Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    5.827
    Ja, på en fredelig måte ved å unngå å bruke statens valuta eller på andre måter bidra til å legitimere staten. Stor forskjell
    Forøvrig er vår skattepenger med på å drepe unge gutter daglig, noe jeg helst ikke vil støtte opp om.
    Om klima fanatikerne ønsker å redde verden ved å boikotte bruk av olje, eller at muslimer vil nå sine mål fredelig er helt greit

    Vold/drap/overgrep/menneskerettighetsbrudd/folkemord/terror er ikke greit
    Jøye meg, hva skal man si? Rettigheter er noe vi (mennesker) har konstruert og noe vi (mennesker) må håndheve. Uten en stat til å håndheve dem så blir menneskerettighetene noe helt fiktivt, bare tomme ord uten mening. De kan ikke eksistere om de ikke kan håndheves. Hvis du avvikler staten så avvikler du menneskerettighetene, og da sier du nettopp at vold/drap/overgrep/osv er greit.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jøye meg, hva skal man si? Rettigheter er noe vi (mennesker) har konstruert og noe vi (mennesker) må håndheve. Uten en stat til å håndheve dem så blir menneskerettighetene noe helt fiktivt, bare tomme ord uten mening. De kan ikke eksistere om de ikke kan håndheves. Hvis du avvikler staten avvikler du menneskerettighetene, og da sier du nettopp at vold/drap/overgrep/osv er greit.
    Du har jo misforstått totalt
    Uten staten har vi ikke behov for menneskerettigheter, de er der for å beskytte oss mot overgrep fra en mektig stat
    Eller mener du at vi mennesker er så dumme at vi må ha en stor stat som passer på oss bare vi lar oss bli frarøvet verdiene våre?
    Jeg lurer på hvordan tankene kretser i hodet ditt da du klarer å vri mitt innlegg til å være at vold/drap osv er helt greit.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    5.827
    "Uten staten har vi ikke behov for menneskerettigheter"...jaha. Så hvordan skal man da håndheve at vold/drap osv ikke er greit?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.991
    Antall liker
    6.669
    Sted
    Holmestrand
    Du har jo misforstått totalt
    Uten staten har vi ikke behov for menneskerettigheter, de er der for å beskytte oss mot overgrep fra en mektig stat
    Eller mener du at vi mennesker er så dumme at vi må ha en stor stat som passer på oss bare vi lar oss bli frarøvet verdiene våre?
    Jeg lurer på hvordan tankene kretser i hodet ditt da du klarer å vri mitt innlegg til å være at vold/drap osv er helt greit.
    Som vanlig så handler det om balanse.
    Staten er også garantist for våre rettigheter.
    Det er derfor den er delt opp som den er med lovgivende, utøvende og dømmende myndighet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    "Uten staten har vi ikke behov for menneskerettigheter"...jaha. Så hvordan skal man da håndheve at vold/drap osv ikke er greit?
    99% av all vold/overgrep er grunnet stat
    for den siste 1% har vi gatejustis
    Er vel ikke så vanskelig å fatte det vel
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.511
    Han sier at terroristene som tok seg inn i Israel og gjennomførte massakren var modige. Og så legger han ut om at IDF sitter i jagerfly og dronerom og ikke tør å møtes til "kamp mann mot mann på bakken", og man må vel kunne si at han tok en smule feil der siden de har bakkestyrker over hele Gaza nå.

    Men samtidig som han glorifiserer "kamp mann mot mann på bakken" så fremstiller han seg som en fredslilje i mange andre sammenhenger. Så jo mer konfliktorientert og voldsforherligende man er, jo mer for fred er man visst som følge av det også. Jaja, for meg er det mye som ikke henger helt på greip i tankerekkene der i gården.
    Mads Gilbert er en aktivist det må man ha i bakhodet. Og han og hans kumpan blei begge kastet ut av en internasjonal organisasjon av leger som jobbet mot landminer. Dette fordi de forsvarte bruk av terror som politisk virkemiddel. Mads G sitt avisinnlegg i Dagbladet etter 11.september Twin Towers er ganske urovekkende. Kortversjonen: Han mente at det var til pass for USA. At det for øvrig var mennesker fra 40 forskjellige nasjoner som døde. Pytt, pytt.

    Mads Gilbert den sanne humanist.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    5.827
    99% av all vold/overgrep er grunnet stat
    for den siste 1% har vi gatejustis
    Er vel ikke så vanskelig å fatte det vel
    ”Vold er ugreit så det ordner vi med gatejustis“…akkurat. Sorry, men dette blir bare støy og galskap uten noen som helt forutsetninger for meningsfylt diskusjon, så filteret går på. Over og ut.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ”Vold er ugreit så det ordner vi med gatejustis“…akkurat. Sorry, men dette blir bare støy og galskap uten noen som helt forutsetninger for meningsfylt diskusjon, så filteret går på. Over og ut.
    Jeg har ikke annet enn respekt for deg og jeg tror vi deler syn på mange ting, men et sted er det stor forskjell og det er rundt stat/valuta
    Synd filteret går på
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.522
    Antall liker
    2.771
    Torget vurderinger
    1
    Mads Gilbert er en aktivist det må man ha i bakhodet. Og han og hans kumpan blei begge kastet ut av en internasjonal organisasjon av leger som jobbet mot landminer. Dette fordi de forsvarte bruk av terror som politisk virkemiddel. Mads G sitt avisinnlegg i Dagbladet etter 11.september Twin Towers er ganske urovekkende. Kortversjonen: Han mente at det var til pass for USA. At det for øvrig var mennesker fra 40 forskjellige nasjoner som døde. Pytt, pytt.

    Mads Gilbert den sanne humanist.

    Det er denne du sikter til.




    Virker som de har sin egne moralske rettesnor på det sykehuset, men oss andre vil nok si de har floket det til litt
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.511
    Det er denne du sikter til.




    Virker som de har sin egne moralske rettesnor på det sykehuset, men oss andre vil nok si de har floket det til litt
    Takker der varn` ja. For å si det slik , jeg stoler ikke helt på hans universelle humanisme som han bedyrer. Aktivisten i den knallrøde enden av sofaen skinner igjennom stadig vekk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.255
    Antall liker
    11.554
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ingen tvil om Gilberts politiske ståsted. Han er jo åpen og ærlig om hvor han står, så jeg har ingen problemer med det selv om uttalelsene kan være drøye.

    Fra wiki:

    Gilbert vakte en viss oppsikt i Norge da han tre uker etter angrepet på World Trade Center i USA i september 2001 uttalte: «Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere.» På direkte spørsmål om han støttet terrorangrep på USA, svarte Gilbert: «Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt.»[24]

    I forbindelse med Gaza-krigen i januar 2009 ble uttalelsen hentet fram igjen, blant annet av israelske NGO Monitor[25] og ulike massemedier.[26][27]Gilbert sa da at 2001-uttalelsen var «uklok og uoverveid», og utdypet: «Men det som er viktig, er at vi må gå bak, og forstå hva som gjør at våpnene blir brukt slik de blir brukt. Vi må forstå hva økende forskjeller mellom fattig og rik fører til. Hva økt brutalisering og undertrykking fører til. Jeg prøvde å være analytisk, men uttalelsen ble uklok. Jeg er helt imot terror mot sivile».
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.064
    99% av all vold/overgrep er grunnet stat
    for den siste 1% har vi gatejustis
    Er vel ikke så vanskelig å fatte det vel
    Skulle like å se disse tallene underbygget. I ett eller annet totalitært terrorvelde, kanskje, I Norge, motsatt.
    I gjennomsnitt drepes det 27 mennesker i Norge årlig (tall fra 2012 - 2022). Du hevder altså at den norske stat er direkte ansvarlig for mer enn 26 av disse drapene på årlig basis. Ko-ko.
    I relasjon til denne tråden: På Gaza er den israelske stat direkte ansvarlig for massedrap, og dine tall kan meget vel stemme. Og de Israel ikke dreper, tar vel Hamas seg av.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skulle like å se disse tallene underbygget. I ett eller annet totalitært terrorvelde, kanskje, I Norge, motsatt.
    I gjennomsnitt drepes det 27 mennesker i Norge årlig (tall fra 2012 - 2022). Du hevder altså at den norske stat er direkte ansvarlig for mer enn 26 av disse drapene på årlig basis. Ko-ko.
    I relasjon til denne tråden: På Gaza er den israelske stat direkte ansvarlig for massedrap, og dine tall kan meget vel stemme. Og de Israel ikke dreper, tar vel Hamas seg av.
    Hva med feks overdoser som følge av narkotikalovgivningen ? Eller selvmord som følge av problemer med stat/myndighet?
    Hva med utdeling av våpen og ammunisjon til krigende land som tvinger sine unge menn til å dø for de?
    Kan fortsette i evigheten...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det gatejustis som skal hindre våpenprodusenter i å selge våpen til stridende også eller?
    Hvis vi ikke har stater, hvem skal da krige med hverandre?
    Den allmektige staten er noe vi har funnet opp her i europa og syns det var så god ide at vi innførte den i hele verden med makt (kolonistene)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og bare for å oppklare hvis noen tror at gatejustis = vold, det behøver ikke nødvendigvis å være det, det kan være like mye at "petter er en dust, han unngår vi og han får klare seg sjæl"

    Men hvis Petter dreper min lille datter da vet han at jeg har rett å drepe han (dette er noe samfunnet vil akseptere)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jeg ikke en krigsekspert, men kan noen fortelle meg om en krig som ikke handlet om en imaginær grense mellom land og som til syvende og sist var initiert av griske ledere på toppen?
    Kanskje noen av disse korstogene til Usa der de "redder" menneskene i et land og gir det frelsen som er demokratiet (konsumentisme/kapitalisme)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.522
    Antall liker
    2.771
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke grenser handler da borgerkriger om?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Liten by
    Hvis vi ikke har stater, hvem skal da krige med hverandre?
    Den allmektige staten er noe vi har funnet opp her i europa og syns det var så god ide at vi innførte den i hele verden med makt (kolonistene)
    Dette er noe av det mest usansynelig navie og blåøyde tankesettet jeg noensinne har sett.
    Så når jorden besto av stammer eller opphopninger av flere mennesker, da var det hverken drap, krig eller uenighet?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er noe av det mest usansynelig navie og blåøyde tankesettet jeg noensinne har sett.
    Så når jorden besto av stammer eller opphopninger av flere mennesker, da var det hverken drap, krig eller uenighet?
    jeg kan garantere deg at det var færre enn nå i allefall
    Hvor mange sider er norges lover, hvor mange av disse sidene er for å beskytte enkeltmennesker?
    De aller fleste trenger ikke å kunne lovene for de vet hva som er rett og galt, de har sitt eget moralske kompass.
    Så kommer staten med lover som går på tvers av dette kompasset, som feks narkotikalovgivningen, loven om karantene / isolasjon etc, skattelover, bygningslover etc

    Jeg har ikke svaret på alt, men ser at en større og større stat ikke er veien å gå.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.064
    jeg kan garantere deg at det var færre enn nå i allefall
    Hvor mange sider er norges lover, hvor mange av disse sidene er for å beskytte enkeltmennesker?
    De aller fleste trenger ikke å kunne lovene for de vet hva som er rett og galt, de har sitt eget moralske kompass.
    Så kommer staten med lover som går på tvers av dette kompasset, som feks narkotikalovgivningen, loven om karantene / isolasjon etc, skattelover, bygningslover etc

    Jeg har ikke svaret på alt, men ser at en større og større stat ikke er veien å gå.
    OFF TOPIC
    Prinsipielt sett er de fleste lover til for å sikre rettigheter for enkeltmennesker, men det betyr ikke at alle er det.
    Sjekk korrelasjon mellom svake statsdannelser og voldshendelser, korrupsjon og kaos, så kanskje får selv du en aldri så lite aha-opplevelse. En sterk statsorganisering med et solid maktfordelingsprinsipp er det som fungerer aller best i kampen mot vold og maktovergrep mot enkeltmennesker.

    Når det kommer til selvmord ligger Norge på omlag 12 / 100 000, hvilket er noe over snittet internasjonalt. Det generelle presset i samfunnet er en av input'ene her, men dette er veldig komplekst. Det er flest unge menn(esker) som begår selvmord, og det er afrikanske land, samt Russland og SørKorea som ligger spesielt dårlig an. Det er ellers interessant at enkelte vellykkede nasjoner i Skandinavia kommer relativt høyt på statistikkene, men uansett er dette tema for en annen tråd en denne.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.064
    jeg kan garantere deg at det var færre enn nå i allefall
    Hvor mange sider er norges lover, hvor mange av disse sidene er for å beskytte enkeltmennesker?
    De aller fleste trenger ikke å kunne lovene for de vet hva som er rett og galt, de har sitt eget moralske kompass.
    Så kommer staten med lover som går på tvers av dette kompasset, som feks narkotikalovgivningen, loven om karantene / isolasjon etc, skattelover, bygningslover etc

    Jeg har ikke svaret på alt, men ser at en større og større stat ikke er veien å gå.
    Antallet kriger og uro i verden har vært jevnt fallende med økende sivilisasjon, så teoriene dine er på viddene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.631
    Antall liker
    10.112
    Hvis vi ikke har stater, hvem skal da krige med hverandre?
    Den allmektige staten er noe vi har funnet opp her i europa og syns det var så god ide at vi innførte den i hele verden med makt (kolonistene)
    Kanskje på tide å lese litt historie og lære om forholdene før stater ble opprettet?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.486
    Antall liker
    19.382
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje på tide å lese litt historie og lære om forholdene før stater ble opprettet?
    fortell meg gjerne hvor jeg finner nøytral historie. Husk at historien ble skrevet av noen, vi har ikke like god dokumentasjon som i dag
    Men feil tråd dette, jeg tar gjerne i mot veiledning til gode teorier om hvorfor opprettelse av den allmektige stat, kapitalisme m.m er den beste løsningen for menneskeheten
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.631
    Antall liker
    10.112
    fortell meg gjerne hvor jeg finner nøytral historie. Husk at historien ble skrevet av noen, vi har ikke like god dokumentasjon som i dag
    Men feil tråd dette, jeg tar gjerne i mot veiledning til gode teorier om hvorfor opprettelse av den allmektige stat, kapitalisme m.m er den beste løsningen for menneskeheten
    Tror faktisk det ikke har noen hensikt.....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    Israel har sjølsagt ikke planer om å okkupere Gaza
    https://www.nrk.no/urix/israelsk-bustadfirma-la-ut-bilde-av-_draumehus_-blant-ruinane-1.16683466
    Men spøke kan de

    Jeg står fast på mitt tidlige standpunkt: la Israel bygge ferdig muren sin rundt det landet de har okkupert til nå så kan de holde på innenfor muren og la alle andre utenfor muren få holde på med sitt i fred (fra israel).
    Dersom de utenfor muren kriger og slår hverandre i hjel så kan alle pro israelere heve hodet og si hva var det vi sa. Dersom alle utenfor muren klarer å holde seg i skinnet og skape en bedre fremtid er intet tapt, og både israel og deres naboer får være i fred. Problem solved

    eventuelt så ordner dette seg på andre måter når pengestrømmen fra USA og Europa går tom, russerne banker på døra til NATO grensa og Xi kaster loss med kurs for øya - slett ikke sikkert det er så lenge før det skjer
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    Helt tragisk
    Lurer virkelig hvor Israel er på vei, og da ikke begrenset til på vei inn med militærkraft til Gaza.

    Det blir vel ikke mange som tar godt imot isralittene etter dette
    Lett omskriving av Stavangerensemblet «d e kje greit å vera isralitt idag», ja utenfor Israel sjølsagt
    Bortsett fra hjertevennen putler og hans likesinnende.
    Den dagen Iran tar av blir det kanskje litt likevekt der nede
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Israels FN-ambassadør mener fokuset på nødhjelp er unødvendig

    FNs fokus på nødhjelpsmekanismer i Gaza er «unødvendig og frakoblet virkeligheten», mener Israels FN-ambassadør Gilad Erdan ifølge nyhetsbyrået Reuters.

    – FN burde heller fokusere på den humanitære krisen knyttet til gislene.

    Uttalelsen kommer etter at FNs sikkerhetsråd stemte for en resolusjon som tok til orde for en styrking av humanitærhjelpen til Gaza.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.731
    Antall liker
    10.154
    Torget vurderinger
    2
    Hamas lykkes ganske godt med sin strategi .. jo flere døde og desto mer lidelse hos Gazas befolkning så vender flere seg mot Israel og jøder generelt i samme slengen..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn