Innspillingstid ?

W

wurst

Gjest
Det er noen som har vært fristet til å bruke instrumenter som verifikasjon for å bevistgjøre att det med innspillingstid har rellevans for virkeligheten. Sorry det har det ikke.
Jeg tenkte faktisk i samme baner som deg her, det er jo nokså usannsynlig at et metallinstrument forandrer fysisk signatur fordi du blåser igjennom det. Så grunnen til at instrumentet blir "innspilt" ligger nok hos brukeren, en tilpasser seg dets særegenheter, lærer seg å kompensere osv.
Jeg er ikke så sikker på om ikke dette også kan gjelde for hi-fi, kanskje grunnen til at man synes ting låter bedre etterhvert er fordi man tilpasser sitt eget hørselsinntrykk, ubevisst lærer seg å lytte etter bestemte virkninger og "lytter bort" andre. Jeg vet ikke, men jeg har vondt for å tro at det skulle være noe fysisk som skjer med en død gjenstand som et musikkanlegg fordi det blir brukt, i hvert fall når det ikke kan måles.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvem har sagt det ikke kan måles?

brand-x:
Nei, kun å spille på den. Men jeg merker at dette egentlig ikke er noe jeg gidder å diskutere med folk som ikke er musikere. Har man et instrument man har brukt bortimot daglig i over 15 år, er det ikke lenger bare et objekt, men en venn. Så det blir ikke aktuelt å utlevere min trofaste og vellydende venn til idiotiet på dette forumet.

W

wurst

Gjest
Hvem har sagt det ikke kan måles?
Nå ble jeg nysjerrig, har du noe eksempel på at innspilling av hi-fi kan måles eller er det bare noe du tror?

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
R.Solhaug !

Meget mulig at du har rett, jeg har vel også uttalt noe i den retning om meg selv tidligere i tråden.

Ang. bevegelige materialer: Her har jeg lettere for å akseptere endringer men ikke på konstante som elektroniske. Kabler: Her har jeg selv brukt rundt 35-40 tusen, hvilke endringer disse har hatt over tid vet jeg ikke, da jeg opplever dem likedan som da jeg tok dem i bruk. Personlig opplever jeg forskjell etter humøret jeg er i, så hos meg er det jeg selv som "drifter" over tid og ikke komponenter i oppsettet. Ang. nettfilter: Her ble jeg anbefalt dette da jeg også har digital effektforsterker og att denne ville "drifte" i henhold til forurensing på nettet. Jeg har prøvd mange ganger med uten og tweaket polariseringen. Har prøvd alle kjerringrådene som er anbefalt inklusiv voodoo som echo3 atistatspray. Skilletrafo har jeg også. Uten voodooèn føler jeg resultatet er det samme, og med det mener jeg ingen endring. Jeg er vel blitt oppfattet som å ha bestemt meg for att det med innspilling ikke har rellevans til virkeligheten, men det er ikke korekt.

mvh
brand-x
Utdrag Personlig opplever jeg forskjell etter humøret jeg er i, så hos meg er det jeg selv som "drifter" over tid og ikke komponenter i oppsettet.

Her er nøkkelen til alt som har med innspilling kabler og voodoo.
Opplever akkurat det samme selv, noen ganger låter anlegger bedre enn andre ganger, anhengig av meg selv, sinnsstemning, lysforhold med mer.

Takk for at jeg ikke er alene.

Med dette avslutter jeg besøkene i disse ørkesløse trådene, har heldigvis kun vært innom i begrenset grad.
Anbefaler folk å bruke tiden sin på lytting eller andre hyggelige ting istedenfor tasting på disse synse-trådene, dere vil finne meg igjen i mer interessante matnyttige tråder.......

B

brand-x

Gjest
Gbatokai !

Jeg ikke om du siktet til meg, men for ordens skyld har jeg drevet med musikk og hatt Bassinstrumenter som fag siden slutten av 80 tallet. Så her er jeg på hjemmebane som profesjon.

mvh
brand-x

O

om.s

Gjest
Hva behager?
Flere av Wilcos skiver er referanse når det gjelder god lyd på rockeskiver,
og blir brukt på high-end messer i statene stadig vekk.

I tillegg er det jo faktisk bra musikk :)

Check it out!

