ! Grei deal ! :cool:

Utførlige målinger vil bli gjort hos Armand i det nye året. Setter snart på lokket for godt nå ;)

God Jul til alle !
    Mvh.
    Johnny
    Det der har jeg lyst til å være med på.
    Bor bar et steinkast (eiendomsmegler målestokk) fra Armand.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Audiomix
    Det der har jeg lyst til å være med på.
    Bor bar et steinkast (eiendomsmegler målestokk) fra Armand.
    Lar seg sikkert ordne, skal høre med Armand etter hvert.
    Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Justering av Dc- offset.

Å justere Dc-offset på disse nye modulene er en tålmodighetsprøve, men man får ta tiden til hjelp :)
    Pre-ampen har nå vært påslått 24/7 i fire døgn nå, med etterjusteringer underveis. Av med lokket (delvis),......så etter-justere.
    Hvorfor er det vanskelig ? Den har ingen Dc-servo.

Secret is not to have a dc coupled preamp ;) PL preamp are not and for a good reason...

His gain module are not perfectly stable in dc, only to have that is to have a dc servo, which he doesn't have...
    Any change in ambiant air will affect the JFET and change the DC offset...

So what ever you accept a few mv here and there, use an amp ac coupled (Important here) and sleep at night,
    OR install coupling capacitors. If you're amp is ac coupled, you can have 20-30mv of dc on your preamp output without problem.
    This is PL way of doing things.
    So keep in mind to use the coupling caps at the input of your XA160...
    Vel, det går seg til :)

IMG_3332.JPG

Her måles + og - fase, samt ubalansert ut. Begynner å bli bra :)

Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Hei @Sluket :)

Du har SLÅTT av pre du
    Faktisk ikke bro, trodde heller du skulle kommentere de meget dyre måleinstrumentene mine ? Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc). Det til høyre (Aneng 8009 True RMS) har overrasket meg stort ! Fra Kina, for en slikk og ingenting. Kan faktisk anbefales til fattige Diy'ere , slike som meg ;)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei @Sluket :)

Du har SLÅTT av pre du
    Faktisk ikke bro, trodde heller du skulle kommentere de meget dyre måleinstrumentene mine ? Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc). Det til høyre (Aneng 8009 True RMS) har overrasket meg stort ! Fra Kina, for en slikk og ingenting. Kan faktisk anbefales til fattige Diy'ere , slike som meg ;)
    Alle du har der koster vel en slik og ingen ting fra produsent, men det er noen ledd i mellom som ganger med kanskje 5... Ellers skiller man gjerne slike, mellom klint og hvete, når man måler 230V på nett og gjerne mellom faser og jord. Holdt på å ringe elektriker da jeg trodde jeg hadde jordfeil etter å ha målt med et billig ett, så obs obs.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra kanskje de aller billigste multimetre, er de aller fleste i prisleiet 500-1000kr helt OK på DC-målinger. De store forskjellene ligger i utvidete funksjoner, som RMS-måling, motstandsmåling etc, og ikke minst i sikkerhetssammenheng, - feil bruk ( feks når et instrument som er satt opp for strømmåling plugges i stikkontakten), støtsikring osv.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Litt OT:
    Et kvalitets DMM koster lommerusk i HiFi sammenheng.
    Så hvorfor spare litt og måle ut på viddene?

Så hvorfor spare litt og måle ut på viddene ?
    Vel, nå har jeg nok pådratt meg fem stk. av disse "Kina-multi-meterene" ila. noen år. Shame on me ! :D Jeg har nå kryssbyttet flere ganger på disse, men får stadig samme resultat. Derfor står jeg ved min uttalelse:

Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc)
    Og ikke noe annet......... ! (så er det sagt)
    Er fullstendig klar over at dette ikke er den rette vei å gå, men i denne sammenheng (måle-område 200mV Dc), tror jeg ikke de måler så veldig feil ? Hvis så er, så er alle fem helt ut å sykle ? Og da måler jeg jo: "helt ut på viddene" ?

For å roe hordene, så kontrollmåler jeg med et (nylig kalibrert) Fluke fra jobben ;)

Et nytt Fluke står høyt på ønskelisten for 2018, men akkurat nå er det bare lommerusk igjen på kontoen etter Julen.

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    XA 160.5 Mk 2

Da fortsetter jeg med å bygge disse Kl.A monstrene. Pre-ampen er nå ferdig, og skal nå for en siste måling hos Armand.
    Har alt jeg trenger, men har lurt en del på hva "papa" har brukt som 220V AC mains bryter ? Har studert lenge på dette, men har nå funnet det ut .

xa160.5-0b-pass-labs.jpg

Bildet viser en tidlig versjon av XA 160.5, men jeg går for denne versjonen. Vel, det er ikke bare en bryter, men heller det vi kaller en automatsikring.
    Har nå bestilt 2 stk. "new old stock" fra USA.

Circuit braker 2.JPG

Circuit braker 1.JPG

Circuit braker 3.JPG

Tror dog han har benyttet en en-pol versjon av denne (trengs ikke mer i USA ?). Jeg har bestilt to-pol versjoner som må til i Norge.

Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her :)

Mvh.
    Johnny

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
    Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    311
    Endelig blir det satt fart igjen her, no vart det spanande :)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden

Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her
    Vel, jeg juger litt :p AC-inlet vil få et 10A Schaffner filter med innebygd sikringsholder i tillegg.
    Bilde fra kjøkkenbenken:

IMG_3334.JPG

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
    Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
    Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut. :)
    Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Halden
    Vel, da er jo disse "ampene" bedre sikret enn Moccamasteren da, når jeg drar på ferie ;) Dvs. hvis jeg klarer å bygge disse "monstrene" da :confused: DET, gjenstår å se....

Mvh.
    Johnny

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut. :)
    Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
    Det er riktig nok, men dobbelisolert utstyr har egne regler. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror allpolig brudd i TN-nett var et krav også før vi begynte med kombivern..

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, i all NEMKO*tid (før CE) - siden tidenes morgen har det kun vært brudd i den ene fasen. Dette kommer nok at det ville bli for omfattende/dyrt å bygge om utstyret spesifikt for Norge. Når det gjelder dobbeltisolert utstyr (bla vaskemaskiner?) brenner jo disse titt og ofte så....

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.590
    Da fortsetter jeg med å bygge disse Kl.A monstrene. Pre-ampen er nå ferdig, og skal nå for en siste måling hos Armand.
    Har alt jeg trenger, men har lurt en del på hva "papa" har brukt som 220V AC mains bryter ? Har studert lenge på dette, men har nå funnet det ut .

Vis vedlegget 475817

Bildet viser en tidlig versjon av XA 160.5, men jeg går for denne versjonen. Vel, det er ikke bare en bryter, men heller det vi kaller en automatsikring.
    Har nå bestilt 2 stk. "new old stock" fra USA.

Vis vedlegget 475819

Vis vedlegget 475820

Vis vedlegget 475821

Tror dog han har benyttet en en-pol versjon av denne (trengs ikke mer i USA ?). Jeg har bestilt to-pol versjoner som må til i Norge.

Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her :)

Mvh.
    Johnny
    Pudsig løsning. Hvis du har rigtigt softstart er en 0.5 A start sluk ok pg de 220 v behøver slet ikke trækkes til afbryderen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn