iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Apple er en liten fisk i en stor dam. Du virker nesten relgiøs i din iver etter å demonisere Apple. De bedriver tross alt bare forretning etter beste evne. På samme måten som sine konkurrenter (microsoft kan jo kontrollere innholdet på PCen din hvis de vil de også. de har 90% markedsandel)
    En beskrivelse som passer på Victor Bout også.

Men deal. Hvis ingen quoter noen av mine innlegg eller diskuterer de politiske følgenede av systemer som dette, så skal dere få fred for meg i kosetråden deres og stå fritt til å poste glansbilder og tekniske spesifikasjoner uten motforestillinger. Jeg har vel fått igjennom mine poenger etterhvert.

Men kanskje en deling av av slike tråder i en kosedel, en teknisk del og en kritisk del er bedre?
    har ingen problemer med dine innlegg Gjestemedlem. Fint med andre synspunkter enn heiagjengens

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.067
    Sted
    Holmestrand
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Apple er en liten fisk i en stor dam. Du virker nesten relgiøs i din iver etter å demonisere Apple. De bedriver tross alt bare forretning etter beste evne. På samme måten som sine konkurrenter (microsoft kan jo kontrollere innholdet på PCen din hvis de vil de også. de har 90% markedsandel)
    En beskrivelse som passer på Victor Bout også.

Men deal. Hvis ingen quoter noen av mine innlegg eller diskuterer de politiske følgenede av systemer som dette, så skal dere få fred for meg i kosetråden deres og stå fritt til å poste glansbilder og tekniske spesifikasjoner uten motforestillinger. Jeg har vel fått igjennom mine poenger etterhvert.

Men kanskje en deling av av slike tråder i en kosedel, en teknisk del og en kritisk del er bedre?
    Dine synspunkter verdsettes. Derfor blir de sitert, diskutert og kritisert. Hvis "vi" (hvem det nå må være?) vil være i fred så overser vi innlegg. Det er vel ikke meningen med en diskusjon at vi skal være enige? Sortering som du foreslår synes jeg vil gjøre diskusjonen fattigere.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Google er forsåvidt endel snillere. De lar brukere fritt lage og distribuere innhold til sitt Android baserte system, uten Apples sentralsensur. I alle fall på applikasjonssiden. Har ikke helt oversikt over hva de gjør med bøker og annet medieinnhold men har de noenlunde samme modell er dette langt å foretrekke. De har jo også tatt et steg tilbake fra dette spillet og tar et oppgjør med Kina og slike modeller som de higer etter.
    Don't be evil

DSP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    dette hadde vært skremmende og et problem hvis ikke Apple hadde en skokk av konkurrenter. Problemet med de fleste av disse er at de ikke bare etterligner produkter men også forretningsmodellene til Apple. Litt kreativitet og nyskapning hos for eksempel Nokia og Microsoft er alt som skal til for å forpurre Apples verdensherredømme. Det ser mørkt ut 8)
    Du misforstår problemstillingen noe. Det er jo ikke Apple jeg er redd for, eller at de skal få herredømme og makt. Men når slike modeller og systemer som dette blir utbredt og brukerne aksepterer at store selskaper og myndigheter har kontroll over deres private domene og kontroll med alt innhold, så er veien åpen for at lovgivere (enter det er amerikanere etter press fra RIAA, Iranere i press fra Vokterrådet, eller Kinesiske sensurmyndigheter etter press fra sine ideologer), skal kunne påby dem. Og da hjelper ikke konkurranse lenger.

Men det er selskaper som Apple og Amazon som er pådrivere for slike dystopiske systemer som dette.

Og ja, det er konkurransen fra andre og forbrukermakt som kan redde oss fra denne synkemyren, men det må brukes nå før det er for sent. Det er derfor det er viktig å velge andre og åpne og frie løsninger og ikke handle med firmaer som tilbyr deg en slik handel. Enn så fristende den ser ut ved første øyekast:

[video]envQVdArhOk[/video]
    Apple var jo helt like på tidlig nittitall som de er nå, men da begynte de å lage dårlige produkter. Folk sluttet å kjøpe Macintosher. Ingen blir tvunget til å kjøpe eppleprodukter. Jeg liker appstore "sensur" konseptet til Apple. Jeg hadde HTC telefon med windows mobil før. Det var ett sant helvete å surfe rundt får å finne dårlige programmer jeg kunne bruke på den. En mobil inneholder ofte sensitiv informasjon så jeg vil heller ha noen som leser all kode med lupe enn noen som ikke gjør det. Min kamp går mot plateselskapene. TEnk når nok artister finner ut at de ikke trenger platestudioer da de har hele musikkmarkdet rett foran nesen (ITUNES) da vil det bli langt lettere for artister å nå et stort marked uten at platestudionee skal ta 70% av pengene. Jeg vil si at Itunes i dag er et åpent marked der du finner ting du ikke kunne drømme om å finne uten at du måtte ut av norge. Itunes har revolusjonert tilbudet av kvalitetsmusikk for den jevne borger. For å få flyt av tjenester trenger vi noen som legger strukturene og kommer opp med verktøy og metoder for dette (Apple). Den dagen noen komer med ett bedre konsept enn Itunes, ja så bruker jeg det i steden.

V

vredensgnag

Gjest
    "Google er en del snillere."

Dette er ihvertfall naivt.

Google lagrer alt du gjør på nettet, med IP-nummer. Hvert eneste søk.
    Bruker du Gmail står det i EULA at du gir Google adgang til å gå gjennom dine e-poster for bedre å kunne rette reklame til deg.
    Google kopierer kontinuerlig hele nettet, og lagrer absolutt alt som foregår av kommunikasjon i det.
    Bruker du Android vil google samkjøre dennes bevegelser i fysisk rom med kjøpsmønstre, osv., for å kunne "sende gode tilbud til deg."

Google har biler som kjører omkring overalt, med kamera, for å billeddekke "alle adresser." Google ønsker at man skal gjøre all dataprosessering "in the cloud" på deres servere, og at din datamaskin skal fungere som en terminal, på godt gammelt IBM-vis.

Det ser veldig fristende ut: http://code.google.com/appengine/

Googles mål er å arkivere absolutt all informasjon, og de ønsker å ha innflytelse på alle kommunikasjonsformer.

Google er USAs største elektrisitetskunde.

Du har langt fremskreden Apple-noia, Gjestemedlem, og det gjør at du ikke tenker helt klart når det gjelder Apple og Jobs og deres ekstreme planer for verdensdominans.

Mange av punktene du nevner er det absolutt verdt å være obs på og forsøke å gjøre noe med, med adressaten din blir så feil. Jeg var til stede hos Fritt Ord da det var stiftelsesmøte for Stopp Datalagringsdirektivet, og det er absolutt grunn til å være på vakt, nå som informasjon er blitt en lettomsettelig vare.

Men Apple som den store edderkoppen blir latterlig.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig i at Google er en versting hva lagring av informasjon angår. Men kjøper jeg en ny Alfa Romeo, så vil jeg ikke låses til å bare kunne kjøre på bensin som kun de distribuerer og går god for...

V

vredensgnag

Gjest
    Enig i det. Nå er jeg på min MacBook Pro, og i Windows-partisjonen. Kjører XP.

Bruker noen programmer som trenger Windows OS for å fungere. På en Mac.

Hva slags bensin kjører du på?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Enig i det. Nå er jeg på min MacBook Pro, og i Windows-partisjonen. Kjører XP.

Bruker noen programmer som trenger Windows OS for å fungere. På en Mac.

Hva slags bensin kjører du på?
    Stort sett Windows 7. Godt utvalg med både årgangssprit og hjemmebrent til den. Litt XP (enda) på jobb, litt Ubuntu på server. Regner med jeg får meg en Ipod snart.

P

Parelius

Gjest
    bjornh skrev:
    Jeg er enig i at Google er en versting hva lagring av informasjon angår. Men kjøper jeg en ny Alfa Romeo, så vil jeg ikke låses til å bare kunne kjøre på bensin som kun de distribuerer og går god for...
    Hvordan gjør andre det mht. løsninger av DRM på opphavsbeskyttet materiale (bøker f.eks.)?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.448
    Sted
    Trondheim
    Det er et utal formater å velge mellom.
    Alle har sin DRM, vanligvis på toppen av et proprietært format. Amazon har sin egen DRM på toppen av sitt eget Kindle format. Adobe selger DRM basert på sin Content server, som krever lisenskostnader for hver nedlasting.
    Amazons DRM knytter deg til Kindle-formatet. Microsofts DRM til Microsofts proprietære .lit format. Adobes fungerer med ePub, men er dyrt. Alle knytter deh til å lese kun på den enheten du lastet ned til.

Av alle DRMene er Apples Fairplay den desidert snilleste, og for musikk (den gangen det var aktuelt) var den svært enkel å fjerne (faktisk fantes det en API for å skrive et program for å fjerne den fra filene - om den finnes lenger vet jeg ikke).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.448
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 3 forskjellige e-boklesere for forskjellige formater for min iPhone (Kindle, Wattpad og Classics). Det er ikke noe problem. Alle vil fungere også på iPad.
    Men husk at Amazon bruker en proprietær DRM på toppen av et proprietært format. Ifølge det alle skriver er dette virkelig fryktlig uhorvelig forferdelig fælt hvis Apple skulle finne på noe slikt (noe de ikke gjør). For Amazon sitt tilfelle er det tydeligvis ikke så farlig.

NB: Jeg er ikke tilhenger av DRM, jeg synes bare alle skal behandles likt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Når det gjelder dette med Flash, så ser det ut som Apple har tatt en standpunkt i forhold til sin holdning til Adobe Flash.
    Personlig mener jeg at Flash kan gjerne død til fordel for HTML5, men jeg tror at veien ditt er fortsatt lang.

Utdrag fra intervju i forrige uke med Steve Jobs om spørsmål om hvorfor ikke Flash:

Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it?s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Flash er der ute uansett hva han måtte mene.

S

Stereo_Mono

Gjest
    bjornh skrev:
    Det er ingen uenig i, selv om jeg personlig har valgt å blokkere «faenskapet» i min web leser. Det gir meg en god time mere ut av batteriet på laptopen ved type casual surfing.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Whenever a Mac crashes more often than not it?s because of Flash.
    Så konklusjonen er at Windows er bedre egnet til surfing? ;D ;)

V

vredensgnag

Gjest
    digiman skrev:
    bjornh skrev:
    Det er ingen uenig i, selv om jeg personlig har valgt å blokkere «faenskapet» i min web leser. Det gir meg en god time mere ut av batteriet på laptopen ved type casual surfing.
    Nettopp. Flash eter batteritid, og kjører prosessoren varm, uansett plattform. Jeg deaktiverer det når jeg reiser med Mac'en - får langt mer tid på maskinen.
    Flash i Firefox var spesielt ille før, da spant maskinen på alle nettsteder man besøkte. Nå skjer det sjeldnere, Firefox-teamet har jobbet med problemet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    digiman skrev:
    bjornh skrev:
    Nettopp. Flash eter batteritid, og kjører prosessoren varm, uansett plattform. Jeg deaktiverer det når jeg reiser med Mac'en - får langt mer tid på maskinen.
    Flash i Firefox var spesielt ille før, da spant maskinen på alle nettsteder man besøkte. Nå skjer det sjeldnere, Firefox-teamet har jobbet med problemet.
    I de fleste nettlesere har man en valgmulighet om man vil kjøre flash eller ikke. I de gode kan man skru av og på programtillegg med en knapp også. Det viktigste man mister uten flash er den animerte reklamen. Neppe noe stort tap. Men det er stor forskjell på å velge å ikke bruke det til vanlig, og det å ikke være i stand til å kjøre det. Spesielt når det er ulovlig å legge inn en alternativ nettleser til situasjoner der man gjene vil besøke websider som baserer seg på flash.

Det er en mager trøst hvis du vil besøke en slik side at folk i Apple ikke liker flash og gjør politikk av det, eller ikke makter å lage et program som støtter slike vanlige formater uten at maskinen deres går i vranglås.

... og når man gjerne vil besøke en spennende webside og blir møtt med blå legoklosser i stedet for innhold, og kan jeg ikke helt se for meg at man blir glad og bli av dette.

Beklager denne websidens innhold er blokkert for deg, for vi i Apple synes du skal spare på batteriene dine..

Det er i slike situasjoner man virkelig forstår at men har kjøpt katta i sekken. På en normal maskin, hvis denne problemstillingen kommer opp. Så laster man hare ned en ny nettleser og bruker denne i stedet. Men det er forbudt med ipad, og du som bruker må bare bite i det sure eple og spare batterier i stedet, og være vennlig bruker.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan deaktiveres flash i Firefox?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har brukt Flashblock, men den du linker til fungerer sikkert like godt. NoScript er også bra - jeg vil ikke at kode skal lastes ned til mine maskiner uten at jeg vet om det.

Her er hva Firefox gjør med problemet. Gjestemedlem må gjerne mene at det er fint å få uautorisert og ukjent kode lastet ned til sine datamaskiner.

Åpen video og lyd

Introduserer fremtiden til media på nettet! Firefox er den første nettleseren til å støtte åpne video- og lyd-formater, noe som tillater praktisk talt ubegrensede muligheter for måter å vise rikt innhold på. De åpne formatene tillater også moderne nettsider å vise media uten å kreve programtillegg eller proprietære programnedlastinger.

Det er fortsatt fornøyelig å lese all din desinformasjon, Gjestemedlem.

Det foregår altså en kamp mellom firmaer som ønsker at folk skal bruke deres lukkede formater, slik at de kan selge extensions til markedet, og de som vil ha åpne formater for avspilling av lyd og bilde.
    Med åpne formater vil vi etterhvert få en sømløs nettopplevelse, med lukkede formater får vi maskiner med ulik programarkitektur, pga at det er uforutsigelig hva som er lagt til av tillegg, og hva disse gjør med prosessorflyt.

Derfor burde du, som står på barrikadene ellers, se fordelen i at man holder igjen mot "but it doesn't play Flash, buhu!"

Ved å holde igjen på disse områdene så sikrer altså Apple bl.a. at maskinene fungerer bedre, at prosessorkapasiteten utnyttes best, og at de forblir sikrere mot virus og tilsvarende. Spambots, password-trojanere o.a. kan lastes ned i hva som ser ut som ser ut som legitime add-ons.

http://threatpost.com/en_us/blogs/hackers-using-custom-trojans-hide-online-bank-thefts-093009

Men siden du ikke vet så mye om hva du kritiserer på dette området, kan vi ikke forvente at du nevner slikt, i din iver etter å "ta Apple."

S

Stereo_Mono

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Åpen video og lyd

Introduserer fremtiden til media på nettet! Firefox er den første nettleseren til å støtte åpne video- og lyd-formater, noe som tillater praktisk talt ubegrensede muligheter for måter å vise rikt innhold på. De åpne formatene tillater også moderne nettsider å vise media uten å kreve programtillegg eller proprietære programnedlastinger.
    Er vel nettopp hit Apple vil vi skal med HTML5. Men uansett hvor ihuga eplekar jeg er ser ser jeg jo bergrensingene det kan få for noen brukere. Heldigvis ser jeg at bla Youtube og mange andre er i fullgang med HTML5 beta testing om dagen. Så håper at veien ditt er kort.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takk begge to, fungerte kjempebra hos meg!

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Her er hva Firefox gjør med problemet. Gjestemedlem må gjerne mene at det er fint å få uautorisert og ukjent kode lastet ned til sine datamaskiner.
    Så lenge autorisasjonen skjer av meg og ikke av Apple så har jeg ingen problemer med det. Jeg VIL kunne laste ned å legge inn kode på min maskin som ikke er autorisert av sentralsensuren i Apple. Det være seg programfiler, programtillegg, mediafiler, websider eller annet innhold.

Jeg foretrekker Opera som nettleser, da den etter min erfaring er den beste i det daglige bruk. Her er det også lett å lage en knapp på menylinjen som skrur av og på programtillegg. Noe jeg brukte mye før det ble så enkelt å blokkere reklame via den integrerte blokkereren.

Programtillegg har sine ulemper, men det gir også brukeren rett til selv å velge hvilke av dem man vil ha installert. Jeg har f.eks. valgt å ikke installere Silverlight i Opera. Men det er mitt valg. Jeg vill ikke likt om Opera eller noen andre hadde forbudt bruken av dette i nettleseren, spesielt hvis jeg var tvunget til å bruke Opera og kun Opera på min maskin.

Jeg har for øvrig Opera, IE, Firefox og Chrome på maskinen. Men 98% av bruken foregår i Opera.

Flash er kanskje ikke noen ideell løsning, men den har sine fordeler, og ikke minst sin utbredelse. Og det å ha forbud mot slike websider på maskinen min ville være en utenkelighet for meg.

Ipad er jo ment å skulle være egnet til websurfing. Men så viser det seg at den ikke er i stand til å vise millioner av webside. Men alle disse websidene har jo en ting til felles, Apple tjener ikke noen penger når du besøker dem... så hva skal du der å gjøre. Bruk heller tiden i eplebutikken og lei en disneyfilm eller noe.

Man blir umyndiggjort som ipadbruker. Behandlet som et barn som ikke får bestemme hva han får ha på rommet sitt. Det er ingen god følelse. Litt nedverdigende.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem, det er ikke Apple som er problemet. Det er Adobe (som har utviklet Flash). Om du har prøvd en Mac så har du sikkert opplevd at Flash er bikkjetregt! Min to-kjerne 2.66 ghz Macbook starter vifter og blåser seg opp om det blir for mye Flash.

Nylig sa Jobs følgende om Adobe:

«They are lazy. They have all this potential to do interesting things but they just refuse to do it. They don’t do anything with the approaches that Apple is taking, like Carbon. Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it’s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5.»

http://www.wired.com/epicenter/2010...dobe-is-lazy-apples-steve-jobs/#ixzz0eGrRnbs4

V

vredensgnag

Gjest
    Det er aldri for sent å lære, Gjestemedlem:

http://flashartofwar.com/2010/01/29/what-the-ifuck-is-going-on/

Bør påpeke at dette er skrevet av en person som lever av å utvikle i Flash ...

Welcome to The Flash Art Of War, my blog on Flash development. My name is Jesse Freeman and I have been an interactive designer/developer for over 10 years. I am the Lead Flash Developer at Radical Media and I have worked for MLB.com, the New York Jets, HBO, Arista Records, Fox and many more.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Det hadde vært *litt* morsomt om Adobe hadde svart med å fjerne OSX støtte på alle deres produkter. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    HåkonN skrev:
    Det hadde vært *litt* morsomt om Adobe hadde svart med å fjerne OSX støtte på alle deres produkter. ;D
    Gjør som Google. Da Apple ikke godkjente deres Google-Voice app, så tilbød de Google-Voice vha HTML5, på Safari, i iPhone.
    EDIT: Et godt eksempel på hvor lite stengt iPhone/iPad egentlig er - Apple forbyr ikke andre løsninger, i motsetning til visse konkurrenter. Men de ønsket ikke å tilrettelegge for Voice på egen plattform, under henvisning til at det var "usurpation of platform" fra Google, fordi Googles program ville bruke kontaktinfo, osv., som lå i Apples telefon. FEC kikket på saken, og ga Apple rett.

Men Apple har ikke protestert mot at Google Voice nå er tilgjengelig på iPhone via Safari, i HTML5 versjon. Det bringer utviklingen videre.
    I denne tråden har vi en person som angriper Apple for å være proprietære der Apple vil ha åpne løsninger, og denne personen går deretter på barrikadene for å forsvare en proprietær løsning. Litt underholdende blir det jo. Snart skal det vel også kjempes for RealPlayer.

Adobe har faktisk hengt etter med oppdateringer til OSX, fordi de har ønsket å presse Apple til å åpne for Flash, som Adobe ser som sin store inntjeningsmulighet i årene fremover, siden de ønsker å få Flash inn på alt mobilt hardware.

DSP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    HåkonN skrev:
    Du skal ikke se vekk i fra det. Apple er Adobe sin største konkurrent. Med Final Cut og Aperture tilbyr Apple svært gode produkter der Adobe nærmest har hatt monopol. Du skal ikke se vekk i fra at Apple snart tilbyr en direkte konkurrent til Photoshop. Adobe har fått svært mye kritikk de seneste årene pga prisstrategier etc. De nye produktene deres har "troverdighets" problemer da de egentlig ikke tilbyr så veldig mye mer enn generasjonen før software suiter.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Sitter og jobber litt parallelt i Final Cut og Premiere om dagen. Apple er gode på programvare! En Creative Suite-pakke fra Apple hadde vært veldig spennende.

V

vredensgnag

Gjest
    Noe jeg ikke visste, men som gir ytterligere en forklaring på hvorfor Apple vil at Adobe skal fikse Flash. I tillegg til å være den plugin som forårsaker flest OS-problemer, så er den heller ikke 64-bit kompatibel, slik den leveres nå av Adobe.
    Siden Apple nå leverer 64-bit kompatibel surfing o.a. i Snow Leopard, må man ha Flash som en separat prosess - og dermed forstår jeg hvorfor prosessoren koker som den gjør i Snow når man kjører Flash.

"Jeg vil ha VHS!!!"

http://daringfireball.net/2010/01/apple_adobe_flash

But there’s another reason why Apple created this new external process architecture for web content plugins in Snow Leopard: it was the only way they could ship Safari and the WebKit framework as 64-bit binaries. Flash Player is only available as a 32-bit binary. (This is true for other third-party web content plugins, like Silverlight, but Flash is the only one that ships as part of the system.) 64-bit apps cannot run 32-bit plugins. Apple doesn’t have the source code to Flash, so only Adobe can make Flash Player 64-bit compatible. They haven’t yet. So if Apple wanted Safari to be 64-bit in Snow Leopard (and they did), they needed to run 32-bit plugins like Flash in a separate process.

SNIP

Det som følger visste jeg, men artikkelen i linken er meget god, og verdt å lese, den er også kritisk til Apple:

Why? At the core, because Flash is the only de facto web standard based on a proprietary technology. There are numerous proprietary web content plugins — including Apple’s QuickTime — but Flash is the only one that’s so ubiquitous that it’s a de facto standard. Flash is the way video is delivered over the web, and Adobe completely controls Flash. No other aspect of the web works like this. HTML, CSS, and JavaScript are all open standards, with numerous implementations, including several that are open source.

The simplest argument in favor of Flash support on the iPhone (and The Tablet, and everywhere) is that Flash is, by dint of its popularity and ubiquity, part of the web. But the best argument against Flash support is that it is harmful to the web as a whole to have something as important as video be in the hands of a single company, and the only way that’s going to change is if an open alternative becomes a compelling target for web publishers.

It’s a chicken-and-egg problem. Publishers use Flash for web video because Flash is installed on such a high percentage of clients; clients support Flash because so many publishers use Flash for web video. Apple, with the iPhone, is solving the chicken and egg problem. For the first time ever, there is a large and growing audience of demographically desirable users who don’t have Flash installed. If you want to show video to iPhone users, you need to use H.264.

Apple isn’t trying to replace Flash with its own proprietary thing. They’re replacing it with H.264 and HTML5. This is good for everyone but Adobe.

N

nb

Gjest
    Flash er satans verk. Få vekk skiten. Her synest jeg Apple er modige og det er på tide andre følger etter.

Litt kinkig sak for Adobe, siden jeg regner med at deres opprinnelige kjernekundegruppe (designere, grafikere o.l.) i stor grad (i alle fall i disproporsjonal grad) sett er die-hard Mac-tilhengere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.448
    Sted
    Trondheim
    HåkonN skrev:
    Det har de i praksis allerede gjort.

I 2001 annonserte Apple at Carbon (en "overgangsAPI" med støtte for det gamle, klassiske Mac OS) var død og at hvis man skulle utvikle for MacOS X måtte man kode i Cocoa (et moderne rammeverk basert på en skikkelig objektorientert struktur, med en moderne Model-View-Controler tankegang). Carbon ble i sin tid lagd for å mykne overgangen fra Classic til Cocoa. Nå, 9 år senere, har Adobe enda ikke flyttet noe av sin programvare til Cocoa. Adobe koder i praksis fremdeles for det gamle Mac OS som ble nedlagt for 10 år siden.

Så Adobe skriver i praksis ikke programvare for MacOS X.

Jeg skjønner godt at Apple ikke ønsker å støtte Flash. Flash for Mac OS X er en vits. Adobe klager på at de ikke får tilgang på hardware-støtte (utnytte skjermkortet) fra Apple. Nei, det får de ikke, fordi det ikke finnes i Carbon (som i praksis er nedlagt). Hvis de hadde skrevet Flash i Cocoa, kunne de enkelt bruke OpenCL og GDC for å utnytte videokortet og flerkjerne-prosessorer.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Flash er satans verk. Få vekk skiten. Her synest jeg Apple er modige og det er på tide andre følger etter.

"Vi vil ha VHS Flash!"

Ja, det er litt ironisk at folk som ellers fyller OT med linker til modige opprørsgjerninger mot "makta som rår," kan gå så blindt i skogen fordi man begynner med et uinformert og grunnleggende hat til Apple, og dermed ikke er i stand til å se hva som foregår.

Selv syns jeg det er helt i orden å ikke mate rommet med karer som sitter og forsøker å få tilgang til datamaskiner gjennom Flash-sårbarheter som utnyttes på nettsteder man ellers ikke innrømmer at man besøker.
    Ellers som en kompis sa det: "Jævlig rart, det har skjedd noen ganger at jeg surfer på ordentlig kinky sex, og så får jeg e-post om akkurat det ikke så lenge etterpå."

Han hadde Windows.

otare er inne på forklaringen på det problemet. Adobe ønsker adgang til kjernen i Apples OS, slik de har adgang i andre OS, og ønsker å kunne modifisere på det nivået. Apple sier nei - dere må nøye dere med tilgangsnivået over, fordi vi ikke vil at utenforstående skal kunne gå inn i brukernes maskiner på grunnivå.

Dette er hva Adobe selv sier om dette, fra linken jeg la inn ovenfor:

Adobe platform evangelist Lee Brimelow recently posted a weblog entry addressing this:

But let’s talk more about the Flash Player on the Mac. If it is not 100% on par with the Windows player people assume that it is all our fault. The facts show that this is simply not the case. Let’s take for example the question of hardware acceleration for H.264 video that we released with Flash Player 10.1. Here you can see some published results for how much the situation has improved on Windows. Unfortunately we could not add this acceleration to the Mac player because Apple does not provide a public API to make this happen. You can easily verify that by asking Apple. I’m happy to say that we still made some improvements for the Mac player when it comes to video playback, but we simply could not implement the hardware acceleration. This is but one example of stumbling blocks we face when it comes to Apple.

Det kommenteres slik av Gruber i linken:
    I’m aware of no reason to dispute this. Windows is more hospitable to a third-party runtime like Flash than Mac OS X. I think most would agree that Apple is an opinionated company (to say the least), and they make opinionated products. The runtimes Apple cares about are Cocoa and WebKit. The Apple way to play H.264 is through the QuickTime APIs (and really, as of Snow Leopard the new QuickTime X APIs), not to write your own H.264 playback code that seeks to directly access hardware accelerators.

http://daringfireball.net/2010/01/apple_adobe_flash

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Han hadde Windows.

otare er inne på forklaringen på det problemet. Adobe ønsker adgang til kjernen i Apples OS, slik de har adgang i andre OS, og ønsker å kunne modifisere på det nivået. Apple sier nei - dere må nøye dere med tilgangsnivået over, fordi vi ikke vil at utenforstående skal kunne gå inn i brukernes maskiner på root-level.
    Sikkerhetsarkitekturen i Windows er neppe top notch, og det hjelper heller ikke at "alle" brukerne har lært seg systemet uten at det har vært noe fungerende konsept for adgangskontroll, tilgang til systemfiler og lignende. Det har vel blitt slik at for den jevne (dvs ukyndige) Windows-bruker at man svarer man ok og ja på alt og helst slår av forstyrrende elementer som adgangskontroll, filrettigheter osv.

Exploit-bransjen er også rimelig nok mye større på Windows-platformer siden det er så mange flere som bruker den. Virus, trojaner etc er et sterkt økende problem på Mac også mener jeg å ha lest, forsåvidt ikke noen uventet utvikling så lenge brukermassen øker raskt.

V

vredensgnag

Gjest
    Å, vi skal nok regne med at Mac også blir sårbar for angrep.

Og om man nå vil ha Flashavspilling, i både iPhone, iPod Touch og iPad så kan man bruke "oversettere" - som Transmogrify:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Faktisk mange gode og overbevisende motargumenter mot Flashstøtte i de siste innleggene her. Så kanskje det er en fordel at noen gjør noe for at det skal brukes mindre. Jeg er ikke spesielt glad i Flash, og unngår sider der dette er mye brukt, så hvis noen vil gå i bresjen og ta ulempen ved å boikotte det .. så skal ikke jeg stille meg i veien for det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn