iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.138
    Antall liker
    8.766
    Torget vurderinger
    1
    -men da er vi enige om at Ipad er et feilslått produkt og sender e-post til Apple om å kansellere hele opplegget..?
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Feilslått er den neppe. Trenger diskusjonen virkelig å være så sort/hvit? Sikkert en perfekt iTunes companion, og i kjent Apple stil kommer den sikkert til å selge bra.

    Men det er vel greit å få på plass hva den kan og ikke kan, uansett hvor stor kamel det måtte være å svelge for eplefolket.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Hva skal vi diskutere og krangle om her på datahjørnet da?


    Nei, det er de forhåndsdømte/forhåndshypede (stryk det som ikke passer) produktene det er morsomt å vente på :).


    Gleder meg til å se alle Kina-klonene som dukker opp også :D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Er det ikke herlig hvilke grep Apple har på oss alle i forhold til deres markedsføring ::)
    Blir jo ramaskrik uansett. Pluss at alt av medie henger jo med, som om det skulle stå om livet nesten.
    Jeg er Eplehue selv, men var det ikke en luring som sa engang at all reklame er god reklame? Gjelder vel kanskje særlig når du kommer oppi det nivået som Apple har gjort. Det er jo mye mere nyheter om iPad i pressen en når Win7 ble lansert f.eks. Ganske sykt når sannsynligvis Win7 selger 10-20 ganger mere kopier en noe Apple OS.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    17 sider på 2 dager!! Tipper det er mange markedsavdelinger hos konkurrentene til Apple som misunder dem det engasjementet en hver produktlansering fra Apple skaper.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo morsomt; mange Apple-hatere har jo neppe sett at MS lurer jo pengene fra folk uten at de skjønner det. Iallefall ikke de tregeste av de. Neppe tilfeldig at BG er blant verdens rikeste menn, han vant de ikke på bingo for å si det sånn; og hans disipler på alle profesjonelle nivåer er vel heller ikke akkurat uten salt på maten.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja de brukte mye tid på å latterliggjøre Ipad'n på "Nytt på Nytt" på NRK i dag også. Som Norges vanligvis mest sette program, var dette sikkert god reklame. Iallefall MYE reklame.
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Vidar P skrev:
    Klarer ikke å se at det er så veldig annerledes.. det er ikke Garmin som lager kartene, det er kartverker rundtom. Men deres apparater (Garmin altså) er laget for å fungere kun mot kart som er levert fra Garmin.

    Jmf Apple så skulle vel Garmin være samme elendighet; levere produkter som ikke kan brukes sammen med andre sine programmer, eller på andre sine premisser.
    Ville du kjøpt denne

    all musikk du kjøper i iTunes kan du spille av i andre program. Skal du ha den over på iPod bør du bruke iTunes eller amarok eller songbird etc. Jeg mener en bedrift som utvikler sin egen hardware kan bestemme softwaren som skal brukes. Det er et fritt valg om du vil kjøpe hardwaren eller ikke.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.104
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi kjøpte et par sånne på jobben. Fullstendig ubrukelige. De havnet i en skuff, og der ligger de fremdeles SVJV.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ok Håkon!
    Trodde du snakket om hirez jeg, tenkte ikke på flac i farten.
    For å være litt vrang nå så nekter vel ikke apple (som firma/produsent) folk hverken å kjøpe/laste ned å spille flac.
    Ønsker folk det så kan de jo med sine macer bare gå over til windows, eller konvertere flacfilene til alac.

    Har tittet inn på andre disk.forum

    Kan det ligge noe her i dette utsagnet: Mac folkene griner over Flash
    PC folkene griner over QuickTime.

    Jeg kan jo ikke nok om dette, men apple lager jo operativsystemer og egne platformer, mange lager programmer som kanskje ikke passer for disse platformene/operativsystem, dette skylde vel at det finnes langt fler pcer enn macer der ute (som også er noe av grunnen til at mac blir mer sjelden/aldri rammet av ondsinnede virus)

    Hvorfor lager/produserer ikke da Naim(flac),L2 og for den saks skyld Audiolense programmer for macplatformen, jo jeg antar at det er fordi det for noen produsenter er for lite marked (kanskje?)
    Eller kanskje så enkelt at de programutviklerne er personer som har sitt daglige virke (og erfaring) på PC og ikke mac, ser jo bare her inne og HD avspilling, de som er vant til PC og Windows havner ut med det (mac er fremmed og ukjent for de) og for meg er det tvert om.

    iTunes er først og fremst laget for mac, andre tilsvarende er laget for pc og andre OS
    iTunes ser ut til å virke problemfritt på macer, mens jeg ser at det nok ikke er likeså på pcer

    Apple er et firma som selvfølgelig helst vil selge sine produkter dingser og Operativsystemer og øke andelene på markedet.
    Dersom de en dag blir store nok (og det tror jeg de vil bli) så vil det antagelig også bli mer interessant for mange som i dag lager for andre platformer også å søke mot macplatformen.

    Jeg ser ikke bort i fra at jeg kunne tenkt meg å prøve Audiolense, men jeg velger ikke (selv om jeg har muligheten) å kjøre Windows på min mac, til det er jeg alt for glad i det jeg har og bruker nå.

    Jeg får legge til at jeg generelt kan lite om det jeg nettopp har skrevet, får håpe jeg ikke er helt på jordet ;D

    Mvh.KW
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Ser at mange er fortsatt ikke i stand til å se lenger frem en ca minus 20 meter og henger seg bare opp i teknisk dill.
    iPad har lite med spec osv å gjøre. Sett bort i fra vesentlig mere effektive CPUer, multitouch, flash basert minne, langt bedre skjermkvalitet osv. Dette burde du vite HåkonN. Men det er Innhold innhold innhold som er greia her!
    Er vel ikke akkurat vanskelig å forstå at Apple er et selskap, som er en i en unik posisjon til å få med seg verdens medie på lasset. Om man liker det eller ikke er det ikke annet en jevt å være med eple bølgen i forretningsverden om dagen. Se hva de gjorde med musikk. Vi lo jo av de for 5-6 år siden.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Ser at mange er fortsatt ikke i stand til å se lenger frem en ca minus 20 meter og henger seg bare opp i teknisk dill.
    Du tok den tydligvis ikke som den spøken jeg tok den som... ;D

    Regnet nesten med noen reaksjoner fra eplebyen....

    digiman skrev:
    Er vel ikke akkurat vanskelig å forstå at Apple er et selskap, som er en i en unik posisjon til å få med seg verdens medie på lasset. Om man liker det eller ikke er det ikke annet en jevt å være med eple bølgen i forretningsverden om dagen. Se hva de gjorde med musikk. Vi lo jo av de for 5-6 år siden.
    Hvem er vi? Apple får nok med seg flere innholdsleverandører. Og jeg er enig med deg - innhold er nok det eneste som kan redde padda.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    HåkonN skrev:
    digiman skrev:
    Ser at mange er fortsatt ikke i stand til å se lenger frem en ca minus 20 meter og henger seg bare opp i teknisk dill.
    Du tok den tydligvis ikke som den spøken jeg tok den som... ;D

    Regnet nesten med noen reaksjoner fra eplebyen....

    digiman skrev:
    Er vel ikke akkurat vanskelig å forstå at Apple er et selskap, som er en i en unik posisjon til å få med seg verdens medie på lasset. Om man liker det eller ikke er det ikke annet en jevt å være med eple bølgen i forretningsverden om dagen. Se hva de gjorde med musikk. Vi lo jo av de for 5-6 år siden.
    Hvem er vi? Apple får nok med seg flere innholdsleverandører. Og jeg er enig med deg - innhold er nok det eneste som kan redde padda.
    Allright da. Skal ta den at «lettølen» gjorde meg blind for ironien der gitt ;D
    Vi og vi... Var jo mange som mente at Apple var på bærtur med iTunes Music Store.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er jo morsomt; mange Apple-hatere har jo neppe sett at MS lurer jo pengene fra folk uten at de skjønner det. Iallefall ikke de tregeste av de. Neppe tilfeldig at BG er blant verdens rikeste menn, han vant de ikke på bingo for å si det sånn; og hans disipler på alle profesjonelle nivåer er vel heller ikke akkurat uten salt på maten.
    Litt OT: Men selv om MS ikke er noe stort bedre som selskap er i alle fall BG en hedersmann uten like.

    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6969266

    Det der er ikke småpenger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Han har faktisk gitt langt mer. Formuen hans er lagt i Bill & Melinda Gates Foundation, og selv om det er skatteårsaker som gjør det fornuftig, så brukes pengene aktivt til målrettet innsats verden rundt, i en målestokk som norsk utviklingshjelp bare kan drømme om.

    Jeg får jevnlige nyhetsbrev fra BMGF, senest årsrapporten, og det er imponerende arbeid.

    http://www.gatesfoundation.org/Pages/home.aspx

    Men likevel, Gjestemedlem, vil jeg minne deg om at det er Microsoft som må betale milliarder i erstating i USA, i Europa og andre steder, for ekstremt misbruk av sin monopolmakt, der de har knust et stort antall konkurrenter med metoder som gjør at f.eks. EU ikke nøler et sekund med å utstede en bot på $1.4 milliarder, for brudd mot anti-trust lovgivning.
    http://www.nytimes.com/2008/02/27/technology/27iht-msft.4.10498942.html

    Og likevel er det Apple som er den store stygge anti-demokratiske bøygen i dine utallige, uinformerte innlegg om Apple.

    Spør Negroponte og Andressen hva de syns om Microsoft. (Mosaic/Netscape).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.792
    Antall liker
    10.226
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apple eliminerer all konkurranse skriver dn i dag. Alle som ikke vil betale penger for en dings som forplikter dem til å handle alle sine bøker i Apples bokhandel bør finne på noe annet enn iPAD. Å betale for å få utvalget begrenset til en bokkjede? Tenk dere om folkens og vent.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men likevel, Gjestemedlem, vil jeg minne deg om at det er Microsoft som må betale milliarder i erstating i USA, i Europa og andre steder, for ekstremt misbruk av sin monopolmakt, der de har knust et stort antall konkurrenter med metoder som gjør at f.eks. EU ikke nøler et sekund med å utstede en bot på $1.4 milliarder, for brudd mot anti-trust lovgivning.
    http://www.nytimes.com/2008/02/27/technology/27iht-msft.4.10498942.html

    Og likevel er det Apple som er den store stygge anti-demokratiske bøygen i dine utallige, uinformerte innlegg om Apple.

    Spør Negroponte og Andressen hva de syns om Microsoft. (Mosaic/Netscape).
    Jeg har ingen ønsker om å ta Microsoft i forsvar på noen måte, og jeg er overhodet ingen fan eller filhenger av dem på noen måte. Selv bruker jeg XP fremdeles og gidder ikke bry meg med hverken Vista eller 7, og sitter i alle fall ikke å slever håpefullt hver gang de annonserer et nytt produkt, OS eller dings.

    Det bedre med MS er at man slipper å bruke MS produkter til annet enn selve OSet. Har knapt et eneste MS program på maskinen som ikke som ikke kom bundlet med Windows. Slikt er vel bortimot utenkelig i Applekreter der alt handler om å sause sammen produktene i en stor mølje som man aldri kommer seg ut av igjen hvis man først har viklet seg fast der. Padden føyer seg fint inn i rekken der.

    .. og det i seg selv er jo ikke bare negativt. Mange som vil ha det slikt. Lettvint og familiært. Men det har en tung og dyster side. Når Apple nå mer og mer tar kontrollen over alt innhold på maskinen til folk, nekter dem å hente applikasjoner som ikke har passert sensuren deres og har absolutt vetorett for hvilke programmer og medier du kan bruke, får meldinger om hva du bruker gjennom autoriseringssystemer for innholde og programmer, har muligheten til å overvåke, redigere og slette uønsket innhold på din private maskin ... ja da begynner hele systemet å bli svært skummelt. For dette betyr jo at store multinasjonale selskaper faktisk får en svært stor kontroll over enkeltmennesker rundt i verden som bruker systemet deres. Et system som bare vokser og baller på seg med nye integrerte løsninger for det meste... kultur, arbeid, kommunikasjon. Alt som er viktig og sårbart og som ikke slike mastodonter burde ha kontroll over.

    Når denne teknologien er fullbyrdet over folket, så vil det ha blitt til et system vi til nå kjenner kun fra dystopiske sci-fi filmer og svært udemokratiske nasjoner. Det er neppe lenge til disse to finner sammen. Det sitter nok svært mange entusiastiske kinesere i maktapparatet og fryder seg over at Apple får til det de selv har strevt etter siden kulturrevolusjonen... og ikke minst at dette innføres frivillig og uten bruk av fengslinger, omskoleringe, drap og tortur.. men med et smil om munnen og med åpen lommebok.


    Vi trenger ikke gjøre det lettere enn nødvendig for dem.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    erato skrev:
    Apple eliminerer all konkurranse skriver dn i dag. Alle som ikke vil betale penger for en dings som forplikter dem til å handle alle sine bøker i Apples bokhandel bør finne på noe annet enn iPAD. Å betale for å få utvalget begrenset til en bokkjede? Tenk dere om folkens og vent.
    Det riktige er vel at en aktør som selv har forsøkt å skape betalingsløsninger på nett, for innhold uten reklame, er skeptisk til Apple?
    Det er teknologidirektør Wium Lie i Opera som maner til skepsis. (Og i bunn og grunn er det like irrasjonelt som om man i sin tid kom med utsagn om at SONY og Philips forsøker å få alle forbrukere inn på CD-løsning for overføring av musikkinnhold.)

    Men det er ihvertfall riktig sett: iPad er en innholdsoverfører, fra rettighetshavere til brukere, som tilbyr fordeler til mange parter, samtidig med at det gir seg selv at kopibeskyttelsen skaper begrensninger.

    Teknologidirektør i Opera Software og internettvisjonær Håkon Wium Lie følger iPad med interesse.

    – Jeg synes det blir spennende å se hva Apple får ut av denne plattformen, og også hva andre aktører kommer med i kjølvannet. Det er fint å komme seg litt bort fra de to kategoriene mobil og pc, sier Wium Lie til Dagensit.no.

    Men han mener samtidig at det er viktig at forbrukerne er aktsomme med tanke på Apples forretningsmodell.

    – Forbrukerne må følge med på hvordan Apple låser innholdet man kjøper. Hva skjer med e-bøkene dine den dagen du vil flytte dem til et annet lesebrett, spør Wium Lie. Han sikter til kritikken Apple har fått for sin bruk av kopibeskyttelse som ikke tillater at man kan kopiere innhold kjøpt fra Apple til konkurrerende produsenters spillere.

    Han får medhold av Haavard Nord, grunnleggeren av Trolltech. Trolltech laget verktøy for å lage programmer til mobiltelefoner, før selskapet ble solgt til Nokia i 2008.

    – Det er veldig synd for bransjen og forbrukerne at Apple bygger så høye gjerder rundt innholdet man kjøper, sier Nord.

    Han mener det som gjør Apple så enkelt å bruke samtidig er det minst tillitsvekkende med forretningsmodellen.

    – Det er jo lett å skaffe seg applikasjoner til iPad og iPhone, men samtidig eliminerer Apple all konkurranse ved å låse andre kanaler ute, sier Nord.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men likevel, Gjestemedlem, vil jeg minne deg om at det er Microsoft som må betale milliarder i erstating i USA, i Europa og andre steder, for ekstremt misbruk av sin monopolmakt, der de har knust et stort antall konkurrenter med metoder som gjør at f.eks. EU ikke nøler et sekund med å utstede en bot på $1.4 milliarder, for brudd mot anti-trust lovgivning.
    http://www.nytimes.com/2008/02/27/technology/27iht-msft.4.10498942.html

    Og likevel er det Apple som er den store stygge anti-demokratiske bøygen i dine utallige, uinformerte innlegg om Apple.

    Spør Negroponte og Andressen hva de syns om Microsoft. (Mosaic/Netscape).
    Jeg har ingen ønsker om å ta Microsoft i forsvar på noen måte, og jeg er overhodet ingen fan eller filhenger av dem på noen måte. Selv bruker jeg XP fremdeles og gidder ikke bry meg med hverken Vista eller 7, og sitter i alle fall ikke å slever håpefullt hver gang de annonserer et nytt produkt, OS eller dings.

    Det bedre med MS er at man slipper å bruke MS produkter til annet enn selve OSet. Har knapt et eneste MS program på maskinen som ikke som ikke kom bundlet med Windows. Slikt er vel bortimot utenkelig i Applekreter der alt handler om å sause sammen produktene i en stor mølje som man aldri kommer seg ut av igjen hvis man først har viklet seg fast der. Padden føyer seg fint inn i rekken der.

    .. og det i seg selv er jo ikke bare negativt. Mange som vil ha det slikt. Lettvint og familiært. Men det har en tung og dyster side. Når Apple nå mer og mer tar kontrollen over alt innhold på maskinen til folk, nekter dem å hente applikasjoner som ikke har passert sensuren deres og har absolutt vetorett for hvilke programmer og medier du kan bruke, får meldinger om hva du bruker gjennom autoriseringssystemer for innholde og programmer, har muligheten til å overvåke, redigere og slette uønsket innhold på din private maskin ... ja da begynner hele systemet å bli svært skummelt. For dette betyr jo at store multinasjonale selskaper faktisk får en svært stor kontroll over enkeltmennesker rundt i verden som bruker systemet deres. Et system som bare vokser og baller på seg med nye integrerte løsninger for det meste... kultur, arbeid, kommunikasjon. Alt som er viktig og sårbart og som ikke slike mastodonter burde ha kontroll over.

    Når denne teknologien er fullbyrdet over folket, så vil det ha blitt til et system vi til nå kjenner kun fra dystopiske sci-fi filmer og svært udemokratiske nasjoner. Det er neppe lenge til disse to finner sammen. Det sitter nok svært mange entusiastiske kinesere i maktapparatet og fryder seg over at Apple får til det de selv har strevt etter siden kulturrevolusjonen... og ikke minst at dette innføres frivillig og uten bruk av fengslinger, omskoleringe, drap og tortur.. men med et smil om munnen og med åpen lommebok.


    Vi trenger ikke gjøre det lettere enn nødvendig for dem.
    dette hadde vært skremmende og et problem hvis ikke Apple hadde en skokk av konkurrenter. Problemet med de fleste av disse er at de ikke bare etterligner produkter men også forretningsmodellene til Apple. Litt kreativitet og nyskapning hos for eksempel Nokia og Microsoft er alt som skal til for å forpurre Apples verdensherredømme. Det ser mørkt ut 8)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Voice-Over-Internet-Protocol (VOIP) er mulig fra dag 1 med iPad, i henhold til lisensavtalen som er utviklet i USA.
    Skype har allerede en App til godkjenning hos Apple, som vil gjøre det mulig å bruke 3G-nettet til VOIP. Det er selvsagt allerede mulig å gjøre slike oppkall over WiFi. (Dette har vært begrenset av hensyn til nettleverandørene.)

    SDK viser at man hadde planer om kamera for videokonferanser i iPad, men at dette er unnlatt i versjonen man viste nylig. Kommer nok i senere versjoner (om man da ikke har en overraskelse på lur når den skal lanseres, slik som Apple har gjort tidligere.)

    www.macrumors.com
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.104
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Trondheim
    Nå finnes det allerede 4 andre apps for e-bøker til iPad (har bare prøvd dem på iPhone, men siden iPad kjører iPhone-programmer vil de virke på iPad også). I tillegg til iBooks. Og utviklerdokumentasjonen forklarer hvordan man kan skrive sin egen app for f.eks. ebøker. Jeg skjønner ikke hva dere snakker om. Hvis dere ikke vil bruke iBooks for å kjøpe ebøker i ePub format, hva er det som hindrer dere i å bruke Classics for å laste ned gratis bøker? Eller Wattpad for å laste ned andre gratisbøker? Eller Amazons app for å kjøpe ebøker i Kindle-format? Eller en hvilken som helst annen app som noen skriver for å selge ebøker fra en annen kilde?

    Har dere vurdert å sette dere inn i det dere skriver om, eller...?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Morsom kommentar på DN til "bekymringsmeldingen" fra Opera:


    Re: - Apple eliminerer all konkurranse
    Skrevet av Grasshopper den 29.01.2010 kl. 23:09

    Jeg joiner protesten, straks etter danmarksturen hvor vi skal protestere mot LEGO's propriertære vendor-lock-in på plastbyggeklosser.
    De passer jo pokker ikke sammen med Meccano settet mitt!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    dette hadde vært skremmende og et problem hvis ikke Apple hadde en skokk av konkurrenter. Problemet med de fleste av disse er at de ikke bare etterligner produkter men også forretningsmodellene til Apple. Litt kreativitet og nyskapning hos for eksempel Nokia og Microsoft er alt som skal til for å forpurre Apples verdensherredømme. Det ser mørkt ut 8)
    Du misforstår problemstillingen noe. Det er jo ikke Apple jeg er redd for, eller at de skal få herredømme og makt. Men når slike modeller og systemer som dette blir utbredt og brukerne aksepterer at store selskaper og myndigheter har kontroll over deres private domene og kontroll med alt innhold, så er veien åpen for at lovgivere (enter det er amerikanere etter press fra RIAA, Iranere i press fra Vokterrådet, eller Kinesiske sensurmyndigheter etter press fra sine ideologer), skal kunne påby dem. Og da hjelper ikke konkurranse lenger.

    Men det er selskaper som Apple og Amazon som er pådrivere for slike dystopiske systemer som dette.

    Og ja, det er konkurransen fra andre og forbrukermakt som kan redde oss fra denne synkemyren, men det må brukes nå før det er for sent. Det er derfor det er viktig å velge andre og åpne og frie løsninger og ikke handle med firmaer som tilbyr deg en slik handel. Enn så fristende den ser ut ved første øyekast:

    [video]envQVdArhOk[/video]
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.104
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Trondheim
    Men de har jo ingen kontroll. Hvem som helst kan skrive en applikasjon for plattformen. Utviklerdokumentasjon er tilgjengelig. Begrensningene er små (stort sett basert på sikkerhetstankegang med sandboxing og sikre scriptsystemer), og konkurrentene til Apples egne programmer er mange.

    Storm i et vannglass.

    Apple bruker ePub. DRM fjernes når de får lov av utgiverne. Bøkene kan flyttes til andre systemer som du vil (trådløst) - dokumentasjon om hvordan dette gjøres eksisterer. Når en iPad er i nærheten av din datamaskin blir den montert som en disk og filene kan flyttes på vanlig måte. Hvis det er Fairplay på bøkene idag betyr det at du kan ha dem på 6 forskjellige enheter samtidig. Når Fairplay fjernes (de får lov av utgiverne) kan de leses hvor som helst.

    Hva i huleste er det dere bråker om?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    dette hadde vært skremmende og et problem hvis ikke Apple hadde en skokk av konkurrenter. Problemet med de fleste av disse er at de ikke bare etterligner produkter men også forretningsmodellene til Apple. Litt kreativitet og nyskapning hos for eksempel Nokia og Microsoft er alt som skal til for å forpurre Apples verdensherredømme. Det ser mørkt ut 8)
    Du misforstår problemstillingen noe. Det er jo ikke Apple jeg er redd for, eller at de skal få herredømme og makt. Men når slike modeller og systemer som dette blir utbredt og brukerne aksepterer at store selskaper og myndigheter har kontroll over deres private domene og kontroll med alt innhold, så er veien åpen for at lovgivere (enter det er amerikanere etter press fra RIAA, Iranere i press fra Vokterrådet, eller Kinesiske sensurmyndigheter etter press fra sine ideologer), skal kunne påby dem. Og da hjelper ikke konkurranse lenger.

    Men det er selskaper som Apple og Amazon som er pådrivere for slike dystopiske systemer som dette.

    Og ja, det er konkurransen fra andre og forbrukermakt som kan redde oss fra denne synkemyren, men det må brukes nå før det er for sent. Det er derfor det er viktig å velge andre og åpne og frie løsninger og ikke handle med firmaer som tilbyr deg en slik handel. Enn så fristende den ser ut ved første øyekast:
    Ser poenget ditt og er forsåvidt enig men jeg tror du overvurderer faremomentet. Problemet er at alternativene i liten grad eksisterer. Saueflokken med Nokia, Google og Microsoft i spissen kopierer Apple. Selv bruker jeg Appleprodukter men ikke itunesstore annet enn det som for tiden er gratis (Podcast ogg noen Apps) dette i hovedsak grunnet kvalitet og pris
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Men de har jo ingen kontroll. Hvem som helst kan skrive en applikasjon for plattformen. Utviklerdokumentasjon er tilgjengelig. Begrensningene er små (stort sett basert på sikkerhetstankegang med sandboxing og sikre scriptsystemer), og konkurrentene til Apples egne programmer er mange.

    Storm i et vannglass.

    Apple bruker ePub. DRM fjernes når de får lov av utgiverne. Bøkene kan flyttes til andre systemer som du vil (trådløst) - dokumentasjon om hvordan dette gjøres eksisterer. Når en iPad er i nærheten av din datamaskin blir den montert som en disk og filene kan flyttes på vanlig måte. Hvis det er Fairplay på bøkene idag betyr det at du kan ha dem på 6 forskjellige enheter samtidig. Når Fairplay fjernes (de får lov av utgiverne) kan de leses hvor som helst.

    Hva i huleste er det dere bråker om?
    Systemet for å kontrollere hvem som bruker boken til enhver tid, leser den, hvor den installeres, når den leses, hvilket sted etc etc. er samtidig et brutalt verktøy med potensiale for extremt misbruk. Alt ser så uskyldig og snilt ut. Det skal jo bare beskytte forlagene mot de skumle piratene. Men hva hvis denne boken inneholdt en karikatur av Muhammed da, og slikt var strengt forbudt, eller en tekst som er regimekritisk og man her har et utmerket redskap til å spore den til individer som kan være en trussel mot regimet. Det kan fort bli forbudt å selge bøker uten et slikt Fair Play DRM virus installert. Man må jo beskytte seg mot pirater, terrorister, pedofile og dissidenter eller regimekritikere,.

    Et system som sjekker at du overholder disse uskyldige reglene med å lese boken på 6 enheter, eller 2 .. 1. eller ingen er den store faren.

    Det er dette det handler om, og ikke hvor mange enheter du kan lese boken "din" på.

    Når slike systemer som dette blir utbredt, så kan de fort bli påbudt. Og følgende for frie demokratiske mennesker kan være drastisk.

    Det er hva dette egentlig handler om!

    Det mest ironiske er at det til og med forventes at vi skal betale for våre egne lenker som vikles rundt vår hals. Ikke helt ulikt Iranske myndigheter som sender regning til familien for brukte kuler etter de har henrettet dømte opposisjonelle.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det beste er å få tak i en jailbreaket utgave Gjestemedlem. Da kan du med god samvittighet bruke iPad og vite at du saboterer forretningsmodellen til Apple ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Ser poenget ditt og er forsåvidt enig men jeg tror du overvurderer faremomentet. Problemet er at alternativene i liten grad eksisterer. Saueflokken med Nokia, Google og Microsoft i spissen kopierer Apple. Selv bruker jeg Appleprodukter men ikke itunesstore annet enn det som for tiden er gratis (Podcast ogg noen Apps) dette i hovedsak grunnet kvalitet og pris
    Det mest skumle med Apple er deres kombinasjon av full produktintegrering og disse overvåkning og kontrollmekanismene til sammen blir ekstremt farlig. Men viser forbrukere at de ikke er interessert i slikt som dette, så vil heller ikke konkurrentene tilby dette.

    Google er forsåvidt endel snillere. De lar brukere fritt lage og distribuere innhold til sitt Android baserte system, uten Apples sentralsensur. I alle fall på applikasjonssiden. Har ikke helt oversikt over hva de gjør med bøker og annet medieinnhold men har de noenlunde samme modell er dette langt å foretrekke. De har jo også tatt et steg tilbake fra dette spillet og tar et oppgjør med Kina og slike modeller som de higer etter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Det beste er å få tak i en jailbreaket utgave Gjestemedlem. Da kan du med god samvittighet bruke iPad og vite at du saboterer forretningsmodellen til Apple ;D
    Enhver solgt enhet viser støtte til Apples modell for vår felles fremtid, og gir lobbyister vann på mølla når de jobber med politikere for å innføre enda mer drakoniske overvåkningssystemer for kulturelt og politisk innhold ved å vise til forlkelig støtte for modellen. Og det skal ikke gå så veldig lang tid før deres interesser sammenfaller. Hollywood får kontroll over underholdningen og Washington, Beijing og Teheran får kontroll over den politiske biten.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Ser poenget ditt og er forsåvidt enig men jeg tror du overvurderer faremomentet. Problemet er at alternativene i liten grad eksisterer. Saueflokken med Nokia, Google og Microsoft i spissen kopierer Apple. Selv bruker jeg Appleprodukter men ikke itunesstore annet enn det som for tiden er gratis (Podcast ogg noen Apps) dette i hovedsak grunnet kvalitet og pris
    Det mest skumle med Apple er deres kombinasjon av full produktintegrering og disse overvåkning og kontrollmekanismene til sammen blir ekstremt farlig. Men viser forbrukere at de ikke er interessert i slikt som dette, så vil heller ikke konkurrentene tilby dette.

    Google er forsåvidt endel snillere. De lar brukere fritt lage og distribuere innhold til sitt Android baserte system, uten Apples sentralsensur. I alle fall på applikasjonssiden. Har ikke helt oversikt over hva de gjør med bøker og annet medieinnhold men har de noenlunde samme modell er dette langt å foretrekke.
    Får håpe de får suksess og samtidig ikke utvikler seg i samme rettning som du mener Apple er. Med den markedsandelen de har på nettet kan det bli langt mere utrivelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Får håpe de får suksess og samtidig ikke utvikler seg i samme rettning som du mener Apple er. Med den markedsandelen de har på nettet kan det bli langt mere utrivelig.

    Jeg deler din bekymring og er skeptisk nok til ikke å ville bruke for mye av Googles integrerte systemer også. Men deres oppgjør med kineserne er et steg bort fra tankegangen og overvåkningssystemene som Apple sprer i det minste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du har jo selv bodd i land der en 12 åring ville blitt pisket for slike holdninger.

    Når mennesker i Norge ser det som et større problem at venner kopierer musikk til hverandre enn å gi myndigheter og regimer slike verktøy som dette, og selv vil fungere som betatestere for dem... så begynner jeg å lure på om vi ikke hadde fortjent et par år med slikt regime i Norge også for å våkne litt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Det beste er å få tak i en jailbreaket utgave Gjestemedlem. Da kan du med god samvittighet bruke iPad og vite at du saboterer forretningsmodellen til Apple ;D
    Enhver solgt enhet viser støtte til Apples modell for vår felles fremtid, og gir lobbyister vann på mølla når de jobber med politikere for å innføre enda mer drakoniske overvåkningssystemer for kulturelt og politisk innhold ved å vise til forlkelig støtte for modellen. Og det skal ikke gå så veldig lang tid før deres interesser sammenfaller. Hollywood får kontroll over underholdningen og Washington, Beijing og Teheran får kontroll over den politiske biten.
    Apple er en liten fisk i en stor dam. Du virker nesten relgiøs i din iver etter å demonisere Apple. De bedriver tross alt bare forretning etter beste evne. På samme måten som sine konkurrenter (microsoft kan jo kontrollere innholdet på PCen din hvis de vil de også. de har 90% markedsandel)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Du har jo selv bodd i land der en 12 åring ville blitt pisket for slike holdninger.
    Ærlig talt, Gjestemedlem, nå må du slutte å pisse ned disse Apple-trådene med tullpratet ditt. "Overvåkningssystemene som Apple sprer ..."

    Du må gjerne forfekte ny-Luddisme og si fra når vi skal begynne å rive ned data-infrastrukturen, men inntil det skjer så medfører den noen konsekvenser som bare er der. Lev med dem - det gir like mye makt i motsatt retning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Apple er en liten fisk i en stor dam. Du virker nesten relgiøs i din iver etter å demonisere Apple. De bedriver tross alt bare forretning etter beste evne. På samme måten som sine konkurrenter (microsoft kan jo kontrollere innholdet på PCen din hvis de vil de også. de har 90% markedsandel)
    En beskrivelse som passer på Victor Bout også.

    Men deal. Hvis ingen quoter noen av mine innlegg eller diskuterer de politiske følgenede av systemer som dette, så skal dere få fred for meg i kosetråden deres og stå fritt til å poste glansbilder og tekniske spesifikasjoner uten motforestillinger. Jeg har vel fått igjennom mine poenger etterhvert.

    Men kanskje en deling av av slike tråder i en kosedel, en teknisk del og en kritisk del er bedre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn