S
slowmotion
Gjest
Hvem sier at elektronikk ikke trenger innspilling.
Men vi snakker ikke om elektronikk her. Vi snakker om kabler.
Hvem sier at elektronikk ikke trenger innspilling.
Det vet jeg ikke. Og ikke bryr jeg meg om det heller.Sier produsenten av kablene at de trenger 300 timer innspilling? Hva er så grunnen til dette?
Hvor mange cder kan du kjøpe for en kabelinnbrenning?
"Genom att branschen säger att subjektivisterna är öppna i sinnet när de låter dig luras, fostras de till duktiga soldater som med glädje beskyller mera svårlurade konsumenter för att INTE vara öppna i sinnet, eller rent av för att inte höra riktigt bra. Märkligt nog (ironi) märks det inte att de som säger sig ha öppet sinne hör bättre än andra, när det testas blint. Ofta är det till och med tvärt-om. Ibland tänker jag att öppet sinne borde översättas till hål i huvudet, så förnuftet kan rinna uther er det er det nok mange med dårlige ører.
;D ;D ;DMetoderna har inte ändrats väsentligt sedan ormolje-försäljarna härjade i vilda västern. "
Jeg husker at man før i tiden hadde litt problemer med hva kalles det. Gyrokoblingen til aileronene..de aktive stabilisatorkretsene.Jag vet ju inte vad NASA gör men i SAAB JAS 39 Gripen som jag jobbar med har vi inga problem med "inspelning" av kablar. Vi har däremot väldigt höga tekniska krav på dem, alla följer fysikens lagar .
Hvorfor skulle innbrenning gi entydig forbedring ifølge tilhengerne, men aldri det motsatte? Hvorfor er ikke utbrenning noe tema?
her er det er det nok mange med dårlige ører.
Føler meg av og til utbrent jeg.Hvorfor skulle innbrenning gi entydig forbedring ifølge tilhengerne, men aldri det motsatte? Hvorfor er ikke utbrenning noe tema?
Tja, si det .... ;DHvorfor skulle innbrenning gi entydig forbedring ifølge tilhengerne, men aldri det motsatte? Hvorfor er ikke utbrenning noe tema?
Hvorfor skulle innbrenning gi entydig forbedring ifølge tilhengerne, men aldri det motsatte? Hvorfor er ikke utbrenning noe tema?
Og kabler som er flyttet på må visst spilles inn på nytt..........Jeg lenket tidligere i tråden til Audioquest og deres Dielectric Bias System. Ifølge dem vil en kabel som ligger ubrukt trenge ny "innbrenning". Altså er utbrenning absolutt et tema, skal en tro disse teoriene.
Bättre på vadå? Ett material i sig är ju ingen vinst, det är ju materialets egenskaper man vill åt. I fallet kapton är det en god isolator som är bra för flygindustrin pga att der är ett lätt material med goda temperaturegenskaper (dock dåliga mekaniska egenskaper skulle det visa sig).Ok. Men hva heter den insulatoren man bruker i flykabler?
Kartan... Nartan... Åååå! Hva hetern igjen?
Kapton var det ja!!!
Jeg leser at Kapton (dupont tm) er mye bedre enn alt man ellers bruker i high-end kabler.
Er det og din oppfatning?
Hele diskusjonen er vel rimelig fåfengt:
To grupper av lydinteresserte har forskjellig oppfatning av virkeligheten. De greier ikke å bli enige om HVA som skjer, om HVORDAN man skal etablere årsakssammenhenger, ikke en gang hvor viktig det er å forstå bakenforliggende mekanismer.
Disse to diskuterer så flisene fyker med gjensidig inkompatible vokabular og blir dødelig fornærmet over at ikke motparten ser ting på samme måte som en selv.
Og ellers har ingen noensinne endret standpunkt i løpet av en kabeldiskusjon: argumenter er fåfengt.
-k
Kapton er bedre enn teflon.Bättre på vadå? Ett material i sig är ju ingen vinst, det är ju materialets egenskaper man vill åt. I fallet kapton är det en god isolator som är bra för flygindustrin pga att der är ett lätt material med goda temperaturegenskaper (dock dåliga mekaniska egenskaper skulle det visa sig).
Kablar i en vanlig stereo befinner sig i ett mycket mindre temperaturomfång (antar att du varken har -50 eller 200 grader C i ditt vardagsrum?! ), de behöver inte vara lätta och dessutom så ska de bara leda signaler i audiobandet vilket är väldigt okomplicerat i sammanhanget. För högtalarkablar är dessutom serieegenskaperna de viktiga, dvs resistans och induktans. Dessa påverkas inte av dielektrikat.
Jeg undres Ola-s.Myt! Skulle kablar ändrats så pass mycket att det skulle ge hörbara förändringar så skulle man haft enorma problem med datatransmission genom kablar runt om i världen.
Jag tror det är så att man spelar in sig själv, man får inte heller glömma att placeboeffekterna kan vara mycket stora.
Jag undrar varför du tycker så. Vilken teknisk egenskap hos kapton som inte finns hos teflon åsyftas?Kapton er bedre enn teflon.
Også i vanlige audiokabler.
Det känns inte som om bevisbördan ligger på mig. Enligt vetenskapsteorin är det dessutom omöjligt att bevisa frånvaron av något. Dvs att det går inte att entydigt bevisa att det inte går att spela in kablar.Jeg undres Ola-s.
Du som er så sikker i din sak, hvor mange produsenters ingeniører har du klart å overbevise?
Eller ser du på det som deres oppgave å overbevise deg?
Eller vet du de lyver, så det er unødvendig...siden innspilling ikke kan skje, som du sier det?
Ett uvanlig sett med spørsmål ja...
Kanskje det blir ett bra svar?
Men som du selv sier... det er umulig å bevise fraværet av noe...Det känns inte som om bevisbördan ligger på mig. Enligt vetenskapsteorin är det dessutom omöjligt att bevisa frånvaron av något. Dvs att det går inte att entydigt bevisa att det inte går att spela in kablar.
Däremot går det utmärkt att bevisa att det går att spela in kablar. Jag har dock aldrig sett några sådan seriösa bevis.
I det øyeblikk hifi-kabel-fantaster finner ut at de er lei av å bli framstilt som ukritiske fantaster på forum som dette og gjør en enkel dobbelt blind lyttetest, presenterer gode, repeterbare målinger eller viser med elementær fysikk hvorfor skeptikernes skepsis er ubegrunnet så kommer svaret.Klokt svart Ola_S.
Men, når vet du når svaret kommer da?
Jeg prøver å huske hvorfor jeg ikke driver å skriver innlegg på kabler lenger...I det øyeblikk hifi-kabel-fantaster finner ut at de er lei av å bli framstilt som ukritiske fantaster på forum som dette og gjør en enkel dobbelt blind lyttetest, presenterer gode, repeterbare målinger eller viser med elementær fysikk hvorfor skeptikernes skepsis er ubegrunnet så kommer svaret.
Så lenge disse forbeholder seg retten til å forsvare sine meninger med alle andre midler enn nettopp ovennevnte så kommer svaret aldri.
Siste post fra turbo13 understreker jo dette på en utmerket måte: "Jeg trur på innbrenning så får dere inginører gjerne mene noe annet.". Det viser at viljen til tro er stor, mens viljen til saklig argumentasjon tilsvarende liten.
-k
Leste du posten min? Den var en invitt til å komme med vitenskaplige forklaringer. Hvis du ikke er i stand til det så er det helt greit, men vennligst avstå fra å putte ord i min munn.Jeg prøver å huske hvorfor jeg ikke driver å skriver innlegg på kabler lenger...
Knut! Hvilket av selskapene lyver så dårlig at du klarer å avsløre deres løgner?
Hm... er det ikke du som er vitenskapsmannen da?Leste du posten min? Den var en invitt til å komme med vitenskaplige forklaringer.
Forslag til reformulering som ikke tar opp så voldsomt mye plass:Hm... er det ikke du som er vitenskapsmannen da?
Bare en whitepaper knut, bare en, velg en og vis meg.
Hva er det som er feil!
Bare en!
Om du klarer dette, så skal jeg gjøre det samme andre veien.
Du skjønner når de av dere som er ingeniører og hva slags utdannelse dere har.
Når dere ikke greier å plukke fra hverandre så mye som en ENESTE whitepaper...
EN ENESTE!!!
Hvorfor sier dere at det er feil...?
Det er bare snakk!
Bare snakk...
Ikke noe action...
Ikke noe action...
Alle skal bevise ditt og datt.
Men klarer de kloke herrer dette selv?
Ikke sett det skje... ikke sett det!
Men, her er jeg!
Vis meg!
Det er her du tar feil. Det er utmerket enkelt å bevise at kabler har betydning. Faktisk koster det 1 kveld, som vel er en brøkdel av tiden du har brukt på dette forum argumenterende for din sak. Hvorfor ingen subjektivister tar seg bryet og dermed gjør kål på slike diskusjoner er for meg et mysterium.Det må da være utmerket enkelt å avsløre!
Jeg sier ikke at noe er feil. Jeg sier at jeg er _skeptisk_ til at en Pioneer cd-spiller verdt 5.000 plutselig blir verdt 20.000 av å bytte strømkabel. Jeg er skeptisk til at kabler i vanlige audio-oppsett forandrer egenskaper etter 300t innenfor en skala som er hørbart for mennesker. Jeg er skeptisk til at "kapton" gjør en kabel bedre på alle mulige måter til hifibruk.Hvor er deres bevis på deres ståsted?
Støtter knutinh her, jeg venter fortsatt i spenning på en nonelunde plausibel forklaring på hvorfor det finnes et eget sett naturlover som kun gjelder eller er relevante for HiFi. Man vil sikkert i fremtiden finne hull, mangler osv i eksisterende teorier.Det var det jeg trodde.
Knut, ikke noen sure miner håper jeg.
Men når dere som skal være flinkere enn oss, ikke klarer å komme med en eneste konkret demonstrasjon av deres ståsted, Nemlig at det er feil de de andre sier.
Og da må man jo faktisk vise HVOR FEILEN ER!!!
Når man ikke greier det...
Hvorfor begi seg ut på en debatt da...
Når man ikke har tenkt å komme med ett tillegg i debatten, bare kritikk!
Ikke noe bevis for ens egen stilling.
Det må da være utmerket enkelt å avsløre!
Hvor er deres bevis på deres ståsted?
Dette beviset MÅ jo være at dere har sett en feil i noen andres bevis!!!
Hvilket bevis på de påstander som fremmes er feil?
Hvilket?
Men hva om noen har lyst å bli forklart din "tro" da?Hvis noen tar seg tida til å forklare meg hvorfor min skepsis er ubegrunnet så tar jeg imot det med åpne armer. Og da må jeg ha bedre argumenter enn turbo13 sin "tro".
-k
At dagens fysikk vil bli revidert er nærmest en selvfølge. Om den blir det på så basale ting som overføring av et basebånd signal over en kabelstump av enkle geometriske karakteristikka er kanskje mer tvilsomt, men jeg holder alle muligheter åpne. Det som virkelig vil overraske meg er hvordan man skal finne "hull" i metodikken for blindtesting. Uansett hvor åpensinnet man er så er det fryktelig vanskelig å se hvordan bind for øya reduserer følsomheten for opplagte fenomener så radikalt at man like gjerne kunne ha kastet terning.Støtter knutinh her, jeg venter fortsatt i spenning på en nonelunde plausibel forklaring på hvorfor det finnes et eget sett naturlover som kun gjelder eller er relevante for HiFi. Man vil sikkert i fremtiden finne hull, mangler osv i eksisterende teorier.
Jeg har lest om blindtester hvor svært lange høyttalerkabler (100m) gav signifikant uttelling på ABX. Uten å huske detaljene rundt forsøket så høres dette ikke urimelig ut.Men 1) Jeg har ingen tro på at de vil komme på grunn av observasjoner lyttere har gjort fremfor stereoalteret sitt. 2) Når slike korrektiver til rådende fysikk kommer, er jeg 100% sikker på at relevansen for gjengivelse av 20-20.000 Hz med de toleranser det opereres med i et gjennomsnittelig High-end-anlegg i en gjennomsnittelig norsk stue med en person med utmerket hørsel er lik null.
Det ville det overhodet ikke. Selv om man kan finne åpenbare feil i et whitepaper, så betyr jo ikke det at det ikke finnes andre whitepapere som er korrekte.Men du, om man klarte å ta for seg en whitepaper da, og virkelig sette denne på plass!
Oj! da ville det bli vei i vellinga!
Kanskje man sluttet å høre dette at kabler blir innbrent?
Alle ville jo vite at det var en løgn!
Det ville være bevist!
Min tro er uviktig i sammenhengen siden jeg er villig til å bytte den ut i det øyeblikket jeg får beviser som motbeviser den.Men hva om noen har lyst å bli forklart din "tro" da?
Hva gjør du da?