1. Motstanden blant de innfødte er heldigvis økende rundt om i Europa. Men blant den muslimske befolkningen er det et sterkt ønske hos svært mange å leve i et samfunn basert på islams lover og regler. Islamisme handler overhodet ikke bare om terrorister som reiser til Syria, men om å innføre islam som maktfaktor i samfunnet de lever i.
Fremveksten av shariadomstoler i UK (siden du trekker fram det landet) bør gi en liten pekepinn på hvor alvorlig situasjonen er blitt.
Sharia Law to be in British legal system as lawyers get guidelines Islamic rules | Daily Mail Online
Islam er i ferd med å bli en stat-i-staten, og det er mye mye mer skremmende enn om en gjeng med jihadister reiser til Syria for å dø.
2. Det finnes nok av objektive undersøkelser om holdninger til demokrati, islam, sharia etc. verden over til å tegne et ganske dystert bilde av helheten. Men det er ganske stor forskjell fra land til land. At du velger å bagatellisere islamismens fremvekst i ren frykt og angst for å bli assosiert med noe som Hege Storhaug måtte mene er bare ren intellektuell feighet og latskap. Noen ganger må man se på innholdet og ikke stirre seg blind på budbringeren. Selvsagt skal man ikke bruke rights el. document eller slike sider for å skaffe seg informasjon, like lite som man skal gå på islam.net for å skaffe seg informasjon. Det holde å forholde seg til uavhengige kilder verden over.
3. Det finnes ingen "korrekt islam". Så enkelt er det. Millioner av mennesker har blitt drept og torturert i kampen om sin islamversjon. Islam har ikke noe felles overhode, ingen enighet finnes overhode. Den versjonen som har mest makt og innflytelse vinner terreng til enhver tid. Men alle er basert på de samme groteske lover, regler, påbud, forbud og straffemetoder.
Islam er et alternativt samfunnssystem slik demokrati, nazisme og kommunisme er det, og det praktiseres også ulikt verden over. Men det er ganske nyttig å se på hvordan det er å leve i det store flertallet av landene som er styrt etter sharialovgivning... og se på hvordan mennesker må leve der.
Hva er "korrekt kommunisme"? Var det Stalins versjon, Maos? Kim? kanskje Castro eller var det Ceausescu? Pol Pot sin tilbake til landsbygda versjon? Hva var den korrekte kommunismen?
Eller holder det egentlig å se på det samlede resultatet og trekke den konklusjonen at dette egentlig var en ganske dårlig ide, i alle sine varianter, og en undertrykkende og tidvis fullstendig grusom måte å styre et samfunn på der det ble tatt seriøst nok?
Kanskje er det ikke likeverdig med vestlig liberalt, sekulært demokrati likevel? Kanskje det finnes noe som er bra og noe som er dårlig når det kommer til å styre et samfunn, og ikke at alt bare er likeverdig og fortjener respekt og toleranse.
Og for det fjerde: hva tror du et syn på dine medmennesker som sinnsyke barbarer fører med seg? En vilje til å se med positive øyne på vestlig "toleranse"? Faktisk fører din religionsdeterminisme til akkurat det motsatte av hva du ønsker. Hvor blir rommet av for en vestlig, tilpasset muslimsk praksis når idioter påstår at disse må velge mellom fundamentalistiske utgaver av vesten eller islamisme.
4. Du kan gjerne se på grusomheter, undertrykking, bestialske shariametoder, slaveri legitimert med gudedyrling med toleranse og vennlighet. Deg om det, men er det mange nok som tenker slik så sier vi fra oss alt som vi har oppnådd som vestlig, sekulært liberalt demokrati. Den vestlige verden skal ikke ha det minste toleranse for slikt, selv når det går under dekke av å være "religion".
5. Når du ser på liberalt demokrati som "fundamentalistisk utgave av vesten" fordi den er villig til å forsvare disse verdiene mot et politisk system som søker å ødelegge og erstatte det, så finner jeg det trist og uinformert. De fleste muslimer klarer fint å leve i vesten fordi de holder sin religion privat og upolitisert og dermed uproblematisk, men islamister, de som søker å fremme islams makt og innflytelse i verden er fiender. Og de som velger å støtte og assosiere seg med dem ønsker jeg alt vondt, eller en enveisbillett til et eller annet islamhelvete der de har sin opprinnelse.
For det femte: Jeg vet ikke hvor du søker dine kilder, men jeg vil anbefale deg å søke opp litteratur som ikke er skrevet av personer som kun er ute etter å bekrefte sine fordommer og politiske visjoner.
6. Hvor jeg søker mine kilder finner du ut hvis du følger de lenkene til saker jeg har postet i denne og andre tråder med beslektede emner. Det er ikke spesielt komplisert. Internasjonale nyhetsmedia er min, som de fleste andres kilder til nyheter og informasjon. Du vil finne forsvinnende få lenger til sider som rights, document eller tilsvarende. Dem finner jeg helt uinteressante. Der er for det meste irrelevante artikler skrevet av kristenfundamentalister, høyreorienterte og lite informerte personer samt folk som ikke evner å skille mellom personer og ideologi. Det som måtte være av interessant informasjon der drukner fort i uvesentligheter. Av kilder som ikke er helt nøytrale i spørsmålet omkring demokrati vs. teokrati finner jeg organisasjoner som Global Secular Society ol. ganske informative, selv om de har en politisk agenda jeg støtter helt.
Men dette hadde du kanskje oppdaget om du hadde fulgt med litt og ikke bare fantasert løst omkring emnet.