Innspillingstid ?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Kan ikke annet enn å gjenta det Løkken allerede har påpekt:

Dersom for eksempel transistorer endrer karakteristika betydelig over tid gjennom bruk, ville ikke Pentium-prosessorer fungert. Her er det så utrolig små toleranser inne i bildet at forandringer i elektriske egenskaper vil føre til at prosessoren ikke fungerer.
Velkommen tilbords EspenLT. Akkurat den microprossesor analogien tror jeg vi føler oss fint ferdige med, btw ;)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Også er det jo pussig at komponentene alltid endrer seg til det bedre, men det er en annen sak.
Jeg er altså enig i konklusjonen. Jeg har ingen teoretisk bakgrunn som gir grunnlag for å diskutere dette, men erfaringen min gir dere rett.

Dog må jeg ta deg et tak på akkurat dette med forandring til det bedre. Prosessen med løpende evaluering av et produkt under utvikling vil nok oftest føre til at konstruktøren mot slutten lytter til komponenter med noen timers drift på baken. Forutsetter man at komponentene endrer seg, og det på en forutsigbar måte, vil den endelige konstruksjonen dermed favorisere 'brukte' komponenter.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Velkommen tilbords EspenLT.
Takk for det. Har akkurat spist, men... alltid plass til dessert da!
Akkurat den microprossesor analogien tror jeg vi føler oss fint ferdige med, btw ;)
Jasså. Konklusjonen ble at elektroner oppfører seg annerledes når de vet at de befinner seg i en Pentium enn når de er ute i hi-fi ærend? Mystifikasjonistisk.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jasså. Konklusjonen ble at elektroner oppfører seg annerledes når de vet at de befinner seg i en Pentium enn når de er ute i hi-fi ærend? Mystifikasjonistisk.
Ikke akkurat. Men du er jo inne på noe når du peker på kontekst her...... Utover det: Fint ferdig med akkurat den ;)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Mye tull her, jeg håper at ferske musikelskere neglisjerer det meste og istedenfor vurderer det som et rop om at egne meninger er fortreffelig, og andres søppel. Eks. at rør blir dårligere og dårligere fra dag en, blir bombastisk kastet ut som selvfølgelig riktig påstand. Hjelpe meg. Vi som har vært med en stund vet annet. Jeg blir dels irritert dels trist over hvordan denne tråden utarter seg. Måtte alle de som ikke hører forskjell på ferske nye komponenter og godt brukte, heller ta en hørselstest, og for all del få en skriftlig analyse av måleresultatet som de kan sammenligne med en idealkurven sin, samt legge den ut her som absolutter. Tull...
Hvor går hobbyen vår hen da. Skal vi ikke heller stille oss selv spørsmålet: hva vil vi med hobbyen vår, og hvordan kan vi oppnå det?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Flaks at fysikken ikke bryr seg om kontekst da ;)

God helg.
Bryr fysikken seg om noe annet enn kontekst?

God helg til deg også :D
 
W

wurst

Gjest
Uff, dette var da leit! Det tyder p åat mine høyttalere er fullstendig ødelagte! :)
Har nevnt det før, men gjør det gjerne igjen: Da jeg gikk fra Klipsch RF 3 til RF 5 var jeg i første omgang sikker på at jeg hadde fått et defekt par der bassene ikke var koblet til. JEg reiste meg fra stolen gikk bort og kjente på alle basselementene for å forsikre meg om at de faktisk var i funksjon. Det låt PYTON, og jeg ble i tvil om hornskeptikerne hadde rett, faktisk. Etter en stund valgte jeg å kjøpe en sub for å underbygge fundamentet. (Hadde på dette tidspunktet ikke gitt dem den sedvanlige julinga, av en eller anne idiotisk årsak). Så, etter et halvt års tid kommer en kompis og lurer på hva forskjellen er med og uten sub. Jeg demonstrer villig, og oppdager til min hakeslippende overraskelse at forskjellen er...ingenting!
Jeg hadde også en slik midlertidig hørselsskade for en del år siden - - - !
 
B

brand-x

Gjest
Tommy Jenving SUPRA-AUDIO
(Break-in ett fenomen jeg ikke har lyst til å diskutere, da jeg ikke tror på det)

Paul Barton PSB
( jeg har gjort flere målinger i henhold til før/etter break-in uten å finne noen forandringer )

HI-FI+
( Under test av B&W 805 ble det foretatt målinger før etter break-in . Konklusjon: ingen forandringer )

Dette kan sikkert bestrides, men hvem skal komme med bevis for att det skal være troverdig ? Jeg bare spør rett å slett fordi mange vil leve i evig bestridelse over dette temaet.

mvh
brand-x
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vel, husker du innlegget det ble referert til der en ingeniør i konkrete termer beskrev målinger på strømtilførsel med hhv. gammel og ny kondensator? Og fant forskjeller i THD?

Dette ble ikke godtatt i kraft av at tekniske målerapporter ikke forelå, så vi kan vel være enige om at det utgjør minstemålet.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.948
Antall liker
8.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skulle lese hele tråden, men den var så jævlig lang at jeg skrev litt notater etter hvert, skal lese resten senere. Men kommer likevel med noen innspill.

Først og fremst må det skilles mellom innspilling og oppvarming. At utstyret spiller best når det er varmt er de fleste enig om.

Å trekke inn datamaskiner er jeg ikke helt enig i at er en god sammenligning. Digital signalbehandling har til dels stor toleranse for både jitter og nivåforskjeller (Altså veldig små endringer vil ikke påvirke signalet).

Dette med at vi har en lydhukommelse på 3 min eller 30 minutter er jo bare tull. Hørte på radioen i bilen hjem i dag, og burde jo være henrykt når jeg kom hjem. Siden jeg ikke skulle huske hvordan det spilte og ha bilradioen som referanse. Slike uttaleleser innebærer jo at du ikke kan sammenligne to anlegg, da du i utgangspunktet ikke husker hvordan det andre låter.

Erfaringer:
Har stort sett kjøpt all elektronikk brukt, og kan vel ikke si at jeg har hørt noe av elektronikken min spille seg inn. Leif Erntsen sier vel også at utstyret ikke påvirkes av innspilling.

Derimot skiftet jeg delefilteret i høytalerne mine, og der opplevde jeg at lyden var spiss og lydbildet var rotete etterpå. Men allerede etter 2 døgn var mye falt på plass. Og her snakker vi ikke om små forskjeller. Elementene var de samme.

Er selv skeptisk til de som hører dramatiske forskjeller med innspilling av elektronikk som veksler frem og tilbake mens tiden går. Og tror nok at 90% av de endringene som skjer – skjer i hodet, men vi kan jo fremdeles snakke om de siste 10%.

Hvorfor ikke se på noen plausible forklaringer?
Nå er det jo slik at tidskonstantene for elektronikk er så korte at all ”elektrisk” tilpasning skjer i løpet av et sekund eller to. Så det er nok ikke det at elektronikken må gå seg til.
Kan det være at temperaturen i forsterkeren/komponenteneunder drift gjør at isolasjon på kondiser og spoler tørker eller setter seg, kjølpasta herder, altså at en del som påvirkes av temperatur bruker litt tid på å stabilisere seg. (Det lukter jo gjerne litt svidd/varme av nye ting). Dette kan jo også forklare at ting endrer seg litt i ulik retning – ting har ulik innbrenningstid.

Er for øvrig også klar over at dette neppe kan måles. Men på dette punktet er jeg litt uenig med ”realistene”, jeg tror øret er utrolig sensitivt på å måle små endringer i lydbildet. La oss si at du flytter høytalerne litte granne slik at du får mye bedre holografi – tror ikke det er så lett å måle forskjell i lytteposisjon.

Ser at noen kommenterer Celius sitt nettfilter. At røntgen ikke viser noe, betyr vel bare at det ikke er noe som synes på røntgen. Duelund var jo en forkjemper for at plast hadde en hystereseegenskap i forhold til elektriske signaler. Hystere gir jo lavpassfiltereffekt og det er vel det et nettfilter skal være. Så er det utenkelig at det i filteret fantes et stoff som hadde en filtereffekt som ikke vistes på røntgen?

Mvh
OMF
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hallo igjen!! mann! hva med egne tanker i denne sammenhengen.

mvh
Hei mann. Det meste er sagt fra den siden av leiren, men det preller av som vann på gåsa. Egne tanker kom forøvrig et par linjer lenger ned i innlegget, dersom det er av interesse.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Er for øvrig også klar over at dette neppe kan måles. Men på dette punktet er jeg litt uenig med ”realistene”, jeg tror øret er utrolig sensitivt på å måle små endringer i lydbildet. La oss si at du flytter høytalerne litte granne slik at du får mye bedre holografi – tror ikke det er så lett å måle forskjell i lytteposisjon.


Slike forflyttninger gir ofte STORE målbare forskjeller så det er sagt.

Enig med deg, det meste skjer i hodet. Jeg tror bare mye mer enn 90% når det gjelder innspilling og kabler.

Bortimot 100% er ikke langt unna mine egne erfaringer.
 
B

brand-x

Gjest
OMF !

Ang. CELIUS sitt nettfilter inneholdt det like mye som en helt gjennomsnitts flerstikks skjøteledning foruten da at yttre materiale var ett eller annet sobert treslag og att hele greie var bakt i epoxy med en prislapp på rundt 10.000,- . Så hvis dette var lydforbedrende måtte det være pga. prislappen. Og det var vel omentrent slik konklusjonen ble. Årsaken til att det ble iverksatt røntgen var i mangel på hørbar effekt og div. målinger. Men dette kan vel også bestrides da det var ett Dansk magasin mot Norsk produkt med overnaturlige evner.

mvh
brand-x
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Igjen et eksempel på hvor lang tid det tar for en ny kunde å venne seg til lyden fra et nytt og uvant produkt, UTEN å risikere retur av varer.

Dette er den herlige magien med High End, "den som leter, skal finne........", det er noe religiøst over slike produkter  ;)

Ikke én seriøs produsent ville tørre å påstå at produktene spiller rett ut av esken - i motsetning til alle andre produkter vi omgir oss med i hverdagen.

Til og med rør-folket vet at forringelsen på et rør starter fra dag 1.........og blir bare dårligere med tiden.

Hvorfor skal høytalere og kabler bli BEDRE med tiden, når alt annet forringes ?

Kanskje derfor høytalerinnspilling og årgangsvin passer så godt sammen? Avslutningsvis med en vellagret Cognac?

Ting blir ikke akkurat bedre med åra........det er bare å innse.....alt er forgjengelig, så også stereoutstyr.
Men at det fungerer meget bra i kanskje 10-20 år er jo hyggelig, rør og glovarme klasse A ting holder nok endel kortere.

Men som innlegget her sier så tror også jeg at ting taper seg sakte og gradvis, det blir ikke bedre.

At et nytt anlegg låter best etter noen timer er naturlig, litt jobbing med plassering og litt tilvenning, og vips så er det best.....etter en stund.
 
W

wurst

Gjest
For en del år siden kjøpte jeg en Selmer Mark7 altsaksofon - til eget bruk. Da jeg full av forventning og med skjelvende hender spilte på den for første gang låt den så forjævlig surt at jeg trodde det var en produksjonsfeil og var på nippet til å returnere den til Schlagerforlaget. Men etter noen uker med ikke alt for ivrig øving var det som om vi tilpasset oss hverandre, den begynte å låte som et skikkelig instrument og nå er den jo bare stjerne! Spørsmålet blir da: Hva skyldes dette? Er det instrumentet som har forandret seg og tatt til vettet, har metallet, klaffene, munnstykket osv. forandret seg, eller kan det være at jeg har justert spillestil i forhold til saxen; har ørene mine forandret oppfatning av pitch - eller hva? Noen som har lignende erfaringer? Er det grunn til å tro at det samme gjelder for musikkanlegg? Hva har subjektivistene/objektivistene å si om dette fenomenet?
 
O

om.s

Gjest
Hei mann. Det meste er sagt fra den siden av leiren, men det preller av som vann på gåsa. Egne tanker kom forøvrig et par linjer lenger ned i innlegget, dersom det er av interesse.
Da snakker vi om flere gjess her,
intet nytt i andre setningen du henviser til....

mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Wurst: Du har tilpasset deg det spesifikke instrumentets særheter mer eller mindre ubevisst, er vel en nærliggende forklaring etter mitt syn.

Da snakker vi om flere gjess her,
intet nytt i andre setningen du henviser til....
mvh
Det var i det minste tankene mine.
 
O

om.s

Gjest
Wurst: Du har tilpasset deg det spesifikke instrumentets særheter mer eller mindre ubevisst, er vel en nærliggende forklaring etter mitt syn.

Det var i det minste tankene mine.
Nå er det vel slik at de fleste av oss ikke leser tanker, så en liten forklaring her ville hjelpe på forståelsen....

mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Wurst: Det er min oppfatning væffal.

om.s: du trenger ikke lese tankene mine når jeg har vært så snill og skrevet de ned. Jeg fortalte om en av mine personlige opplevelser, skal jeg forklare noe mer utifra det mener du? Synes meningen var ganske klar jeg da... Ting kan låte uvant i begynnelsen, så venner man seg til det.
 
O

om.s

Gjest
Wurst: Det er min oppfatning væffal.

om.s: du trenger ikke lese tankene mine når jeg har vært så snill og skrevet de ned. Jeg fortalte om en av mine personlige opplevelser, skal jeg forklare noe mer utifra det mener du? Synes meningen var ganske klar jeg da... Ting kan låte uvant i begynnelsen, så venner man seg til det.
Vel har du skrevet det, så er det vel "sant", men alikevel......


mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Vel har du skrevet det, så er det vel "sant", men alikevel......
mvh
Jeg gadd ikke være vitenskapelig og presis nå på freddaskvelden, så du får bære over med meg med min subjektivitet ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Enig, nå er det fredag!

Og Wilco har aldri spilt så bra på min nå etterhvert INNSPILTE Bryston 8)

God helg!

O.
 
O

om.s

Gjest
Jeg gadd ikke være vitenskapelig og presis nå på freddaskvelden, så du får bære over med meg med min subjektivitet ;)
Da kjører jeg deg kort og brutalt inn i de subjektivistiske rekker ;)

mvh
 
O

om.s

Gjest
Enig, nå er det fredag!

Og Wilco har aldri spilt så bra på min nå etterhvert INNSPILTE Bryston  8)

God helg!

O.
WILCO? hva har det med god lyd å gjøre?...

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva behager?
Flere av Wilcos skiver er referanse når det gjelder god lyd på rockeskiver,
og blir brukt på high-end messer i statene stadig vekk.

I tillegg er det jo faktisk bra musikk :)

Check it out!

O.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Helt enig, mye tull her.

Endre
Mye tull her, jeg håper at ferske musikelskere neglisjerer det meste og istedenfor vurderer det som  et rop om at egne meninger er fortreffelig, og andres søppel. Eks. at rør blir dårligere og dårligere fra dag en, blir bombastisk kastet ut som selvfølgelig riktig påstand. Hjelpe meg. Vi som har vært med en stund vet annet. Jeg blir dels irritert dels trist over hvordan denne tråden utarter seg. Måtte alle de som ikke hører forskjell på ferske nye komponenter og godt brukte, heller ta en hørselstest, og for all del få en skriftlig analyse av måleresultatet som de kan sammenligne med en idealkurven sin, samt legge den ut her som absolutter. Tull...
Hvor går hobbyen vår hen da. Skal vi ikke heller stille oss selv spørsmålet: hva vil vi med hobbyen vår, og hvordan kan vi oppnå det?
 
O

om.s

Gjest
Hva behager?
Flere av Wilcos skiver er referanse når det gjelder god lyd på rockeskiver,
og blir brukt på high-end messer i statene stadig vekk.

I tillegg er det jo faktisk bra musikk :)

Check it out!

O.
Nå ja, mye kan man sikkert være enig om, men dette?......

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.948
Antall liker
8.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF !

Ang. CELIUS sitt nettfilter inneholdt det like mye som en helt gjennomsnitts flerstikks skjøteledning foruten da at yttre materiale var ett eller annet sobert treslag og att hele greie var bakt i epoxy med en prislapp på rundt 10.000,-  . Så hvis dette var lydforbedrende måtte det være pga. prislappen. Og det var vel omentrent slik konklusjonen ble. Årsaken til att det ble iverksatt røntgen var i mangel på hørbar effekt og div. målinger. Men dette kan vel også bestrides da det var ett Dansk magasin mot Norsk produkt med overnaturlige evner.

mvh
brand-x
Hei!
Har ikke noe voldsomt engasjement i denne saken, men oppfatter Raymond Celius som kunskapsrik og seriøs, og tviler på at han har laget en "strømpadde" for så å kalle det nettfilter - når han uten nevneverdige større kostnader kunne puttet inn noen passive komponenter.

Har lest både den første testen i Audio, testen i High Fidelity og oppfølgingstesten i audio, men det begynner å bli en stund siden.

Det er forskjell på strømnettene i Danmark og Norge som kan påvirke effekten av filteret (Danmark har TN nett med 240V fasespenning og null - leder, mens Norge har IT nett med 115V fasespenning, og Linjespenning på 230V).

At det finnes produkter med ferrittlignende egenskaper som ikke synes på røntgen synes jeg ikke virker spesiellt rart. Men hvis du har skrudd opp dette filteret og pellet det fra hverandre og det ikke inneholder annet en det som finnes i en vanlig strømpadde så er jeg selvsagt enig i at dette er tilnærmet rein svindel.

Det er også et poeng at effekten av et nettfilter i aller høyeste grad avhenger av strømmen og utstyret en bruker det på. Har man ikke uren strøm, så har ikke filteret noen positiv effekt. Har man forsterker som ikke trekker mye strøm, vil en ikke oppdage de negative sidene av et filter som begrenser strømmen.

Dette ble vel litt off--topic, men tråden har vel allerede sklidd ut litt.

Mvh
OMF
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei !

Dette har jeg lurt på. Hva menes med innspillingstid på flere måneder. Hvis man kjøper f.eks nye HT. så får man beskjed om å att de trenger 300 timer. For å myke opp opphenget ? En forsterker 2 til 3 mnd`r ? En cd-spiller det samme. Er det ikke ørene man spiller inn ? Dette er ikke ment å være provoserende, for jeg ser det er mange som er opptatt av div hi-fi voodoo. Sjefen for DENSEN uttalte att 48 timer er tiden elektronikk (generellt) trenger med hensyn til innspillingstid. Er dessuten av den oppfatning at fra den tiden jeg går ut av rommet og til jeg kommer inn igjen har jeg allerede glemt hvordan lyden var. Da snakker jeg om nyansene i lydbildet.( Vi husker vel egentlig lyd i bare 30 sek.)
Har forstått det slik at kabler også er utsatt for dette fenomenet med innspillingstid.(innbrening).
Jeg kan ikke påstå att jeg har merket forskjeller etter 1mnd eller 2 , bortsett fra på høyttalere. Kan det rett å slett være att ørene våre må tilvennes, at vi etter en stund har lært oss å leve med signaturen til nyervervelsene ??

mvh
brand-x
Du har nok rett i at også ørene må spilles inn. Når vi skaffer et nytt anlegg, låter det gjerne annerledes enn det forrige. Men slik er det alltid når man bytter til noe annet. Høyttalere er mekanisk bevegelige deler, og innspilling av disse vil først og fremst påvirke opphengets egenskaper, men også membranmaterialet til en viss grad avhengig av membranmateriale.

For å synse litt tror jeg at innspilling av elektronikk har noe for seg på elektronikk som i stor grad har egenskaper som endrer seg når det blir brukt. Da tenker jeg først på rør-utstyr som faktisk består av glødetråder og mekaniske elementer i seg. En glødetråd blir jo dårligere med tiden, og dens materiale vil fordampe litt og legge igjen en speilaktig overflate på selve glassrøret. Jeg vil tro at disse tingene vil endre rørutstyr over tid, men aldri stabilisere seg til å låte likt i hele dens levetid.
Så tror jeg at dette fenometet innspilling har utartet seg litt til å gjelde også transistorbasert utstyr - om ikke i like stor grad. Og hvis vi strekker det skikkelig langt, så gjelder innspilling også for kabler.

Jeg har tro på innspilling av høyttalere, og rørutstyr (Selv om disse muligens aldri vil låte likt i hele dens levetid). Punktum finale ;-) Innspilling av transistorutstyr og kabler er så vidt jeg vet en påstand ut i fra et subjektivt ståsted, men med mulig unntak av transistorbasert utstyr.

Vidar
 
B

brand-x

Gjest
wurst !

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med instrumenter, men å kjøre en pararell mot innspillingstid av elektronikk blir for meg to vidt forskjellige verdener. Hvorfor sier jeg det, jo fordi instrumenter mere konkret, bassgitarer har vært mitt fagområde i mange år siden slutten av 80 tallet. Det er noen som har vært fristet til å bruke instrumenter som verifikasjon for å bevistgjøre att det med innspillingstid har rellevans for virkeligheten. Sorry det har det ikke. Et instrument enten det er messing eller strengeinstrument vil avike etter hvem som bruker det. En gitar vil eksempelvis låte veldig forskjellig etter hvem det er som trakterer den, det være seg styrke i anslag, type plekter og hvor på kroppen dette finner sted m.mere. Her er 1000 variabler å ta hensyn til. Null rellevans til hifi.
Men det er selfølgelig subjektive hensyn også her, det være seg klang, spillbarhet, fasong og scala for å nevne noen. Og i den forbindelse er den ingen som bestrider ALEMBIC, KEN SMITH eller SADOVSKY som noe av det beste, som med mange anerkjente hifi produsenter. Smak og behag er 100% subjektivt. Det samme med hifi og dets lydsignatur. Jeg overvar en del av innspillingsessionen hos en norsk produsent med bandet YELLOW JACKETS i 89 og fikk bevistgjort mye av ingridiensene av forskjeller i materialbruk og pickup-plassering ved ett strengeinstrument rent lydmessig, og jeg tror jeg kan påstå att de færeste uten kunnskap om slike instrumenter kan skille hvor ett anslag blir utført på strengene, om det er i nærheten av pickup, stol eller hals. Så de som snakker om musikalsk gehør, instrumenter eller nærliggende områder for å kjøre paraleller til hifi. Ha kunnskap om begge leire før dere i det hele tatt prøver å identifisere likheter.

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
OMF

Bra observasjon av rådende forhold, og du er sikkert inne på noe vesentlig ang. det med strømnetts forskjeller på danmark og norge. Men jeg syntes nå likevel att det var noenlunde bevistgjort dokumentasjon fra High-fidelitys observasjon om egenskapene til nevnte filter. Har supra sitt filter, som jeg bruker i forbindelse med TACT + en skilletrafo, men kan ikke påstå att det er noen forskjell om jeg kjører jordet rett i veggen.

mvh
brand-x
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Ser at noen kommenterer Celius sitt nettfilter. At røntgen ikke viser noe, betyr vel bare at det ikke er noe som synes på røntgen. Duelund var jo en forkjemper for at plast hadde en hystereseegenskap i forhold til elektriske signaler. Hystere gir jo lavpassfiltereffekt og det er vel det et nettfilter skal være. Så er det utenkelig at det i filteret fantes et stoff som hadde en filtereffekt som ikke vistes på røntgen?

 
-  Litt tynn den kanskje - omtrent som Transparent`s "filter"? Hvorfor vil noen bedras? Er et litt veltalenhet alt som behøves? ???


   brand-X:

 - Det å totalt bortforklare fenomenet innspilling/innbrenning osv. er omtrent like dumt som å gå for langt i motsatt retning. Sannheten er å finne et sted midt mellom ;)


  Mvh.  RS   ???

 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
For en del år siden kjøpte jeg en Selmer Mark7 altsaksofon - til eget bruk. Da jeg full av forventning og med skjelvende hender spilte på den for første gang låt den så forjævlig surt at jeg trodde det var en produksjonsfeil og var på nippet til å returnere den til Schlagerforlaget. Men etter noen uker med ikke alt for ivrig øving var det som om vi tilpasset oss hverandre, den begynte å låte som et skikkelig instrument og nå er den jo bare stjerne! Spørsmålet blir da: Hva skyldes dette? Er det instrumentet som har forandret seg og tatt til vettet, har metallet, klaffene, munnstykket osv. forandret seg, eller kan det være at jeg har justert spillestil i forhold til saxen; har ørene mine forandret oppfatning av pitch - eller hva? Noen som har lignende erfaringer? Er det grunn til å tro at det samme gjelder for musikkanlegg? Hva har subjektivistene/objektivistene å si om dette fenomenet?
Det er en kombinasjon ute og går her. Spiller man gitar, som jeg gjør, merker man tydelig at et nytt instrument blir innspilt, og også at instrumentet faktisk må spilles inn litt dersom det ikke har vært brukt på en uke eller to. Har man ikke spilt selv på en ukes tid, mister man en del av touch'et og fintfølelsen, og resultatet blir deretter. Dette er helt irrelevant ift. hifi, men et vel så morsomt tema. ;D

En kompis av meg har tilfeldgvis helt lik stålstrenggitar som meg, og lånte min litt da han var innom sist. Han hadde følgende kommentar: "Jøss, denne var god å spille på, du har spilt den god, eller?"

Jepp, det har jeg.

Har gitaren stått en uke, både låter den tristere og er vondere å spille på enn om den får sine sedvanlige daglige økter, faktisk skurrer den litt på noen av båndene også når den får capo på. Og tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har krefter og teknikk til å presse ned strengene skikkelig... ;)
 
B

brand-x

Gjest
R.Solhaug !

Meget mulig at du har rett, jeg har vel også uttalt noe i den retning om meg selv tidligere i tråden.

Ang. bevegelige materialer: Her har jeg lettere for å akseptere endringer men ikke på konstante som elektroniske. Kabler: Her har jeg selv brukt rundt 35-40 tusen, hvilke endringer disse har hatt over tid vet jeg ikke, da jeg opplever dem likedan som da jeg tok dem i bruk. Personlig opplever jeg forskjell etter humøret jeg er i, så hos meg er det jeg selv som "drifter" over tid og ikke komponenter i oppsettet. Ang. nettfilter: Her ble jeg anbefalt dette da jeg også har digital effektforsterker og att denne ville "drifte" i henhold til forurensing på nettet. Jeg har prøvd mange ganger med uten og tweaket polariseringen. Har prøvd alle kjerringrådene som er anbefalt inklusiv voodoo som echo3 atistatspray. Skilletrafo har jeg også. Uten voodooèn føler jeg resultatet er det samme, og med det mener jeg ingen endring. Jeg er vel blitt oppfattet som å ha bestemt meg for att det med innspilling ikke har rellevans til virkeligheten, men det er ikke korekt.

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
Gbatokai !

Med å spille inn en gitar, mener du da å prege den som å justere stol/strengehøyde, intonasjon og tilpasse bånd med sliping ?

Det finnes ikke to like gitarer, til og med viklingen på mikkene aviker fra gitar til gitar. 10 strengesett fra samme produsent samme tykkelse og wounding er ulike. + 1000 variabler til. inklusiv klangen.

mvh
brand-x
 
Topp Bunn