Invitasjon til kabelaften - en uformell test.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å benytte EQ slik for å korrigere det som skjer i bassen fungerer ofte ikke så bra.
    Årsak er at du prøver korrigere feil med å EQe høyttalerne mens feilene er det rommet som lager.

Skal du få kål på det der så ender du opp som Osten med flere kubikk kilometer med Glava... :)
    Bruker ikke Glava:=) ikke Rockwool heller.
    Men dette rydder jo mest opp i etterklang. Fikser ikke berg og dalbaner som dette med "Glava".
    Men mye hjalp med linjekilder og dedikert bass system+ litt hjelp av DSP.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg la merke til at bildene viser en veldig fokusert og ekstremt nerdete setting. Bare for å bringe litt balanse til dette så husker jeg dette som en god prat om maten rundt sofabordet, samt en spennende dialog frem og tilbake delvis over kjøkkenbordet. Heldigvis stakk BeetleBug sin bedre halvdel innom i ny og ned og fikk oss til å tenke over at vi nok kanskje var en anelse nerdete.
    Samtlige var på vannvogna bortsett fra meg og når det kom til oppgaven så opplevde jeg samtlige som seriøse men langtfra nerdete. Her er noen andre bilder:

Vis vedlegget 513273

Vis vedlegget 513275

Vis vedlegget 513277

Igjen takk til Snickers, Retep og Balle Clorin for en interessant og givende kveld.

Mvh
    -BB-
    Takk for at du stiller hus og tid til disposisjon til noe så nerdete som en kabeltest.
    Og igjen, takk for fantastisk mat og drikke. Skal hilse fra hu jeg deler hus med og si takk for kaffen.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.281
    Sted
    Sørlandet
    Å benytte EQ slik for å korrigere det som skjer i bassen fungerer ofte ikke så bra.
    Årsak er at du prøver korrigere feil med å EQe høyttalerne mens feilene er det rommet som lager.

Skal du få kål på det der så ender du opp som Osten med flere kubikk kilometer med Glava... :)
    Men dette rydder jo mest opp i etterklang. Fikser ikke berg og dalbaner som dette med "Glava".
    Så det er helt bortkastet å dra ned min 50-60hz peak med EQ mener dere? Fra lytterposisjonen utgjør det en stor forskjell.

-BB-

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det var vell ikke dette denne tråden skulle handle om?
    Så ikke trekk meg inn i denne diskusjonen ang kabler pga "Glava"
    Og for å ha sagt det, rommet mitt er overhode ikke dødt, en bredde, høyde og dybde på lydbildet som bare er helt herlig.
    Kunne ikke tenkt meg noe annet, kabler gir jeg jo blanke faan i;=)
    Må rekke frem.
    Er ikke sint, slapp av.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Jeg var nok vel kjapp med mitt innlegg, jeg kan helt ærlig litt for lite om akkurat dette. :)
    Men skarp bruk av EQ må vi vel enes om kan slå veldig feil.
    Litt forsiktig små korrigering kan en kanskje prøve, men da slak Q verdi og lite nivå.

At du ble nevnt var bare med gode meninger selvsagt! :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Så, hva blir konklusjonen av denne uformelle testen/lytteseansen da?
    - En som hørte forskjell
    - En som hørte litt forskjell
    - En som hørte litt forskjell, men ikke på kablene?

Litt vanskelig å trekke en entydig konklusjon her, så status quo er vel kanskje den mest riktige oppsummeringen?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Så det er helt bortkastet å dra ned min 50-60hz peak med EQ mener dere? Fra lytterposisjonen utgjør det en stor forskjell.

-BB-
    Du kan kanskje prøve litt forsiktig med kanskje 1-2dB korrigeringer. 6dB er veldig mye.
    Jeg har ikke noen fasit rundt dette, men det er lov å prøve :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

-BB-
    Anbefaler at du skrur på EQ og tester ut. Så bruker du det som låter best. Bare ikke prøv å heve dipper. Men å dra ned den 50hz burde gi gevinst

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser at med en gang det blir sådd litt tvil, så var gutta boys på banen.
    Dere skygget unna denne tråden ganske lenge dog. Men nå kan dere muligens puste litt lettet ut? :rolleyes:
    Ikke det at jeg bygger opp til en krangel. Bare noe jeg merket meg....
    Nei, det ville jo ikke du finne på, som allerede har kommetmed flere små agn om hovmod og kameler. ;)

Hadde du forventet at ingen av «målemafiaen» ville prøve å analysere forskjellene? Det er jo det som er interessant.

Tvil om hva da?
    Der var du Dazed. Det tok et helt kvarter. Tregt til å være deg :p

De første innleggene indikerte signifikant hørbare forskjeller mellom kablene (for majoriteten av lyttepanelet slik jeg oppfattet det).
    Når dette muligens kan tones ned litt (ref. ‘sådd litt tvil’ utsagnet) så populeres tråden langt mer frekvent enn før av objektivister. Så lenge var jeg i himmelen :eek:
    Men dette er jo psykologi dette og.....
    Hvis hørbare forskjeller kan forklares, er det helt flott for min del.

Noen som vet hva høy kapasitans i en signalkabel kan gjøre? Kan det gi den effekten i toppen som det høres ut som har blitt hørt?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Riktig som Retep nevner, å heve dipper er ikke så lurt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.772
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

-BB-
    Anbefaler at du skrur på EQ og tester ut. Så bruker du det som låter best. Bare ikke prøv å heve dipper. Men å dra ned den 50hz burde gi gevinst
    Enig med Retep. Det er absolutt forsøket verdt å dra ned rundt 50 Hz, og kanskje enda litt lenger nede også. Litt vanskelig å vite hva resultatet blir, siden du ikke ser ut til å ha noen mulighet til å forandre på Q, men det kan ikke skade å prøve. Det tar jo bare et tastetrykk å forandre alt tilbake til sånn som det var.

Mvh

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å dra ned slike er ikke noe som muligens gir resultater.
    Det gir meget store/bra resultater, en slik topp på 10db er noe som overdøver resten av bassen.
    Man får det som heter en tone bass. Har hvert der så jeg veit hva det handler om:)
    Jeg er ikke sint som det kunne virke som, bare rett frem. Var mest ment som kødd dette rundt Glava.

M

MusicBear

Gjest
    Du vil ikke tro hva vi hørte!
    Hva var så oppsiktsvekkende her, Snickers?
    Har litt problemer med å finne dette igjen i din post #156.
    Skal ikke blande meg inn. Men, at man knapt hører forskjell når prisen skiller så vanvittig mye som den gjør her, er vel i seg selv oppsiktsvekkende - dvs. oppsiktsvekkende at man IKKE kunne høre særlig kvalitetsforbedring. Vil jeg tro, etter å ha lest alt her.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Du vil ikke tro hva vi hørte!
    Hva var så oppsiktsvekkende her, Snickers?
    Har litt problemer med å finne dette igjen i din post #156.
    Skal ikke blande meg inn. Men, at man knapt hører forskjell når prisen skiller så vanvittig mye som den gjør her, er vel i seg selv oppsiktsvekkende - dvs. oppsiktsvekkende at man IKKE kunne høre særlig kvalitetsforbedring. Vil jeg tro, etter å ha lest alt her.
    Det er helt som forventet her i gården ihvertfall.
    Jeg var veldig overrasket over de opplevde forskjellene som ble rapportert ut fra historikk på HFS, men bare delvis overrasket ut fra egen erfaring.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    - En som hørte forskjell

Litt vanskelig å trekke en entydig konklusjon her, så status quo er vel kanskje den mest riktige oppsummeringen?
    Tja, det virker som det ble en vel uformell test, men tydelig en veldig hyggelig og god kveld og hva er vel bedre ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da var jeg hjemme etter en ganske slitsom helg, og har fått sovet noen timer. Tar det derfor litt "fort og gæli" her.

Nå må ikke alle tenke "han var så sliten at han kan vi ikke ta særlig seriøst". Det var når jeg og Armand satt og drodlet elektronikk til kl 04, med Armands hjemmebryggede øl i glasset, at det ble klart at det ikke skulle skrives på hifisentralen på søndag morgen.

Vertskapet

Jeg må få uttrykke min takknemlighet til vertskapet. God mat, og fantastisk dessert gjør det svært trivelig, og dialogen bar preg av hygge, samtidig som det var betydelig seriøsitet knyttet til det å gjennomføre testen uten at vi visste hva som var hva. Jeg må også få beklage at jeg dro tidlig, og igjen takke for skyssen til toget.

Så til kabeltesten

De bakenforliggende faktorene her er at dette ikke er en ABX-test. Det er en test der vi lyttet og uttalte oss om hvorvidt vi mente det var forskjell eller ikke. Vi forsøkte også å beskrive de forskjellene vi hørte.

Det jeg hørte var følgende:
    Det var en forskjell på høyre-venstrebalansen til kabel A og kabel B. Det kunne muligens være en anelse forskjell i klangbalansen. Imidlertid er det vanskelig å si i og med at dette lot til å endre seg når man skiftet musikk. Forskjellene var svært tydelige på toner av en viss kontinuitet, men på perkusjon var de praktisk talt ikke mulige å høre.

Ut av dette trekker jeg følgende konklusjon:
    Forskjellen ligger i all hovedsak på nivået. Hadde det vært en forskjell knyttet til timing ville det vært lett hørbart med perkusjon. Det samme gjelder om det hadde vært et betydelig avvik i klangspektrum.

Jeg søkte bekreftelse på denne konklusjonen. Dette ble gjort på to måter. For det første, litt ufrivillig, la jeg merke til at nivået i venstre høyttaler endret seg en del når vi switchet kabel, selv når jeg satt bak høyttalerne og stod for selve switchingen. Så vidt jeg husker var det Nordost-kabelen som hadde minst nivå på venstre side. Jeg fikk også teste dette med hodetelefoner. Senter i lydbildet flyttet seg da også markant sideveis ved bytte av kabler, også da mot høyre.

Om målingene:

Jeg føler ikke vi fikk noe spesielt interessant ut av målingene. BJ har omkring 20% avvik i impedans. Nordost har omkring 30% avvik i impedans. Begge deler er for høyt etter min mening, men det burde ikke slå ut som spesielt hørbart. Uansett er det utvilsomt den dyre, med det største avviket, som har mest å svare for her. Ellers viser målingene tydelig at Nordost har noe mer tverrsnitt, og lederne litt tettere sammen.

Har jeg endret oppfatning?

Nei, definitivt ikke. Holdningene mine er det de var fra før, og kan oppsummeres:
    - Det er mulig å høre forskjell på kabler om forskjellene er store nok. Dette trodde jeg da jeg var 15, og har opplevd det gang på gang siden.
    - Skal man høre forskjell er man avhengig av raske skift. Hadde vi måttet plugge om kablene hadde trolig ingen av oss klart å få med oss forskjellen. Om man hadde memorert en helt konkret detalj i en innspilling, og fokusert på plasseringen av denne i lydbildet kunne man muligens klart å plukke ut hvilken som var hvilken.
    - Eksemplaravvikene er for store, spesielt ift når en kabel blir svært kostbar.
    - Den lydmessige forskjellen kan ikke på noen som helst måte forklare den enorme forskjellen i pris.
    - Om man hadde tatt med seg et sett kabler hjem en torsdags ettermiddag og koblet dem opp i anlegget så ville det ikke hatt noen betydning om man hadde med seg kabel nr 1 eller kabel nr 2. Forskjellene er først av interesse når man switcher svært raskt og det at noe flytter seg 20-30cm sideveis i lydbildet har ingen praktisk betydning for lydkvaliteten.
    - I og med at nivåforskjellen på høyre og venstre side var såpass tydelig er det mest fristende å mistenke at dette henger sammen med terminering, kontaktkvalitet osv, men det kan også være et lite avvik i motstandene inni forsterkeren som kan ha innvirkning. Forskjeller i DAC-ene er også mulig, men jeg forstod det slik at dette hadde DAC-produsenten gjort noen tester for å utelukke.
    - Det at man hører forskjell på kabler betyr ikke nødvendigvis at den ene kabelen er bedre enn den andre.

Min endelige konklusjon:

Det finnes regler for hvordan en signalkabel bør være konstruert. Begge kablene er godt innenfor. Prisforskjellen tilsvarer vel omtrent utsalgsprisen på Respons-høyttalerne som ble vist på Hortenmessa...
    Hei Snickers-is, vet ikke om du har lest hele tråden her.
    Jeg fikk BB til å bytte om på dacene etter du dro. Og da ble den sideveis forflytningen borte, og samtidig så ble forskjellene i lyden svært mye mindre.
    Synd du ikke fikk hørt det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    - En som hørte forskjell

Tja, det virker som det ble en vel uformell test, men tydelig en veldig hyggelig og god kveld og hva er vel bedre ;)
    Nå skal man jo også legge merke til at alle 4 hørte forsjell på kablene, noe som var det vi ville finne ut av. Ikke hvilken kabel som var best.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.281
    Sted
    Sørlandet
    - En som hørte forskjell

Hei,

Jeg er egentlig ganske uenig i at den ble vel uformell. Gutta kom, de lyttet, de noterte og dem gikk. Etter målingene med mikrofon ble det tid til en matbit etterfulgt av en kopp kaffe hvor det ble diskutert hvordan vi skulle utføre testen. Jeg har, som dere vet, laget en spilleliste men alle var enige om at dem heller ville sitte med PC`n og velge sine sanger. Vi ble også enige om at en person skulle sitte i en stol bak høyttalerne og bytte mellom dac`ene på forsterkeren når han fikk beskjed om gjøre dette fra personen som lyttet. Ingen andre en meg visste hvilke kabel som var på hvilken inngang og ingen delte sine meninger/notater før testen var over og alle hadde fått lyttet på sin musikk. Etter at vi hadde delt erfaringer så foretok vi målinger av selve kablene.

Jeg repeterer:

1) Målingene som ble utført med med mikrofon plassert i lytteposisjon viser at det er ingen forskjell på kablene.
    2) Samtlige deltakere opplevde å høre forskjeller på kablene.

Så er det opp til enhver hvordan man velger å beskrive disse forskjellene.

I går kveld lekte jeg meg litt med EQ funksjonene som Audirvana tilbyr og forskjellene jeg opplevde er enorme sammenliknet med kabelbyttet. Jeg vil påstå at det er den største oppgraderingen av lyden hjemme hos meg som jeg noen gang har opplevd - punktum! Det er nesten slik at jeg vurderer å invitere Balle Clorin på nytt besøk for å kunne få nye målinger :)

-BB-

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    - En som hørte forskjell

Nå skal man jo også legge merke til at alle 4 hørte forsjell på kablene, noe som var det vi ville finne ut av. Ikke hvilken kabel som var best.
    Hvordan ble testen gjennomført? Skjønner at det ikke var noen ABX? Bytte frem og tilbake mellom A og B (Eller forhåpentligvis X og Y) og forsøke å beskrive forskjellen man hørte?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    - En som hørte forskjell

Hvordan ble testen gjennomført? Skjønner at det ikke var noen ABX? Bytte frem og tilbake mellom A og B (Eller forhåpentligvis X og Y) og forsøke å beskrive forskjellen man hørte?
    Se innlegget til BB over her.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.386
    Sted
    Langesund
    Selv om disse kabeltestene er forholdsvis langt fra godkjent ABX så sier det såpass mye at jeg fortsatt ikke kommer til å bruke mer på kabler en det som må til for å få signalet fram uhindret. Virket som den Nordost kabelen var deffekt? noe som egentlig stemmer bra med de fleste opplevelsene jeg har hatt med det merke. Ikke så mange, men alltid blir lyden flisete og tynn

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    - En som hørte forskjell

Hei,

Jeg er egentlig ganske uenig i at den ble vel uformell. Gutta kom, de lyttet, de noterte og dem gikk. Etter målingene med mikrofon ble det tid til en matbit etterfulgt av en kopp kaffe hvor det ble diskutert hvordan vi skulle utføre testen. Jeg har, som dere alle vet, laget en spilleliste men alle var enige om at dem heller ville sitte med PC`n og velge sine sanger. Vi ble også enige om at en person skulle sitte i en stol bak høyttalerne og byttet mellom dac`ene på forsterkeren. Ingen andre en meg visste hvilke kabel som var på hvilken inngang og ingen delte sine meninger/notater før testen var over og alle hadde fått lyttet på sin musikk. Etter at vi hadde delt erfaringer så foretok vi målinger av selve kablene.

Jeg repeterer:

1) Målingene som ble utført med med mikrofon plassert i lytteposisjon viser at det er ingen forskjell på kablene.
    2) Samtlige deltakere opplevde å høre forskjeller på kablene.

Så er det opp til enhver hvordan man velger å beskrive disse forskjellene.

I går kveld lekte jeg meg litt med EQ funksjonene som Audirvana tilbyr og forskjellene jeg opplevde er enorme sammenliknet med kabelbyttet. Jeg vil påstå at det er den største oppgraderingen av lyden hjemme hos meg som jeg noen gang har opplevd - punktum! Det er nesten slik at jeg vurderer å invitere Balle Clorin på nytt besøk for å kunne få nye målinger :)

-BB-
    Synes det er en god ide å invitere Balle. Har han ikke muligheten så tar jeg også gjerne en tur.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.386
    Sted
    Langesund
    Ingen som har formidlet litt om lyden generelt, og det var vel ikke meningen heller. Men likevel litt nysgjerrig da jeg har opplevd disse Harbeth høyttalerne som meget gode musikkformidlere. Kan spille helt fantastisk i rette miljøet:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Står noe om dette i tråden min. Siden BB ikke har egen tråd...

M

MusicBear

Gjest

-BB-
    Syntes testen og beskrivelsene er bra nok - JEG konkluderer med at DERE har hørt forskjell men overhodet ikke i stil med prisforskjellen

Denne EQ saken du viser til, kan du si litt mer om hvordan det virker?

Noe sier EQ byr på fase forsyvninger - er dette riktig eller ikke riktig?
    Den som evt. VET noe om dette og har lyst til å svare.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Gammeldags, analog, parametrisk EQ gjorde nok det og mye annet rart. DSP gjør ikke det.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.281
    Sted
    Sørlandet

-BB-
    Syntes testen og beskrivelsene er bra nok - JEG konkluderer med at DERE har hørt forskjell men overhodet ikke i stil med prisforskjellen

Audirvana har en rekke EQ funksjoner fra OS X og jeg kan ta et bilde av disse senere hvis det er av interesse? I tillegg har Audirvana tilgang til AudioUnit og deres EQ funksjoner, rom korreksjoner osv osv.

-BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

-BB-

Noen EQ gjør det noen gjør det ikke. FIIR og IIR kan du lese deg opp om. Høy Q verdi snur og vender på fase i mye større grad enn lav Q. Så må man tenke. Er det å få feks en topp i bassen på 12db ned og noe forskyvning av fasen bedre enn att man hører på den entone bassen? Det får vere opp til hver enkelt å vurdere.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja man hører noen forskjeller, greit nok.
    Men det er jo her det kommer inn dette med hva man hører, og er det her vi henter godlyden?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Men det er jo her det kommer inn dette med hva man hører, og er det her vi henter godlyden?
    Tror dette koker ned til kroneverdi for (den lille) lydforbedringen, noe som er individuelt.
    Så kommer ekvivalente remedier, dvs. andre måter å gjøre tilsvarende på i tillegg, eksempelvis at DSP skal være en billigere og mer effektiv tilnærming uten tilsynelatende å skape noen form for artifakter/kompromisser og brukerproblemer.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror dette koker ned til kroneverdi for (den lille) lydforbedringen, noe som er individuelt.
    Så kommer ekvivalente remedier, dvs. andre måter å gjøre tilsvarende på i tillegg, eksempelvis at DSP skal være en billigere og mer effektiv tilnærming uten tilsynelatende å skape noen form for artifakter/kompromisser og brukerproblemer.
    Ikke alt jeg har hvert enig med deg om, men denne skal du få:=)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen gjør det, henter ut det siste, på denne måten. En bør ha forståelse for det, på lik linje med at andre bruker dsp, akustikk osv. Bra med mangfold. :)

M

MusicBear

Gjest
    Enig, jeg også innser at selv om man hører forskjell på disse psykotisk overprisede kablene, så er det ikke prisforskjellen verdt - i stedet benyttet andre steder i anlegget/rommet.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen gjør det, henter ut det siste, på denne måten. En bør ha forståelse for det, på lik linje med at andre bruker dsp, akustikk osv. Bra med mangfold. :)
    Jepp, noen henter det her, andre henter det der. Hva er verdt hva, eller som gir mest, er det bare den som bruker sine egne penger som bestemmer. Andre kan ta seg en bolle mens de finner ut sin måte. Men kom gjerne tilbake og del av dine erfaringer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, for oss som er litt skeptiske så har jo jeg et par kommentarer:

1) Kult gjort og en fin oppfordring til alle andre om å teste ting selv - tørre å prøve og tørre på utfordre seg selv.
    2) Dere har såvidt jeg skjønner ikke sammenlignet kabler, men sammenlinget to sett med DAC + kabel.
    3) Når DACene ble byttet om/utstyret koblet om forsvant muligens forskjellene.

Det er nok dessverre ikke nok til å å si noe om forskjeller på kabler.

Var det foresten originale Odin..?

Mvh
    OMF

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.281
    Sted
    Sørlandet
    Vel, for oss som er litt skeptiske så har jo jeg et par kommentarer:

1) Kult gjort og en fin oppfordring til alle andre om å teste ting selv - tørre å prøve og tørre på utfordre seg selv.
    2) Dere har såvidt jeg skjønner ikke sammenlignet kabler, men sammenlinget to sett med DAC + kabel.
    3) Når DACene ble byttet om/utstyret koblet om forsvant muligens forskjellene.

Det er nok dessverre ikke nok til å å si noe om forskjeller på kabler.

Var det foresten originale Odin..?

Mvh
    OMF
    Hei OMF;

1) Takk og enig. Jeg ble en erfaring rikere, traff hyggelige personer og fikk en bratt lærekurve med på "kjøpet"
    2) 2 identiske DAC`er med identisk innspilling og med identisk USB kabel fra kilde til DAC.
    3) Det kan man diskutere. Når jeg lyttet og byttet på søndag så forandret det ikke mitt tidligere inntrykk.

Beklager hvis det ikke er nok til å si noe om forskjellen i kablene. Og ja.

Mvh
    -BB-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn