Da var jeg hjemme etter en ganske slitsom helg, og har fått sovet noen timer. Tar det derfor litt "fort og gæli" her.
Nå må ikke alle tenke "han var så sliten at han kan vi ikke ta særlig seriøst". Det var når jeg og Armand satt og drodlet elektronikk til kl 04, med Armands hjemmebryggede øl i glasset, at det ble klart at det ikke skulle skrives på hifisentralen på søndag morgen.
Vertskapet
Jeg må få uttrykke min takknemlighet til vertskapet. God mat, og fantastisk dessert gjør det svært trivelig, og dialogen bar preg av hygge, samtidig som det var betydelig seriøsitet knyttet til det å gjennomføre testen uten at vi visste hva som var hva. Jeg må også få beklage at jeg dro tidlig, og igjen takke for skyssen til toget.
Så til kabeltesten
De bakenforliggende faktorene her er at dette ikke er en ABX-test. Det er en test der vi lyttet og uttalte oss om hvorvidt vi mente det var forskjell eller ikke. Vi forsøkte også å beskrive de forskjellene vi hørte.
Det jeg hørte var følgende:
Det var en forskjell på høyre-venstrebalansen til kabel A og kabel B. Det kunne muligens være en anelse forskjell i klangbalansen. Imidlertid er det vanskelig å si i og med at dette lot til å endre seg når man skiftet musikk. Forskjellene var svært tydelige på toner av en viss kontinuitet, men på perkusjon var de praktisk talt ikke mulige å høre.
Ut av dette trekker jeg følgende konklusjon:
Forskjellen ligger i all hovedsak på nivået. Hadde det vært en forskjell knyttet til timing ville det vært lett hørbart med perkusjon. Det samme gjelder om det hadde vært et betydelig avvik i klangspektrum.
Jeg søkte bekreftelse på denne konklusjonen. Dette ble gjort på to måter. For det første, litt ufrivillig, la jeg merke til at nivået i venstre høyttaler endret seg en del når vi switchet kabel, selv når jeg satt bak høyttalerne og stod for selve switchingen. Så vidt jeg husker var det Nordost-kabelen som hadde minst nivå på venstre side. Jeg fikk også teste dette med hodetelefoner. Senter i lydbildet flyttet seg da også markant sideveis ved bytte av kabler, også da mot høyre.
Om målingene:
Jeg føler ikke vi fikk noe spesielt interessant ut av målingene. BJ har omkring 20% avvik i impedans. Nordost har omkring 30% avvik i impedans. Begge deler er for høyt etter min mening, men det burde ikke slå ut som spesielt hørbart. Uansett er det utvilsomt den dyre, med det største avviket, som har mest å svare for her. Ellers viser målingene tydelig at Nordost har noe mer tverrsnitt, og lederne litt tettere sammen.
Har jeg endret oppfatning?
Nei, definitivt ikke. Holdningene mine er det de var fra før, og kan oppsummeres:
- Det er mulig å høre forskjell på kabler om forskjellene er store nok. Dette trodde jeg da jeg var 15, og har opplevd det gang på gang siden.
- Skal man høre forskjell er man avhengig av raske skift. Hadde vi måttet plugge om kablene hadde trolig ingen av oss klart å få med oss forskjellen. Om man hadde memorert en helt konkret detalj i en innspilling, og fokusert på plasseringen av denne i lydbildet kunne man muligens klart å plukke ut hvilken som var hvilken.
- Eksemplaravvikene er for store, spesielt ift når en kabel blir svært kostbar.
- Den lydmessige forskjellen kan ikke på noen som helst måte forklare den enorme forskjellen i pris.
- Om man hadde tatt med seg et sett kabler hjem en torsdags ettermiddag og koblet dem opp i anlegget så ville det ikke hatt noen betydning om man hadde med seg kabel nr 1 eller kabel nr 2. Forskjellene er først av interesse når man switcher svært raskt og det at noe flytter seg 20-30cm sideveis i lydbildet har ingen praktisk betydning for lydkvaliteten.
- I og med at nivåforskjellen på høyre og venstre side var såpass tydelig er det mest fristende å mistenke at dette henger sammen med terminering, kontaktkvalitet osv, men det kan også være et lite avvik i motstandene inni forsterkeren som kan ha innvirkning. Forskjeller i DAC-ene er også mulig, men jeg forstod det slik at dette hadde DAC-produsenten gjort noen tester for å utelukke.
- Det at man hører forskjell på kabler betyr ikke nødvendigvis at den ene kabelen er bedre enn den andre.
Min endelige konklusjon:
Det finnes regler for hvordan en signalkabel bør være konstruert. Begge kablene er godt innenfor. Prisforskjellen tilsvarer vel omtrent utsalgsprisen på Respons-høyttalerne som ble vist på Hortenmessa...