Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.642
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Oslo
    Gjest påsto at: FN gjorde opp regningen uten vert med å ta palestinsk land for å gi det til jødene.
    Poenget var at det ikke stemmer helt med historien.

    Ja, jeg har lest historien til Midtøsten mange ganger.

    Palestina ble grundig sabotert av israelerne. Hadde ikke palestinerne og deres allierte gått til krig den gangen kunne mye sett annerledes ut.
    Med andre ord, Israel har helt siden sin begynnelse vært et land basert på okkupasjon utover sine aksepterte grenser, har helt siden sin begynnelse okkupert land i strid med både folkeretten og FNs pakt om å respektere sine naboland.
    Å støtte den siden av Israel er å støtte røverstater som tar seg tilrette på andres territorium.
    Da blir det for meg ganske hult å kalle de okkuperte for terrorister og seg selv som et demokratisk fyrtårn.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.491
    Antall liker
    3.528
    Gjest påsto at: FN gjorde opp regningen uten vert med å ta palestinsk land for å gi det til jødene.
    Poenget var at det ikke stemmer helt med historien.

    Ja, jeg har lest historien til Midtøsten mange ganger.

    Palestina ble grundig sabotert av israelerne. Hadde ikke palestinerne og deres allierte gått til krig den gangen kunne mye sett annerledes ut.
    Der har aldrig eksisteret et land kaldet Palæstina.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    2.557
    Hamas visste hva de gjorde 7.oktober. Reaksjonen måtte komme - og den var ønsket iflg hmas sitt milliardærlederskap (i dollar) som satt trygt i Qatar. Om Hizbollah helt vistte hva de gjorde når de heiv seg med 8.oktober og begynte å skyte raketter inn i Israel, er jeg mindre sikker på. Hizbollah okkuperer store deler av Libanon og har sies det opp i mot hundre tusen mann under våpen. De er verdens største ikkestatlige hær. Rakettarsenalet deres skal være opp i mot samme anntall. Hvem bevæpnet 20 000 Hamaskriger og finansierte deres tunneller. og Hizbollah, ? Det snakkes ikke om i denne tråden .

    Uten Iran intet Hamas. Uten Iran intet Hizbollah med flere. Storpolitikken glemmes i denne tråden. Bortsett fra uten USA intet Israel som jo er riktig og sagt 9874 ganger, og selvfølgelig årstallet 1948. Uten at det tilføres kunnskap og refleksjoner/analyser utover dette . Krigen og MØ - konfliktens kompleksitet kokes dessverre ned på fotballkampnivå.

    "FIENDE NUMMER ÉN: Den sjiamuslimsk islamistbevegelsen i Libanon, Hizbollah, har utpekt Israel som sin fiende nummer én. Den er del av den Iran-affilierte motstandsaksen mot landet. Den inkluderer også Hamas på Gaza, Houthi-bevegelsen i Jemen, regimet i Syria og shiamuslimske militsgrupper som Islamic resistance i Irak. "

    1727372869279.png

    Hizbollah og Israel: - Fanget i en umulig situasjon (dagbladet.no)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.443
    Antall liker
    2.826
    Med andre ord, Israel har helt siden sin begynnelse vært et land basert på okkupasjon utover sine aksepterte grenser, har helt siden sin begynnelse okkupert land i strid med både folkeretten og FNs pakt om å respektere sine naboland.
    Å støtte den siden av Israel er å støtte røverstater som tar seg tilrette på andres territorium.
    Da blir det for meg ganske hult å kalle de okkuperte for terrorister og seg selv som et demokratisk fyrtårn.
    Vi støtter vel ingen parter, de fleste av oss bor ikke i noe som helst nærhet eller blir særlig påvirka av utfallet. Som en klok mann nylig sa, dette er ikke en fotballkamp. Men det noen på andre siden av debatten gjør er å anerkjenne at historien og bakgrunnen for konflikten er uhyre komplisert og katastrofale overgrep begått av alle parter. Å gi den ene parten skylde for alle uroligheter i Midtøsten og at Israel alene sitter på nøkkelen blir en altfor snever analyse.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    11.115
    Vi støtter vel ingen parter, de fleste av oss bor ikke i noe som helst nærhet eller blir særlig påvirka av utfallet. Som en klok mann nylig sa, dette er ikke en fotballkamp. Men det noen på andre siden av debatten gjør er å anerkjenne at historien og bakgrunnen for konflikten er uhyre komplisert og katastrofale overgrep begått av alle parter. Å gi den ene parten skylde for alle uroligheter i Midtøsten og at Israel alene sitter på nøkkelen blir en altfor snever analyse.
    Dette har ikke noe å gjøre med å holde med den ene eller den andre. Det har å gjøre med at den ene parten velger å drepe sivile helt skruppelløst, samt torturere et helt folk. Ja, det må åpenbart gjentas og gjentas i det uendelige, for det ser ut til at det ikke synker inn hos enkelte.

    Det er fullstendig uinteressant hva den ene eller den andre parten mener eller tenker, det har å gjøre med at det som gjøres er fullstendig rabiat jævelig. Uansett hvem som står bak slike groteske handlinger, så bør det rykke til i normale responser i et hvert tenkende og følende menneske. Kan det være så himla vanskelig å begripe?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    760
    @morbid Vel..nå oppsto jo disse problemene ved etableringen av Israel. Før etableringen var det jødisk/sionistisk milits som angrep palestinske landsbyer. Det var lettere å holde tilbake. Sionismen var en nasjonalisme som ble funnet opp ca 1880.

    Hvis du mener at jødene hadde rett på en egen stat så er vi uenige. En slik eksklusiv rett eksisterer ikke og eksisterte ikke før 1948. Ikke for andre folkeslag heller.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.443
    Antall liker
    2.826
    Dette har ikke noe å gjøre med å holde med den ene eller den andre. Det har å gjøre med at den ene parten velger å drepe sivile helt skruppelløst, samt torturere et helt folk. Ja, det må åpenbart gjentas og gjentas i det uendelige, for det ser ut til at det ikke synker inn hos enkelte.

    Det er fullstendig uinteressant hva den ene eller den andre parten mener eller tenker, det har å gjøre med at det som gjøres er fullstendig rabiat jævelig. Uansett hvem som står bak slike groteske handlinger, så bør det rykke til i normale responser i et hvert tenkende og følende menneske. Kan det være så himla vanskelig å begripe?
    Ja vi har jo skjønt at du hverken klarer eller ønsker noe annet enn å gjenta det som skjer i Gaza. Hvordan man har kommet der eller hva som evt kan få en slutt på det er du åpenbart ikke interessert i.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Eg trur nok alle tenkjelege «løysingar» på konflikten i Midtausten vil

    a) inkludera staten Israel
    b) innebera eit løysing for alle dei palestinarane som vart fordrivne i 1948
    c) ei eller anna form for palestinsk statsdanning på Gaza/Vestbreidda (inkl heile territoriet, inklusive både settlarar og det Israel har knabba til militære soner)
    d) oppheving av ikkje-statlege hærar
    Mye fornuft i det. Så man må altså sikre Israels opprinnelige grenser, avvikle bosettingene, opprette en sivil palestinsk administrasjon og oppløse både Hamas og Hizbollah i én eller annen rekkefølge. Jeg tror spesielt punkt d) blir veldig vanskelig å gjennomføre, uavhengig av hva man får til med de tre første.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Religion, troen på at noen folkeslag er bedre enn andre, rasisme. Et eller flere av disse må være årsaken til skylapper hos enkelte. Det kan jo overhodet ikke være noen som helst form for tvil om at Israel dreper sivile for fote, at de okkuperer og annekterer palestinske områder, at landet selv er årsaken til de myggstikk de i forhold får tilbake.

    Selvsagt må det gjentas, når det fra enkelte kommer at "begge sider må sees." Nei, det må de for pokker ikke!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Hvis du mener at jødene hadde rett på en egen stat så er vi uenige.
    Men Israel er nå en gang der og har vært der i 80 år, så hva tenker du at man skal gjøre med det? Oppløse staten og tvangsflytte jødene så Midtøsten blir etnisk rent arabisk territorium from the river to the sea? Det er i så fall en ganske radikal løsning.

    En slik eksklusiv rett eksisterer ikke og eksisterte ikke før 1948. Ikke for andre folkeslag heller.
    Inkluderer det palestinerne?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.260
    Antall liker
    4.364
    Sted
    Sunnmøre
    oppløse både Hamas og Hizbollah i én eller annen rekkefølge. Jeg tror spesielt punkt d) blir veldig vanskelig å gjennomføre, uavhengig av hva man får til med de tre første.
    Ja, eg er sikker på at det er umogleg å få stabilitet i området så lenge det eksisterer organisasjonar som kan gå til krig etter eige forgodtbefinnande. Midlertidig fred, sjølvsagt, men ikkje noko som liknar på stabilitet.

    Det krev sjølvsagt at den palestinske staten får både eit politi og eit ordentleg forsvar.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    760
    Ad 1: Jeg skrev hadde - altså i fortid. Jeg mener at Israel kan eksistere innenfor grensene gitt av FN, slik Oslo-avtalen la opp til.

    Ad 2: De bor og bodde der, I hele området kalt Palestina - før 1948. Spørsmålet ditt er dermed ikke aktuelt.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Ja, eg er sikker på at det er umogleg å få stabilitet i området så lenge det eksisterer organisasjonar som kan gå til krig etter eige forgodtbefinnande. Midlertidig fred, sjølvsagt, men ikkje noko som liknar på stabilitet.

    Det krev sjølvsagt at den palestinske staten får både eit politi og eit ordentleg forsvar.
    De prøvde jo det, bl.a USA brukte atskillige ressurser på å bygge opp politistyrkene til Fatah. Men da Hamas tok makten i Gaza etter valget i 2006 ble de fordrevet, torturert og henrettet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.260
    Antall liker
    4.364
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Ja. No veit eg ikkje om eg eintydig vil gje Hamas skulda for at det gjekk som det gjekk i 2006, heller, men det viser eit problem og at dei palestinske områda på ingen måte var ein stat.

    Problemet med min masterplan for utopia at det er fire ting som helst skulle skjedd samtidig, og over natta.

    Eg er også så pragmatisk at eg meiner det prekære akkurat no er ein umiddelbar våpenkvile.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    ^ Ja. No veit eg ikkje om eg eintydig vil gje Hamas skulda for at det gjekk som det gjekk i 2006, heller, men det viser eit problem og at dei palestinske områda på ingen måte var ein stat.

    Problemet med min masterplan for utopia at det er fire ting som helst skulle skjedd samtidig, og over natta.

    Eg er også så pragmatisk at eg meiner det prekære akkurat no er ein umiddelbar våpenkvile.
    Jeg deler åpenbart synet om at en våpenhvile er ønskelig og bør ha høy prioritet, men jeg tror også at det da neppe vil ta særlig lang tid før det smeller på nytt. Så det er en høyst midlertidig løsning som på lang sikt egentlig forandrer ganske lite. Og uavhengig av Israel/Palestina-konflikten fremstår mye av den arabiske verden for meg å ha henfalt til den aller mørkeste middelalder mtp både politikk og menneskesyn, og derfor å være dømt til krig og elendighet i lang, lang tid fremover. Jeg tror det knapt kan overdrives hvor barbarisk og langt fra noe som en gang likner på opplysningstid, grunnsynet til organisasjoner som Hamas, Hizbollah eller ISIS i dag befinner seg. Og det hjelper selvsagt ikke på noe at vesentlige deler av det politiske Israel, altså de ortodokse og ytre høyre, også er på vei i samme retningen med ekspressfart.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Og man kan si mye ufint om Netanyahu og ha ordene i behold, men han kaster ikke sine egne borgere ut fra hustak på mistanke om å være homofile, og han torturerer og henretter ikke medlemmer av konkurrerende politiske partier, og han trener ikke opp småunger til å sprenge seg selv i lufta. Og han har ikke ambisjoner om å utrydde alle vantro og innføre et altomfattende religiøst diktatur. Men dersom jødene fortsetter å oppleve at alle andre helst vil se dem fjernet fra jordens overflate, så kan det nok hende at Israel også er der om en generasjon eller to. Og med våpenmakten de har opparbeidet seg så blir ikke det særlig pent.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.642
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Oslo
    Og man kan si mye ufint om Netanyahu og ha ordene i behold, men han kaster ikke sine egne borgere ut fra hustak på mistanke om å være homofile, og han torturerer og henretter ikke medlemmer av konkurrerende politiske partier, og han trener ikke opp småunger til å sprenge seg selv i lufta. Og han har ikke ambisjoner om å utrydde alle vantro og innføre et altomfattende religiøst diktatur. Men dersom jødene fortsetter å oppleve at alle andre helst vil se dem fjernet fra jordens overflate, så kan det nok hende at Israel også er der om en generasjon eller to. Og med våpenmakten de har opparbeidet seg så blir ikke det særlig pent.
    Det er ikke nødvendig å kaste folk fra hustak, når man heller kan bombe hele boligblokken i grus.
    Og når det gjelder tortur av fanger og utenom rettslige henrettelser så har Benji en ganske god track record.
    Israel ønsker å være en del av den vestlige verden, da må de for pokker også leve opp til vestlige standarder, og når de ikke gjør det så fortjener de all vår hellige vrede. Untatt fra Biden da, som idag har belønnet de med nye 90milliarder i våpenstøtte
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Og det er der forskjellen på stutumer og opplyste debattanter åpenbarer seg. @Tweedjakke forstår at en løsning også må inkludere noe som jødene faktisk kan leve med, mens stutumene tror det bare er å tvinge Israel til å gi fra seg alle våpen og vente på undergangen. At han trykker ”liker“ på så mange stutuminnlegg fremstår dog som litt mer av et mysterium.

    Edit, dette var ikke et svar på #5741
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.642
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Oslo
    Og det er der forskjellen på stutumer og opplyste debattanter åpenbarer seg. @Tweedjakke forstår at en løsning også må inkludere noe som jødene faktisk kan leve med, mens stutumene tror det bare er å tvinge Israel til å gi fra seg alle våpen og vente på undergangen. At han trykker ”liker“ på så mange stutuminnlegg fremstår dog som litt mer av et mysterium.
    Ufint av deg å bringe inn Bjørn Sand og Stutum på den måten.
    Stutum var nettopp hans parodi på forstokka enkle sjeler med et reaksjonært verdens syn.
    Stutum ville sannsynligvis ha heia på MIFF og den gjengen, og hatt noen stygge gloser om arabere med turban og kameler og krum sabler.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.074
    Antall liker
    6.749
    Sted
    Holmestrand
    De prøvde jo det, bl.a USA brukte atskillige ressurser på å bygge opp politistyrkene til Fatah. Men da Hamas tok makten i Gaza etter valget i 2006 ble de fordrevet, torturert og henrettet.
    Hamas fikk makten fordi Israel undergravde selvstyremyndighetene i den grad at folket vendte seg til Hamas.
    Israel fikk det de bad om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hamas fikk makten fordi Israel undergravde selvstyremyndighetene i den grad at folket vendte seg til Hamas.
    Israel fikk det de bad om.
    Nettopp. Og det er det de reelle Stutum-ene i tråden ikke har evner til å ta innover seg; at Israel har ingen som helst andre enn seg selv å takke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Apropos "kaste folk fra bygninger", som trådens selvbestaltede anti-Stutum kom med; for noen dager siden så vi en video, der israelske soldater gjorde NETTOPP dette.

    Stutum? Tøff i kjeften, i alle fall. Uten at det betyr at israelske massedrap blir mindre, ei heller forandres det at Israel selv er årsaken til hva de enn måtte oppleve.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.443
    Antall liker
    2.826
    Apropos "kaste folk fra bygninger", som trådens selvbestaltede anti-Stutum kom med; for noen dager siden så vi en video, der israelske soldater gjorde NETTOPP dette.

    Stutum? Tøff i kjeften, i alle fall. Uten at det betyr at israelske massedrap blir mindre, ei heller at Israel selv er årsaken til hva de enn måtte oppleve.
    Fordi de var homo?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og Palestinere fikk det Hamas ba om.
    Av Israel. Akkurat som Israel selv var årsaken til at Hamas ble stiftet. Terroriserer man en folkegruppe lenge nok, vil radikale elemeter poppe opp. Møtes de på nytt med terror, vokser de.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.128
    Ja, de visste hva som ville komme og det ønsket de. Det er dette de lever av, Hamas.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, de visste hva som ville komme og det ønsket de. Det er dette de lever av, Hamas.
    Jeg snakker om israelsk terror, mot palestinerne, i årtier. Det er årsaken til opprettelsen av Hamas. Dess mer Israel terroriserer palestinerne, dess sterkere blir Hamas.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.642
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Oslo
    Da folket i Syria reiste seg mot Assad regimet, fikk de hjelp fra demokratiske land, fikk de hjelp fra liberale krefter, nei.
    Stokk konservative muslimer og Alquaida inspirerte grupper gikk inn og vi fikk IS.
    Minner meg om borgerkrigen i Spania, fikk den demokratiske regjeringen hjelp fra andre demokratier, nei.
    Men Franco ble backet opp av Mussolini og Hitler
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.620
    Antall liker
    20.472
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da folket i Syria reiste seg mot Assad regimet, fikk de hjelp fra demokratiske land, fikk de hjelp fra liberale krefter, nei.
    Stokk konservative muslimer og Alquaida inspirerte grupper gikk inn og vi fikk IS.
    Minner meg om borgerkrigen i Spania, fikk den demokratiske regjeringen hjelp fra andre demokratier, nei.
    Men Franco ble backet opp av Mussolini og Hitler
    Vi hører jo på argumentasjon som brukes, at det er ren og skjær rasisme som ligger bak støtten til Israel. I tillegg til stråmenn som brukes, om at Israel skal utraderes. Israel skal tilbake til de grenser FN satte, og palestinerne få tilbake alt okkupert territorium. Så får eventuelt verdenssamfunnet, og ikke minst USA, bruke milliardene på å sørge for begges sikkerhet- i bare okkupantens.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Det er ikke nødvendig å kaste folk fra hustak, når man heller kan bombe hele boligblokken i grus.
    Det er en forskjell der du tydeligvis ikke ser: Å bombe en fiendes bygning er krig, og hvis bygningen er en boligblokk uten noen militær verdi så er det en krigsforbrytelse. Men å vilkårlig drepe sine egne borgere, det er evig krig. Det er fravær av lov og rett. Det er fravær av sivilisasjon. Det er barbari. Og det å angripe en fiende fra en boligblokk, vel vitende om at dine egne sivile vil bli rammet av et motangrep, er det samme. Da har man ingen samfunnskontrakt, intet samfunn. Og derfor intet grunnlag for en stat. Bare evig krig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn