Politikk, religion og samfunn ISIL/IS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    D

Desillusjonert

Gjest
    Fra NRK:

I et intervju med NRKs tidligere London-korrespondent Gry Blekastad Almås i 2011, sier Choudary at han mener islam er moralsk overlegen andre trosretninger og at muslimer bør leve sammen i samfunn som respekterer sharia.
    Han sier at han ikke nødvendigvis trenger å følge britiske lover.
    – Det at du er født et sted, betyr ikke at du trenger å følge lovene i det området.
    – Hvorfor flytter du ikke?
    – Hvorfor kan ikke jeg endre Storbritannia til en islamsk stat? Det er mitt mål. Kommer jeg til Norge, vil jeg overholde islam så mye jeg kan.
    – Støtter du avstraffelsesmetoder som steining og avkutting av hender?
    – Jeg er for dette, ja. Jeg hadde blitt glad dersom det hadde blitt innført i Storbritannia. Forhåpentligvis, under sharialover, blir det implementert i hele verden.
    – Norge er et barbarisk regime - NRK – Norge

Er det noe rart i folk er skeptiske til muslimer?
    De fleste av oss skjønner at det er et fåtall som er så ekstreme som dette. Problemet er at dette virker til å vokse seg stort og at denne galningen har kontakt med norske galninger. Ser jeg en mann med skjegg går jeg lange omveier nå!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Få? Det er 3000 europeiske jihadister som kjemper i Syria/Irak. Vi kan jo bare tenke oss hvor liten prosentandel av IS sympatisører som faktisk reiser i krig. Tallene er skremmende og det går ikke lengre å kalle dette et perifert problem blant muslimer....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skremmende? Var det ikke et slikt fargerikt felleskap vi ønsket oss?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Vestens snille demokratier har tatt imot muslimer i flere tiår, de fleste er flyktninger fra umulige regimer og hvor folketallet også øker i mye større takt enn andre steder.
    Mange har ingen ønske om integrering og har ingen respekt for våre lover.
    Dette viser seg nå å være en trussel mot vestlige demokratier og med våre lover og respekt for menneskerettigheter har vi ingen mulighet til å takle dette på en god måte. Helst burde muslimsk innvandring stoppes men det går heller ikke og de er så mange allerede og fødselhyppighet er stor og familie igjenforening i tillegg.
    Dette tror jeg blir en større og større politisk utfordring etterhvert, og jeg tror ikke noen har en løsning på dette hverken i Norge eller i
    vest Europa forøvrig. Det virker som om det er for sent.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.365
    Det er deprimerende å være vitne til hvor forskrudde sterkt religiøse folk kan være.

Jeg tok på en back-packer som stod og haiket langs veien. En hyggelig velutdannet ung mann fra Israel. Det ble en del politisk snakk og jeg undret meg litt over alle disse religiøse skikkene til konservative jøder. "Ja, du kan ikke tro hvor mange regler/forbud/påbud det er blant jødene, mye mer enn blant muslimene", sa han.
    Og hva leste jeg i avisa dagen etter? Joda, en stor gruppe mannlige konservative jøder som skulle fly fra USA til Israel, men hvor dem lagde kvalm ombord i flyet fordi ingen av dem kunne sitte ved siden av en kvinne. Dette var en av "forbudsreglene".

Løsninga ble at en del av passasjerne frivillig byttet seteplass, mens andre nektet og ble sittende i det setet dem fikk tildelt. Hva gjorde da disse jødene som måtte sitte ved siden av en kvinne? Joda, de stod i midtgangen i flyet i 8 sammenhengende timer i stedet for å sette seg ned ved siden av en kvinne!

Lærdommen i dette i forhold til ISIL er at når til dels høyt utdannede mennesker i et land som Israel kan bli så religiøst forskrudde, da er det ingen grenser for hvor ideologisk forskrudde fattige og desillusjonerte unge menn kan bli når dem havner i hendene til ISIL. Her kan de mest absurde løgnene bli til sannheter bare dem blir gjentatt mange nok ganger.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det finnes i bunn og grunn kun én permanent vaksine mot all denne galskapen, og det er å få bukt med den absurde fantasien om "Gud/Allah", og innse at alle de "hellige skrifter" kun er skrevet av maktmennesker, galninger og folk som av naturlige årsaker ikke fattet bæret av hvordan verden henger sammen siden de levde for et par tusen år siden.

Klarer man å fjerne den tanken fra mennesker, eller vaksinere dem mot å bli smittet av den, og etterhvert betrakte det som noe som behøver behandling og terapi. I alle fall hindre at nye generasjoner får dette mentale viruset implantert så er mye oppnådd.

Det vil ta tid, og det blir vel litt hyling å skriking. Men det er ingen annen vei ut av dette uføret som menneskeheten har havnet i.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Eller det er vel ikke helt riktig at det er den eneste løsningen. Det finnes to andre også.

1. Man kan velge veien til Islamstaten eller noen andre som har et tilsvarende helheltlig styresett og totalitarisme. Det er vel kanskje den minst ønskelige av løsningene.

2. Man kan bygge ekstreme murer og isolere grupper av mennesker på en plass, og sørge for at problemer som oppstår pga religiøs uenighet eller ulydighet holdes i området og ikke får spre seg. Men da er vi litt over i ekstrem apartheid og etnisk rensking støttet opp av beinhard og permanent militær innsats. Ikke så fristende det heller.

Dagens modell fungerer i alle fall ikke.... for store deler av verden blir nå ødelagt grunnet religion og religiøs uenighet. Jo større aksept for religion og dens verdigrunnlag, jo dypere ned i hengemyren havner vi... og millioner på millioner nye mennesker vil bli drept i kampen om hva som er den beste varianten.

..

Så man må velge, og da er vel det minst brutale og grusomme å ta et oppgjør med den ene underliggende idéen som er grunnpilaren til alle de problemene vi ser i dag, og den elendigheten, ufriheten og krigene folk må leve med.

Fjern én liten syk idé, eller la milliarder av mennesker lide unødig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Jeg blir sikkert sablet ned som både triggerhapy og udemokratisk men jeg vil sitere Ryidard Kipling som sa noe klokt. For den som googler sitatet er det ikke umulig at de kommer fram til at det har sitt opphav fra Dalai LLama:
    “War is an ill thing, as I surely know. But it would be an ill world for weaponless dreamers if evil men were not now and then slain.”

Så når det gjelder disse ignorante misjonernde terroristene er det bare en ting å gjøre som Ralph Peters sa: " In order to put a halt to ISIS, we must “kill them, keep on killing them until we kill the last one. Then, we kill his pet goat.”

D

Desillusjonert

Gjest
    America, land of the free and the home of the........???
    Fill in the blank!

"MRCTV’s Dan Joseph somehow managed to get several students at George Mason University in Fairfax, Virginia, to sign a petition supporting the Islamic State and calling on President Barack Obama not to bomb the terrorist group."

"At one point in the video, a female student claims that American journalist Steven Sotloff, who was beheaded by Islamic State militants, was actually with the Mossad, an important Israeli intelligence agency. The same student is heard telling Joseph not to get her “started” on what Christians used to do to nonbelievers."

Watching College Students Sign a Petition Supporting Islamic State Will Frustrate You — but Just Wait Until Military Vet Is Asked for His Signature | Video | TheBlaze.com

*sukk*

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Fill in the blank!

"MRCTV’s Dan Joseph somehow managed to get several students at George Mason University in Fairfax, Virginia, to sign a petition supporting the Islamic State and calling on President Barack Obama not to bomb the terrorist group."

"At one point in the video, a female student claims that American journalist Steven Sotloff, who was beheaded by Islamic State militants, was actually with the Mossad, an important Israeli intelligence agency. The same student is heard telling Joseph not to get her “started” on what Christians used to do to nonbelievers."

Watching College Students Sign a Petition Supporting Islamic State Will Frustrate You — but Just Wait Until Military Vet Is Asked for His Signature | Video | TheBlaze.com

*sukk*
    Fordi dette blir så absurd, blir man ekstra opprørt over det, selvsagt. Men husk at dette kun er anvendt psykologi, kombinert med uvitenhet.
    I går, på fjrnesynsprogrammet "Folkeopplysningen" fikk vi servert en svært parallell sak, der folk på gata ble bedt om å støtte opp om forbud mot bruken av dihydrogenmonoksid i matvarer, medisin og vaksiner, og folk skrev under villig vekk, sånne ekle kjemikalier vil vi selvsagt ikke ha i oss. Dihydrogenmonoksid? Hmmm... altså 2 hydrogenatomer og 1 oksygenatom... hmmm som i H2O, altså. Vann.
    Anvend psykologien og kunnskapene overbevisende nok, så får du sånne merkelige (eller tragiske) utslag.

Honkey

D

Desillusjonert

Gjest
    Fordi dette blir så absurd, blir man ekstra opprørt over det, selvsagt. Men husk at dette kun er anvendt psykologi, kombinert med uvitenhet.
    I går, på fjrnesynsprogrammet "Folkeopplysningen" fikk vi servert en svært parallell sak, der folk på gata ble bedt om å støtte opp om forbud mot bruken av dihydrogenmonoksid i matvarer, medisin og vaksiner, og folk skrev under villig vekk, sånne ekle kjemikalier vil vi selvsagt ikke ha i oss. Dihydrogenmonoksid? Hmmm... altså 2 hydrogenatomer og 1 oksygenatom... hmmm som i H2O, altså. Vann.
    Anvend psykologien og kunnskapene overbevisende nok, så får du sånne merkelige (eller tragiske) utslag.

Honkey
    Det er en viss forskjell på å ikke vite noe om hva som er på alle nyhetssendinger, på alles lepper og på å vite kjemiske begreper de færreste bruker til daglig.
    Men jeg ser poenget...

S

Slubbert

Gjest
    Penn & Teller gjorde det samme, men orginalen kom vel som mye annet fra USA. Noen fantasifulle studenter samlet inn underskrifter og fikk til slutt politikerne i en by eller et county til å vedta forbud mot dihydrogenmonoksid på grunnlag av (sannferdig) statistikk om hvor mange det drepte hvert år etc. Sier litt om svakhetene i det demokratiske systemet og hvorfor det er viktig å ha grenser for politikk.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Fill in the blank!

*sukk*
    Apropo:

Beheading comes to US: OK woman killed at work by Islamist [VIDEO] - Allen B. West - AllenBWest.com

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ Tragisk.
    Men samtidig ser jeg jo at artikkelforfatteren kjører hardt på at dette er et religiøst problem, og ikke det "vanlige" amerikanske problemet der den oppsagte arbeideren går på jobb kun for å drepe kollegaer.
    Hva er da problemet med alle de som har skutt sine (ex)-kollegaer, men ikke tror på allah? Neppe kristen fundamentalisme som ligger til grunn! Artikkelforfatterens ønske bruker dette tragiske tilfellet til å hevde sin egen politiske agenda, og det ser heller ikke så pent ut.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat. Nei, det tegner ikke godt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det blir stadig tydeligere hvor tyrkiske myndigheter har sine sympatier:

Dansk attentatmann løslatt i Tyrkia - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no
    Men Tyrkia er jo et Nato land så de må jo få lov til og gjøre hva de vil.

Hedegaard befant seg tidligere langt ute på venstresiden i dansk politikk og hadde i mange år sentrale stillinger i dansk forlagsverden og presse, blant annet som redaktør for avisen Information.

I 2008 fikk han sparken som skribent i Berlingske Tidende, ifølge seg selv etter å ha nektet å dempe sin stadig krassere islamkritikk.
    Så var det dette med demokrati i demokratiske land da.

Her er mer Tyrkia holder på med

ISIS Fighter Claims Turkey Funds the Jihadist Group

"Turkey paved the way for us. Had Turkey not shown such understanding for us, the Islamic State would not be in its current place. It [Turkey] showed us affection. Large [numbers] of our mujahedeen received medical treatment in Turkey,”
    Tyrkia er etter å ta land i Syria også, putt putt at det dør noen tusen så lenge det er Nato land som vil ha det, FN hjelper Tyrkia for å få det.

- Folk her har oppfatningen at tyrkerne venter til IS har nedkjempet kurderne, for så å gå inn tungt og massivt og beseire IS. Målet er å knuse det kurdiske demokratiet i Nord-Syria, for så å proklamere området som tyrkisk, sier Folkvord.
    404

Russiske myndigheter sier at de ikke kommer til å støtte forslaget om å opprette en buffersone i Syria langs den tyrkiske grensen, slik Tyrkia ønsker
    FN-utsending til Russland for Syria-samtaler | ABC Nyheter

– IS har fått forsyninger og flere menn, mens Tyrkia forhindrer at Kobani kan få mer ammunisjon, sier Rami Abdulrahman fra SOHR
    Kurdere kjemper for å holde IS unna sentrum av grenseby | ABC Nyheter

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Ja, pass dem for all del for ISbilen. Når det ringer i bjella - løp for livet!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    - Hvis dere vet hvor vi er, vær så snill å bombe oss. Det er ikke noe liv etter dette. Jeg kommer til å ta livet mitt uansett. Andre har tatt livet sitt denne morgenen. Jeg har blitt voldtatt 30 ganger, og det er ikke engang lunsj. Jeg kan ikke engang gå på toalettet. Vær så snill, bomb oss.

Dette skal være ordene fra det som skal være en ung yezidi-kvinne, som skal være holdt som sexslave av Den islamske stat (IS) i Irak

- Jeg har blitt voldtatt 30 ganger f?r lunsj i dag. V?r s? snill, bomb oss om dere vet hvor vi er - nyheter - Dagbladet.no

Is gjør vel ikke noe annet enn det en annen gjorde i 610-640.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Prøver å være konsekvent med å omtale denne gjengen som den "Såkalte Islamistiske Stat" - SIL. De er verken islamistiske i henhold til historiske eller teologiske kriterier. Ei heller er de en stat. Det samme gjelder naturligvis de såkalte folkerepublikkene i Luhansk og Donetsk. Ingen grunn til å gi noen som helst legitimitet til den slags pøbelvelder ved å godta den betegnelse de ikke bare foretrekker men også status de søker.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, stater som bruker adjektiv i sitt navn kan sjeldent beskrives med adjektivet.

DDR. Deutsche Demokratische Republikk. 1 av 3 er ikke så verst. Det var ikke rare demokratiet, ei heller republikk, men tysk var det i det minste. Folkerepublikken Kina like så. Eliten i det kommunistiske partiet har makten, ikke folket.

Så den islamske stat.... ikke en stat og ei heller islamsk. det er 0 av 2 det.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Prøver å være konsekvent med å omtale denne gjengen som den "Såkalte Islamistiske Stat" - SIL. De er verken islamistiske i henhold til historiske eller teologiske kriterier. Ei heller er de en stat. Det samme gjelder naturligvis de såkalte folkerepublikkene i Luhansk og Donetsk. Ingen grunn til å gi noen som helst legitimitet til den slags pøbelvelder ved å godta den betegnelse de ikke bare foretrekker men også status de søker.
    Men har ikke alle stater i verden blitt opprettet av den seirende part i en konflikt?

Selvfølgelig er det religion som har ført til dette, du har noen bakmenn som lurer uvitende mennesker til å utføre disse handlingene i den tro at de gjør det for guden sin.

Da Norge ble et kristent land og tusenvis måtte bøte med livet, en del av de ble henrettet på grufulle måter så skjedde dette i religionens navn, selv om det ikke lå historisk eller teologiske kriterier for dette, uansett så var det folket som måtte lide, det samme er det som skjer i Syria og Irak i dag, bare her er det en annen religion men målet for de som gjør handlingene i dag er det samme.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn