Naahh,Monter alt på undersiden. Solved.
HeiVi henger med selv om jeg synes det her blitt mye frem og tilbake i det siste...
Veldig bra !HeiVi henger med selv om jeg synes det her blitt mye frem og tilbake i det siste...
Slik blir det, når ting skal forbedres. Slike ting tar tid, og det blir mye att og fram. Fikk gjort det som var planlagt i dag, og våger meg frampå med et lite bilde denne gang. Håper detaljene rundt det nye gain-modulet er uskarpe nok, hvis ikke får jeg nok en streng beskjed om å fjerne det
Vis vedlegget 463524
Her har jeg også installert endehylser (hvis du ser godt etter ). Adapter-kretskort for venstre kanal er nå ferdig produsert, og allerede på vei med DHL.
Mvh.
Johnny
Hehe, linolja ja, du glemte bomullstrådenPå med linolje... fort!
Laaaangt over hva jeg klarer å dra opp av min lommebok, jaEhh..... dyre?
Har ingen problemer med å se den selvkosten for det printet nei. Rimelig komplekse saker. Heldigvis er jeg ikke på noe projektor kjørLaaaangt over hva jeg klarer å dra opp av min lommebok, jaEhh..... dyre?
Slutt å drøm du også !
Priseks: Selvkost for bare motherboard, vist i bildet lenger opp: 10K. Trengs en del mere for å få en komplett proj.
Mvh.
Johnny
Vel, nå i kveld ble de endelige UGS 6 modulene satt inn og justert i selve pre-ampen:UGS THD spectrum, at 1Khz, 1V output, and the noise floor, two major 60& 180Hz spikes are my lab power supply, noise is almost at the limit of my Clio system, less than -120dBV. THD is very low at 0.004%, and K2 is higher than K3, which always sounds better.
To resume this UGS gain stage is almost perfect
6.6dB (SE), 13.2dB (BAL)
Det der har jeg lyst til å være med på.Hei
det har vært stille ganske lenge i denne tråden. Det betyr ikke at det har vært jobbet i mellomtiden. Men, postgang over Atlanteren, utlegg og bestilling av nye kretskort, målinger og tilpasninger osv., slike ting tar tid.
Et UGS-modul med adapter-kort ble sendt over Atlanteren for tilpasning. Kretskortene måtte modifiseres såpass mye, at jeg valgte å få designet nye. Jeg orker ikke å leve med slikt som vist på bildene under, selv om det virker.
Adapter-kort:
Vis vedlegget 472778
UGS-modul:
Vis vedlegget 472771
Ny layout ble laget, og nye kretskort ble bestilt Kortene er nå perfekte, uten noen modifiseringer. Målinger ble gjort:
THD:
Vis vedlegget 472773
Noise floor:
Vis vedlegget 472774
Kommentar til målinger:
Vel, nå i kveld ble de endelige UGS 6 modulene satt inn og justert i selve pre-ampen:UGS THD spectrum, at 1Khz, 1V output, and the noise floor, two major 60& 180Hz spikes are my lab power supply, noise is almost at the limit of my Clio system, less than -120dBV. THD is very low at 0.004%, and K2 is higher than K3, which always sounds better.
To resume this UGS gain stage is almost perfect
6.6dB (SE), 13.2dB (BAL)
Vis vedlegget 472775
Vis vedlegget 472776
Alt gikk greit, og det måler riktig
Slik ser min arbeidsplass ut (kjøkkenbordet)
Vis vedlegget 472777
Kona fikk spisestue, og jeg fikk kjøkkenbordet permanent ! Grei deal !
Utførlige målinger vil bli gjort hos Armand i det nye året. Setter snart på lokket for godt nå
God Jul til alle !
Mvh.
Johnny
HeiAudiomix
Det der har jeg lyst til å være med på.
Bor bar et steinkast (eiendomsmegler målestokk) fra Armand.
Vel, det går seg tilSecret is not to have a dc coupled preamp PL preamp are not and for a good reason...
His gain module are not perfectly stable in dc, only to have that is to have a dc servo, which he doesn't have...
Any change in ambiant air will affect the JFET and change the DC offset...
So what ever you accept a few mv here and there, use an amp ac coupled (Important here) and sleep at night,
OR install coupling capacitors. If you're amp is ac coupled, you can have 20-30mv of dc on your preamp output without problem.
This is PL way of doing things.
So keep in mind to use the coupling caps at the input of your XA160...
Faktisk ikke bro, trodde heller du skulle kommentere de meget dyre måleinstrumentene mine ? Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc). Det til høyre (Aneng 8009 True RMS) har overrasket meg stort ! Fra Kina, for en slikk og ingenting. Kan faktisk anbefales til fattige Diy'ere , slike som megDu har SLÅTT av pre du
Alle du har der koster vel en slik og ingen ting fra produsent, men det er noen ledd i mellom som ganger med kanskje 5... Ellers skiller man gjerne slike, mellom klint og hvete, når man måler 230V på nett og gjerne mellom faser og jord. Holdt på å ringe elektriker da jeg trodde jeg hadde jordfeil etter å ha målt med et billig ett, så obs obs.Hei @Sluket
Faktisk ikke bro, trodde heller du skulle kommentere de meget dyre måleinstrumentene mine ? Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc). Det til høyre (Aneng 8009 True RMS) har overrasket meg stort ! Fra Kina, for en slikk og ingenting. Kan faktisk anbefales til fattige Diy'ere , slike som megDu har SLÅTT av pre du
HeiLitt OT:
Et kvalitets DMM koster lommerusk i HiFi sammenheng.
Så hvorfor spare litt og måle ut på viddene?
Vel, nå har jeg nok pådratt meg fem stk. av disse "Kina-multi-meterene" ila. noen år. Shame on me ! Jeg har nå kryssbyttet flere ganger på disse, men får stadig samme resultat. Derfor står jeg ved min uttalelse:Så hvorfor spare litt og måle ut på viddene ?
Og ikke noe annet......... ! (så er det sagt)Vel, de måler faktisk ikke så "gæli" i dette måle-området (200mV/Dc)
Vel, jeg juger litt AC-inlet vil få et 10A Schaffner filter med innebygd sikringsholder i tillegg.Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her
Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut.I USA bryter de stort sett bare L-fasen, da N i utgangspunktet er knytt til jord i sikringsskapet. Dermed slipper de unna med enpolte sikringer på 110V. De bruker faktisk også 220V, og da skal det være sikring i begge faser. I Norge er kravet allpolig brudd uansett, dvs topolet sikringer også i 400V anlegg med N-leder.
Litt merkelig om NP bruker bare enpolt sikringsbryter også på eksportversjonene, - men nå er nå gamle Noreg litt sær mht strømnettet....
Det er riktig nok, men dobbelisolert utstyr har egne regler. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror allpolig brudd i TN-nett var et krav også før vi begynte med kombivern..Det finnes knapt noe husholdningsutstyr som selges i Norge som har 2-polet brudd - kaffetraktere som et eksempel har kun brudd i en fase så om det blir jordfeil i varmeelementet kan brannfare oppstå selv om den er av. Lurt å alltid dra ut støpslet når en er på vei ut.
Jordfeilbryter på kursen løser imidlertid dette problemet.
Pudsig løsning. Hvis du har rigtigt softstart er en 0.5 A start sluk ok pg de 220 v behøver slet ikke trækkes til afbryderenHei
Da fortsetter jeg med å bygge disse Kl.A monstrene. Pre-ampen er nå ferdig, og skal nå for en siste måling hos Armand.
Har alt jeg trenger, men har lurt en del på hva "papa" har brukt som 220V AC mains bryter ? Har studert lenge på dette, men har nå funnet det ut .
Vis vedlegget 475817
Bildet viser en tidlig versjon av XA 160.5, men jeg går for denne versjonen. Vel, det er ikke bare en bryter, men heller det vi kaller en automatsikring.
Har nå bestilt 2 stk. "new old stock" fra USA.
Vis vedlegget 475819
Vis vedlegget 475820
Vis vedlegget 475821
Tror dog han har benyttet en en-pol versjon av denne (trengs ikke mer i USA ?). Jeg har bestilt to-pol versjoner som må til i Norge.
Alle terminaler, håndtak og AC-inlet blir eksakt som vist på det første bildet. Det ligger klart her
Mvh.
Johnny