O.
Ved litt nærmere ettersyn i samlingen fant jeg Wilco´s "summerteeth", den har stått lenge!
men den er kanskje ikke den første man anbefaler? har du noen tips på hva jeg evnt burde gå videre med?

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sender deg PM, så vi ikke ødelegger den fine tråden ;)

O.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
0
......Takk for at jeg ikke er alene.

Med dette avslutter jeg besøkene i disse ørkesløse trådene, har heldigvis kun vært innom i begrenset grad.
Anbefaler folk å bruke tiden sin på lytting eller andre hyggelige ting istedenfor tasting på disse synse-trådene, dere vil finne meg igjen i mer interessante matnyttige tråder.......
Takk for ditt "matnyttige" innspill, som faktisk setter "synsingen" i denne tråden i det rette perspektiv.

På gjensyn ;)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Gbatokai !

Jeg ikke om du siktet til meg, men for ordens skyld har jeg drevet med musikk og hatt Bassinstrumenter som fag siden slutten av 80 tallet. Så her er jeg på hjemmebane som profesjon.

mvh
brand-x

Good man! :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er en kombinasjon ute og går her. Spiller man gitar, som jeg gjør, merker man tydelig at et nytt instrument blir innspilt, og også at instrumentet faktisk må spilles inn litt dersom det ikke har vært brukt på en uke eller to. Har man ikke spilt selv på en ukes tid, mister man en del av touch'et og fintfølelsen, og resultatet blir deretter. Dette er helt irrelevant ift. hifi, men et vel så morsomt tema. ;D

En kompis av meg har tilfeldgvis helt lik stålstrenggitar som meg, og lånte min litt da han var innom sist. Han hadde følgende kommentar: "Jøss, denne var god å spille på, du har spilt den god, eller?"

Jepp, det har jeg.

Har gitaren stått en uke, både låter den tristere og er vondere å spille på enn om den får sine sedvanlige daglige økter, faktisk skurrer den litt på noen av båndene også når den får capo på. Og tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har krefter og teknikk til å presse ned strengene skikkelig... ;)

Jeg har relativt godt kjennskap til gitarer, og eier flere, både akkustiske stålstrengere og el.gitarer.

Dette fenomenet du omtaler her er helt ukjent for meg.
Mine gitarer gråter ikke av ensomhet når jeg ikke bruker dem, de låter helt likt hver gang, så sant strengene er nye.
Oppbevares gitarene i fornuftig temeratur og luftfuktighet, forandrer de seg ikke.

En helt annen sak er det at treverket i instrumentet kan endre karakter over tid, og på den måten påvirke klagen.

B

brand-x

Gjest
oddgeir !

Enig i alt, og i forbindelse med treverket er det slik att jo lengre tid ett instrument lever, jo mere fuktighet trekker det ut, på tidlig klassikere ble det jo også brukt celluoselakk som hadde stor innflytelse på klangen. Etter dagens krav skal ikke fuktprosenten overstige 14% ved behandling av gitarvirke men det er sikkert variabler nedad til enkelte produsenter. Men så har du igjen produsenter med enda strengere krav som bla. FODERA som har mindre enn 7% fuktighet.

mvh
brand-x

L

Lydtekniker

Gjest
Mine gitarer gråter ikke av ensomhet når jeg ikke bruker dem, de låter helt likt hver gang, så sant strengene er nye.
Oppbevares gitarene i fornuftig temeratur og luftfuktighet, forandrer de seg ikke.

En helt annen sak er det at treverket i instrumentet kan endre karakter over tid, og på den måten påvirke klagen.
De fleste som spiller i band har vel opplevd en "bad ear day", en øvingsøkt hvor man synes alt låter dritt lydmessig - selv om det låt helt ok dagen i forveien med akkurat de samme musikerne, instrumentene og ampene. Nå havner vi veldig på siden av temaet, men jeg tror dagsform og mental innstilling har veldig mye å si her.

Jeg vet at trommene mine låter likt fra den ene dagen til den andre, men noen ganger virker de litt ekstra vrange å spille på... sannsynligvis er det fordi undertegnede er litt irritabel og utålmodig innimellom.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
JA, Espen, det vet jeg hva er, og det er noe drit.

Samme drama utspiller seg hjemme foran anlegget. Er jeg trøtt og uopplagt, så låter ikke nødvendigvis anlegget dårlig i mine ører, men musikken vil liksom ikke inn i hjernen.

Det blir på en måte det motsatte av den høyt elskede pils/whisky-faktoren:)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.562
Nei, med "løsne" mente også jeg bli mykere.

Et oppheng skal ikke myke seg opp. Det skal ha en gitt stivhet slik at elementet fungerer som konstruktøren har forutsett. Blir opphenget mykere, vil resonansfrekvens, Q-verdi, effekttålighet osv endres, elementet vil være å betrakte som defekt.
Mener du det samme bør gjelde for sko?

Underforstått: Pleier du alltid å reklamere på skoene så snart de er gått inn?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.562
Forøvrig, at mekaniske innretninger kan endre sine egenskaper over tid i en eller annen grad, er det vel få som betviler.
Hvorfor er det så lett å akseptere at mekanisk massasje kan endre et produkts egenskaper over tid og så vanskelig å akspeptere at elektrisk massasje (30-x100 watt i timen) kan gjøre det samme?

L

Lydtekniker

Gjest
Fordi det ene er intuitivt forståelig, mens det andre ikke backes opp av de som produserer de individuelle elektroniske komponentene en gang.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Mine gitarer gråter ikke av ensomhet når jeg ikke bruker dem, de låter helt likt hver gang
Vel, hvis du lar dem stå lenge mellom hver gang du bruker dem, får du jo aldri vite om de ville hatt godt av litt hyppigere bruk. ;)

B

brand-x

Gjest
Gbatokai !
Meget mulig du har peiling på hifi og det skal jeg ikke bestride, men gitarer bortsett fra att du eier en eller flere tror jeg du skal la være å uttale deg om. Det sier jeg pga. att du viser i klartekst att den delen av musikkbransjen har nok andre mere å bidra med. Så for din egen troverdighets skyld styr unna eller vær ydmyk før du tillater deg å virke kunnskapsrik. Og jeg presiserer att jeg her sikter til instrumenter( gitarer )

mvh
brand-x

B

bamsemann

Gjest
Gbatokai !
Meget mulig du har peiling på hifi og det skal jeg ikke bestride, men gitarer bortsett fra att du eier en eller flere tror jeg du skal la være å uttale deg om. Det sier jeg pga. att du viser i klartekst att den delen av musikkbransjen har nok andre mere å bidra med. Så for din egen troverdighets skyld styr unna eller vær ydmyk før du tillater deg å virke kunnskapsrik. Og jeg presiserer att jeg her sikter til instrumenter( gitarer )

mvh
brand-x
Leder ditt lag fortsatt brand-x? :p

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
0
Oiiiiiiiiiii.................dere holder på ennå?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Gbatokai !

mvh
brand-x
Psfff... jeg kan vel ikke noe for at dere fortsatt er på et nivå der relasjonen til instrumenter ikke er nær nok til at dere kan skille disse tingene. Det holder ikke å SAMLE på instrumenter, man må BRUKE DEM TIL NOE også.

Jeg leverer for øvrig musikk til en kunstutstilling førstkommende helg, og lager og spiller inn alt fra metal/rock, pop og jazz til elektronika, så jeg føler meg egentlig ikke så veldig truffet av det pompøse pisspreiket ditt.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Gbatokai !

mvh
brand-x
Psfff... jeg kan vel ikke noe for at dere fortsatt er på et nivå der relasjonen til instrumenter ikke er nær nok til at dere kan skille disse tingene. Det holder ikke å SAMLE på instrumenter, man må BRUKE DEM TIL NOE også.

Jeg leverer for øvrig musikk til en kunstutstilling førstkommende helg, og lager og spiller inn alt fra metal/rock, pop og jazz til elektronika, så jeg føler meg egentlig ikke så veldig truffet av det pompøse pisspreiket ditt.

Brand-X: Fatter ikke at du tør å komme med sånne karakterstikker av personer du ikke kjenner... men bare kjør på du, det er utrolig underholdene for oss andre :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Gud bedre...
En ting er at noen ikke fortsatt vet(det kommer gjerne med alderen i de fleste tilfeller, men ikke alle) at ydmykhet ikke bare er en dyd, men en dygd. En annen ting er å være regelrett uforskammet. Brand-x, du bør skjerpe tonen betydelig. Denne tråden har jo sklidd ut i noe annet, men Gbatokai virker for de fleste som både en som forstår hifi, musikk og ikke minst folkeskikk. Lær av ham.

O.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Takk for det, men jeg har en lang, lang vei igjen å gå innen alle de tre disiplinene før jeg tar på meg tredressen. Har du noensinne prøvd å finne fram i skogen ved hjelp av et kart du selv tegner underveis? Det tar tid, men skulle være fullt mulig... ;)

Denne tråden er for meg ikke konstruktiv lenger, så jeg setter for min egen del punktum finale i slutten av denne setningen, og understreker at jeg respekterer at andre har forskjellige oppfatninger om en rekke saker og ting.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg slår følge med deg der. Både på slutten og respekten.

O.

B

bamsemann

Gjest

Bra sagt Gbatokai! Jeg ble også veldig provosert av det arrogante-hovne-nedlatende svaret du fikk av brand-x.

Syns faktisk du fortjener en unnskyldning.....

Brand-x denne tråden har gått over i en lite hyggelig tone, og hvis jeg har vært på det så ber jeg om unnskyldning til alle som i tilfelle har følt seg støtt.

At du brand-x og andre med deg mener at innspilling er bare tull og voodoo, så aksepterer og respekterer jeg det fullt ut, ikke noe problem.

Men da må jo dere respektere at vi mener som vi gjør også, det er ikke bare et fåtall tullinger som mener å høre klare forandringer ved innspilling, det er titusener av audiophile med all slags bakgrunn som mener det samme.

Bamsemann..... :)

K

knutinh

Gjest
Hvorfor er det så lett å akseptere at mekanisk massasje kan endre et produkts egenskaper over tid og så vanskelig å akspeptere at elektrisk massasje (30-x100 watt i timen) kan gjøre det samme?
Jeg avviser ikke kategorisk at elektroniske komponenter kan forandre karakteristikk ved bruk.

Men jeg stiller meg undrende til at:
a)Dette skal være en signifikant effekt som vitenskapen har oversett
b)At hifi-produkter skal være de mest følsomme innretningene til å eksponere denne effekten
c)At hifi skal være den aktiviteten hvor man lettest detekterer slikt
d)At designere av hifi-elektronikk lager design som er til de grader følsomme for komponent-variasjon.

mvh
Knut

K

knutinh

Gjest
Det er en kombinasjon ute og går her. Spiller man gitar, som jeg gjør, merker man tydelig at et nytt instrument blir innspilt, og også at instrumentet faktisk må spilles inn litt dersom det ikke har vært brukt på en uke eller to. Har man ikke spilt selv på en ukes tid, mister man en del av touch'et og fintfølelsen, og resultatet blir deretter. Dette er helt irrelevant ift. hifi, men et vel så morsomt tema. ;D

En kompis av meg har tilfeldgvis helt lik stålstrenggitar som meg, og lånte min litt da han var innom sist. Han hadde følgende kommentar: "Jøss, denne var god å spille på, du har spilt den god, eller?"

Jepp, det har jeg.

Har gitaren stått en uke, både låter den tristere og er vondere å spille på enn om den får sine sedvanlige daglige økter, faktisk skurrer den litt på noen av båndene også når den får capo på. Og tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har krefter og teknikk til å presse ned strengene skikkelig... ;)
Gbtokai

Jeg har ingen problem med å godta dine erfaringer med innspilling og variasjon for musikk-instrumenter.

Men jeg forstår ikke hvilken relevans det har for innspilling av hifi-elektronikk? En gitar er et mekanisk/elektrisk system med tilbakekoblinger og resonanser. Det er lett å lage teorier for hvordan slike systemer er følsomme for karakteristikken til enkelt-komponenter, og hvordan disse enkelt-komponentene igjen er følsomme for luftfuktighet, bruk, temperatur etc. Jeg sier ikke at disse modellene blir nøyaktige, men det er greit å se for seg inngangs- og utgangsvariable.

Kontrasten til hifi-elektronikk blir stor.

mvh
Knut

B

brand-x

Gjest
Til jetman, bamsemann og dere andre som mener jeg er respektløs ovenfor Gbatakai og skylder han en unnskyldning. Jeg står inne for det jag skrev om kunnskapen til strengeinstrumenter og hvis dere ikke forstår hvorfor så les hva jeg skrev til svar da han drog gitarkunnskap inn i tråden. Jeg har drevet med BASS gitarer på produksjonsnivå med bla JHON DIGGINS england bassmaker . Dette har jeg gjort siden slutten av 80 tallet nærmere bestemt 87. I tillegg en rekke andre. Så vær så god å kall meg arogant over utspillet mitt. Men når folk fremstiller ting jeg kan veldig mye om, med helt feile fakta synes jeg att jeg bør si fra. Og den retten forbeholder jeg meg. Samme retten som dere bruker til å beskrive meg. Jeg kunne nevnt flere ting i denne forbindelsen ang. meg og mitt virke innenfor gitarindustrien som fag, men det har ingen rellevans til denne tråden. Så ha meg unnskyldt diskuter gjerne gitar med meg, men da som fag, og da under andre omstendigheter.

mvh
brand-x

B

brand-x

Gjest
Ang. mangel på respekt til dere som mener noe annet en meg i den audiophile verden. Beklager det har jeg ikke, jeg omgås slike nesten hver dag uten problemer. Meningsforskjeller er dagligdags og det må men leve med å greie å respektere. Hi-fi verden er heller ikke for meg svart eller hvit. Om andre bruker ett skarpere fargefilter en meg får så være, men det er vel ikke meg som bruker de sterkeste argumentene til beskrivelse av andres oppfatning.
Min virkelighet er basert mest mulig på fakta og slik må det være for meg. Hva andre etterlever blir opp til dem.

mvh
brand-x

T

theStig

Gjest
Tenkte jeg skulle dele en erfaring her rundt "innspilling".

I dag så klarte jeg å ta livet av ICE-modulen i den ene forsterkeren min (tålte dårlig ei saftig loddetinnklyse med strømmen på gitt... pang sa det). Vel, heldigvis hadde jeg en ny liggende, og byttet den. Hvis disse skulle trenge "innspilling", så burde nå den ene kanalen spille dårligere, siden den hadde en ny og ikke "innspilt" modul. Men neida, det var overhodet ingen forskjell å spore.

O

om.s

Gjest
Tenkte jeg skulle dele en erfaring her rundt "innspilling".

I dag så klarte jeg å ta livet av ICE-modulen i den ene forsterkeren min (tålte dårlig ei saftig loddetinnklyse med strømmen på gitt... pang sa det). Vel, heldigvis hadde jeg en ny liggende, og byttet den. Hvis disse skulle trenge "innspilling", så burde nå den ene kanalen spille dårligere, siden den hadde en ny og ikke "innspilt" modul. Men neida, det var overhodet ingen forskjell å spore.
Da kan jo jeg slå til med en annen erfaring.
Har nå hatt mine Audionet AMP II MAX hjemme en uke etter en altomfattende oppgradering (les:byttet) komponentene innvendig.
Rett ut av boksen låt dette; relativt kaldt, uten ambient, tört og nesten kjedelig.

Etter en uke låter disse 76kg med nesten all ny elektronikk, mer åpent, det hele har "åpnet" seg ifm av mer artikulert bass, ikke så påtagelig kald diskant, og mellom tonen er iferd med "åpne" seg deilig opp.
Tvert om av kjedelig.

Har jeg rett? har jeg feil? Jeg bare spör? Jeg vet hva jeg hörer!

Bare sånn apropo  ;)

mvh

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei Om.s!!
Du har helt rett akkurat som meg og mange andre på denne tråden,vi er bare ikke teknisk skolerte nok til å ha mistet denne evnen ennå.Så bare vær forsiktig neste gang du melder deg på et kurs på friundervisningen
mvh

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Har jeg rett? har jeg feil? Jeg bare spör? Jeg vet hva jeg hörer!
Det er vel ingen her som tviler på at du hører det du hører. Spørsmålet er hva ÅRSAKEN er! Skyldes det faktiske endringer i komponentene, eller er det andre faktorer som kan medføre en slik endring i lytteopplevelsen? Er du f.eks. sikker på at alle nevronene i hjernen din har vært i nøyaktig samme tilstand under hele denne perioden?

O

om.s

Gjest
Det er vel ingen her som tviler på at du hører det du hører. Spørsmålet er hva ÅRSAKEN er! Skyldes det faktiske endringer i komponentene, eller er det andre faktorer som kan medføre en slik endring i lytteopplevelsen? Er du f.eks. sikker på at alle nevronene i hjernen din har vært i nøyaktig samme tilstand under hele denne perioden?
Det du sier her er at det kan være feil det jeg hører, og den påstanden MÅ ene og alene være teoretisk basert og ikke noe annet, for du har ikke vært her og hørt selv.....

Det viktigste er ikke årsaken, det viktigste er at det skjer noe til det bedre, og at jeg opplever en forbedring etter som dagene går......

Det er nå min mening det da  ;)

mvh

B

bamsemann

Gjest
Hei Om.s... du har helt rett i at utstyret forandrer lydkarakter ved innspilling.

Alle vi som bruker øra til å høre med er enig med deg.
La de grinebiterne som ikke kan høre noe som helst måle seg igjennom livet, dem om det vet du.

Som jeg har skrevet før så er vi absolutt ikke alene, det er titusener av audiophile som hører det vi hører.

Kos deg med musikken om.s , det håper jeg at alle her på sentralen gjør uansett om de kan høre eller ikke.

M.V.H.
Bamsemann....... :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Jeg klarer ikke å la vær med å blir forundret over hvor lett det er å konkludere. Mange av oss som driver med lyd, som hobby, som forbruker, og i en mengde hel-/halv-profesjonelle sammenhenger, har erfart hvor lett det er å 1) lure seg selv, og 2) blir lurt av andre, til å høre både dette og hint. Mange av oss er også inneforstått med at det pga. et relativt komplekst samspill mellom kildemateriale, husalter, hus, ører og mellomrommet mellom ørene, for ikke å snakke om generelle omstendigeheter, så er det som amatør veldig ofte vanskelig å trekke entydige konklusjoner både av objektiv og subjektiv art. Likevel er det mange som ved subjektiv bedømming av lyd, på ett eller annet mirakuløst vis er i stand til å se bort i fra seg selv som en avgjørende variabel i årsaksforklaringen og bedømmingen. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig.

mvh
KJ

O

om.s

Gjest
Hei Om.s... du har helt rett i at utstyret forandrer lydkarakter ved innspilling.

Alle vi som bruker øra til å høre med er enig med deg.
La de grinebiterne som ikke kan høre noe som helst måle seg igjennom livet, dem om det vet du.

Som jeg har skrevet før så er vi absolutt ikke alene, det er titusener av audiophile som hører det vi hører.

Kos deg med musikken om.s , det håper jeg at alle her på sentralen gjør uansett om de kan høre eller ikke.

M.V.H.
Bamsemann.......  :)
He he, ;) ....det skal jeg, kose meg med musikken........

mvh

K

knutinh

Gjest
Jeg klarer ikke å la vær med å blir forundret over hvor lett det er å konkludere. Mange av oss som driver med lyd, som hobby, som forbruker, og i en mengde hel-/halv-profesjonelle sammenhenger, har erfart hvor lett det er å 1) lure seg selv, og 2) blir lurt av andre, til å høre både dette og hint. Mange av oss er også inneforstått med at det pga. et relativt komplekst samspill mellom kildemateriale, husalter, hus, ører og mellomrommet mellom ørene, for ikke å snakke om generelle omstendigeheter, så er det som amatør veldig ofte vanskelig å trekke entydige konklusjoner både av objektiv og subjektiv art. Likevel er det mange som ved subjektiv bedømming av lyd, på ett eller annet mirakuløst vis er i stand til å se bort i fra seg selv som en avgjørende variabel i årsaksforklaringen og bedømmingen. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig.

mvh
KJ
Bifalles. Hvorfor er de som lever av ørene og fortolkning av resultater så ydmyke rundt egne evner, mens de som driver med hifi tildels så bastante? Er det slik at alle de "dårlig utrustede" bli lydteknikere, musikere, lyddesignere, mens alle de virkelig vel-utrustede blir hifi-friker?

-k

Topp Bunn