iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Tror det hadde blitt bråk om Windows 7 feks. ikke hadde hatt støtte for flash, argumentene blir gjerne snudd i den retning det passer best :),
    men er enig i at flash er noe herk og at html5 er en mye bedre løsning.
    MEN, flash eksisterer på enormt mange sider, og det hadde vel ikke vært vanskeligere enn at man kunne slå det av og på etter behov? eller?

Når Apple OS'et mangler støtte for noe, er det gjerne fordi utviklingen skal gå videre, når Windows mangler støtte for noe, er det ofte et problem, det kommer også av at det er enormt mange fler brukere av Windows, og de fleste driter i hele OS'et, bare alt virker og man ikke får slike blå terninger f.eks.
    Mens de fleste brukerne av Apple OS'et er innbarkede epplehuer, og godtar det meste av mangler, hvis det følger med en fornuftig forklaring
    (som det som regel gjør).

Men hvis dette kan bidra til å fjerne flash, så hvorfor ikke? Og hvis OSX-brukerne synes det er en god ide, er jo problemet ikke eksisterende.

V

vredensgnag

Gjest
    Dersom det ikke eksisterte alternativer, ville det vært et problem, syns jeg.

Problemet er vel at Adobe ikke oppgraderer Flash, så det virker energieffektivt (det er bedre på Windows enn i Mac OS, men en batterisuper likevel.)
    I tillegg er det en betydelig sikkerhetsrisiko på begge plattformer.
    Og i siste instans er det snakk om et proprietært format, når man mer og mer ser at det brukes åpne standarder i slike tilfeller. Dersom video var en bagatell på nettet var det vel helt greit at ett firma styrer formatet ...

Men det bør understrekes at man som Mac-bruker kan oppleve Flash på absolutt alle maskiner, inkl. de små mobile, om man vil.

Selv har jeg fått demonstrert hvordan Flash brukes som inngangsport for å stjele passord og annen info fra maskiner, og foretrekker å ha styr på når Flash laster kode inn i mine maskiner.

Her er én oppskrift, som installerer en keyboardleser på din datamaskin, og som så laster opp alt du taster til angriperens server:

1. The flash.swf file exploits an unpatched vulnerability in Flash. (Note: This differs from Adobe’s latest statement)
    2. The exploit payload uses familiar techniques to lookup API functions by a 32-bit hash value, and uses URLMON.DLL to download an executable to C:\6123t.exe and runs it.
    3. The downloaded executable disables Kaspersky Anti-Virus extracts a UPX-packed DLL (Ow.dll) from its resources segment and loads it as a keyboard hook DLL.
    4. The keyboard hook targets World Of Warcraft and uploads captured information to the attacker’s server disguised as HTTP requests.

===

Men dette er en bagatell sammenlignet med hva nettsteder med Flash risikerer, når brukere laster innhold til disse:

http://www.computerworld.com/s/arti...puts_most_sites_users_at_risk_say_researchers

Hackers can exploit a flaw in Adobe's Flash to compromise nearly every Web site that allows users to upload content, including Google's Gmail, then launch silent attacks on visitors to those sites, security researchers said today.

Adobe did not dispute the researchers' claims, but said that Web designers and administrators have a responsibility to craft their applications and sites to prevent such attacks.

"The magnitude of this is huge," said Mike Murray, the chief information security officer at Orlando, Fla.-based Foreground Security. "Any site that allows user-uploadable content is vulnerable, and most are not configured to prevent this."

DSP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    trex skrev:
    Tror det hadde blitt bråk om Windows 7 feks. ikke hadde hatt støtte for flash, argumentene blir gjerne snudd i den retning det passer best :),
    MEN, flash eksisterer på enormt mange sider, og det hadde vel ikke vært vanskeligere enn at man kunne slå det av og på etter behov? eller?

Når Apple OS'et mangler støtte for noe, er det gjerne fordi utviklingen skal gå videre, når Windows mangler støtte for noe, er det ofte et problem, det kommer også av at det er enormt mange fler brukere av Windows, og de fleste driter i hele OS'et, bare alt virker og man ikke får slike blå terninger f.eks.
    Mens de fleste brukerne av Apple OS'et er innbarkede epplehuer, og godtar det meste av mangler, hvis det følger med en fornuftig forklaring

Men hvis dette kan bidra til å fjerne flash, så hvorfor ikke? Og hvis OSX-brukerne synes det er en god ide, er jo problemet ikke eksisterende.
    OS X har flash støtte, men os-et til Ipad og Iphone støtter det ikke. Bare for oppklaring...

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    DSP skrev:
    trex skrev:

OS X har flash støtte, men os-et til Ipad og Iphone støtter det ikke. Bare for oppklaring...

Klar over det :), glemte å rette den nederste.....

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    Dersom det ikke eksisterte alternativer, ville det vært et problem, syns jeg.

Problemet er vel at Adobe ikke oppgraderer Flash, så det virker energieffektivt (det er bedre på Windows enn i Mac OS, men en batterisuper likevel.)
    I tillegg er det en betydelig sikkerhetsrisiko på begge plattformer.
    Og i siste instans er det snakk om et proprietært format, når man mer og mer ser at det brukes åpne standarder i slike tilfeller. Dersom video var en bagatell på nettet var det vel helt greit at ett firma styrer formatet ...

Men det bør understrekes at man som Mac-bruker kan oppleve Flash på absolutt alle maskiner, inkl. de små mobile, om man vil.

Selv har jeg fått demonstrert hvordan Flash brukes som inngangsport for å stjele passord og annen info fra maskiner, og foretrekker å ha styr på når Flash laster kode inn i mine maskiner.

Her er én oppskrift, som installerer en keyboardleser på din datamaskin, og som så laster opp alt du taster til angriperens server:

1. The flash.swf file exploits an unpatched vulnerability in Flash. (Note: This differs from Adobe’s latest statement)
    2. The exploit payload uses familiar techniques to lookup API functions by a 32-bit hash value, and uses URLMON.DLL to download an executable to C:\6123t.exe and runs it.
    3. The downloaded executable disables Kaspersky Anti-Virus extracts a UPX-packed DLL (Ow.dll) from its resources segment and loads it as a keyboard hook DLL.
    4. The keyboard hook targets World Of Warcraft and uploads captured information to the attacker’s server disguised as HTTP requests.

===

Men dette er en bagatell sammenlignet med hva nettsteder med Flash risikerer, når brukere laster innhold til disse:

http://www.computerworld.com/s/arti...puts_most_sites_users_at_risk_say_researchers

Hackers can exploit a flaw in Adobe's Flash to compromise nearly every Web site that allows users to upload content, including Google's Gmail, then launch silent attacks on visitors to those sites, security researchers said today.

Adobe did not dispute the researchers' claims, but said that Web designers and administrators have a responsibility to craft their applications and sites to prevent such attacks.

"The magnitude of this is huge," said Mike Murray, the chief information security officer at Orlando, Fla.-based Foreground Security. "Any site that allows user-uploadable content is vulnerable, and most are not configured to prevent this."
    Enig, bortsett fra at hvis alle installerer en alternativ måte å kjøre Flash på, kunne de like godt bakt det inn med samme funksjonalitet...........vil du kjøre Flash, ja eller nei. Ellers er jeg helt enig med deg at Flash er en uting.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Hvis det var sånn at du må kjøpe alt fra Apple så kan jeg jo være enig. Men hvis du vil ha e-bøker finnes det flere forskjellige alternativer som alle fungerer på iPhone og dermed også på iPad (iBooks, Kindle, Wattpad, Classics og andre lesere for ePub-formatet). Hvis du vil ha musikk kan du laste inn fra hvor som helst som bruker ISO-formater (og det er ikke DRM på musikk i iTS). Hvis du vil ha video kan du legge inn hva som helst som finnes i et ISO-format. Apple leverer med iTunes for iPad, men jeg har ikke sett noe sted hvor det står at andre ikke kan lage en videospiller for iPad for å spille andre formater.

Så hvis det var slik at du kun kunne kjøpe innhold til iPad via Apple så er jeg helt enig med dere. Men slik er det jo faktisk ikke.

Jeg ser også alle hele tiden snakker om "Apples hang til DRM". Jeg har ikke sett noe sted at det er dokumentert at det er Apple som insisterer på DRM på media. iTMS hadde DRM for di plateselskapene forlangte det. Jeg har ikke sett det dokumentert noe sted at bokbransjen og filmbransjen gjerne ser at bøker og filmer blir solgt uten DRM. Jeg tror det er så enkelt at hvis Apple skal få lov å selge e-bøker og video gjennom iTS, må de legge DRM på på innholdet. Bevis gjerne at jeg tar feil, men jeg har lest mer enn de fleste om dette, og jeg har ikke kommet over en eneste artikkel som dokumenterer dette. "Innocent until proven guilty" tror jeg det heter.

Edit:
    Nå har jeg lastet inn Stanza på min iPhone. Fra den kan jeg f.eks. laste ned alle bøkene i Project Gutenberg i ePub-format. Og fra Random House. Og fra Macmillan. Og fra... Du, så låst jeg føler meg...

V

vredensgnag

Gjest
    Et storsenter er også en måte å "låse inne forbrukere på."

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Hvis du vil ha musikk kan du laste inn fra hvor som helst som bruker ISO-formater (og det er ikke DRM på musikk i iTS). Hvis du vil ha video kan du legge inn hva som helst som finnes i et ISO-format.
    ISO som i image? Er ikke det veldig upraktisk?

Flere nettbutikker foretrekker å selge lossless musikk i FLAC. Mange ripper og deler film/musikk i FLAC og Matroska - 2 helt geniale format som er svært mye, og stadig mer brukt. Dette er formater Apple ikke ønsker å støtte, og så langt jeg kan se, er den eneste grunnen at de - så langt det lar seg gjøre - ønsker å binde konsumere opp mot iTunes.

otare skrev:
    Apple leverer med iTunes for iPad, men jeg har ikke sett noe sted hvor det står at andre ikke kan lage en videospiller for iPad for å spille andre formater.
    Nja. Nå er ikke jeg noen ekspert på Apple, men så langt jeg har fått med meg av det som er skrevet i media, har vel Apples SDK ganske klare rettningslinjer på programvare som konkurrerer mot Apple`s innebygde programvare, dvs. at det ikke dupliserer funksjoner som allerede finnes i iPhone.

Opera designet en nettleser som kunne fungere på Apple sine bærbare enheter, men jeg tror den ble stoppet. Det samme kan vel antas å gjelde programmer for avspilling av musikk, film og sikkert også programmer for å ringe med, sende meldinger og email etc. Av de 140 000 applikasjonene (som forøvrig for det aller meste er ubrukelig dritt) tilgjengelig, så tror jeg også man i praksis skal slite med å finne noe som direkte konkurrerer med de innebygde applikasjonene. Noen vil kanskje nevne Spotify og Skype, men Spotify er musikk-"leie" og Skype IP-telefoni.

Så illusjonen om at nærmest "hva som helst" slipper gjennom grensekontrollen til Apple er vel strengt tatt en smule overdrevet.

Uansett må og bør nye kjøpere forholde seg til dagens situasjon. Altså har man tanker om å bruke iPad til noe annet enn media kjøpt fra iTunes, så burde man sjekke om det faktisk støttes. Evn. om man har interesse av å konvertere filene før de synkroniseres.

otare skrev:
    Så hvis det var slik at du kun kunne kjøpe innhold til iPad via Apple så er jeg helt enig med dere. Men slik er det jo faktisk ikke.
    I praksis, om jeg handler et album fra en konkurerende nettbutikk til iTunes, er det store muligheter for at jeg får den i FLAC (om jeg ikke går for lossy codec - noe jeg ikke ønsker). For den vanlige mannen i gata betyr det i praksis at den kjøpte musikken ikke vil avspilles på iPad/iPhone/iPod og iPod Touch, og det stopper der. For de litt over normalt datakyndige betyr det at man må finne et egnet 3.parts program som konverterer det nye albumet før han kan importere det til iTunes, og til slutt synkronisere det til den mobile enheten. Alt legges altså til rette for at man skal dyttes bort til Apple sin egen butikk - der alt fungerer "rett ut av boksen". Dette er selvsagt ikke en ulovlig strategi fra Apple sin side, men jeg mener det er litt sleip. Det har i allefall lite med frihet og brukervennlighet å gjøre. I dag kan man få billige hardware til noen hundrelapper som spiller av omtrent alt som kan krype å gå av formater, så det med formatstøtte (eller mangelen på den sådan) er nok et klart bevisst strategisk valg av Apple.

Hvordan det er med bøker vet jeg ikke.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    HåkonN skrev:
    Formodentlig ISO som i «International Standards Organization», for video betyr vel det f.eks. H.264.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    HåkonN skrev:
    Nei, ISO som i International Standards Organization. Som f.eks. mp3, AAC, mpeg4, h.264 etc...

HåkonN skrev:
    Flere nettbutikker foretrekker å selge lossless musikk i FLAC. Mange ripper og deler film/musikk i FLAC og Matroska - 2 helt geniale format som er svært mye, og stadig mer brukt. Dette er formater Apple ikke ønsker å støtte, og så langt jeg kan se, er den eneste grunnen at de - så langt det lar seg gjøre - ønsker å binde konsumere opp mot iTunes.
    Matroska er ikke et format - det er en container. Men det er forsåvidt underordnet. Jeg tror ikke manglende støtte for FLAC har noe med konkurranse å gjøre. Jeg tror det er så enkelt at Apple vil forholde seg til en formell stadardiseringsorganisasjon, og ikke måtte forholde seg til mange forskjellige aktører.

HåkonN skrev:
    Nå er ikke jeg noen ekspert på Apple, men så langt jeg har fått med meg av det som er skrevet i media, har vel Apples SDK ganske klare rettningslinjer på programvare som konkurrerer mot Apple`s innebygde programvare, dvs. at det ikke dupliserer funksjoner som allerede finnes i iPhone.

Opera designet en nettleser som kunne fungere på Apple sine bærbare enheter, men det ble stoppet.
    Så vidt jeg vet finnes det flere nettlesere tilgjengelig i Appstore. Grunnen til at Opera ble stoppet er måten Opera mobile er bygd opp på. En regel for Appstore er at programvare ikke skal laste ned skript som utføres på maskinen. Det er nettopp det Opera mobile gjør. Apple tilbyr en skriptmotor som man (av sikkerhetsgrunner) skal bruke hvis man vil gjøre det. Opera bruker ikke denne skriptmotoren, men har sin egen.

HåkonN skrev:
    Det samme kan vel antas å gjelde programmer for avspilling av musikk, film og sikkert også programmer for å ringe med, sende meldinger og email etc. Av de 140 000 applikasjonene (som forøvrig for det aller meste er ubrukelig dritt) tilgjengelig, så tror jeg også man i praksis skal slite med å finne noe som direkte konkurrerer med de innebygde applikasjonene. Noen vil kanskje nevne Spotify og Skype, men Spotify er musikk-"leie" og Skype IP-telefoni.
    "Jeg mener å ha hørt", "kan antas å gjelde", "jeg tror at"...
    Kan du ikke skrive noe du vet, og ikke bare tror du har hørt?

Og hvor tar du det fra at det aller meste av programmene i Appstore er ubrukelig dritt? Tviler ikke på at det er mye tull der, men "det aller meste"? Hvor mange av dem har du prøvd? Hvor mye tid har du brukt i Appstore?

HåkonN skrev:
    Så illusjonen om at nærmest "hva som helst" slipper gjennom grensekontrollen til Apple er vel strengt tatt en smule overdrevet.
    Jeg har ingen illusjoner om at "hva som helst" slipper gjennom. Men Apple har helt greie retningslinjer som det er enkelt å forholde seg til. Og før man kritisere dem, kunne man kanskje lese gjennom dem og se hva det står der?

HåkonN skrev:
    I praksis, om jeg handler et album fra en konkurerende nettbutikk til iTunes, er det store muligheter for at jeg får den i FLAC (om jeg ikke går for lossy codec - noe jeg ikke ønsker). For den vanlige mannen i gata betyr det i praksis at den kjøpte musikken ikke vil avspilles på iPad/iPhone/iPod og iPod Touch, og det stopper der.
    Javisst. Og hvis jeg fyller diesel på bensintanken min på min bensinbil, vil ikke det heller virke. Det er bare så enkelt at man handler det som passer. Som sagt - så lenge det er et ISO-format vil det virke på en iPad.

HåkonN skrev:
    For de litt over normalt datakyndige betyr det at man må finne et egnet 3.parts program som konverterer det nye albumet før han kan importere det til iTunes, og til slutt synkronisere det til den mobile enheten. Alt legges altså til rette for at man skal dyttes bort til Apple sin egen butikk - der alt fungerer "rett ut av boksen".
    Det er en måte å se det på. En annen måte å se det på er at Apple legger til rette for at nettbutikker skal forholde seg til ISO-standarder slik at alle enheter kan snakke sammen. Det dreier seg om hvilken tolkning man vil legge på dette.

HåkonN skrev:
    Dette er selvsagt ikke en ulovlig strategi fra Apple sin side, men jeg mener det er litt sleip. Det har i allefall lite med frihet og brukervennlighet å gjøre. I dag kan man få billige hardware til noen hundrelapper som spiller av omtrent alt som kan krype å gå av formater, så det med formatstøtte (eller mangelen på den sådan) er nok et klart bevisst strategisk valg av Apple.
    Ja, det er et klart bevisst valg av Apple. De vil at man skal forholde seg til ISO-standarder. Dette har jeg vært hos Apple og hørt first-hand. Hvordan dette kan tolkes som sleipt kan jeg ikke skjønne. Når vi først har en standardiseringsorganisasjon som alle støtter, hvorfor skal man da ikke benytte de formatene som de håndterer og anbefaler? Hvis det er så viktig at Apple støtter FLAC, hvorfor kan man da ikke foreslå FLAC som en ISO-standard?

HåkonN skrev:
    Hvordan det er med bøker vet jeg ikke.
    Apple støtter ePub. Hvis noen andre vil lage en applikasjon for å støtte et annet format er det fritt fram.

Diskusjonen er interessant, men jeg synes det er litt for dumt at denne diskusjonen hele tiden baserer seg på "jeg tror at" og "jeg synes Apple er fæle"-typen argumenter. Hvorfor kan man ikke diskutere ut fra fakta?
    "Alle" sier at Steve Jobs/Apple er så ille og Steve Ballmer/MS er så snille. To utsagn fra dem har jeg lagt merke til - så får man tro hva man vil:
    Steve Jobs: "Apple ønsker å lage så gode enheter at folk ønsker å kjøpe dem"
    Steve Ballmer: "Hvis MS går inn i et marked, er det for å kontrollere det."
    I neste setning sa Ballmer - Apple vil aldri kunne kontrollere mobiltelefonmarkedet. De leverer bare en telefon. Windows Mobile derimot er på mange mobiltelefoner, og vi planlegger å kontrollere dette markedet i tiden framover.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg sitter og skriver/leser på HFS om natten har jeg stort sett hodetelefoner på og lytter til musikk over Spotify samtidig som jeg kommuniserer skriftlig med dere. Det betyr enkelt og greit at iPad ikke er aktuell for meg før det kommer en gen 2 som tilbyr multitasking. Altså ikke noe alternativ for meg foreløpig, noe som skuffer meg stort. Apple har skuffet meg flere ganger på lignende måter i det siste, slik at min kjærlighet til merket (jeg har mac) har kjølnet litt i det siste. Det virker som om de med vilje selger produkter med begrensninger til menigheten før de lanserer et skikkelig alternativ til de brede masser i etterkant. På den måten får de markedsført produktene på en ny måte samtidig som de får inovatørene til å bruke penger to ganger på samme produkt.

Afrika er full av gen 1 iPhone. Garantert bruktimportert fra vesten. De stakkarene må alltid motta dritten fra oss når vi ikke bruker den lenger, og iPhone betyr jo endel for de som er flasket opp på amerikansk kultur gjennom rapvideoer. iPhone av første gen har rekorden i skuffelse for min del. Eplehodene derimot kjøper jo alt fra Jobbs uansett. Til å være så kritiske mot andre alternativer (pc) er de merkelig ukritiske til Apple.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg liker at "Apple is at the intersection between technology and the humanities."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Apple er et spesielt firma, det er ingen tvil om det. En mer åpen multitaskingløsning for iPad enn den de presenterer nå ville jeg også satt pris på. Jeg tror imidlertid det er så enkelt som at de er overbevist om at det er en fordel for den potensielle kundegruppen. Legg merke til uthevelsen. Apple er et firma som er veldig bevisst på målgruppe.

Min skepsis til PC-verdenen er fordi jeg har vært med i mange år og sett hvordan MS har ødelagt for alle andre med sin FUD og Embrace, Extend, Extinguish strategi. Så jeg er i hovedsak skeptisk til MS, og ikke til PCer generelt.
    Et annet problem jeg har med PC-verdenen er at utvikling der stort sett består i "more of the same". Det er utrolig lite nytenking i den leiren. Dessverre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vanskelig for å se den fordelen når den kun dreier seg om marginalt bedre batteritid. Det er en kommersiell bedrift, ikke en ideell organisasjon. Derfor misstenker jeg dem for å være litt mer spekulative enn det du tror de er.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Og hvor tar du det fra at det aller meste av programmene i Appstore er ubrukelig dritt? Tviler ikke på at det er mye tull der, men "det aller meste"? Hvor mange av dem har du prøvd? Hvor mye tid har du brukt i Appstore?
    Jeg håper ikke jeg må ha kjørt på alle veiene i et land for å uttale meg om den generelle veistandarden.

Med 2 iPhoner og 2 iPod Touch i hus, så har jeg brukt en del timer der siden disse produktene ble lansert første gangen. Jeg står på det har jeg sagt - det meste er og blir ubrukelig dritt - søppel - trash. Endesløse program som lager prompelyder, programmer som kun inneholder et par dårlige bilder, programmer fulle av bugs og gud vet hva man kommer over i jakten på noe som faktisk kan bli benyttet til noe praktisk. Men slikt er jo i aller høyeste grad subjektivt - sikkert mange som bruker sin iPhone primært til å lage prompelyder.

otare skrev:
    Jeg har ingen illusjoner om at "hva som helst" slipper gjennom. Men Apple har helt greie retningslinjer som det er enkelt å forholde seg til. Og før man kritisere dem, kunne man kanskje lese gjennom dem og se hva det står der?
    Hva får deg til å tro at jeg snakker om deg?

Det er forøvrig ingen grunn til å ta slik på vei. Apple har tidligere fått en del kritikk av sin politikk på dette punktet.

otare skrev:
    Javisst. Og hvis jeg fyller diesel på bensintanken min på min bensinbil, vil ikke det heller virke. Det er bare så enkelt at man handler det som passer. Som sagt - så lenge det er et ISO-format vil det virke på en iPad.
    Ja, og når BMW begynner å benytte seg av et alternativt drivstoff som tilfeldigvis alle de nye BMW bensinstasjonene selger, så kan vi jo bare handle alt vårt drivstoff der. Ingen grunn til å klage, selv om de fleste andre konkurerende bilmerkene har funnet opp en måte å benytte seg av alle typer drivstoff på hver eneste bil - slik at forbrukeren selv kan velge hvilken type drivstoff han vil bruke og hvor han vil kjøpe det.

Og dette har selvsagt ingenting med at BMW har lyst til å tjene mer penger, men fordi de vil oss forbrukere vårt beste. Og de håper selvsagt at også andre bilmerker/bensinstasjoner følger etter i deres intense jakt på forbrukervennlige forretningsstrategier.

Vi kan sikkert diskutere i all evighet om Apple har økonomiske og/eller andre motiver for sine strategiske valg, men in the end of the day så er man låst til et knippe formater (ISO eller ikke), et program for å synkronisere media (iTunes) og en platform som ved første øyekast ser åpen ut - men som blir kontrollert av Apple og er styrt i retningen av at man skal handle alt i Apple sin egne butikk. Om det er synonymt med frihet eller ikke får være opp til enhver å avgjøre.

otare skrev:
    Det er en måte å se det på. En annen måte å se det på er at Apple legger til rette for at nettbutikker skal forholde seg til ISO-standarder slik at alle enheter kan snakke sammen. Det dreier seg om hvilken tolkning man vil legge på dette.
    En mager trøst for de forbrukere som ser etter en alternativ butikk å handle musikken sin i. Mitt inntrykk er at folk flest ønsker størst mulig valgfrihet, men jeg kan ta feil.

Forøvrig ikke ofte jeg kommer over at MANGELEN på formatstøtte blir fremstilt som noe positivt. ;)

otare skrev:
    Ja, det er et klart bevisst valg av Apple. De vil at man skal forholde seg til ISO-standarder. Dette har jeg vært hos Apple og hørt first-hand. Hvordan dette kan tolkes som sleipt kan jeg ikke skjønne. Når vi først har en standardiseringsorganisasjon som alle støtter, hvorfor skal man da ikke benytte de formatene som de håndterer og anbefaler? Hvis det er så viktig at Apple støtter FLAC, hvorfor kan man da ikke foreslå FLAC som en ISO-standard?
    Siden du har vært hos Apple, regner jeg med at du kanskje har noen bransjerelasjoner. Jeg forøvrig litt overrasket over at FLAC ikke allerede er under ISO.

EBU (European Broadcasting Union) har valgt FLAC som format for overføring av HQ radiosendinger i deres Euroradio nettverk, så dette er allerede et veletablert format som neppe kommer til å bli forkastet med det første.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Jeg liker at "Apple is at the intersection between technology and the humanities."
    Det du sier der er vel kanskje en av de, om ikke den største grunnen til at Apple fortsatt lever i dag. De er flinke til å lage enkle produkter (først og fremst software) konsumeren kan bruke uten for mye hodebry, og de klarer kunstykket å markedsføre den "livstilen" på en eksemplarisk måte.

På akkurat dette punktet er det vel ganske bred enighet - selv i de mest opphetede Apple vs. Microsoft diskusjonene.

V

vredensgnag

Gjest
    Å klare å bli oppgitt over hva man finner av programmer i AppStore er jammen godt gjort, gitt hva man har å velge mellom.

140.000 er mange programmer - forestill deg Ullevål Stadion, og gang tilskuertallet med 5,5.

Oppslagsverk, kartverk, Skype, komplett Shakespeare.
    Et program som 3D Brain har jeg hatt mye glede av, ta meg faen som jeg har lært av det.
    Finnes mengder av slike programmer - men surfer man prompelyder kan man muligens finne nytte i Anatomy Lite, og seksjonen som handler om det gastriske systemet og rektum.

Jeg bruker Ballistic endel, veldig nyttig. Med Reel Director kan jeg redigere lyd og bilde i videoer jeg tar opp, meget bra. Louvre er vakkert - i det hele tatt kryr det av museer med apps, det er fint.

Styringsprogrammer, treningsfunksjoner, fjernkontroller opp og ned veggene, TV-Guide programmet til Knut Ørland er simpelthen genialt. Og EyeTV på iPhone eller Touch? Hey, fantastic!

Følge med på mat? Kart? Filmer? Musikk? Ubegrensede muligheter.

Mye skriverier om Sleep Cycle, har jeg ikke prøvd, men også interessant. Læringsprogrammene for ulike språk er utrolige, og bruker helt nye teknikker for å bygge vokabular og setningsforståelse.

Bøker - gratis bøker, det vrimler av skriftpekere, arkivroboter, historiske oversikter. Som læringsverktøy simpelthen fantastisk. Måten ulike universiteter bruker iPhone på er eksemplarisk - enkelte deler ut en iPhone til nye studenter ved ankomst, med egenutviklet programvare allerede installert.

Nei, sitter man og fnyser av hva som er i AppStore har man det litt traurig, Håkon.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Analogier kan ofte bli litt morsomme.
    Men grunnen til at du kan stoppe på en bensinstasjon og fylle bensin på bilen din uten å tenke på om det er Hydro/Texaco eller Esso eller Statoil, er nettopp at det finnes en standard for hvordan bensin skal være. Så det Apple gjør ved å forholde seg til ISO er nettopp at det skal bli en standard som alle kan forholde seg til. Slik at alle kan fylle bensin der de vil.
    Det dere som klager på at Apple ikke støtter Xvid eller divx eller FLAC eller hvilket format det nå er som er in i øyeblikket, argumenterer jo nettopp for at det skal finnes mange formater slik at når man stopper ved en bensinpumpe vet man ikke om man kan bruke den bensinen som finnes på den pumpen.
    Ja, ved å standardisere formatene begrenser man friheten, men man gjør det lettere for kundene. Fordi man definerte en standard som alle måtte følge ble det mulig å utvikle CDen. Og det er jo veldig greit at vi har 220V 50Hz standard i strømuttakene i husene, og ikke at noen har 220V og andre 165V.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    programmer som kun inneholder et par dårlige bilder
    AppStore er ikke tidenes kilde til porno, det skal du ha Håkon.
    Og av alt det jeg skrev, så klarte altså du å komme til konklusjonen at bilder = porno.

iUnderstand. ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jo større denne tråden har vokst seg jo sikrere er jeg på at valget ikke faller på en ipad, for min del ihvertfall.
    Da ser jeg heller frem til en Macbook Pro med Quad core intergrering,- Nothing beats the feeling og speed. ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg skal nok ha en, om ikke annet så for å teste hvor bra/dårlig den er. Har også lyst til å prøve å skrive noen program for den.
    Ser at den kan erstatte min MBP på reiser (når jeg stort sett bare har behov for å surfe og kanskje lese noen bøker), men noen erstatning for en vanlig bærbar til mitt bruk er den nok ikke.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir nok ganske uimotståelig, iPad. Mye fint på vei når det gjelder innhold.
    Men jeg venter til barnesykdommene er over.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Å klare å bli oppgitt over hva man finner av programmer i AppStore er jammen godt gjort, gitt hva man har å velge mellom.

.......

Nei, sitter man og fnyser av hva som er i AppStore har man det litt traurig, Håkon.
    Du leser mine innlegg som fanden leser bibelen. :)

Når det nevnes 140 000 applikasjoner som et slags bevis på at man finner "alt", så håper jeg det er greit, i en diskusjon om hvorvidt leverandører som Opera får approval for sin software, å nevne noe om hva svært mange av disse applikasjonene faktisk dreier seg om. Siden jeg så vågalt brukte det som eksempel tidligere, gjorde jeg et raskt søk på ordet "fart". Resultater var 10 applikasjoner. Kunne sikkert ha søkt på rektum, promp, fis etc, eller evn. alle disse ordene på også 10 andre språk, men det er sikkert unødvendig. Hvem som helst kan lage en applikasjon eller ti for å tjene noen raske penger. Jeg trodde faktisk at alle som har sett litt lengre enn topp 25 lista inne på de ulike kategoriene i app-store hadde lagt merke til dette. Det Apple gjør er ingen form for kvalitetsikring. I Am Rich var det første beviset på det - 1000$ for et bilde. Jeg har sett andre eksempler der kreative hoder har laget 10 applikasjoner som er nesten like, gjerne omtrent uten innhold.

Jeg ser du nevner 6-7 eksempler på applikasjoner som er geniale. Jeg kan også komme med 10 applikasjoner som er bra. La oss si 50 applikasjoner - eller 100 om jeg virkelig går inn for det noen dager. Men selv om 100 000 applikasjoner er bare tull, så er det fortsatt 40 000 som er bra. Jeg tror ikke en gang 40 000 av de kan defineres som bra på en slik mobil platform. 40k programmer er mye - forestill deg....nei, det har du gjort allerede. Dette har altså ingenting å gjøre med om du eller jeg finner 10-20 programmer som endrer livet vårt eller ikke, men hvordan man kan bruke tallet 140 000 til noe matnyttig i en konstruktiv diskusjon om disse produktene.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    Analogier kan ofte bli litt morsomme. Men grunnen til at du kan stoppe på en bensinstasjon og fylle bensin på bilen din uten å tenke på om det er Hydro/Texaco eller Esso eller Statoil, er nettopp at det finnes en standard for hvordan bensin skal være. Så det Apple gjør ved å forholde seg til ISO er nettopp at det skal bli en standard som alle kan forholde seg til. Det dere som klager på at Apple ikke støtter Xvid eller divx eller FLAC eller hvilket format det nå er som er in i øyeblikket, argumenterer jo nettopp for at det skal finnes mange formater slik at når man stopper ved en bensinpumpe vet man ikke om man kan bruke den bensinen som finnes på den pumpen.Ja, ved å standardisere formatene begrenser man friheten, men man gjør det lettere for kundene. Fordi man definerte en standard som alle måtte følge ble det mulig å utvikle CDen. Og det er jo veldig greit at vi har 220V 50Hz standard i strømuttakene i husene, og ikke at noen har 220V og andre 165V.
    Jeg forstår intensjonen med standarder. ISO er således umulig å komme utenom. Men når det gjelder datafiler, så er det i praksis nær umulig for en produsent å "velge" hva alle forbrukere og en hel bransje plutselig skal forholde seg til. Sony prøvde samme taktikk med Memory Stick. Sikkert noen høyt oppe der også som ønsket at resten skulle følge etter, men slik gikk det altså ikke. Det endte opp med en masse irriterte forbrukere som ikke lenger kunne bruke sine SD-kort på Sony produkter. Ryktene skal ha det til at det var den type ideer som nesten tok knekken på Sony.

Det er litt spenstig at du prøver å fremstille formater alà DivX, MKV og FLAC som noe som er "in i øyeblikket", men det er altså ikke tilfellet. Du finner knapt en diskusjon rundt ripping/kopiering av musikk eller film de siste årene der disse begrepene kommer inn som de mest naturlige alternativene. Og du kommer i dag ikke over mange nettbutikker som ikke har FLAC - noen av de eksklusivt FLAC. Treffende er det da at Apple velger å kjøre eksklusivt et helt annet format på sin nettbutikk - og gi hardware-støtte deretter.

Så vi kan holde på med ordkløyveri og analogier til vi begge har hoder formet som eple-logoen, men akkurat på dette punktet mener jeg Apples mobile produkter har en svakhet man som forbruker bør være obs på før man drar kortet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Forskjellen ligger vel rett og slett i at databransjen er såpass ung. Det er først de siste 8-10 årene at det har vært standarder som man kunne følge. På mange områder finnes det fremdeles ikke. Men der de finnes synes jeg man skal oppfordre til å bruke dem. Apple har valgt å støtte ISO-formatene, med den konsekvens at formater som FLAC, DivX og containeren MKV ikke støttes. Det kan man selvfølgelig synes er synd, men man kan ikke anklage Apple for å pushe sine egne formater og prøve å låse brukerne til Apple-utstyr.
    Det virker som om diskusjonen koker ned til at Apple burde støttet FLAC og divX heller enn mpeg4-standarden som håndteres av ISO (joda - jeg vet at divX er en open source implementasjon av mpeg-4).
    Når jeg sa "in" var det en hentydning til alle de andre formatene som finnes rundt omkring. Noen liker Xvid. Noen vil ha wmv og wma etc... Jeg hadde også gjerne sett at de støttet FLAC, men aksepterer at de ikke gjør det. Apple har valgt å forholde seg til en formelt godkjent organisasjon, heller enn open source formater. Det er jo ryddig nok? Jeg synes det faktisk er ganske sprekt av Apple å gjøre det de gjør - bruke sin "pondus" til å prøve å påvirke markedet på den måten. Hadde det vært snakk om Apples egne, proprietære formater ville det vært håpløst, og Apple hadde fortjent all den kjeft de kunne få.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å greie å lure inn sine foretrukne og unødvendige format til ISO sertifisering er ofte bare en skalkeskjul for å ta knekken på konkurrerende formater som selskapet ikke selv står bak eller støtter. Se litt på hele prosessen med Microsoft og ooxml, så får man et inntrykk av hvordan dette grisete spillet foregår...

Så at noe har fått ISO-stempel behøver slett ikke å være i forbrukernes interesse, det er ofte bare en legitimering av maktmisbruk i form av å presse ut bedre og like åpne formater, som vi som brukere er mye bedre tjent med.

Så at noen vifter med en ISO-lapp for å bortforklare sin bøllete oppførsel bør ikke påkalle noen som helst sympati.

Så når noen sier at "apple har valgt å støtte ISO-formater" så betyr det kun at de legger all deres tyngde i å få presset gjennom deres egne foretrukne formater som ISO-sertifiserte. Da kan de fortsette med å lage/støtte formater som passer som hånd i hanske i deres foretningsmodell, og slippe å forholde seg til resten av dataverdenen og kun trekke på skuldrene og be andre bruke sine ISO-formater i stedet, eller holde kjeft og pelle seg bort.

Apple er kun ute etter å fange folk i sitt nett, og de viktigste fangarmene i nettet er kontroll over hvilke filformater for benytter seg av. Det er jo ikke ulovlig, og de er ikke alene om dette spillet. Det er big businness. Men vi som forbrukere bør være obs på dette, og velge bort verstingene i dette gamet. For de er ikke på vår side, som forbrukere og konsumenter.

Å begynne å bruke et applesystem er som å gifte seg meg en barmfager golddigger. Sikkert moro en stund, men når det kommer til skilsmisse blir det dyrt, griste, ubehagelig og noe man virkelig kvir seg til. Så man ender gjerne opp med å holde ut, "for barnas skuld" til man er klar til å finne frem arsenikkflasken.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    De ISO-formatene det er snakk om her er AAC, mpeg-4 og h.264. Ingen av disse formatene har Apple hatt noe med å gjøre (riktignok ble .mov containeren i sin tid valgt som containerformat for mpeg-4, men det er svært lenge siden - den gangen fantes det ikke noen skikkelige alternativer).
    AAC er f.eks. utviklet av SONY, Philips og Fraunhofer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    De ISO-formatene det er snakk om her er AAC, mpeg-4 og h.264. Ingen av disse formatene har Apple hatt noe med å gjøre (riktignok ble .mov containeren i sin tid valgt som containerformat for mpeg-4, men det er svært lenge siden - den gangen fantes det ikke noen skikkelige alternativer).
    AAC er f.eks. utviklet av SONY, Philips og Fraunhofer.
    Riktig dette, men det gjør ikke ikke noen videre forskjell hvem som en medkonspiratører til formatet. Hvis de kan få andre til å gjøre kodejobben for seg, så er jo det bare en fordel for dem. Da har de enda bedre ryggdekning.

Poenget er at at noe er ISO-sertifisert behøver ikke bety noe som helst fra eller til for oss som forbrukere. Som oftest handler dette bare om hvem som støtter hvem i deres kartellvirksomhet rundt forbrukerkontroll.

Vi som forbrukere er absolutt best tjent med åpne formater. At et par tre selskaper rotter seg sammen og presser gjennom en ISO i stedet er dårlige nyheter for oss vanlige mennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forresten, dere som kan mye om eplegreier. Hvilket format er det på losslessmusikk man handler i Itunes Store?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    iTS selger vel ikke lossless tror jeg. Beste format er vel 320 kbps AAC.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, kanskje det. Jeg vet egentlig ikke hvilke formater de selger i iTS da jeg ikke handler der. Til tross for at jeg både har Mac, iPhone og iPod (og snart en iPad) :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem skrev:
    Forresten, dere som kan mye om eplegreier. Hvilket format er det på losslessmusikk man handler i Itunes Store?
    Lossless? Som om du hører forskjell på lossless og 320 AAC. Tar mindre plass på iPoden også!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Brasse skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lossless? Som om du hører forskjell på lossless og 320 AAC. Tar mindre plass på iPoden også!
    Blir nu litt mer feelgood med loosless davel. ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En eller annen variant av denne: