Innspillingstid ?

K

knutinh

Gjest
Dette var tallenes tale, hørte du om det var skjedd noe, eller kan det ikke ha skjedd noe siden tallene ikke viste noe?

mvh
Jeg må ærlig innrømme at jeg har begrenset med sonisk hukommelse når vi snakker om et tidsrom på to år.

Dette er spesielt framtredende om vi snakker om en gradvis endring av lyd. Da synes jeg det er vanskelig å si noe konklusivt om forskjellen mellom start-tidspunkt og slutt-tidspunkt.

mvh
Knut
 
O

om.s

Gjest
Jeg oppfatter "troende" som en negativ vinkling i denne sammenhengen. Hva om vi kaller det "skeptikere" og "observatører"?
Godt initiativ, men selv kaller jeg meg rasjonalist (avledet fra "subjektivist"), les evnt definisjon tidligere i tråden....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hvis du får bind for øynene og ikke lengre kan lukte lukten... Er det sannsynlig at du har lurt deg selv, eller påvirker bindet den sanselige prosessen?

-k
Behøver du bind for øya for å overbevise deg selv, la det vær!

mvh
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Dette var tallenes tale, hørte du om det var skjedd noe, eller kan det ikke ha skjedd noe siden tallene ikke viste noe?

mvh

Lyden var helt lik.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Inspillingstid på høyttalerelementer varierer med stivheten til opphenget. Effektive elementer har mye stivere "fjør" enn tilsvarende mindre effektive elementer og trenger mere tid på å løsne.
Et oppheng skal ikke "løsne". Det skal ha en gitt stivhet som produsenten har fastsatt da han designet elementet, dette for å få ønsket resonansfrekvens, Q-verdi osv. Hvis opphenget "løsner" slutter elementet å fungere etter hensikten, det er da å betrakte som defekt.

Siden en produsent leverer elementer i henhold til en spesifikasjon, og trolig vil at de skal overholde spesifikasjonen også over tid, vil elementet fabrikktestes etter innspilling, gitt at dette har noen effekt på elementets mekanikk. Hvis ikke leverer han feilvare.

Hvis en høyttaler er designet rundt et element, og opphenget på dette løsner eller blir mykere, så vil hverken kabinett eller delefilter lengre fungere etter hensikten, høyttaleren vil på mange måter være ødelagt.
 
K

knutinh

Gjest
Og av det drar du sluttsatsen at det er tallene, eller ørene som har "rett"?

mvh
Hvis ørene OG tallene sier at differansen fra ubrukt til 4 år gamle høyttalere er null, så er vel konklusjonen at innspilling er en ikke-sak på akkurat disse elementene?

mvh
K
 
O

om.s

Gjest
Hvis ørene OG tallene sier at differansen fra ubrukt til 4 år gamle høyttalere er null, så er vel konklusjonen at innspilling er en ikke-sak på akkurat disse elementene?

mvh
K
Så så ikke så ivrig, la nå mannen jeg spurte få sjansen å svare ;)

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Et oppheng skal ikke "løsne". Det skal ha en gitt stivhet som produsenten har fastsatt da han designet elementet, dette for å få ønsket resonansfrekvens, Q-verdi osv. Hvis opphenget "løsner" slutter elementet å fungere etter hensikten, det er da å betrakte som defekt.
Men verden er ikke perfekt. Element-leverandører opererer med toleranser, både for avvik fra spesifikasjon, og drifting over tid. Hvis et element bryter med disse, er det å se på som defekt, hvis ikke er det å se på som fungerende.

På samme måte som i kretsdesign må vel konstruktøren ta høyde for komponentvariasjon i designet av høyttaleren.

Det store spørsmålet (som delvis blir besvart i artikkelen jeg refererte til) er jo hvor store variasjoner som skal til før det virkelig er et problem. Artikkelen kunne vise til målinger som tydet på at differansen mellom to element er større enn drift over tid.

Jeg vil uten videre beviser påstå at det er verre å ha 1dB differanse mellom høyre og venstre side, enn det er å ha et gradvis tap på 1 dB for begge sider over tid. Enig?

mvh
Knut
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.742
Antall liker
11.345
Torget vurderinger
2
Et oppheng skal ikke "løsne". Det skal ha en gitt stivhet som produsenten har fastsatt da han designet elementet, dette for å få ønsket resonansfrekvens, Q-verdi osv. Hvis opphenget "løsner" slutter elementet å fungere etter hensikten, det er da å betrakte som defekt.

Siden en produsent leverer elementer i henhold til en spesifikasjon, og trolig vil at de skal overholde spesifikasjonen også over tid, vil elementet fabrikktestes etter innspilling, gitt at dette har noen effekt på elementets mekanikk. Hvis ikke leverer han feilvare.

Hvis en høyttaler er designet rundt et element, og opphenget på dette løsner eller blir mykere, så vil hverken kabinett eller delefilter lengre fungere etter hensikten, høyttaleren vil på mange måter være ødelagt.
Uff, dette var da leit! Det tyder p åat mine høyttalere er fullstendig ødelagte! :)
Har nevnt det før, men gjør det gjerne igjen: Da jeg gikk fra Klipsch RF 3 til RF 5 var jeg i første omgang sikker på at jeg hadde fått et defekt par der bassene ikke var koblet til. JEg reiste meg fra stolen gikk bort og kjente på alle basselementene for å forsikre meg om at de faktisk var i funksjon. Det låt PYTON, og jeg ble i tvil om hornskeptikerne hadde rett, faktisk. Etter en stund valgte jeg å kjøpe en sub for å underbygge fundamentet. (Hadde på dette tidspunktet ikke gitt dem den sedvanlige julinga, av en eller anne idiotisk årsak). Så, etter et halvt års tid kommer en kompis og lurer på hva forskjellen er med og uten sub. Jeg demonstrer villig, og oppdager til min hakeslippende overraskelse at forskjellen er...ingenting! (Litt i mellomtonen, bare, da, for pedantene) Vel, jeg solgte en meget god sub, og har levd lykkelig uten siden den gangen.
Kan vi da konkudere med at
A) Jeg har endret meg slik at jeg begynte å høre bass tydeligere i løpet av et halvt år, samt at jeg samtidig begynte å oppdage at huset ristet?
B) At de hadde spilt bass hele tiden, men at jeg fornektet det?
Eller C) At høyttalerne hade gått i stykker?

Hvis svaret er C må jeg medgi at jeg aldri mer vil ha en høyttaler som er i orden! :)

Mvh
Håkon
 

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Jeg er vel en av skeptikerne til innspillingstid, i alle fall når man snakker om elektroniske komponenter. Jeg finner ingen fornuftig forklaring på at innspilling av slike vil ha noe effekt. Jeg er mere usikker på høytalere og CD spillere da disse besitter bevegelige, mekaniske elementer som muligens kan ha godt av å "gå seg til" på samme måten som man kjører inn en bil.
Jeg tror ikke dette vil endre en høytalers frekvensgang, men kan det tenkes at det endrer dens klang. Forresten, hvordan måles klang(farge)?
Jeg er også en av dem som tror på at kabler spiller en rolle for lyden i et anlegg og at det finnes gode og dårlige kabler. Men ikke nødvendigvis slik at en til 50000 er bedre enn en til 500. Men jeg har ingen erfaring med kabelbytter selv, så jeg lever med min enfoldige tro enn så lenge. Men nå har jeg bestilt et sett. Så får jeg se om jeg fremdeles er troende etterpå.
 
O

om.s

Gjest
Jeg er også en av dem som tror på at kabler spiller en rolle for lyden i et anlegg og at det finnes gode og dårlige kabler. Men ikke nødvendigvis slik at en til 50000 er bedre enn en til 500. Men jeg har ingen erfaring med kabelbytter selv, så jeg lever med min enfoldige tro enn så lenge. Men nå har jeg bestilt et sett. Så får jeg se om jeg fremdeles er troende etterpå.
Vel, du sier det selv, men godt er det at du i det minste prøver selv, det er ikke engang noe de som kritiserer mest noen ganger gidder å gjøre, lykke til!!

mvh
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Jeg går for A:

A) Jeg har endret meg slik at jeg begynte å høre bass tydeligere i løpet av et halvt år, samt at jeg samtidig begynte å oppdage at huset ristet?

Også kallt tilvenning, kanskje kombinert med at fasefeilen på et tidspunkt ble rettet opp i kablingen, eller at plasseringen ble forandret når subben kom til en plassering som ga bedre bassrespons.

ELLER AT HØYTTALERNE PLUTSELIG ØKTE 5-10 dB i bassrespons, noe som høres ut som et mirakel.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Så så ikke så ivrig, la nå mannen jeg spurte få sjansen å svare ;)

mvh
Så så.....svaret gir seg jo selv om man ikke er både ordkløyver og kverulant.....her litt modifisert:

Hvis ørene OG tallene sier at differansen fra ubrukt til 4 måneder gamle høyttalere er null, så er vel konklusjonen at innspilling er en ikke-sak på akkurat disse elementene.

HJELP....dette forumet er til tider bra, og til tider fullt av kranglefanter ;D
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Et oppheng skal ikke "løsne". Det skal ha en gitt stivhet som produsenten har fastsatt da han designet elementet, dette for å få ønsket resonansfrekvens, Q-verdi osv. Hvis opphenget "løsner" slutter elementet å fungere etter hensikten, det er da å betrakte som defekt.

Siden en produsent leverer elementer i henhold til en spesifikasjon, og trolig vil at de skal overholde spesifikasjonen også over tid, vil elementet fabrikktestes etter innspilling, gitt at dette har noen effekt på elementets mekanikk. Hvis ikke leverer han feilvare.

Hvis en høyttaler er designet rundt et element, og opphenget på dette løsner eller blir mykere, så vil hverken kabinett eller delefilter lengre fungere etter hensikten, høyttaleren vil på mange måter være ødelagt.
Du tok det bokstavlig ja :) Mener ikke at det skal falle fra hverandre, men "mykne" seg opp/gå seg til.
Det er relativ stor forskjell på ett høyeffektivt element som ikke har vært tilført signal, mot ett som har fått jobbe endel.

Men jeg vet ikke om det er mulig å måle eller fastslå dette med rasjonelle metoder. Problemet er vel at man ikke kan måle musikk. Hvodan skal man måle at en vokalist plutselig får mere brystkasse i presentasjonen? Eller at cymbaler og strenginstrument får en mere behaglig klang? Eller at hele presentasjonen i det hele tatt er bedre etter noe hundre timer. Det hele blir jo subektivt, men likevel en reell opplevelse for lytteren. Det koker nok engang ned til en blindtest som dagens eneste middel for å diffrensiere dette på. Som jeg tror i mine høyttaleres tilfelle, skulle kunne plukke ut hvilke som er innspilt, og hvilken som er ikke. Bring it on :)

Jeg aner ikke om det er mulig å analysere ett oppheng/spider før og etter innspilling, for å se om det er endringer i materialet. Er det gjort mon tro?

Mvh
Bjørn
 
O

om.s

Gjest
Så så.....svaret gir seg jo selv om man ikke er både ordkløyver og kverulant.....her litt modifisert:
Ordet "kverulant" finner du under andres signaturer, ikke min  ;)

mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg tror ikke dette vil endre en høytalers frekvensgang, men kan det tenkes at det endrer dens klang. Forresten, hvordan måles klang(farge)?.
Å kvantifisere klang er sannsynligvis ikke veldig enkelt. En gitt tone produsert av et instrument består av en rekke ulike sammensatte frekvenser (tonens spektrum) og har en varighet over tid; lydens "envelope" med parameterene attack, sustain, decay og release. Disse aspektene av lyden kan i stor grad måles, vil jeg anta. Men det som kompliserer dette er at mennesklig persepsjon spiller en viktig del av hvordan lydens "farge" høres ut.
Mao. tilhører viktige deler av hvorledes vi som mennesker opplever en gitt lyd vårt eget sanseapparat, og vil således ikke kunne la seg måle sånn uten videre. (Igjen; vil jeg anta)

http://en.wikipedia.org/wiki/Timbre
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Ordet "kverulant" finner du under andres signaturer, ikke min  ;)

mvh

til min store forundring :)


dette er jo et skikkelig supperåd, skifter navn til mitt opprinnelige, da er det JEG som er sjef!
 
O

om.s

Gjest
til min store forundring :)


dette er jo et skikkelig supperåd, skifter navn til mitt opprinnelige, da er JEG som er sjef!
Velkommen da, og trives gjør du tydelivis.
og ja du burde ihvertfall være sjef over egne opplevelser og erfaringer, så sant det ikke kan dokumenteres i 0ér og 1ér da, det bor vel en liten kverulant i de fleste av oss som gidder  bruke tid her.

Personlig etterlyser jeg PRAKTISK HiFI, besøk hit og dit og personlige erfaringer, ikke teorier og målinger......

Forøvrig er det litt betryggende å lese at du ikke ble forundret, hva du enn har kallet deg selv tidligere....

mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg går for  A:

A) Jeg har endret meg slik at jeg begynte å høre bass tydeligere i løpet av et halvt år, samt at jeg samtidig begynte å oppdage at huset ristet?

Også kallt tilvenning, kanskje kombinert med at fasefeilen på et tidspunkt ble rettet opp i kablingen, eller at plasseringen ble forandret når subben kom til en plassering som ga bedre bassrespons.

ELLER AT HØYTTALERNE PLUTSELIG ØKTE 5-10 dB i bassrespons, noe som høres ut som et mirakel.
Jeg håper virkelig at du tuller nå........ ::)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei.

Støtter innlegget 100%. Høyttalere må spilles inn. Elementene/opphenget må mykes opp. Synes litt synd på de som ikke har opplevd forbedringene som skjer i en høyttaler etter hvert som den blir innspilt. Disse må ha en defekt høyttaler eller så er den av så dårlig kvalitet at det ikke er mulig å oppfattet forskjelder i lydkvaliteten på den. Hørselskade kan jo også være en mulighet. Det er ikke meningen å være eplekjekk i innlegget, men jeg regner med å få tilbakemelding om at jeg er en selvoppnevnt ekspert som tror at det er bare jeg som har rett, og at alle andre tar feil.
Dette skal jeg tåle.

Hilsen
Endre
Uff, dette var da leit! Det tyder p åat mine høyttalere er fullstendig ødelagte! :)
Har nevnt det før, men gjør det gjerne igjen: Da jeg gikk fra Klipsch RF 3 til RF 5 var jeg i første omgang sikker på at jeg hadde fått et defekt par der bassene ikke var koblet til. JEg reiste meg fra stolen gikk bort og kjente på alle basselementene for å forsikre meg om at de faktisk var i funksjon. Det låt PYTON, og jeg ble i tvil om hornskeptikerne hadde rett, faktisk. Etter en stund valgte jeg å kjøpe en sub for å underbygge fundamentet. (Hadde på dette tidspunktet ikke gitt dem den sedvanlige julinga, av en eller anne idiotisk årsak). Så, etter et halvt års tid kommer en kompis og lurer på hva forskjellen er med og uten sub. Jeg demonstrer villig, og oppdager til min hakeslippende overraskelse at forskjellen er...ingenting! (Litt i mellomtonen, bare, da, for pedantene) Vel, jeg solgte en meget god sub, og har levd lykkelig uten siden den gangen.
Kan vi da konkudere med at
A) Jeg har endret meg slik at jeg begynte å høre bass tydeligere i løpet av et halvt år, samt at jeg samtidig begynte å oppdage at huset ristet?
B) At de hadde spilt bass hele tiden, men at jeg fornektet det?
Eller C) At høyttalerne hade gått i stykker?

Hvis svaret er C må jeg medgi at jeg aldri mer vil ha en høyttaler som er i orden! :)

Mvh
Håkon
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Du tok det bokstavlig ja :) Mener ikke at det skal falle fra hverandre, men "mykne" seg opp/gå seg til.
Nei, med "løsne" mente også jeg bli mykere.

Et oppheng skal ikke myke seg opp. Det skal ha en gitt stivhet slik at elementet fungerer som konstruktøren har forutsett. Blir opphenget mykere, vil resonansfrekvens, Q-verdi, effekttålighet osv endres, elementet vil være å betrakte som defekt.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
HAR DET FALLT NOEN INN, AT NOEN HØYTTALERE FORANDRER SEG I VESENTLIG GRAD MENS ANDRE IKKE GJØR DET.
ERFARINGENE SOM KOMMER OPP HER TILSIER DET.

DET RARE ER, AT JEG HAR MÅLINGER OG LYTTEOPPLEVELSER SOM BEKREFTER DET ENE, MENS IKKE EN SJEL HAR ANNET ENN LYTTEOPPLEVELSER SOM PÅVISER FORANDRINGER............................................................IKKE EN ENESTE MÅLING NEI.......HMMMMMM
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Du snakker om at konstruktøren av elementene har konstruert de for at de ikke skal endre seg over tid, slik at den tonale balansen fra høyttaleren er uforandret fra den er ny av.
Jeg er eier av høyttalere fra Avalon Acoustic. Vi kan vel kanskje være enig om at Avalon er en av verdens dyktigeste til å konstruere høyttalere. Når du kjøper en Avalon høyttaler følger det med en bok om hvordan du skal behandle den nye høyttaleren din. Jeg har lyst til å sitere litt fra denne boken.

" All components (moving and electrical) will not achive their final tonal and resolving capacities before playing 300 houers of dynamic musical signal."

Dette betyr at Avalon Acoustic som både konstruerer sine egne element, og høyttalerkonstuksjoner, ikke vet hva de holder på med, ihht dine vurderinger og uttalelser her på forumet.

Endre

Nei, med "løsne" mente også jeg bli mykere.

Et oppheng skal ikke myke seg opp. Det skal ha en gitt stivhet slik at elementet fungerer som konstruktøren har forutsett. Blir opphenget mykere, vil resonansfrekvens, Q-verdi, effekttålighet osv endres, elementet vil være å betrakte som defekt.
 
N

nb

Gjest
Og etter samme logikk har ikke Bryston snøring når de på nettsidene sier at nettkabler ikke spiller noen rolle?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jepp, slik er det Endre.

Avalon, som en del andre konstruktører og produsenter av høyttalere og elektronikk verden rundt, vet ikke nok om dette, og har via fokusgrupper og markedsundersøkelser funnet ut at vi konsumenter har blitt møre og vant til lyden etter 300 timer - slik at de ikke får mer klager enn de har i prognosen for inneværende år. ;)

O.
Hei

Du snakker om at konstruktøren av elementene har konstruert de for at de ikke skal endre seg over tid, slik at den tonale balansen fra høyttaleren er uforandret fra den er ny av.
Jeg er eier av høyttalere fra Avalon Acoustic. Vi kan vel kanskje være enig om at Avalon er en av verdens dyktigeste til å konstruere høyttalere. Når du kjøper en Avalon høyttaler følger det med en bok om hvordan du skal behandle den nye høyttaleren din. Jeg har lyst til å sitere litt fra denne boken.

" All components (moving and electrical) will not achive their final tonal and resolving capacities before playing 300 houers of dynamic musical signal."

Dette betyr at Avalon Acoustic som både konstruerer sine egne element, og høyttalerkonstuksjoner, ikke vet hva de holder på med, ihht dine vurderinger og uttalelser her på forumet.

Endre
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.674
Antall liker
3.200
Torget vurderinger
0
......." All components (moving and electrical) will not achive their final tonal and resolving capacities before playing 300 houers of dynamic musical signal."
Igjen et eksempel på hvor lang tid det tar for en ny kunde å venne seg til lyden fra et nytt og uvant produkt, UTEN å risikere retur av varer.

Dette er den herlige magien med High End, "den som leter, skal finne........", det er noe religiøst over slike produkter ;)

Ikke én seriøs produsent ville tørre å påstå at produktene spiller rett ut av esken - i motsetning til alle andre produkter vi omgir oss med i hverdagen.

Til og med rør-folket vet at forringelsen på et rør starter fra dag 1.........og blir bare dårligere med tiden.

Hvorfor skal høytalere og kabler bli BEDRE med tiden, når alt annet forringes ?

Kanskje derfor høytalerinnspilling og årgangsvin passer så godt sammen? Avslutningsvis med en vellagret Cognac?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dette betyr at Avalon Acoustic som både konstruerer sine egne element, og høyttalerkonstuksjoner, ikke vet hva de holder på med, ihht dine vurderinger og uttalelser her på forumet.

Endre
Halloooooo...... har dere ikke skjønt dette enda? Det er jo den satanistiske markedsavdelingen til Avalon som skrev den boken. Sånn er det bare... ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Joda, det finnes seriøse produsenter som tør det, i high-end klassen.
Meridian sier, når du snakker med dem som jeg har gjort, at deres elektronikk er brent inn på labben før de shipper, og skal spille optimalt etter et par timer med oppvarming hos kunde. Enkelt og greit.

Rørfolket sier du? Jeg tror ikke det er mange her eller andre steder som ikke kan  bekrefte at de fleste rør må ha 50-100 timer før de låter som de skal - og at de begynner å miste taket etter 2-5000 timer, avhengig av røret.
Forringelse fra dag 1 tror jeg svært få vil bekfrefte - det vil i så fall være første gang jeg hører!(evt leser) Kom gjerne med eksempler på det.

O.
Igjen et eksempel på hvor lang tid det tar for en ny kunde å venne seg til lyden fra et nytt og uvant produkt, UTEN å risikere retur av varer.

Dette er den herlige magien med High End, "den som leter, skal finne........", det er noe religiøst over slike produkter  ;)

Ikke én seriøs produsent ville tørre å påstå at produktene spiller rett ut av esken - i motsetning til alle andre produkter vi omgir oss med i hverdagen.

Til og med rør-folket vet at forringelsen på et rør starter fra dag 1.........og blir bare dårligere med tiden.

Hvorfor skal høytalere og kabler bli BEDRE med tiden, når alt annet forringes ?

Kanskje derfor høytalerinnspilling og årgangsvin passer så godt sammen? Avslutningsvis med en vellagret Cognac?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp! ;D

Be afraid, be very afraid...

O.

Halloooooo...... har dere ikke skjønt dette enda? Det er jo den satanistiske markedsavdelingen til Avalon som skrev den boken. Sånn er det bare...  ;D
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Jeg kan bekrefte at mine 6H30P-DR rør først var optimale etter 150 timer med innspilling. Snakket med Brynjar Kvanlid/Motron i dag, og han mente at rørene ville være optimale i ca 10 000 timer. Dette grunnet at rørene er long life rør.

Endre
Joda, det finnes seriøse produsenter som tør det, i high-end klassen.
Meridian sier, når du snakker med dem som jeg har gjort, at deres elektronikk er brent inn på labben før de shipper, og skal spille optimalt etter et par timer med oppvarming hos kunde. Enkelt og greit.

Rørfolket sier du? Jeg tror ikke det er mange her eller andre steder som ikke kan  bekrefte at de fleste rør må ha 50-100 timer før de låter som de skal - og at de begynner å miste taket etter 2-5000 timer, avhengig av røret.
Forringelse fra dag 1 tror jeg svært få vil bekfrefte - det vil i så fall være første gang jeg hører!(evt leser) Kom gjerne med eksempler på det.

O.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Meridian mener da som mange andre seriøse High End produsenter at elektronikk må spilles inn. Dette stemmer ikke med uttalelsene som enkelte her på forumet mener å kunne bedre enn disse produsentene. ;)

Endre
Joda, det finnes seriøse produsenter som tør det, i high-end klassen.
Meridian sier, når du snakker med dem som jeg har gjort, at deres elektronikk er brent inn på labben før de shipper, og skal spille optimalt etter et par timer med oppvarming hos kunde. Enkelt og greit.

Rørfolket sier du? Jeg tror ikke det er mange her eller andre steder som ikke kan  bekrefte at de fleste rør må ha 50-100 timer før de låter som de skal - og at de begynner å miste taket etter 2-5000 timer, avhengig av røret.
Forringelse fra dag 1 tror jeg svært få vil bekfrefte - det vil i så fall være første gang jeg hører!(evt leser) Kom gjerne med eksempler på det.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det kan det godt hende de har rett i, de har stor tro på Power conditioning i Bryston(og promoterer det på sidene sine) - med en skikkelig renser på plass er nok nettkabel heller underordnet. Skjermet eller ei. Vil jeg tro får jeg passe på å legge til. ;)

Hvor på webben deres fant du dette? Kan ikke huske å ha sett det.

O.


Og etter samme logikk har ikke Bryston snøring når de på nettsidene sier at nettkabler ikke spiller noen rolle?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hei,
i følge Dave Hall i Meridian Audio, sitert her fra en mail i november 05:

"Meridian products should not require more than a few hours to get to their
optimum working level, all Meridian products have already been soak tested
for 3 days before final test."

Hva final test er for dem spurte jeg ikke om :)

O.

Hei

Meridian mener da som mange andre seriøse High End produsenter at elektronikk må spilles inn. Dette stemmer ikke med uttalelsene som enkelte her på forumet mener å kunne bedre enn disse produsentene. ;)

Endre
 
O

om.s

Gjest
Igjen et eksempel på hvor lang tid det tar for en ny kunde å venne seg til lyden fra et nytt og uvant produkt, UTEN å risikere retur av varer.

Dette er den herlige magien med High End, "den som leter, skal finne........", det er noe religiøst over slike produkter  ;)
Har du overhodet lagt øret til det du her kommenterer?

mvh
 
N

nb

Gjest
Ang. den Bryston-greien så er jeg ikke helt sikker, var oppe ved en annen anledning. Tror det stod i et nyhetsbrev eller noe slikt.
 
O

om.s

Gjest
Hvor på webben deres fant du dette? Kan ikke huske å ha sett det.

O.
Det gikk vel en tråd herforleden som bla nevnte dette for en kort tid tilbake.....

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ok...ikke så viktig
Det viktige er at Bryston lager så bra forsterkere som de gjør! ;D

O.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Kan ikke annet enn å gjenta det Løkken allerede har påpekt:

Dersom for eksempel transistorer endrer karakteristika betydelig over tid gjennom bruk, ville ikke Pentium-prosessorer fungert. Her er det så utrolig små toleranser inne i bildet at forandringer i elektriske egenskaper vil føre til at prosessoren ikke fungerer.

Også er det jo pussig at komponentene alltid endrer seg til det bedre, men det er en annen sak. Personlig tror jeg dette er snakk om tilvenning hos brukeren - jeg tok for ikke lenge siden i bruk et par øretelefoner (som allerede hadde sett en god del bruk) som jeg i begynnelsen syntes låt skikkelig blikkboks, men nå som jeg har brukt de en stund, synes jeg de andre øretelefonene mine låter rart.

Forøvrig, at mekaniske innretninger kan endre sine egenskaper over tid i en eller annen grad, er det vel få som betviler.
 
Topp Bunn