Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Nå har ikke jeg dn+ så jeg kom ikke langt nok ned til å lese hva Diesen foreslår at Israel skal gjøre med Hamas. Hamas som han tidlig i artikkelen beskriver at ønsker flest mulig av sine egen befolkning drept. Noen som kan copy paste forslaget?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.301
    Har heller ikke Dn+, men det jeg fikk lest av artikkelen viser en Diesen akkurat der jeg forventet å ha ham.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.317
    Torget vurderinger
    2
    Har Israel full kontroll over Palestina og har de hatt det i mange år?
    Har Israel tatt land de ikke har fått via FN og har de fortsatt med det?
    Bedriver Israel apartheid?
    Har de brutt og bryter de lover hver eneste dag nå?
    Det er spørsmålene du bør stille deg!

Jeg skjønner ikke hvorfor du forsvarer Israels overgrep, når du ikke forsvarer Russlands overgrep!
    Hva er den store forskjellen mellom Israel og Søf-Afrika for 20 år siden? At verdenssamfunnet ser bort!
    Er du gammel nok til å egentlig vite noe som helst om hva Apartheid i Sør-Afrika var?
    Din og andres forskrudde historiefortelling om Israel er en Apartheidstat som Sør-Afrika blir ikke riktigere selv om det gjentas. Hvor trekker du grensene for denne staten ? Israels grenser 1948, 67,73 eller 2007? Hvor foregår denne aparrtheidheten , inne i Israel ( ex GazaVestbredden) ? Pussig fordi er bor det arabere og palestinere med fulle borgerettigheter og samme retter og muligheter og stemmerett som alle i Israel, og stillinger høyt oppe i samfunnet, men de slipper militærtjeneste for å ikke komme i konflikt med sin egne fettere i den arabiske verden.

Er det skille mellom Gaza og Israel som er problemet ditt? Er det Gaza og Vestbredden som er Liksom statene Sør-Afrika opprettet , i så fall må apartheiden bestå i ideen om em tostatsløsning og apartheid forestillingen din ligger i at Israel i det heletatt eksisterer.
    Ligger apartheiden i at Gaza beboere ikke har stemmerett i Israel ? At okkupert land dvs Vestbredden ikke har samme sivile rettigheter som selve Israel? Det er altså ulike folkerettslig forhold til en stat og et okkupert område dog delvis» selvstyrt « , men det har du kanskje glemt?

Apartheidlogikken passer jo fint med den noble ideen om at
    alle palestinere og etterkommere må komme hjem til 1948 og et fritt Palestina fra «the river to the sea». Da er det kanskje ikke Apartheid etter din definisjon lengre? Altså ensbetydende med utslettelse av Israel som stat, Når man ser Hamas fremferd 7oktober vil det jo bli en real slutt på «Apartheid « for det vil ikke være en levende jøde igjen der.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Tror det er få som har satt seg bedre inn i de spørsmålene der og jeg har besvart dem ganske omfattende i denne tråden.

Men hvis vi tar utgangspunkt i FN sin deling fra 1947, som det ser ut som du har som utgangspunkt, så var Israel det eneste i landet i området som godtok denne. De arabiske landene avslo, og 5 av nabolandene gikk umiddelbart til angrep på Israel med mål om å fjerne Israel fra kartet i den såkalte selvstendighetskrigen, som til slutt endte i en våpenhvile, og en nytegning av klartet, som er ganske likt det vi har i dag. Men da ble Gaza en del av Egypt og Vestbredden en del av Jordan. Men det har vært mange kriger etter dette, så det har vært mye fram og tilbake, og kartet har endret seg mange ganger. Men hadde Israel aldri blitt angrepet ville grensene sannsynligvis vært som de ble tegnet av FN den gangen. Men at et land som blir ofte angrepet av naboland skaffer seg buffersoner, for å holde de aggressive på en viss avstand, har ikke vært så uvanlig gjennom historien. Men Israel har også frivillig gitt tilbake okkuperte områder i bytte mot fredsavtaler, f.eks Sinai til Egypt.
    Synsing på høyt nivå!

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Er du gammel nok til å egentlig vite noe som helst om hva Apartheid i Sør-Afrika var?
    Din og andres forskrudde historiefortelling om Israel er en Apartheidstat som Sør-Afrika blir ikke riktigere selv om det gjentas. Hvor trekker du grensene for denne staten ? Israels grenser 1948, 67,73 eller 2007? Hvor foregår denne aparrtheidheten , inne i Israel ( ex GazaVestbredden) ? Pussig fordi er bor det arabere og palestinere med fulle borgerettigheter og samme retter og muligheter og stemmerett som alle i Israel, og stillinger høyt oppe i samfunnet, men de slipper militærtjeneste for å ikke komme i konflikt med sin egne fettere i den arabiske verden.

Er det skille mellom Gaza og Israel som er problemet ditt? Er det Gaza og Vestbredden som er Liksom statene Sør-Afrika opprettet , i så fall må apartheiden bestå i ideen om em tostatsløsning og apartheid forestillingen din ligger i at Israel i det heletatt eksisterer.
    Ligger apartheiden i at Gaza beboere ikke har stemmerett i Israel ? At okkupert land dvs Vestbredden ikke har samme sivile rettigheter som selve Israel? Det er altså ulike folkerettslig forhold til en stat og et okkupert område dog delvis» selvstyrt « , men det har du kanskje glemt?

Apartheidlogikken passer jo fint med den noble ideen om at
    alle palestinere og etterkommere må komme hjem til 1948 og et fritt Palestina fra «the river to the sea». Da er det kanskje ikke Apartheid etter din definisjon lengre? Altså ensbetydende med utslettelse av Israel som stat, Når man ser Hamas fremferd 7oktober vil det jo bli en real slutt på «Apartheid « for det vil ikke være en levende jøde igjen der.
    Når argumentet begynner med å rakke ned på andre på grunn av sin egen alder, så betyr det at man ikke har så mnage argumenter. Dine meninger er ikke verdt så veldig mye, men takk for de. Jeg forholder meg til resten av verden, du får bare fortsette i din lille verden.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Men ingen av dem dro til Berlin og massakrerte sivile tyske ungdommer på festival. Eller kjempet for å innføre et kalifat med barbariske lover fra middelalderen.
    Hva med de rundt 1500 som meldte seg frivillig til tjeneste i SS?

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    At noen klarer å glemme at det er en historikk her, er for meg det beste eksempel på at det er noe her de ikke klarer å forsvare!
    Nå må du jo bare forstå at ingenting skjedde før sjuende oktober.

Ingenting i det hele tatt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Synsing på høyt nivå!
    Du er immun mot fakta skjønner jeg. Det er et spesielt utgangspunkt for å delta i debatten.

Hvis du går på Israel – Wikipedia , scroller deg ned til Selvstendighet og de første årene og leser derfra så ser du at det er litt mer enn synsing.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Du er immun mot fakta skjønner jeg. Det er et spesielt utgangspunkt for å delta i debatten.

Hvis du går på Israel – Wikipedia , scroller deg ned til Selvstendighet og de første årene og leser derfra så ser du at det er litt mer enn synsing.
    Du er blitt gitt mye fakta som du har valgt å ignorere, så jeg vet ikke jeg...
    Du burde ta deg en tur til Amnesty of FN. Ta opp debatten der. Kanskje du kan snu de?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Du er blitt gitt mye fakta som du har valgt å ignorere, så jeg vet ikke jeg...
    Du kommer stadig med slike utsagn, uten å begrunne dem. Hvilke fakta har jeg valgt å ignorere?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Okkupasjon? Årevis av arrestasjoner på tynt grunnlag? Overgrep i fengsler? Apartheid?
    Jeg har ingen grunn til å tro at Hamas vil ha fred og at det ikke er folk som er enige med de i Palestina, men vi har lover og regler av en grunn. Per nå bryter Israel relativt mange av de!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Finnes det et tilsvarende kurs for palestinsk aphartheid? I Palestina er det dødsstraff for å selge eiendom til jøder.
    Merk at mine innlegg ingenlunde er noe forsvar av Hamas eller andre terrorgrupperinger. Det er en teoretisk dødsstraff for salg av eiendom til jøder, og jeg tar ikke det i forsvar, heller, men vil bare nyansere en smule ved å påpeke at dødsstraffen ikke benyttes, men lange straffer venter den som velger å selge eiendom til Israelere, uansett, og det er jo selvsagt for jævelig. Det sagt, man kan forstå at det er å sammenligne med krigsprofittering, noe de aller fleste land i krig bestraffer i en eller annen form.
    Og ellers er selvsagt ikke Palestina i stand til å praktisere noe i nærheten av apartheid, i motsetning til Israel, som har all makt i himmel og på jord, nærmest.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Merk at mine innlegg ingenlunde er noe forsvar av Hamas eller andre terrorgrupperinger. Det er en teoretisk dødsstraff for salg av eiendom til jøder, og jeg tar ikke det i forsvar, heller, men vil bare nyansere en smule ved å påpeke at dødsstraffen ikke benyttes, men lange straffer venter den som velger å selge eiendom til Israelere, uansett, og det er jo selvsagt for jævelig. Det sagt, man kan forstå at det er å sammenligne med krigsprofittering, noe de aller fleste land i krig bestraffer i en eller annen form.
    Og ellers er selvsagt ikke Palestina i stand til å praktisere noe i nærheten av apartheid, i motsetning til Israel, som har all makt i himmel og på jord, nærmest.
    Enig i det, men det er ganske ensidig Israel som kritiseres, og det ganske kraftig. Jøder er forbudt i de fleste arabiske land. Riktignok finnes det noen i Iran og Tyrkia, men ikke mange. Det er ikke noe i veien for å kritisere Israels politikk, men man bør også ha i bakhodet at det er langt verre i landene rundt dem. Skal man ta veldig parti for Palestina bør man også se litt på hva det er man støtter.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Enig i det, men det er ganske ensidig Israel som kritiseres, og det ganske kraftig. Jøder er forbudt i de fleste arabiske land. Riktignok finnes det noen i Iran og Tyrkia, men ikke mange. Det er ikke noe i veien for å kritisere Israels politikk, men man bør også ha i bakhodet at det er langt verre i landene rundt dem. Skal man ta veldig parti for Palestina bør man også se litt på hva det er man støtter.
    Det er neppe Palestinsk ledelse som er det viktigste anliggende for noen her, det er sivilbefolkningens ve og vel. Av samme grunn er det ikke den jevne israeler som kritiseres, det er ledelsen i landet. Israel har all makt, og de bruker den skruppelløst. Dermed blir det lite relevant hva en eventuell palestinsk armé ville gjort om situasjonen var motsatt. Den er ikke motsatt. Sympatien går til de som blir utsatt for gjentatte overgrep, og da må man tross alt henge bjella på katta.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Jøder er forbudt i de fleste arabiske land.
    Nei, sånn er det ikke helt. Derimot uttrykker flere muslimske land at de ønsker jøder tilbake i landene sine, det er en trend som fort kan komme til å få sitt nådestøt dersom Netanyahu fortsetter som han stevner.

Jøder ble mer eller mindre massedeportert etter opprettelsen av Israel, men det er en økende tendens til aksept i flere muslimske land nå. Det bor flere jøder i andre arabiske land, enn i de palestinske områdene, for eksempel. Det er mindre bosetninger (noen tusen) i flere nordafrikanske land.
    Ikke at det er noen enkel tilværelse, akkurat, og av og til utsettes jøder i arabiske land for klare overgrep.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Nei, sånn er det ikke helt. Derimot uttrykker flere muslimske land at de ønsker jøder tilbake i landene sine, det er en trend som fort kan komme til å få sitt nådestøt dersom Netanyahu fortsetter som han stevner.

Jøder ble mer eller mindre massedeportert etter opprettelsen av Israel, men det er en økende tendens til aksept i flere muslimske land nå. Det bor flere jøder i andre arabiske land, enn i de palestinske områdene, for eksempel. Det er mindre bosetninger (noen tusen) i flere nordafrikanske land.
    Ikke at det er noen enkel tilværelse, akkurat, og av og til utsettes jøder i arabiske land for klare overgrep.
    Det er noen få land hvor enkelte gjerne vil ha jøder tilbake, siden jødene er mer dreven på å bygge infrastruktur og næringsliv, men etter å ha blitt kjeppjaget, massakrert og fratatt eiendommene og eiendelene for et par generasjoner siden er jødene fortsatt en smule lunken. De fleste arabiske land er fortsatt tilnærmet fri for jøder.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Så det er det du tror, at de som påpeker det groteske i det det Israel er i ferd med å gjøre og som de har gjort gjennom mange år nå, er en støtte til Hamas, og all dritten de står for? At mennesker drepes for fote i en hevnkrig nå, betyr det noe for deg?

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Så det er det du tror, at de som påpeker det groteske i det det Israel er i ferd med å gjøre og som de har gjort gjennom mange år nå, er en støtte til Hamas, og all dritten de står for? At mennesker drepes for fote i en hevnkrig nå, betyr det noe for deg?
    Kan du ikke heller kommentere det jeg skriver i stedet for å tilegne meg meninger som er tilnærmet det motsatte av det jeg faktisk mener?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Kan du ikke heller kommentere det jeg skriver i stedet for å tilegne meg meninger som er tilnærmet det motsatte av det jeg faktisk mener?
    "Skal man ta veldig parti for Palestina bør man også se litt på hva det er man støtter."
    Så hva mener du da med dette?
    Trenger jeg å støtte Palestina/Hamas for å se det mennesklige aspektet i dette?

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Uten å unnskylde israelernes økte brutalitet så tror jeg VG i dag presenterte noe av forklaringen.
    Når FN ble nevnt nylig, så kan man lure på hvorfor de fortier dette.

Israel samler inn bevis for Hamas-voldtekter - VG
    Hva har det med brutalliteten til Israel både på Gaza og Vest-bredden å gjøre?

Skulle det forklare angrepet til Hamas kanskje?

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Ser ut om om noen oppfatter hele greia som en slags konkurranse om hvem som er mest grusom.
    Problemet: Israel lar en hel sivilbefolkning unngjelde for det noen få gjør, det er uproporsjonalt, det er brudd på folkeretten, det er okkupasjon, det er ren statsterror.

"Ja, men Hamas er like ille", er liksom svaret. Hadde Hamas hatt makt til det, hadde de vært (minst) like ille. Den makten har de ikke. Og sivilbefolkningen lider massivt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Christopher Hitchens is well known for a plethora of reasons, many of these involving the controversial views he had on a number of public and well known figures. However, his most controversial views may well be the ones he held on religion, particularly the religion of Islam. Hitchens believed that all organized religion is the basis of evil in the world, but that Islam is a particularly extreme belief, as he says "No human being can possibly claim to know that there is a God at all, or that there are, or were, any other Gods to be repudiated. And when these ontological claims have collided, as they must, with their logical limits, it is even further beyond the cognitive capacity of any person to claim without embarrassment that the lord of creation spoke his ultimate words to an unlettered merchant in seventh-century Arabia." While Hitchens often spoke against the mere absurdity of believing in a God in the first place, it is the extreme lengths to which believers in Islam go to present their religion as an absolute one that must be obeyed by everyone or punished to the full extent of the law by anyone that does not obey that frustrated Hitchens the most.

This is displayed quite succinctly in one of Hitchens quotes where he states "The prohibition of picturing the prophet is apparently absolute. So is the prohibition on pork or alcohol or, in some Muslim societies, music or dancing. Very well then, let a good Muslim abstain rigorously from all of these. But if he claims the right to make me abstain as well, he offers the clearest possible warning and proof of an aggressive intent." It is this absolutism that Hitchens believed to be so dangerous, due primarily to the fact that Muslim authors and even authors of other nationalities and religions would often be threatened with injury or even death for speaking out against Islam.

Christopher Hitchens

Så nei, jeg liker ikke Islam heller og har ingen forestillinger om at Hamas eller deler av befolkningen er noe bedre. Men det betyr ikke noe nå!

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Ser ut om om noen oppfatter hele greia som en slags konkurranse om hvem som er mest grusom.
    Problemet: Israel lar en hel sivilbefolkning unngjelde for det noen få gjør, det er uproporsjonalt, det er brudd på folkeretten, det er okkupasjon, det er ren statsterror.

"Ja, men Hamas er like ille", er liksom svaret. Hadde Hamas hatt makt til det, hadde de vært (minst) like ille. Den makten har de ikke. Og sivilbefolkningen lider massivt.
    Med "det noen få gjør" så mener du selvstyremyndigheten i Gaza?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Israels brutalitet i denne krigen er på et langt høyere nivå enn det har vært tidligere. Så det er naturlig å lure på hvorfor det har utartet på denne måten. Nå kunne det massive angrepet på forsvarsløse sivile vært forklaring i seg selv, men funn av utallige ungdommer som har blitt avkledd og utsatt for gruppevoldtekter så brutale at kjønnsorganer er revet sund og bekkenben knust, før de har blitt drept, kan nok ha utløst et sinne som har ført til denne økte brutaliteten.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Israels brutalitet i denne krigen er på et langt høyere nivå enn det har vært tidligere. Så det er naturlig å lure på hvorfor det har utartet på denne måten. Nå kunne det massive angrepet på forsvarsløse sivile vært forklaring i seg selv, men funn av utallige ungdommer som har blitt avkledd og utsatt for gruppevoldtekter så brutale at kjønnsorganer er revet sund og bekkenben knust, før de har blitt drept, kan nok ha utløst et sinne som har ført til denne økte brutaliteten.
    Noe det vel ikke er noen beviser på at har skjedd? Men om det er skjedd, så er det ille og en krigsforbrytelse.
    Noe Israel ser ut til å gjengjelde med en enda verre krigsforbytelse! Og historien startet ikke der! Den startet lenge før!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859

Det er vel du som bidrar mest til å gjøre det til en slags konkurranse om hvem som er mest grusom.
    Vi vet alle at det er langt flere palestinere som blir drept i denne krigen.
    Så jeg ser ikke noe galt i å prøve å finne forklaringene på alt som skjer, og sette det inn i en kontekst.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Noe det vel ikke er noen beviser på at har skjedd? Men om det er skjedd, så er det ille og en krigsforbrytelse.
    Noe Israel ser ut til å gjengjelde med en enda verre krigsforbytelse! Og historien startet ikke der! Den startet lenge før!
    Det er litt rart å lese den artikkelen og så si at det ikke finnes beviser.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Bortsett at konteksten din ser ut til å ta bare en side. Hele tiden.
    Dette startet ikke 7. okctober!
    Og 16.000 vs 170 sier vel det meste? Eller?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Det er litt rart å lese den artikkelen og så si at det ikke finnes beviser.
    Hva Israel sier er vel nærmest like lite verdt som det Hamas sier. Jeg venter til FN eller andre støtter dette.
    De viste vel en film for journalister som i ettertiud har blitt kritisert for å inneholde "beviser" som ikke var beviser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn