Diverse Innmat.. Hva du vil!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Joda, er klar over både lodde prosesser og hvorfor loddestopplakk brukes i utgangspunktet. Har også forstått at og kun legge lakk over banene og ikke på resten av kortet er ganske vanlig i RF/mikrobølge kort, som bruker Arlon 25 og slike ting. Hvis vi ser lengre opp på ML33 så er det kun inngangstrinnet som har slik bruk av loddestopplakk (og laminatet ser ut som FR4), men ikke utgangstrinnet eller noen andre kort. På ML433 så har de gjort slik på utgangstrinnet og inngangstrinnet (samme kort, da, og ser ut som noe annet enn FR4).

Her er et eksempel i en Sony DVD spiller, 9000 ett eller annet:

Strømforsyninga og Analogdelen med DAC og utgangstrinn har kun loddestopplakk over banene men ikke over alt. Over digitaldelen er alle deler dekket av lakk.

Jeg kan skjønne at loddestopplakken fører til tap i RF/mikrobølge området, eller at den kan endre impedans egenskapene til substratet, men ved vanlige audiofrekvenser? Et bilde der viser oscillatorene til DACen, antakelig det område med høyest frekvens, og der har de fullt på med lakk.

Jeg bare synes det er underlig og designe slik. Det er vel sikkert en god grunn men jeg har ikke funnet noen klare svar ennå :)

- slarssen

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Slarssen skrev:
    Strømforsyninga og Analogdelen med DAC og utgangstrinn har kun loddestopplakk over banene men ikke over alt. Over digitaldelen er alle deler dekket av lakk.

Jeg kan skjønne at loddestopplakken fører til tap i RF/mikrobølge området, eller at den kan endre impedans egenskapene til substratet, men ved vanlige audiofrekvenser? Et bilde der viser oscillatorene til DACen, antakelig det område med høyest frekvens, og der har de fullt på med lakk.

Jeg bare synes det er underlig og designe slik. Det er vel sikkert en god grunn men jeg har ikke funnet noen klare svar ennå :)

- slarssen
    Lakk koster penger...og selv om ingen tror det...har blårussen styringen også over ML-produksjonen...

Arne K

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Cobra2 skrev:
    Slarssen skrev:

- slarssen
    Lakk koster penger...og selv om ingen tror det...har blårussen styringen også over ML-produksjonen...

Arne K
    Dette gir mening: Bruk lakk der det trengs. Lakk spart er penger tjent..:)

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Som jeg sa i min egen tråd, Norge bør våkne opp i forhold til dette produktet: MI Mosfet fra Roar Malmin... :)

mvh
    lassemann
    Jeg har en sånn! Artig å se under lokket. :D

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Slarssen skrev:
    Joda, er klar over både lodde prosesser og hvorfor loddestopplakk brukes i utgangspunktet. Har også forstått at og kun legge lakk over banene og ikke på resten av kortet er ganske vanlig i RF/mikrobølge kort, som bruker Arlon 25 og slike ting. Hvis vi ser lengre opp på ML33 så er det kun inngangstrinnet som har slik bruk av loddestopplakk (og laminatet ser ut som FR4), men ikke utgangstrinnet eller noen andre kort. På ML433 så har de gjort slik på utgangstrinnet og inngangstrinnet (samme kort, da, og ser ut som noe annet enn FR4).

<-<-----<--her skulle vært bilde nr 2<-<------<-----

- slarssen
    Det første jeg legger merke til er at det er 2 typer komponenter ;) SMD komponentene på digitale delen er mer folsømt til jordings plan/avkobling pga av RF som du allrede påpeker, og på det bildet kan lett sees de "store" print overflattene til jord som er naturlig nok dekt av filmen -det er vel forsåvidt ikke "lakk" men film (kalt resist til bruk på silicium substrater) som brukes om man skal være litt pirkete :) men i den delen der store og vanlig komponenter brukes er bare dekt i print bannen men samtidig er heller ikke samme behov for jord plan som i den "høyt frekvente delen".
    Det som er igjen av printbannen er selve kretsen men resterende blir etset bort -altså fjernet- hadde vært bedre å beholde en større jord plan? men sikker en del av designet teamet som mener at det er helt unnødvendig ;D eller vekt besparelse? er jo snakk om noen gram men kan fort bli noen ekstra kilo på x antall spillere i transport kostnader ;D
    Ellers om du ser feks på komponentene/motstandene R111 til R114 i monterings hullene kan sees ringer som ikke er uniform i størrelse eller omkrets -det er fluss rester og ingen "loddestopplakk" isåfall :)

Ellers må jeg bare berøme denne sær og herlig tråd der man kan "gjennomskue" mange andre merker og konstruksjoner :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Etter å ha sett på div. bilder fra Mark Levinson og div. andre "high end'ere", klarer jeg ikke å dy meg for å stille følgende spørsmål: Er alt dette nødvendig for å skape god lyd? Jeg tenker litt sånn mr. Densen og mr. Doxa; keep it simple, keep it stright. Jo flere små dippedupper, loddinger osv. osv. i en dings, dess større må da sannsynligheten være for at noe ryker? Eller??

Men etasje på etasje med candy er imponerende å se på, bevares - men....tja, jeg bare spør, dum som jeg er - særlig på innmat i elektroniske innretninger! Liker nå best at ting funker, slik at jeg kan lytte, lytte.. ;D

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Etter å ha sett på div. bilder fra Mark Levinson og div. andre "high end'ere", klarer jeg ikke å dy meg for å stille følgende spørsmål: Er alt dette nødvendig for å skape god lyd? Jeg tenker litt sånn mr. Densen og mr. Doxa; keep it simple, keep it stright. Jo flere små dippedupper, loddinger osv. osv. i en dings, dess større må da sannsynligheten være for at noe ryker? Eller??

Men etasje på etasje med candy er imponerende å se på, bevares - men....tja, jeg bare spør, dum som jeg er - særlig på innmat i elektroniske innretninger! Liker nå best at ting funker, slik at jeg kan lytte, lytte.. ;D

mvh. VilhelmW
    Mye av «snekringen» ML, Boulder, Halcro og liknende, handler ikke om hva som er «nødvendig» men om hva som er mulig.

mvh
    KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ja, ikke sant??? ;D Det er nemlig det jeg også tror...så lenge noen er villig til å betale for morroa! Men sjangsen må da være betydelig økende for at en dippedupp tar kvelden, kanskje med følge at ei monoblokk må pakkes, settes på palle og sendes til f.eks. USA, eller kontinentet ( noen meiner jo at også det er reinspikka tøys og tull - jeg har en kjenning som mekker elektronikk på flystasjonen, og som lodder og skrur saker som er laaaangt meir fintfølende enn hi fi forsterkere...meiner iallefall vedkommende! ) for reparasjon..Jeg syntes det var ille nok da jeg sente DM-10'en til Danmark for 10-års service og ettersyn. Det tok 3 uker...

mvh. VilhelmW

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    mwt skrev:
    Slarssen skrev:

<-<-----<--her skulle vært bilde nr 2<-<------<-----

- slarssen
    Det første jeg legger merke til er at det er 2 typer komponenter ;) SMD komponentene på digitale delen er mer folsømt til jordings plan/avkobling pga av RF som du allrede påpeker, og på det bildet kan lett sees de "store" print overflattene til jord som er naturlig nok dekt av filmen -det er vel forsåvidt ikke "lakk" men film (kalt resist til bruk på silicium substrater) som brukes om man skal være litt pirkete :) men i den delen der store og vanlig komponenter brukes er bare dekt i print bannen men samtidig er heller ikke samme behov for jord plan som i den "høyt frekvente delen".
    Det som er igjen av printbannen er selve kretsen men resterende blir etset bort -altså fjernet- hadde vært bedre å beholde en større jord plan? men sikker en del av designet teamet som mener at det er helt unnødvendig ;D eller vekt besparelse? er jo snakk om noen gram men kan fort bli noen ekstra kilo på x antall spillere i transport kostnader ;D
    Ellers om du ser feks på komponentene/motstandene R111 til R114 i monterings hullene kan sees ringer som ikke er uniform i størrelse eller omkrets -det er fluss rester og ingen "loddestopplakk" isåfall :)

Ellers må jeg bare berøme denne sær og herlig tråd der man kan "gjennomskue" mange andre merker og konstruksjoner :)
    Hm.., jeg ville nok ikke designet et kretskort ut ifra de kriterier du nevner her :)

Jeg tror at (rød) loddestopplakk på kun banene er gjort av to grunner:
    1. Det ser tøft ut og gir inntrykk av skyhøy designkompetanse, som får de nysgjerrige til å fabulere om hvilket genialt prinsipp som ligger til grunn. (allerede demonstrert).
    2. Feilsøking blir muligens lettere.

Mvh Ola

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    OAlex skrev:
    1. Det ser tøft ut og gir inntrykk av skyhøy designkompetanse, som får de nysgjerrige til å fabulere om hvilket genialt prinsipp som ligger til grunn. (allerede demonstrert).
    ;D

Onkyo har bilder av innmat og manualer på hjemmesidene. Det burde alle ha.
    Slik ser min klasse-D ut inni. Filter på power-siden, strømforsyning til hver kanal. Men er elektrolyttene litt spinkle (2x18000uF) for 2x150W, og valg av innganger ser ut til å være lagt i en eller annen digitalkrets, hmmm.

Vedlegg

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Jeg er ingen ekspert men,
    Synes dette ligner litt på div andre produkter jeg har sett
    bare i en litt annet innpakning utvendig og innvendig ???
    Ser jo at det er andre kort og transistorer osv.

Virker som om det er noen likhets trekk mellom Malmin og Doxa.
    Tingene der er vel kanskje basert på samme filosofi? enkelhet.
    Jobbet ikke Malmin og Lauland sammen en periode?
    Virker som om de bygger disse produktene på samme "grunnmur"
    Eller tar jeg grundig feil?

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Tja... det var en gang ett dansk byggesett, starter historien så pent.

Hadde du sagt at Lauvland og Hiraga muligens kan ha noen likheter (filosofi...)... da tror jeg heller du er mer inne på noe..

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Hvor ble det av kondisene?

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    383
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Kondisene ses plassert på printet mot fronten av forsterkeren ;)
    For mye og for lite duger ikke.
    Det vil variere fra konstruksjon til konstruksjon og her har Krell lyttet seg frem til at her er det akkurat nok. ;D

Sonicfrontiers

Stereofix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    595
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    sonicfrontiers skrev:
    Kondisene ses plassert på printet mot fronten av forsterkeren ;)
    Det vil variere fra konstruksjon til konstruksjon og her har Krell lyttet seg frem til at her er det akkurat nok. ;D

Sonicfrontiers
    Ikke på Kav400ix

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    383
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Sitat

Kondisene ses plassert på printet mot fronten av forsterkeren
    Det vil variere fra konstruksjon til konstruksjon og her har Krell lyttet seg frem til at her er det akkurat nok.

Sonicfrontiers
    Ka farsken ???
    Flere bilder stereofix

Sonicfrontiers

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    FAB skrev:
    Musical Innovation Mosfet:

Jeg er ingen ekspert men, synes dette ligner litt på div andre produkter jeg har sett,
    bare i en litt annet innpakning utvendig og innvendig ???
    Ser jo at det er andre kort og transistorer osv.

Virker som om det er noen likhets trekk mellom Malmin og Doxa.
    Tingene der er vel kanskje basert på samme filosofi? enkelhet.
    Jobbet ikke Malmin og Lauland sammen en periode?
    Virker som om de bygger disse produktene på samme "grunnmur"
    Eller tar jeg grundig feil?
    Malmin og Lauvland samarbeidet i en kort periode, men alle former for samarbeid dem imellom opphørte allerede i 1988. Sitat fra linken nedenfor:

"Man skulle kanskje tro at Malmins Musical Innovation forsterkere er bygget etter samme prinsipper som Lauvlands Doxa, i og med sitt tidligere samarbeid. Det er nok en grov forenkling av sannheten, og dessuten opphørte alle områder av samarbeidet dem i mellom allerede i 1988. Likhetene består vel i grove trekk bare av at de begge fortsatt slavisk sverger til transistorbaserte, single-ended konstruksjoner. Ok, det finnes enkelte eksteriørmessige likheter også. Ingen av herrene Malmin og Lauvland liker tilsynelatende å gjøre ting mer jålete enn strengt tatt nødvendig."

http://www.norskhificenter.no/bilder/musical_innovation/mi_fidelity42.pdf

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.880
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal mekke litt på en slik ksa100. Nevøen min har en. Er noen brente motstander og slikt visstnok.

V

vredensgnag

Gjest
    Da klokka klang, så fort vi sprang ...

Der er det nok morgenoppstilling før monteringsarbeidet begynner. ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er et eller annet som bare stemmer med Accu og Luxman. Pent!

Naimsakene er forøvrig vist før. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn