Innspilling av kabler: myte eller fakta?

K

knutinh

Gjest
Jeg skjønner like godt som deg at teorier er veldig viktig!
Og som du vet stemmer ikke disse bestandig. Når det gjelder kabler stemmer sikkert det du vet så langt! Men det finnes noe mer som påvirker lyden som du ikke vet mener jeg. Nok en gang kommer jeg med ett tilbud til deg: Jeg kjøper inn dobbelt sett med nye kabler, brenner inn det ene settet med kabelbrenneren min og så tester vi om du hører forskjell? Samtidig kan du jo ta med deg div. utstyr som vi har diskutert tidligere for test? :)

PS. Jeg har ikke peiling på eletronikk, bare så det er sagt!
Da er vi tilbake til kritikk av empiri, og hele omveien rundt vitenskapskritikk fortoner seg som en unødvendig dans rundt grøten.

Som jeg har sagt før: JEG påberoper meg ikke gullører, JEG påstår ikke at jeg kan høre en forskjell, JEG er såpass kritisk til kabelhysteriet at man tvert imot må regne med at jeg møter opp til blindtest med de absolutt dårligste forutsetninger.

Hvis du ønsker det har du tidligere fått et tilbud om å møte opp hos meg med dine dippedutter, og jeg vil prøve å finne ut av ting på beste måte med respekt for dine meninger. Hvis du vil kan du gjøre felles ærend med Espen R som også har planlagt noe lignende.

-k
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Da er vi tilbake til kritikk av empiri, og hele omveien rundt vitenskapskritikk fortoner seg som en unødvendig dans rundt grøten.

Som jeg har sagt før: JEG påberoper meg ikke gullører, JEG påstår ikke at jeg kan høre en forskjell, JEG er såpass kritisk til kabelhysteriet at man tvert imot må regne med at jeg møter opp til blindtest med de absolutt dårligste forutsetninger.

Hvis du ønsker det har du tidligere fått et tilbud om å møte opp hos meg med dine dippedutter, og jeg vil prøve å finne ut av ting på beste måte med respekt for dine meninger. Hvis du vil kan du gjøre felles ærend med Espen R som også har planlagt noe lignende.

-k
Det hadde vært spennende! :) Hva slags utstyr har du?
For å spore litt av, må en forsterker, cd-spiller ol. spilles inn? Og i så fall er ikke den også full av ting som leder strøm? Har ikke fått med meg om det har vært noen heftige diskusjoner på det temaet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hvis du ønsker det har du tidligere fått et tilbud om å møte opp hos meg med dine dippedutter, og jeg vil prøve å finne ut av ting på beste måte med respekt for dine meninger. Hvis du vil kan du gjøre felles ærend med Espen R som også har planlagt noe lignende.

-k
Om du har et anlegg som ikke skiller på ulike kabler eller andre tweaks så er det vel liten vits i å bruke det som testreferanse?

Jeg tror ikke det er ørene som er begrensningen når enkelte hevder å ikke høre forskjell på noe som helst...


::)
 
O

om.s

Gjest
Jeg tror ikke det er ørene som er begrensningen når enkelte hevder å ikke høre forskjell på noe som helst...


::)
Hysj!! du banner i kirken her, ikke ta fra folk disillusjonene deres ;) ;D .....

mvh
 
N

nb

Gjest
Om du har et anlegg som ikke skiller på ulike kabler eller andre tweaks så er det vel liten vits i å bruke det som testreferanse?

Jeg tror ikke det er ørene som er begrensningen når enkelte hevder å ikke høre forskjell på noe som helst...


::)
Hadde satt pris på om du kunne komme med noen forslag på hvilke av komponenetene mine jeg bør bytte ut. Hva jeg har står i signaturen min.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tror ikke det er ørene som er begrensningen når enkelte hevder å ikke høre forskjell på noe som helst...
Derfor henviser jeg også til andres beviselige lytteopplevelser istedetfor mine egne.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900

Deltagere på testen:

Merk at det ikke er noen sammenheng mellom oppramsingen av deltagere her og nummereringen av deltagerne i resultatlistene nedenfor, besvarelsene er behandlet anonymt.

Stereoline
RoDa
Havard
Topline
Nybegynneren
Roy Ervin
Frans
Maiden
Sleiven
Sven Palvig
Lydkarl
Bjarte2
Ivarlo
Diskvask
Bidland
Bambadoo
DAChild





-k
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Derfor henviser jeg også til andres beviselige lytteopplevelser istedetfor mine egne.
Hva beviser disse lytteopplevelsene da?
Har du hørt den nevnte testplate? Hørt hvor stor forskjell det var på de ulike kuttene der? Der det er minimale lydforskjeller er det også vanskelig å "ta" disse forskjellene. Man skal i hverfall være over middels glad i Clapton for å ta jobben. Var vel også kun en person som tok nok seriøse lyttinger til å ta nesten alle sporene.

For egen del traff jeg kun på mp3 sporet.

Hvorfor forskjellene mellom de ulike kuttene på denne plata ikke var større vet jeg ikke, eller om det hadde vært naturlig med større forskjeller.
Hadde det vært like liten lydmessig forskjell på kablene i anlegget mitt så hadde det heller ikke vært noe tema.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hadde satt pris på om du kunne komme med noen forslag på hvilke av komponenetene mine jeg bør bytte ut. Hva jeg har står i signaturen min.
Hvorfor bytte noe ut?

Det lydmessige resultatet ditt er avhengig av kvaliteten til den enkelte komponent. Til matchingen komponentene i mellom. Til høyttalernes match med rommet. Plasseringen av høyttalerne. Rommets akustiske rammer. Plassering av sweet spot. Pluss det som vi liker å kalle for tweaking for å få anlegget til å låte best mulig.

Mulig jeg har glemt noe, men tror det var de viktigste parametrene for å få god lyd.

Hvor mange av disse parametrene du har kommet i mål med kan bare du selv ha en formening om.
 
K

knutinh

Gjest
Hva beviser disse lytteopplevelsene da?
Ingenting. De beviser slett ikke at 256kbps vbr mp3 gir hørbar degardasjon eller at man kan høre at en lakrislisse er patchet inn i signalveien.
Har du hørt den nevnte testplate? Hørt hvor stor forskjell det var på de ulike kuttene der?
Nei. Men jeg har lyttet endel til forskjellige bitrater kompresjon, og jeg har lyttet litt til forskjellige mikse-alternativer. Og jeg mener at kritisk lytting og sammenligning er veldig vanskelig.

Jeg har også gjennomført blindtest og har fått forståelse for at andre synes det samme.
Der det er minimale lydforskjeller er det også vanskelig å "ta" disse forskjellene.
Men mellom forskjellige kabler er det jo "som natt og dag og et livsdejavuende ballerøskende soundstage stanger deg i trynet som etter en seriøs flatfyll utelukkende basert på bloody mary..." Det er vel ikke minimale degradasjoner introdusert av 5 meter biltemakabel? Eller reduksjon fra 16 bit til 14 bit, vi trenger jo snarest 32bit for å redde oss ut av digitalis helvete?
Hvorfor forskjellene mellom de ulike kuttene på denne plata ikke var større vet jeg ikke, eller om det hadde vært naturlig med større forskjeller.
Hadde det vært like liten lydmessig forskjell på kablene i anlegget mitt så hadde det heller ikke vært noe tema.
Har du gjort samme test på komponentene i anlegget ditt som du gjorde på den plata?

-k
 
N

nb

Gjest
Hva beviser disse lytteopplevelsene da?
Har du hørt den nevnte testplate? Hørt hvor stor forskjell det var på de ulike kuttene der? Der det er minimale lydforskjeller er det også vanskelig å "ta" disse forskjellene. Man skal i hverfall være over middels glad i Clapton for å ta jobben. Var vel også kun en person som tok nok seriøse lyttinger til å ta nesten alle sporene.

For egen del traff jeg kun på mp3 sporet.

Hvorfor forskjellene mellom de ulike kuttene på denne plata ikke var større vet jeg ikke, eller om det hadde vært naturlig med større forskjeller.
Hadde det vært like liten lydmessig forskjell på kablene i anlegget mitt så hadde det heller ikke vært noe tema.
Forskjellene er ikke større fordi de ikke er større. Ting høres egentlig ganske likt ut, selv om det tydligvis sitter svært langt inne å innrømme det overfor seg selv. At man kan fjerne 90% av dataene fra et lydspor uten at det ser ut til å plage folket nevneverdig burde jo gi et aldri så lite perspektiv på hvor lett det egentlig er å høre ting & tang.

Jeg har ikke registrert at noen av deltagerene på den refererte testen har konkludert med at det er komplett idioti å bruke la oss si 20.000 kroner på en CD-spiller om lydkvalitet er eneste kriterie, all den tid en AD/DA konvertering i et lydkort til ingen penger og fem meter lakrissnøre analogkabel ikke var plagsomt merkbar. Hva skjedde med å stole på ørene sine?

De har vært arrangert noen få blindtester her, eller folk har gjort de på egenhånd. Konklusjonene ser ikke akkurat ut til å tale alt-kan-høres-lett-som-bare-det-bare-du-har-dyrt-nok-utstyr-mafiaens sak.

Det er ikke så vanskelig å finne innvendinger mot den lille testen som Løkken lagde, men basert på en del diskusjoner her inne burde opptil flere har hørt degraderingene selv om de var på besøk hos naboen og lyttet gjennom veggen. Hvordan skal man kunne ta det alvorlig når folk påstår at de hører om høyttalerkablene har vært fryst eller ikke eller om de har spillt i 1 eller 100 timer når disse rent objektivt ENORME endringene av lydsporene viste seg vanskelig å detektere?

Verden vil bedras.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Da er vi tilbake til kritikk av empiri, og hele omveien rundt vitenskapskritikk fortoner seg som en unødvendig dans rundt grøten.

Som jeg har sagt før: JEG påberoper meg ikke gullører, JEG påstår ikke at jeg kan høre en forskjell, JEG er såpass kritisk til kabelhysteriet at man tvert imot må regne med at jeg møter opp til blindtest med de absolutt dårligste forutsetninger.

Hvis du ønsker det har du tidligere fått et tilbud om å møte opp hos meg med dine dippedutter, og jeg vil prøve å finne ut av ting på beste måte med respekt for dine meninger. Hvis du vil kan du gjøre felles ærend med Espen R som også har planlagt noe lignende.

-k
2. forsøk.
Det hadde vært spennende! Hva slags utstyr har du?
For å spore litt av, må en forsterker, cd-spiller ol. spilles inn? Og i så fall er ikke den også full av ting som leder strøm? Har ikke fått med meg om det har vært noen heftige diskusjoner på det temaet.
 
K

knutinh

Gjest
2. forsøk.
Det hadde vært spennende!  Hva slags utstyr har du?
Helt vanlig utstyr, ikke noe svært.

Jamo Concert 8
Sony str-db 3200ES
HTPC med m-audio audiophile lydkort
+evt Sony dvp 930QS SACD/DVD-spiller
+evt Beyerdynamic dt 990 pro headset
For å spore litt av, må en forsterker, cd-spiller ol. spilles inn? Og i så fall er ikke den også full av ting som leder strøm? Har ikke fått med meg om det har vært noen heftige diskusjoner på det temaet.
At høyttalermembraner kan endre egenskaper ved bruk er dokumentert og ikke bestridt fra min side. Hvor vidt dette er signifikant vil sikkert avhenge av materialer og konstruksjon.

Jeg kjenner ikke til tilsvarende dokumentasjon for kabler, forsterkere og CD-spillere. Det betyr ikke at det ikke skjer, men siden jeg ikke har sett blindtester, målinger eller teori som underbygger det så er jeg i utgangspunktet skeptisk.

Elektroniske komponenter kan ofte endre egenskaper noe med temperatur, og kondensatorer kan endre funksjon radikalt etter 10-15 år.

-k
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Helt vanlig utstyr, ikke noe svært.

Jamo Concert 8
Sony str-db 3200ES
HTPC med m-audio audiophile lydkort
+evt Sony dvp 930QS SACD/DVD-spiller
+evt Beyerdynamic dt 990 pro headset
At høyttalermembraner kan endre egenskaper ved bruk er dokumentert og ikke bestridt fra min side. Hvor vidt dette er signifikant vil sikkert avhenge av materialer og konstruksjon.

Jeg kjenner ikke til tilsvarende dokumentasjon for kabler, forsterkere og CD-spillere. Det betyr ikke at det ikke skjer, men siden jeg ikke har sett blindtester, målinger eller teori som underbygger det så er jeg i utgangspunktet skeptisk.

Elektroniske komponenter kan ofte endre egenskaper noe med temperatur, og kondensatorer kan endre funksjon radikalt etter 10-15 år.

-k
At kondensatorer tørker ut er jo en kjent sak. Når det gjelder temp. økning øker også motstanden i det meste,dette er ting som er naturlig.
Det som forundrer meg er at samtlige(som jeg vet om) hi-fi produsenter sier det 200-600 timers innspilling på nye for/forsterkere, cd-spillere o.lign. Dette er jo smekkfullt av ledere, det meste i metall! En høytalerkabel er også normalt i metall....
Kan jo være litt morsomt å høre meningen om dette i kabel-alergiforbundet?
En annen ting som også er litt morsomt er at opphenget i en høytaler er det eneste som for den til å låte helt ræva når den er ny! Er jo normalt noen hundre meter med ledning/kabel pluss noen komponenter i en høytaler.
Må vi kjøre blindtester på nye forsterkere osv. eller ikke?

PS. Vet at enkelte produsenter benytter seg av ferdig innbrente komponeter.
 
K

kbwh

Gjest
En produsent som Densen sier at apparatene deres er ferdig innbrent* etter 48 timer. Det finnes vel andre elektronikkprodusenter som er på det samme kjøret, og ikke 500t-kjøret.

*De bruker andre ord.
 
N

nb

Gjest
At kondensatorer tørker ut er jo en kjent sak. Når det gjelder temp. økning øker også  motstanden i det meste,dette er ting som er naturlig.
Det som forundrer meg er at samtlige(som jeg vet om) hi-fi produsenter sier det 200-600 timers innspilling på nye for/forsterkere, cd-spillere  o.lign. Dette er jo smekkfullt av ledere, det meste i metall! En høytalerkabel er også normalt i metall....
Kan jo være litt morsomt å høre meningen om dette i kabel-alergiforbundet?
En annen ting som også er litt morsomt er at opphenget i en høytaler er det eneste som for den til å låte helt ræva når den er ny! Er jo normalt noen hundre meter med ledning/kabel pluss noen komponenter i en høytaler.
Må vi kjøre blindtester på nye forsterkere osv. eller ikke?

PS. Vet at enkelte produsenter benytter seg av ferdig innbrente komponeter.
Det blir jo litt det samme som har vært påpekt i lignende debatter, HiFi-miljøet har slik jeg ser det utviklet sin egen virkelighetsoppfatning som kjøpes av en betydelig del av de som driver med hobbyen. Hvor vidt denne virkelighetsoppfatningen er riktig eller ikke er jo et ganske heftig diskusjonstema, men jeg konstaterer for eget vedkommende at
1) Jeg ikke er i stand til selv å høre disse enorme endringene det snakkes så mye om
2) Jeg aldri har sett noensomhelst noenlunde troverdig dokumentasjon på at påstandene fra HiFi-guruene er riktig, men ganske mye på det stikk motsatte.
3) De få testene som er gjort tyder i sterkeste grad på at folket ikke hører så mye som de liker å tro
4) Sentrale punkter i HiFi-tankesettet strider mot helt grunnleggende prinsipper innen elektronikk, fysikk, digital signalbehandling osv.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
En produsent som Densen sier at apparatene deres er ferdig innbrent* etter 48 timer. Det finnes vel andre elektronikkprodusenter som er på det samme kjøret, og ikke 500t-kjøret.

*De bruker andre ord.
Innbrenning benyttes for å luke ut eksemplarer som feiler p.g.a. produksjonsfeil. Våre 3 siste effektforsterkere brennes inn, og det viser seg at det er et utfall på noen prosent etter dette. M.a.o. inbrenning er en fin ting, og du kan forvente en høyere driftsikkerhet fra et fra et produkt som er brent inn.
 
N

nb

Gjest
Innbrenning benyttes for å luke ut eksemplarer som feiler p.g.a. produksjonsfeil. Våre 3 siste effektforsterkere brennes inn, og det viser seg at det er et utfall på noen prosent etter dette. M.a.o. inbrenning er en fin ting, og du kan forvente en høyere driftsikkerhet fra et fra et produkt som er brent inn.
Skulle jo tro at dette var standard prosedyre for elektronikkprodusenter da kostnaden ved å la den gå noen dager er betydelig mindre enn hva det vil være å erstatte på garant pga produksjonsfeil - vet du hva som er "standard" praksis?
 
K

knutinh

Gjest
Det som forundrer meg er at samtlige(som jeg vet om) hi-fi produsenter sier det 200-600 timers innspilling på nye for/forsterkere, cd-spillere  o.lign. Dette er jo smekkfullt av ledere, det meste i metall! En høytalerkabel er også normalt i metall....
Kan jo være litt morsomt å høre meningen om dette i kabel-alergiforbundet?
Hifi-produsenter sier så mangt, spesielt Public-Relations avdelingen. Jeg holder meg normalt til litt mer kunnskapsrike og ikke minst kritiske kilder.

Det finnes også reputable hifi-produsenter som står imot kabel-hysteriet, men siden bedrifter primært er firma for å tjene penger ikke "føre menneskeheten videre" så vil det være en avveining hvilke kundegrupper man skal stryke med hårene for å få mersalg.

Jeg prøver i størst mulig grad å unngå å kjøpe fra produsenter som åpenbart lyver i annonsering fordi jeg er en stabeis, men mitt innkjøpsbudsjett gir neppe de helt store skjelvene i bransjen.
En annen ting som også er litt morsomt er at opphenget i en høytaler er det eneste som for den til å låte helt ræva når den er ny! Er jo normalt noen hundre meter med ledning/kabel pluss noen komponenter i en høytaler.
Må vi kjøre blindtester på nye forsterkere osv. eller ikke?
For høyttaleres del foreligger det målinger av Thiele-Small parametrene som avhengig av produkt stabiliserer seg etter noe tids bruk. Altså er det sannsynliggjort at høyttalere måler noe forskjellig i løpet av et gitt antall timer, og at årsaken er fysiske forhold i membraner.

Når det gjelder metalliske ledere kjenner jeg ikke til noen slik dokumentasjon. Hifi-gjengen må gjerne påstå at dagens fysikk/måleapparater ikke greier å fange opp det som de kan med ørene, men så lenge de ikke greier det i blindtester tyder egentlig veldig mye på at alt sitter i hodet.

-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Skulle jo tro at dette var standard prosedyre for elektronikkprodusenter da kostnaden ved å la den gå noen dager er betydelig mindre enn hva det vil være å erstatte på garant pga produksjonsfeil - vet du hva som er "standard" praksis?
De aller fleste utfall skjer innen en halv time på full effekt. Vi kjører 12 timer, det luker ut det meste.
 
N

nb

Gjest
De aller fleste utfall skjer innen en halv time på full effekt. Vi kjører 12 timer, det luker ut det meste.
Hordan stiller du deg til auraen som senker seg over produktet i løpet av de neste la oss si 300 timene med bruk? Spør av opprikitg nyskjerrighet her, er det noen relevante paramtere på komponentene som endrer seg for så å stabilisere seg?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hordan stiller du deg til auraen som senker seg over produktet i løpet av de neste la oss si 300 timene med bruk? Spør av opprikitg nyskjerrighet her, er det noen relevante paramtere på komponentene som endrer seg for så å stabilisere seg?
Tvilende. Jeg har ikke foretatt noen objektive undersøkelser på hjemme-hifi, men måleutstyret mitt er svært nøyaktige saker, og det drifter svært lite. Det blir kalibrert hver år, men det har aldri vært nødvendig å justere noe.

Jeg er derimot åpen for at apparater bør være 'varme' før det benyttes. Det finnes godt dokumenterte effekter av f.eks. temperatur og av oppstartstransienter som endres etter en driftstime eller to.
Et godt eksempel er elektrolyttkondensatorer. Det er jo ikke god kotyme å bruke disse som koblingskondensatorer, men hvis man skulle gjøre det, så kan en revers-polarisasjon i oppstarten føre til økt støy i kondensatoren. Den synker med tiden, og etter en time er det stort sett borte.
 
B

Back_Door

Gjest
Tvilende. Jeg har ikke foretatt noen objektive undersøkelser på hjemme-hifi, men måleutstyret mitt er svært nøyaktige saker, og det drifter svært lite. Det blir kalibrert hver år, men det har aldri vært nødvendig å justere noe.

Jeg er derimot åpen for at apparater bør være 'varme' før det benyttes. Det finnes godt dokumenterte effekter av f.eks. temperatur og av oppstartstransienter som endres etter en driftstime eller to.
Et godt eksempel er elektrolyttkondensatorer. Det er jo ikke god kotyme å bruke disse som koblingskondensatorer, men hvis man skulle gjøre det, så kan en revers-polarisasjon i oppstarten føre til økt støy i kondensatoren. Den synker med tiden, og etter en time er det stort sett borte.
Kan elektroniske komponenter forandre seg over lengre tid, dersom de blir utsatt for varme kontinuerlig?
Noen påstår i hvert fall at varme er et element som faktisk sliter på de samme komponenter.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kan elektroniske komponenter forandre seg over lengre tid, dersom de blir utsatt for varme kontinuerlig?
Noen påstår i hvert fall at varme er et element som faktisk sliter på de samme komponenter.
Varme er det som sliter komponenter. Tommelfingerregel er at MTBF halveres for hver 10 grader høyere temperatur. Ganske grovt selvsagt, men en pekepinn. Elektrolyttkondensatorer, vifter og effektransistorer er spesielt utsatt. Rør har også begrenset levetid, men det vet jo rørfreakene godt.
Temperatur dreper langsomt. Påslag dreper raskt, så det er jo en avveining i forhold til å holde liv i sakene lengst mulig. Jeg ville slått av en klasse A forsterker for å si det sånn.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Merklige greier, for ca. 1år siden byttet jeg ut min ca. 2 år gamle Esoteric DV-50 med en splittter ny DV-50 s(identiske bortsett fra dvd delen), rett og slett bare byttet plass på de! Den nye låt mye dårligere en den gamle!(Nei,det var ikke det at den var kald, det har jeg prøvd ett par hundre ganger med den gamle) Var nok bare uflaks som vanlig med nye ting? Etter et døgn eller to begynte det å hjelpe, etter en mnd. var tingene på plass igjen, kjempeflaks spør du meg! Har også mange kamerater med uflaks..... :)

PS. Kanskje det var omvendt plasebo, i og med jeg byttet ut produktet med ett identisk ventet jeg jo ett skikkelig løft! ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Merklige greier, for ca. 1år siden byttet jeg ut min ca. 2 år gamle Esoteric DV-50 med en splittter ny DV-50 s(identiske bortsett fra dvd delen), rett og slett bare byttet plass på de! Den nye låt mye dårligere en den gamle!(Nei,det var ikke det at den var kald, det har jeg prøvd ett par hundre ganger med den gamle) Var nok bare uflaks som vanlig med nye ting? Etter et døgn eller to begynte det å hjelpe, etter en mnd. var tingene på plass igjen, kjempeflaks spør du meg! Har også mange kamerater med uflaks..... :)

PS. Kanskje det var omvendt plasebo, i og med jeg byttet ut produktet med ett identisk ventet jeg jo ett skikkelig løft! ;D
Flott med litt flaks i blant! Det som er litt paradoksalt er jo at hifi alltid blir bedre med tiden, mens annet presisjonsutstyr så og si alltid eldes til det verre. Go figure.
 
K

knutinh

Gjest
Flott med litt flaks i blant! Det som er litt paradoksalt er jo at hifi alltid blir bedre med tiden, mens annet presisjonsutstyr så og si alltid eldes til det verre. Go figure.
Følger ikke hifi samme verdi-kurve som Chevrolet Corvette og Porsche 911? Dvs hengekøye-karakteristikk med bunn på ca 15-20 år?

-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Følger ikke hifi samme verdi-kurve som Chevrolet Corvette og Porsche 911? Dvs hengekøye-karakteristikk med bunn på ca 15-20 år?

-k
356'er blir ikke bedre med årene, men de blir i alle fall dyrere!! ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Følger ikke hifi samme verdi-kurve som Chevrolet Corvette og Porsche 911? Dvs hengekøye-karakteristikk med bunn på ca 15-20 år?

-k
Det har du nok rett i, men det må sikkert være spesielle utgaver som man drømte om som ung! I alle fall om snakker store summer! ;D
Prøver å handle brukt så jeg slipper de store tapene når det det gjelder hi-fi.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Merklige greier, for ca. 1år siden byttet jeg ut min ca. 2 år gamle Esoteric DV-50 med en splittter ny DV-50 s(identiske bortsett fra dvd delen), rett og slett bare byttet plass på de! Den nye låt mye dårligere en den gamle!(Nei,det var ikke det at den var kald, det har jeg prøvd ett par hundre ganger med den gamle) Var nok bare uflaks som vanlig med nye ting? Etter et døgn eller to begynte det å hjelpe, etter en mnd. var tingene på plass igjen, kjempeflaks spør du meg! Har også mange kamerater med uflaks..... :)

PS. Kanskje det var omvendt plasebo, i og med jeg byttet ut produktet med ett identisk ventet jeg jo ett skikkelig løft! ;D
Du har nok sannsynligvis sånn smått om senn vent deg til den nye, blitt innspilt selv, på en måte.. ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Du har nok sannsynligvis sånn smått om senn vent deg til den nye, blitt innspilt selv, på en måte.. ;)
De er like, japsene klarer å lage to like produkter!
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
De er like, japsene klarer å lage to like produkter!
Like var de vel neppe, den ene var vel 2 år gammel. Det kan jo tenkes at det faktisk ikke låt helt likt?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Like var de vel neppe, den ene var vel 2 år gammel. Det kan jo tenkes at det faktisk ikke låt helt likt?
Jeg vet hvor mye den første var gått, etter en stund låt de likt! Må du ha det inn med teskje? :)
Har forresten hatt 3 av de, den siste var brukt og ble testet mot den nye når den var spillt inn, ingen forskjell.... ::)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Merklige greier, for ca. 1år siden byttet jeg ut min ca. 2 år gamle Esoteric DV-50 med en splittter ny DV-50 s(identiske bortsett fra dvd delen), rett og slett bare byttet plass på de! Den nye låt mye dårligere en den gamle!(Nei,det var ikke det at den var kald, det har jeg prøvd ett par hundre ganger med den gamle) Var nok bare uflaks som vanlig med nye ting? Etter et døgn eller to begynte det å hjelpe, etter en mnd. var tingene på plass igjen, kjempeflaks spør du meg! Har også mange kamerater med uflaks..... :)

PS. Kanskje det var omvendt plasebo, i og med jeg byttet ut produktet med ett identisk ventet jeg jo ett skikkelig løft! ;D
Omvendt placebo er i så fall nocebo, men jeg mener ordet placebo i slike sammenhenger (Hi-Fi) blir brukt om forventning uavhengig av om effekten er positiv eller negativ. Poenget er at det er en forventningseffekt og det er umulig å kartlegge sine forventniger da de jo er sammensatt av utallige parametre.

Jeg tror på generelt grunnlag at det er mange myter rundt HiFi, uten reelt grunnlag. Kanskje et ønske om å opphøye teknikken til noe mer enn det egentelig er?

I tillegg tror jeg det er veldig lett å snakke forbi hverandre. Noen sier at noe gir et enorm løft og blir møtt av et motargument om at denne forskjellen eventuelt må verifiseres. Svaret blir da ofte at dette ikke er nødvendig fordi forskjellene er så store at enhver kan høre det. Det blir omtrent som når en religiøs forsøker å dokumentere bibelens "ektehet" ved å sitere bibelsitater.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er vitterlig slik at elektroniske komponenter endrer karateristika med tiden. Varme aksellererer denne endringen. Problemet med dette er jo at ustyret før eller siden ikke fungerer etter hensikten. Det er derfor utstyr må kalibreres jevnlig for å kunne brukes i sammenhenger som krever kvalitetssikring.
Problemet med 'innspilling' slik jeg ser det er at endringene som i utgangspunktet er vilkårlige, plutselig samvirker mot et felles mål, bare fordi elektronikken formidler musikk i hjemme-hifi sammenheng. Til overmål gjør altså denne spesielle aldringsprosessen produktet bedre enn konstruktøren klarte å gjøre det. ::)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Det er vitterlig slik at elektroniske komponenter endrer karateristika med tiden. Varme aksellererer denne endringen. Problemet med dette er jo at ustyret før eller siden ikke fungerer etter hensikten. Det er derfor utstyr må kalibreres jevnlig for å kunne brukes i sammenhenger som krever kvalitetssikring.
Problemet med 'innspilling' slik jeg ser det er at endringene som i utgangspunktet er vilkårlige, plutselig samvirker mot et felles mål, bare fordi elektronikken formidler musikk i hjemme-hifi sammenheng. Til overmål gjør altså denne spesielle aldringsprosessen produktet bedre enn konstruktøren klarte å gjøre det.  ::)
Så du regner med at de som utvikler produktet ikke prøver tingene over tid og har såpass peil og erfaring gjennom mange år at klarer å få en forbedring over tid?
Dere har enorm tro på egen kunnskap og desverre ingen til legendariske og dyktige konstruktører! Utrolig.! Heller ingen tro på folk som kjenner sine anlegg ut og inn?
Placebo, smaker godt? :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Så du regner med at de som utvikler produktet ikke prøver tingene over tid og har såpass peil og erfaring gjennom mange år at klarer å få en forbedring over tid?
Problemet er bare det at slik aldring er uforutsigbar. To like komponenter kan eldes forskjellig. Når det er sagt, så er tidsrommet det er snakk om i innspillingssammenheng for kort til å snakke om aldring. Presisjonsutstyr har kalibrerningsintervall. Dette intervallet er som regel 1 år for elektronikk. Det betyr at elektronikk som regel ikke eldes mye i løpet av et år.
Jeg synes også det er litt underlig at slik kalilbrering/justering ikke foretas jevnlig på high-end utstyr. De beste løsningene krever som regel justering for å yte optimalt. Da er det naturlig å i hvertfall sjekke jevnlig at ting er på merket.

EDIT: Fra mitt synspunkt fungerer utstyret optimalt når det forlater sluttest i produksjon. Da er det testet og justert slik at det er innefor toleransene som jeg har spesifisert. Etter det er det bare utforbakke.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.588
Torget vurderinger
10
Problemet er bare det at slik aldring er uforutsigbar. To like komponenter kan eldes forskjellig. Når det er sagt, så er tidsrommet det er snakk om i innspillingssammenheng for kort til å snakke om aldring. Presisjonsutstyr har kalibrerningsintervall. Dette intervallet er som regel 1 år for elektronikk. Det betyr at elektronikk som regel ikke eldes mye i løpet av et år.
Jeg synes også det er litt underlig at slik kalilbrering/justering ikke foretas jevnlig på high-end utstyr. De beste løsningene krever som regel justering for å yte optimalt. Da er det naturlig å i hvertfall sjekke jevnlig at ting er på merket.

EDIT: Fra mitt synspunkt fungerer utstyret optimalt når det forlater sluttest i produksjon. Da er det testet og justert slik at det er innefor toleransene som jeg har spesifisert. Etter det er det bare utforbakke.
Med over tid mener jeg innspilling....... :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg vil kanskje la tvilen komme tiltalte tilgode hvis en erfaren konstruktør kan vise til noe a'la:
Det viser seg at etter 100timer drift at resonansfrekvensen til koblingskondensator X endres med ca 20%.
Hvis noen kan påvise slike endringer på komponenter, som er konsekvente, så er jeg på gli.
 
O

om.s

Gjest
m.a.o du vil akseptere tvilen den den dagen den teller i din favør, ikkr ellers, ikke noe nytt i dette...

mvh
 
Topp Bunn