slarssen
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 18.03.2003
- Antall liker
- 13
Joda, er klar over både lodde prosesser og hvorfor loddestopplakk brukes i utgangspunktet. Har også forstått at og kun legge lakk over banene og ikke på resten av kortet er ganske vanlig i RF/mikrobølge kort, som bruker Arlon 25 og slike ting. Hvis vi ser lengre opp på ML33 så er det kun inngangstrinnet som har slik bruk av loddestopplakk (og laminatet ser ut som FR4), men ikke utgangstrinnet eller noen andre kort. På ML433 så har de gjort slik på utgangstrinnet og inngangstrinnet (samme kort, da, og ser ut som noe annet enn FR4).
Her er et eksempel i en Sony DVD spiller, 9000 ett eller annet:
Strømforsyninga og Analogdelen med DAC og utgangstrinn har kun loddestopplakk over banene men ikke over alt. Over digitaldelen er alle deler dekket av lakk.
Jeg kan skjønne at loddestopplakken fører til tap i RF/mikrobølge området, eller at den kan endre impedans egenskapene til substratet, men ved vanlige audiofrekvenser? Et bilde der viser oscillatorene til DACen, antakelig det område med høyest frekvens, og der har de fullt på med lakk.
Jeg bare synes det er underlig og designe slik. Det er vel sikkert en god grunn men jeg har ikke funnet noen klare svar ennå
- slarssen
Her er et eksempel i en Sony DVD spiller, 9000 ett eller annet:
Strømforsyninga og Analogdelen med DAC og utgangstrinn har kun loddestopplakk over banene men ikke over alt. Over digitaldelen er alle deler dekket av lakk.
Jeg kan skjønne at loddestopplakken fører til tap i RF/mikrobølge området, eller at den kan endre impedans egenskapene til substratet, men ved vanlige audiofrekvenser? Et bilde der viser oscillatorene til DACen, antakelig det område med høyest frekvens, og der har de fullt på med lakk.
Jeg bare synes det er underlig og designe slik. Det er vel sikkert en god grunn men jeg har ikke funnet noen klare svar ennå
- slarssen
Vedlegg
-
221.9 KB Visninger: 912
-
229.5 KB Visninger: 945
-
232.2 KB Visninger: 981
-
237.3 KB Visninger: 1.801