Fakta er vel at kabelforskjeller er så marginale at det meste av tilfeldige og omtrent ukontrollerbare variabler i testoppsettet overskygger disse totalt.
Det kan faktisk av og til være nok å ta ut en kabel og plugge den inn på nytt, så forandrer lyden seg.
Jeg lar vere å messe mer om dette før de andre kommer på banen.
Repiterer bare det jeg opplevde.
I runde 1. Som alle hørte på. Så var forskjellen meget stor. Altså den var så stor at det er vanskelig å si hvor mye det er snakk om. Heldigvis så var det tre andre som hørte dette også.
I runde 2 som kun jeg hørte på igår så er forskjellene svært mye mindre. Jeg tror vi hadde hatt trøbbel med å få 6-7 av 10 riktige da.
For min del så er det svært intr å høre om hvorfor det er slik. Og om BB kan bekrefte dette.
Kan det vere så enkelt at wbt kontaktene på den ene Nordost kabelen ikke hadde skikkelig kontakt i den ene sida på runde 1?
Først tusen takk for en veldig hyggelig kveld og genrøst tiltak av BB, med High End servering!!. Den eplekaken glemmer jeg ikke! Se bildene og spekemat og kaker og digg.
Mitt inntrykk var følgende:
1. Før selv testen hørt vi litt uanstrengt mens jeg klargjorde for målingene,
Syns da det var en viss forskjell, og muligens noe anderledes lydbilde på kabel 2/nordost, som jeg foretrakk.
2. I runde 1 er var for meg musikkstrykket avgjørende og jeg merket nok mindre forskjell enn de andre- muligens pga min eldre ører-. . Hadde ikke klart å skille dette i en ABX test tror jeg- Min eget spor(Six Blade knife) ) agvlitt krispere rytmegitar i venstre kanal med kabel 2(Nordost), Snikkers piaonstykke var en klart bedre målestokk, og spesielt på hodetelefoner var det som Retep sier en forskyving av lydbilde og krisphet /attack med kabel 2, ikke 100% som om kanaler byttet plass men,,,,mer som er refleks som ble introdusert . Med hodetelefoner merket jeg en tydelig forskyvning i lydbildet slik at piano ble mer i senter med den ene kabelen.
Jeg fulgte med og fikk med meg litt av runde 2. Og det er da som Retep er som sier vanskelig å høre noe forskjell.
Så det er dette desverre i tråd med de fleste kabletester og demoer jeg her vært med på: Først merker man en forskjell og ved mer prøving blir man usikker og er forvirret om det er en reell forskjell, iallefall jeg.
Det som ubetinget var en stor forskjell var kombinasjonen Chord Hugo DAC+Nordost og Hendry DAC og BJC.. Her kan utgangsnivåmatchng ha noe å si i men rent lyttemessig på samme voluminnstilling var Hugo+Nordost klart å foretrekke.Men her det det etter min mening Hugo DAc en og ikke kabelen som utgjør forskjellen..spsielt etter erfaringen med runde 2.
Målemessig er kapasitensen C i pF på Nordost kabelen 5 ganger større , og induktansen L i uH ca det halve i forhold til BJC. Forenklet tabell snitt av kabel par
NO-Odin RCA C i pF 336, spec 62 ??
NO L i uH 0.45 spec 0.21..
NO R i ohm 0.07 spec ikke oppgitt
Det er verdt å nevne at Capasitens verdien til NO er langt over det se delv oppgir, og burde kanskje kontrollmåles. Sjekket aparatet mitt mot andre referanser og målutstyr og spec på andre kabler og da stemmer det , så jeg undres over hva som har skjedd her. Men også andre NO kabler jeg har målt betydelig mye fra oppgitte data, så an kan lure på om NO oppgir C og L på annen basis
BJ C i pF 68
BJ L i uH 0.9
BJ R i ohm 0.24
NO Odin var 1M og BJC 1.2 M
Målingen i rommet av frekevnsgang var slik på Pink noise fra Tidal Hifi :
Basert på målte elektiske egenskapene er forskjellene minimal og ikke hørbar
Tusen takk for invitasjon og en hyggelig og lærerik kveld. Du kan virklig glede deg over anlegget og musikke og ta det med ro på kabelfronten.Hadde ikke hørt Dared Saturn før men kombinasjonen av rørmagi og Harbeth høyttaler var god, og du har, som målingen vi tok bekreftet, kommet fram til beste høyttaler plassering vha ørene.
PS: Jeg kan bekjenne at jeg tilhører nok målemafien og de kabelvantro, men har åpne ører så langt de rekker...