HåkonN skrev:
ISO som i image? Er ikke det veldig upraktisk?
Nei, ISO som i International Standards Organization. Som f.eks. mp3, AAC, mpeg4, h.264 etc...
HåkonN skrev:
Flere nettbutikker foretrekker å selge lossless musikk i FLAC. Mange ripper og deler film/musikk i FLAC og Matroska - 2 helt geniale format som er svært mye, og stadig mer brukt. Dette er formater Apple ikke ønsker å støtte, og så langt jeg kan se, er den eneste grunnen at de - så langt det lar seg gjøre - ønsker å binde konsumere opp mot iTunes.
Matroska er ikke et format - det er en container. Men det er forsåvidt underordnet. Jeg tror ikke manglende støtte for FLAC har noe med konkurranse å gjøre. Jeg tror det er så enkelt at Apple vil forholde seg til en formell stadardiseringsorganisasjon, og ikke måtte forholde seg til mange forskjellige aktører.
HåkonN skrev:
Nå er ikke jeg noen ekspert på Apple, men så langt jeg har fått med meg av det som er skrevet i media, har vel Apples SDK ganske klare rettningslinjer på programvare som konkurrerer mot Apple`s innebygde programvare, dvs. at det ikke dupliserer funksjoner som allerede finnes i iPhone.
Opera designet en nettleser som kunne fungere på Apple sine bærbare enheter, men det ble stoppet.
Så vidt jeg vet finnes det flere nettlesere tilgjengelig i Appstore. Grunnen til at Opera ble stoppet er måten Opera mobile er bygd opp på. En regel for Appstore er at programvare ikke skal laste ned skript som utføres på maskinen. Det er nettopp det Opera mobile gjør. Apple tilbyr en skriptmotor som man (av sikkerhetsgrunner) skal bruke hvis man vil gjøre det. Opera bruker ikke denne skriptmotoren, men har sin egen.
HåkonN skrev:
Det samme kan vel antas å gjelde programmer for avspilling av musikk, film og sikkert også programmer for å ringe med, sende meldinger og email etc. Av de 140 000 applikasjonene (som forøvrig for det aller meste er ubrukelig dritt) tilgjengelig, så tror jeg også man i praksis skal slite med å finne noe som direkte konkurrerer med de innebygde applikasjonene. Noen vil kanskje nevne Spotify og Skype, men Spotify er musikk-"leie" og Skype IP-telefoni.
"Jeg mener å ha hørt", "kan antas å gjelde", "jeg tror at"...
Kan du ikke skrive noe du vet, og ikke bare tror du har hørt?
Og hvor tar du det fra at det aller meste av programmene i Appstore er ubrukelig dritt? Tviler ikke på at det er mye tull der, men "det aller meste"? Hvor mange av dem har du prøvd? Hvor mye tid har du brukt i Appstore?
HåkonN skrev:
Så illusjonen om at nærmest "hva som helst" slipper gjennom grensekontrollen til Apple er vel strengt tatt en smule overdrevet.
Jeg har ingen illusjoner om at "hva som helst" slipper gjennom. Men Apple har helt greie retningslinjer som det er enkelt å forholde seg til. Og før man kritisere dem, kunne man kanskje lese gjennom dem og se hva det står der?
HåkonN skrev:
I praksis, om jeg handler et album fra en konkurerende nettbutikk til iTunes, er det store muligheter for at jeg får den i FLAC (om jeg ikke går for lossy codec - noe jeg ikke ønsker). For den vanlige mannen i gata betyr det i praksis at den kjøpte musikken ikke vil avspilles på iPad/iPhone/iPod og iPod Touch, og det stopper der.
Javisst. Og hvis jeg fyller diesel på bensintanken min på min bensinbil, vil ikke det heller virke. Det er bare så enkelt at man handler det som passer. Som sagt - så lenge det er et ISO-format vil det virke på en iPad.
HåkonN skrev:
For de litt over normalt datakyndige betyr det at man må finne et egnet 3.parts program som konverterer det nye albumet før han kan importere det til iTunes, og til slutt synkronisere det til den mobile enheten. Alt legges altså til rette for at man skal dyttes bort til Apple sin egen butikk - der alt fungerer "rett ut av boksen".
Det er en måte å se det på. En annen måte å se det på er at Apple legger til rette for at nettbutikker skal forholde seg til ISO-standarder slik at alle enheter kan snakke sammen. Det dreier seg om hvilken tolkning man vil legge på dette.
HåkonN skrev:
Dette er selvsagt ikke en ulovlig strategi fra Apple sin side, men jeg mener det er litt sleip. Det har i allefall lite med frihet og brukervennlighet å gjøre. I dag kan man få billige hardware til noen hundrelapper som spiller av omtrent alt som kan krype å gå av formater, så det med formatstøtte (eller mangelen på den sådan) er nok et klart bevisst strategisk valg av Apple.
Ja, det er et klart bevisst valg av Apple. De vil at man skal forholde seg til ISO-standarder. Dette har jeg vært hos Apple og hørt first-hand. Hvordan dette kan tolkes som sleipt kan jeg ikke skjønne. Når vi først har en standardiseringsorganisasjon som alle støtter, hvorfor skal man da ikke benytte de formatene som de håndterer og anbefaler? Hvis det er så viktig at Apple støtter FLAC, hvorfor kan man da ikke foreslå FLAC som en ISO-standard?
HåkonN skrev:
Hvordan det er med bøker vet jeg ikke.
Apple støtter ePub. Hvis noen andre vil lage en applikasjon for å støtte et annet format er det fritt fram.
Diskusjonen er interessant, men jeg synes det er litt for dumt at denne diskusjonen hele tiden baserer seg på "jeg tror at" og "jeg synes Apple er fæle"-typen argumenter. Hvorfor kan man ikke diskutere ut fra fakta?
"Alle" sier at Steve Jobs/Apple er så ille og Steve Ballmer/MS er så snille. To utsagn fra dem har jeg lagt merke til - så får man tro hva man vil:
Steve Jobs: "Apple ønsker å lage så gode enheter at folk ønsker å kjøpe dem"
Steve Ballmer: "Hvis MS går inn i et marked, er det for å kontrollere det."
I neste setning sa Ballmer - Apple vil aldri kunne kontrollere mobiltelefonmarkedet. De leverer bare en telefon. Windows Mobile derimot er på mange mobiltelefoner, og vi planlegger å kontrollere dette markedet i tiden framover.